گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

وقف به سمت برآوردن نیازهای واقعی مردم هدایت شود

فرماندار کاشان گفت: وقف در حل بسیاری از مشکلات جامعه می‌تواند نقش مهم و کارسازی را ایفا کند، از همین رو باید به سمت و سویی کشیده شود که نیازهای واقعی و اساسی جامعه را رفع کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، ابوالفضل صدرائیه در جلسه شورای اداری اوقاف و امور خیریه استان اصفهان که در سالن جلسات فرمانداری کاشان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه با در اختیار داشتن موقوفات بسیاری که به برکت فرهنگ وقف و طی سالیان مختلف ایجاد شده است، قطعاً سهم بسزایی را در راستای شعار سال، حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: مردم شهرستان دارالمومنین کاشان از زمان‌های گذشته توانسته‌اند از طریق این سنت حسنه مشکلات مردم را در حوزه‌های آموزش و پرورش، سلامت، مسکن، آموزش عالی و دیگر حوزه‌های مردمی مرتفع کنند و ضمن اینکه در بسیاری از موارد گوی سبقت را از اعتبارات دولتی ربوده‌اند با موفقیت خود توانسته‌اند الگوی مناسبی برای دیگر نقاط کشور باشند.

فرماندار با بیان اینکه وقف می‌تواند راهگشای حل مسائل و مشکلات و نیازهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی جامعه باشد، تأکید کرد: باید تلاش کرد اقداماتی در خصوص توسعه علمی و تحقیقاتی از طریق وقف و بنیادهای وقفی به منظور رسیدن به توسعه‌ای همه جانبه انجام گیرد.

صدرائیه یادآور شد:  اگر قرار باشد ساختمان توسعه همه جانبه کشورمان شکل بگیرد، بایستی به پایه و اساس آن توجه کامل کنیم تا دوام و بقای آن را تضمین کند وگرنه کارهای روبنایی، ظاهر سازی و... ممکن است ظاهر پیشرفته ای به ما نشان بدهد ولی دوامی نداشته باشد و برای همیشه ما را وابسته به دیگران نگاه دارد و چاره ساز نباشد.

فرماندار کاشان یادآور شد: وقف سنتی است که از طریق آن می‌توان بخش قابل توجهی از مشکلات و تنگناهای جامعه را شناخت و اموال و دارایی‌های افراد نیکوکار را داوطلبانه در جهت رفع آنها به کار بست. این سنت حسنه با وجود برخورداری از قدمت زیاد، آنطور که شایسته است فراگیر نشده و نقش آن در ابعاد گوناگون تا حدودی پنهان و پوشیده مانده است.

صدرائیه تصریح کرد: با توجه به شواهد، هنوز فرهنگ وقف آن طور که درخور و شایسته نظام جمهوری اسلامی است نهادینه نشده و با ایده آل‌های لازم در این باره فاصله زیاد داریم و به آن دست نیافته‌ایم. اما اینطور هم نیست که هیچ کاری در این راستا صورت نگرفته باشد.

فرماندار اظهار کرد: ضعف در سیستم اطلاع رسانی در حوزه وقف و اقدامات خیرین آثاری در پی داشته است که یکی از آنها کاهش رغبت واقفان برای ایجاد موقوفات جدید شده است.

صدرائیه تأکید کرد: اطلاع رسانی خوب، صحیح و به موقع هم می‌تواند در گسترش وقف و تشویق مردم به انجام این عمل صالح موثر باشد، چون وقتی که مردم از برکات دنیوی و اخروی وقف مطلع شوند و ببینند که چه افراد خیری اقدام به وقف مال و اموال خود کرده‌اند به طور یقین تشویق می‌شوند و به این امر خیر گرایش پیدا می‌کنند، این در حالی است که متأسفانه در رسانه‌های جمعی و گروهی کشور از صدا و سیما به عنوان یک رسانه ملی گرفته تا نشریات و مطبوعات کثیرالانتشار هیچکدام برنامه‌ها و مطالبی در این باره که درخور توجه باشد ندارند.

دوبرابر شدن موازنه منفی آبخوان کاشان



دبیر شورای حفاظت از منابع آب دشت کاشان گفت: به استناد مطالعات مشاور در سال آبی 92 – 91 موازنه منفی آبخوان دشت کاشان به میزان 67 میلیون مترمکعب آب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دو برابری داشته است.

به گزارش خبرنگار خبگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، مصطفی گنجی در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان اظهار کرد: اصلی‌ترین دلیل این افزایش دو برابری و تداوم افت شدید در منابع زیرزمینی؛ ناشی از برداشت بی رویه چاه‌های مجاز و غیرمجاز و هم‌چنین خشکسالی و کاهش شدید نزولات جوی است که هم‌چنان این روند ادامه دارد.

وی افزود: در خصوص چاه‌های مجاز هرچند از نظر میزان آبدهی در حد مجاز و گاهی کمتر از آن انجام می‌شود ولی از لحاظ حجم برداشت، بیش از حد مجاز است. این بدان معنی است که برداشت از بعضی از چاههای مجاز شش هزار ساعت در سال انجام می‌گیرد که می‌باید تا سه هزار ساعت در سال کاهش پیدا کند.

گنجی ادامه داد: از 1200 حلقه چاه مجاز در دشت کاشان روی 360 حلقه چاه کشاورزی کنتور هوشمند نصب شده است که سالانه 20 درصد از این مازاد کاهش پیدا می‌کند و قرار است میزان برداشت طی یک برنامه پنج ساله تا حد مجاز کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: بر اساس مطالعات مشاور و اعلام وزارت نیرو طی 20 سال گذشته 110 میلیارد مترمکعب از ذخایر استاتیک آبخوان کشور از دست رفته است، که سهم دشت کاشان بر اساس برآورد 800 میلیون مترمکعب و ناشی از میزان تخلیه بالا نسبت به تغذیه منابع زیرزمینی است.

گنجی ادامه داد: مهم‌ترین عامل تخلیه منابع زیرزمینی برداشت چاه‌های مجاز و غیرمجاز از منابع است که متوسط کشوری در این خصوص برای بخش کشاورزی 92 درصد صنعت دو درصد و شرب شش درصد است.

وی تصریح کرد: در دشت کاشان تنها موردی مشابه با متوسط کشوری، مصرف آب منابع زیرزمینی در حوزه شرب است که شش درصد از منابع است، اما کشاورزی یک درصد سهم متوسط کشوری حوزه صنعت را تصاحب کرده است.

مدیر امور منابع آب کاشان گفت: تقسیم آب در دشت کاشان در حوزه‌های کشاورزی و صنعت متفاوت با متوسط کشاورزی نگران کننده است. در حالی که کاشان شهری صنعتی است و رتبه 13 تا 17 کشوری در میان استان‌ها را به خود اختصاص داده است ولی سهم آب این حوزه یک درصد کمتر و کشاورزی یک درصد بیش از متوسط کشوری است و این موضوع جای نگرانی دارد.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان گفت: متوسط مصرف آب در حوزه صنعت و کشاورزی در کشورهای توسعه یافته صنعت 60 درصد و کشاورزی 30 درصد است و این رقم برای کشورهای در حال توسعه برعکس است و درایران شرایط حادتری دارد؛ سهم کشاورزی 92 درصد و بقیه مصارف از جمله صنعت و شرب در مجموعه هشت درصد است و این آمار در کاشان وضعیت به مراتب بدتری دارد.

مدیر امور منابع آب کاشان گفت: هم اکنون طبق آمار رسمی 800 چاه غیر مجاز در دشت کاشان داریم که از این تعداد 750 حلقه در ارتفاعات حفر شده است و بیش از 50 چاه عمیق در کاشان قرار گرفته که در مرحله قضایی برای اخذ حکم به منظور مسدود کردن چاه‌ها می‌باشیم، ولی به علت این که در وسط سال آبی هستیم این اقدام می‌تواند با تنش‌های اجتماعی همراه شود.

گنجی اضافه کرد: نیروی نظامی و قضایی تا کنون برای همکاری خوبی با مدیریت امور منابع آب داشته‌اند ولی انتظار می‌رود همکاری بیش از گذشته باشد و البته تا مشارکت و همراهی مردمی وجود نداشته باشد نمی‌توانیم در این خصوص به نتایج مطلوبی دست یابیم.

وی مهم‌ترین عامل در جلوگیری از برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی دشت کاشان را مشارکت مردمی ذکر کرد و گفت: تنها راه نجات از وضعیت موجود عزم ملی است و مشارکت مردمی را می‌خواهد. مسدود کردن چاههای غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند برای چاه‌های مجاز و اصلاح الگوی مصرف باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر امور منابع آب کاشان تصریح کرد: تدبیر مدیریتی، قاطعیت قضایی و مشارکت مردمی سه عامل مهمی است که در صورتی که در کنار هم قرار گیرد می‌توان با مشکلات موجود مقابله نموده و آبخوان دشت کاشان را نجات بدهیم و در غیر اینصورت ظرف ده سال آینده و با وجود موازنه منفی شدیدی که بر آبخوان کاشان وارد می‌شود شاهد فاجعه خواهیم بود.

گنجی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه به لحاظ شرعی نمی‌توان به کشاورز گفت چه کاشت کند و چه کاشت نکند، گفت: تغییر و اصلاح الگوی کاشت در رأس برنامه‌های شورای حفاظت از منابع آب قرار دارد. طبق قانون کشت بعضی از صیفی جات در کشور ممنوع است ولی ما همچنان درکشاورزی دشت بی آب کاشان بر آن اصرار می‌ورزیم.

به گزارش ایسنا، ذخایر استاتیک، آب‌هایی هستند که طی سالیان دراز در دل زمین جمع می‌شوند و پشتوانه آبی کشور به شمار می‌ایند و ذخایر دینامیک، آب‌هایی هستند که هر ساله جمع و مصرف می‌شوند.

کاشان با وضعیت اسف‌بار بی آبی مواجه است

فرماندار کاشان گفت: با توجه به اهمیت آب در کشور و به خصوص در منطقه و دشت کاشان و تغییرات اقلیمی که از سال‌های گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد، ضرورت تشکیل شورای حفاظت از منابع آب در شهرستان ضروری و با اهمیت و جزء الزامات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، ابوالفضل صدرائیه در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب اظهار کرد: در شهرستان کاشان بحث کم آبی همواره از دیرباز گریبانگیر مردم این منطقه بوده و در این سال‌ها به مراتب تشدید شده است و با وضعیت اسف باری مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: کاهش 40 درصدی بارندگی و افت دو برابری سطح آبخوان و برداشت 2 برابری از منابع زیرزمینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که وضعیت در بخش آب بسیار نگران کننده است.

فرماندار افزود: مشارکت همگانی با اهمیت است، ولی باید قبول کنیم هر دستگاهی وظایفی ذاتی دارد که چنانچه نسبت به آن کوتاهی کند مشکلات ایجاد شده، متوجه همگان می‌شود و وظیفه ذاتی امور منابع آب شهرستان حفاظت از منابع آب است.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان یادآور شد: اختلاف نظر در مدیریت امور منابع آب و جهاد کشاورزی در خصوص درصدهای مصرف از منابع زیرزمینی وجود دارد، ولی ابتدا باید توجه داشته باشیم که آمارها نسبی است، ولی این بدان معنی نیست که کلیت کار را زیر سوال ببریم. منابع محدودی در اختیار داریم و بخش کشاورزی مدعی است که اقداماتی در خصوص بهره وری مصرف آب انجام داده است. آبیاری قطره‌ای و تحت فشار انجام داده و کانال‌های سیمانی در مزارع احداث کرده است و می‌گویند چرا اگر 10 سال پیش سهم آب در حوزه کشاورزی 93 درصد بیان می‌شده هنوز با وجود همه این اقدامات انجام شده این آمار حتی یک درصد تغییر نکرده و 93 درصد بیان می‌شود.

صدرائیه در پاسخ به این ادعای متولیان بخش کشاورزی شهرستان گفت: من توجه متولیان جهاد کشاورزی را به این موضوع جلب می‌کنم که آمار سرشماری کشاورزی که امسال انجام گرفت، به درستی بیان کننده واقعیت‌های مهمی است. اگر 10سال پیش گفته می‌شد سهم بخش کشاورزی از مصرف آب منابع 93 درصد است بعد از همه این اقدامات اگرچه منابع آب زیرزمینی و آبدهی چاه‌های کشاورزی کاهش پیدا کرده است، ولی همچنان نسبت استفاده بخش‌های مختلف محفوظ مانده است و از طرف دیگر جهاد کشاورزی به توسعه سطح زیرکشت اقدام کرده است و با کاهش هدررفت آب در زمینه انتقال و آبیاری و تعییر الگوی مصرف به افزایش سطح زیرکشت مبادرت نموده است.

وی مدیریت امور منابع آب کاشان را به تاجر ورشکسته‌ای تشبیه کرد که تنها به تشریح تاراج منابع با ارزش زیرزمینی در حوزه‌های مختلف بسنده می‌کند و یادآور شد: همین که جلسه‌ای بگذاریم. پاورپوینتی به نمایش بگذاریم. از کاهش روزافزون منابع زیرزمینی بگوییم و هیچ راهکار و اقدامی را تعریف و عملیاتی نکنیم کار درستی نیست. از طرف دیگر نباید منتظر بنشینیم تا استان تعیین تکلیف کند. باید راهکارها را شناسایی کرده و راهکارهایمان را جلوتر از استان روی میز گذاشته و با هماهنگی همه دستگاه‌ها و استان اقدامی عاجل انجام دهیم.

فرماندار کاشان تصریح کرد: اگر قرار است آب در بخش کشاورزی را با یک استراتژی مناسب به حوزه صنعت جهت دهی کنیم راهکار می‌خواهد و راهکار باید از دل این جلسات و کمیته‌های تخصصی بیرون آید و آن وقت ببینیم آیا باید با بهره وری مصرف آب در منطقه بحران زده کاشان افزایش چند هکتار زمین کشاورزی بدون توجه به اصلاح الگوی مصرف و استراتژی مناسب امر صحیح است یا خیر؟

صدرائیه با بیان اینکه منابع آب محدودی در اختیار داریم، گفت: وقتی نگاه ما سازمانی است نتیجه آن می‌شود که جلسات حفاظت از اراضی کشاورزی تبدیل به حفاظت از چارچوب‌ها و منافع سازمانی می‌شود و به جای اینکه منافع آب و خاک و بهره وری آن را مدنظر قرار دهیم دفاع از بخش کشاورزی در شرایط موجود را پیگیری می‌کنیم.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان، اطلاع رسانی وضعیت آب را با اهمیت دانست و گفت: زمانی می‌توانیم از مشارکت مردمی بهره مند شویم که اطلاعات کامل و کافی در اختیار آنان قرار دهیم. وقتی آگاهی مردم بالا رود باور آنان تقویت می‌شود و در آن صورت می‌توان از مشارکت مطلوب آنان بهره مند شد.

فرماندار کاشان، گسترش شبکه فاضلاب شهری را با اهمیت دانست و گفت: استفاده از پساب فاضلاب شهری ضمن آن که جایگزین مناسبی برای آب استفاده شده از منابع زیرزمینی در بخش صنعت و فضای سبز است، جلوی آلوده شدن منابع زیرزمینی را نیز می‌گیرد.

صدرائیه تصریح کرد: یک درصد آب در بخش شرب استفاده می‌شود که از این مقدار بیش از 95 درصد آن تبدیل به فاضلاب شده و وارد حفره‌های زیرزمینی شده و باعث آلودگی 99 درصد از آب منابع می‌شود. فاضلاب باعث آلودگی آبی می‌شود که برای تصفیه و شیرین کردن آن هزینه‌های سرسام آوری خرج می‌شود تا آب سالم و بهداشتی به دست مردم برسد و  به همین جهت اهمیت گسترش شبکه فاضلاب شهری مشخص می‌شود.

فرماندار شهرستان تأکید کرد: شرکت آب و فاضلاب کاشان باید تلاش کند تا با تأمین منابع از راه‌های مختلف شبکه فاضلاب شهری کاشان و شهرهای تابعه را گسترش داده و به نتیجه برساند.

وی در خصوص حریم بستر رودخانه و نقش آن در خصوص تغذیه منابع آب آبخوان دشت کاشان گفت: در بسیاری از روستاها و شهرهای تابعه، حریم و بستر رودخانه وجود ندارد و با مشکل اساسی مواجهیم، زیرا نظارت بر بستر حریم و رودخانه‌ها یا نبوده و یا ضعیف عمل کردیم و در آن بخش تصرف و ساخت و ساز انجام شده است و به همین دلیل امور منابع آب و شهردارها و دهیارها باید حریم و بستر رودخانه‌‌ها را جدی بگیرند..

صدرائیه تصریح کرد: رودخانه‌ها رگ‌های حیاتی تغذیه منابع آب آبخوان هستند و باید محفوظ بمانند، اما می‌بینیم که معادن شن و ماسه نیز با برداشت بی رویه و خارج از چارچوب و استاندارد به جان بستر رودخانه‌ها افتاده‌اند و در حال مسدود کردن رگ‌های حیاتی آبخوان هستند.

فرماندار کاشان تصریح کرد: از محیط زیست، آبخیزداری و متولیان امر می‌خواهیم به موضوع ورود پیدا کرده و جلوی این برداشت نامحدود از رودخانه‌ها را بگیرند.

کاشان آماده استقبال از میهمانان نورزوی است

فرماندار و رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان کاشان از آمادگی شهر تاریخی و مذهبی کاشان برای استقبال از گردشگران داخلی و خارجی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، ابوالفضل صدرائیه گفت: شهرستان کاشان با داشتن 1700 اثر تاریخی و میراثی که از این تعداد 312 اثر شده در فهرست آثار ملی ثبت شده و 3 اثر ثبت شده در  میراث جهانی یونسکو دارد، آماده استقبال از گردشگران نوروزی است.

وی افزود: باغ تاریخی فین، محوطه باستانی سیلک، بازار، مساجد تاریخی جامع و آقابزرگ و خانه‌های تاریخی بروجردی‌ها، عباسیان و طباطبایی‌ها از مهمترین این آثار به شمار می‌روند.

فرماندار کاشان شرایط ویژه کاشان و مناطق غنی آن را در فصل بهار با توجه به طبیعت بکر در مناطق کوهستانی، باعث جذب گردشگر در نوروز دانست و افزود: کاشان با توجه به جاذبه‌های خاص گردشگری از لحاظ طبیعی و اقلیم در کشور منحصر بفرد است، به گونه‌ای که در کنار منطقه کوهستانی و مرتفع،  شاهد چشم انداز بی نظیر کویر هستیم.

تشکیل کمیته‌های ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان

صدرائیه وجود آثار تاریخی و طبیعی و موقعیت ویژه جغرافیایی این منطقه در ناحیه مرکزی و همجواری این شهرستان با پایتخت و مراکز استان‌ها را از جمله شاخص‌های مناسب این منطقه برای گردشگران داخلی و خارجی دانست و گفت: ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان و سایر بخش‌ها و شهرهای تابعه به منظور برنامه‌ریزی در جهت ارائه خدمات مناسب به میهمانان نوروزی تشکیل شده است و تمهیدات لازم برای ارائه خدمات مطلوب در نظر گرفته است.

وی یادآور شد: کمیته‌های انتظامی، امنیتی و ترافیک با مسئولیت نیروی انتظامی، کمیته استخراج و پردازش آمار و اطلاعات با مسئولیت میراث فرهنگی، کمیته فرهنگی اجتماعی و تبلیغات با مسئولیت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان و کمیته هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در هر بخش به مسئولیت بخشدار مسئولیت امور در حوزه تخصصی هماهنگی خدمات سفر را به عهده خواهند گرفت.

فرماندار کاشان افزود: کمیته خدمات امداد و نجات با مسئولیت مرکز فوریت‌های پزشکی، کمیته حمل و نقل با مسئولیت راه و شهرسازی، کمیته اسکان و رفاه شهری در هر شهر به عهده شهردار آن شهر خواهد بود.

صدرائیه از کمیته نظارت و تنظیم بازار با مسئولیت اداره صنعت، معدن و تجارت، کمیته ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات با مسئولیت میراث فرهنگی، کمیته بهداشت، سلامت و محیط زیست با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی کاشان و کمیته پشتیبانی و کشیک با مسئولیت معاون برنامه ریزی، اداری مالی فرمانداری کاشان نام برد.

محورهای گردشگری کاشان فراتر از شهرستان است

وی محورهای گردشگری و توریسم پذیری منطقه را فراشهرستانی ذکر کرد و گفت: نورز 94 برای اولین بار 5 محور گردشگری برای میهمانان نوروزی تعریف شده است تا ضمن توزیع گردشگر در منطقه فرهنگی کاشان بزرگ فرصتی برای آنان فراهم شود تا بتوانند از تمامی آثار تاریخی و گردشگری منطقه بازدید کنند.

فرماندار کاشان اظهار کرد: محور کاشان، آران و بیدگل، نوش آباد و ابوزیدآباد یکی از محورهای گردشگری است که ظرفیت‌های گردشگری در حوزه کویری و دیگر قابلیت‌های منطقه را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

صدرائیه از محور کاشان، راوند، نیاسر، مشهد اردهال، نراق و دلیجان به عنوان دومین محور گردشگری منطقه فرهنگی کاشان بزرگ نام برد و گفت: با تقارن ایام نوروز با ایام فاطمیه این محور فرصت مناسبی در اختیار گردشگران مذهبی قرار می‌دهد تا ضمن استفاده از ظرفیت‌های گردشگری این محور از وجود بارگاه ملکوتی حضرت سلطان علی ابن امام محمد باقر(ع) بهره مند شوند.

وی محور کاشان، قمصر، قهرود، کامو و چوگان و جوشقان قالی را دیگر محور گردشگری این منطقه ذکر کرد و گفت: محور کاشان، بادرود، ابیانه و نظنز و محور کاشان، اردستان، زواره و نائین از دیگر محورهای تعریف شده در حوزه منطقه فرهنگی کاشان بزرگ است.

چاپ کتاب اطلاعات جامع گردشگری کاشان برای نخستین بار

فرماندار کاشان از چاپ اطلاعات جامع گردشگری کاشان برای نخستین بار در شهرستان توسط فرماندار کاشان خبر داد و گفت: در این کتاب که اطلاعات کاملی در خصوص محورهای مختلف گردشگری کاشان و منطقه فرهنگی در سطح گسترده در اختیار مسافران نوروزی قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در این کتاب از اطلاعات تمام نقاط گردشگری و تاریخی کاشان جمع آوری شده است و همچنین ارائه استفاده بهینه از مراکز و اماکن اقامتی و رفاهی مورد توجه قرار گرفته است.

صدرائیه در خصوص دیگر خدمات ارائه شده به مسافران نوروزی اظهار کرد: بیش از 1200 تخت در قالب 25 مرکز اقامتی و پذیرایی شهرستان کاشان برای پذیرش میهمانان و گردشگران در نوروز 94 آماده ارائه خدمات به گردشگران و میهمانان نورزی است.

وی همچنین خدمات دهی از طریق حسینه‌ها و کمپ‌های گردشگری و همچنین آماده کردن 120 مدرسه با داشتن 1100 کلاس را از دیگر تمهیدات در این خصوص نام برد که از سوی شهرداری‌ها و آموزش و پرورش شهرستان برای خدمات رسانی به مسافران و میهمانان شهرستان در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان کاشان همچنین از برنامه ریزی جهت استقرار راهنمایان نوروزی، افزایش بازرسی‌ها و آماده‌سازی ابنیه تاریخی برای ایام نوروز 94  نیز خبر داد و گفت: برای اولین بار کتاب اطلاعات جامع گردشگری شهرستان با هماهنگی فرمانداری این شهرستان آماده و چاپ شده است که در اختیار مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.

صدرائیه برپایی نمایشگاه مردم شناسی و اسناد تاریخی کاشان را در خانه تاریخی بروجردی‌ها از دیگر برنامه‌های این ستاد برای گردشگران و میهمان نوروزی عنوان کرد.

شرایط برای پویایی مجدد خیرین سلامت فراهم است

فرماندار کاشان گفت: افول اقدامات خیرین سلامت در یکی دو سال اخیر آشکار است، ولی اکنون فضا مهیا است تا ضمن آسیب شناسی و رفع موانع و با برنامه ریزی جایگاه از دست رفته را احیا کنیم.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، ابوالفضل صدرائیه در دیدار اعضای هیئت مدیره خیرین سلامت کاشان افزود: باید بررسی کنیم خیرین سلامت که در یک برهه زمانی توانسته‌اند با ایجاد 70 هزار مترمربع بنا سلامت رتبه اول شهرستانی و منطقه‌ای در سطح کشور را از آن خود کنند اکنون این فعالیت کاهش پیدا کرده است.

 وی تصریح کرد: مردم کاشان از زمان‌های بسیار گذشته در مباحث خیرین همواره پیشرو و منشأ اثر بوده‌اند. قدم‌هایشان بسیار سریع تر از برخی از مدیران دستگاه‌های اجرایی بوده و توانسته‌اند منشأ آثار خیر و با برکتی برای منطقه و شهرستان باشند و این موضوع قطعاً ریشه در فرهنگ و اصالت مردم این منطقه دارد.

 فرماندار کاشان سیاستگزاری و برنامه ریزی جامع  و کلان نگر در حوزه سلامت را با اهمیت دانست و گفت: در سال‌های گذشته پیشرو مباحث سلامت بوده‌ایم و این پیشرو بودن را باید به صورت هوشمند و با برنامه ریزی و همه جانبه نگری حفظ کنیم.

 صدرائیه با اشاره به قابلیت‌های شهرستان در حوزه سلامت تصریح کرد: جوان متخصصی در کاشان و در حوزه سلامت فعالیت می‌کند که می‌تواند بیش از 50 نوع عمل جراحی چشم انجام دهد، ولی به لحاظ نبود تجهیزات و امکانات لازم بیش از چند نوع عمل جراحی انجام نمی‌گیرد.

وی خرید تجهیزات در حوزه سلامت را با اهمیت دانست و گفت: فعالیت‌های خیرین در حال انجام است و باید ضمن سرعت دادن به این امر هماهنگی بین بخشی و هماهنگی با مجموعه‌های متولی را بیشتر کرده تا ظرفیت خیرین در جای مناسب قرار گیرد.

 فرماندار کاشان از طرح سلامت به عنوان اقدامی بی نظیر توسط دولت تدبیر و امید نام برد و گفت: تأکید مقام معظم رهبری در حوزه بهداشت و درمان به دست دولت تدبیر و امید محقق شد و قدم‌های خوبی در این حوزه برداشته شده است که می‌توان با قابلیت‌های مجمع خیرین سلامت قدم‌های بلندتر و استوارتری برای منطقه و شهرستان برداریم.

 مدیرعامل مجمع خیرین سلامت نیز در این جلسه گفت: قابلیت‌های کاشان به حدی است که می‌تواند فراتر از شهرستان و منطقه خدمات بهداشتی درمانی ارائه دهد. می‌توان مراکزی در کاشان تأسیس کرده که کاشان را به صورت قطب سلامت در حوزه‌های مشخص به کشور معرفی کند.

 حسین نیکزاد تصریح کرد: زمانی در کاشان هفته‌ای 100 نفر برای آنژوگرافی به مراکز درمانی در تهران یا اصفهان مراجعه می‌کردند، ولی با ایجاد زیرساخت‌ها و آوردن تجهیزات و امکانات در این حوزه تا کنون چهار هزار آنژوگرافی و بیش از هزار عمل جراحی قلب باز در کاشان انجام شده است.

 وی، ساخت بیش از  چهار هزار مترمربع بنای بهداشتی درمانی با استفاده از کمک خیرین سلامت در کاشان را با اهمیت دانست و گفت: در سال 1391 رتبه اول در شهرستان‌های کشور را برای کاشان به دست آوردیم

 مدیرعامل مجمع خیرین سلامت یادآور شد: مجمع خیرین سلامت از سال 87 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است و تا کنون بیش از 40 پروژه با کمک این مجمع عملیاتی شده و یا در حال انجام است.

نیکزاد گفت: 70 درصد مجموعه‌های بهداشت و درمان شهرستان به وسیله خیرین احداث و تجهیز شده است که این رقم در سطح کشور بی سابقه است.

 وی تأکید کرد: خیرینی بدون هیچ گونه چشمداشت وارد این حوزه می‌شوند، ولی همکاری سازمان‌های دولتی در خصوص رفع مشکلات پروژه‌های سلامت و تسهیل مجوزهای لازم در این خصوص جزء انتظارت این مجموعه از مدیریت شهری است.

بجای شهر بی در و پیکر ، روستاها را توسعه دهید

فرماندار کاشان گفت: تدبیر با یک نگاه عقلانی حکم می‌کند تا به توسعه و آبادانی روستاها بپردازیم و بدانیم که آبادانی تنها با لفظ «شهر» ایجاد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان در کاشان، ابوالفضل صدرائیه امروز (سه‌شنبه) در دیدار با مدیرکل امور روستایی استان اظهار کرد: بسیاری از روستاهایی که یک شبه شهر شدند با مشکلات عدیده‌ای مواجه گشتند و بسیاری از مردم در این موضوع ضرر کردند زیرا زیرساخت‌ها برای شهر شدن آماده نبود ولی تعرفه‌ها و هزینه‌ها بر اساس مدیریت شهری از مردم اخذ شد.

وی افزود: اگر قرار است مطالبات مردم روستایی را در خصوص شهر شدن به درستی پاسخگو باشیم می‌بایست توسعه روستایی را مدنظر قرار داده و روستایی آباد بسازیم که مردم از همه امکانات بهره مند هستند و هزینه‌ها متناسب با آن پرداخت می‌کنند.

وی توجه به راه روستایی، کشاورزی روستاها و آب شرب روستایی را از دغدغه های مهم مردم روستا دانست و افزود: برای تحقق روستای آباد می‌بایست اعتبارات روستایی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

صدرائیه یادآور شد: در بسیاری از این حوزه‌ها مردم پیشقدم شده‌اند و نیازمند مدیران مسئول حوزه‌های مذکور می‌باشد.

وی با بیان اینکه اعتبارات مناسبی برای حوزه آب روستایی در بودجه 94 کشور در نظر گرفته شده است، تأکید کرد: بحث آب شرب روستاها با اهمیت است و می‌توان با کمک مردم و اعتبارات در نظر گرفته شده مشکلات آبرسانی مردم روستاهایی که با مشکل مواجه هستند را مرتفع کرد.

فرماندار کاشان افزود: روستاها قابلیت‌های مناسبی در خصوص حوزه گردشگری دارند و نیازمند ایجاد زیرساخت‌های این حوزه در روستاها می‌باشد و می‌تواند درآمد مناسبی برای مردم روستاها ایجاد کند.

هم‌چنین مدیرکل امور روستایی و شوراهای استان اصفهان نیز گفت: عملکرد مناسب بخشداران و دهیاران در حوزه روستایی در خدمات رسانی بیشتر به مردم بهترین راه تحقق شعارهای دولت تدبیر و امید است و البته می‌بایست با نظارت مناسب دقت کنیم تا خدمات رسانی در مسیر درست و اصولی خود باقی بماند.

عیسی بهمنی تصریح کرد: اگر قرار است در دولت مسئول باقی بمانیم می‌بایست خادم مردم و وفادار به تحقق شعارهای دولت تدبیر و امید باشیم.

وی در خصوص کمیسیون ماده 99 یادآور شد: هدف کمیسیون در مرحله اول آن است که هیچ تخلفی در حوزه ساخت و ساز روستایی اتفاق نیفتد و برای تحقق آن باید ابزارهای نظارتی را تقویت کنیم.

فرماندار: آبخوان دشت کاشان قابل احیا نست

فرماندار کاشان گفت: همواره در طول 36 سال انقلاب شکوهمند اسلامی خدمات رسانی به مردم روستاها از اعتبار و ارزش بیشتری برخوردار بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، ابوالفضل صدرائیه در مراسم تودیع و معارفه مدیر آبفای روستایی کاشان اظهار کرد: مردم روستاها با کمترین امکانات و با حداقل‌ها برای آرمان‌های نظام اسلامی ایستادگی کرده‌اند و به جرأت می‌توان گفت هرچه خدمت کنیم باز نتوانسته‌ایم به خوبی حق مطلب را ادا کنیم.

وی با اشاره به فرصتی که دولت و مجلس بعد از سال‌ها در اختیار آبفای روستایی قرار داده افزود: اعتبار 500 میلیارد تومانی در زمینه تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی که در بودجه 94 کشور پیش بینی شده نشان از توجه ویژه دولت تدبیر و امید به روستاهای کشور دارد و مدیران آبفای روستایی باید حداکثر استفاده را از این فرصت به دست آمده در جهت تکمیل پروژه‌های آبرسانی برای تأمین آب مردم روستاهای شهرستان داشته باشند.

صدرائیه پایداری آبرسانی به مردم روستاها را یکی از مهم‌ترین دغدغه مدیران این حوزه ذکر کرد و گفت: چنانچه توقعی در مردم روستاها ایجاد کنیم و پروژه‌ای را شروع کرده و تعرفه‌ای در نظر بگیریم باید برای پایداری خدمات رسانی نیز حداکثر تلاش خود را به کار گرفته و خدماتی در شأن مردم ارایه کنیم.

وی با اشاره به وضعیت بحران آب در منطقه و شهرستان یادآور شد: هرچند در شرایط و دوره خشکسالی قرار گرفته‌ایم ولی نگرانی بیشتر آن است که آبخوان دشت کاشان در شرایط مطلوبی قرار ندارد و ممکن است دوره خشکسالی سپری شود، ولی آبخوانی که از دست رفته قابل ترمیم و احیا نیست.

صدرائیه بیشترین مصرف آب در دشت کاشان را در حوزه کشاورزی ذکر کرد و گفت: متأسفانه می‌توان گفت سرمایه گذاری روی محصولات استراتژیک انجام نگرفته است و تولید محصولات با پایین‌ترین ارزش افزوده در حال انجام است که مصرف بیش از 90 درصد آب را به خود اختصاص داده و می‌بایست برای آن چاره اندیشی شود.

وی با تقدیر و تشکر از شاکری مدیر سابق آبفای روستایی کاشان افزود: پروژه‌های خوبی در زمان مدیریت آقای شاکری برای خدمات رسانی بهتر به مردم انجام گرفته و این نشان از تلاش مضاعف و صادقانه دارد و از خداوند برای مهندس صبوری توفیق خدمت بیشتر به مردم را داریم. خدمتی که در شأن و انتظار مردم و رضایت خداوند است.

هم‌چنین مدیرعامل آبفای روستایی استان اصفهان گفت: به  اعتقاد من هنر مدیر آن است که در چارچوب ضوابط و مقررات بهترین تعامل را با مدیریت شهری داشته باشد و قطعاً با تعامل است که می‌توان بهترین خدمات را به مردم ارایه داد.

محمد حسین قرائتی تصریح کرد: خوشبختانه مدیریت شهری کاشان صاحب نظر به مسائل آب در سطح ملی و منطقه‌ای است و این امر برای مجموعه آبفای شهری و روستایی یک حسن است که باید از این فرصت برای ارتقاء سطح خدمت به مردم شهر و روستا استفاده کرد.

هم‌چنین مدیر سابق آبفای روستایی کاشان گفت: زمانی که مسئولیت را به عهده گرفتم با خشکسالی مواجه بودیم که نبود اعتبارات لازم نیز مشکل را تشدید کرد.

شهاب الدین شاکری یادآور شد: مسئولیت تأمین آب 55 روستا در شهرستان کاشان به عهده آبفای روستایی است که بسیاری از آنها با تانکر سیار آبرسانی می‌شد که با تلاش های انجام شده بسیاری از مشکلات این حوزه مرتفع شد.

وی یادآور شد: البته بسیار از مسائل و مشکلات حوزه آبفای روستایی را با مشارکت مردم رفع کردیم که تعبیر من توجه به استراتژی از مردم برای مردم است.

به گزارش ایسنا، شهاب الدین شاکری پس از بیش از سه سال مسئولیت، آبفای روستایی شهرستان کاشان را به علیرضا صبوری سپرد که پیش از این مدیر آبفای روستایی آران و بیدگل بود و شاکری نیز مسئولیت آبفای آران و بیدگل را به عهده گرفت.

پویایی دانشجو یک واقعیت در نظام ما است

 رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه جامعه به تحرک دانشجویی به عنوان یک واقعیت نیاز دارد، گفت: پویایی دانشجو یک واقعیت در نظام ما است که باید ضرورت و نقش دانشجو در همه زمینه‌ها مورد پذیرش و قبول قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان در کاشان، محمد رضا عارف در جمع دانشجویان دانشگاه کاشان با بیان اینکه جایگاه کشور علی رغم مشکلاتی که داشته جایگاه مناسبی است و کارنامه درخشانی دارد.اظهار کرد: اختلاف نظر دانشجویان باید در چارچوب قواعد و مقررات دانشگاه و رعایت اخلاق به بحث گذاشته شود. این بحث ایجاد تحرک می‌کند و باعث رشد آنان می‌شود و آمادگی پذیرش مسئولیت در کشور را بریا آنها ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی را می‌توان در دو مقطع زمانی در تاریخ کشور نگاه کرد، افزود: پیشتازی در مبارزه با رژیم پهلوی پشت سر رهبر انقلاب در دهه40 مقطع اول جنبش دانشجویی است که از روزهای اول شروع فعالیت دانشجویی که به روزهای ابتدایی دهه 20 می‌باشد بر می‌گردد که خوشبختانه می‌توان گفت نماد اصلی جنبش دانشجویی اسلامی بودن آن است که سهم بالایی را به خود اختصاص داده است و اگر نگوییم انحصاری بوده می‌توان گفت از سهم بالایی برخوردار بوده است.

عارف تصریح کرد: در بعد از انقلاب رویکرد جنبش دانشجویی از تخریبی به سازندگی برای تحقق آرمان‌های انقلاب بدل شد و به رفع محرومیت، پاسخگویی به مطالبات مردمی و رشد علمی کشور منجر شد. این دو مقطع جنبش دانشجویی در عمر 70 ساله جنبش به صورت شفاف قابل بیان است.

وی افزود: البته جنبش با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است. که با یک تحلیل آسیب شناسانه می‌توان نقاط ضعف و قوت را بررسی و از آن برای ادامه مسیر بهره‌مند شد.

رییس بنیاد امید ایرانیان ماهیت جنبش دانشجویی را پویایی و موقتی بودن آن دانست و گفت: نقطه برجستگی جنبش دانشجویی پویایی و گذارا بودن آن است که در یک مقطع زمانی کوتاه منشأ اثر است و بر خلاف تشکل‌های سیاسی یک روند دائمی است.

وی ادامه داد: جامعه به تحرک دانشجویی به عنوان یک واقعیت نیاز دارد. ممکن است در مقاطعی از زمان به خاطر نوع نگاه‌هایی که مدیریت دانشگاهی به این واقعیت داشته نادیده انگاشته شده و به کناری زده شده است، ولی پویایی دانشجو یک واقعیت در نظام ما است که باید ضرورت و نقش دانشجو در همه زمینه‌ها مورد پذیرش و قبول قرار گیرد.

عارف در ادامه به جریان دانشجویی توصیه کرد که این جریان به دنبال آرمان گرایی، عدالت خواهی و حرکت در چارچوب قانون باشد.

وی ادامه داد: اخلاق‌مداری و خردگرایی می‌بایست مدنظر و توجه قرار گیرد و از حرکت‌های احساسی و شتاب زده پرهیز شود و استمرار فعالیت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

رییس بنیاد امید ایرانیان خطاب به دانشجویان گفت: اگر می‌خواهید اثر گذار باشید باید بمانید و برای ماندن باید قدری به احساس خودتان غلبه کنید تا بمانید و اثرگذار شوید.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف در یک مسیر تدریجی باید مورد توجه قرار گیرد و به گونه‌ای نباشد که به برگزاری یک همایش و سخنرانی و پرسش و پاسخ اکتفا کنیم.

عارف خواستار تعامل سازنده و مفید با همه جریان‌های سیاسی دانشجویی از انجمن اسلامی دانشگاه کاشان شد و تصریح کرد: شما پا پیش بگذارید و مطمئن باشید که نتایج آن خوب است.

وی ادامه داد: فساد اقتصادی که اکنون در جامعه وجود دارد و متأسفانه به سطوح بالای مدیریتی کشور رسیده است، نیازمند نظارت بیشتر مجموعه‌های مسئول است، راهکار علمی می‌خواهد با زد و بند حل نمی‌شود، با مچ گیری حل نمی‌شود. به جای درمان می‌بایست بهداشت را دستور کار قرار دهیم.

عارف تصریح کرد: متأسفانه عدم شفافیت بعضی از قوانین باعث می‌شود هر کس هرگونه که می‌خواهد از آن برداشت کند و نتیجه آن می‌شود که اکنون است.

منافع کوتاه مدت توجیهی برای عبور از اخلاق نیست



رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به اینکه ما اصلاح طلبان خودمان را مسئول می دانیم، گفت: تفکر اصلاحات جایگاه ویژه ای در سپهر سیاسی کشور دارد. اصلاح طلبی جریان اثرگذاری در پیروزی انقلاب اسلامی و در خدمت امام (ره) و رهبری بوده و در عرصه‌های مختلف کشور حضوری فعال داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، محمدرضا عارف عصر امروز در جمع اصلاح طلبان کاشان اظهارکرد: اصلاحات هم مسئولیت و هم حق دارد. البته همواره با احساس مسئولیت در صحنه حضور داشته‌ایم زیرا به نظام دلبسته هستیم و به مردمی که برای ارزش‌ها و نظام و انقلاب عزیزترین سرمایه‌هایشان را تقدیم کردند، دین داریم.

وی با بیان اینکه مسیر اصلاحات مسیر انقلاب است، افزود: تفکر اصلاحات حرکت در چارچوب نظام و با رعایت قوانین و مقررات است و اصلاح طلبان باید با سعه صدر برای رسیدن به هدف تلاش کنند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان افزود: راهبرد اصلی اصلاح طلبی تلاش در جهت آرمان‌های انقلاب و رشد و پیشرفت کشور است. هر وقت فرصتی پیدا کردیم برای توسعه و پیشرفت ممکلت تلاش کردیم. پاسخگویی به مطالبات مردمی را بر خود فرض دانسته‌ایم. همیشه خودمان را نسبت به مردم مدیون می‌دانستیم. هیچگاه تفکر اصلاحات حرکت فراقانونی را تجویز نکرده است و معتقد به قانون اساسی هستیم.

عارف ادامه داد: معتقدیم قانون اساسی مهم‌ترین میثاق امت و امام(ره) است و معتقدیم اگر نگوییم تنهاترین اما جزء نادرترین انقلاب‌هایی هستیم که در ماه‌های ابتدایی انقلاب، قانون اساسی را به تصویب رساندیم.

وی با اشاره به اینکه اصلاح طلبان همیشه منافع ملی را بر منافع جناحی، حزبی و گروهی ترجیح داده اند، افزود: عملکرد و روند حضور و مشارکت ما با توجه به منافع ملی بوده است. نمی گوییم خطا نکرده‌ایم ولی در یک روند کلی به اصول اصلاح طلبی وفادار مانده‌ایم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه محورهای اصلی اصلاح طلبی را مدنظر قرار داده‌ایم، تصریح کرد: اصلاح طلبان برای اخلاق و خردورزی اهمیت قائل هستند و معتقدیم فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و ... ما باید مبتنی بر اخلاق باشد، یعنی آنچه مورد توجه اسلام است.

عارف با بیان اینکه مبنای حرکت اصلاح طلبان اخلاق است و منافع کوتاه مدت توجیهی برای عبور از اخلاق نیست، خاطر نشان کرد: خرد جمعی را باور داریم و حرکت بر مبنای خرد جمعی را در تمامی ارکان و حرکت خود مدنظر قرار داده‌ایم؛ این نیست که یک حرکتی را از بالا به پایین دیکته کنیم.

وی اظهار کرد: شرایط کشور ایجاب نمی‌کند جلسات رسمی سیاسی برگزار کنیم. سفر من به کاشان یک سفر دانشگاهی است. از دوستان خواستم اگر جلسه می‌گذارند درون خانواده باشد. می‌توانیم راجع به انتخابات سال آینده صحبت کنیم و برای مشارکت حداکثری مردم برنامه‌های کلی خودمان را مطرح کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به اینکه الان در حال مذاکره با دنیا هستیم، گفت: برای این که بتوانیم با دنیا از جایگاه قدرت صحبت کنیم همه جناح‌ها و گروه‌ها سیاسی این اولویت را در دستور کار خود قرار بدهند که حضور حداکثری مردم حائز اهمیت است.

عارف با بیان اینکه باید تلاش کنیم در مجلس آینده اکثریت را به دست آوریم زیرا نیاز به یک مجلس متخصص، کاردان و پرسشگر داریم، اضافه کرد: دولت برای این که بتواند برنامه‌های اجرایی خود را دنبال کند نیاز به یک مجلس متخصص و پرسشگر دارد.

وی خاطرنشان کرد: دولت برای این که بتواند برنامه‌های خودش را دنبال کند نیاز به آرامش دارد. البته این نافی جایگاه نظارتی مجلس نیست و نظارت حق مجلس است. تذکر و استیضاح حق مجلس است اما می‌تواند کمک کننده دولت باشد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به اینکه مجلس باید دغدغه منافع ملی را داشته باشد؛ دغدغه مسائل کلان کشور را داشته باشد و اولویت‌های نظام را در دستور کار قرار دهد، تصریح کرد: اسناد بالادستی بسیاری داریم؛ قوانین وجود دارد اما نیاز به راهکار دارد و اصلاحات باید با این نگاه برای مجلس آینده برنامه ریزی کند.

عارف با تاکید بر افزایش مشارکت مردمی در انتخابات 94 ادامه داد: این از رسالت‌های ماست، حماسه عظیمی در سال 92 خلق شد یک سرمایه معنوی و اجتماعی است که باید آن را در وهله اول حفظ کنیم و سپس به فکر ارتقا آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید یکپارچگی و همبستگی ملی را در انتخابات سال آینده نشان دهیم، افزود: باید نشان دهیم که ملت یک دغدغه و یک هدف دارد و آن وحدت کلمه است که رمز پیروزی انقلاب بوده باید در عرصه‌های دیگر نیز حفظ شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان به دست آوردن اکثریت کرسی‌های مجلس راهبرد دیگر اصلاح طلبان عنوان کرد و گفت: البته این راهبرد رقبا نیز است؛ اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد، همه به عرصه انتخابات می‌آیند اما حرف نهایی را مردم می‌زنند.

عارف اضافه کرد: راهبرد دیگر حرکت جبهه است. باید از هر نوع تکروی و سهم خواهی و گروه گرایی پرهیز کنیم. حاکمیت یک تفکر سیاسی بر کشور آفت حرکت‌های سیاسی در کشور بوده است. نگاه ما باید پیروزی تفکر اصلاحات باشد.

نباید در چهارباغ محدود شویم

مدیرکل صداوسیما استان اصفهان، گفت: باید به ظرفیت شهرستان‌های استان توجه کنیم ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که گاهی بی‌نظیر و یا کم‌نظیر است و نباید در چهارباغ محدود شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسنا منطقه اصفهاندر کاشان ،مدیرکل صداوسیمای استان اصفهان در دیدار با آیت‌الله نمازی گفت: کاشان یادآور یک تاریخ کهن در فلات مرکزی ایران است که نشانه‌های آن را می‌توان در ادبیات اساطیری و آثار کاوش شده از تپه‌های سیلک در این منطقه دید.

مسعود احمدی افزود: فراتر از تمدن کهنی که در منطقه کاشان به مردمان این دیار هدیه شده است علمایی هستند که از این خطه برخاسته و افتخاری برای مردمان این سرزمین هستند.

وی ادامه داد:باغ فین کاشان را یادآور یک مظلومیت تاریخ ایران است که بزرگ‌مردی در آن رحل اقامت گزید و در آنجا به شهادت رسید.

مدیرکل صداوسیما وجود حضرت آیت‌الله نمازی را برای شهر دارالمؤمنین کاشان فرصت مغتنمی برای مردم این منطقه و استان دانست و افزود:رسانه باید ملاحظات را در نظر بگیرد و همچنین نیازهای را شناسایی کند ولی مصلحت جامعه را نیز مدنظر قرار دهد.

احمدی یادآور شد: شهرهایی در استان وجود دارند که بسیار قوی‌بنیه می‌باشند. کاشان سنگر علم است و این به‌نوعی نشان می‌دهد که باید به ظرفیت شهرستان‌های استان توجه کنیم ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی که گاهی بی‌نظیر و یا کم‌نظیر است و نباید در چهارباغ محدود شویم.

فرماندار کاشان نیز در این جلسه گفت: کاشان منطقه بزرگی است که قابلیت‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف دارد. حوزه تولید ، صنعت ، فرهنگ و تمدن ، علم و دانش که از همه این‌ها مهم‌تر می‌توان گفت کاشان در دوران دفاع مقدس نه به‌عنوان یک شهرستان بلکه به‌عنوان یک استان معین اثرگذار بود و 1700 شهید تقدیم نظام و انقلاب اسلامی نمود.

ابوالفضل صدرائیه افزود: کاشان یک منطقه بزرگ تولیدی صنعتی است و گردش مالی ، صادرات غیرنفتی باعث شده کاشان بین استان‌های کشور در رتبه 13 تا 17 کشوری قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: وجود حوزه‌های علمی با بیش از 27 تا 30 هزار طلبه ، 35 هزار دانشجو دانشگاه‌های کاشان ، منطقه را به یک‌قطب بزرگ علمی فرهنگی تبدیل نموده است.

صدرائیه وجود 1600 اثر تاریخی شهرستان کاشان که سه اثر آن ثبت جهانی شده است یادآور شد و گفت: مراسم سنتی مذهبی قالی‌شویان مشهد اردهال را می‌توان به‌عنوان تنها اثر شیعی نام برد که باوجود ثبت جهانی یونسکو توانسته است پیام‌های فرهنگی مذهبی را در سطح جهان و هنرمندانه منعکس نماید.

فرماندار کاشان با اشاره به نتایج مطالعات سند آمایش استان اصفهان در حوزه‌های مختلف گفت: یکی از نتایج این مطالعه آن است که 72 درصد جمعیت استان در 5 درصد وسعت متمرکزشده که این موضوع جای تأمل دارد که چگونه مردم در این 5 درصد فرصت زندگی کردن و نفس کشیدن پیدا می‌کنند و این باید  موردتوجه برنامه‌ریزان قرار گیرد تا بحث‌های توسعه‌ای در همه شهرهای استان موردتوجه قرار دهند.

وی یادآور شد: استان اصفهان صرفاً در شهر اصفهان خلاصه نمی‌شود و همان‌طور که مدیرکل ذکر کردند باید از چهارباغ بیرون بیاییم.

صدرائیه بابیان این‌که گله‌مندی‌های بسیار در خصوص عملکرد صداوسیمای استان به فرماندار منعکس می‌گردد، گفت: کاشان درزمینهٔ محافل قرآنی و نهج‌البلاغه و انس با قرآن در جایگاه بالایی در سطح کشور قرارگرفته است ولی چه مقدار از این قابلیت‌های در شبکه استانی منعکس می‌گردد.

وی بابیان این‌که کاشان این قابلیت را دارد که فراتر از برنامه کاشانه که الحمدالله موردتوجه مردم و شهروندان قرارگرفته است از ظرفیت صداوسیمای استان استفاده کند و انتظار می‌رود تا سازوکار این موضوع از طرف متولیان امر موردتوجه قرار گیرد.

فرماندار ساخت ساختمان صداوسیمای کاشان را یکی دیگر از مطالبات شهرستان ذکر کرد و گفت: چندی پیش کلنگ ساختمان صداوسیما در محضر حضرت آیت‌الله نمازی به زمین‌خورده است و شورای اسلامی و شهرداری کاشان نیز آمادگی خود را برای همکاری در خصوص اجرای این پروژه اعلام کرده‌اند.

شهردار کاشان نیز در این جلسه گفت: سرعت اتفاقات ، تحولات و رویدادها در دنیا کنونی به حدی زیاد و گاهی منحصربه‌فرد است که توجه ویژه را می‌طلبد.

سید محمد ناظم رضوی آمادگی شهرداری را برای هرگونه همکاری در خصوص توسعه کمی و کیفی حوزه صداوسیمای شهرستان کاشان را در همکاری با اداره کل اعلام نمود.

آیت‌الله نمازی نیز در این جلسه با یادآوری تدابیر و انتظارات حضرت امام خمینی(ره) از صداوسیما گفت: نقش صداوسیما در تحولات اجتماعی بسیار زیاد است و حضرت امام که فرمودند صداوسیما یک دانشگاه است و از سوی دیگر مقام معظم رهبری نیز فرمودند در دنیا در عرصه‌های مختلف در جهاد و مبارزه هستیم که یک عرصه آن جهاد رسانه‌ای است.

امام‌جمعه کاشان افزود: درواقع می‌توان گفت ما از طریق رسانه صهیونیستی در محاصره هستیم و بزرگ‌ترین و قدرتمندترین رسانه‌های جهان در دست صهیونیست‌ها هست.

آیت‌الله نمازی افزود: ما در دنیا با یک جنگ نابرابر رسانه‌ای و تبلیغی مواجه هستیم و ازاین‌رو رسالت صدای و سیمای جمهوری اسلامی بیشتر می‌شود و وظیفه دارد تا هم نمایندگی پیام‌رسانی اسلام و بیانگر اهداف انقلاب اسلامی در سطح جهان باشد ازاین‌رو مسئولیت سنگینی بر عهده دارد.

بازنگری در سند چشم‌انداز توسعه کاشان

معاون فرماندار ویژه کاشان از انجام مطالعات بازنگری در سند چشم‌انداز توسعه کاشان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محسن فخری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برش شهرستانی مطالعات آمایش سرزمین استان اصفهان که در قالب 21 سند به تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان رسیده است به همراه بازنگری سند چشم‌انداز توسعه کاشان در دستور کار این کمیته است.
وی تصریح کرد: برای انجام جامع این کار پژوهشی از ظرفیت تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان با مدل تجربه شده در استان استفاده می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه آمایش سرزمین یک استراتژی برای رسیدن به توسعه‌ای عادلانه‌تر و انسانی‌تر است یادآور شد: 72 درصد جمعیت استان در وسعت پنج درصدی ساکن است و مشابه این نسبت در شهرستان‌های دیگر نیز وجود دارد.
فخری تأکید کرد: باید در برنامه‌ریزی توسعه متوازن، همه شهرها دیده شوند و توسعه به گونه‌ای نباشد تا مناطق و شهرهای کوچک‌تر و کم توسعه یافته‌تر مورد توجه قرار نگیرند.
معاون فرماندار کاشان تصریح کرد: آمایش سرزمین توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیای همه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و معنوی در پهنه سرزمین نسبت به قابلیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی است.
وی تأکید کرد: معمولاً استفاده از قابلیت‌های سرزمین به صورت منفعل مورد توجه بخش خصوصی قرار گرفته است که صنعت فرش و گلاب نمونه‌ای از آن است.
این مسئول در عین حال بیان داشت: آمایش سرزمین این نکته را به ما گوشزد می‌کند اگر خلاقیت‌های فردی بر مدار برنامه‌ریزی قرار نگیرد قطعاً چشم‌انداز قابل قبولی را پیش روی منطقه قرار نمی‌دهد.
فخری افزود: آمایش سرزمین شامل سازماندهی اقتصادی، اجتماعی-  فرهنگی و محیط ‌زیستی، به منظور تحقق آینده‌ای مطلوب پیشنهاد می‌شود.
وی با بیان اینکه سند چشم‌انداز توسعه کاشان در سال‌های گذشته مطالعه و تدوین شده است متذکر شد: این سند اقدام ارزنده‌ای است که در سال‌های گذشته و با محوریت فرمانداری انجام گرفته ولی با توجه به نیازهای روز و قابلیت‌های متفاوت نیاز به بازنگری است و از طرفی کمبودهایی برای آن مطرح می‌شود که در این اقدام می‌توان آنها را رفع کرد.
فخری افزود: از مهمترین خصوصیات آمایش سرزمین می‌توان به جامع‌نگری، کیفیت و سازماندهی فضای اشاره کرد و اهداف آن را در تعریف هرچه بهتر تعادل و توسعه خلاصه کرد.