گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

هنر این نیست که خودمان را ولایت مدار بدانیم و بقیه را خارج از آن فرض کنیم

وزیر اطلاعات گفت: فرق این دولت با دولت‌های گذشته این است که کارها را با همدلی همه پیش می‌برند، اما دولت‌های قبل می‌خواستند افرادی که با تفکر آنان متفاوت بودند به حاشیه ببرند، ولی باید قبول کنیم از توی سر هم زدن و با همدیگر گلاویز شدن چیزی گیرمان نمی‌آید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان حجت‌الاسلام و المسلمین علوی ظهر امروز (چهار شنبه) در مسجد صفاری کاشان اظهار کرد: باید به این نتیجه برسیم به جای اینکه انرژی‌مان را صرف تضعیف همدیگر بکنیم برای هم افزایی در مسیر سازندگی کشور و خدمت به مردم به کار گیریم.

وی افزود: انقلاب و کشور برای همه است. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند فقط خودش انقلابی و ولایی است و بقیه را خارج از آن بداند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: هنر این است که سربازان ولایت را بیشتر کنیم، هنر این نیست که خودمان را ولایت مدار بدانیم و بقیه را خارج از آن فرض کنیم.

علوی ادامه داد: خوشبختانه امروز سایه ولایت بر تمام کشور و سلایق گسترده است و باید بگذاریم همه برای نظام و انقلاب خدمت کنند.
 
وی گفت: برای این انقلاب شد که کارها بر اساس شرع و اخلاق باشد، برای اینکه دروغ نگوییم، تهمت نزنیم، با آبروی کسی بازی نکنیم و اگر به بهانه انقلاب و ولایت شروع به دروغ گفتن و تهمت زدن و آبروی دیگران را بردن بکنیم به معنی آن است که از فلسفه و ارزش‌های انقلاب فاصله گرفته‌ایم.

وزیر دولت تدبیر وامید اظهار کرد: می‌گفتند که رییس جمهور صنعت نظامی را تعطیل کرده است. ولی وقتی ماهواره فجر به فضا رفت و در مدار قرار گرفت نشان داد که همه این حرف‌ها برای تضعیف دولت بود.

وی ادامه داد: گاهی آدم ناراحت می‌شود وقتی می‌بیند در بعضی بولتن‌هایی که به چاپ می رسد آن هم از طرف افرادی که انقلاب را متعلق به خودشان می‌دانند دروغ‌های آشکار منتشر می‌شود و این کار درستی نیست.

علوی گفت: تحریم‌ها از یک طرف و کاهش قیمت نفت از سوی دیگران برای به زانو درآوردن ایران اسلامی شرایط را بر کشور سخت کرده است و دولت تدبیر و امید در این شرایط کار می‌کند و در این شرایط اگر دولت بتواند ممکلت را سرپا نگه دارد هنر کرده است .

وی افزود: دولت اهل شعار توخالی نیست که به جایی بند نباشد. دولت با ریال ریال سعی می‌کند برای مردم کار کند و دولت دارد بدون توجه به حاشیه‌ها کار خود را که خدمتگزاری به مردم است انجام می‌دهد.

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود به شهر کاشان اشاره کرد و گفت: کاشان با شرایط سختی مواجه است . نداشتن آب و شرایط طبیعی نامساعد کار را سخت کرده است، ولی با این وجود وقتی به کاشان نگاه می‌کنیم می‌بینم قطب صنعتی کشور است و این نشان از همت مردم کاشان دارد.

وی افزود: وقتی اقتصاد شکوفا باشد، امنیت برقرار است و اگر مردم احساس آرامش و امنیت بکنند فرهنگ هم در سطح جامعه بالنده می‌شود و تا امنیت نباشد اقتصاد پا نمی‌گیرد، اقتصاد احساس خوف می‌کند و فرار می‌کند.
 
علوی اظهار کرد: حمایت از سرمایه گذار با سرمایه‌دار فرق می‌کند. وقتی فردی پول خود یا تسهیلات دولتی را در مسیر کار و اشتغال جاری می‌کند و باعث می‌شود تا کار برای جوانان ایجاد شود باید حمایت شود.

وی با بیان اینکه رسالت وزارت اطلاعات برقراری امنیت در جامعه است، ادامه داد: وظیفه وزارت اطلاعات برقراری امنیت اقتصادی، علمی، فرهنگی است تا جامعه بتواند در شرایط آرامش به بالندگی خود برسد.

علوی تصریح کرد: امروز توطئه استکبار بر آن است تا با تحریم از یک طرف و کاهش قیمت نفت کشور را به زانو درآورند ولی دولت تمام توان خود را به کار گرفته تا به یاری خداوند قطار انقلاب به راه خود ادامه دهد.

وزیر اطلاعات گفت: بابافضل کاشانی اهل مرق کاشان با تسلط بر فلسفه و منطق قدرت بیان در روانی کلام و مرحوم ملامحسن فیض کاشانی و همچنین فاضلین نراقی از علمای کاشانی هستند که افتخار شیعه می‌باشند.

علوی افزود: شیخ مرتضی انصاری چهار سال در کاشان در محضر فاضل نراقی شاگردی کرده‌اند و علمای بسیار دیگری چون سید ابوالقاسم کاشانی و پدربزرگوارشان سید مصطفی کاشانی که عمر خود را در راه مبارزه با استعمار انگلیس صرف نموده و تبعید شدند در کاشان بوده‌اند.

وی افزود: من آمده‌ام تا به نمایندگی از هیئت دولت سلام ریاست جمهوری را به مردم کاشان ابلاغ کنم و رییس جمهور گفتند دوست داشتند شخصاً در در شهرستان کاشان حاضر شوند و گفتند امیدواریم در فرصت دیگر به کاشان بیایند.

وزیر اطلاعات گفت: شهر کاشان خاستگاه علمای بزرگ از دیرزمان بوده و آن موقع که قطب راوند، این فقیه والامقام صاحب تألیفات بی نظیر بودند در کمترین نقطه کشور آثار علمی دیده می‌شد.

وی افزود: آیت الله آمیرسید محمد یثربی و مرحوم پدرشان که سمبل اخلاق و حسن خلق محمدی بودند از افتخارات کاشان می‌باشند. هم‌چنین مرحوم آیت الله حاج آقا رضا مدنی کاشانی که تحقیق‌های عمیق ایشان برای کسانی که دست اندرکار اجتهاد هستند از جایگاه والایی برخوردار است. و علمای پرشمار کاشانی که در قید حیات هستند و سرمایه ای برای نظام و انقلاب و افتخار کاشان هستند.

علوی افزود: بر این افتخارات پرشمار کاشان باید نماینده مقام معظم رهبری که شخصیتی چون حضرت آیت الله نمازی است را نیز افزود که سرمایه‌ای برای این منطقه می‌باشند.

وی با بیان اینکه  2700 شهید از یک منطقه در کشور بی‌همانند است، تصریح کرد: در دفاع مقدس در هرکجای جبهه پا می‌گذاشتیم با یک روحیه عاشقانه و سلحشور مردم کاشان در جبهه‌ها مواجه می‌شدیم که از مرزهای انقلاب اسلامی فداکارانه دفاع می‌کردند و جمع زیادی به شهادت رسیدند و جمع زیادی چون ایثارگران دفاع مقدس چون ستارگان در جمع مردم می‌درخشند.

وزیر اطلاعات افزود: انقلاب ما از دل ناامیدی‌ها بیرون آمد و امام می‌دانست که این مسیر اذیت شدن و سختی دارد ولی از قرآن کریم الهام گرفته بودند که به راحتی به پیروزی نمی‌رسیم و وارد بهشت نمی‌شویم مگر اینکه از سختی‌ها با افتخار بگذریم.

علوی گفت: انقلاب اسلامی مسیر خودش را تا پیروزی از مسیرهای سخت پیدا کرده است و در طول این 36 سال مسیر پرپیچ و خمی را با موفقیت طی نموده و البته هر وقت شرایط سخت‌تر شده اراده مردم نیز بیشتر شده است،  البته هرچه مردم شاهد همدلی بیشتر مسئولان باشند توفیقات نظام بیشتر خواهد شد.

تقارن سفر کاروان تدبیر و امید و دهه فجر منشأ خیر و برکت است

فرماندار کاشان گفت: تقارن حضور کاروان دولت تدبیر و امید در استان اصفهان با دهه فجر را به فال نیک می‌گیریم که قطعاً خیر و برکت برای مردم کاشان خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، ابوالفضل صدرائیه شامگاه گذشته (سه‌شنبه) در جمع مردم فین کاشان در مسجد جامع فین بزرگ این شهر اظهار کرد: با وجودی که 36 سال از انقلاب شکوهمند ایران اسلامی می‌گذرد ولی هنوز دشمنی استکبار جهانی تمام نشده و انقلاب همواره خاری در چشم آنان بوده است و قطعاً هیچ موقع دست از دشمنی بر نخواهد داشت.

وی که به مناسبت ایام دهه فجر در این جشن مردمی شرکت کرده بود، افزود: نکته مهم آن است که انقلاب را مرور کنیم. ببینیم کجا بودیم و چه می‌خواستیم و امروز کجا هستیم و چه می‌خواهیم. و دلایل پیروزی انقلاب چه بود.

وی تصریح کرد: یکی از مسائلی که شرایط را برای انقلاب مهیا نمود اتکا صرف به بودجه‌های نفتی بود آسیبی که همواره مورد توجه مقام معظم رهبری است و ایشان در دو دهه قبل آن را به عنوان یکی از نگرانی‌های خود عنوان نمودند و تأکید کردند اتکا اقتصاد ایران از نفت باید رها شود ولی می‌بینیم در طول سال‌های گذشته همچنان اتکا اصلی بودجه بر نفت رقم خورده است.

معاون استاندار اظهار کرد: یازدهمین سال برنامه چشم انداز و آخرین سال برنامه پنجم توسعه است و باید این خبر خوب را به مردم شریف بدهیم که با دوراندیشی دولت تدبیر و امید و با نگاه ویژه‌ای که دکتر روحانی دارند بودجه 93 برای اولین بار در طول 20 سال گذشته از اتکا به بودجه نفتی رها گشته و می‌توان گفت تنها 31 و نیم درصد آن وابسته به نفت است.

وی گفت: اینها راهکارهایی است که ما در در مقابل توطئه‌های دشمنان و استکبار جهانی که اقتصاد ما را هدف قرار داده است بیمه می‌کند.

فرماندار افزود: رفاه مردم در حوزه بهداشت و سلامت دغدغه دیگر مقام معظم رهبری بوده است که الحمدالله در همین راستا شاهد طرح تحول سلامت هستیم که دولت تدبیر و امید آن را به سرانجام رسانیده است.

معاون استاندار یادآور شد: اگر مسئولین ارشد نظام بر اساس منویات مقام معظم رهبری حرکت نمایند بسیاری از مشکلات مردم و جامعه حل خواهد شد و همه اینها بر اساس همدلی و همگرایی و انسجام مسئولین خواهد بود.

فرماندار کاشان گفت: تقارن حضور کاروان دولت تدبیر و امید در استان اصفهان با دهه فجر را به فال نیک می‌گیریم که قطعاً خیر و برکت برای مردم کاشان خواهد داشت.

صدرائیه افزود: حضور نماینده محترم هیئت دولت جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر علوی که به منظور بررسی چالش‌ها و مشکلات و درخواست‌های مردم به کاشان می‌آیند برای مردم و منطقه موثر خواهد بود.

وی یادآور شد: شاخص‌ها در محورهای مختلف در کاشان بحمد الله از بسیاری از استان‌ها در جایگاه بالاتری قرار داد ولی وقتی به زیرساخت‌ها نگاه می‌کنیم که باید برای رفاه مردم مهیا می‌شد با مشکلات بسیار روبرو می‌شویم که البته امیدواریم با وجود آیت الله نمازی و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و انسجام مدیریت شهری روند توسعه‌ای خود روزافزون شود.

نگاه شهرستانی موجب شده تسهیلات بانکی متناسب با تولید نباشد

فرماندار شهرستان کاشان با بیان اینکه کمبود آب یکی از مشکلات دیرینه این شهرستان است، گفت: کمبود آب در طول زمان با مردم این منطقه عجین شده است، اما مردم با هوشمندی توانسته‌اند با همه کمبودها صنایع گسترده‌ای در منطقه پایه گذاری کنند و کاشان را به عنوان قطب صنعتی کشور به رخ کشور کشیده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، ابوالفضل صدرائیه در جلسه شورای اداری شهرستان ضمن خوش آمد گویی به کاروان دولت تدبیر و امید و حضور مقام عالی وزارت اطلاعات در شهرستان به بیان پاره از مشکلات منطقه پرداخت و اظهار کرد: با توجه به مشکلات بی آبی شهرستان در سال 74 انتقال پروژه آب زاینده رود عملیاتی شده و در اواخر ریاست جمهوری دولت هشتم افتتاح می‌شود، اما متأسفانه باید گفت در دولت نهم و دهم ظرفیت نهایی این پروژه محقق نمی‌شود.

وی افزود: مشکلی که در این خصوص وجود دارد ردیف اعتباری این پروژه به نام شهرستان کاشان و آران و بیدگل است، اما عملاً هشت شهرستان دیگر که در این مسیر قرار دارند از آن مشروب می‌شوند، ولی کاشان و آران و بیدگل از ظرفیت نهایی آن بی بهره‌اند.

فرماندار کاشان تصریح کرد: در حوزه حمل و نقل در سال‌های گذشته خط ریلی که 17 کیلومتر آن در منطقه زیرسازی شده بود به دلایلی به مسیر دیگر جابجا می‌شود، اما انتظار می‌رود با توجه به حجم بالای ارتباطاتی که بین قم، کاشان و اصفهان وجود دارد یک ایستگاه آنتنی برای کاشان در نظر گرفته شود.

صدرائیه خاطر نشان کرد: در زمینه صنعت، کاشان در کریدور شمال جنوب قرار دارد و تسریع در اجرای زیرساخت‌های منطقه ویژه اقتصادی یکی دیگر از مطالبات مردم این منطقه است که البته خوشبختانه با انسجامی که بین مدیریت شهری شهرستان وجود دارد تفاهم نامه‌ای با بخش خصوصی به منظور کمک به شرکت ایمدرو به امضاء رسیده تا هرچه زودتر شاهد تکمیل زیرساخت‌های این منطقه ویژه اقتصادی باشیم.

وی اضافه کرد: کاشان در زمینه معادن از شرایط خوبی برخوردار است، به طوری که یک پنجم معادن استان در منطقه کاشان واقع است و نیازمند صنایع مرتبط با آن است.

فرماندار شهرستان با بیان اینکه کاشان در زمینه صنعت از شاخص‌های بالایی برخوردار است، گفت: کاشان رتبه سوم تولید فرش ماشینی جهان را در اختیار دارد و بزرگترین صادر کننده گلاب و عرقیات گیاهی در اختیار کاشان است و این نشان از آن دارد که تحقق اقتصاد مقاومتی در سایه سیاست‌های دولت تدبیر و امید و اقتصاد درون‌زا و برونگرا به دست پرتوان مردم کاشان محقق شده است و از این رو لازم است مناطقی که استعداد ذاتی در خصوص صنایع دارند بیشتر مورد توجه قرار گرفته و حمایت‌ها لازم انجام گیرد.

صدرائیه با بیان اینکه بحث تسهیلات بانک از دغدغه دیگر شهرستان است، ادامه داد: کاشان به عنوان قطب صنعتی کشور در رتبه 13 تا 17 استان‌های کشور قرار دارد، ولی در خصوص تسهیلات بانکی نگاه شهرستانی باعث می‌شود تسهیلات متناسب با تولید نباشد.

وی اضافه کرد: از دیگر مطالبات شهرستان تبدیل اداره دارایی شهرستان به اداره کل دارایی شمال استان اصفهان است که کاشان با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌هایی بالایی که در این بخش دارد نیازمند توجه بیشتر است.

تفاهم نامه سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی کاشان در برج میلاد

تفاهم نامه ی مبنا در خصوص سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی کاشان با هدف ایجاد زیرساخت ها ، دریافت مجوزه های مورد نیاز و تعیین مدل مشخص سرمایه گذاری داخلی و خارجی در منطقه ویژه اقتصادی کاشان با حضور مدیران ارشد شهرستان کاشان و شرکت مجری به امضا رسید.

معاون استاندار و فرماندار کاشان روز دوشنبه در آیین امضای این تفاهم نامه که در سالن همایش های برج «میلاد» و با حضور مدیران شهری و سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی برگزار شد، گفت: این تفاهمنامه در راستای تاکید دولت تدبیر و امید مبنی بر بهره گیری از مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح ها و پروژه ها شد.

«ابوالفضل صدرائیه» اظهار داشت: بخش عمده ای از تملک زمین منطقه ویژه اقتصادی کاشان انجام شده و با امضای این تفاهم نامه شاهد اجرای زیرساخت های لازم برای شکوفایی این منطقه توسط بخش خصوصی هستیم.

وی وجود راه آهن، قرار گرفتن منطقه ویژه اقتصادی کاشان در بین کلان شهرهای اصفهان و تهران و در مسیر راه ترانزیتی شمال به جنوب کشور و بین استان های قم و مرکزی را از جمله مزیت های منطقه ویژه اقتصادی کاشان برشمرد.

فرماندار کاشان تصریح کرد: سرمایه گذار با مشاهده همدلی، وفاق و همدلی مسوولان منطقه و شهرستان، نسبت به سرمایه گذاری در این منطقه رغبت پیدا می کند.

صدرائیه کاشان را به عنوان یک قطب اقتصادی، صنعتی و با اهمیت کشور دانست و گفت: حضور سرمایه گذار داخلی و خارجی در منطقه ویژه اقتصادی کاشان بیانگر هوشمندی سرمایه گذار است و نشان می دهد که مزیت ها و قابلیت های  این منطقه باعث شده است تا مورد توجه قرار گیرد.

منطقه ویژه اقتصادی کاشان در زمینی به وسعت یکهزار و 500 هکتار در بزرگراه کاشان - قم احداث می شود.

امضا تفاهم نامه احیا و باز زنده سازی بافت تاریخی شهر کاشان با بخش خصوصی

همچنین در این آیین تفاهم نامه ای با عنوان «احیا و باز زنده سازی بافت تاریخی شهر کاشان» به امضاء مدیریت ارشد شهرستان کاشان و شرکت مجری رسید.

شهردار کاشان در این آیین گفت: طراحی، تامین، سرمایه ، احداث، مدیریت و بهره برداری از طرح های مرتبط با احیا و باز زنده سازی بافت تاریخی کاشان از جمله مفاد این تفاهم نامه با بخش خصوصی است.

«سیدمحمد ناظم رضوی» افزود: ایجاد کاربری های متنوع و لازم در بافت تاریخی به وسعت 400 هکتار و همچنین در باغ و حمام باغ فین کاشان از جمله دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

وی در خصوص نوسازی بافت فرسوده کاشان نیز خاطرنشان کرد: شهرداری با همکاری بخش خصوصی اقدامات انبوه سازی ویژه ای را با مدل بافت تاریخی برای سکونتگاه های شهروندان ایجاد خواهد کرد.

پنج محور برای بافت تاریخی شهر کاشان تعریف شده که شامل محله های سلطان میراحمد، کوشک صفی، گذر آب انبارخان، گذر پامنار و مسجد آقابزرگ، میدان قاضی اسدالله، گذر سنگ پلویی، گذر سوریجان، چهل دختران و سلطان میراحمد است.

 

محله سلطان میراحمد، گذر میرآفتاب، گذر سرفره، محله صدره و سرفره (نمادی از نخل گردانی و آیین های مذهبی)، گذر درب وسه، گذر تقی خان، گذر آب انبارخان، مجموعه نقلی، کوچه آشتی کنان و بقعه تاج الدین و گذر درب یلان، دو مسجدان، محله سیقن، محله سرسنگ، محله و بارگاه محتشم کاشانی، گذر سه سوک، محله میرنشانه، گذر پاقپان و سرپله از دیگر محورهای تعریف شده در بافت تاریخی کاشان است.

گذر درب فین، گذر حاجی، گذر شیخ، میان درب هو، گذر بابا ولی، درب باغ و پانخل» نیز به عنوان پنجمین محور تعریف شده در بافت تاریخی کاشان است.

ثبات و امنیت، لازمه سرمایه گذاری بخش خصوصی است

«عباسعلی منصوری آرانی» در آیین امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی کاشان با بخش خصوصی در سالن همایش های برج «میلاد» تهران گفت: کشور باید آرام آرام به سمت بخش خصوصی گام بردارد.

وی یادآور شد: منطقه ویژه اقتصادی کاشان دارای مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی است و این مزیتی برای پیشبرد این منطقه است.

منصوری افزود: اصفهان و قم دو رقیب جدی کاشان در شرق و غرب شهرستان در این خصوص هستند، پس مسوولان شهرستان باید با کنار هم بودن، همدلی و وفاق این موانع را برطرف کنند تا منطقه ویژه اقتصادی رونق بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، امنیت را مهمترین مولفه برای سرمایه گذاری بیان کرد و گفت: امنیت لازمه سرمایه گذاری بخش خصوصی است و این امر مستلزم همدلی ، وفاق و انسجام مدیریت شهری می باشد.

کاشان با وجود قابلیت های بی نظیر یک برند جهانی است

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت پدیده «لیان سبز» به عنوان طرف تفاهم نامه اجرای زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی کاشان نیز در این آیین گفت: با توجه به ویژگی ها و توانمندی های کاشان، راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی برای این شهرستان با اهمیت است.

«امیر پناهی» قدمت و تاریخی بودن کاشان را یادآور شد و گفت: با سرمایه گذاری در بافت تاریخی، این شهرستان را با برنامه ریزی پیش بینی شده به عنوان یک برند جهانی معرفی می کنیم.

پیگیری منطقه ویژه اقتصادی کاشان از سال 86 آغاز و در سال 91 مصوب و در کار مطالعاتی در زمینی به وسعت یکهزار و 500 هکتار در اطراف شهر «مشکات» در بزرگراه کاشان - قم شروع شد.

شایان ذکر است انعقاد تفاهمنامه « سرمایه گذاری منطقه ویژه اقتصادی کاشان» و « احیا و باز زنده سازی بافت تاریخی شهر کاشان» با حضور مدیران ارشد شهرستان ؛ نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر کاشان ، شهردار کاشان ، صاحب نظران و فعالان حوزه های اقتصادی و گردشگری و مدیران ادارات و شوراها و شهرداران منطقه  ، سرمایه گذاران داخلی و خارجی در سالن همایش های برج میلاد انجام شد.

گروه سایپا نگاه توسعه ای به کاشان داشته باشد

 فرماندار کاشان:
گروه سایپا نگاه توسعه ای به کاشان داشته باشد

کاشان- ایرنا- فرماندار کاشان گفت: تمرکز «گروه خودروسازی سایپا» به این منطقه باید با نگاه توسعه ای باشد و مسوولان شهرستان نیز آمادگی ارائه زیرساخت های لازم را در این زمینه به سایپا کاشان دارند.

به گزارش ایرنا، «ابوالفضل صدرائیه» روز یکشنبه در نشست با مدیران سایپا کاشان تاکید کرد: کاشان و سایپا دو برندی هستند که موفقیت هرکدام در گرو خدمات متقابل است.

وی توسعه سایپا را فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاران کاشانی دانست و افزود: سرمایه گذاران از قابلیت ها و ظرفیت های بالایی برخوردارند و توسعه سایپا کاشان نیز این فرصت را برای مشارکت موثر آنان فراهم می آورد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه اجرای زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی کاشان افزود: منطقه ویژه اقتصادی می تواند در بعد تهیه مواداولیه برای سایپا کاشان تاثیرگذار باشد.

فرماندار کاشان تاکید کرد: مجموعه مدیریتی شهرستان همانگونه که در راه اندازی سایپا در این شهرستان تلاش کرد، برای توسعه و گسترش این مجموعه نیز آمادگی دارد.

وی با بیان اینکه شرکت سایپا کاشان باید در مجموعه مدیریت صنعتی این شهرستان به عنوان شاخص تعریف شود، خاطرنشان کرد: خودروسازان با نگاه مدیریتی به روز که در تولید خودرو دارند، می توانند این نگاه مدیریتی را در مدیریت صنعت کاشان تبیین کنند.

صدرائیه همچنین اظهار داشت: مجموعه سایپای کاشان باید با اتکا به دانش نیروی انسانی متخصص داخلی به اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری عینیت بخشد.

وی با اشاره به اینکه با سیاست های اقتصاد مقاومتی که در پیش رو داریم و دولت تدبیر و امید نیز در تلاش برای اجرای آن است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی آن است که متکی برتولیدات داخلی، ارزآوری و صادرات آن به سایر کشورها باشد که این مهم هم اکنون در مجموعه سایپا کاشان محقق شده است.

معاون استاندار اصفهان تصریح کرد: عملکرد سایپا، عینیت بخشیدن به شعار اقتصاد و فرهنگ است چون توانسته با دانش بومی، قابلیت ها و توانمندی های منطقه، افزون بر افزایش تولیدات داخلی، زمینه اشتغال بیش از سه هزار نفر را بطور مستقیم و 20 هزار نفر را به صورت غیرمستقیم فراهم آورد.

صدرائیه گفت: خودروهای با کیفیت تولیدی سایپا، افرون بر نیاز بازارهای داخلی هم اکنون به برخی کشورها از جمله عراق و سوریه نیز صادر می شود.

وی یادآور شد: کاشان بلحاظ داشتن استعدادهای ذاتی و مزیت هایی نسبی بعنوان یک شهر صنعتی در کشور مطرح شود و در برندهایی که برای کاشان تعریف می کنیم، سایپا می تواند دارای رتبه نخست این برندها باشد.

وی در بخش دیگری از سخنانش مشارکت موثر سایپا کاشان در مسائل اجتماعی شهرستان را یک خواسته معقول و منطقی مردم این خطه بیان کرد و گفت: از این منظر، مجموعه سایپا می تواند در کنار مدیریت شهری قرار بگیرد.

فرماندار کاشان این شهرستان را قطب تولیدات صنعتی و گلاب و عرقیات گیاهی بیان کرد و گفت: کاشان قطب فرش ماشینی کشور و همچنین در رتبه دوم یا سوم جهان بلحاظ تولید این محصول قرار دارد.

شور حماسی برنامه‌های دهه فجر را در مسیر سازندگی هدایت کنیم

معاون سیاسی فرماندار کاشان گفت: ایام الله دهه فجر بهترین فرصت است که با اجرای برنامه‌های مناسب و جذاب، نسل جوان را با  آرمان‌های انقلاب اسلامی آشنا کنیم تا بدانند که چرا انقلاب شد و لازمه حفظ و تداوم آن چیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، حمیدرضا مومنیان در جلسه کمیته‌های 15 گانه دهه فجر کاشان اظهار کرد: برنامه ‌های دهه فجر نباید خسته کننده و تکراری باشد، بلکه باید از شور و شعف حماسی برخوردار باشد تا با انرژی که ایجاد می‌کند بستر سازندگی و بالندگی بیش از گذشته کشور را فراهم کند.

وی با بیان اینکه شور حماسی برنامه‌های دهه فجر را در مسیر سازندگی هدایت کنیم، تصریح کرد: معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی یکی از راه‌های معرفی انقلاب اسلامی به جوانان نسل سومی است تا با آشنایی این دستاوردها قدر انقلاب را بدانند و بیشتر از قبل پای بند نظام و اهداف انقلاب اسلامی باشند.

معاون سیاسی فرماندار کاشان یادآور شد: دیدار با خانواده شهدا نباید منحصر به دهه فجر باشد، بلکه باید در طول سال و به نحوی که برای خانواده شهدا ایجاد مزاحمت نکند به دیدار آنان رفت و نشان داد که جانفشانی شهدا در طول زمان در جامعه منشأ خیر و برکت است.

مومنیان در خصوص سخنرانان مراسم دهه فجر گفت: بهترین کار آن است از کسانی به عنوان سخنران استفاده کنیم که خاطرات انقلاب را برای نسل جوان بازگو کنند و روحیه ایثار و از خودگذشتگی را که عملاً تجربه کرده‌اند به جامعه انتقال دهند.

وی افزود: شهدای انقلاب در جای جای شهر، خون خود را پای درخت انقلاب جاری نموده‌اند و چه نیکو است که در همان مکان به بازگویی رشادت‌های آنان پرداخته و صحنه‌های رشادت آنان را بازآفرینی کنیم.

نگاه ویژه به کاشان به عنوان قطب صنعتی کشور در برنامه ششم توسعه

فرماندار کاشان خواستار شد:
نگاه ویژه به کاشان به عنوان قطب صنعتی کشور در برنامه ششم توسعه

فرماندار شهرستان کاشان گفت: فرش ماشینی کاشان با داشتن 75 درصد از بازار کشور به عنوان یک قطب صنعتی محسوب می‌شود و باید قطب‌های صنعتی کشور که در نقاط مختلف کشور فعال هستند در برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی قرار گیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، ابوالفضل صدراییه در همایش راهکارهای توسعه صادرات شهرستان کاشان که با حضور تجار، تولید کنندگان و صادرکنندگان منطقه برگزار شد، اظهار کرد: منطقه کاشان بزرگ در محورهای مختلف به عنوان قطب تولید و صنعت فعال است که فرش ماشینی، گلاب و عرقیات گیاهی نمونه‌ای از آن است.

وی افزود: امروز هرچه در صنعت منطقه و شهرستان کاشان داریم تکیه بر استعداد ذاتی مردمان این شهرستان دارد و این امر باید مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

فرماندار کاشان منطقه ویژه اقتصادی شهرستان را یکی از دستاوردهای این تلاش و پیگیری همگانی ذکر کرد و ادامه داد: با حمایت ویژه دولت تدبیر و امید تحقق کامل منطقه ویژه اقتصادی شهرستان در حال انجام است.

صدراییه شهرستان کاشان را با قدمت 7000 سال به عنوان نخستین خاستگاه تمدن بشری ذکر کرد و گفت: آثار کشف شده در تپه سیلک کاشان نشان از آن می‌دهد که شکوفایی صنعت در این منطقه ریشه در همان زمان داشته و هم اکنون دانشگاه‌های معتبر دنیا از آن به عنوان مرجع استفاده می‌کنند.

وی رفع دغدغه‌های صاحبان صنایع، تولید کنندگان و صادرکنندگان را وظیفه دولت دانست و تصریح کرد: در همه کشورهای توسعه یافته ابزارهایی تعریف شده که تولید کنندگان وقتی با مشکلات تولید روبرو می‌شوند حداقل دغدغه‌ بازار هدف را نداشته و شرایط صادرات تسهیل و موانع برطرف شود.

فرماندار کاشان، نقش صندوق ضمانت صادرات ایران را در این خصوص با اهمیت دانست و گفت: در طول چند ماه گذشته همواره این خلاء به خوبی دیده می‌شود و این همایش می‌تواند هوشمندانه به بررسی موضوع پرداخته و راه‌های تسهیل صادرات غیر نفتی را برای صاحبان صنایع تشریح و در اختیار آنان قرار دهد.

صدراییه تأکید کرد: از طریق اقتصاد مقاومتی و توجه به رویکردهای دولت می‌توانیم اقتصاد درون‌زا و برون‌گرا را مورد توجه قرار داده و بر اساس آن تولید ملی را تقویت کرده و صادرات غیر نفتی را ارتقا بخشیم.

وی افزود: صادرات غیرنفتی باید مورد توجه بیشتر قرار گرفته تا از طریق آن بتوانیم با عنایت به استفاده از تکنولوژی‌های نوین هم در خصوص اشتغال از شد قابل قبولی برخوردار شویم و همچنین فرصت را برای افراد تحصیل کرده فراهم کنیم.

 

با نفت، چراغ صادرات غیرنفتی را روشن نگه داریم

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: باید تلاش کنیم تا نفت را در کشور نگه داشته و از آن برای روشن نگاه داشتن چراغ صادرات غیرنفتی از طریق ایجاد ارزش افزوده بهره برداری کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در کاشان، اسرافیل احمدیه در همایش راهکارهای توسعه صادرات شهرستان کاشان اظهار کرد: نظر مقام معظم رهبری آن است که در چاه‌های نفت را ببندیم تا کشور از طریق تولید و صادرات غیرنفتی اداره شود.

وی تصریح کرد: کاهش قیمت نفت در ماه‌های اخیر نگاه‌ها را متوجه صادرات در دیگر حوزه‌های کرده و اکنون بهترین فرصت را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان فراهم کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان شهرستان کاشان را با داشتن 6 شهرک صنعتی در جایگاه دوم استان ذکر کرد و گفت: استان اصفهان از نظر تعداد پروانه بهره برداری صنایع رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده و از لحاظ سرمایه گذاری دارای رتبه اول کشور است که نقش شهرستان کاشان در این خصوص حائز اهمیت است.

احمدیه افزود: صدور پروانه بهره برداری شهرستان کاشان در 9 ماهه نخست سال از رشد بیش از 3 برابری برخوردار بوده است که این رقم در استان اصفهان 1.5 نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

وی افزود: ایجاد اشتغال استان در 9 ماهه نخست سال 93 نسبت به مدت مشابه 56 درصد رشد داشته که کاشان رشد 146 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ایجاد اشتغال را به عنوان مهمترین نتیجه صادرات غیرنفتی دانست و تأکید کرد: هرچه صادرات افزایش پیدا کند اشتغال بیشتری ایجاد می‌شود.

احمدیه خاطرنشان کرد: با وجود نیروی انسانی توانمند و افراد تحصیل کرده و نخبه‌ای که در منطقه و شهرستان کاشان وجود دارند امیدوارم روز به روز شاهد افزایش رشد صادرات این منطقه باشیم.

به گزارش ایسنا؛ همایش یک روزه «راهکارهای توسعه صادرات شهرستان کاشان» با حضور مدیرعامل صندوق صادرات ایران و رایزنان بازرگانی منتخب کشورهای کره جنوبی، اندونزی، ترکمنستان، روسیه، تونس، هندوستان و اقلیم کردستان و حضور مدیران صنایع شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و نطنز در فرمانداری کاشان برگزار شد.

مسائل اقتصادی تابعی از شرایط سیاسی بین الملل است

نائب رئیس اتاق بازرگانی کاشان:
مسائل اقتصادی تابعی از شرایط سیاسی بین الملل است

نائب رئیس اتاق بازرگانی کاشان گفت: مسائل اقتصادی کشور تابعی از شرایط سیاسی بین الملل است و غرامت روابط سیاسی بر دوش تولیدکننده و صادرکننده‌ای است که در  این عرصه فعالیت می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، محمود تولایی اظهار کرد: مردان سیاسی اگر می‌خواهند قدرت چانه زنی خود را در عرصه بین الملل افزایش داده و موفقیت بیش از گذشته به دست آورند لازم است تا تولید کننده و صادرکننده داخلی را حمایت کنند.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید کشور در شرایط موجود بیش از این ظرفیت توسعه ندارد، یادآور شد: باید به بازارهای جهان به عنوان بازار هدف توجه کرد زیرا در این صورت قیمت تمام شده کاهش پیدا می‌کند و ظرفیت‌های تولید داخلی نیز افزایش می‌یابد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی کاشان تصریح کرد: بسیاری از افراد در خصوص کاهش قیمت نفت ناراحت هستند، اما تولیدکننده و صادرکننده داخلی ناراحت نیستند، زیرا صادرکنندگان وقتی نفت گران می‌شود، یخ فروش زمستان می‌شوند و وقتی قیمت نفت کاهش پیدا می‌کند فرصت به دست می‌آورند تا کالای خود را در شرایط مناسب عرضه کنند.

تولایی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به این معنی است که اشتغال ایجاد کنیم، گفت: برای حصول به این نتیجه باید با استفاده از ظرفیت‌های موجود از صادرات حمایت کنیم. صندوق حمایت از صادرات می‌تواند به این موضوع کمک کند، اما قدم اول آن است که سرمایه خود را متناسب با بخش تولید افزایش داد.
وی ادامه داد: سرمایه صندوق حمایت از صادرات در حال حاضر 180 میلیون دلار است، در صورتی که این رقم در کشور عربستان چهار میلیارد دلار، ترکیه و مالزی نیز دو و نیم میلیون دلار است.

نائب رئیس اتاق بازرگانی کاشان اظهار کرد: دولت اگر می‌خواهد صادرات غیرنفتی را افزایش دهد لازم است متناسب با حجم صادرات سرمایه گذاری کند، به عنوان مثال دولت ترکیه در همین راستا به تجار خود اعلام کرد هرکس بر اساس یک فرآیند مشخص اقدام به صادرات کالا به عراق کند و اگر از لحاظ ریالی به مشکل برخورد و مبلغ کالای وی وصول نشد، دولت برای تأمین آن ضمانت می‌کند.

تولایی با بیان اینکه صادرکننده زمانی می‌تواند موفق باشد که با یک اطمینان خاطر وارد بازار بین المللی شود، اضافه کرد: در حال حاضر آگاهی نسبت به خدمت صندوق حمایت از صادرات آن چنان عمومیت پیدا نکرده است، با این وجود صندوق 12 برابر سرمایه خود پوشش ضمانتی ایجاد کرده است.

وی خاطر نشان کرد: می‌توانیم کشور را با صادرات غیرنفتی اداره کنیم به شرطی که دولت به جای اینکه اولویت اول خود را صادارات نفت قرار دهد، تولید و صادرات غیرنفتی را به عنوان اولویت خود مورد توجه جدی قرار داده و به این وسیله سیاست‌های کلان خود را بر اساس اشتغال داخلی بر محور صادرات غیرنفتی جهت‌دهی کند.