گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

مشکلات ، فرصت ها و تصمیم گیری های نو در بهار 95 برای پروژه دیوار چینی بیداک

مشکلات ، فرصت ها و تصمیم گیری های نو در بهار 95 برای پروژه دیوار چینی بیداک

دیشب 29 فروردین ماه 95 به اتفاق کشاورزان بیداک و ریزآب و تعدادی از عزیزان محله باغستان وکارگاه در مسجد خاتم النبیین جمع شدیم تا مسائل پروژه ساماندهی رودخانه برزک را بررسی نموده و راه حلی برای مشکلات آن پیدا کنیم.
سی ، سی و پنج نفری آمده بودند. همه صحبت کردند. دغدغه های مطرح شد. یکی گفت مهم ترین کار صاف کردن بدهی های تلنبار شده قبلی است. دیگری گفت راست باغ ما را درست نکرده اند . تا سیل بیاید زمین و کارگاه و باغ ما را آب می برد.
کشاورز عزیز دیگری گفت بهتر بود به جای این کار، اون بالادست ها سیل بند درست می کردید. اصلن نیازی به این کارها نبود.
عزیز دیگری گفت شما که پول نداشتید چرا دست به این کار زدید.
همشهری عزیز دیگری گفت ؛ راه ما را بند آورده اید.  نمی توانیم در محل رفت و آمد کنیم. اول کاری که باید انجام بدهید باز کردن راه است.
یکی گفت بهترین کار این است که همه ی ما با هم برویم فرمانداری و مشکلاتمان را به فرماندار بگوییم تا چاره ای کند.
دیگری گفت همیشه کارهای ما بر عکس است. الان که آب داریم کار نمی کنیم. یک ماه دیگه که آب نباشد و زمین هایمان تشنه باشند؛ به کشاورز التماس خواهیم کرد که آب بدهد.
***
فکرها که روی هم جمع شد و مشکلات یکی یکی بیان شد تکلیف خیلی از چیزها مشخص شد. به این نتیجه رسیدیم که سه مشکل اصلی داریم.
مشکل اول؛ ناتمام ماندن قسمت هایی از دیوارچینی است که به واسطه سرد شدن هوا در پائیز سال گذشته و مشکلات دیگر رها شده است. خیلی نیست ولی مالکان زمین های مجاور آن می گویند به این واسطه سیل احتمالی به طرف آنها سرازیر می شود.
مشکل دوم؛  ناهموار شدن راه رفت و آمد به واسطه اجرای پروژه است.
مشکل سوم انباشت بدهی و دیون پروژه و اعتبار مورد نیاز برای ادامه کار است.
***
سه مشکل اصلی این ها بود. کارهای خوب و ظرفیت های ایجاد شده هم در کنار این مشکلات مطرح شد.
اول؛ این که 40 درصد پروژه انجام شده است.
دوم؛ در حالی که کشور و اعتبارات دولتی در پروژه ها به واسطه تحریم ها با رکود مواجه بوده است این پروژه به خوبی پیش رفته است.
سوم ؛ پروژه به واسطه پیگیری های انجام شده بعنوان یک پروژه شاخص و شناخته شده در سطح شهرستان و استان مطرح گردیده و این هم یک سرمایه ای است که می توانیم از آن به شایستگی بهره برداری کنیم.
چهارم ؛ اجرای پروژه و پیگیری اعتبارات در استان و مرکز منطبق بر کار کارشناسی و فرآیند های قانونی است که نشان می دهد کارها بر اساس حساب و کتاب پیش رفته است.
پنجم؛ ردیف های اعتباری مشخص و قابل توجهی در شهرستان، استان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به این کار اختصاص داده شده است ولی تا تخصیص همچنان نیازمند پیگیری است.
ششم؛ این پروژه فارغ از مشکلات موجود و احتمالی که بر آن مترتب است تبلور عینی یک کار گروهی و مشارکت جمعی است. از مردم محلی ، کشاورزان منطقه و هیئت امنا گرفته که محور کار بوده اند تا مسئولین شهر و شهرستان و استان. زحمت پیگیری ها به دوش عزیزانی بوده و می باشد که با استان و تهران ارتباط های خوبی داشته و کارها را پیگیری کرده اند. با حمایت ها و راهنمایی های آنان است که فرآیندها به خوبی پیش رفته است و انشاءالله به مرور از برکات آن استفاده خواهیم کرد.
***
بعد از شور و مشورت مصوب شد؛
به یاری خداوند متعال و کمک هیئت امنا و مردم در فرصت 20 تا 25 روز آینده قسمت های باقی مانده پروژه به سرانجام برسد. برای پرداخت بدهی ها با همراهی همه عزیزان از طریق شهرستان و استان و تهران پیگیری شود. تا رسیدن پول های دولتی از طریق جمع آوری کمک های مردمی کار پروژه ادامه پیدا کند. دیوارهای باقیمانده تکمیل شود و راه ایجاد شده نیز اصلاح گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد