گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

تجربه ای که در انتخابات 94 به کار آمد

تجربه ای که در انتخابات 94 به کار آمد

انتخابات سالم یا غیر سالم؛ مگر می شود در انتخابات تقلب کرد؟ چگونه است همواره مجریان انتخابات در دوره های مختلف تأکید می کنند «انتخابات سالم برگزار شد». مگر تقلب یا انتخابات غیر سالم هم داریم؟ همه آنهایی که دستی بر کار انتخابات دارند می دانند امکان تقلب وجود ندارد. کاربران شعب اخذ رأی ، بازرسین، نمایندگان فرماندار، نمایندگان هیئت نظارت به صورت جداگانه و از کانال های مختلف و نگرش های متفاوت انتخاب شده، دوره های آموزشی لازم را طی نموده و روز انتخابات در یک شعبه در کنار هم جمع می شوند تا رأی مردم را اخذ کنند. در این شرایط هرگونه شائبه ی تقلب در انتخابات برطرف می گردد. ولیکن نکته ای را فراموش نکنیم ؛ سلامت یا عدم سلامت انتخابات مثل امنیت و احساس امنیت است. همانگونه که همواره تأکید کرده اند که احساس امنیت از امنیت مهم تر است در مباحث انتخابات نیز ضروری است تا عوامل برگزار کننده انتخابات به گونه ای رفتار کنند – تأکید می کنم ، رفتار کنند - که شهروندان احساس کنند انتخابات از هر گونه جهت گیری برگزارکنندگان مبری است و این مهم، با حرف و خطابه و سخنرانی محقق نمی گردد.

وزارت کشور در انتخابات اخیر به گونه ای عمل کرد که مخالف و موافق ، دوست و رقیب ، برنده و بازنده به اقناع رسید که انتخابات سالم برگزار شد. نیاز نیست کسی بگوید یا نگوید. وزیر و وکیل بگویند یا نگویند؛ که انتخابات سالم برگزار شد. خودمان با خودمان به این نتیجه رسیدیم که انتخابات خوبی برگزار شد. تک تک شهروندان چنانچه گذارشان به ستادهای برگزاری انتخابات در سراسر کشور می افتاد تنها چیزی که به چشم آمد تلاش طاقت فرسا برای برگزاری باشکوه انتخابات بود و ذره ای سوگیری و طرفداری دیده نشد.

پدیده هایی در جامعه اتفاق می افتد که نتیجه اعمال و رفتار خودمان است. اگر نیفتد، باید تعجب کرد. در مسائل جامعه شناختی و اجتماعی؛ کنش و واکنش ، عمل و عکس العمل و چیزهایی از این دست دستوری و یک دفعه ای و غیرقابل پیش بینی نیست. زاییده ی رفتار متولیان امور است که در بستر زمان ریشه دوانده و در یک حادثه اجتماعی بروز می کند. در برخورد با این گونه مقولات اجتماعی دو راه پیش رو داریم. می توانیم صورت مسئله را پاک نموده و موافقان و مخالفان در رسانه ها، محافل جمعی و شبکه های اجتماعی برای همدیگر رجز خوانی نموده و خط و نشان بکشند و یا راه دیگر آن است که به آسیب شناسی موضوع پرداخته، نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنیم و با در نظر گرفتن خدا و پیغمیر و در ذیل آن رضایت مردم و شهروندان و به دور از هرگونه حب و بغض، تعصب بی جا و افراط و تفریط نقایص را برطرف نماییم که اگر نکنیم در پدیده ای مهیب تر گرفتار خواهیم شد.

نگارنده در مقام و جایگاه آن نیست که توصیه یا راه مشخص و مستقل را برای جامعه تجویز کند. از باب تجزیه و تحلیل همه راهها و عواقب و نتایج آن را ذکر نموده و معایب و محاسن آن یادآوری می نمایم. خواننده فرهیخته و دانشمندی که این وجیزه حقیر را قابل خواندن دانسته به هر جمع بندی برسد محترم و با ارزش است.

اتفاقات انتخابات 88 از این مقوله است. اتفاقاتی که  مباحث آن در سطح مردم تمام شده است ولی همچنان در بین مسئولین و کاربران شبکه های اجتماعی دست به دست چرخیده و موافقان و مخالفان برای همدیگر خط و نشان می کشند. انتخاباتی برگزار شد. بخشی از مردم در خصوص سلامت انتخابات به اقناع نرسیدند و مسائل و مشکلاتی پیش آمد که به گفته ی مقام معظم رهبری باعث ضرر و زیان بسیاری برای کشور در سطح ملی و بین المللی شد که قطعاً همین گونه است. اگرچه انتظار می رفت تا شخصیت های موثر در این جریان – موافق و مخالف – کمک کنند تا انتظارات مردم به مرز تعادل رسیده و چالش ها و تنش های اجتماعی فروکش کند ولیکن نشانه رفتن همه مشکلات پیش آمده به سمت چندنفر خاص– از دو طیف مقصر در حوادث پیش آمده - نیز خارج از انصاف و ساده انگارانه است.

با مرور رفتار برگزار کنندگان انتخابات در چند سال منتهی به روز برگزاری انتخابات 88 به خصوص چندماه پیش از آن تا شب انتخابات؛ بستر نامناسبی فراهم شد تا با کم بصیرتی افرادی معدود – از دو طرف ماجرا – آتشی در کشور شعله ور شود که همچنان آسیب های آن منافع ملی مردم و کشور را تحت شعاع قرار داده است. این مهم ترین تفاوت و نقطه تمایز برگزاری انتخابات در سال 88 با انتخابات 94 می باشد که شایسته است مورد توجه متولیان امر قرار گیرد. چیزی که در زبان عامه بعنوان تقلب تلقی می گردد ولی در علم سیاست و حکومت داری چیزی جز بی توجهی به اقناع عمومی نیست که الحمدالله در انتخابات 94 مورد توجه جدی برگزار کنندگان انتخابات قرار گرفت.

تجربه انتخابات 88 آن بود که سلامت انتخابات در گرو اقناع عمومی است. بی توجهی به آن کشور را با مشکلات عدیده ای مواجه می نماید که جبران آن از توان حاکمان و مردم خارج است. این تجربه در انتخابات 94 به کار گرفته شد و اقناع عمومی باعث شد که مخالفان نیز نجیبانه نتیجه را پذیرفته و به اراده مردم سر تعظیم فرود آورده و نانجیبانه برخورد ننمایند. قطعاً انتخابات 94 نیز در سطح محلی و ملی حاوی تجارب ارزشمندی است. اختیار با ماست. می شود بی توجه به پیام های مردم در چرخه معیوب آزمون و خطا منافع مردم را قربانی سطحی نگری خود نماییم و یا این که  با تجزیه و تحلیل منصفانه نتایج انتخابات و توجه به پیام های نهان و آشکار آن، در راه  شکوه و عظمت بیش از پیش ملت و کشور کوشش نماییم. انشاءالله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد