گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

بی سامانی حمل و نقل برون شهری کاشان

سرپرست حمل و نقل روستایی اداره کل پایانه‌های استان اصفهان نداشتن صورت وضعیت حمل و نقل مسافر را برای وسایل نقلیه عمومی که در خطوط برون شهری تردد می‌کنند یک اشکال قانونی دانست و گفت: در صورت بروز هرگونه مشکلی هیچ کس پاسخگو نیست و این امر ناشی از بی سامانی حمل و نقل برون شهری شهرستان است.

باقر کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان با بیان اینکه تأسیس پایانه حمل و نقل روستایی و شهری اقدامی در جهت ساماندهی حمل و نقل بین شهری اظهار کرد: تأسیس پایانه حمل و نقل روستایی در بخش برزک اولین اقدام در این خصوص در شهرستان کاشان است.

وی با بیان این که هیچگونه ساماندهی در خطوط حمل و نقل برون شهری شهرستان کاشان وجود نداشته است افزود: شرایط تأسیس پایانه حمل و نقل شهری برای شهرهای کوچک شهرستان سخت است و صرفه اقتصادی ندارد و بهتر است به کمک پایانه‌های روستایی حمل و نقل مسافر بین شهری خود را ساماندهی کنند.

تردد تاکسی‌های پلاک «ت» در خطوط بین شهری غیر قانونی است

کیانی تردد تاکسی‌ها را با پلاک «ت» که اکنون زیر نظر شهرداری‌ها در خطوط بین شهری فعالیت می‌کنند غیرقانونی دانست و تصریح کرد: داشتن صورت وضعیت برای وسایل حمل و نقل عمومی مسافر به منزله بیمه کردن خسارت‌های احتمالی است و تا زمانی که راننده برای بیمه سرنشین قرارداد نداشته باشد هرگونه مشکلی در این خصوص پیش بیاید هیچکس پاسخگو نیست.

سرپرست حمل و نقل روستایی اداره کل پایانه های استان اصفهان گفت: سواری‌های شخصی در صورتی می‌توانند در خطوط بین شهری اقدام به جابجایی مسافر کنند که تحت پوشش پایانه حمل و نقل روستایی قرار گرفته و طبق برنامه زمان بندی دفتر اقدام به جابجایی مسافر کنند.

وی افزود: اینگونه افراد برای استفاده از تسهیلات در اولویت بوده و با معرفی دفتر حمل و نقل روستایی و تأیید بخشدار و طی مراحل قانونی می‌توانند کارت هوشمند دریافت کنند.

کیانی داشتن مدرک پنجم ابتدایی برای دفاتر حمل و نقل روستایی و مدرک سیکل برای دفاتر حمل و نقل شهری را الزامی دانست و اظهار کرد: رانندگانی که تحت پوشش اینگونه دفاتر هستند با پرداخت 50 درصد حق بیمه می‌توانند تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند.

وی توجه به ضوابط و قوانین را با اهمیت توصیف کرد و یادآور شد: اکثر قریب به اتفاق افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند نسبت به قوانین و ضوابط دقت کافی به خرج نداده و با یک حادثه دچار مشکل شده‌اند.

20 میلیون تومان وام برای افراد تحت پوشش دفاتر حمل و نقل روستایی

سرپرست حمل و نقل روستایی اداره کل پایانه‌های استان اصفهان داشتن گواهینامه B2 را از دیگر شرایط دریافت کارت هوشمند ذکر کرد و افزود: سن افراد متقاضی باید بیشتر از 23 سال و کمتر از 55 سال باشد و کلاس‌های مربوط به دریافت کارت هوشمند را طی کنند. در صورتی که تعداد افراد متقاضی کارت هوشمند به حد نصاب لازم برسد می‌توان کلاس های مربوطه را در کاشان برگزار نمود.

وی کارت هوشمند را برای خودرو با اهمیت دانست و گفت: یک خودروی 30 میلیونی با داشتن کارت هوشمند ارزش افزوده مناسبی پیدا می‌کند که این امر به این جهت است تا انگیزه کافی برای تردد و توجه به حمل و نقل عمومی مسافر بین شهری مورد توجه راننده خودرو قرار گیرد.

کیانی واگذاری سواری با پرداخت تسهیلات را یکی از مزایای قرار گرفتن تحت پوشش دفاتر حمل و نقل روستایی دانست و گفت: 20 میلیون تومان وام چهار درصد با استراحت سه ماهه به جوانانی که می‌خواهند در خطوط بین شهری و زیر نظر دفاتر پایانه روستایی اقدام به جابجایی مسافر کنند از تسهیلات این سازمان است.

سرپرست حمل و نقل روستایی اداره کل پایانه‌های استان اصفهان همکاری و همراهی شهرهای کوچک با این دفتر را با اهمیت دانست و ادامه داد: شهرداری می‌تواند با استفاده از تسهیلاتی که در اختیار دارد مینی بوس خریداری کرده و در اختیار بخش خصوصی قرار دهد تا زیر نظر دفاتر حمل و نقل روستایی اقدام به جابجایی مسافر در خطوط بین شهری کند.

وی یادآور شد: شهرداری به لحاظ قانونی نمی‌تواند در ساماندهی خطوط بین شهری از طریق اتوبوس، مینی بوس و تاکسی اقدام کند ولی می‌تواند برای حل مشکلات رفت و آمد مردم با دفاتر روستایی تعامل داشته باشد.

کیانی در زمینه تأمین هزینه‌های اینگونه دفاتر اظهار کرد: دفاتر حمل و نقل روستایی 20 درصد از کرایه مسافر را از رانندگان اخذ کرده که 15 درصد صرف هزینه‌های دفتر شده و پنج درصد به عنوان عوارض شهرداری محاسبه می‌شود.

این مقام مسئول همراهی و کمک مدیریت بخش و شهر را در ساماندهی حمل و نقل برون شهری با اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: اگر در بخش و شهرمان خواستار امکانات خوب باشیم می‌بایست به اندازه آن هزینه کرده و جهت تحقق آن تلاش کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد