گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

سرگردانی حمل و نقل برون شهری بین دو وزارتخانه

معاون توسعه ستاد حمل و نقل و سوخت کشور گفت: مدیریت و ساماندهی حمل و نقل برون شهری در شهرهای اقماری و روستاها که در حومه شهرهای بزرگ قرار دارند در قانون بلاتکلیف مانده و در این زمینه خلأ قانونی وجود دارد.
 
امیر جعفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، اظهار کرد: مدیریت حمل و نقل شهرهای اقماری و شهرهای کوچک و روستاها که در محدوده و حریم شهرهای دیگر قرار دارند بین دو وزارتخانه راه و شهرسازی و کشور سرگردان است.
 
وی افزود: شهرداری‌ها به علت این که بعضی از این شهرها خارج از محدوده و حریم و بعضی دیگر مستقل هستند حاضر به مدیریت و ساماندهی حمل و نقل آن مناطق نیستند و مردم و مسافران با مشکلات بسیاری در این زمینه مواجه می‌شوند.
 
معاون توسعه ستاد حمل و نقل و سوخت کشور یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی نیز به جهت این که ساماندهی و حمل و نقل برون شهری برای اینگونه شهرها بار مالی دارد حاضر به پذیرش مسئولیت نیست و توپ را به زمین شهرداری‌ها و وزارت کشور می‌اندازد.
 
جعفرپور با بیان این که 60 درصد روستاها و شهرها در حد فاصل خدمات درون شهری و برون شهری قرار دارد گفت: آیین نامه‌ای به منظور تعیین تکلیف حمل و نقل شهری، حومه‌ای، روستایی و برون شهری توسط ستاد حمل و نقل و سوخت و مرکز توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری تهیه شده که به واسطه تغییر دولت در کمیسیون زیربنایی دولت متوقف مانده است.
 
این مقام مسئول تأکید کرد: این آیین نامه که می‌تواند مشکل بسیاری را رفع کند مراحل قانونی تا تصویب کمیسیون اصلی در دولت را  طی کرده و در حال حاضر بلاتکلیف مانده است.
 
جعفرپور در زمینه مدیریت حمل و نقل شهرهای کوچکی که در فاصله بیش از 20 کیلومتر از مرکز شهرستان قرار دارند، گفت: شهرهای کوچک به لحاظ مشکلات مالی و عدم توجیه اقتصادی قادر به ساماندهی حمل و نقل برون شهری نمی‌باشند و از سوی دیگر در زمینه حمل و نقل تاکسی بین شهری نیز با خلأ قانونی مواجه هستند.
 
وی تصریح کرد: برای اینگونه شهرها می‌توان با طی کردن پروسه قانونی  «مجموعه‌های شهری» تعریف کنیم که ساماندهی و مدیریت حمل و نقل برون شهری را به عهده مرکز شهرستان قرار می‌دهد، البته این اقدام برای شهرداری مرکز بار مالی دارد که با مساعدت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و تعریف بودجه‌ای در این خصوص قابل رفع است.
 
معاون توسعه ستاد حمل و نقل و سوخت کشور افزود: نمونه‌ای از اینگونه مجموعه‌های شهری در استان اصفهان اجرا شده که تا اندازه‌ای مشکل حمل و نقل مسافر بین شهری را مرتفع نموده است .
 
وی حمل و نقل روستایی را نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات حوزه حمل و نقل برون شهری دانست و گفت: چنانچه حمل و نقل به مراکز روستایی تسهیل نشود مهاجرت شتاب بیشتری نسبت به گذشته خواهد داشت.
 
جعفرپور با بیان این که 2هزار و 517 دهستان در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی موظف است بر اساس قانون و طبق موارد بسته حمایتی هدفمندی و سیاست‌ها و حمایت های حمل و نقل برون شهری پایانه‌های غیرمتمرکز را در 2 هزار و 500 مرکز دهستان ایجاد کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد