گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

سفیدی برف فریبمان ندهد

خبرگزاری ایمنا: سفیدی برف بر پهنه دشت کاشان فریبمان ندهد، آتش بحران همچنان از زیر خاکستر بی توجهی زبانه می کشد.

بابک فخیمی استاد دانشگاه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار ایمنا در کاشان اظهار داشت: با وجود برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی، بارش سال ها برف و باران نیز نخواهد توانست مشکل بحران آب منطقه را برطرف کند.
وی یادآور شد: هم اکنون که در حال گفتگو هستیم ثانیه ای ۱۳ هزار لیتر آب از منابع دشت کاشان برداشت می شود.
عضو هیئت علمی بین المللی ITCI این برداشت را در بخش های کشاورزی، فضای سبز، صنعت و شرب ذکر کرد و گفت: منابع زیرزمینی طی سالیان سال شکل گرفته است و ما در کمتر از ۳۰ سال همه آن را برداشت کرده و به اعتقاد همه کارشناسان تا کمتر از ۲۰ سال دیگر به انتها خواهد رسید.
وی با بیان اینکه برف های زمستان منجر به رواناب های بهار و تابستان می شود، تأکید کرد: بارندگی ها برف و باران در صورتی می تواند روی منابع زیرزمینی اثر بگذارد که بتوانیم رواناب ها را مدیریت کنیم.
فخیمی، نقش آبخیزداری در منطقه را با اهمیت دانست و گفت: هرچه فریاد بی آبی سر دهیم ولی در حوزه آبخیزداری اقدام مناسبی انجام ندهیم مانند آن است که رحمت خدا را دو دستی تقدیم کویر و شوره زار کنیم.
وی با انتقاد از مسوولین و متولیان امر اذعان داشت: آنان که در این حوزه مسوولیت دارند پاسخ این دو پرسش را به مردم اعلام کنند.
دبیر اجرایی سومین همایش بحران آب در دشت کاشان افزود: نخست آن که بعد از همه سیاستگذاری ها و تلاش ها، سالانه چه مقدار برداشت آب از منابع زیرزمینی کاهش پیدا کرده و دوم آن که سالانه در حوزه آبخیزداری چه پروژه هایی به ثمر نشسته است.
وی تأکید کرد: وقت حرف گذشته است و زمان عمل رسیده و کارهایی که انجام شده برای نجات این سرزمین کافی نیست و می باید هرچه سریع تر فکری برای بحران کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد