اتاق بازرگانی کاشان شاهد مثال واقعی ضرب المثل " آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی" است چون هیچ سیاست گزاری درستی در صنعت و معدن، بازرگانی و کشاورزی کاشان بزرگ ندارد . ساختمان باشکوه بدون حضور انسان های مدبر و آگاه با دخمه و ویرانه یکی است.

اتاق کاشان برای رهایی از رخوت و نخوت چاره ای ندارد به جز آن که سیاست گزاری هایی درستی برای صنعت و معدن، بازرگانی و کشاورزی اتخاذ کند. تا بازرگانان، صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در مراکز تصمیم گیری جایگاه ضعیفی نداشته باشند.

امروزه بزرگترین معضل اقتصاد و صنعت کاشان بزرگ ، سر در گمی و بلا تکلیفی فعالان اقتصادی است. مقامات دولتی کاشان بزرگ از رشد و توسعه صنایع سرگردان شده اند و توان خواسته های درست و منطقی صنعت گران را ندارند و مع الاسف تسلیم مقامات بالاسری خود هستند.

پسندیده است مسوولان اتاق بازرگانی کاشان با اندیشمندان کاربلد، سند راهبردی اگزرژی ( Exergy ) اقتصاد کاشان را طراحی کنند. دانش اگزرژی به ما کمک می کند تا تغییرات را به خوبی تعریف کنیم و بهینه سازی نیروها را تحت نظر داشته باشیم و از هدرروی نیروها جلوگیری کنیم. میز اگزرژی در اتاق بازرگانی کاشان تمامی مصارف و منابع و هزینه های تولید کالا و خدمات ( به ویژه آب ، برق و گاز ) را برآورد می کند و برنامه ای اجرایی به مسوولان ارائه می کند و چنانچه مسوولی کم توان و نا توان باشد اگر از مسیر برنامه راهبردی خارج شود خودش درک می کند تعهد وتخصص لازم را ندارد و چاره ای ندارد که بار مسوولیت را به فرد دیگری بسپرد.

با توجه به حضور جوانان تحصیل کرده و پیران باتجربه در امور اقتصادی به ویژه بازرگانی و صنعت چنانچه مسوولان اتاق بازرگانی اراده کنند و از عزلت رخوت و سایه نخوت خارج شوند اقتصاد کاشان بزرگ ، جهش چشمگیری خواهد یافت.

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

بیست و چهارم اردیبهشت ماه در گاه شماری خورشیدی روز بزرگ داشتِ فردوسی و پاس داشتِ زبانِ فارسی است. فرخندگی این روز برای مردم فارسی زبان سراسر گیتی را نمی خواهم تلخ کنم لیکن دستور زبان فارسی بیمار است و با ادبیات امروز همراه نیست.

چند صباحی است که از نوشته های سیاسی دوری می کنم چون علاوه بر زحمت دیگران، آبروی خودم نیز می رفت چون گوشی برای شنیدن و دستی برای انجام نیافتم. دوستانی بزرگوار، مرا به انجمن های شعر و ادبیات و دوستانی ارجمند، مرا به مراکزدانش بنیان دعوت کردند. هم کلامی با بزرگان ادبیات و صنعت کاشان ، آران و بیدگل زخم ناسور سیاست را ترمیم کرد.

ورد زبانم در جمع دوستان، قاعده فقهی و اصولی«اَلجَمْعُ مَهْمَا اَمْكَنَ اَوْلَي مِن الطَّرح» است. تنها مدرک این قاعده، حکم عقل است. در تعارض ادله و کلام دوستان، تا آنجا كه ممكن است، جمع بندی نظرات آنان را انجام می دهم. دلايل متعارض را می شنوم و کاربردی کردن دیدگاه های درست را بهتراز حذف دیدگاه های نادرست و پر هزینه نشان می دهم.

روز جمعه 22 اردیبهشت به انجمن ادبی هلال دعوت شدم، در مورد فردوسی سخن گویم. طبقه اجتماعی فردوسی، طبقه متوسط دهقان بود. طبقه متوسط دهقان هم تراز طبقه روشن فکر امروز است. فردوسی در بخش هشتم شاهنامه خود را دهقان معرفی کند که چهار صفت دلیری(=شجاعت)، بزرگی(=سیادت)، خردمندی(= دانایی) و رادی(= جوانمردی) دارد.

یکی پهلوان بود دهقان نژاد .... دلیر و بزرگ و خردمند و راد

پژوهنده ی روزگار نخست ... گذشته سخن‌ها همه باز جُست

چهار صفت یادشده، صفات روشن فکران هر جامعه است که منصفانه و بدون لکنت کاستی ها و فزونی ها را بیان می کند و از جاده حقیقت خارج نمی شوند.

هم نفسی با ادیبان ارجمند استاد شهاب تشکری و استاد سید علی اصغر صائم کاشانی درباره بیگانگی دستور زبان فارسی با ادبیات مردم امروز بود که چرا موسسات دانش بنیان برای صنعت افتخار آفرینی می کنند ولی دانشگاه های ادبیات سیر قهقرایی و واپس گرایی را طی می کنند و از اهمیت دستور زبان غافل هستند. راه کارهای مفیدی ارائه شد که مهمترین آن خلاصی دستور زبان از ملاحظات سنتی در مورد افعال و نگرش جدید به مقوله افعال و جملات است.

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

بیست و پنجم ذی الحجه سال 35 ه.ق مردم با امام علی (ع) بیعت کردند ولی ایشان بیعت مردم از روی رضایتمندی نمی دانستند و تعابیری را بکار بردند که نشان از ترازینگیِ مقبولیتِ مردمی و مشروعیتِ الهی دارد . نا گفته پیداست که در عصر غیبت معصوم ، مقبولیت مردمی اساس مشروعیت الهی است به دلیل این که مفهوم عصمت در مورد حاکمان دینی و غیر دینیِ دوره غیبت حضرت ولی عصر(عج) لحاظ نمی شود . 

مفاهیم مشروعیت و مقبولیت در علوم سیاسی مدرن با مفاهیم قانون ، اطاعت ، رضایت و اختیار معنا می دهند که بررسی های اصیل دینی و غیر ایدذولوژیک، تلقی علوم انسانی مدرن از مشروعیت و مقبولیت را تایید می کند . اطاعت رضایتمندانه و اختیاری و قانونیِ رعایا ، حاکمان را مشروع و مقبول می کند و طمع دشمنان را برای دخالت در امور داخلی ، بد فرجام می کند.

تعابیر امام علی(ع) در خطبه های سوم ، یکصد و سی و هفتم ، پنجاه و چهارم  نهج البلاغه نشان می دهد رفتارهای هیجانی و واکنشی در مقبولیت و مشروعیت حکومت ها،  اعتباری ندارند . شاید بیان امام علی (ع) اشاره به این موضوع دارد که حکومت ها برای کسب مقبولیت و مشروعیت باید پاسخگوی پرسش های مردم و وعده های حاکمان باشند.

امام علی (ع) در خطبه سوم نهج البلاغه موسوم به شِقشِقیِّه، رفتارهای هیجانی، احساسی، واکنشی و عوامانه را نمی پسندند و تعابیر زیر را بکار می برند:

فَمَا رَاعَنِی اِلَّا وَ النَّاسُ کَعُرْفِ الضَّبُعِ اِلَیَّ یَنْثَالُونَ عَلَیَّ مِنْ کُلِّ جَانِبٍ حَتَّی لَقَدْ وُطِئَ الْحَسَنَانِ وَ شُقَّ عِطْفَایَ مُجْتَمِعِینَ حَوْلِی کَرَبِیضَةِ الْغَنَمِ

بناگاه، دیدم که انبوه مردم روى به من نهاده اند، انبوه چون یالهاى کفتاران. گرد مرا از هر طرف گرفتند، چنان که نزدیک بود استخوانهاى بازو و پهلویم را زیر پاى فرو کوبند و رداى من از دو سو بر درید. چون رمه گوسفندان مرا در بر گرفتند.

تقدم فراز یاد شده در متن خطبه شقشقیه بر فراز ذیل نشان می دهد امام علی (ع) مقبولیت مردمی را برابر مشروعیت الهی می دانند.

مَا وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّهَ وَ بَرَأَ النَّسَمَهَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّهِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّهِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَیْتُمْ دُنْیَاکُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِی مِنْ عَفْطَهِ عَنْزٍ.

سوگند به کسى که دانه را شکافته و جانداران را آفریده، که اگر انبوه آن جماعت نمى بود، یا گرد آمدن یاران حجت را بر من تمام نمى کرد و خدا از عالمان پیمان نگرفته بود که در برابر شکمبارگى ستمکاران و گرسنگى ستمکشان خاموشى نگزینند، افسارش را بر گردنش مى افکندم و رهایش مى کردم و در پایان با آن همان مى کردم که در آغاز کرده بودم. و مى دیدید که دنیاى شما در نزد من از عطسه ماده بزى هم کم ارج تر است.

پسندیده به نظر می رسد اکنون که در آستانه سوگواره حسینی هستیم محدثان کلام معصومین و شارحان نهج البلاغه در تفسیر کلام امام علی (ع) از تمسک به نقل مشهور خودداری کرده ، نگاه عقلانی روز آمد را ،  برنقل مشهور علمای متقدم  رجحان دهند. متاسفانه اعتنای به قول مشهور، از مستنداتِ مسائل شرعی و علوم انسانی سُنَّتی شده است که آسیب جدی به مبانی اندیشه های اصیل دینی به ویژه در حوزه علوم اجتماعی و علوم انسانی مدرن وارد کرده است .

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

آغازین روزهای تیرماه، هفته قوه قضائیه است . پیشینه قوه قضائیه مدرن ایران، به حدود یک سده می رسد. سیستم قضایی ایران در دوره پهلوی اول ، تغییرات بنیادین کرد. وزیر امور قضایی، علی اکبر داور ، با پشتیبانی رضا شاه در ۲۰ بهمن ۱۳۰۵، تشکیلات دادگستری را منحل و لایحه‌ای با قید دو فوریت در زمینۀ اصلاح دادگستری در ۲۷ بهمن ۱۳۰۵ به مجلس شورای ملی تقدیم کرد . داور با کمک حقوق‌دانان فرانسوی و برخی از دوستانش که مقامات مهم وزارت عدلیه را به آنها سپرده بود ، نظام قضایی جدیدی با تلفیق فقه شیعه اثنا عشری و قوانین کشورهای فرانسه، بلژیک و ایتالیا پی‌ریزی کرد و پنجم اردیبهشت ۱۳۰۶ به‌طور رسمی عدلیۀ نوین را افتتاح کرد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در بندِ آرایشِ غلیظِ شناعتِ عدالت است . و متاسفانه از موهبت انصاف پیراسته شده است. آراستگی و پیراستگی در ادبیات فارسی صناعت و فعلی هستند که برای زیبایی به کار می روند آرایش با زیاد کردن عناصر زیبایی مانند استفاده وسایل آرایشی و پیرایش با کوتاه کردن و سامان دادن عناصر زشتی مثل کوتاه کردن و سامان دادن موی سر است.

رستگاری قوه قضائیه ، با درک صحیح انصاف و گذر از عدالت تضمین می شود. خداوند در آیه 90 سوره مبارک نحل می فرماید:

 إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى  وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ  يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ

همانا خدا (مردم را) فرمان به عدل( = انصاف ) و نیکی  و بخشش به خویشاوندان  می‌دهد و از افعال زشت  و ظلم نهی می‌کند و خدا به شما پند می‌دهد، شایسته است شما پند خدا را بپذیرید .

پیامبر اعظم (ص) در تفسیرآیه مذکور فرموده است: إِنَّ اللهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسان، بیان تمام حقیقت تقوی است . و امام علی به یارانش در تفسیر آیه یادشده فرمودند: فِی قَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ إِنَّ اللهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ فَالْعَدْلُ الْإِنْصَافُ وَ الْإِحْسَانُ التَّفَضُّلُ عدل همان انصاف، احسان همان بخشش و نیکی است. می توان با بهرمندی از کلام معصوم که قرآن ناطق هستند نتیجه گرفت در مسائل اجتماعی و حقوقی برای رسیدن به تقوا الهی انصاف را بر عدالت رجحان دهیم.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ، خود را اسیر مفهوم عدالت از منظر علم کلام و علم فقه کرده است و کمتر عدالت را از منظر فلسفه حقوق و علوم اجتماعی مد نظر قرار داده است . دهه 60 خورشیدی شرائط بحرانی بعد از انقلاب و هشت سال دفاع مقدس مانع ارائه تحلیل واقع بینانه از عملکرد می شود. در دهه 70 قانون تشکيل دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب مصوب 73، با حذف دادسرا ضربه‌اي مهلک بر نظام قضايي ايران و حقوق عمومي وارد کرد. دهه 80  تبرطبری و دوستانش ضربه ای ناجور بر پیکره قوه قضائیه وارد کرد. جمله نادرست " العدل اساس الملک " که از ابن تیمیه بنیان گذار وهابیت بود شعار ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه شد که نشان دهنده ضعف جدی مشاوران ناپخته را است . به نظر می رسد در ریاست جمهوری ایشان ، مشکل یاد شده به قوت خود باقی است. شعارکنونی قوه قضائیه الْعَدْلُ أَسَاسٌ بِهِ قِوَامُ الْعَالَم کلام امام علی (ع) است عدل ریشه واساس عالم است دوام و بقای جهان مادی وابسته به آن است. این شعار برای قوه قضائیه نمی تواند شعار درستی باشد زیرا با این حدیث شریف، نگاه کلامی به موضوعات حقوقی می شود.

مشکل اساسی قوه قضائیه جمهوری اسلامی تحلیل های نابجا ازظرفیت های موجود کتاب و سُنَّت است. تحلیل های اخباری و کلامی از کتاب و سنت مانع بروز اندیشه های اصولی و حقوقی مترقیانه است. رویکرد اصولی و حقوقی به مباحث مطرح در قوه قضائیه، جایگزینی انصاف بجای عدالت را فراهم می کند. قاعده انصاف یکی از«القواعد الکشافة عن الموضوع» در حفوق اسلامی است که منطبق بر اصل ( equity )  درحقوق بین الملل است .

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

مرحوم مادرم در دوران کودکی نخستین من همیشه از خوبی مردم و جامعه می گفت و کمتر اجازه می داد در بین مردم و جامعه خوب حضور پیدا کنم . من در ممانعت مادرم از حضورم در جامعه و بین مردم خوب ، مانده بودم چون نمی دانستم چه کنم ؟ بشدت نافرمانی و شاید به تعبیر نزدیکان ، گستاخی و بی ادبی می کردم . دوگانگی بین مردم و جامعه خوب و عدم اجازه برای حضور در بین آنان مرا حیران کرده بود.

معلمان دوران ابتدایی ، راهنمایی و دبیرستان در دوران کودکی دوم ، نوجوانی و جوانی من ، حیرانی و دوگانگی مرا بیشتر کردند اکثر استادانم در دوره دانشگاه تا سطح دکترا در پاسخ به پرسش هایم جمله ای بدین مضمون می فرمودند : " اَلکَن بودن ما ، بخاطر بی پناهی ماست. وگرنه پاسخ های روشن به پرسش های تاریک تو داریم . " اَلحَقُّ و الانصاف پاسخ های خوبی داشتند که فقط در گفت و گوهای خصوصی می گفتند.

عمر دولت مدرن در کشور ایران بیش از یکصد سال است در طول یک سده گذشته از بیماری نزاع فاسقانه رنج می برد . نزاع فاسقانه ثمره نوباوگی آزاد اندیشی است. متاسفانه آزاد اندیشی در ایران مدرن ، اختلال در شکوفایی  (Failure To Thrive یا FTT) دارد.

نزاع فاسقانه را از آیه شریف ششم سوره مبارک حجرات وام گرفته ام تا از تفسیرهای کهنه و سنتی فاصله بگیریم با رویکرد هرمنوتیک کلاسیک فهم دقیق تری از مولف که شارع مقدس است ، بدست آوریم .

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيبُوا قَوْمًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ

‏ای کسانی که ایمان آورده‌اید ! اگر شخص فاسقی خبری را به شما رسانید درباره آن تحقیق و وارسی کنید ، مبادا به گروهی - بدون آگاهی ( از حال و احوالشان و شناخت راستین ایشان‌ ) -آسیب برسانید ، و از کرده خود پشیمان شوید .‏

واژه فسق در عِلمُ اللُّغَه به معنای بیرون آمدن خرما از پوست است و در اصطلاح قرآنى، به خارج شدن از راه مستقيم گفته مى‌شود.که نقطه مقابل عدالت است. فسق دراصطلاح علوم اجتماعی به رفتاری که بیرون از دایره هنجارهای شناخته شده عقلانی ، عرفی و شرعی صورت می‌گیرد ، اطلاق می شود . ایران مدرن گرفتار نزاع فاسقانه بی حاصل با کشورهای غربی و حامیان آنان است که سرچشمه آن از زمان زوال حکومت صفویه آغاز شده است . زوال صفویه با اقتدار اقتصادی و صنعتی دول اروپایی همراه شد . رشد اقتصادی و صنعتی غرب در طی مراحل مختلف انقلاب صنعتی (= اختراع ماشین بخار ، کشف برق و صنعت الکتریک، صنعت الکترونیک و هوش مصنوعی ) اتفاق افتاد . تصورات و استدلالات دولت های مدرنِ ایرانی از مکاتب غربی غلط نیست بلکه به شدت ناقص است که تمامی برنامه های سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی آنان نتیجه عکس می دهد.

نزاع فاسقانه در ایران امروز محصول مناظرات بین سنت و مدرنیته است. طی یکصد سال گذشته دول مدرن ایران ، تکلیف خود را با دنیای آزاد نمی داند . پهلوی ها اسیر باستان گرایی بودند و جمهوری اسلامی گرفتار ایدئولوژی گرایی است . در حالی که جهان امروزین تابع اقتدار اقتصادی است و فرهنگ و سیاست را تابع اقتصاد کرده است . مراکز آموزشی و فرهنگی به ویژه صدا و سیمای جمهوری اسلامی فهم درستی از ظرفیت های جهان مدرن و آزاد ندارند و در اوج ناپختگی به نزاع فاسقانه دامن می زند و آب به آسیاب دشمن خود می ریزد. برای رهایی از نزاع فاسقانه ، مراکز آموزشی و فرهنگی به ویژه صدا و سیما باید تعامل واقع گرایانه غیر ایدئولوژیک با جهان بر قرار کند و گرنه آینده مطلوبی نخواهد داشت .

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

چندی است با رشد فزاینده اقتصادی آران و بیدگل و ارتباط گسترده صنعت گران با جهان پیرامون خود تلقی برتری آران و بیدگل با عمر پانصد ساله بر کاشان سه هزار ساله مطرح می شود. اما غلفت از دو مفهوم دانایی و دانش ، عامل تخیلات مالیخولیایی می شود که ثمره آن سیر قهقرایی روند رشد و توسعه منطقه کاشان بزرگ است.

اکنون که دولت سیزدهم با شعار دولت مردمی بر سر کار است پسندیده است فرمانداران دو شهرستان به حذف تخیلات مالیخولیایی همت کنند. اگرچه در دوره های گذشته اقداماتی شد ولی بسندگی لازم را نداشته است.

تبیین موردی مطلب یاد شده را در عملکرد آموزش و پرورش دو شهرستان می توان بررسی کرد. زمان صدارت محمد اسلامی بر آموزش و پرورش آران و بیدگل ، دانایی ، بر آموزش و پرورش حکمروایی داشت در حالی که کاشان سرگرم منازعات نابخردانه قومی و حزبی بود. عملکرد شایسته تقدیر مرد دانای آران و بیدگل، تربیت نسلی مطالبه گر و پرشور بود که متاسفانه هیچ کدام از مدیران آموزش و پرورش آران و بیدگل بعد از ایشان نتوانستند انجام دهند چون مداخله منازعات نابخردانه قومی و حزبی در انتخاب مدیر آموزش و پرورش آران و بیدگل اثرگذار بوده است. اما امروز آموزش و پرورش کاشان کمتر اسیر غفلت گذشته خویشتن است . اقدام تحسین برانگیز مدیریت آموزش و پرورش کاشان در تربیت نسل مطالبه گر پر شور را می توان در کسب رتبه نخست مناظره دانش آموزی (= کرسی آزاد اندیشی ) دانش آموزان پسر و دختر دید .

جهان امروز دانایی را بر دانش رجحان می دهد. دانایی ( knowledge  ) دارای جنبۀ شناختی (دانش و تجربه) ، جنبۀ خوداندیشی (توانایی بررسی موضوع‌ها و نسبت آن‌ها با خود فرد) و جنبۀ اجتماعی و انسانی (احسان و عطوفت) است .

دانش ( science ) مجموعه دانستنی‌هایی که بشر برای زندگی خود از آن‌ها بهره می‌گیرد . داشتن دانش و تجربه ارزشمند است، اما کافی نیست. داشتن تفکر انتقادی و احساس همدلی، در واقع دانش و تجربه را به قلمرو حکمت و دانایی می رساند . انسان پر دانش یا دانش محور در حافظه زندگی می کند ، در گذشته زیست می کند و تابع ملاحظات سنتی خویش است . انسان خردمند  یا دانایی محور در حال زندگی می کند نه در حافظه وخاطره ، تابع ملاحظات مدرن  خویش است .

گروه مطالعات جوان کویر امید دارد فرمانداران دو شهرستان کاشان ، آران و بیدگل عنصر دانایی محوری را در حوزه حکمروایی خود گسترش دهند. 

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

 

امسال 22 بهمن سال 1400 چهل و سو مین سال پیروزی انقلاب ایران پیشواز میلاد خجسته یعسوب الدین امام علی امیر المومنین عَلیهِ آلاف التَّحیِّات و الثناء است. ابراهیم رئیسی سخنران مراسم 22 بهمن خواهد بود مرسوم است روسای جمهور از دستاوردهای دولت خود سخن می گوید . حال که دولت رئیسی دستاورد چندانی نداشته است باید تحلیل جدیدی از پیروزی انقلاب اسلامی ارائه دهد تا نظر مخالفانش که او و دولتمردانش را افرادی کم درک و اندیشه می دانند متقاعد کنند که نظراتشان صائب نیست.

 یکی از دلائل شیعه شدن ایرانیان و شاید مهمترین دلیل ، هم ذات پنداری نصب الهی امام علی (ع) به رهبری جامعه اسلامی از جانب حضرت رب العالمین با اندیشه فرّه ایزدی ایرانیان است .

غلط مصطلح و رایج افراد به ویژه جامعه علمی کشور مترادف بکار بردن هم ذات پنداری با همزاد پنداری است. «همزادپنداری» یک بیماری روانی است که فرد مبتلا ، احساس حضور همزاد خودش را در کنارش دارد و حتی معتقد است با او صحبت می کند و یا با او در ارتباط نزدیک است که احتمالاً می‌توان آن را شاخه‌ای از « شیزوفرنی » دانست . « هم‌ذات‌پنداری» اصطلاحی در علم روانشناسی و روانکاوی است (که سپس وارد سایر عرصه‌ها نظیر ادبیات، سینما و... شده است) به معنای «همانندسازی» و تمایل به بالا بردنِ حسِ ارزشمند بودن از طریقِ متصل کردنِ خود به یک شخص، گروه یا سازمانی که مهم محسوب می‌شود . اصطلاح «هم ذات‌پنداری» یا « identification » ریشه در نوشته‌های زیگموند فروید، روانشناس شهیر و پدر علم روانکاوی دارد. اما «همزادپنداری» برساخته و تنها به‌ سبب شباهت معنایی و آوایی‌اش، به‌جای «هم ذات‌پنداری» به کار می‌رود.

پیروزی انقلاب اسلامی حاصل هم ذات پنداری تمامی گروههای سیاسی مخالف رژیم پهلوی بود قاطبه نیروهای اجتماعی ملهم از اندیشه های مارکسیسم در حوزه فلسفی سوسیالیسم در حوزه اقتصادی و لنینیسم در حوزه سیاسی بودند تمامی نیروهای اجتماعی رهبری روحانیت را با اندیشه های خود هم ذات می پنداشتند . بنابراین وحدت رهبری روحانیت را پذیرفتند و اشتباه نکردند . سال های آغازین انقلاب روحانیت تلاش کرد  که هم ذات پنداری  اندیشه های مارکسیسم ، سوسیالیسم و لنینیسم را با اندیشه های مذهب شیعه تصحیح کنند ولی متاسفانه ترورهای کور سالهای آغازین انقلاب اسلامی مسیر مسالمت آمیز را خشونت بار کرد.که ثمره آن دولت یک دست بر مبنای اندیشه شیعی شد.
ابراهیم رئیسی نیک بداند که دولت یک دست اصول گرا بدون به رسمیت شناختن مخالفان نیک اندیش و منصف داخلی رفتارهای آزار دهنده و هیجانی را در پی خواهد داشت. مخالفان حکومتِ یک دست اصول گرا  بر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی سیطره  دارند و تاوان این یک دستی اقتدارگرایانه را قوه مجریه خواهد داد و قوه قضائیه و قوه مقننه آسیب کمتری خواهند داشت.
 رهبر فرزانه انقلاب در سخنرانی اخیر خود در نوزدهم بهمن ماه برای کنترل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی که در سیطره  مخالفان است  جهاد تبیین را اعلام کردند ولی متاسفانه حاکمیت یکدست اصول گرایان جای هرگونه تبیین آثار ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران را مخدوش کرده است .
ابراهیم رئیسی با فرمان اجرای آزادسازی حریم ۶۰ متری دریا  در سفر استانی گیلان نشان داد که رئیس جمهور می تواند با فرمان خود هر فرد نهاد زورگو و اقتدارگرا بر سر موضع بیاورد.
آیا ابراهیم رئیسی می تواند فرمان فضای باز سیاسی بدهد و زندانیان سیاسی و امنیتی به ویژه زندانیان محیط زیست را آزاد کند؟ 
ابراهیم رئیسی می تواند خود و دولتش را رستگار کند البته اگر بگذارند.

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

 

بنا بر اخباری که در اختیار گروه مطالعاتی جوان کویر قرار گرفته است :  استان شدن کاشان در دولت سیزدهم  با شرایط ویژه دور از دسترس نیست .

روستا شدن مسلم آباد و عن قریب روستا شدن گلشن آباد و یحیی آباد ، بخش شدن نوش اباد و سفید شهر سبب می شود ثبات جمعیتی مناسب،  بصورت مهاجر و بومی در منطقه کاشان بزرگ صورت پذیرد و شایسته به نظر می رسد فرمانداران شهرستان های کاشان ، آران و بیدگل ظرفیت های لازم برای اسکان شایسته در مناطق مختلف هر دو شهرستان را مهیّا کنند.
فرمانداران کاردان کاشان و آران و بیدگل برای استان شدن کاشان علاوه برای ثبات جمعیت باید سکونتگاه های غیر مجاز در اراضی کشاورزی خارج  و داخل حریم دو شهرستان را به روستا بدل کنند تا زمینه افزایش بخش در هر دو شهرستان فراهم اید . 
غلبه صنعت بر کشاورزی در متطقه کاشان بزرگ ضروری است و برای کشاورزی الگوی کشت گلخانه ای مد نظر قرار گیرد.

سزاوارنه از تلاش های وافر دوست مردم منطقه فرهنگی کاشان بزرگ جناب دکتر اسماعیل بایبوردی فرماندار سابق اران و بیدگل و معاونان ارزشمند  فرمانداری کاشان و آران و بیدگل به ویژه سیاست ورز منطقی و دوشت داشتنی  جناب اقای حاج عباس قبانی پور و اقای مهندس اکبر معماری فرد سپاس گزاری شایسته داشته باشیم .
من لم یشکر المخلوق  لم یشکر الخالق

کسی که شکر گزار بنده خدا  _ که فرصت و نعمتی اماده کرده است _  نباشد ، شکر گزار خدا نیست .

 

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

 صنعت و فعالیت اقتصادی ایران از دو مفهوم آموزش و رفاه بی بهره هستند . کارخانه فولاد کویر آران وبیدگل از یک سال گذشته ، سلسله نشست هایی را با حضور استادان دانشگاه اصفهان انجام می دهند تا کارکنان و کارگران با آموزش های ضمن خدمت ، درک مناسبی از مفهوم رفاه پیدا کنند .

امروز ۲۶ آذر ماه ، کارکنان دفتر مرکزی فولاد کویر آموزش های لازم در زمینه رفاه دریافت کردند و در سه هفته گذشته در تالار پذیرایی باغ پرندگان قمصر، کارکنان و کارگران کارخانه فولاد کویر آران وبیدگل اموزش های لازم درباره رفاه را دیدند.

پسندیده است فرمانداران محترم اصفهان ، کاشان ، نطنز ، اردستان ، آران و بیدگل از ظرفیت های ایجادشده توسط مدیران کارخانه فولاد آران وبیدگل استفاده کرده ، مدیران و صنعت گران را  تشویق کنند تا از اموزش های ضمن خدمت مفهوم رفاه بهرمند شوند.

اتاق بازرگانی کاشان و آران و بیدگل  درک درستی از اقتصاد مدرن ندارد و متاسفانه صرفاً به امور روزمرگی و صدور کارت بازرگانی می پردازد . اغراق نیست که بی سامانی اتاق بازرگانی کاشان و آران و بیدگل در امور اموزش های ضمن خدمت ناشی از سنتی بودن مدیریت آن  بدانیم.

شکوفایی صنعت ، تفکر مدرن می خواهد که برپایه آموزش های مدرن صورت گیرد . امروزه کلید واژه اصلی تفکر مدرن ، مفهوم رفاه است . رفاه ، برآورده کردن منصفانه نیاز های انسان است. صنعت گران کاشان و آران و بیدگل آموزش لازم دارند تا از مدیریت سنتی مبتنی بر جهالت مدنی به سوی مدیریت مدرن مبتنی بر اموزش و رفاه رهنمون شوند.

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

دولت ابراهیم رئیسی در آستانه چهارماهگی است و اکنون باید این نوزاد نوپا غذا خور شود و برنامه های مدون زندگی خود را اجرایی کند . متاسفانه دولت سیزدهم به درمان بیماری های می پردازد که ضرورت ندارد.

نکروز  ( Necrosis) یا بافت مردگی ؛ مرگ ناحيه محدود از بافت گياهي يا حيواني در اثر بيماري يا آسيب ديدگي می باشد . نکروز نوعی مرگ زودرس بافتی است . نوع نکروز غالباً براساس نحوه مراقبت سلولها از مرگ ، قابل دسته بندی است . بعضی اوقات کل سلول ساختار خود را از دست می دهد و بعضی اوقات معماری بیرونی یکسان باقی می ماند و فقط درون آن متاثر می شود . نکروز ممکن است به دلیل عوامل درونی ( داخلی ) یا بیرونی ( خارجی ) رخ دهد.

پیشینه دولت مدرن در ایران یک قرن است . رضاشاه پهلوی بنیان گذار دولت مدرن در ایران است ولی ساخت و بافت دولت مدرن در ایران از ابتدا تا کنون نکروز داشته است . دولت مرد های ایرانی دنبال درمان نکروز سیاسی دولت مدرن ایرانی بودند در حالی که درمان نکروز سیاست ، مدارا و تعامل و همراهی است .

دارون عجم اوغلو و جیمز رابینسون در کتاب " چرا ملت‌ها شکست می‌خورند " به نقش اقتصاد در بازی های جهانی پرداخته اند. از کتاب یادشده چندین ترجمه  به زبان فارسی انجام شده است. شاید بتوان خلاصه این کتاب را در عبارت زیرخلاصه کرد :

انحصار در اقتصاد و استبداد در سیاست عامل فروپاشی دولت مدرن است.

برنامه های اعلامی دولت سیزدهم نشان می دهد که این نوزاد چهارماهه مبتلا به نکروز را ، با غذاهای سنگین و داروها و جراحی های پرهزینه درمان تهاجمی کند. ابراهیم رئیسی نیک می داند که رفتار های تهاجمی با تفکر انقلابی متفاوت است. اگر مقام معظم رهبری می فرماید من دیپلمات نیستم و انقلابی هستم یک تفکر انقلابی را به اشتراک می گذارند و مکتب انقلابی را ترویج می کنند ولی درمان مشکلات با مدارا و تعامل و همراهی است نه با رفتارهای مخاطره آمیز تهاجمی.

ابراهیم رئیسی با فرمان احیای جهاد سازندگی نابودی برنامه های اقتصادی خود را به وضوح اعلام کرده است. نخستین دلیل مُبرهَن بر نابودی اقتصادی دولت سیزدهم ، حضور مخبر دزفولی برای احیای جهاد سازندگی است که تجربه ایشان در تولید واکسن برکت گواهی محکم است . به نظر می رسد برنامه های وزرای کار ، اقتصاد و جهاد کشاورزی نیز سرانجام خوبی نخواهد داشت چون در امور اجتماعی دستور مافوق توسط افراد زیر دست جدی گرفته نمی شود و جدی بودن داستان دعوای فرزند وکیل مجلس و فرزند پلیس در مدرسه را به ذهن مُتبادِر می کند.

ابراهیم برای جلوگیری از افتادن در چاه ویل نکروز سیاست و نکروزاقتصاد نکات زیر را جامعه عمل بپوشاند:

1 – با تفکر انقلابی بازی در معادلات جهانی را ادامه دهد . اتخاذ سیاست نگاه به شرق در سیاست خارجی درست است اما با نگاه جیانگ زمین و دنگ شیائوپینگ نه نگاه مائوئیستی.

2 – با تفکر انقلابی بازی در معادلات اقتصادی را ادامه دهد با نگاه مرحوم آیه الله محمد باقر صدر مبنی بر نظریه منطقه الفراغ نه با نگاه ایه الله مصباحی مقدم و شورای فقهی بانک مرکزی.

3 – با تفکر انقلابی در حوزه فرهنگ ورود کند با نگاه آیه الله محقق داماد مبنی بر گریزان بودن از جهل مقدس که ترکیب جهالت مدنی و جهالت دینی است نه با نگاه جبهه پایداری .

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

دیروز 17 ربیع الاول 1443میلاد موفور السرور حضرت ختمی مرتبت محمد (ص) و نواده بزرگوار ایشان حضرت امام صادق (ع) مصادف با آخرین روز هفته تربیت بدنی و ورزش ، آکادمی ورزش های بدون توپ در زیر زمین حسینیه حضرت اباالفضل (ع) آران و بیدگل بطور رسمی افتتاح شد. و از مربیان سرآمد ورزش شهرستان آران و بیدگل تجلیل شد.

وجه ممتاز آکادمی ورزش های بدون توپ علاوه بر حضور چشمگیر بانوان ورزشکار و ورزش یار ، آموزش های صحیح مسایل ورزشی هم در بعد قهرمانی و هم در بعد سبک زندگی سالم با ورزش است. شایسته است بطور ویژه از خانواده شهید عباس حیدری مقدم ستایش کنیم که سنگ بنای این آکادمی را به نام حضرت عباس (ع) بنیان گذاشتند.

دغدغه های مسائل کارخانه فولاد توسط برخی از مردم شهرستان آران و بیدگل در گعده پایان مراسم با حضور جناب دکتر حسین حسین زاده پیشکسوت ورزش کشتی و مدیر کارخانه فولاد کویر آران و بیدگل ، ابوذر فرنژاد ریاست پر تلاش تربیت بدنی آران و بیدگل و اعضای محترم شورای شهر و شهردار اندیشمند جناب دکتر محسن صانعی و دوستان هیئت حضرت اباالفضل (ع) مطرح شد که جناب دکتر حسین زاده گفتند: تصمیم منصفانه و صائب هیئت حضرت اباالفضل (ع) ، مورد تایید شرکت فولاد آران و بیدگل است.  دو استاد خبره محیط زیست کشور جناب اقای دکتر اصغر مصلح و سرکار خانم دکتر لیلا غیرتی تمامی مستندات قانونی شرکت فولاد را در خصوص تمامی مسائل ، ارزیابی فنی کنند. تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.

 

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

دولت مدرن ایرانی مَرضِ مُزمِن یک صد ساله دارد که قابل درمان است امّا هیچ دولت مردی نتوانسته است آن را معالجه کند. فرقی ندارد که رییس جمهور دارای چه تفکری است ؟ حکومت چه حکومتی باشد ؟ پهلوی باشد یا جمهوری اسلامی ؟  

اکنون تا چهارسال دیگر ابراهیم رئیسی ریاست جمهور ایران است شاید این ریاست هشت ساله شود امّا ابراهیم رئیسی باید در آتشی که قرار گرفته است داغی بر زخم مزمن صد ساله بزند و آن را درمان کند. امام علی (ع) خطاب به درخواست های نامعقول یاران خود فرمود : وَ إِذَا لَمْ أَجِدْ بُدّاً، فَآخِرُ الدَّوَاءِ الْكَيّ. (= هرگاه چاره ای نیافتم آخرین درمان داغ است.)

مرض مزمن دولت مدرن ایرانی ، هم ترازی جهل مقدس و جهل فرهیختگی است . جهل مقدس جهلی است که بُعد قدسی دارد. در چنین جهلی، شخص جاهل در جهل می سوزد، ولی برای خدا می سوزد. گرسنگی، فقر، فلاکت، بیماری، جنگ و دشمنی، جنایت، آدمکشی، ایذا و آزار بـــه همنوع همه را به قصد قربهً الی الله  تحمل می کند و جالب این اســـت که از هرگونه روشـــنگری هم می هراسد آن هم برای خدا. در جهل قُدسی شـــخص جاهل با نهادی همراه می شود به نام «اعتقاد»؛ یعنی برای چنین انســـانی، اعتقاد به جای تفکر می نشیند . جهل مقدس می‌تواند فاجعه به بار آورد مانند فاجعه عاشورا که پیامد و برآمده از جهل مقدس است. این عنوان را سیدنا الاستاد مصطفی محقق داماد از «جوردانو برونو» گرته گرفته است. جوردانو برونو ( زاده ۱۵۴۸م – درگذشته ۱۶۰۰م ) کشیش و فیلسوف و کیهان‌شناس ایتالیایی ، عقایدش مخالف تعلیمات کلیسای کاتولیک بود به حکم دادگاه تفتیش عقاید و با موافقت پاپ کلمنت هشتم در شهر رم سوزانده شد. به همین دلیل او را از شهدای علم می‌دانند. جوردانو برونو را در میدان روم بستند و دور آن هیزم جمع کردند هنگام آتش زدن او، پیرزنی جمعیت را می‌شکافد و از گوشه دستمالش یک قطعه چوب بیرون می‌آورد تا برای رسیدن به خدا در آتش زدن جوردانو برونو مشارکت کند. جوردانو برونو وقتی این صحنه را دید فریاد زد که نفرین بر آن جهل مُقدَّست .

جهلِ فرهیخته یا جهل سقراطی ، توهم دانایی است . نیکلاس کوزایی فیلسوف آلمانی ( زاده ۱۴۰۱م  ـ  درگذشته ۱۴۶۴م) مبدع واژه جهل فرهیخته است و نخستین گام برای رسیدن به دانایی را غلبه بر تَوَهُّم دانایی می داند. تَوَهُّمی که این روزها با قرار گرفتن افراد در وضعیت شبه اطلاعاتِ فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی و رسانه‌ های گروهی، شدّت یافته است .

ابراهیم رئیسی از این آتشی که هیزمش جهل مقدس و جهل فرهیخته است بخواهد مانند حضرت ابراهیم (ع) بردًا و سلاماً خارج شود چاره ای ندارد که ارکان دولتش را از مقدس مآبان جاهل و فرهیختگان ناکارآمد تصفیه کند.

ابراهیم رئیسی باید نیک بداند که انقلاب مشروطه ، سلطنت قاجار و پهلوی ، دولتهای بعد از جنگ تحمیلی ، در آتش جهل مقدس و جهل فرهیخته سوختند.

 

 

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

پيروزي هميشگي دهنو و محلات تابعه ( مسلم آباد، قاسم آباد، جمال آباد، جنگل آباد، صادقيه، جلال آباد )  در فعاليت اجتماعي شهرستان آران وبيدگل نشانه مديريت معطوف به سکوت است . در نمايش هاي  زر و زور و تزوير سکوت بهترين عمل و هدف است. واژه مديريت معطوف به سکوت را از مديريت معطوف به هدف که در ذيل مباحث مديريت استراتژيک است وام گرفته ام.

هيئت حضرت اباالفضل (ع) آران پهلوان و روحيه پهلواني دارد. زر و زور و تزوير در مقابل عقل و روحيه پهلواني مطرود است. مديران مراکز مذهبي و سازمان هاي مردم نهاد، بايد شاگردي در مکتب هيئت حضرت اباالفضل (ع) را  بپذيرند تا بتوانند مديران دولتي را مقهور تدبير خود کنند.

سزاوارانه بايد پذيرفت که کانديداهاي شوراي شهر از هيئت حضرت اباالفضل(ع) به لحاظ مدارج علمي و کار اجرايي در مرتبه بالاتري از ديگران بودند و افراد آراني پيروز وابستگي سببي و نسبي و اعتباري به هيئت دهنو دارند. در آخرين تماس با مسولان هيئت دهنو در مورد امور شورا و شهرداري آينده پاسخ روشن سکوت بود و ديگر هيچ.

شايسته است از جناب بايبوردي فرماندار فرهيخته و خوش سيما و خوب سيرت و همکاران صِدِّيق ايشان سپاس گزاري ويژه داشته باشيم که مديريت معطوف به سکوت ايشان تبلور واقعي انتخابات سالم و بدون حاشيه بود.

 

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

گروه مطالعات جوان کوير با بررسي ميداني انتخابات شوراي شهر آران وبيدگل مستقل ها را پيروز انتخابات مي داند. اين که افراد حاضر در ائتلاف ها بصورت انفرادي تبليغات مي کنند ضعف ائتلاف ها را نشان مي دهد معتمدان فرتوت رو به قبله اند. شما با موارد زير موافقيد؟

1 - ائتلاف دو گانه در آران و بيدگل ، اوج اختلاف بين داماد و برادرزن در تصاحب منافع است . دين و مصالح نظام کليد واژه هاي آن دو است.

2 – کلاه گشاد بر سر قَصّاب پشت زيارت، نشانه تضاد منافع بين معتمدان است.

3 – نجات آران، دَغل کاري زمين خوران و رانت خوران است. آنان زمين هاي بلوار اسلامي و خليج فارس را به ثمن بخس صاحب مي شوند.  

4 – ارزياب ها  بيشتر به منافع فُيسل مغزان توجه داشتند تا به حقانيت و عقلانيت کانديداها.

5 – ورود افراد امنيتي و سياسي براي تشکيل ائتلاف شُبهه برانگيز است.

6 – گفت وگوهاي شبانه بازنشستگان بيشتر از ان که براي وحدت و ائتلاف باشد براي فراموشي درد بي خوابي و مشکل پروستات بوده است.

7 – مديريت استراتژيک زيادي خواهي پان آرانيست ها را درمان نمي کند. اي کاش هيئت مذاکره کننده قد يک ارزن انصاف مي داشتند.

8 – پان بيدگليست ها سوار بر متن مذاکره و پان آرانيست ها از درک خواسته هاي پان بيدگليست ها پياده بودند.

برنده بزرگ ادوار پيشين  انتخابات شورای شهر آران وبيدگل هيئت حضرت اباالفضل (ع) آران بود که طعمه معتمدان رياکار نشد.

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |

تحليل محتوا شيوه اي مناسب براي شناخت افکار ديگران است اما نگاه هاي اُرتُدُکسي هميشه غلط است منظور از نگاه اُرتُدُکسي، برداشت دگم و سنت مدارانه به روش هاي تحقيق است در حالي که بايد اجازه داده شود ضمن وفاداري به روش هاي تحقيق ، از آنها وامگيري کنيم تا ديدگاههاي خود را بيان کنيم . در يادداشت قبلي عده اي از دوستان صاحب نظر به نوع وام گيري من از اصطلاح و روش تحليل محتوا خرده گرفتند که اميد دارم نظرشان تصحيح کرده باشم.

اصول گرايان هميشه دير مي رسند درست مثل توابين صحراي کربلا يا دير مي فهمند مثل دانش آموزان کند ذهن.

1 - رئيسي متوجه حساسيت آذري ها به زبان و ادبيات ترکي نبود . مشاورانش به او تذکر نداده بودند که وارد بازي قوم گرايانه نشود وارد شد و گاف داد.

2 -  رئيسي نگاه ايدئولوژيک دارد . نگاه ايدئولوژيک به علوم انساني و مسايل اجتماعي تمامي مشکلات جامعه ما را ايجاد کرده است ايدئولوژي با دين فرق دارد اي کاش رييسي تفاوت بين ايدئولوژي و دين را مي دانست.

3 – رئيسي بايد ذهنيت خود را از عدالت به انصاف تغيير دهد و شعار اشتباه و خطرناک  " اَلعَدلُ اَساسُ المُلک " بعد از انتخابات که به سر کار خود برگشت عوض کند. گفته شده است اَلعَدلُ اَساسُ المُلک عبارت اِبن تَيمِيِّه است . ايشان رهبر معنوي وهابيت ، داعش و طالبان است و ائمه اطهار و بزرگان شيعه و انديشمندان غربي در سخنان خود،  به عدالت به مثابه انصاف توجه داشته اند.

4 – رئيسي توجه به حيف اموال ندارد و تمرکزش به ميل اموال است. ايشان بعد از بازگشت به قوه قضائيه بايد در نظرات خود به مساله "ترک فعل " نگاه مجددي بکند و بررسي دقيقي در امورات سازمان بازرسي داشته باشد.

5- اصول گرايان از انتخابات که مظهر اصلي دمکراسي يا مردم سالاري ديني است استقبال مي کنند ولي به بخش دوم دموکراسي يا مردم سالاري ديني که پاسخ گويي است، عمل نمي کنند. مثلاً حمله به سفارت خانه و علت مخالفت با برجام

6 – دفاع بد و ناقص يکي از نامزدهاي اصولگرا از رئيسي در مقابل تشکيک و شبهه درست مهر عليزاده  به مدرک تحصيلي رئيسي ناتواني اصولگرايان در پاسخ گويي به شبهات را نشان مي دهد.

7 – مهرعليزاده و همتي ناگزيرند براي دفاع از اصل نظام و جلوگيري از قهر شصت درصدي،  با انتخابات بعضًا خارج از موضوعات پرسش شده سخن بگويند که نشانه تدبير صحيح آنان در حراست از کيان جمهوري اسلامي است.

 

نوشته شده توسط جوان کویر  | لينک ثابت |