گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

گفتگوی ساده و صمیمی رئیس شورا با مردم برزک

با اتحاد و همدلی، برزکی آباد و سربلند بسازیم 


بسم الله الرحمن الرحیم
فمن یعمل مثقال ذره خیراً یره و من یعمل مثقال ذره شراً یره 


با درود و سلام به روح ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) و شهیدان راه حق و عدالت که آزادگی، انسانیت ، عزت ، شرف و امنیت و استقلال و آزادی ایران اسلامی را با خون خود تضمین کردند  و سلام عرض ادب خدمت مردم فهیم و صبور برزک. می خواهم ساده و صمیمی گزارشی از کار شورای اسلامی برزک را خدمت شما تقدیم کنم. در آستانه انتخابات 92  وقتی صحبت از انتخابات شورا شد به پیشنهاد جمعی از معتمدین و فرهیختگان پا به میدان گذاشتیم. می دانستیم کار سختی است ولی عزم جزم کردیم تا سختی ها را به جان بخریم. با دوستان هم عهد شدیم که در کنار هم برای پیشرفت و آبادانی برزک تلاش کنیم. ثبت نام کردیم و در هفته تبلیغات در تمامی مساجد و جلسات شهر بین مردم حاضر شدیم و صادقانه شرایط و برنامه کاری خودمان را با مردم فهیم برزک مطرح کردیم. در روز رأی گیری ،  مردم مسئولیتی بزرگ بر دوش ما نهادند تا تحت لوای ولایت فقیه و دولت تدبیر و امید خدمتگزار مردم باشیم و به پیروی از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر اداره جامعه بر اساس مدیریت علمی و جهادی را در شهرمان نهادینه نماییم. اکنون کمتر از یک سال از پذیرش مسئولیت می گذرد. کارهایی را پیگیری کرده ایم که هرچند در مقابل لطف بیکران مردم  بزرگ خُرد و ناچیز است ولی آنچه در توان و بضاعت ما بوده است به صورت خلاصه در ذیل به آن اشاره می نمایم و تاکید دارم تا زمانی که شرایط  ما و شما که روز اول بر آن عهد بستیم پابرجا بماند توفیق خدمت را به جان خواهیم خرید و زمانی که تکلیف از ما ساقط شود؛ آنگاه از همگی شما عذرخواهیم خواست و از خدا طلب مغفرت خواهیم کرد. 


اولین گام ؛ انتخاب شهردار با علم و تجربه 


 اعضاء شورا از روز اول پذیرش مسئولیت طبق یک برنامه مشخص و به صورت تمام وقت در دفتر شورا مستقر شد و آمادگی خود را برای پاسخگویی به مطالبات و درخواست های مردم اعلام نمود. همانطور که می دانید اولین و مهم ترین وظیفه شورا انتخاب شهردار متعهد و کارآمد است. شورا هم همین کار را انجام دادیم. ضمن احترام به شهردار سابق گزینه های دیگری را نیز بررسی کردیم. بررسی ما صرفاً کارشناسانه بود. نه حب و بغضی در کار بود و نه رفاقت و دوستی ها را در نظر گرفتیم . جدولی از معیارهای مختلف برای پذیرش این مسئولیت طراحی شد و افراد مختلف را بر اساس آن سنجیدیم. در نهایت با در نظر گرفتن همه جوانب امر،  شهردار سابق را معرفی کردیم که ایشان بعد از 18 روز ، شهر دیگری را بر برزک ترجیح داد. با این وجود دلسرد نگشته به جستجوی خود ادامه دادیم و خوشحالیم که مهندس مرتضی والی زاده را که هم سابقه فعالیت در شهرداری در کارنامه خود داشت و هم شخصی علمی و کارآمد بود انتخاب کردیم که هم اکنون بعد از گذشت چند ماه کوتاه از فعالیت،  از عملکردشان رضایت کامل داشته و برایشان آرزوی موفقیت روزافزون داریم. 


دومین گام ؛ برنامه ریزی 


در همان ابتدای کار هریک از اعضا بر اساس تجربه و تخصصی که داشتند مسئولیت کمیته ای را به عهده گرفته و تقسم کار انجام شد و پیگیر مسائل و مطالبات مردم شدند. در این هنگام انتخاب و تأیید شهردار مصادف شد با زمستان. زمستانی سرد و سخت. زمستانی که هرگونه فعالیت عمرانی را از شهرداری سلب می کرد. فرصت را غنیمت شمرده و با تشکیل کمیته ها و جلسه های متعدد که با محوریت شهردار محترم و تلاش های شبانه روزی ایشان اقدام به تهیه و تدوین برنامه استراتژیک و چشم انداز شهرداری شد. این اقدام با نظرخواهی از مردم، از صاحب نظران ، نخبگان و تحصیل کردگان برزکی انجام شد.
در زمانی که مشغول فعالیت مطالعاتی خود بودیم با هجمه ای از درخواست های مردمی مواجه شدیم که در طول زمان انباشته شده بود و به یکباره در کولاک زمستان سرباز کرد و گاه و بیگاه ، روز و شب در تماس ها و تلفن هایی که می شد  با نامهربانی هرچه تمام تر اعضای شورا را نواخت. همه اینها در حالی اتفاق می افتاد که بضاعت شهرداری یک میلیارد تومان بدهی بود به اضافه نبود امکانات و تجهیزاتی که در دوره های قبل به فروش رفته بود. ولی همه اینها را آزمون خداوند دانستیم و به تلاش ها و رایزنی ها و برنامه ریزی های خود ادامه دادیم.
صبوری مردم شریف از سختی و مشکلات و بردباری اعضای شورا با آمدن بهار به امید شکوفه زد و چشم اندازی از فعالیت های خوب و امیدبخش در منظر همگان قرار داد. فعالیت هایی که بر بستری از رایزنی و تلاش در کولاک زمستان استوار شده بود و چشم انداز مدیریتی شهرداری تدوین گشت. 


افتتاح سالن ورزشی امام خامنه ای 


شروع شورای اسلامی دوره چهارم همزمان شد با افتتاح سالن ورزشی امام خامنه ای در دبیرستان شهدای برزک.  افتتاح این سالن ورزشی نوید دهنده فصل جدیدی در صحنه ورزشی برزک بود که خواهد توانست برطرف کننده نیازهای جوانان ورزش دوست برزک باشد. افتخارات جوانان  برزکی با کمترین امکانات ورزشی نشان از آن داشت که  استعدادهای کم نظیری در این خطه خضرایی وجود دارد که یقیناً با وجود این سالن بیش از گذشته گل خواهد نمود.
در اینجا وظیفه دارم از تلاش های رئیس محترم اداره آموزش و پرورش کاشان تشکر و قدردانی کنم که اگر دلسوزی و پیگیری شبانه روزی ایشان نبود به ثمر نشستن این درخت پربار دور از دسترس می نمود. محوریت و راهبری جناب حسین حنطه ای باعث شد تا تلاش گروهی اعم از دولتی و غیر دولتی، آموزش و پرورش ، شورای اسلامی شهر برزک دوره دوم و سوم،  نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی ، خیرین به نتیجه برسد و افتتاح این سالن را با حضور امام جمعه محترم، فرماندار وقت، رئیس اداره تربیت بدنی کاشان و مسئولان شهر و شهرستان جشن بگیریم. 


همه معابر اصلی شهر آسفالت شد – خیابان دانش زیرسازی و آسفالت شد 


چاله های خیابان های شهر امان همگان را بریده بود. یک خیابان سالم در شهر دیده نمی شد. بیشتر از همه ، رانندگان گلایه مند بودند. شورا و شهرداری نمی خواست با پر کردن چاله ها برای مدت کوتاهی مردم را راضی نگه دارد بلکه مصمم بودیم در مرحله نخست همه معابر اصلی شهر را آسفالت کنیم و هزینه های آسفالت نیز سرسام آور شده بود. یک روز آسفالت بود ، هوای بارانی امکان کار را غیرممکن می نمود. یک روز هوا خوب و آفتابی بود و آسفالت و قیر نبود و روز دیگر همه اینها مهیا می شد ولی ماشین آلات در شهر دیگر مشغول به کار بودند. بالاخره همه اینها در کنار هم جمع شد. شهردار محترم مهندس مرتضی والی زاده با تلاش و رایزنی با پیمانکار محترم آقای فیضی آسفالت مهیا گشت. از همکاری شهرداری کاشان و شهردار محترم جناب آقای مهندس محمد ناظم رضوی باید تقدیر کرد که با مساعدت و در اختیار گذاشتن ماشین های مورد نیاز در تسریع این اقدام نقش بسزایی ایفا نمودند. ولی ناگفته پیداست که هزینه های این اقدام به عنوان بدهی شهرداری محفوظ است که به مرور و در طول زمان می بایست پرداخت گردد و آسفالت معابر فرعی و کوچه ها در اقدام بعدی شورا و شهرداری قرار دارد. 


برگزاری جشنواره گل و گلاب 


برگزاری جشنواره گل و گلاب با توجه به نظرسنجی ها و تبادل نظر با متولیان فرهنگی و مسئولان یک درخواست عمومی بود و اگر افرادی انتقادی داشتند بیشتر در زمینه کیفیت برنامه ها و حفظ و حرمت فرهنگ بومی و شئون اخلاقی و باورهای و اعتقادات مردم متدین برزک بود. آنچه برگزاری جشنواره گل و گلاب امسال را با دیگر سال ها متفاوت می نمود سیاستگذاری آن بود که از طریق فرمانداری کاشان برای شهرها ابلاغ گشت. البته کمیته محتوا به اختیار شورایی نهاده شده که همه مسئولان فرهنگی در آن عضویت داشتند. از شورای اسلامی شهر و شهردار گرفته تا بخشدار و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد کاشان و تبلیغات اسلامی و دیگران.
جلسات متعددی نیز به اتفاق شهردار محترم، بخشدار محترم در دفتر امام جمعه معزز برزک داشتیم و در نهایت مقرر شد برگزارکنندگان جشنواره نهایت سعی خود را در حفظ شئون اخلاقی مد نظر قرار دهند و رویکرد و هدف جشنواره معرفی گلاب ناب محمدی در بخش برزک تعیین گردید. بخشی که 70 درصد گل شهرستان را به خود اختصاص داده است.
پولی در بساط نبود و هزینه های جشنواره این نگرانی را ایجاد می نمود که برزک نتواند با در نظر گرفتن همه ملاحظات مانند دیگر شهرها اقدام به برگزاری جشنواره کند. اینجا بود که چند عامل تعیین کننده وارد میدان برگزاری جشنواره شد و به اعتراف بسیاری از صاحب نظران کاری بی نظیر آفریدند و به یادگار در ذهن مردم ماندگار کردند.
همراهی گلابگیران دلسوز و متعهد برزکی در کنار توانمندی های نیروهای بومی با محوریت شهردار محترم و همکاری شورای اسلامی شهر و بخشداری و نیروی محترم انتظامی و سپاه و خواهران و برداران عزیز بسیج و دیگران خالق این پدیده شد. حضور خانواده معزز شهدا، امام جمعه محترم و اساتید علم و ادب آقای دکتر سید علی گرمارودی، دکتر خلیلی و مسئولان استان و شهرستان به غنای این مراسم افزود.
همه و همه برای هرچه بهتر شدن این مراسم تلاش کردند. جشنواره که به اعتراف بسیاری از صاحب نظران بی نظیر برگزار شد و البته به جاست که بیش از همه از زحمات کارکنان محترم شهرداری و هنرمندان جوانان اصحاب رسانه و فرهیختگان برزک به خصوص دوستان عزیز آقای مرتضی طاهری و آقای وحید مدرس زاده قدردانی و تشکر نمایم.
یادمان باشد تنها املای نانوشته است که هیچ غلطی ندارد و هر اقدام و کاری دارای اشکال می باشد که برگزاری جشنواره نیز از این قاعده مستثنی نیست. ولی آنچه مهم است برخورد ما با نقص ها و اشکالات ست که با مهربانی و همدلی ، وحدت و یکدلی از خطای هم گذشته و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. فرصتی که  نوید دهنده پیشرفت و تعالی برزک است. 


بلوار ورودی روشن می شود 


شهرداری بعد از آسفالت تمامی خیابان شهر، پروژه روشنایی بلوار ورودی را در دستور کار خود قرار داد. هرچند منابع مالی شهرداری محدود است ولی می بایست برای نیازهای نامحدود شهر از پای ننشست و اینگونه شد که تجهیزات روشنایی بلوار ورودی شهر خریداری شد.
تاریکی بلوار ورودی در سال های گذشته خطرات جانی بسیاری به همراه داشته است و از اینرو روشنایی این بلوار یک ضرورت است. مکاتبات تأمین برق این پروژه با اداره برق از طریق شهرداری انجام شده و بزودی این بلوار به مانند افق شهر برزک روشن می گردد. 


کلنک ساختمان دانشگاه پیام نور برزک بر زمین زده شد 


فرماندار: حوزه های علمیه و دانشگاهها دروازه توسعه هر شهر و منطقه می باشند 


مهندس صدرائیه فرماندار محترم در مراسم کلنگ زنی دانشگاه پیام نور برزک گفت: حوزه های علمیه و دانشگاهها دروازه توسعه هر شهر و منطقه می باشند. کلنگ دانشگاه پیام نور به دست امام جمعه و فرماندار به زمین خورد. برای این کار بسیاری از عزیزان تلاش کرده و زحمت کشیدند. هیئت مؤسس و رئیس محترم دانشگاه و خیّرین بزرگوار سعی و تلاش بسیار کردند تا چنین روزی را شاهد باشیم.
شورای اسلامی دوره چهارم در پیگیری و دیداری که با معاونت اداری و مالی دانشگاه پیام نور تهران داشت کمک کرد تا این فرآیند تسهیل گردد. برای حل مسائل و مشکلات زمین دانشگاه از طریق شهرداری از هر کوششی برای به این کار دریغ ننمود.
اکنون 600 دانشجوی دانشگاه پیام نور برزک سفیر فرهنگی این شهر و دیار هستند تا فرهنگ غنی این شهر را به گوش مردمان شهرهای محل سکونت خود برسانند. از مهربانی و مهمان نوازی مردم برزک بگویند. بگویند که به راحتی در این مسیر ترددمی نمایند. در کلاس های درس از اساتید علمی ، بومی و خوش برخورد دانشگاه استفاده می نمایند و خاطره خوش برزک را در طول زندگی خود محفوظ داشته و برای همگان بازگو می نمایند.
برای ماندگاری این مرکز علمی نیاز به همکاری همه مردم است. خیرین به ساخت و ساز و تکمیل شدن هرچه سریع تر این دانشگاه کمک نمایند. اساتید بومی در ارتقاء سطح علمی آن تلاش کنند. مردم با برخوردهای خوب خود و مهمان نوازی، خاطره ای خوب در ذهن دانشجویان از برزک و برزکی برجای بگذارند و رئیس محترم دانشگاه با افزایش رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تلاش نماید تا به رونق گرفتن هرچه بیشتر این مرکز کمک نماید. 


اجرای خط انتقال آب ویشنگ آغاز شد – چشمه آبی که درکشور بی نظیر است 


یکی از مهم ترین درخواست مردم و امام جمعه محترم شهر برزک از شورا؛ پیگیری اصلاح خط انتقال آب ویشنگ بود. شورا بر این اساس پیگیری های خود آغاز نمود. در سفرهای متوالی به تهران و وزارتخانه نیرو و شرکت مهندسی آبفای کشور و نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و شرکت آبفای کاشان تلاش کرد تا در جذب اعتبار این پروژه اهتمام نماید.
خط انتقال 12 کیلومتر است. 3 کیلومتر آن اصلاح شده و 9 کیلومتر آن باقی مانده است. با لطف و عنایت خداوند متعال و  تلاش و پیگیری همه عزیزان اعتبار این پروژه جذب شد و عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می گردد. با نهایی شدن این پروژه بخشی از آب گوارا و مورد نیاز شهروندان تأمین خواهد شد و این امکان برای شرکت آب و فاضلاب فراهم خواهد شد تا شبکه آب شرب را به مناطق مسکونی حومه و منازل مسکونی مورد نیاز توسعه دهد.
نماینده ویژه وزیر محترم نیرو به برزک آمد و در جمع مسئولان محترم شرکت آب و فاضلاب کاشان و دیگر عزیزان این قول را به مردم شریف برزک داد تا ظرفیت نهایی چشمه ویشنگ در فصل پیک مصرف سال آینده در اختیار مردم قرار گیرد. در اینجا لازم است از وزیر محترم نیرو و مسئولان آبفای کشور و مهندس اسدی مدیرعامل محترم شرکت آبفای کاشان و حمایت های جناب دکتر منصوری نماینده محترم تشکر ویژه بنمایم. 


آغاز مطالعات آبرسانی به مناطق دم قاشون، قاسوره، سعدآباد و صنایع کارگاهی و گلدشت 


مناطق حومه شهر برزک در خارج از محدوده است و الزامی برای شرکت آب و فاضلاب ایجاد نمی کند که آبرسانی به این مناطق داشته باشد ولی با این وجود شورای اسلامی با مکاتبه و پیگیری متوالی از مسئولان شرکت آب و فاضلاب خواست این درخواست مردمی را مورد توجه قرار بدهند.
مدیرعامل محترم شرکت آبفای کاشان قول مساعد به شورای اسلامی برزک دادند که مطالعات آبرسانی به این مناطق را در دستور کار دفتر فنی شرکت قرار بدهند. ولی این امر مشروط به چند امر است. تأمین آب که انشاءالله بخشی از آن با به ثمر نشستن اصلاح خط انتقال ویشنگ محقق می گردد و همچنین تأمین اعتبار که شورا آمادگی خود را برای جذب منابع اعتبار از بخش دولتی و خصوصی اعلام نمود. قطعاً مشارکت سازماندهی شده متقاضیان کمک خواهد کرد تا  این موضوع هرچه زودتر به بار بنشیند.  


تکمیل درمانگاه برزک عملیاتی شد 


شورای چهارم نشان داد که هم می توان احترام و حرمت پزشک و مجموعه خدمتگزار دانشگاه علوم پزشکی کاشان را نگاه داشت و هم درخواست های بهداشتی و درمانی مردم را به صورت معقول و منطقی مطرح و برای محقق ساختن آن از تمام ظرفیت های بومی و دولتی استفاده نمود.
شورا با مکاتبات و مراجعات مکرر با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی به خصوص جناب آقای دکتر اعرابی ریاست محترم دانشگاه و جناب دکتر منصوری نماینده محترم ضمن بیان درخواست خود، برای هرگونه همکاری اعلام آمادگی نمودند و بالاخره پیگیری ها به نتیجه رسید.
با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی و همکاری خیّر محترم حاج مسعود صباغیان عملیات تکمیلی درمانگاه برزک طی چند روز آینده آغاز می گردد و به خواست خداوند متعال در فرصتی کوتاه به بهره برداری خواهد رسید. و در اینجا گرامی میداریم یاد مرحوم حاج حسین صباغیان ازخیرین اورژانس جاده بخش برزک
در اینجا وظیفه دارم به نمایندگی از مردم از تمامی افرادی که برای محقق شدن این امر تلاش کردند تشکر و قدردانی کنم.
 

آسفالت جاده پرخطر سه راه مرق تا پیچ نابر 


آسفالت ناهموار سه راهی مرق تا پیچ نابر باعث نارضایتی شدید مردم شده بود. هرجا می رفتیم صحبت از این بود چه موقع روکش آسفالت این مسیر انجام می شود. شورای اسلامی دوره چهارم برزک تمام توان خود را به کار گرفت تا با مکاتبه و مراجعه به تمام مسئولان ذیربط این مهم را به سرانجام خیر برساند.
تماسها و مکاتبات مکرر شهردار محترم و شورای اسلامی با وزیر محترم راه و ملاقات با مدیرکل محترم راه و شهرسازی اصفهان در مورد دو بانده کردن و تکمیل جاده راوند – برزک – ورکان در راستای تسهیل و عملیاتی شدن این اقدام بود. پیگیری تکمیل آسفالت بلوار ورودی شهر برزک که پیمانکار قبلی ناتمام رها کرده و رفته بود.
در اینجا لازم است از زحمات دکتر منصوری نماینده محترم مردم شهرستان های کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی تقدیر و تشکر کنیم که با پیگیری توانست مبلغ 500 میلیون تومان از طریق وزارتخانه برای اداره کل استان جذب اعتبار نموده و با تلاش مسئولان محلی و شهرستان روکش آسفالت این جاده انجام گرفت. لازم است از پیگیریهای مستمر مهندس غلامرضا رفیعی عضو محترم شورای اسلامی در این راستا و ایجاد هماهنگی های لازم برای ملاقات شهردار و شورا با مشاور وزیر محترم جناب مهندس رحمتی تشکر نمایم.
آنچه مهم است رفع نیازهای مردم منطقه است ولی ذکر این نکته حائز اهمیت است که وقتی مدیریت شهری و شوراهای روستا ، شهر و بخش در کنار هم مشکلی را پیگیری نمایند به طور قطع و یقین حل و رفع آن ممکن می گردد. اقدام انجام شده به واسطه تلاش جمعی همه علاقمندان بخش برزک بوده و لازم می دانم از همه تشکر و قدردانی نمایم. 


اختصاص 200 میلیون تومان اعتبار برای تکمیل سوله ورزشی 


سالن بزرگ ورزشی برزک واقع در بلوار ورودی این شهر می تواند نیاز ورزشی جوانان بخش و شهر برزک را به خوبی برآورده سازد. بخش عمده عملیات اجرایی آن به در حدود 80 درصد در دوره قبل انجام گرفته و بخش کمی از آن به علل مختلف که در این مقال نمی گنجد باقیمانده بود.
شورای اسلامی دوره چهارم با مکاتبه مستمر و مراجعه مکرر به اداره ورزش و جوانان تلاش کرد تا بودجه مناسبی برای تکمیل این سالن اختصاص یابد. با نظر مساعد رئیس محترم اداره ورزش و جوانان کاشان مبلغ 200 میلیون تومان از بودجه عمرانی 93 شهرستان کاشان در کمیته برنامه ریزی برای تکمیل ساختمان سالن ورزشی در نظر گرفته شد.
لازم به ذکر است مبلغ 100 میلیون تومان نیز از طریق جذب منابع توسط جناب دکتر منصوری برای این سالن در نظر گرفته شده است که به عنوان شروع به کار عملیات تکمیلی کمک بزرگی و قابل توجهی می باشد.
البته گفتن این نکته حائز اهمیت است که اختصاص بودجه دولتی (مبلغ 200 میلیون تومان کمیته برنامه ریزی شهرستان) به معنی تحقق آن نیست و این امر رسالت و وظیفه مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر و دیگر دوستان است تا برای تحقق آن پیگیری و تلاش نموده تا به خواست خداوند متعال اعتبار مذکور جذب شده و خواسته به حق جوانان بخش و شهر برزک در داشتن سالن ورزشی بزرگ و مجهز محقق گردد. 


دیگر اقدامات شورا 


تشکیل 22 جلسمی رسمی شورا تاکنون با حضور همه اعضا، برگزاری بیش از 89 جلسه کمیته های تخصصی با حضور اعضای شورا ، توجه به مسائل فرهنگی جوانان که یکی از دغدغه های شورا می باشد، برگزاری جلسه هم اندیشی فعالان رسانه ای و بررسی فرصت های و تهدیدها ، اتصال شورا به شبکه استانی دولت ، پیگیری مسائل زیست محیطی و توجه به دغدغه های مردم و ذینفعان، توجه به مسائل حمل و نقل شهرستان در دو بعد رفع موانع قانونی و بسیار موارد دیگر که در مدت کوتاه مسئولیت شورا انجام شده و در فرصت های بعدی به ارائه آن خواهم پرداخت.
اقدامات انجام شده ناشی از وحدت است «یداله مع الجماعه »
همه اینها که گفتم و بسیاری دیگر که در این مقال نمی گنجد حاصل وحدت و دعای خیر مردم نجیب برزک است. آنچه امام جمعه محترم از بدو ورود برزک تا کنون بر آن تأکید دارد. همراهی مردم و اتحاد مسئولان شهری باعث می شود مشکلات یکی پس از دیگری حل گردد. اگر  لطف خداوند همراهی و همدلی امام جمعه محترم، فرماندار محترم،  شهردار توانمند ، بخشدار محترم، اعضای محترم شورا و خیّرین گرانقدر و معتمدین دلسوز، فرهیختگان ، مسئولان محترم ادارات شهر و شهرستان نبود هیچ یک از این اقدامات انجام نمی شد و ما همچنان اندر خم یک کوچه بودیم.
وظیفه دارم به نمایندگی از مردم از تک تک عزیزان تقدیر و تشکر نموده و نوید بدهم چنانچه این اتحاد و انسجام محفوظ بماند و حاشیه هایی که تا کنون انرژی بسیاری را به هدر داده است کم گردد می توان کارهای بزرگ برای آبادانی این مرز و بوم انجام داد. مردم نجیب برزک شایسته اقداماتی فراتر از اینها هستند که برشمردیم اگر خدا بخواهد. 


سرمایه های بی بدیل معنوی و مادی برزک را قدر نهیم 


اکنون ترکیب شورا در حالت اعتدال است. مانند کفه های ترازویی است که برابری می کند. با وجودی که هیچ گرایش صرف و محض به شخص و گروه خاصی ندارد از توانمندی همه عزیزان در برزک و خارج از آن استفاده کرده است. درِ شورا به روی همه باز بوده و دست همه خدمتگزاران را به گرمی می فشارد. معتقد است با این ترکیب اگر آب به دست کسی نداده است کوزه ای هم نشکسته است. اگر ترکیب برهم خورد کفه ها از تعادل خارج خواهد شد. نمی گوییم کار خدا بر روی زمین خواهد ماند ولی آن خواهد شد که مردم بخاطر افراط و تفریط ها از نزدیک دیدند و بر آن تأسف خوردند.
نکته دیگر آن است که اگر سرمایه های معنوی و مادی برزک را قدر نگذاریم دچار کفران نعمت شده ایم. برزک فراتر از منطقه محصور مابین چند کوه است. برزک متعلق به شخص خاص و افرادی خاص نیست. برزک متعلق به همه افرادی است که در سرتاسر جهان، وطن خود را چون جان دوست می دارند. اینان هرکجا باشند برزکی هستند و سرمایه های برزک هستند. احترام به سرمایه های برزک ، احترام به انسانیت و شرافت است و حال که مردم خوب و مهربان برزک با اکثریت آراء اعضای شورا را با پذیرش شرایط موجود برگزیده اند و از آنها حمایت و پشتیبانی می کنند چرا تعدادی انگشت شمار ساز مخالفت کوک می نمایند؟ بهتر نیست با کمک هم به ساختن برزک بیندیشم تا دعای خیر آیندگان را بدرقه راه خود نماییم.
                            فردا که پیشگاه حقیقت شود پدید           شرمنده رهروی که عمل بر مجاز کرد
 

سخن آخر 


فرصت خدمت به مردم یک توفیق الهی است و ما در معرض امتحان بزرگی قرار گرفته ایم. و باید قدر این فرصت را بدانیم فرصت ها مثل ابر و باد در گذر است برزک با قدمت چند هزار ساله پایتخت فرهنگ و ادب منطقه است علما و دانشمندان برزک بر گردن ما حق فراوان دارند  پیام پیش از 53 شهید گلگون گفن شهر راهنمای راه ماست و مسئولیتی سنگین بر دوش ما نهاده است بیایید همت کنیم تا پیام هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی را عملیاتی کرده و تحقق بخشیم.  بیایید با هم تلاش کنیم این فرصت طلایی را از کف ندهیم و با نگاه به افق های دور دست ، برزکی آباد و سربلند را ترسیم کرده و بسازیم. ظرفیت ها و پتانسیل های موجود را غنیمت بدانیم و زمینه شکوفایی استعدادهای بی نظیر جوانان پر انرژی و آینده سازان خوش فکر برزک را فراهم سازیم. مقدمات و زمینه کار و تلاش و راهکار اشتغال را برای این نسل پر شور و مؤمن آماده کنیم. جلو مهاجرت بی رویه اینان را از برزک بگیریم. شور و امید و نشاط را در دل شهروندان زنده نگه داریم. امیدوارم کسانی که داعیه خدمت دارند همت خود را در کمک به آبادانی و پیشرفت شهر و منطقه بکار بگیرند و از قابلیت های قانون برای سر بلندی شهر و دیار و حفظ و یاری فرزندان خدمتگزار شهر استفاده کنند منافع ملی را قربانی منافع شخصی نکنند مردم خوب می فهمند و قضاوت می کنند خوب و بد و سره را از ناسره تشخیص می دهند.
نمایندگان شما در شورا بر این باورندکه باید لحظه ای آرام ننشینند امروز دیگر زمان زیر کرسی نشستن و آفتاب رو قصه گغتن نیست باید کفش آهنین بپا کرد و در این اداره و آن سازمان بدنبال مطالبات و پیگیر حل مشکلات مردم بود. در خانه نشستن یا هر روز خود را به مردم نشان دادن که ما اینجا هستیم هیچ مشکلی را حل نمی کند. مردم از ما کار و عمل می خواهند نه شکل و قیافه ما را : وظایف شورا بسیار سنگین است. کار شورا فقط داشتن یک مهر و خانه نشستن و فقط کاغذ مهر کردن نیست یادمان باشد در چه زمانی و چه شرایطی هستیم  جهان امروز جهان سرعت  و ارتباط سالم و منطقی و تعامل و سبقت گرفتن از یکدیگر است ، نیاز امروز ما خرد جمعی است منطق ، استدلال و تعقل و خردگرایی که شیوه ائمه اطهار(ع) بوده  شعار ماست. عهد و قرار ما با مردم حرکت ، تلاش و جهاد است نه سکون و ماندن و بی تفاوتی.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم            موجیم که آسودگی ما عدم ماست
سربلندی،عزت، افتخار و سعادت و آبادانی سرزمین عشق و محبت را تحت لوای جمهوری اسلامی از خداوند متعال خواهانم
«فاستقم کما امرت»

گفتگوی بهشت پنهان با نائب رئیس شورای برزک

این گفتگو در شماره 54 ماهنامه بهشت پنهان به تاریخ خردادماه 93 چاپ و منتشر شد.  

 

محمدعلی سنجریان را به محافظه کاری می شناسند ولی خودش تعبیر میانه روی از آن دارد. ترجیح می دهد مردم را راضی نگه دارد تا مسئولین حکومتی را، چرا که خود را نماینده مردم می داند. 6 سال عضویت در شورای اسلامی برزک، خواهی نخواهی حامل تجاربی است که می تواند در پیشبرد اهداف شورا موثر واقع شود.

این عضو شورا ، مسئولیت کمیته ای را به عهده گرفته است که مهم و حیاتی است. کمیته امور زیرساختی، زمین و عمران شهری. پیگیری اصلاح و توسعه شبکه آب، برق و گاز شهری کمترین کارهایی است که وی برای رفاه مردم حوزه انتخابیه بر دوش گرفته است. از نابر و گلدشت گرفته تا صنایع ابتدای ورودی برزک. از سعدآباد گرفته تا دم قاشون و قاسوره و وسیون در ارتفاعات ییلاقی برزک.

گفت و گو با رئیس سابق و نائب رئیس فعلی شورای اسلامی برزک بر سر عملکرد شورای گذشته و افق های پیش رو در یک محیط صمیمی انجام شد که در شماره جدید بهشت پنهان منتشر می شود.

- چه شد که مجدد برای شورای اسلامی ثبت نام کردید؟

• ابتدا از مردم تشکر می کنم که به بنده اطمینان کردند. انشاءالله بتوانم جواب اطمینانشان را بدهم. فکر می کردم حاصل حضور 6 ساله در شورا تجاربی است که می تواند برای آبادانی شهر مفید واقع گردد.

- گفته می شود جایگاه شورا به واسطه عملکرد افراد در دوره های قبل مخدوش شده است نظر شما چیست؟

• من موافق با گفته شما نیستم. اینگونه نیست.

- ولی استقبال ضعیف کاندیدا به نسبت دوره های گذشته و شهرهای مشابه این ادعا را ثابت می کند

• خیر اینگونه نیست. یکی از دلایلی که افراد در این دوره ثبت نام کردند به خاطر شرط سکونت بود.

- خوب این شرط در دوره قبل و برای دیگر شهرها هم بود

• دلیلش را نمی دانم.

- نداشتن ثبات مدیریت شهری و تنش هایی که به واسطه مسائل مختلف در برزک ایجاد شده چهره ای نازیبا از برزک در مجامع داخلی و شهرستان به نمایش گذاشته است و باعث شده افراد از وارد شدن به گود خدمت در برزک پرهیز کنند.

• بنده قبول ندارم. اگر مردم از حق خودشان دفاع کنند یعنی تنش ایجاد کرده اند.

- ولی در برزک حاشیه ها پررنگ جلوه می کند

• همه چیز در شهرهای کوچک می تواند حاشیه درست کند. حتی در کاشان هم همینطور است ولی در محیط های کوچک پررنگ تر است.

- چگونه می توانیم حاشیه ها را کم کنیم

• دست مردم است. نظر من این است اگر صحبتی می کنیم مستند باشد. هرجا حاشیه سازی می شود ریشه در نقل قول های غیرواقعی دارد.

- شما در دوره قبل مسئولیت های نائب رئیس و رئیس شورا را به عهده داشته اید. عملکرد دوره قبل را چگونه ارزیابی می کنید؟

• عملکرد نسبی است. هیچوقت مطلق نیست. نقاط ضعف و قوت دارد.

- ولی در گفت و گوی قبلی بهشت پنهان باشما گفتید خسارتی که به واسطه زیرسازی بلوار ورودی برزک به شهرداری وارد شد به واسطه عملکرد نادرست شهردار وقت بود.

• اشتباه ممکن است پیش بیاید و عمدی نیست و شهردار می خواهد کار خود را به نحو احسن انجام دهد و گاهی اوقات اشتباه پیش می آید و نباید همه کارهای وی را زیر سوال ببریم.

- در آن دوره شورایی که شما عضویت آن را به عهد داشتید بیش از 20 نفر برای تصدی مسئولیت شهرداری معرفی کردید ولی موافقت نشد

• ما به صورت رسمی معرفی نکردیم. شورا با همه گزینه های صحبت می کرد و بعد از کانال غیررسمی نظر مراجع را می پرسید و رایزنی غیر رسمی بود تا اینکه روی اشرفی به توافق رسیدیم.

- ولی درنهایت شهردار توسط فرمانداری پیشنهاد شد.

• مگر ما پنج عضو شورا بچه بودیم. به ما معرفی کردند و به نتیجه رسیدیم. ایشان برای این کار خوب بودند و هنوز عقیده دارم شهردارهای موفق عمل کردند. اصلاً من با تغییر مدیریت در فاصله کوتاه مخالفم. حداقل یک دوره چهار ساله باید شهردار فعالیت کند تا گره ای از مشکلات شهر باز شود. من با رفتن ایشان نیز موافق نبودم.

- شورا بعد از اشرفی دست به انتخاب آقای میرزایی زد در صورتی که گفته شد ایشان از همان روز اول گفته بود که کسالت داردو نمی تواند این مسئولیت را به عهده بگیرد

• شورا با چند گزینه صحبت کرد. آقای میرزایی اصلح بود. وی تجربه دهداری در کارنامه خود داشت و یک نیروی بومی بود ولی متأسفانه مشکلات خانوادگی داشت و استعفا کرد. شورا هم خیلی اصرار به ماندن ایشان کرد ولی قبول نکرد.

- یکی از نظرات میرزایی این بود که وقتی شهرداری پول ندارد نباید کار کند

• اعتقادش این نبود که کار نشود بلکه می گفت کارها با آرامش انجام شود. این موضوع را با شورا مطرح کرد و شورا پذیرفت و با توافق قرار شد کارها کندتر انجام شود. شورا می دانست شهرداری 600 – 500 میلیون تومان بدهکاری دارد و درآمدی نیست بنابراین اصراری بر کار نداشت.با این وجود آقای میرزایی فعالیت های فرهنگی خوبی داشت.

- حیدری را آقای میرزایی معرفی کرد. درآمد فرقی نکرد ولی فعالیت های حیدری چندبرابر شد. علت چیست؟

• هر شهرداری که می آید به خاطر این که خودش را نشان دهد خودش را به آب و آتش می زند و شورا این را درک می کند و خودش می گفت شما نگران بودجه نباشید و من می روم پول می آورم.

- ولی آمار و ارقام می گوید پولی از اعتبارات دولتی بیش از میزان معمول جذب نشده کاری که حیدری کرد با فروش زمین به کارها سرعت داد.

• فروش زمین یک تهاتر است. در قبال یک آزادسازی زمین واگذار می گردد. به هیچ وجه پولی دست شهرداری نمی آید.

- ولی طبق آماری که شهرداری منتشر کرده دریافت اعتبار دولتی در دوره آقای حیدری قابل توجه نیست. پس بودجه پروژه هایی که ایشان به آن مشغول بود از کجا تأمین شد؟

• من دقیق از وضعیت درآمد و هزینه شهرداری خبر ندارم ولی اعتقاد دارم مهندس حیدری شهرداری فعال و جویای نام بود.

- جدای از این که مهندس حیدری از چه منابعی اقدام به تأمین اعتبار می کرد مشکل و پرسش اساسی آن است که در پروژه های اجرایی یک صفحه کار کارشناسی از طرف شهرداری ارائه نشده است؟

• این موضوعی است که در گفت و گوی قبلی هم به آن اشاره کرده اید. اجرا به عهده شورا نیست. اجرا در دست شهردار است. وظیفه شهرداری بررسی و اجرا براساس کار کارشناسی است تا حرکتی اشتباه و دوباره کاری و موازی کاری اتفاق نیفتد.

- در این صورت بحث نظارت پیش می آید و به این نتیجه می رسیم که نظارت شورا ضعیف بوده است

• شورا در دوره قبل بر عملکرد شهرداری نظارت کامل داشت ولی ناظر پروژه نیست که بر تک تک پروژه ها نظارت کند.

- درباره اقداماتی که در شورای فعلی انجام داده ایدتوضیح بدهید؟

• قضاوت برای شورای جدید زود است. تا یکسال نگذرد نمی توان داوری کرد. آنچه مسلم است همه اعضای شورا مصمم به کار هستند و در حوزه هایی که تقسیم شده است و مربوطه به خودشان می باشد در حال پیگیری امور هستند.

- شما پیگیری چه اموری را به عهده گرفته اید؟

بحث های زیرساختی و زمین و عمران شهری را در این شورا به عهده گرفته ام. موضوعات مهمی است. توسعه و اصلاح شبکه های آب، برق و گاز برای توسعه و پیشرفت برزک مهم و حیاتی است. تأمین ، اصلاح و توسعه شبکه آب پاشنه آشیل توسعه برزک است مناطقی در برزک دیده می شود که شهروندان در آن ساکن هستند و از نعمت آب ، برق و گاز محرومند. من تلاش خواهم کرد در این دوره این کارها را پیگیری کنم.

البته این کارها زمان بر است. من از مردم می خواهم تحمل کنند تا پیگیری های شورا به نتیجه برسد.

برای اصلاح خط انتقال آب ویشنگ کارهایی انجام شده است. با شرکت آب و فاضلاب جلسات خوبی داشته ایم. کارشناسان را به ویشنگ آورده ایم و هم آبفا و هم شورا معتقد به تکمیل این پروژه است.

آبرسانی به گلدشت از دیگر دغدغه های اینجانب است. اخیراً در جلسه ای که با مدیران شرکت آب و فاضلاب داشتیم این موضوع مطرح شد. با توجه به مشکلات ناحیه صنعتی در بلوار ورودی و نیاز به آب شرب بحث هایی مطرح شد. آبفا قول مساعد به همکاری داد که مشروط به مشارکت مردمی و تأمین آب این اقدام عملیاتی گردد. اینجانب به جهت اهمیت موضوع شخصاً این کار را پیگیری می کنم.

- افرادی در برزک هستند که به هر دلیل رأی لازم را برای ورود به شورا کسب نکرده ولی علاقمند به پیشرفت و آبادانی برزک هستند. شورا در رابطه با کمک گرفتن از این افراد چه مکانیزمی تعریف کرده است؟

• شورا به فراخور کارهایی که دارد و با توجه به پتانسیل های افراد به آنها مراجعه می کند. آنها هم عزیزان و زحمتکشان برزک هستند.

- هماهنگی مدیریت شهری را چگونه ارزیابی می کنید؟

• ما سعی می کنیم نامه نگاری ها را به اطلاع بخشدار و امام جمعه محترم برسانیم و شورای اداری بخش با محوریت بخشدار محترم فرصت خوبی برای تعامل و هماهنگی مدیریت شهری است.

- افق برزک را چگونه می بینید؟

• افقی روشن، پررنگ و خوب. برزک جای کار بسیاری دارد و با توجه به پتانسیل هایی که در منطقه و توانانی هایی که در اعضای شورا دیده می شود و همه تازه نفس و دلسوز هستند این کار شدنی تر است.

- شما را به ملاحظه کاری می شناسند

• اگر کسی با همه افراد تعامل داشته باشد این ملاحظه کاری است. بنده با هرکس بر اساس روحیات خودش صحبت می کنم و درد دل هایش را گوش می کنم و واقعاً اگر کاری از دستم بربیاید انجام می دهم.

کاری که تشخیص بدهم درست است انجام می دهم. حرف هایم رک و پوست کنده است. با مردم تعامل دارم و اگر محافظه کاری داشته باشم با مردم است.

- ولی ماهاتیر محمد می گوید ما برای صلاح مردم آمده ایم و این گاهی با رضایت مردم کمی متفاوت می شود

• صلاح مردم و رضایت مردم یکی است.

- ممکن است فرق کند

• من قبول ندارم. من فکر می کنم یکی از علت هایی که نتوانستم 50 درصد آرا را کسب کنم به خاطر این بود که محافظه کار نبودم. بسیار اتفاق افتاده است که کار غیرقانونی از من بخواهند و چون موافقت نکرده ام صندلی برایم بلند کرده اند

- و حرف آخر

• مشکلات مردم زیاد است و شورا هم سخت به دنبال رفع آن است ولی خواهش من این است که مردم همانگونه که از شورا انتقاد می کنند پیشنهاد هم بدهند و دوم این که پشتیبان شورا باشند.

خواهش دیگر من این است که به حاشیه ها دامن نزنند. شورا نماینده مردم است و از نظر اخلاقی، شرعی و قانونی وظیفه دارد برای رفع مشکلات مردم پیگیری نماید.

واگذاری 30پروژه آبفای کاشان به بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت آبفای کاشان گفت: شرکت آب و فاضلاب کاشان آمادگی دارد 30 پروژه‌ای را که در راستای کاهش بحران آب منطقه تعریف نموده است با کمک سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی عملیاتی و اجرا کند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، محمدرضا اسدی اظهار کرد: احداث چند آب شیرین کن در حاشیه کویر، کاهش هدر رفت آب از شبکه شهرهایی که هدررفت بالایی دارند، بهره‌برداری از چاه‌های آب که به هر دلیل از مدار خارج شده‌اند و احداث مخزن ذخیره آب با توجه به نیاز هر شهر، بخشی از این 30 پروژه شرکت آبفای کاشان است که برای ارائه به بخش غیردولتی تعریف و آماده ارائه است.
 
وی افزود: احداث 4 واحد تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای تحت پوشش و احداث شبکه جمع آوری فاضلاب در شهرهای آران و بیدگل، نوش آباد از دیگر پروژه‌های شرکت آبفای کاشان است که آماده واگذاری به بخش غیردولتی می‌باشد.
 
مدیرعامل آبفای کاشان در تشریح نحوه واگذاری پروژه‌های مذکور به بخش غیردولتی گفت: نوع تعامل با سرمایه گذار و مدل مالی برای بازگشت اقتصادی سرمایه با توافق انجام می‌شود و چارچوب کاملاً مشخص و از پیش تعیین شده برای این کار در نظر گرفته نشده است.

اسدی تأکید کرد: مجوزهای اولیه سرمایه گذاری از شرکت مهندسی آبفای کشور اخذ می‌شود و ضمانت‌های مورد نیاز برای سرمایه گذار از سوی دولت تأمین می‌شود.
 
وی اضافه کرد: حق انشعاب فاضلاب، فاضلاب بها و پساب؛ منابع مالی پروژه‌های فاضلاب است که نحوه مشارکت و بهره برداری از آن با سرمایه گذار توافقی است و تضمین آن با دولت می‌باشد.
 
رییس هیئت مدیره آبفای کاشان تصریح کرد: آب در صنایع به خصوص صنعت فولاد حیاتی‌ترین و مهم‌ترین ماده اولیه و یکی از الزامات برای تولید فولاد است و در منطقه‌ای که از یک طرف با بحران آب مواجه هستیم و اگر صنایع بخواهند از شبکه آب شرب برای تأمین آب مورد نیاز خود استفاده کنند مقرون به صرفه نیست، از این رو پساب فاضلاب بهترین جایگزین برای صنایع است و پایداری استفاده از پساب فاضلاب به مراتب بیش از آب در این منطقه می‌باشد.
 
اسدی تأکید کرد: قرارداد با سرمایه گذار آبشیرین کن، تضمینی است و حتی در زمانی که شرکت آب و فاضلاب نیازی به آب تولید شده توسط وی نداشته باشد مبلغ تعیین شده را تضمین نموده و پرداخت می‌کند.
 
وی افزود: سرمایه گذار در طرح‌های شرکت آب و فاضلاب می‌تواند بعد از پیشرفت بخشی از کار از تسهیلات مشخص شده دولتی برای تکمیل پروژه استفاده کند و یا با پیش فروش آب تصفیه شده تأسیسات مورد نظر هزینه‌های مورد نیاز خود را قبل از راه اندازی کامل تأمین نماید.
 
مدیرعامل شرکت آبفای کاشان سرمایه گذاری در پروژه‌های آبفا را امن، مطئمن و با کمترین ریسک ممکن ارزیابی کرد و گفت: پشتیبانی دولت و امکان ارزش افزوده برای پروژه‌های مذکور بالاترین سود ممکن را برای سرمایه گذار تضمین می‌کند و سرمایه گذار می‌تواند با مراجعه به دفتر تجهیز منابع مالی و گسترش مشارکت‌های بخش غیردولتی آبفای کاشان پروژه‌ها را بررسی و مطالعه نموده و بر اساس توان مالی از 300 میلیون تومان تا پروژه‌های ده‌ها میلیاردی را انتخاب کرده و ضمن استفاده از اجر معنوی در خدمت رسانی به مردم از سود اجرای آن پروژه بهره مند شود.
 
اسدی در خصوص حمایت آبفا از سرمایه گذار گفت: آبفا در دو محور حمایت‌های مالی و لجستیکی آمادگی خود را از سرمایه گذار در این حوزه اعلام می‌نماید. اعتبارات خوبی در این حوزه در نظر گرفته شده است و از لحاظ شکلی ساختاری تحت نام دفتر تجهیز منابع مالی و گسترش مشارکت بخش غیردولتی با شرح وظایف مشخص زیر مجموعه آبفای تشکیل شده است تا پروژه‌های مورد منطقه و مردم با توجه به نیاز و اقتضائات اقلیمی، اقتصادی و شرایط آب و هوایی در حوزه آب و فاضلاب شناسایی نموده و تمام مساعدت خود را در همراهی با سرمایه گذار به کار گیرد.
 
وی تأکید کرد: جنگ آینده دنیا بر سر آب است و از این رو هرگونه سرمایه گذاری به خصوص در حوزه آب می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و اقتصادی باشد.
 
اسدی ابراز امیدواری کرد با رویکرد جدید آبفای کاشان در توجه به بخش غیردولتی برای پروژه‌های این حوزه بتوانیم قدم‌های قابل قبولی در رفع بحران آب و خدمت رسانی شایسته به مردم خوب شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل برداریم.


کلید بحران آب در مدیریت مصرف است

مدیرعامل آبفای کاشان:

کلید بحران آب در مدیریت مصرف است

مدیرعامل آبفای کاشان گفت: کلید و راه حل مشکل بحران آب منطقه در مدیریت مصرف آب است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمدرضا اسدی بعد از نماز جمعه در جمع مردم آران و بیدگل اظهار کرد: اگر بتوانیم سرانه مصرف آب را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که در منطقه با آن مواجه هستیم می‌توانیم از بحران آب منطقه عبور نموده و تا 20 سال آینده مشکلی نداشته باشیم.

وی افزود: با وجود تمام محدودیت‌هایی که در خصوص تأمین و توزیع آب داریم سرانه مصرف خانگی در کشور و  منطقه کاشان، آران و بیدگل بیش از استانداردهای جهانی است.

مدیرعامل آبفای کاشان تصریح کرد: در کشورهایی که 10 برابر ایران بارندگی دارند سرانه مصرف یک نفر کمتر از 100 لیتر در روز است ولی در منطقه آران و بیدگل این میزان بیش از 250 لیتر در روز برای هر نفر می‌باشد که این امر نگران‌کننده است.

وی یادآور شد: امروز مصرف آب در بخش خانگی شهرستان آران و بیدگل بیش از 23 میلیون لیتر در روز است که بخش کمی از آن اختصاص به شرب شهروندان دارد و قسمت عمده آن صرف مصارف بهداشتی و فضای سبز می‌گردد.

اسدی گفت: تنها با کاهش 20 لیتری 70 هزار شهروند آران و بیدگل می‌توانیم رقمی معادل یک میلیون و 400 هزار لیتر صرفه‌جویی در شبانه‌روز داشته باشیم که این امر به راحتی دست‌یافتنی است.

به گفته وی بیشترین مصرف شهروندان در استحمام اتفاق می‌افتد که اگر استحمام را یک دقیقه کاهش بدهیم به ازای هر نفر 10 لیتر آب صرفه‌جویی می‌گردد.

وی استفاده از سایه‌بان برای کولرهای خانگی، کاهش مصرف در بخش فضای سبز و استفاده از ظرفیت کامل ماشین‌های ظرفشویی و لباسشویی را از دیگر راه‌های مدیریت مصرف ذکر و تأکید کرد: ما می‌توانیم سال‌ها بدون استفاده از خدمات تلفن، برق و گاز زندگی کنیم ولی نمی‌توانیم یک روز بدون آب زندگی کنیم.

مدیرعامل آبفای کاشان عمده‌ترین میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی را در بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: از 440 میلیون مترمکعب برداشت آب از منابع زیرزمینی، بیش از 90 درصد مربوط به بخش کشاورزی، 6 درصد مصرف شرب و بهداشتی و سه تا چهار درصد به صنعت اختصاص دارد.

اسدی کلید و راه حل مشکل بحران آب منطقه را در مدیریت مصرف آب دانست و خاطرنشان کرد: امروز در دنیا از یک مترمکعب آب، دو کیلو محصول برداشت می‌کنند در حالی که این رقم برای ایران کمتر از 900 گرم می‌باشد. روش‌های آبیاری تغییر کرده و استفاده از روش‌های غرقابی منسوخ گشته است.

وی هجوم آب‌های شور به طرف آب‌های شیرین و لب شور را از دیگر محدودیت‌های این حوزه ذکر و تصریح کرد: این منطقه در حاشیه دریاچه نمک قرار گرفته و به واسطه برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی مشکلات بسیاری را به همراه داشته است.

به گفته وی اگر در یک دهه گذشته با حفر چاه در عمق 10 متر به آب می‌رسیدیم امروز سطح برخورد آب تا عمق 80 متری پایین رفته است و کیفیت آب به مراتب بیش از گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی میزان متوسط بارندگی در جهان را 750 میلی‌متر و در کشور ایران 250 میلی‌متر ذکر و عنوان کرد: این رقم برای منطقه گرم، کویری و خشک کاشان، آران و بیدگل کمتر از 120 میلی‌متر می‌باشد که در کنار این محدودیت میزان تبخیر منطقه است که سه برابر متوسط جهانی است.

اسدی گفت: همه اینها فاکتورهای محدودکننده‌ای است که روز به روز شرایط را سخت‌تر می‌کند. ایران به لحاظ جمعیت و وسعت یک درصد جمعیت جهانی را به خود اختصاص داده ولی به لحاظ دارا بودن آب شیرین کمتر از سه دهم درصد استاندارد جهانی را داراست.

وی از شهروندان خواست با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌هایی که این منطقه با آن مواجه است با مدیریت مصرف درست و بهینه، سرانه مصرف خود را به استانداردهای جهانی نزدیک نموده تا به این طریق از بحران آب منطقه به سلامت عبور نمایند.  

قطعی آب با عدم صرفه جویی در کاشان

مدیرعامل شرکت آبفای کاشان گفت: گرم شدن بی سابقه هوا در شهر کاشان مصرف آب را به شدت افزایش داده است و چنانچه همشهریان صرفه جویی نکنند با قطع آب مواجه خواهیم شد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، محمدرضا اسدی افزود: در حال حاضر تمام منابع آب دو شهرستان کاشان، آران و بیدگل به صورت 24 ساعته در مدار بهره برداری است و در صورت بروز هرگونه مشکل به خصوص قطعی برق، مشترکین با مشکل قطعی آب مواجه خواهند شد.
 
وی با اشاره به افزایش پیک مصرف در ماه رمضان تصریح کرد: در ماه رمضان به واسطه استفاده مردم از آب در سحر، مصرف آب افزایش پیدا کرده و یک نوبت به پیک مصرف نسبت به دیگر روزها سال اضافه می‌شود.
 
مدیرعامل آبفای کاشان گفت: آبفا معمولاً در روزهای معمولی سال آب را از طریق منابع در اختیار در مخازن ذخیره نموده و در طول روز و مواقعی که مصرف آب افزایش پیدا می‌کند، از ظرفیت مخازن استفاده می‌نماید.
 
اسدی ادامه داد: در ماه مبارک رمضان به واسطه پیک مصرف سحرگاه امکان ذخیره آب در مخازن وجود ندارد و حجم مخازن ذخیره نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش پیدا کرده است.
 
وی از همشهریان درخواست کرد نهایت دقت و صرفه جویی در مصرف آب را داشته باشند و یادآور شد: چنانچه هر نفر 20 لیتر در روز صرفه جویی در مصرف آب داشته باشد خواهیم توانست پیک مصرف را به خوبی پشت سر گذاشته و در غیر این صورت با مشکل قطعی آب مواجه خواهیم شد.
مدیرعامل آبفای کاشان افزود: مصرف آب این روزها به خصوص در شهر کاشان به شکل بی سابقه‌ای افزایش پیدا کرده و از مرز 100 هزار متر مکعب در روز گذشته است که نسبت به مدت مشابه 8 هزار متر مکعب افزایش یافته است.
 
اسدی با انتقاد از برخی از مشترکین پرمصرف گفت: متأسفانه علی رغم تبلیغات گسترده در خصوص بحران آب منطقه همچنان مشاهد می‌شود که برخی از همشهریان برای شستشوی کوچه و خیابان‌ها از آب شرب شهری استفاده می‌کنند .
 
وی به اقدامات انجام شده در خصوص کاهش بحران آب کاشان اشاره کرد و گفت: کاهش و تعدیل مصرف انشعابات غیرخانگی مانند فضای سبز شهرداری در دستور کار شرکت آبفا قرار گرفته و مصرف نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش پیدا کرده است البته عمده انشعابات شرکت که بیش از 80 درصد است مربوط به انشعاب خانگی است که انتطار داریم همشهریان نهایت دقت و سعی خود را در صرفه جویی و کاهش مصرف انجام دهند تا تابستان امسال را نیز مانند سال‌های قبل بدون قطعی آب پشت سر بگذاریم.

نبود کمربندی، امنیت کاشان را به خطر انداخته است

سرهنگ غلامی: 

نبود کمربندی، امنیت کاشان را به خطر انداخته است

رییس پلیس راهور استان اصفهان گفت: نبود کمربندی در شهرستان کاشان باعث شده وسایط  نقلیه سنگین از داخل شهر تردد نموده و شاهد مشکل آفرینی و به خطر افتادن امنیت شهروندان باشیم.
 
به گزارش خبرنگار ایسنا در کاشان سرهنگ حسین غلامی در جلسه شورای ترافیک شهرستان کاشان اظهار کرد: کمربندی شهر که در سال‌های گذشته به این منظور استفاده می‌شده اکنون به واسطه توسعه شهر در داخل شهر واقع شده و مشکلاتی را برای شهروندان کاشانی ایجاد نموده است.
 
وی افزود: استان اصفهان بعد از استان‌های تهران، خراسان رضوی و فارس چهارمین استان حادثه خیز تصادفات کشور است و در استان، بعد از شهر اصفهان، بالاترین آمار تصادفات مربوط به شهر کاشان است.

رییس پلیس راهور استان اصفهان موتور سیکلت‌ها را مهمترین عامل تصادفات در شهرستان کاشان دانست و خاطرنشان کرد: نبود کمربندی باعث شده که بیشتر تصادفات در این شهرستان بین کامیون‌ها و موتور سیکلت‌ها رخ دهد.
 
غلامی یادآور شد: نبود کمربندی مشکلی است که  طی چند سال اخیر مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته، ولی به نظر می‌رسد اعتبارات کاشان در حدی نیست که بتواند کمربندی مناسبی برای شهرستان ایجاد نماید.
 
وی، بلوار قطب راوندی و خیابان امیرکبیر کاشان را دو نقطه حادثه خیز این شهر دانست و تصریح کرد: برخلاف اسم بلوار قطب راوندی که مشهور و قابل احترام است، ولی این بلوار به کشتارگاه مردم کاشان چه از حیث مالی و جانی تبدیل شده است.
رییس پلیس راهور استان اصفهان، کاهش عرض معبر و استفاده از جزیره‌های ترافیکی را روش‌ مناسبی در کنترل ترافیک دانست و ادامه داد: محدود کردن و یا مسدود کردن نقاطی که از تجمع عبور عابر پیاد برخوردار است و استفاده از پل عابر پیاد و تجهیز بلوار به دوربین کمک می‌کند تا آمار تصادفات بلوار قطب راوندی و خیابان امیرکبیر کاشان را کاهش دهیم.
 
غلامی ابراز امیدواری کرد با همکاری همه سازمان‌های مسئول بتوانیم وضعیتی را ایجاد کنیم که در شأن مردم شهرستان کاشان باشد.
 

برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه ترافیک کاشان نشده است

فرماندار کاشان گفت: گزارش‌های ارایه شده از سوی اعضای شورای ترافیک شهرستان نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی مناسبی در حوزه ترافیک شهرستان نداریم و این وضعیت در شأن شهرستانی که در قامت استان است، نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، ابولفضل صدرائیه در جلسه شورای ترافیک که با حضور رییس پلیس راهور ترافیک شهری ناجا و رییس پلیس راهور استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: وضعیت موجود نشان می‌دهد که شورای ترافیک نتوانسته است به اهداف و سیاستگذاری‌های اصلی خود به عنوان رسالت شورا دست پیدا کند و عملی نشدن مصوبات شورا بیانگر این موضوع است.

وی افزود: شهرستان و منطقه کاشان با داشتن قابلیت‌های فراوان در جایگاه استان‌های بزرگ کشور قرار گرفته است. اشتغال 43 هزار کارگر در شهرستان، وجود واحدهای صنعتی متعدد، مراکز دانشگاهی و مواردی از این دست ایجاب می‌کند نگاهمان به کاشان استانی باشد.

وی یادآور شد: امنیت مجموعه فردو از یک طرف و سایت هسته‌ای نطنز در سوی دیگر شهرستان به عهده شورای تأمین شهرستان کاشان قرار گرفته است و می‌بایست گره‌های ترافیکی منطقه شناسایی و برای رفع آن با یک برنامه ریزی مناسب تلاش کنیم.

فرماندار کاشان با طرح یک پرسش ادامه داد: قطعاً شاخص‌ها گویای وضعیت هر حوزه است. نمی‌دانم آیا تجهیزات و منابع انسانی حوزه ترافیک شهرستان کاشان متناسب با جمعیت و مشکلات منطقه می‌باشد یا خیر؟

صدرائیه گفت: آنچه مسلم است باید نحوه خدمت رسانی در شأن مردم شهرستان و منطقه کاشان باشد.

فرماندار کاشان مصوب نشدن طرح جامع شهر کاشان را یکی از عوامل مشکلات موجود دانست و افزود: بخشی از مشکلات این حوزه سخت افزاری و نیازمند اعتبار است ولی بخش قابل توجه آن مسائل نرم افزاری است که ابزارهای آن را در اختیار داریم ولی برنامه ریزی مناسب برای آن در نظر گرفته نشده است.

صدرائیه با طرح مثالی در این خصوص گفت: گزارش‌های متعدد مردمی نشان می‌دهد که تریلرهای متخلف در زمانی که پلیس حضور ندارد در جاهای مشخصی از مسیر بدون داشتن بارنامه اقدام به تردد و توقف می‌کنند که مسائلی از این دست با برنامه‌ریزی قابل رفع است.

فرماندار تأکید کرد: می‌بایست از امکاناتی که در اختیار داریم برای خدمت رسانی مناسب به مردم به نحو احسن استفاده کنیم.

تفکر حذف به زیان برزک است

امام جمعه برزک: 

حذف افراد با منافع مردم برزک در تضاد است

هر گونه حذف افراد از صحنه کار و تلاش و مدیریت شهر برزک مغایر با منافع مردم است و به صلاح پیشرفت، توسعه و ارتقاء خدمات رسانی شهر نیست.


به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان امام جمعه برزک در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با بیان این مطلب گفت: الحمدالله در دولت تدبیر و امید خدمات خوبی در بخش و شهر برزک انجام شده و در حال انجام است که لازم است از همه کسانی که در پیگیری و تحقق آن نقش داشته و تلاش کرده‌اند، تشکر و قدردانی کنیم.
 
حجت الاسلام محمد حسین حلاجی مفرد با اشاره به اقدامات انجام شده در برزک گفت: برنامه ریزی برای اصلاح خط انتقال ویشنگ با حضور نماینده ویژه وزیر یکی از اقدامات انجام شده است که انشاءالله بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
 
وی با اشاره به حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان در برزک جهت پیگیری مسائل بهداشت و درمان این شهر یادآور شد: اعتبار لازم جهت تکمیل درمانگاه این شهر تامین شده و عملیات اجرایی آن طی چند روز آینده با همکاری و کمک خیّر برزکی آغاز می‌شود و انشاءالله طی چندماه آینده شاهد بهره برداری از این ساختمان بهداشتی درمانی خواهیم بود.
 
امام جمعه برزک از آسفالت معابر، آسفالت راه ارتباطی کاشان – برزک و اختصاص بودجه تکمیل سالن ورزشی در بودجه ۹۳ اداره تربیت بدنی شهرستان را به‌عنوان بخشی دیگری از اقدامات انجام شده نام برد و گفت: همه این اقدامات نتیجه وحدت است. وحدت همه افرادی که دغدغه پیشرفت برزک را داشته و برای آن تلاش می‌کنند.
 
وی تأکید کرد: من از روز اولی که به برزک آمدم گفتم که می‌بایست میدان خدمت برای همگان مهیا شود و همچنان بر این نظر ایستاده‌ام و تفکر حذف هر فرد را در تقابل با منافع مردم و پیشرفت شهر و منطقه می‌دانم.
 
امام جمعه با قدردانی از همه افرادی که در گذشته برای پیشرفت برزک تلاش کرده و زحمت کشیده‌اند تصریح کرد: اقدامات انجام شده نتیجه وحدت است و چنانچه این وحدت حفظ شود مردم از نتایج آن استفاده خواهندکرد و چنانچه خللی در این وحدت پیش آید به نتیجه رسیدن این اقدامات در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.
 
حلاجی مفرد در خطبه اول نماز جمعه با دعوت از مردم به تقوی و پرهیزکاری در ماه رمضان گفت: ماه رمضان فرصتی است برای عمق بخشیدن به تقوا. فرصتی است تا اعمال و رفتار خود را بازنگری کرده و مطالعه کنیم و رفتارهای خود را در چارچوب تقوای الهی استحکام بخشیم.
 
وی افزود: یک مسلمان باید از ماه رمضان این پیام را دریافت کند که خداوند این سفره پربرکتش را در ماه رمضان برای چه گسترانده است و قرآنکه کتاب هدایت و تربیت است بهترین منبع دریافت حقایق الهی است.
 
امام جمعه برزک یادآور شد: اگر به روش‌های تربیتی قرآن بیشتر توجه کنیم اعتقادتمان سرو سامان می‌گیرد و زیرساخت‌های اعتقادی مستحکم می‌شود.

بخش برزک نیازمند یک درمانگاه مجهز و مناسب است

امام جمعه برزک گفت: جمعیت ساکن 12 هزار نفری بخش برزک در فصل بهار و تابستان چندین برابر شده و به اضافه ورود میهمانان و گردشگران اهمیت وجود یک درمانگاه بهداشتی درمانی مجهز و مناسب را دوچندان می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، حجت الاسلام محمد حسین حلاجی مفرد در جلسه ای که با حضور رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان، معتمدین، خیرین سلامت و شورای اسلامی شهر برزک در دفتر امام جمعه این شهر برگزار شد،  اظهار کرد: در صورتی که یک مرکز بهداشتی درمانی مناسبی در بخش برزک وجود داشته باشد مردم از مراجعه به مرکز شهرستان خودداری نموده و این درمانگاه می تواند برای همه مردم بخش برزک مفید باشد.

وی با بیان اینکه اکنون فرصت مناسبی برای تکمیل درمانگاه برزک است، یادآور شد: خیرین اعلام آمادگی می کنند. امیدواریم بودجه های دولتی نیز مصوب و محقق شود. بنابراین تا فرصت هست و با توجه به محدودیت زمانی باید هرچه زودتر در این زمینه اقدام نمود.

حلاجی مفرد گفت: با شورایی که اکنون در خدمت مردم هستند و قدم های خوبی که در تمام زمینه ها برداشته شده امیدواریم در حوزه بهداشت و درمان نیز اقدامات خوبی انجام شود.

همچنین رییس شورای اسلامی شهر برزک افزود: شورای اسلامی شهر برزک تلاش کرد با تعامل مناسب با دانشگاه علوم پزشکی کاشان درخواست مردم را به صورت معقول و منطقی به اطلاع آنان برساند.

سید محمدرضا مصطفوی یادآور شد: شورا با پیگیری مداوم با دانشگاه و خیرین تلاش کرده است تا مشکلات این حوزه را به بهترین نحو حل نماید.

کمک 100 میلیون تومانی خیّر برزکی به تکمیل درمانگاه برزک

در ادامه یک خیر برزکی نیز با اعلام آمادگی پرداخت 100میلیون تومان کمک به تکمیل درمانگاه برزک گفت: کمک به تکمیل درمانگاه برزک فرصت مغتنم و توفیق بزرگی برای خدمت به مردم است.

حاج مسعود صباغیان با بیان اینکه فصل ساخت و ساز در برزک به جهت شرایط آب و هوایی کوتاه و محدود است، افزود: باید هرچه سریع تر کار تکمیل درمانگاه را شروع کرد تا قبل از شروع فصل سرما تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی تأکید کرد: چنانچه اعتبارات تخصیص شده دانشگاه علوم پزشکی دیر و زود شود آمادگی دارد همه هزینه های آن را پرداخته و بعد از تحقق اعتبارت دریافت نماید.

به گزارش ایسنا؛ در حال حاضر پیشرفت فیزیکی درمانگاه برزک 60 درصد است که تاکنون 370 میلیون تومان هزینه در برداشته که از این مقدار  270 میلیون تومان از طریق منابع دولتی و 100 میلیون تومان از طریق خیر این پروژه جذب و هزینه شده است.

درمانگاه برزک در آینده ای نزدیک تکمیل می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: عملیات اجرایی ساختمان نیمه کاره درمانگاه برزک به وسیله جذب اعتبارات دولتی و کمک خیرین سلامت تا چند روز دیگر آغاز و تا چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، محمد حسین اعرابی در جلسه ای که با حضور امام جمعه، معتمدین، خیرین سلامت و شورای اسلامی شهر برزک در دفتر امام جمعه این شهر برگزار شد، اظهار کرد: تکمیل درمانگاه برزک اولویت اصلی و مهم دانشگاه علوم پزشکی کاشان است و تلاش داریم به هر طریق ممکن و از منابع مختلف آن را تکمیل و تا پایان سال به بهره برداری برسانیم.

وی، شرایط موجود درمانگاه برزک را نامناسب دانست و گفت: این وضعیت برای مردم سخت است و خدمات رسانی مطلوب را نیز تحت شعاع قرار داده و همچنین پزشک مرکز نیز در شرایط سختی قرار گرفته که امیدواریم با مساعدت شورا و معتمدین این وضعیت تعدیل و بهبود یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصویب بودجه 250 میلیون تومانی را در شورای برنامه ریزی شهرستان به عنوان یکی از منابع تأمین اعتبار این پروژه ذکر کرد و افزود: در سال گذشته حداکثر 15 درصد بودجه های مصوب شورای برنامه ریزی شهرستان محقق شد، ولی امسال هرچند میزان بودجه در نظر گرفته شده کمتر از سال گذشته است، اما به نظر می رسد رقم بودجه واقعی تر بوده و امیدواریم بیش از 70 درصد آن محقق شود.

اعرابی یادآور شد: در شورای برنامه ریزی شهرستان بودجه درخواستی را برای چند پروژه اولویت دار شهرستان متمرکز کردیم تا از این طریق بتوانیم به نتایج قابل قبول دست یابیم.

وی اضافه کرد: تحقق بودجه مصوب مشروط به پیگیری مدیریت شهری است تا از طریق فرمانداری و استانداری اقدام نموده و مبلغ مصوب را جذب نمایند.

اعرابی خاطر نشان کرد: یکی از منابع بودجه ای بحث بهسازی درمانگاه های شهرها با جمعیت زیر 20 هزار نفر است که برزک را به عنوان شهر دارای اولویت مدنظر قرار داده ایم.

وی افزود: نماینده مردم شهرستان های کاشان، آران و بیدگل نیز بر اساس اختیاراتی که دارند قول مساعد دادند که برای تکمیل درمانگاه برزک کمک نمایند. با رایزنی هایی که با نماینده شهرستان انجام شده و ذهنیت خوبی که وی نسبت به برزک دارند امیدواریم بخشی از هزینه مورد نیاز از این طریق تأمین شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: نگرانی مردم برزک در رابطه با محدودیت زمانی ساخت و ساز در برزک بجا است و عملاً زمان زیادی در اختیار نداریم.

وی تأکید کرد: هرچند مبالغ مصوب محقق نشده است، ولی از معاونت طرح و برنامه دانشگاه می خواهیم تا کار تکمیل درمانگاه برزک را شروع نمایند.

اعرابی کمک خیرین را در خصوص تکمیل این پروژه با اهمیت دانست و گفت: چنانچه خیرین برای شروع کار کمک کنند دانشگاه نیز از کمک بیشتر دریغ نخواهد کرد.

بررسی طرح پیشنهادی حمل و نقل در شورای اسلامی استان

طرح پیشنهادی اصلاح آیین نامه حمل و نقل به شورای اسلامی استان رسید. این پیشنهاد در دهمین جلسه شورای اسلامی شهرستان کاشان بررسی و تصویب و برای بررسی بیشتر به شورای اسلامی استان ارسال شد. امروز در کمیسیون توسعه و عمران شورای استان حاضر شدم و به پرسش ها و مسائل پیرامون آن پاسخ گفتم.
رئیس کمیسیون جناب آقای محمد صالحی و اعضای محترم کمیسیون از زوایای مختلف طرح را بررسی کردند و قرار شد مطالعات انجام شده در اختیار اعضای کمیسیون قرار گیرد تا در یک فرصت یک ماهه و در شهرستان هایی که نمایندگی آن را به عهده دارند بررسی بیشتر انجام گیرد.
برخوار، فلاورجان و لنجان شهرستان هایی در استان هستند که به نوعی در زمینه موضوع این پیشنهاد اقداماتی انجام داده اند. آقای توکلی نماینده شهرستان لنجان ، آقای بکرانی از فلاورجان و آقای میرخانی از برخوار در شورای استان تجارب ارزشمندی  در زمینه «مجموعه شهری» دارند. قدم بعدی تکمیل این طرح استفاده از تجارب این عزیزان برای  می باشد.

این پیشنهاد در صورت تصویب به شورای عالی استان ارسال می شود و در کمیسیون مربوطه آن شورا بررسی و در صورت تصویب نهایی به هیئت دولت یا مجلس شورای اسلامی در قالب لایحه یا طرح ارائه می گردد.


مختصری در خصوص طرح پیشنهادی


بعضی وقت ها قوانین متناسب با نیازهای واقعی جامعه تنظیم و تدوین نمی شود و به همین علت به جای این که باعث حل مشکل گردد؛ مشکل آفرینی می کند.
برای ساماندهی حمل و نقل بار و مسافر سه آیین نامه شاخص مصوب ابلاغ شده است. حمل و نقل «روستایی»، «بین شهری» و «شهری» .
موضوع مورد مناقشه این مطالعه و پیشنهاد ؛ «آیین نامه حمل و نقل بین شهری» است. موضوع از این قرار است که شهرهای کوچک  یک شهرستان نمی توانند بر اساس واقعیت های موجود خود را با آیین نامه حمل و نقل بین شهری وفق بدهند و غالباً سر مسافر در آفتاب داغ خدمات حمل و نقل بی کلاه می ماند. البته گاهی دیده می شود شهرداران بعضی از شهرها بر اساس ابتکارعمل فردی و شخصی تبصره ای بر قانون می زنند و رفع مشکل می کنند ولی این امر عمومیت ندارد.
پیشنهاد پیوست که در دهمین جلسه شورای اسلامی شهرستان کاشان مورخ 27/2/93 به تصویب رسید تلاش دارد با یک تغییر جزئی در آیین نامه حمل و نقل شهری از قابلیت های شهر مرکز شهرستان برای رتق و فتق امور حمل و نقل شهرهای کوچک و اقماری استفاده نماید.
به طور قطع و یقین روانی رفت و آمد داخل شهرستان برکات فراوانی به همراه دارد که بخش عمده آن سهم شهر مرکز شهرستان می شود که در این موضوع نقش اساسی و کلیدی بر عهده می گیرد.

برای دریافت مطالعات طرح اینجا کلیک کنید

آمار و شاخص‌های آب کاشان نگران کننده است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: هجوم آب‌های شور به طرف آب‌های شیرین و اندک منطقه کاشان، تهدیدی است که خاص دشت کویری کاشان است و این امر به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب است.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، محمدرضا اسدی در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد، تصریح کرد: نقش اثرگذار آب در اقتصاد جهانی، امنیت ملی کشورها و توسعه پایدار مواردی است که تأکید دارد تا از این دارایی که به صورت خدادادی در اختیار ما قرار گرفته به نحو احسن استفاده نمود و مصرف را در تمام بخش‌ها مدیریت کنیم.
 
وی یادآور شد: آمار و شاخص‌های مرتبط با آب در شهرستان بسیار نگران کننده است. بارندگی یک ششم متوسط جهانی و تبخیر سه برابر نرم جهانی است. البته دشت کاشان با تهدید جدی دیگری نیز مواجه است که خاص این منطقه می‌باشد.
 
اسدی گفت: هجوم آب‌های شور به طرف آب‌های شیرین و اندک این منطقه، تهدیدی است که خاص دشت کویری کاشان است و این امر به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب است.
 
توجه به مدیریت مصرف با الگو گرفتن از کشورهای کم باران
 
مدیرعامل آبفای کاشان گفت: در کشورهایی مانند لیبی و مصر میزان بارندگی یک سوم میزان بارندگی دشت کاشان است، ولی توانسته‌اند با مدیریت صحیح مصرف آب در بخش کشاورزی بحران را مدیریت کنند.
 
اسدی ادامه داد: هم اکنون بالاترین مصرف آب در بخش کشاورزی با راندمان آبیاری حدود 30 درصد است در صورتی که راندمان آبیاری در کشورهایی نظیر مصر و لیبی بیش از 60 درصد است.
 
وی تأکید کرد: آبفا تقابلی با صنعت و کشاورزی ندارد، ولی چنانچه استفاده بهینه مورد توجه قرار نگیرد مشکلات بحران آب روز به روز بیشتر خواهد شد.
 
کاهش مصرف سرانه یکی از راه‌های مدیریت مصرف
 
اسدی تصریح کرد: مصرف سرانه شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در حال حاضر 230 لیتر در روز است که می‌تواند تا 150 لیتر در روز کاهش پیدا کند.
 
رییس هیئت مدیره آبفای کاشان نقش رسانه‌ها را در آگاهی بخشی با اهمیت دانست و گفت: رسانه‌های می‌توانند با اطلاع رسانی و آموزش مدیریت مصرف را بین مردم نهادینه نمایند.
 
اسدی اضافه کرد: چنانچه بتوانیم مصرف سرانه را حتی 20 لیتر در روز کاهش دهیم تا یکی دو سال آینده مشکلی در خصوص تأمین آب نخواهیم داشت. البته باید برای یک افق دورتر برنامه‌ریزی مناسب‌تر و جامعی داشته باشیم و اولین قدم آن است که مصرف سرانه شهروندان را تا حد متوسط جهانی کاهش بدهیم.
 
کاهش 40 درصدی مصرف آب با نصب یک سایبان برای کولر

اسدی ادامه داد: با نصب یک سایبان روی کولر در پشت بام منازل شهرهای کویری کاشان، آران و بیدگل می‌توانیم تا 40 درصد آب مصرفی یک کولر را که بیشتر از متوسط مصرف روزانه یک فرد است کاهش داد. این موارد یکسری مسائل ساده و ابتدایی است که با رعایت آنها می‌توانیم به میزان قابل توجهی مصرف آب را کاهش دهیم.
 
مدیرعامل آبفای کاشان افزود: ما می‌توانیم فرهنگ استفاده صحیح از آب را از فرزندانمان شروع کنیم، ولی باید برای نهادینه شدن مصرف آب نزد بزرگسالان نیز برنامه‌های مناسبی طراحی کنیم.
 
افزایش ناچیز قیمت آب کاهش مصرف را در پی نداشت
 
اسدی گفت: با اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها شش درصد کاهش مصرف آب توسط مشترکین را داشتیم لیکن به دلیل افزایش ناچیز تعرفه‌ها در مرحله دوم مصرف آب تغییر چندانی نیافت. قیمت تمام شده آب بیش از یک هزار تومان است در حالی که قمیت دریافتی از مشترکین به طور متوسط کمتر از 300 تومان است.
 
وی تأکید کرد: در صورتی که مردم به جایگاه و ارزش واقعی آب پی ببرند نسبت به مصرف بهینه آب اهتمام بیشتری خواهند داشت و به نظر می‌رسد دریافت قیمت تمام شده آب می‌تواند عامل بازدارنده مناسبی در مدیریت مصرف آب باشد.
 
وی افزود: در حال حاضر مبلغ قبض آب بیش از 80 درصد مشترکین شرکت آب و فاضلاب کاشان به طور متوسط 4 هزار و 100 تومان است که رقم بسیار ناچیزی است و به همین جهت نمی‌تواند به عنوان بازدارنده در مصرف آب عمل کند.
 
افتتاح آب شیرین کن ابوزیدآباد

مدیرعامل آبفای کاشان افتتاح آب شیرین کن ابوزیدآباد را به عنوان کار بزرگ در راستای خدمات رسانی به مردم منطقه دانست و گفت: با این طرح آب با کیفیت شش هزار شهروند ابوزیدآبادی به اضافه مردم روستاهای آن منطقه تأمین می‌شود.
 
وی این اقدام را به جهت بالارفتن EC آب منابع زیرزمینی ضروری و با اهمیت دانست و گفت: با برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی و هجوم آب‌های شور به طرف آب‌های شیرین کیفیت آب به شدت افت نموده و باید در خصوص شیرین کردن آن اقدام نماییم.
 
اسدی افزود: دو شبکه‌ای کردن آب منطقه و جدا نمودن آب شرب و بهداشتی راهکار دیگری است که با اجرای آن در شهرهای این منطقه می‌توانیم آب با کیفیت را در زمینه شرب تأمین نموده و آب با کیفیت پایین‌تر را در بخش بهداشتی مصرف نماییم.
 
وی تأکید کرد: نحوه اجرای این پروژه به این صورت است که آب شرب را در ایستگاه‌هایی در سطح شهر در اختیار مردم قرار می‌دهیم و البته این اقدام نیاز به مطالعه و برنامه‌ریزی مناسب است که شرکت آبفای کاشان در حال دریافت مجوزهای لازم است تا در بعضی از شهرهای منطقه به صورت پایلوت عملیاتی نماید.
 
 انتقال فاضلاب خانگی کاشان به تصفیه خانه شهر
 
اسدی از افزایش 20 درصدی وام بانک توسعه اسلامی به منظور افزایش شبکه فاضلاب شهر کاشان به طول 120 کیلومتر در فاز یک و 2 ناجی آباد خبر داد و گفت: مبلغ ریالی این افزایش 42میلیارتومان است که ظرف 3 ماه آینده عملیاتی می‌شود.
 
وی افزود: تکمیل شبکه فاضلاب شهری و انتقال فاضلاب خانگی به تصفیه خانه شهر یکی از اقدامات مهم شرکت آبفای کاشان در خصوص کم کردن تهدیدات زیست محیطی فاضلاب و استفاده از پساب ایجاد شده در خصوص کاهش بحران آب است.
 
مدیرعامل آبفای کاشان تأکید کرد: به ثمر نشستن و نهایی شدن این پروژه ملی نیازمند همراهی و حمایت مدیریت شهری به خصوص شهرداری است که امیدواریم بتوانیم با کمک آنها این اعتبار را جذب نموده و در پروژه هزینه نماییم.
 
اسدی پروسه جذب اعتبار را سخت و نفس گیر دانست و گفت: کل اعتبارات عمرانی تمام دستگاه‌های اجرایی کاشان در سال 92 حدود 22 میلیارد تومان بود که نزدیک به 10 درصد آن تخصیص داده شد. مجموع دریافتی دستگاههای اجرایی از استان در سال 92 رقمی معادل 2/2 میلیارد تومان بود که سهم شرکت آب و فاضلاب کاشان کمتر از 300 میلیون تومان بوده است.
 
وی تصریح کرد: مبلغ 40 میلیاد تومانی که توسط شرکت آبفای کاشان برای یک پروژه زیرساختی جذب شده است کار یک ساعته و یک شبه نیست و پیگیری‌های بسیار برای دریافت آن انجام گرفته است. اکنون که این اعتبار برای توسعه و پیشرفت کاشان جذب شده که هزینه کردن آن نیاز به اقدام و همکاری مدیریت شهری دارد.
اسدی تعداد آحاد انشعابات واگذار شده شبکه فاضلاب کاشان را 25 هزار و 600  انشعاب اعلام کرد و افزود:ظرفیت فعلی تصفیه خانه کاشان 30 هزار نفر معادل شش هزار و 600 متر مکعب در روز است که تا 20 هزارمتر مکعب قابل افزایش است.
 
وی گفت: نامگذاری روزهای هفته صرفه جویی در مصرف آب هرکدام بیانگر واقعیاتی است که به ما کمک میکند تا در یک نگاه اجمالی به جایگاه و ارزش واقعی آب پی ببریم.

پیشرفت با تفکر چاپاری در عصر تکنولوژی ممکن نیست

عضو شورای اسلامی شهر کاشان: 

سرفصل‌های آموزشی استانداری برای شوراها بازنگری شود  

 

یک عضو شورای اسلامی شهر کاشان گفت: سرفصل‌های کارگاه‌های آموزشی شوراها که توسط استانداری مشخص شده و با محوریت فرمانداری‌ها برگزار می‌شود متناسب با نیازها و توانمندی‌های اعضای شورای اسلامی شهر و روستا نیست و نیاز به بازنگری دارد.
 
جواد حاج قدیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، در ارتباط با کارگاه آموزشی شوراها که به وسیله فرمانداری کاشان برگزار شد، افزود: چهار دوره از تشکیل شوراهای اسلامی شهر و روستا می‌گذرد و اگر قرار بود با برگزاری این کارگاه‌های آموزشی توانمندی شوراها افزایش پیدا کند اکنون شاهد ضعف و سستی بیشتر شوراها در تمام زمینه‌ها نبودیم.
 
وی تصریح کرد: باید ببینیم اداره کل شوراها در استانداری از چه ظرفیت علمی و کارشناسی برخوردار است تا از آنان انتظار داشته باشیم که کارگاه‌های آموزشی و سرفصل‌های مناسب ارائه نمایند.
 
این عضو شورای اسلامی کاشان تأکید کرد: اگر معاون امور فنی و عمرانی فرمانداری کاشان می‌گوید هیچ کار مکتوب از تجارب شوراها تا کنون تدوین نشده است مقصر چه کسی است؟ جز این است که استانداری و فرمانداری به نمایندگی از دولت باید به این مهم اهتمام نموده و با آسیب شناسی عملکرد شوراها نقاط ضعف و قوت را شناسایی و در توانمند نمودن شوراها تلاش می‌کردند.
 
حاج قدیری با طرح چند پرسش ادامه داد: بعد از گذشت چندین دوره از عمر شوراها چه اقدام مطالعاتی و ارزیابی در خصوص عملکرد شوراها توسط استانداری و فرمانداری انجام گرفته است؟ شاخص‌های ارزیابی چیست؟ شوراهای ضعیف و قوی کدامند؟ مکانیزم ارزیابی شوراها چیست؟ آیا عملکرد شاخصی از شوراهای اسلامی شهر و روستای استان تا کنون شناسایی و معرفی شده و یا واقعاً شوراها هیچ عملکرد قابل توجهی نداشته‌اند؟
 
وی با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی نیاز به بررسی و مقدمات علمی دارد و باید سرفصل‌های آن  بر اساس نیازهای اولیه تعریف و عملیاتی شود، افزود: وقتی هنوز دبیرخانه‌های دولتی و شوراها نمی‌توانند از حداقل‌های بسترهای ارتباطی موجود استفاده کنند چگونه می‌توانیم به بحث‌های تخصصی‌تر بیندیشیم.
 
این عضو شورای اسلامی کاشان با بیان مثالی در این خصوص گفت: هنوز برای استفاده از شبکه دولت که یک بستر ارتباطی اولیه است با مشکلاتی مواجه هستیم که در شأن سازمان‌های دولتی و دبیرخانه‌های شورای اسلامی نیست.
 
حاج قدیری استفاده از تکنولوژی‌های روز را برای پیشبرد امور با اهمیت دانست و گفت: متأسفانه با تفکراتی که در عصر چاپار به سر می‌برند نمی‌توان در دنیای فناوری اطلاعات و تکنولوژی‌های نوین برای پیشرفت کشور تلاش نمود.
 
وی با اشاره به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی تأکید کرد: باید برای ارتقاء فکرها و مسلح شدن به تکنولوژی‌های روز برای ارتقاء خدمت‌رسانی به مردم کشور با مدیریت جهادی اقدام نماییم.
 
 عضو شورای اسلامی کاشان رسالت مسؤلان ارشد استان و شهرستان را در این خصوص با اهمیت دانست و گفت: وقتی وزرای دولت از فناوری‌های نوین برای رسیدن به اهداف نظام جمهوری اسلامی استفاده می‌نمایند باید دید استانداران، فرمانداران و مسؤلان دولتی چه مقدار از این امکانات نوین برای رفع مشکلات حوزه مسؤلیت خود استفاده می‌کنند.
 
حاج قدیری ابراز امیدواری کرد با ارتقاء آگاهی و آموزش اساسی مسؤلان دولتی و اعضای شوراهای اسلامی بتوانیم خدمات شایسته‌ای برای مردم ارائه نماییم.

تقدیر رئیس شورای برزک از مسئولان آبفای کشور و کاشان

شورای اسلامی دوره چهارم به محض آغاز فعالیت رسمی و بر اساس اولین اولویت و ضروری ترین نیاز مردم برزک و تأکید امام جمعه محترم پیگیری اعتبار تأمین اصلاح خط انتقال آب چشمه ویشنگ برزک را در دستور کار خود قرار داد.


رئیس شورای اسلامی شهر برزک گفت: وظیفه دارم از زحمات دکتر تشیعی نماینده محترم وزارت نیرو، مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور و مدیرعامل و مدیران آبفای کاشان و برزک در خصوص خدمات رسانی به مردم زحمتکش برزک و آغاز اجرای خط انتقال آب ویشنگ تقدیر و تشکر کنم.
 
« سید محمد رضا مصطفوی»  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان با اعلام این مطلب  افزود: خالق هستی را شاکریم که نعمت گرانقدر آب را به ما ارزانی داشت و وظیفه ماست که با استفاده بهینه و درست قدر این نعمت الهی و عنایت حضرت حق را بدانیم و سپاسگزار باشیم که به طور قطع و یقین شکر نعمت، نعمتت افزون کند؛ کفر، نعمت از کفت بیرون کند.
 
رئیس شورای اسلامی برزک با اشاره به روند پیگیری این اقدام گفت: شورای اسلامی دوره چهارم به محض آغاز فعالیت رسمی و بر اساس اولین اولویت و ضروری ترین نیاز مردم برزک و تأکید امام جمعه محترم پیگیری اعتبار تأمین اصلاح خط انتقال آب چشمه ویشنگ برزک را در دستور کار خود قرار داد.
 
وی یادآور شد: با مکاتبات و پیگیری فراوان و ملاقات با مسئولان محترم وزارت نیرو و شرکت مهندسی آبفای کشور و شرکت آب و فاضلاب کاشان و مساعدت های مسئولان کشور و شهرستان و حمایت تیمسار منصوری نماینده محترم مردم شهرستان های کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی و تلاش ها و همکاری های صمیمانه جناب مهندس اسدی مدیرعامل محترم آبفای کاشان و معاونین محترم به لطف خداوند این درخواست شهروندان برزک با دستور مقام محترم وزارت نیرو جناب آقای چیت چیان تحقق پیدا کرد.
 
رئیس شورای اسلامی برزک گفت: اکنون شاهد حضور نماینده محترم وزارت نیرو و معاونت آبفای کشور، مسئولان محترم آبفای کاشان در برزک بودیم تا جهت اجرای خط انتقال آب ویشنگ به طول 9 کیلومتر برنامه ریزی لازم انجام گیرد.
 
سید محمدرضا مصطفوی تأکید کرد: اطمینان واثق دارم که این اتفاق مبارک و انجام دیگر امور زیربنایی و با اهمیت ممکن نبود مگر با همدلی و اتحاد و تعامل مردم خوب برزک که یدالله مع الجماعه.
 
رئیس شورای اسلامی برزک گفت: وظیفه خود می دانم به نمایندگی از مردم شهر برزک از همه مسئولان و خدمتگزاران به نظام مقدس جمهوری اسلامی که در به ثمر نشستن این پروژه مهم همکاری و حمایت نمودند تشکر و قدردانی بنمایم.

اجرای خط انتقال ویشنگ برزک

با حضور نماینده ویژه وزارت نیرو انجام شد

برنامه ریزی اجرای خط انتقال ویشنگ برزک در دفتر امام جمعه  

 

 جلسه برنامه ریزی در خصوص آغاز عملیات اصلاح خط انتقال ویشنگ برزک با حضور دکتر حمیدرضا تشیعی معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور در دفتر امام جمعه این شهر برگزار شد.

در این نشست که مسئولان آبفای شهرستان و شهر برزک، معتمدین و اعضای شورای اسلامی حضور داشتند دکتر تشیعی گفت: موضوع تأمین آب شهر برزک به صورت ویژه در وزارتخانه در حال پیگیری است و به بنده مأموریت داده ند که به نمایندگی از شخص وزیر و جناب آقای جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور پیگیری نمایم.

وی افزود: بسیاری از مناطق کشور با مشکل تأمین آب مواجه هستند که یا اصلاً منبع آب کافی نداریم و یا منابع آبی آلوده شده و در معرض آلودگی است. 11 کلان شهر و 517 شهر کشور اینگونه می باشند.

دکتر تشیعی گفت: الحمدالله در شهر برزک منبع آب وجود دارد و آن هم آبی است که به لحاظ کیفیت ارزش صادراتی داشته و از اینرو مسئولیت ما در خصوص این نعمت خدادادی سنگین تر می شود.

وی تأکید کرد: با از این آب استفاده بهینه صورت بگیرد و مصرف را مدیریت کنیم و از هدر رفت آن در شبکه جلوگیری نمود و پرت شبکه را به حداقل برسانیم

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور تأکید کرد: مسئله اصلی انتقال آب ویشنگ به شهر برزک است که این موضوع با اختلاف ارتفاع بیش از 800 متری و راه صعب العبور کار ساده ای نیست ولی حسن آن این است که آب به صورت ثقلی می آید ولی نیاز به فشارشکن داشته و می بایست از لحاظ فنی و کارشناسی نهایت دقت انجام گرفته و به صورت خاص پروژه را مدنظر قرار بدهیم.

وی افزود: پروژه دو قسمت است. خرید لوله و لوازم که برای 8 تا 9 کیلومتر خط انتقال لازم است و بخش دوم اجراست که مسیر سنگی است و اجرای آن خاص است.

وی تأکید کرد: الحمدالله خرید لوله های این پروژه در حال انجام است و بحث اجرا در دستور کار است و انشاءالله تا اول مرداد کار اجرایی پروژه شروع می گردد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: شرکت آبفای کاشان یکی از شرکت های مجرب با بدنه کارشناسی قوی می باشد که با این وجود به سرانجام رسیدن پروژه به نحو احسن و در کوت دور از انتظار نمی باشد.

وی گفت: در کشور ما روز به روز تأمین آب به مشکل اصلی تبدیل می شود و با وجودی که آب محور توسعه است می بایست برای قطره قطره آن ارزش قائل شده و چون جان حفظ کنیم.

تشیعی گفت: این چشمه ظرفیت مشخصی دارد و چنانچه بی رویه استفاده کنیم مجدد در آینده به مشکل برخواهیم خورد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: در سال 1330 سرانه آب 1700 مترمکعب بوده که اکنون به 700 مترمکعب رسیده است که رقم قابل تأملی می باشد و باید از آن حفاظت کنیم و تا آن جایی که امکان دارد از مصارف غیر شرب پرهیز نماییم.

تشیعی دو شبکه ای کردن آب را راه حلی برای این امر دانست و افزود: برزک می تواند به عنوان شهر پایلوت برای دو شبکه ای کردن آب مدنظر قرار گرفته از این آب با کیفیت فقط در مصارف شرب استفاده گردد.

وی تأکید کرد: اجرای شبکه فاضلاب در مناطق کوهستانی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و مسئولان آبفای کاشان باید این امر را در دستور کار خود قرار دهند.

 در ابتدای این جلسه مدیرعامل آبفای کاشان در خصوص وضعیت آب این شهر گفت: منبع تأمین آب شهر برزک یک چاه نیمه عمیق است که به واسطه واقع شدن در مرکز شهر مستعد آلودگی است و آبدهی آن حدود 7 لیتر بر ثانیه است.

مهندس محمدرضا اسدی افزود: چشمه وینشگ به عنوان منبع دیگری برای تأمین آب برزک می باشد که به علت مشکلات خط انتقال نمی توان از ظرفیت کامل آن بهره مند شد.

وی یادآور شد: تعداد مشترکین آب شهر برزک 1950 مشترک است که جمعیت این شهر در فصل بهار و تابستان تا 15 هزار نفر افزایش می یابد.

اسدی گفت: خط انتقال ویشنگ به طول 13 کیلومتر در منطقه صعب العبور و کوهستانی قرار گرفته است که از 3 کیلومتر از این فاصله انجام گرفته است.

وی اختلاف ارتفاع 800 متری را یکی از مشکلات و سختی کار این خط انتقال ذکر کرد و گفت: برای این که آب از چشمه ویشنگ به منبع انتقال داده شود نیاز به 4 فشار شکن می باشد.

مدیرعامل آبفای کاشان تصریح کرد: چشم انداز توسعه ای شهر برزک و نیازهای آب در مناطق جمعیتی حومه و مسکن مهر در دو نقطه ایجاب می کند منابع تأمین آب استراتژیک را مدنظر قرار داده و خط انتقال ویشنگ را به منظور بهره مندی از ظرفیت کامل این چشمه اصلاح نماییم.