گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

همگرایی گروههای سیاسی کاشان


استاد دانشگاه کاشان درخواست کرد:
همگرایی گروههای سیاسی کاشان
کاشان نیوز: استاد دانشگاه کاشان و یکی از چهره‌های منتسب به طیف اصلاح‌طلبان کاشان گفت: برای برون رفت از مشکلات موجود باید همه گروه ها و طیف‌های سیاسی کاشان، بیش از هر چیز به فکر منافع کلان منطقه باشند و با عبور از اختلاف نظر و سلیقه‌ها برای جلوگیری از عقب افتادگی بیشتر منطقه و ایجاد زمینه‌های پیشرفت سریع آن با هم همکاری نمایند.
دکتر حسین خراسانی زاده در گفتگو با خبرنگاران در کاشان تجربه تلخ سال‌های گذشته در موضوع انتصاب فرماندارانی غیر بومی را عاملی برای از دست رفتن فرصت‌های پیشرفت منطقه دانست و گفت این موضوع می‌تواند درس عبرتی برای آینده باشد.
او همگرایی گروهها و طیف‌های سیاسی منطقه و اشتراک نظر بر سر انتخاب فرمانداری توانمند و بومی را در شرایط کنونی مهم‌ترین وظیفه همه دانست.
وی افزود: فرمانداری مهم ترین مجموعه مدیریتی شهرستان است و در صورتی که  فردی توانمند و متخصص انتخاب شود نه تنها عاملی برای توسعه همدلی و منشأ خیر برای حل و فصل مشکلات مردم و ارتقا و پیشرفت شهرستان خواهد بود بلکه ارتباط و همکاری نهادهای مختلف با هم از جمله مراکز تصمیم‌ساز را با مجامع دانشگاهی بمنظور استفاده از پتانسیل آنها و بهره مندی از نظرات کارشناسی دانشگاهیان تسهیل خواهد نمود.
 ایشان نشست و مذاکره جدی نمایندگانی از طیف‌های مختلف را برای تحقق همگرایی لازم دانست و گفت خوب است این طیف‌ها ضمن مشارکت فعال و متعهدانه در این امر مهم نسبت به عملکرد گذشته و آینده خود پاسخگو شوند.
وی ابهام زدایی در تصمیم گیری‌های کلان منطقه و جلوگیری از تک‌روی را از محاسن این همگرایی ذکر کرد و گفت: هر فعالیت‌ سیاسی و اجتماعی به منظور تأمین منافع مردم انجام می‌شود و باید اهداف آن به پاک‌ترین شیوه ممکن و از مسیر تقوی، حرمت گذاری و کرامت انسان‌ها محقق شود.
خراسانی زاده نقش نماینده مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل را در تحقق این همگرایی با اهمیت توصیف کرد و گفت: آنچه از عملکرد آقای تیمسار منصوری تاکنون شنیده می‌شود مثبت و مناسب است ولی با توجه به این که ایشان از گذشته مسائل سیاسی و وضعیت گروههای مختلف سیاسی در کاشان آگاهی کامل ندارند کار بر ایشان مشکل شده است.
خراسانی زاده با بیان این که شهر کاشان بخشی از حوزه اثر منطقه است تصریح کرد: همه گروههای اثرگذار باید نه فقط به فکر شهر کاشان بلکه باید به فکر کاشان بزرگ که شامل آران و بیدگل و همه جاهای به هم پیوسته تاریخی دیگر می‌شود باشند که در مجموع از نظر اجتماعی، فرهنگی، صنعتی و دانشگاهی منطقه‌ای مهم و قابل توجه است.
این استاد دانشگاه افزود: بخشی از این مشارکت توجه به بحث‌های مدیریتی و انتخاب مسئولین توانمند و متخصص است ولی اثرگذاری مستمر و حضور فعال در مسائل منطقه باید در ساختار فعالیت گروهها و تشکل‌های منطقه‌ای نهادینه شده و وظیفه‌ای دائمی باشد.
وی در بخشی دیگر از این گفتگو به آسیب‌شناسی انفعال و دلایل گوشه‌گیری اصلاح طلبان پرداخت و گفت: فصای فرهنگی و سیاسی حاکم بر کشور و سیاست های دولت در 8 سال گذشته مهم‌ترین عامل بوده است، هرچند که اصلاح طلبان هیچگاه و هیچ جا بیکار ننشسته‌اند.
خراسانی‌زاده برخوردهای حذفی با افراد و گروه‌ها را یکی دیگر از عوامل انفعال و بی انگیزگی ذکر کرد و به عنوان نمونه گفت: اصلاح طلبان برای دور سوم شوراها افرادی دلسوز، متعهد و متخصص را شناسایی کرده و برای ثبت نام و شرکت در رقابت تشویق نمودند ولی متأسفانه با تلاش جریانی منتسب به نماینده سابق کاشان و با اعمال نفوذ ایشان اکثر آنان با برخوردهای حذفی مواجه و از گردونه خارج شدند. بدلیل سلب امکان خدمت این افراد به شهر این ظلم بزرگی در حق مردم کاشان بود و عاملی برای گوشه‌گیری خیلی‌ها شد.
این استاد دانشگاه لازمه کار حزبی و فعالیت سیاسی را پیروی از یک قانون و قاعده مشخص دانست و تصریح کرد: از جمله آسیب‌ها برای تشکل‌های منطقه‌ای سطحی‌نگری، تعجیل، بی تقوایی، غفلت از منافع مردم و اولویت‌های شهر و استفاده از ابزار سیاسی برای استفاده و منافع شخصی است.
وی یکی از اشکالات وارد بر طیف اصلاح‌طلب کاشان در گذشته را بی توجهی به نتیجه برخی مواضع از جمله افراط و تک‌روی دانست و عملکرد ناموفق عده‌ای تحت نام این گروه در انتخابات مجلس هشتم را نمونه بارزی از آن دانست.
خراسانی زاده عدم توجه به کادرسازی، نامشخص بودن شرح وظایف افراد و عدم مسئولیت پذیری را از دیگر معایب تشکل‌های محلی دانست و گفت: توجه به جایگاه افراد و هم‌کفو بودن افراد تصمیم‌ساز و تبعیت از اخلاقیات و مرامنامه از اصول اساسی کارهای اجتماعی است.
وی به پتانسیل عظیم موجود در طیف اصلاح طلب کاشان از حیث وجود افراد دلسوز، خوش‌فکر، ایثارگر و توانمند و صاحب اندیشه اشاره و گفت: با انتخاب آقای دکتر روحانی و مطابق سیاستهای دولت جدید امکان بروز و ظهور فعالیت بیشتر طیف اصلاح طلب کاشان بوجود آمده است و لازمه آن جمع شدن دلسوزانی از این گروه و حرکت بر اساس مرامنامه‌ و اساسنامه‌ای مشخص است. اساسنامه‌ای که بر اساس اصول و مقبولیت عمومی تدوین شود و از آن تعدی نشود.

شبکه فاضلاب شهری کاشان یک طرح ملی است

دبیر سومین همایش بحران آب در کاشان:

شبکه فاضلاب شهری کاشان یک طرح ملی است

دبیر سومین همایش بحران آب در کاشان با بیان اینکه شبکه فاضلاب شهری کاشان یک طرح عظیم ملی است، گفت: نباید منافع کلان مردم و منطقه را فدای مسائل سطحی و زودگذر کنیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، بابک فخیمی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: شبکه فاضلاب شهری کاشان یک طرح عظیم ملی است که با تلاش مسئولان شهرستان و کشور موفق شده حمایت بانک توسعه اسلامی را جلب کرده و مورد توجه نهادهای بین المللی قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: این پروژه برای نخستین بار در جهان به عنوان پایلوت مورد توجه بانک توسعه اسلامی قرار گرفته و چشم‌های کارشناسان جهانی نگران به ثمر نشستن آن هستند.

دبیر سومین همایش بحران آب در کاشان افزود: سابقه سرمایه‌گذاری بانک توسعه اسلامی در پروژه‌هایی است که مجزا از بافت شهری است و اجرای یک پروژه زیست‌محیطی در بافت شهری تجربه‌ای کم‌نظیر است که آبروی ایران اسلامی را در کاشان به معرض نمایش همگان قرار داده است.

فخیمی کم‌اهمیت دانستن این طرح بزرگ را بی‌انصافی خواند و گفت: وقتی سایه تحریم بسیاری از پروژه‌های عمرانی را به رکود کشانده و ارتباطات مالی کشور را با جهان خارج متوقف کرده است مجریان این طرح توانسته‌اند بیش از 62 میلیون یورو اعتبار برای منطقه و شهرستان جذب کنند.

وی تحقق این پروژه بزرگ زیست‌محیطی را حاصل کار جمعی مجموعه مدیریتی شهرستان کاشان از گذشته تا کنون دانست و افزود: پروژه فاضلاب کاشان در دوره مدیریت صدرائیه با تأمین اعتبار سرعت گرفت و در حال حاضر نیز با مدیریت محمدرضا اسدی مدیرعامل شرکت آبفای کاشان با بیش از 95 درصد پیشرفت در حال انجام است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان اذعان داشت: شور و نشاط حاصل از تلاش کارگران و پیمانکاران در اجرای این پروژه زیرساختی تبلور عینی حماسه اقتصادی است که از سوی مقام معظم رهبری به کرات مورد تأکید قرار گرفته است.

به گفته وی، پروژه بزرگ فاضلاب شهری کاشان به غیر از تلاش شبانه‌روزی چه منفعتی برای مدیران و متولیان شهرستان داشته است که آنان با مهری برخی از افراد روبه‌رو شوند.

وی با بیان این که هر طرح و پروژه‌ای مشکلات خاص خود را به همراه دارد گفت: برای به ثمر نشستن هر اقدامی باید همه با اتحاد و همدلی به یاری همدیگر شتافته و گرد و خاک تلاش را از چهره هم پاک کنیم نه این که مشکلات کار را به رخ همدیگر کشیده و برای هم خط و نشان بکشیم.

دبیر سومین همایش بحران آب در کاشان افزود: آیا کسی در آلوده شدن منابع زیرزمینی و بحران آب منطقه شک دارد که طرح فاضلاب شهری را نوعی ضرورت‌نمایی تلقی کرده و به خاطر مشکلات آسفالت معابر و تردد کل پروژه را به چالش بکشیم.

فخیمی تأکید کرد: قطعاً نیت ما در به چالش کشیدن یک طرح بزرگ زیست‌محیطی تأمین درآمد برای سازمان متبوع نیست و نباید منافع کلان مردم و منطقه را فدای مسائل سطحی و زودگذر کنیم.

این استاد دانشگاه یادآور شد: بهتر است به جای زیر سئوال بردن به کمک همدیگر شتافته و در اتحاد و همدلی شهر اصفهان را الگوی خود قرار دهیم.

عضو هیئت علمی مرکز بین‌المللی ITIC یادآور شد: ما که ادعای استان شدنمان گوش فلک را کر کرده است باید توجه داشته باشیم که اصفهان نخستین شهری است که در بیش از 50 سال پیش شبکه فاضلاب شهری در آن اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.

فخیمی گفت: فکرهای بزرگ است که شهر را تبدیل به مرکز استان می‌کند و عمده‌ترین آسیب فرا روی پیشرفت شهرستان کاشان بی‌توجهی به مسائل کلان و زیربنایی بوده و تقابل‌ها به آن دامن می‌زند.

وی متذکر شد: تنها در سایه اتحاد و همدلی و احترام متقابل خواهیم توانست آسیب‌ها را شناخته و در جهت منافع مردم حرکت کنیم.

ظرف شهرستان برای کاشان سرریز شده است

 در گفتگو با کاشان‌نیوز در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن:
با آوردن «استراو» به کاشان می‌خواستم توان‌منطقه را به رخ دنیا بکشم
من وقتی می‌خواستم جک استراو را به کاشان بیاورم تصمیم داشتم بیش از ۸۰۰ مدیرکارخانه فعال در منطقه را جمع کرده و توانمندی‌های منطقه را به رخ دنیا بکشم.

عباسعلی منصوری با آوردن «استراو» به کاشان می‌خواستم توان‌منطقه را به رخ دنیا بکشمکاشان نیوز: نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل گفت: نظرات همهٔ طیف‌ها و گروههای سیاسی را برای انتخاب فرماندار کاشان گرفته‌ام ولی همگرایی آنان برای انتخاب گزینه قوی و توانمند کار آسانی نیست که به راحتی عملیاتی گردد.
عباسعلی منصوری در حاشیه مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن در کاشان به خبرنگار کاشان نیوز گفت: مشکلات کاشان در حال حاضر ناشی عدم استقلال و زیر نظر اصفهان بودن از یک طرف و از سوی دیگر ضعف برخی از مسئولین شهرستان می‌باشد.
وی با بیان اینکه ده سالی است که ظرف شهرستان برای کاشان سرریز شده است افزود: کاشان نسبت به بیش از ۸ استان کشور جلو‌تر است. این ظرف را باید عوض کنیم تا پیشرفت و توسعه در آنجا شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: کاشان نه تنها باج به هیچ استانی نمی‌دهد بلکه از بسیاری از آن‌ها بالا‌تر است. فرصت‌های خوبی را از دست داده‌ایم که باید برای جبران آن بیش از گذشته تلاش کنیم.
منصوری افزود: من وقتی می‌خواستم جک استراو را به کاشان بیاورم تصمیم داشتم بیش از ۸۰۰ مدیرکارخانه فعال در منطقه را جمع کرده و توانمندی‌های منطقه را به رخ دنیا بکشم.
وی یادآور شد: باید کشورهای خارجی بفهمند در حالی که دائم ما را تهدید و تحریم می‌کنند ولی منطقه کاشان به عنوان یک قطب صنعتی و اقتصادی فعال است و نه تنها نیازهای منطقه و کشور را برطرف می‌کند بلکه در سطح جهانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
منصوری با تأکید بر اینکه باید از زیر نظر استان اصفهان خارج شویم افزود: ۵ میلیارد تومان برای ورزشگاه کاشان پیگیری کردم که مبلغ ۳ و نیم میلیاردتومان به سازمان تربیت بدنی استان واریز شد ولی ریالی از این مبلغ برای کاشان اختصاص پیدا نکرد.
وی گفت: برای تحقق استان کاشان در حال طی کردن مسیرهای اصولی هستیم ولی دو سالی است که شورای امنیت ملی بحث استان شدن‌ها را زیر نظر گرفته و کار سخت‌تر شده است ولی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم. به محض اینکه راه باز شود انشاءالله اولین اتفاق تحقق استان کاشان خواهد بود.
این مقام مسئول به کارگیری مدیران توانمند برای شهرستان را یک بحث داخلی عنوان کرد و گفت: ما باید به موازات تحقق استان کاشان تلاش کنیم تا مدیران و مسئولان قوی در منطقه به کار گیریم. مدیرانی که متناسب با کاشان باشند و ظرفیت‌های بی‌شمار و بالقوه منطقه را در جهت منافع مردم به کار گیرند.
منصوری گفت: گزینه پیشنهادی من برای تصدی فرمانداری ویژه شهرستان کاشان آقای مهندس علی اصغر قانع بود ولی یکی از گروههای داخلی شهرستان در جهت منافع حزبی کاری کرد که آقای قانع با من تماس گرفت و گفت امکان ندارد به کاشان بیاید.
وی مهندس قانع را شخصیت کشوری دانست و یادآور شد: رابطه و تعامل خوب مهندس قانع با استاندار و داشتن تجارب مختلف به خصوص در حوزه شهرستان و اشراف به مسائل و مشکلات بحران آب دشت کاشان از دلایل معرفی وی برای تصدی مسئولیت فرمانداری ویژه شهرستان کاشان بود که متأسفانه به نتیجه نرسید.
منصوری با بیان اینکه تا کنون برای همگرایی گروههای مختلف دو جلسه با صاحب نظران وریش سفیدان آنان برگزار کرده است گفت: تمام تلاش خود را برای به کاری گیری مسئولان قوی و توانمندی به کار خواهم گرفت ولی اتحاد و همگرایی گروههای داخلی شهرستان نیز شرط اساسی برای پیشبرد منافع کلان منطقه می‌باشد که به آن امیدوارم.

سایه سنگین بلاتکلیفی بر فراز کاشان

 در حاشیه حضور استاندار:
سایه سنگین بلاتکلیفی بر فراز کاشان
کاشان نیوز- استاندار نصف جهان در اولین حضور رسمی‌اش در مهد تمدن نتوانست کف انتظار‌ها و خواسته‌های مردم کاشان را برآورده کند.

آمد و کلنک یک خیابان را بر زمین زد. به شیرکده رفت و کارگر‌نژاد برایش ۶ گوسفند قربانی کرد و رُوبان ساختمان نیمه تمام شورای شهر کاشان را قیچی نمود. نمی‌دانیم زرگرپور در این آمد و رفت لحظه‌ای با خود اندیشید که شایستگی مردم شهیدپرور کاشان بیش از این است که اکنون نظاره گر آن می‌باشد و یا با بی‌تفاوتی «چوب خط» آمدن خود را به یک شهرستان استان «خط» کرد و رفت.

به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران عمده دلایل عقب ماندگی کاشان تحت سیطره بودن مرکز استان است و معتقدند از رهگذر این آسیب، مسئولانی برای شهر تعیین می‌شوند که در حد و اندازه شایستگی‌های مردمان این شهر نبوده و نتوانسته‌اند ظرفیت‌های منطقه را به منظور رفاه و آسایش شهروندان به کار گیرند.

به طور قطع و یقین این گفته بدان معنی نیست که زحمات فرمانداران و مسئولان غیربومی در کاشان را نادیده گرفته و بدمنتی کنیم، چرا که مردم این دیار همواره به مهمان نوازی شهره عام و خاص‌اند ولی در مقام مقایسه با مرکز استان حرف‌های زیادی برای گفتن می‌ماند که در کمال احترام می‌بایست به آن پرداخت.

به نظر می‌رسد مسئولان شهرستان در سازمان‌ها و نهادهای مختلف دل به کار نمی‌دهند چرا که با تغییر دولت در انتظار تغییر و تحولات مدیریتی، قادر به تصمیم گیری‌های کلان در حوزه مسئولیت خود نیستند و این موضوع در کنار کمبود اعتبار دست به دست هم داده و خدمتگزاری به مردم نجیب منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

انتظار می‌رفت استاندار با حضور در کاشان و برگزاری شورای اداری در حضور مسئولان پشت تریبون می‌رفت و کرک تغییر را از گوش همگان می‌کَند. فرماندار زحمت کش فعلی را ابقا می‌نمود و قطار سنگین خدمت را بر ریل تلاش به حرکت وامی‌داشت ولی نه تنها این کار را نکرد بلکه با سکوت همچنان سایه سنگین بلاتکلیفی را بر سر شهرستان کاشان مستدام نمود.

برگزار نشدن شورای اداری شهرستان این شائبه را در اذهان مسئولان قوت می‌بخشد که زرگرپور تصمیم به ابقای علیرضا جوادی به عنوان فرماندار شهرستان وی‍ژه کاشان ندارد و از طرف دیگر هنوز بر سر گزینه نهایی تصدی این مسئولیت به جمع بندی نرسیده که دیدار با آیت الله نمازی این گمانه زنی را تقویت می‌بخشد.

گفت‌و‌گوی ۲۰ دقیقه‌ای استاندار با آیت الله نمازی می‌تواند منشأ برکات بسیاری برای منطقه باشد چرا که ایشان همواره دغدغه‌های مردم و مشکلات شهرستان را به شایستگی انتقال داده و پاسخ طلب می‌کنند.

 بر همگان روشن است که شهرستان کاشان با مشکلات بسیاری از جمله بحران آب، تکمیل و بهره برداری از پروژه بزرگ شبکه فاضلاب شهری، مشکلات صنایع و کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی، خیابان‌های تنگ و باریک و مشکلات ترافیک رنج می‌برد که در این سال‌ها آلودگی هوا و مسائل زیست محیطی نیز بر آن دامن زده است.

معرفی مهندس علی اصغر قانع به عنوان گزینه پیشنهادی فرماندار ویژه شهرستان کاشان در برهه‌ای از زمان نشان از آن داشت که همانگونه که اصفهانی‌ها مسائل و مشکلات آب را در اولویت اول قرار داده‌اند، دلسوزان کاشان نیز حساسیت‌های منطقه را در این زمینه مد نظر دارند ولی این گزینه با وجود تصدی مسئولیت معاونت آبفای کشور توسط ایشان به سرانجام نرسید و کاشان از داشتن این مدیر توانمند محروم ماند.

برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی که توسط مسئولین و کار‌شناسان بیش از ۱۳ هزار لیتر در ثانیه برآورد شده است یک تهدید جدی فراروی پیشرفت منطقه می‌باشد که آشنایی و اشراف مسئولان و مدیران شهرستان با این تهدید می‌تواند یک شاخص جدی در تعیین و انتخاب آنان باشد. بسیاری از صاحب نظران و دلسوزان منطقه معتقدند کاشان مدیران توان‌مندی در حد و اندازه یک هیئت دولت با خود دارد که هم مشکلات را با تمام وجود لمس نموده و به آن آشنایی کامل دارند و همچنین قادر خواهند بود هم‌گرایی همه طیف‌های و گروه‌ها سیاسی و اجتماعی منطقه را جلب نمایند.

مردم از مدیران ارشد شهرستان و در رأس آن استاندار انتظار دارند هر چه زود‌تر سایه بلاتکلیفی را از سر کاشان رفع کرده و با عنایت به مشکلات فزاینده منطقه و شهرستان مدیری توانمند برای تصدی مسئولیت فرمانداری وی‍ژه شهرستان کاشان تعیین کنند.

درخواست بی‌پاسخ طیف‌های سیاسی کاشان از استاندار

 در آستانه حضور زرگرپور در کاشان مطرح شد:
درخواست بی‌پاسخ طیف‌های سیاسی کاشان از استاندار
کتابچی نمازی درخواست بی‌پاسخ طیف‌های سیاسی کاشان از استاندار

کاشان نیوز-  یک فعال سیاسی کاشان می‌گوید: همواره رویه این بوده که استاندار به محض تصدی مسئولیت با گروه‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی وارد مذاکره شده و حداقل حرف‌ها و نظرات آنان را شنیده است ولی در این دوره تا کنون درخواست طیف‌های سیاسی کاشان برای نشست از طرف استاندار بی‌پاسخ مانده است.
حاج محمد کتابچی به خبرنگاران در کاشان گفت: من به نحوه به دست گرفتن مسئولیت‌ها در کاشان خوشبین نیستم و بهتر است استاندار به جهت احترام به رأی و نظر مردم حرف‌های گروههای مختلف کاشان را شنیده و مورد توجه قرار دهد.
وی تصریح کرد: سفر ۲۱ بهمن استاندار به کاشان بهترین فرصت است تا استاندار منفرداً یا به صورت جمعی با نمایندگان مردم در طیف‌های مختلف سیاسی وارد مذاکره شده و نظرات همه را بشنود.
کتابچی با بیان اینکه جدی‌ترین مشکل منطقه خالی شدن منابع زیرزمینی دشت کاشان از آب است گفت: هجوم آب‌های شور به طرف آب‌های شیرین و نیاز به انتقال آب از سایر حوزه‌ها مهم‌ترین دغدغه مردم شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل می‌باشد.
وی نبود مدیریت واحد و مقتدر شهری را از دیگر مشکلات شهرستان دانست و گفت: قدرت واقعی در دست مردم است و چنانچه همگرایی لازم بین گروههای مختلف به وجود آید بسیار از مسائل حل شده و چشم انداز روشنی برای منطقه به دست خواهد آمد.
مدیرعامل انجمن خیرین مدرسه ساز کاشان تصریح کرد: ریش سفیدان طیف‌های مختلف سیاسی در کاشان تلاش کرده‌اند تا به هم نزدیک شده و برای رفع مشکلات کلان منطقه اتحاد نمایند.
وی افزود: البته قدم‌های اولیه از گروههای مختلف سیاسی برداشته شده ولی تا رسیدن به نتایج مطلوب راه طولانی در پیش داریم و نمی‌توان بر اختلاف نظر‌های ۳۵ در طول یکی دو سال فائق آییم.
کتابچی افزود: هم اکنون نیز تندروی و تکروی از یکی از گروههای سیاسی برای تأثیرگذاری در انتخاب فرماندار شهرستان کاشان دیده می‌شود که به نظر می‌رسد در خوشبینانه‌ترین حالت یکی از عوامل بلاتکلیفی در این حوزه می‌باشد.
عضو اولین دوره از شورای اسلامی شهر کاشان تصریح کرد: بهترین راه در شرایط موجود اجماع نظر و خرد جمعی در مدیریت شهری کاشان و تلاش و مشارکت همه گروه‌ها و طیف در حل و رفع مشکلات مردم است.
وی با اشاره به ملاقات خود با امام جمعه کاشان گفت: نظر حضرت آیت الله نمازی در زمینه انتخاب مدیران شهری به خصوص فرماندار آن است که افردی مسئولیت را به دست گیرند که منسوب به طیف‌های سیاسی نبوده و منافع شهر و مردم را مد نظر قرار دهند.
کتابچی ابراز امیدواری کرد تمام گروه و طیف به منظور حل و رفع مشکلات کلان منطقه و شهرستان و مردم، اختلاف سلیقه و نظرات را کنار گذاشته و در جهت تعالی و پیشرفت کاشان تلاش نمایند.

سفیدی برف فریبمان ندهد

خبرگزاری ایمنا: سفیدی برف بر پهنه دشت کاشان فریبمان ندهد، آتش بحران همچنان از زیر خاکستر بی توجهی زبانه می کشد.

بابک فخیمی استاد دانشگاه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایمنا در کاشان اظهار داشت: با وجود برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی، بارش سال ها برف و باران نیز نخواهد توانست مشکل بحران آب منطقه را برطرف کند.
وی یادآور شد: هم اکنون که در حال گفتگو هستیم ثانیه ای ۱۳ هزار لیتر آب از منابع دشت کاشان برداشت می شود.
عضو هیئت علمی بین المللی ITCI این برداشت را در بخش های کشاورزی، فضای سبز، صنعت و شرب ذکر کرد و گفت: منابع زیرزمینی طی سالیان سال شکل گرفته است و ما در کمتر از ۳۰ سال همه آن را برداشت کرده و به اعتقاد همه کارشناسان تا کمتر از ۲۰ سال دیگر به انتها خواهد رسید.
وی با بیان اینکه برف های زمستان منجر به رواناب های بهار و تابستان می شود، تأکید کرد: بارندگی ها برف و باران در صورتی می تواند روی منابع زیرزمینی اثر بگذارد که بتوانیم رواناب ها را مدیریت کنیم.
فخیمی، نقش آبخیزداری در منطقه را با اهمیت دانست و گفت: هرچه فریاد بی آبی سر دهیم ولی در حوزه آبخیزداری اقدام مناسبی انجام ندهیم مانند آن است که رحمت خدا را دو دستی تقدیم کویر و شوره زار کنیم.
وی با انتقاد از مسوولین و متولیان امر اذعان داشت: آنان که در این حوزه مسوولیت دارند پاسخ این دو پرسش را به مردم اعلام کنند.
دبیر اجرایی سومین همایش بحران آب در دشت کاشان افزود: نخست آن که بعد از همه سیاستگذاری ها و تلاش ها، سالانه چه مقدار برداشت آب از منابع زیرزمینی کاهش پیدا کرده و دوم آن که سالانه در حوزه آبخیزداری چه پروژه هایی به ثمر نشسته است.
وی تأکید کرد: وقت حرف گذشته است و زمان عمل رسیده و کارهایی که انجام شده برای نجات این سرزمین کافی نیست و می باید هرچه سریع تر فکری برای بحران کنیم.

دودی که به چشم شهر نشانده ایم

پورتال خبری کاشان: جهاد کشاورزی که یکی از مهم ترین سازمان های متولی آب و نان مردم است قبل و بیش از هر نهاد دیگر دستخوش تغییر می شود. تغییری که بوی سیاست زدگی مشام هر انسان بی احساسی را می آزارد. مدیر اداره جهاد در حالی که تنها 3 ماه به بازنشستگی اش مانده است می رود و مراسم تودیع و معارفه زودهنگام برگزار می گردد.
در این اوضاع و احوال موتورهای غول آسای مکش آب بر دامن این سرزمین با شدت و قدرت، جان زمین را بالا کشیده و با گشاددستی در پای غیر اقتصادی ترین محصولات کشاورزی قربانی می کند. ثانیه ای 13 هزار لیتر آب از دل زمین کشیده می شود و در پای علف هرز ناآگاهی ، بی توجهی تلف می گردد. آبی که نداریم و از فرسنگ ها دورتر طلب می کنیم.
کشاورز خسته از بی حاصلی ، تکیه بر تک درخت امید ؛ وامانده ی اوضاع و احوال پریشان این روزهاست. آب در منابع زیرزمینی روز به روز پایین تر رفته و هزینه هایش بالاتر می رود. بیمه ای ندارد تا مرهمی بر زخم هایش نهد و فرزندان منتظر تا پدر نانی به خانه بیاورد.
آنان که دغدغه های سیاسی داشته و گیوه برای عزل و نصب ها ورکشیده اند لحظه ای با خود اندیشیده اند که چه کسی باید جوابگوی این مردم نجیب و رعیت آفتاب سوخته باشد که در انتظار اصلاح اوضاع صبح را به شام رسانده و چشم در راهند. مسئولیت آینده زمین ، آب و خاک مهد تمدن در عهده کیست؟
صدای نبود اعتبارات دولتی روان مردم را آزرده است. مردم با خود می گویند از چیست که اینگونه برخی مسئولین در حالی که نشانی از پول در خزانه نیست برای تصدی مسئولیت یقه چاک می کنند ؛ آیا این رقابت از سر خدمت است؟
در گوشه ای دیگر از شهر خط و نشان کشیدن تصدی مسئولیت در دانشگاه کاشان به چشم می آید. رئیس دانشگاه نشست خبری می گذارد و از عملکرد خود می گوید و می گوید گروه ارزیاب از وزارت علوم آمد و مهر تأیید بر آن گذاشت و آن طرف تر گروهی برای عزل او کوله بار بسته و به اینجا و آنجا می روند.
رئیس ستاد تبلیغاتی دولت تدبیر و امید در یک نطق خلاف معمول می گوید: «تغییر در مدیریت دانشگاه کاشان از نان شب واجب تر است» و ادامه می دهد: «بنده تا این لحظه قصد ورود به این مطلب را نداشتم و بررسی را به دلیل تخصصی بودن به کارگروه و دانشگاهیان واگذار کرده بودم و برخی نیز سکوت ما را نشانه ی انفعال ما دانسته بودند ولی حال که برخی می خواهند از حربه های سیاسی استفاده کنند، مشکلی نیست. بنده تا جلوس یک دانشگاهی اعتدال گرا بر صندلی ریاست از جا نخواهم نشست.»
حال که پول در خزانه نیست این خط و نشان کشیدن ها در و دیوار شهر را سیاه کرده و دود بر چشم مردم نشانده است وای به روزی که صدایی از پول به گوش رسد. آیا این روش که به نظر نمی رسد مورد تأیید دولت تدبیر و امید باشد همچنان سرکش به پیش خواهد تاخت و حال و روز شهر را بدتر از این خواهد کرد یا این که هنوز امید فرجی است تا التهاب تغییر بخوابد و روزنه ای از نور ، چشم مردم منتظر را نواخته و آینده روشن تر از گذشته نشانمان دهد.
زعمای قوم اینها را می بینند و سکوت اختیار کرده اند؟ خدای ناکرده خود که بر آن دامن نمی زنند ؟ تا چه حد برای منافع کلان مردم و شهر از دغدغه های کوتاه مدت خود گذشت می کنند و برای اتحاد پا پیش می گذارند؟
هرچه هست باید منتظر ماند تا با حضور تمامی دلسوزان کاشان تجربه همدلی و اتحادی که انقلاب اسلامی از آن به ثمر نشست  فضای شهر را عطرآگین کرده و برکات خرد جمعی دل مردم دارالمومنین را شاد نماید. انشاءالله

قدرت گرفتن فصلی اصلاح‌طلبان یک آفت است


یک فعال اصلاح‌طلب در کاشان:
قدرت گرفتن فصلی اصلاح‌طلبان یک آفت است




یک فعال اصلاح‌طلب در کاشان قدرت گرفتن فصلی اصلاح‌طلبان را یک آفت برای این جناح عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمد کتابچی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جناحی که از پشتوانه بالای مردمی برخوردار است نباید فصلی قدرت بگیرد و فقط در انتخابات به میان مردم بیاید بلکه باید برنامه منظمی داشته و بر اساس آن به صورت مستمر حرکت کند حتی اگر دولتمردان نخواهند که اصلاح‌طلبان را به بازی بگیرند.

وی افزود: متأسفانه از طرف طیف اصلاح‌طلب کاشان هیچ گونه تحرکی در زمینه ورود به مسائل کاشان دیده نمی‌شود و این طیف در حال حاضر در ارتباط با اوضاع و احوال شهر منفعل است.

این فعال اصلاح‌طلب، با اشاره به انفعال بیشتر اصلاح‌طلبان در طول چند سال اخیر اذعان داشت: متأسفانه این بی‌تحرکی حتی در زمان انتخابات شوراهای کاشان شدت گرفت و اصلاح‌طلبان کاندیدایی معرفی نکردند که این امر نقص بزرگی در این گروه سیاسی است.

کتابچی اتحاد طیف‌ها و گروه‌های سیاسی شهر را به منظور حل مسائل و مشکلات کلان منطقه یک ضرورت ذکر و خاطرنشان کرد: ریش سفیدان طیف‌های مختلف سیاسی در کاشان به این نتیجه رسیده‌اند که باید به هم نزدیک شده و اختلاف نظر و سلیقه گذشته را کنار بگذارند ولی این امر در تمام بدنه طیف‌های مختلف عمومیت پیدا نکرده است.

به گفته وی طی 30 سال گذشته طیف‌های سیاسی در کاشان برای هم نقشه می‌کشیدند و از هم دور بودند.

وی رسیدن به همگرایی را برای مجموعه اصلاح‌طلبان کاشان یک پروسه طولانی مدت دانست و گفت: نمی‌توانیم در زمان کوتاه به یک وحدت رویه در زمینه مسائل شهری دست پیدا کنیم و این امر مستلزم صبوری و گذشت زمان است.

کتابچی افزود: کاشان فاقد مدیر واحد و توانمند است و این امر سبب شده کارهای شهر و جذب اعتبار و سرمایه‌گذار و خیر جهت ایجاد پروژه‌های بزرگ شهری ناکام بماند.

وی تصریح کرد: جناح‌ها و جریان‌های سیاسی شهر که مستحضر به پشتوانه مردمی هستند کمتر توانسته‌اند در کنار هم جمع شوند و دست روی نیازهای شهری گذاشته و برای حل آن از مسئولان استان و کشور درخواست اعتبار نمایند.

مدیرعامل انجمن خیران مدرسه‌ساز کاشان بیان داشت: بسیاری از سرمایه‌گذاران که در منطقه فعال بوده‌اند به واسطه مسائل این چنینی به مرور رفته‌اند و افرادی که هستند با مشکلاتی بسیاری دست به گریبان هستند.

به گفته وی حل مسائل مدیریتی شهر در گرو داشتن مدیریت واحد و مقتدر شهری است که اکنون شهرستان از نبود آن در رنج است.

کتابچی عنوان کرد: فرماندار در ابقا یا برکناری بلاتکلیف مانده است و از طرف دیگر ابزار و منابع توانمند انسانی کافی نیز برای اعمال مدیریت در اختیار ندارد. این مسائل سبب ضربه به منافع مردم در شهرستان می‌شود.

عضو اولین دوره از شورای اسلامی شهر کاشان ابراز داشت: کاشان در حال حاضر از داشتن نماینده‌ای مقتدر نیز محروم است که بتواند اتفاق نظر بین گروه‌های مختلف سیاسی ایجاد کرده و سیاست‌های کلان شهری را مدیریت کند.

وی یادآور شد: امیدواریم شهرستان کاشان در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی بتواند نماینده توانمند که در راستای پیشبرد منافع مردم در شهرستان تلاش نماید، انتخاب کند.

شورای چهارم کاشان اتحاد ندارند


ایلنا: عضو اسبق شورای اسلامی شهر کاشان گفت: ارزیابی من این است که همدلی و هماهنگی که نیازمند یک شهر بزرگ 300 هزارنفری است، در شورای اسلامی شهر کاشان دیده نمی شود.

به گزارش "ایلنا"، " محمد کتابچی"گفت: کاشان فاقد مدیریت واحد و توانمند است و این امر موجب شده امورات شهر و مسایلی همچون جذب اعتبار و سرمایه گذار واجرای پروژه های بزرگ شهری دچار مشکلات متعددی شوند.

مدیرعامل انجمن خیرین مدرسه ساز کاشان تصریح کرد: بسیاری از سرمایه گذاران که در منطقه فعال بودند به واسطه مسائل این چنینی منطقه را ترک کرده و افرادی که باقی مانده اند نیز با مشکلاتی بسیاری مواجه هستند.

"کتابچی" نقش شورای اسلامی شهر را در مدیریت شهری مهم دانست و تصریح کرد: در  دوره اول شورای اسلامی شهر کاشان 9 عضو و شهردار در کنار هم، یکدل و هماهنگ برای مسائل شهری اقدام می کردند.

"کتابچی "دوره چهارم  شورای شهر کاشان را فاقد انسجام لازم دانست و گفت: من از بابت وضعیت مدیریت در حوزه شهری نگران هستم و امیدوارم دوستان با آسیب شناسی موضوع اقدامات موثری در ارتقاء مدیریت شهری انجام داده و برای اتحاد و همدلی تلاش نمایند.

سرگردانی حمل و نقل برون شهری بین دو وزارتخانه

معاون توسعه ستاد حمل و نقل و سوخت کشور گفت: مدیریت و ساماندهی حمل و نقل برون شهری در شهرهای اقماری و روستاها که در حومه شهرهای بزرگ قرار دارند در قانون بلاتکلیف مانده و در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد.
 
امیر جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، اظهار کرد: مدیریت حمل و نقل شهرهای اقماری و شهرهای کوچک و روستاها که در محدوده و حریم شهرهای دیگر قرار دارند بین دو وزارتخانه راه و شهرسازی و کشور سرگردان است.
 
وی افزود: شهرداری‌ها به علت این که بعضی از این شهرها خارج از محدوده و حریم و بعضی دیگر مستقل هستند حاضر به مدیریت و ساماندهی حمل و نقل آن مناطق نیستند و مردم و مسافران با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه می‌شوند.
 
معاون توسعه ستاد حمل و نقل و سوخت کشور یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی نیز به جهت این که ساماندهی و حمل و نقل برون شهری برای اینگونه شهرها بار مالی دارد حاضر به پذیرش مسئولیت نیست و توپ را به زمین شهرداری‌ها و وزارت کشور می‌اندازد.
 
جعفرپور با بیان این که 60 درصد روستاها و شهرها در حد فاصل خدمات درون شهری و برون شهری قرار دارد گفت: آیین نامه‌ای به منظور تعیین تکلیف حمل و نقل شهری، حومه‌ای، روستایی و برون شهری توسط ستاد حمل و نقل و سوخت و مرکز توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری تهیه شده که به واسطه تغییر دولت در کمیسیون زیربنایی دولت متوقف مانده است.
 
این مقام مسئول تأکید کرد: این آیین نامه که می‌تواند مشکل بسیاری را رفع کند مراحل قانونی تا تصویب کمیسیون اصلی در دولت را  طی کرده و در حال حاضر بلاتکلیف مانده است.
 
جعفرپور در زمینه مدیریت حمل و نقل شهرهای کوچکی که در فاصله بیش از 20 کیلومتر از مرکز شهرستان قرار دارند، گفت: شهرهای کوچک به لحاظ مشکلات مالی و عدم توجیه اقتصادی قادر به ساماندهی حمل و نقل برون شهری نمی‌باشند و از سوی دیگر در زمینه حمل و نقل تاکسی بین شهری نیز با خلأ قانونی مواجه هستند.
 
وی تصریح کرد: برای اینگونه شهرها می‌توان با طی کردن پروسه قانونی  «مجموعه‌های شهری» تعریف کنیم که ساماندهی و مدیریت حمل و نقل برون شهری را به عهده مرکز شهرستان قرار می‌دهد، البته این اقدام برای شهرداری مرکز بار مالی دارد که با مساعدت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و تعریف بودجه‌ای در این خصوص قابل رفع است.
 
معاون توسعه ستاد حمل و نقل و سوخت کشور افزود: نمونه‌ای از اینگونه مجموعه‌های شهری در استان اصفهان اجرا شده که تا اندازه‌ای مشکل حمل و نقل مسافر بین شهری را مرتفع نموده است .
 
وی حمل و نقل روستایی را نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات حوزه حمل و نقل برون شهری دانست و گفت: چنانچه حمل و نقل به مراکز روستایی تسهیل نشود مهاجرت شتاب بیشتری نسبت به گذشته خواهد داشت.
 
جعفرپور با بیان این که 2هزار و 517 دهستان در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف است بر اساس قانون و طبق موارد بسته حمایتی هدفمندی و سیاست‌ها و حمایت های حمل و نقل برون شهری پایانه‌های غیرمتمرکز را در 2 هزار و 500 مرکز دهستان ایجاد کند.

بی سامانی حمل و نقل برون شهری کاشان

سرپرست حمل و نقل روستایی اداره کل پایانه‌های استان اصفهان نداشتن صورت وضعیت حمل و نقل مسافر را برای وسایل نقلیه عمومی که در خطوط برون شهری تردد می‌کنند یک اشکال قانونی دانست و گفت: در صورت بروز هرگونه مشکلی هیچ کس پاسخگو نیست و این امر ناشی از بی سامانی حمل و نقل برون شهری شهرستان است.

باقر کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان با بیان اینکه تأسیس پایانه حمل و نقل روستایی و شهری اقدامی در جهت ساماندهی حمل و نقل بین شهری اظهار کرد: تأسیس پایانه حمل و نقل روستایی در بخش برزک اولین اقدام در این خصوص در شهرستان کاشان است.

وی با بیان این که هیچگونه ساماندهی در خطوط حمل و نقل برون شهری شهرستان کاشان وجود نداشته است افزود: شرایط تأسیس پایانه حمل و نقل شهری برای شهرهای کوچک شهرستان سخت است و صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است به کمک پایانه‌های روستایی حمل و نقل مسافر بین شهری خود را ساماندهی کنند.

تردد تاکسی‌های پلاک «ت» در خطوط بین شهری غیر قانونی است

کیانی تردد تاکسی‌ها را با پلاک «ت» که اکنون زیر نظر شهرداری‌ها در خطوط بین شهری فعالیت می‌کنند غیرقانونی دانست و تصریح کرد: داشتن صورت وضعیت برای وسایل حمل و نقل عمومی مسافر به منزله بیمه کردن خسارت‌های احتمالی است و تا زمانی که راننده برای بیمه سرنشین قرارداد نداشته باشد هرگونه مشکلی در این خصوص پیش بیاید هیچکس پاسخگو نیست.

سرپرست حمل و نقل روستایی اداره کل پایانه های استان اصفهان گفت: سواری‌های شخصی در صورتی می‌توانند در خطوط بین شهری اقدام به جابجایی مسافر کنند که تحت پوشش پایانه حمل و نقل روستایی قرار گرفته و طبق برنامه زمان بندی دفتر اقدام به جابجایی مسافر کنند.

وی افزود: اینگونه افراد برای استفاده از تسهیلات در اولویت بوده و با معرفی دفتر حمل و نقل روستایی و تأیید بخشدار و طی مراحل قانونی می‌توانند کارت هوشمند دریافت کنند.

کیانی داشتن مدرک پنجم ابتدایی برای دفاتر حمل و نقل روستایی و مدرک سیکل برای دفاتر حمل و نقل شهری را الزامی دانست و اظهار کرد: رانندگانی که تحت پوشش اینگونه دفاتر هستند با پرداخت 50 درصد حق بیمه می‌توانند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.

وی توجه به ضوابط و قوانین را با اهمیت توصیف کرد و یادآور شد: اکثر قریب به اتفاق افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند نسبت به قوانین و ضوابط دقت کافی به خرج نداده و با یک حادثه دچار مشکل شده‌اند.

20 میلیون تومان وام برای افراد تحت پوشش دفاتر حمل و نقل روستایی

سرپرست حمل و نقل روستایی اداره کل پایانه‌های استان اصفهان داشتن گواهینامه B2 را از دیگر شرایط دریافت کارت هوشمند ذکر کرد و افزود: سن افراد متقاضی باید بیشتر از 23 سال و کمتر از 55 سال باشد و کلاس‌های مربوط به دریافت کارت هوشمند را طی کنند. در صورتی که تعداد افراد متقاضی کارت هوشمند به حد نصاب لازم برسد می‌توان کلاس های مربوطه را در کاشان برگزار نمود.

وی کارت هوشمند را برای خودرو با اهمیت دانست و گفت: یک خودروی 30 میلیونی با داشتن کارت هوشمند ارزش افزوده مناسبی پیدا می‌کند که این امر به این جهت است تا انگیزه کافی برای تردد و توجه به حمل و نقل عمومی مسافر بین شهری مورد توجه راننده خودرو قرار گیرد.

کیانی واگذاری سواری با پرداخت تسهیلات را یکی از مزایای قرار گرفتن تحت پوشش دفاتر حمل و نقل روستایی دانست و گفت: 20 میلیون تومان وام چهار درصد با استراحت سه ماهه به جوانانی که می‌خواهند در خطوط بین شهری و زیر نظر دفاتر پایانه روستایی اقدام به جابجایی مسافر کنند از تسهیلات این سازمان است.

سرپرست حمل و نقل روستایی اداره کل پایانه‌های استان اصفهان همکاری و همراهی شهرهای کوچک با این دفتر را با اهمیت دانست و ادامه داد: شهرداری می‌تواند با استفاده از تسهیلاتی که در اختیار دارد مینی بوس خریداری کرده و در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا زیر نظر دفاتر حمل و نقل روستایی اقدام به جابجایی مسافر در خطوط بین شهری کند.

وی یادآور شد: شهرداری به لحاظ قانونی نمی‌تواند در ساماندهی خطوط بین شهری از طریق اتوبوس، مینی بوس و تاکسی اقدام کند ولی می‌تواند برای حل مشکلات رفت و آمد مردم با دفاتر روستایی تعامل داشته باشد.

کیانی در زمینه تأمین هزینه‌های اینگونه دفاتر اظهار کرد: دفاتر حمل و نقل روستایی 20 درصد از کرایه مسافر را از رانندگان اخذ کرده که 15 درصد صرف هزینه‌های دفتر شده و پنج درصد به عنوان عوارض شهرداری محاسبه می‌شود.

این مقام مسئول همراهی و کمک مدیریت بخش و شهر را در ساماندهی حمل و نقل برون شهری با اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: اگر در بخش و شهرمان خواستار امکانات خوب باشیم می‌بایست به اندازه آن هزینه کرده و جهت تحقق آن تلاش کنیم.

مشکلات حمل و نقل برزک در گفتگوی اختصاصی

گفتگوی اختصاصی با

معاون توسعه حمل و نقل مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور 


بررسی مشکلات حمل و نقل شهر برزک با حضور باقر کیانی

با کمک، همراهی و همت بخشدار محترم در جلسه ای با حضور باقر کیانی سرپرست حمل و نقل روستایی اداره کل پایانه‌های استان اصفهان، مشکلات حمل و نقل مسافر بخش و شهر برزک بررسی شد.


مهم ترین مشکل شهر برزک

پیامکی دیروز برای من ارسال شد که بسیار آموزنده است. جالب تر این که برای همه مسئولین ، شهردار و اعضای شورا رونوشت شده است. تا اندازه ای اولویت های برزک در این پیامک دیده می شود.
شاید فکر کنید درخواستی راجع به ساماندهی حمل و نقل مسافر در خط برزک است. شاید فکر کنید راجع به خرابی راه و خیابان ها و چاله چوله های برزک است. شاید فکر کنید راجع به درمانگاه نیمساخته برزک است. یا این که راجع به مشکلات مدارس برزک است و سرویس هایی که با هزار مشکل در حال جابجایی دانش آموزان از روستاهای بخش به برزک می باشند.
یا این که فکر کنید راجع به مشکلات نقدینگی شهرداری است یا چشم انداز و برنامه ای که شهرداری در حال تدوین آن است و یا آب شرب مزارع دم قاشون و قاسوره و بلوار ورودی یا تکمیل خط انتقال آب ویشنگ و یا مشکلاتی که دامن باغ 400 هکتاری برزک را گرفته است.
نه اینها نیست. پیامکی که برای من آمده و برای همه مسئولین رونوشت شده اینه:
سیاستمداران و ادب دوستان برزک گله مند هستند علی رغم گذشت زمان قابل توجهی از جلسات ملاقات مردمی در مساجد و انجمن شعر خوانی خبرها و تصاویر مربوط در سایت شهرداری منعکس نشده است!!!!!
رونوشت به همه مسئولین شهر
می تونید حدس بزنید فرستند پیامک چه مسئولیتی دارد؟

درخواست راهنمایی و مشورت

دوست عزیز و گرانقدر
با سلام و احترام
همانطور که استحضار دارید
برزک؛ بزرگ تر از روستا شهری است که در دامنه های سر به فلک کشیده کرکس پنهان شده است. شهری که شهروندان مقیم و غیرمقیم آن در سراسر کره خاکی دلبسته رشد و ارتقای آن می باشند.
برزک خانه پدری است. خانه ای که نیازمند توجه فرزندان برومندش می باشد تا با فکر و تدبیر مشکلات و نقص های آن را رفع کرده و برای توسعه ای و پیشرفت آن تلاش نمایند.
راه ارتباطی و تردد در جاده پرفراز و نشیب برزک هرچند برای شهروندان خاطره انگیز است ولی مشکلات ناشی از بی سامانی رفت و آمد و ناهمواری راه، کام میهمانان نگین سبز کوهستان را تلخ و چهره ای نامطلوب در منظر همگان قرار داده است.

مطالعات مختصری راجع به این مشکل انجام شده که در این وبلاگ بازنشر شده است. برخی از دوستان نیز با نظرات خوب خود به زوایای پنهان مشکل اشاره کرده اند.

خواهشمند است برای تأسیس شهر بزرگ برزک در فضای مجازی و حقیقی، ایمیلتان را در قسمت نظرات درج فرمایید تا با یک ارتباط دوسویه به تبادل نظر پرداخته و جهانی فکر کنیم و منطقه ای عمل نماییم.

اجازه بفرمایید فایل مسائل و مشکلات برزک را که به صورت طرح تحقیقی تهیه می شود جهت دریافت مشورت به ایمیلتان ارسال گردد. بی شک گرمی راهنمایی شما در سرمای طاقت فرسای زمستان برزک و تنگنای عبور و مرور در مسیر ناهموار خدمت، امیدبخش اینجانب و شادی بخش زندگی در روستا شهر زیبای برزک خواهد بود.
ارادتمند
عبدالمجید رفیعی برزکی
عضو شورای اسلامی شهر برزک

قوانین و آیین نامه های حمل و نقل شهری و برون شهری مسافر

مهم ترین علت سکون و عقب ماندگی شهرهای کوچک ناآشنایی با قوانین است. چه بسا با استفاده از راهکارهای قانونی بتوانیم با کمترین مشکل به سرمنزل مقصود رسیده و رنج سفر کم نماییم. غالب اوقات دلسوزان شهر و منطقه بر اساس روش کدخدامنشی اقدام به رفع و حل مسائل و مشکلات می کنند که در جای خود باارزش است ولی این نکته را از یاد نبریم که زمانی که می توان از ظرفیت های قانون حداکثر استفاده را بعمل بیاوریم ، بی توجهی به آن باعث خسران بیشتر می شود. بهتر است اجازه بدهیم روش های کدخدامنشی در زمان هایی که خلا قانونی داریم استفاده گردد.

قصه حمل و نقل برزک نیز از این قاعده مستثنی نیست. می بایست همه راههای قانونی و مشورت های لازم را مورد توجه قرار داده و آنگاه در جایی که به مشکلی برخورد کردیم که هیچ راه و ضابطه اصولی برای آن یافت نشد آنگاه به دیگر روش های معمول در جوامع عدم توسعه یافته چنگ زنیم. 

آنچه مسلم است باید از همه اقدامات برای حل  و کم کردن مشکلات مردم بهره مند گردیم ولی  اولویت ها را در نظر گرفته و هزینه و فایده هر اقدام را مدنظر قرار دهیم.

در زمینه حمل و نقل قوانین و آیین نامه های مختلفی موجود است که فایل همه آنها را در اینجا پیوست می کنم تا هر مسئولی در هر شهری که نیاز داشت از آن استفاده کند تا زحمتی که اینجانب برای آن متحمل شده ام دیگران تکرار نکنند.  

 

طرح پیشنهادی را اینجا نگاه کنید - اینجا کلیک کنید

 

اساسنامه پایانه های مسافربری . اینجا کلیک کنید  

آیین نامه اجرایی قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت. اینجا کلیک کنید

ضوابط عمومی تأسیس و بهره برداری شرکت های حمل و نقل مسافر برون شهری اینجا کلیک کنید

قانون توسعه و حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت اینجا کلیک کنید

اساسنامه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اینجا کلیک کنید

اساسنامه شرکت های تعاونی مسافربری اینجاکلیک کنید اینجا کلیک کنید

آیین نامه اجرایی تبصره _۱_ ماده _۳۱_ و ماده _۳۲_ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اینجا کلیک کنید 

آیین نامه اجرایی تبصره ماده _2_ قانون اصلاح لایحه قانونی احداث پایانه های مسافربری اینجا کلیک کنید

آیین نامه اجرایی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اینجا کلیک کنید 

آیین‌نامه مدیریت حمل و نقل بار و مسافر در شهر و حومه  اینجا کلیک کنید 

بیمه رانندگان درون شهری و برون شهری اینجا کلیک کنید اینجا کلیک کنید

 دستورالعمل راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی و خصوصی تاکسیرانی اینجا کلیک کنید

‌قانون اصلاح لایحه قانونی احداث پایانه‌های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیلهای مسافربری برون‌شهری در داخل‌شهر تهران اینجا کلیک کنید 

 لایحه قانونی احداث ترمینالهای مسافر بری و ممنوعیت تردد اینجا کلیک کنید

طرح حمل و نقل برزک نیاز به مطالعه بیشتر دارد

نظر دکتر محمد رفیعی برزکی 

به نام خدا
برادر گرامی، مجید عزیز
با سلام
در رابطه با پیش نویس ”بررسی وضعیت حمل و نقل عمومی مسافر....برزک“ کار جالبی انجام داده ای و میتواند پایه کارهای مهمی در برزک باشد. اجمالاً(با توجه به محدویت فرصت) به لحاظ شکل و محتوا چند پیشنهاد دارم:
شکل:
- اصول تدوین یک گزارش رعایت نشده است. (پیوست١).
- بلافاصله و بدون مقدمه وارد اصل مطلب شده ای، در صورتی که ضرورت تبیین اهمیت موضوع از بیان پیشنهادات واجبتر است. برای این منظور و روشن شدن ابعاد مختلف موضوع از جمله ابعاد اقتصادی و اجتماعی؛ لازم است منابع بیشتری را مطالعه و در گزارش اضافه کنی.
- مقایسه برزک با شهرهای دیگر کاشان به اصل تمرکز روی مشکلات برزک لطمه می زند. منظورم این است که بیان آمار شهرهای دیگر و نقطه نظرات افراد مختلفی که دست اندر کار امور حمل و نقل شهری بوده یا هستند، می تواند به صورت پیوست گزارش و یا به صورت کلیدواژه بیاید و اصل موضوع(مشکلات برزک) درشتر و مبسوط باشد.
محتوا:
- آینده نگری: انواع مختلف مسافران  برزک شامل توریست، دانشجو، کارمند شاغل در برزک و کاشان و.... باید در تدوین گزارش مدنظر قرار گیرد.
- استفاده از تسهیلات دولتی و دادن امتیازات خاص بخصوص برای مناطقی که مشکلات بدی جاده، دوری مسافت و...باید به صورت پررنگتری دیده شود.
- اصلاح جاده در پیشنهادات درازمدت بیاید.
- برای تسهیل یا حل مقطعی یک موضوع، اغماض از حدود و مقررات و نادیده گرفتن مجوزهای قانونی به صلاح نمی باشد.
- امنیت و راحتی مسافر (در ماشین وجاده ) در مجموعه راه حلها دیده شود.
- انضباط تردد وسایط حمل و نقل عمومی در راه حل ها دیده شود.
ارادتمند- مهدی- 6/11/92 

برای دیدن پیوست١  اینجا کلیک کنید

طرح پیشنهادی را  اینجا نگاه کنید - اینجا کلیک کنید

تردد اتوبوس واحد در مسیر پرخطر برزک

طرح حمل و نقل برزک و نظر خانم زهره اسلامی
 

با سلام

طرح تهیه شده از نظر من همه جانبه و کامل است به خصوص که با مقایسه صورت گرفته بین شهرهای مختلف و ذکر قوانین مربوطه براعتبار آن افزوده شده است اما در بخش چالش های روبه رو به نظرم جای بحثی در مورد اتوبوس واحد که در حال حاضر فعالیت برون شهری دارد خالی است که آیا اساسا این نوع اتوبوس دارای ایمنی لازم برای تردد در یک چنین مسیر خطر ناکی هست یا خیر؟ در مورد تاکسی ها نیز همین مسئله مطرح می شود به نحوی که بعضی از آنها به شدت فرسوده و خطرناک به نظر می رسند

اگر سازوکار قانونی مربوط به نظارت بر مواردی از این دست نیز ذکر می شد شاید بهتر بود . در مجموع همان طور که گفتم طرح کاملا علمی و کارشناسی شده به نظر می رسد و پیشنهادات ارائه شده نیز بسیار مورد نیاز و به جا ذکر شده اند امیدوارم که نتیجه بخش باشند .

 

طرح پیشنهادی را اینجا نگاه کنید - اینجا کلیک کنید

شهرداری تمام توان خود را برای رفع مشکل به کار گیرد

نظر آقای جانجانی راجع به طرح حمل و نقل برزک

با سلام
جا دارد از ارائه این گزارش حرفه ای از شما تشکر کنم.گزارش بماهو گزارش عالی است و اگر از مسولین ارشاد بودم به این گزارش نمره 20 می دادم.باور بفرمایید مایه مباهات هستید.گزارش عالی و بدون نقص ، کاملا گویا و شفاف است.
اما خودتان هم به خوبی اشاره کرده اید برزک در برزخی است که نه بخش خصوصی وارد این موضوع می شود بعلت عدم صرفه اقتصادی و نه شهرداری می تواند بار اقتصادی آن را به دوش بکشد.اما آنچه مهم است این است که برزک در بهترین شرایط همین وضعیت یا کمی بهتر از آن را خواهد داشت و ایجاد پایانه در این دهه ها امکان اقتصادی نخواهد داشت.لذا لازم است به جهت خدمت به این مردم خوب و نجیب شهرداری با تمام توان خود وارد این موضوع شود و علیرغم وجود صرفه اقتصادی این مشکل را حل کند.امروز متاسفانه یارانه بخش سوخت کشور در شهرهای بزرگ به راحتی به دست مردم می رسد آنهم بعلت خدمات رسانن اتوبوسرانی و پایانه های وزارت راه.آنکه سرش بی کلاه مانده است شهرهای کوچک و روستاها هستند.
به نظرم گزارش شما به این موضوع اشاره نشده است که یارانه ها در شهرهای کوچک چطور باید به دست مردم برسد و مقایسه آن با شهرهای بزرگ.
موفق باشید 
محسن جانجانی 
طرح پیشنهادی را  اینجا نگاه کنید - اینجا کلیک کنید

نظر آقای صادقی راجع به طرح حمل و نقل

سلام
خیلی زحمت کشیدی گزارش و طرح جامع و کاملی نوشتی خسته نباشی

چیزی که به ذهن من میرسه این موارد است:
1- به خاطر وضعیت جغرافیایی برزک تاکسی هایی که درون شهر تردد و مسافرجابجا کنند لازم به نظر می رسد.
2- مسافرینی که می خواهند از برزک به بیرون شهر سفر کنند مانند روستاهای اطراف یا کاشان دقیقا نمی دانند به چه کسی باید مراجعه کنند ایا باید سر خیابان منتظر فرد ماشین سوار خیری بمانند یا ...
3- رانندگان محترم فعلی هیچ تعهدی در قبال انجام سرویس رسانی ندارند چند روز قبل بود که به اقای بزرگیان می گفتم چرا وقتی برف می اید ماشینت را زنجیر نمی بندی تا مسافر ببری می گفت مگر دیوانه ام آیا باید مسافرین همیشه در هوای مناسب سفر کنند؟!!!!!!!!
4- واقعا در این جاده ای که تعداد چاله هایش از شمارش خارج است می توان هر روز چند بار تردد کرد واقعا نمی شود تا کی قرار است وضعیت آسفالت جاده این شکلی باشد اگر بودجه تعریض نیست حداقل بعضی قسمت ها را اسفال گرم بریزند.
اگر شهرداری بتواند تعدادی محدود ماشین ون خریداری کند و به حمل و نقل کمک کند مقداری از مشکلات مردم کم بشود خصوصا در زمان هایی که تعداد مسافرین کم هست مانند 9-12 یا 3-8 شب اگر وضعیت ایاب و ذهاب برزک خوب باشد بسیاری از مهاجرینی که به خاطر کار از برزک هجرت کرده اند به وطنشان بر می گردند و برای کار به کاشاان می روند مانند نیاسر و روستاهای اطرافش 
اگه میشه گزارش مربوط به حمل و نقل که داخل طرح آمده است در ویژه برزک چاپ کن . خیلی جالبه
فعلا بدرود
مجتبی صادقی  
طرح پیشنهادی را اینجا نگاه کنید - اینجا کلیک کنید

حمل و نقل برزک، قصه هزار غصه

وضعیت حمل و نقل برزک سال هاست که قصه ی هزار غصه شهروندان نجیب ساکن در دل کوههای کرکس است. گویا قصد ندارد هیچ سر و سامانی بگیرد و هر روز بدتر از دیروز می شود.
با نگاهی به شهرهای مجاور و مشابه با وضعیت متفاوت روبرو می شویم.
مردمان جوشقان و کامو که این روزها به دو شهر کامو و چوگان از یک طرف و جوشقان از طرف دیگر تقسیم شده است از وضعیت حمل و نقل خود راضی هستند. حمل و نقلی که از یک سو به کاشان با 85 کیلومتر فاصله و جاده ای به نسبت نامناسب راه دارد و از طرف دیگر به میمه و شاهین شهر و اصفهان که با فاصله ای کمتر پذیرای مالکان مزارع انگور می باشند.
یکی از بهترین و نزدیک ترین راههای ارتباطی شهرهای اقماری در اختیار قمصری هاست. راه خوب و نزدیک. داشتن موسسه مسافربری 133 و 3 آژانس تاکسی تلفنی در شهر قمصر به اضافه 12 مینی بوس که در خط کاشان - قمصر تردد می کنند و بیش از 60  - 50 تاکسی و خودروی شخصی که جابجایی مسافر را در عهده دارند بر شکوه  شهر افزوده است.
شهر مشکات به جهت نزدیکی راه و مناسب بوده راه ارتباطی به کاشان مشکلات حمل و نقل را حل و رفع نموده است ولی به طور قطع و یقین مدیریت و نظارت شهرداری بر این خط شایان ذکر و توجه است.
و شهر همسایه ؛ نیاسر
رضایت مردم نیاسر از حمل و نقل بین شهری مشهود است. فاصله نیاسر تا کاشان کمتر از 35 کیلومتر است. به نسبت؛ جاده ای مناسب دارد. از ده سال پیش واحد اتوبوسرانی نیاسر با خرید 5 دستگاه اتوبوس اقدام به جابجایی مسافری در این مسیر نموده است.
برای بررسی مشکلات حمل و نقل مسافر و آسیب شناسی موضوع با 19 نفر مقام مسئول، اعضای شورا، مسئول حمل و نقل شهرداری های شهرهای کوچک و تاکسیداران و نمایندگان آن صحبت کردم. 15 آیین نامه و قانون را زیر و رو کردم و نتایج را در طرحی که پیوست می باشد تدوین نمودم. امید است با راهنمایی و نظرات خوب شما تکمیل گردد و با اجرایی شدن گره ای از مشکل بگشاید. انشاءالله   

طرح پیشنهادی - اینجا کلیک کنید


بیماری ام اس ناشی از آلودگی هوا است

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان، مهم ترین بیماری ناشی از آلودگی هوا در جوامع شهری را MS عنوان کرد.
به گزارش خبرنگار ایمنا از کاشان، محمود قهرمانی، در نشست خبری که به مناسبت هفته هوای پاک در سالن کنفرانس این اداره برگزار شد، گفت: منابع عمده آلاینده هوای شهرها در درجه نخست خودروها و بعد از آن مربوط به صنایع است.
وی،با بیان اینکه مهم ترین بیماری ناشی از آلودگی هوا در جوامع شهری MS  است، یادآور شد: همواره در محافل مختلف گفته می شود همانگونه که اصفهان رتبه اول صنعت را در کشور از آن خود کرده است گرفتار بیشترین تعداد از بیماری های MS است.
به گفته رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان منطقه کاشان با وجود صنایع بزرگی مانند سایپا، هامون نایژه، ایران غلطک و سیمان کویر و .... به عنوان شهری صنعتی شناخته می شود.
وی افزود: واحدهای آلاینده یک درصد فروش از محصولات خود را به عنوان جریمه پرداخت می‌کنند و در صورت بی‌توجهی به اخطارهای محیط زیست تعطیل و پلمب می‌شوند.
قهرمانی، در تشریح وضعیت آلودگی هوا در شهر کاشان گفت: طرح جامع کاهش آلودگی هوای کاشان به وسیله دانشگاه شهید چمران اهواز در حال انجام است و فاز اول آن تکمیل و متأسفانه در حال حاضر به جهت مشکلات مالی متوقف شده است.
وی افزود: در صورت اتمام و تکمیل این طرح وضعیت آلودگی هوا و جزئیات و سهم هر یک از منابع آلاینده هوا در سطح شهر مشخص و متناسب با آن راهکارهای برون رفت از مشکل پیشنهاد خواهد شد.
رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشان طرح زوج و فرد کردن تردد خودروها در سطح شهر  را یکی از راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در سطح شهرها ذکر کرد.
شایان ذکر است؛ ۲۹ دی تا پنجم بهمن ماه هر سال با عنوان "هفته هوای پاک" نامگذاری شده است.

پروژه فاضلاب شهری کاشان نیاز به حمایت جدی دارد

رفع آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی راهی ندارد

رییس اداره حفاظت از محیط زیست کاشان گفت: پروژه فاضلاب شهری کاشان یک پروژه بزرگ زیست محیطی است که نیازمند ب حمایت همه جانبه مردم و مسؤلان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، محمود قهرمانی روز گذشته (سه شنبه) در نشست خبری که در محل اداره حفاظت از محیط زیست کاشان برگزار شد، با بیان اینکه برخی مشکلات ناشی از اجرای پروژه فاضلاب شهری کاشان اجتناب ناپذیر است، افزود: تاکنون هرگونه مشکل زیست محیطی که به شرکت آبفای کاشان منعکس شده به سرعت رفع شده است.

وی با بیان اینکه سال‌های بسیاری فاضلاب خانگی و انسانی از طریق چاه‌های جذبی به زمین وارد شده و به صورت مستقیم روی آب‌های زیرزمینی اثر گذاشته، تصریح کرد: آلودگی منابع و سفره‌های آبی زیرزمینی از آن دسته از موارد است که هیچ راهی برای رفع و اصلاح آن وجود ندارد.

قهرمانی اجرای شبکه فاضلاب شهری را تنها راه جلوگیری از آلودگی منابع زیرزمینی در شهرها دانست و افزود: انتظار می‌رود مردم و مسؤلان در به ثمر رسیدن این پروژه زیست محیطی نهایت اهتمام و تلاش خود را به کار گیرند.

رییس اداره حفاظت از محیط زیست کاشان این پروژه را در راستای اهداف دستور کار 21 – کنفرانس سازمان ملل درباره محیط زیست و توسعه پایدار – اعلام کرد و گفت: بر اساس استانداردهای جهانی، توسعه‌ای پایدار محسوب می‌شود که توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی را در کنار مسائل زیست محیطی مدنظر قرار دهد.

قهرمانی تصریح کرد: استفاده از پساب فاضلاب شهری برای فضای سبز و جایگزینی برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی در راستای توسعه پایدار با اهمیت است.