گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

بررسی راهکارهای توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب


رئیس شورای اسلامی شهر گفت: شورای اسلامی شهر کاشان به واسطه اهمیت موضوع آب و فاضلاب و مسائل زیست محیطی ناشی از آن، راهکارهای توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب شهری کاشان را در کمیسیون اقتصادی شورا  بررسی کرده تا در صحن علنی شورا تصمیم لازم گرفته شود.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، علی رسول زاده در جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کاشان که با حضور مدیرعامل و مدیران آبفای کاشان برگزار شد، تصریح کرد: بحث‌های آب و فاضلاب شهر کاشان مسائل با اهمیت شهر است که شورای اسلامی شهر کاشان نسبت به آن دغدغه داشته و وضعیت آن را به طور جدی پیگیری می‌کند.
 
وی یادآور شد: شورای اسلامی شهر با کلیت استفاده از تسهیلات تبصره 3 برای تکمیل فاضلاب شهری و توسعه و اصلاح شبکه آب موافق است و اعتقاد دارد مشارکت مردم در پروژه‌های زیرساختی یکی از عوامل مهم رشد و توسعه شهر است.
 
رییس شورای اسلامی شهر کاشان از کمیسیون اقتصادی خواست راهکارهای این مشارکت را بررسی و نتیجه را برای تصمیم‌گیری نهایی در اختیار صحن علنی شورای اسلامی شهر کاشان قرار دهد.
 
رسول زاده ادامه داد: شورای اسلامی شهر بر خلاف این که گفته می‌شود شورای شهرداری است، شورای شهر است و تمام مسائل با اهمیت مربوط به شهر را رصد کرده  و مورد توجه قرار داده و در صورت لزوم اتخاذ تصمیم می‌کند.
 
مدیرعامل آبفای کاشان نیز در این جلسه گفت: 98 درصد از شبکه فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب کاشان که در تعهد IDBاست به اتمام رسیده و توسعه و تکمیل شبکه فاضلاب شهر کاشان در دیگر نقاط شهر تنها با مشارکت مردم و بخش خصوصی بر اساس تسهیلات تبصره 3 و بیع متقابل با ضمانت دولت امکان پذیر است.
 
محمدرضا اسدی تصریح کرد: تبصره 3 قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهر مصوب 24 خرداد ماه 77 مجلس شورای اسلامی است که تا کنون به نحو شایسته از ظرفیت‌های این تسهیلات استفاده نشده است.
 
وی در تشریح نحوه استفاده از این تسهیلات گفت: بر اساس این قانون به شوراهای اسلامی شهر اختیار داده می‌شود تا راهکارهای مشارکت مالی مردم و بخش خصوصی را در ایجاد زیرساخت‌های آب و فاضلاب مصوب کرده تا بعد از طی نمودن فرآیند قانونی قابلیت اجرایی پیدا کند.
 
وی یادآور شد: افق طرح شبکه جمع آوری فاضلاب شهر کاشان 1415 با جمعیت تحت پوشش 500 هزار نفر پیش بینی شده است که 650 کیلومتر شبکه، خطوط انتقال و چهار مدل تصفیه خانه را در بر می‌گیرد.
 
اسدی افزود: تا کنون 300 کیلومتر از شبکه فاضلاب شهری کاشان به همراه مدول اول تصفیه خانه با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی و اعتبارات عمرانی انجام شده وحدود 350 کیلومتر از آن باقی مانده است.
 
مدیرعامل آبفای کاشان برآورد ریالی باقیمانده پروژه را 300 میلیارد تومان بر اساس فهرست بهاء سال 92 اعلام کرد و گفت: 180 میلیارد تومان از این مبلغ مربوط به تکمیل شبکه فاضلاب شهری و 120 میلیارد تومان آن مربوط به تکمیل مدول‌های تصفیه خانه فاضلاب شهر کاشان است.
 
وی با بیان اینکه امکان توسعه شبکه فاضلاب شهر کاشان در  قسمت‌های قدیمی شهر به جهت وجود زیرزمین‌های عمیق وجود ندارد، اضافه کرد: در صورتی شبکه فاضلاب شهری در آن قسمت‌هایی قابلیت اجرا خواهد داشت که مردم و شهرداری نسبت به نوسازی بافت قدیمی و فرسود اقدام کرده و ساخت و سازها را از لحاظ عمق بر اساس ضوابظ استفاده از شبکه فاضلاب شهری معین کنند.
 
اسدی همراهی مدیریت شهری و مشارکت مردم را در خصوص به سرانجام رسیدن این پروژه بزرگ زیرساختی با اهمیت دانست و گفت: قانون، ساز و کارهای مشارکت مردم و بخش خصوصی را به بهترین نحو مشخص کرده و استفاده از تسهیلات و قابلیت‌های آن را در اختیار شوراهای اسلامی شهر قرار داده است.
 
رییس هیئت مدیره آبفای کاشان سرعت عمل در خصوص استفاده از این تسهیلات را حائز اهمیت دانست و یادآور شد: در صورتی که مشارکت‌های مردمی از طریق تبصره 3 محقق شود دولت با روش بیع متقابل خطوط انتقال و ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهری را ضمانت می‌کند.
 
اسدی ابراز امیدواری کرد با محدودیت زمانی در خصوص تدوین بودجه 94 کشور بتوانیم در کوتاه ترین زمان ممکن استفاده از این تسهیلات را در بودجه سال آینده جایگذاری کرده و از مزایای آن برای توسعه زیرساخت‌های شهر کاشان بهره برداری کنیم.
 
شهروند مشارکت جو زمینه‌ساز توسعه شهر است
 
هم‌چنین مدیر دفتر تجهیز منابع مالی و مشارکت‌های مردمی به تشریح ضرورت‌های اجرا و توسعه شبکه فاضلاب شهری از منظری متفاوت پرداخت و گفت: امروز نگاه دنیا و کشورهای توسعه یافته با شاخص‌های مصوب جهانی است و شاخص‌ها است که در معادلات سیاسی و تعامل و روابط بین الملل مورد توجه قرار گرفته و حائز اهمیت است.
 
محمد مسافری با اشاره به شاخص‌های مورد توجه بانک توسعه جهانی WDI افزود: بانک توسعه جهانی به طور مرتب و هر دو سال یک بار شرایط و وضعیت کشورها را رصد کرده و مورد ارزیابی قرار داده و نتایج آن را منتشر می‌کند.
 
وی یادآور شد: در رأس شاخص‌های ارائه شده از سوی بانک توسعه جهانی مباحث مربوط به محیط زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و به عنوان آیتم تأثیرگذار در توسعه پایدار کشورها مورد توجه قرار می‌گیرد.
 
مدیر دفتر تجهیز منابع مالی و مشارکت‌های مردمی اضافه کرد: بر اساس گزارش بانک توسعه جهانی در سال 2012 ایران در زمینه محیط زیست در جایگاه 114 قرار گرفته است که در سال 2014 این رتبه بهبود یافته و به جایگاه 83 در بین 187 کشور ارتقا یافته است.
 
 مسافری افزود: بخشی از این رشد ناشی از ارتقاء عملکرد شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در خصوص احداث شبکه‌های بهداشتی فاضلاب است که غالباً با استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی محقق شده است.
 
وی تصریح کرد: در این دو سال به شرکت‌های آب و فاضلاب اختیاراتی داده شده تا با کمک مشارکت‌های مردمی سیستم‌های بهداشتی فاضلاب شهری را ارتقا دهند.  

لینک خبر در ایرنا 

 

لینک خبر در ایلنا 

 

لینک خبر در ایسنا

آب آشامیدنی موضوعی فرا محلی و ملی است

 

 

آب آشامیدنی شهروندان یک موضوع فرامحلی و ملی است و در مقابل مصارف کشاورزی و صنعت از اولویت ویژه برخوردار می باشد و در فرهنگ انسانی و اسلامی ما مورد توجه بسیار قرار گرفته است.


رئیس شورای اسلامی شهر کاشان گفت: آب آشامیدنی شهروندان یک موضوع فرامحلی و ملی است و در مقابل مصارف کشاورزی و صنعت از اولویت ویژه برخوردار می باشد و در فرهنگ انسانی و اسلامی ما مورد توجه بسیار قرار گرفته است.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا در کاشان « علی رسول زاده » رئیس شورای اسلامی شهر کاشان در حاشیه بازدید از خط انتقال آب زاینده رود و تونل گلاب اصفهان با بیان این مطلب گفت: حیات کاشان به آب وابسته است و این در حالی است که ظرفیت نهایی پروژه خط انتقال آب زاینده رود به کاشان بعد از گذشت 10 سال از بهره برداری، هنوز محقق نگشته است.
 
علی رسول زاده تصریح کرد EC آب شرب کاشان بالا است و شهروندان با مراجعه مکرر به شورای اسلامی شهر از این موضوع گله مند بوده و ابراز نارضایتی می نمایند.
 
رئیس شورای اسلامی شهر کاشان یادآور شد: اقدامات خوبی در خصوص عملیاتی شدن این خط انتقال توسط مسئولان وقت انجام شده است که جای تقدیر و تشکر دارد ولی باید از مسئولان امر پرسید به چه علت ظرفیت نهایی محقق نگشته است.
 
رسول زاده تأکید کرد: تحقق ظرفیت نهایی پروژه خط انتقال که میلیاردها تومان برای آن هزینه شده است در گرو مدیریت جمعی شهرستان، شورای اسلامی شهر و فرمانداری و رایزنی با مسئولان استان و کشور می باشد.
 
رئیس شورای اسلامی شهرستان اعلام آمادگی کرد تا از تمام ظرفیت شورای اسلامی شهر در کنار دیگر مسئولان برای تحقق این امر استفاده نموده و گفت: شورا به دنبال تعریف مکانیزم و نقشه راه برای گفتگو با مسئولان استان و کشور است تا مشکل آب شرب شهروندان کاشان، آران و بیدگل را مرتفع نماید.
 
رسول زاده در پاسخ به این پرسش که همه نقاط کشور با مشکل آب دست به گریبان هستند گفت: آب شرب یک موضوع فرامحلی و فراستانی و ملی است. آب شرب در مقابل مصارف کشاورزی و صنعت از اولویت ویژه برخوردار است و در فرهنگ انسانی و اسلامی ما مورد توجه بسیار قرار گرفته است.
 
وی افزود: زمانی که شهروندان منطقه کاشان، آران و بیدگل با مشکل آب شرب مواجه هستند آیا این موضوع مورد پذیرش مردم دیگر نقاط استان می باشد.
 
وی ابراز امیدواری کرد با هم اندیشی و مدیریت جمعی شهرستان و استان بتوانیم این مشکل حیاتی را به نحو شایسته حل نماییم.
 
گفتنی است امروز اعضای شورای اسلامی شهر کاشان، آران و بیدگل به همراه مدیرعامل و تعدادی از کارکنان شرکت آبفای کاشان از تصفیه خانه و تونل گلاب اصفهان بازدید کردند. 

 

لینک خبر در ایلنا 

 

لینک خبر در پورتال خبری کاشان 

 

لینک خبر در کاشان نیوز 

 

لینک خبر در ایمنا

اجرای فاضلاب شهری آران و بیدگل با مشارکت مردمی

 

مدیرعامل آبفای کاشان گفت: هزینه پروژه فاضلاب شهری آران و بیدگل بر اساس فهرست بهای سال 92 به مبلغ 90 میلیارد تومان برآورد شده است که از طریق مشارکت مردم در قالب تبصره 3 و کمک‌های دولتی قابل اجراست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در آران و بیدگل محمدرضا اسدی در جلسه مشترک با اعضای شورای اسلامی شهر آران و بیدگل که در دفتر شورا تشکیل شد، اظهار کرد: هم اکنون بسیاری از شهرهای استان و کشور با کمک تسهیلات تبصره 3 و کمک‌های دولتی توانسته‌اند شبکه فاضلاب شهری را اجرایی کنند.

وی افزود: بر اساس شرایط موجود احداث شبکه با استفاده از تسهیلات تبصره 3 و مشارکت‌های مردمی و خطوط انتقال و احداث تصفیه خانه به روش بیع متقابل با ضمانت دولت اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ممکن است دو سال دیگر شرایط تغییر کند، تصریح کرد: کوچکترین تأخیر در بهره مندی از شرایط موجود باعث خواهد شد ایجاد این پروژه زیرساختی سال‌ها عقب بیفتد.

اسدی اذعان کرد: مطالعات شبکه فاضلاب شهری توسط شرکت مشاور انجام شده و عملیات اجرایی آن در صورت حمایت مدیریت شهری آغاز خواهد شد.

وی در خصوص اتکا صرف به منابع دولتی گفت: با توجه به اعتبارات دولتی در شرایط موجود ده‌ها سال طول خواهد کشید تا پروژه  فاضلاب شهری به بهره برداری برسد.

اسدی افزود: کل اعتبارات عمرانی شرکت آب و فاضلاب کاشان در سال 92 به مبلغ 2 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از این مقدار تنها 200 میلیون تومان محقق شده است.

رییس هیئت مدیره آبفای کاشان در خصوص ضرورت اجرای پروژه فاضلاب شهری اظهار کرد: جلوگیری از آلودگی منابع محدود زیرزمینی به واسطه چاه‌های جذبی منازل و استفاده از پساب فاضلاب در صنعت و فضای سبز در منطقه‌ای که با بحران آب مواجه است دو عامل مهم در این خصوص است.

 اسدی فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص ضرورت اجرای شبکه فاضلاب شهری را با اهمیت خواند و گفت: در صورتی که مردم بدانند که اجرای شبکه فاضلاب شهری منافع بسیاری در کوتاه مدت و بلندمدت خواهد داشت درصد مشارکت آنان را افزایش خواهد داد.

وی اثرگذاری نخبگان و فرهیختگان را در این خصوص حائز اهمیت دانست و افزود: در صورتی که تحصیل کردگان و گروه‌های اثرگذار در جامعه به ضرورت اجرای این پروژه پی ببرند ضرورت پروژه را به عمومی مردم انتقال خواهند داد.

مدیر دفتر تجهیز مالی و گسترش مشارکت‌های مردمی شرکت آب و فاضلاب کاشان نیز در این جلسه گفت: شاخص‌های توسعه از منظر بانک توسعه جهانی شامل شش محور اصلی است که محیط زیست به عنوان یکی از محورهای مهم آن مدنظر قرار می‌گیرد.

محمد مسافری افزود: دفع فاضلاب به روش‌های سنتی معضلات بهداشتی و آلودگی‌های زیست محیطی فراوان برای جامعه ایجاد می‌کند.

وی اذعان کرد: براساس گزارش بانک توسعه جهانی در سال 2012 ایران در زمینه محیط زیست در جایگاه 114 قرار گرفته است که در سال 2014 این رتبه بهبود یافته و به جایگاه 83 در بین 187 کشور ارتقا یافته است.

مسافری افزود: بخشی از این رشد ناشی از ارتقاء عملکرد شرکت‌های آب و فاضلاب کشور در خصوص احداث شبکه‌های بهداشتی فاضلاب می‌باشد که غالباً با استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی محقق شده است.

وی تصریح کرد: در این دو سال به شرکت‌های آب و فاضلاب اختیاراتی داده شده تا با کمک مشارکت‌های مردمی سیستم‌های بهداشتی فاضلاب شهری را ارتقا دهند.

مسافری با بیان اینکه مشارکت مردم در انجام پروژه‌های زیرساختی تعهدآفرین است، ادامه داد: تا مشارکت مردم در کار نباشد احساس وابستگی به امکانات و تجهیزات دست نمی‌دهد و از نظر جامعه شناسان مهم ترین ویژگی جامعه مدرن، پیوستگی تفکیک ناپذیر آیین شهروندی و مشارکت‌های مدنی است.

وی بلندنظری، سعه صدر و مشارکت نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر را لازمه تحقق پروژه‌های بزرگ زیرساختی دانست و گفت: الحمدالله شوراهای اسلامی دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل تعامل مناسبی در خصوص اجرای پروژه‌های زیرساختی آب و فاضلاب با شرکت آبفای کاشان داشته و این باعث دلگرمی خدمتگزاران مردم است.  

لینک خبر در ایسنا

 

لینک خبر در خبرگزاری فارس   

 

لینک خبر در ایمنا 

 

رونمایی کتاب «زندگان جاوید» در محضر آیت الله هاشمی

 

شهید مهدی محمد یزدلی به مادر می گوید: «هر وقت دلت برایم تنگ شد به عکس من نگاه کن.» و شهید غلامحسین کشاورزی یزدلی تنها راه رهایی از قید و بندهای دنیوی و رسیدن به سعادت اخروی را در جهاد فی سبیل الله و مبارزه با نفس دانسته و برادر در وصف وی می گوید: «با اینکه شانزده هفده سال بیشتر نداشت و نوجوانی بیش نبود ؛  روح بلند و مردانه ای داشت»
اینها نمونه ای از درس زندگی درمکتب 52 شهید یزدل است که در کتابی با عنوان «زندگان جاوید» با مقدمه ای از آیت الله هاشمی رفسنجانی و به کوشش میثم رضوانی یزدلی درمحضر یار دیرین امام شهدا و با حضور جمعی از فرهیختگان رونمایی شد تا تشنگان معرفت را سیراب سازد.
 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دیدار با تحسین از برگزاری یادواره شهدا و گردآوری زندگینامه‌ها و وصیت‌های آنها، اظهار داشت: نسل امروز در این یادواره‌ها و از طریق خواندن آثار دفاع مقدس با جوانان دیروز آشنا می‌شوند که چگونه از کشور، دین و انقلاب خود در مقابل مجموعه دشمنان غربی، شرقی و ارتجاعی دفاع کردند.
 آیت الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری افتخارات مردم و علمای کاشان در تاریخ شیعه گفت: وجود فرزند امام معصوم در کاشان نشانه علاقه مردم این خطه به مکتب اهل بیت(ع) است.
 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تحسین از آمار شهدای روستای یزدل در منطقه کاشان و آران و بیدگل، افزود: اهدای 52 شهید برای جمعیت هزار و هفتصد نفری آن زمان، افتخاری جاودان برای آن روستاست که خانواده‌های شهدا و مردم روستا را در تاریخ ایران سربلند کرده است.
یار دیرین شهدای انقلاب و جبهه در بخشی از پیشگفتار «زندگان جاوید» اذعان می دارد: «اینجانب به واسطه نقشی که به عنوان عضویت در شورای انقلاب، ریاست مجلس شورای اسلامی، عضویت در شورای عالی دفاع، فرماندهی جنگ و سرانجام جانشینی فرماندهی کل قوا داشتم و صلابت و لطافت جوانان را در روزهای جنگ و شب های سنگر می دیدم، همیشه در این فکر بودم که چگونه از این سرمایه بی بدیل در راه بهره وری بهتر فرهنگی استفاده نماییم و خدا را شکر که مسوولان برگزاری یادواره شهدای روستای یزدل کاشان با حسن سلیقه به این فکر رسیدند و مجموعه ای را با عنوان «زندگان جاوید» برای «زندگی و اندیشه پنجاه و دو شهید» بر اساس زندگی نامه، وصایا، خاطرات و تصاویر شهدا آماده انتشار کرده اند.
هاشمی رفسنجانی تأکید می کند: «ان شاءالله آثار همه شهدای ایران عزیز با شیوه های علمی و ادبیات درست، تدوین شود که اگر چنین شود یک ایمن سازی مطمئن برای مقابله با بیماری های فرهنگی و بالاتر از آن تقویت روحیه ایثار به جامعه و نهادینه کردن فرهنگ فداکاری در بین جوانان همه نسل ها خواهد بود»
یادداشتی نیز از سردار جبهه و جنگ ، محسن رضایی در ابتدای کتاب منتشر شده است. رضایی در بخشی از این یادداشت می گوید: «کجا دیده اید و دیده اند که جوانان غیرتمند ایران اسلامی با کمترین امکانات سرزمین های بزرگی را از دست متجاوزین آزاد کرده باشند. این چه نیرویی است که از قدم ها و دستان آن جوانان و فکر و اندیشه آنان بیرون آمد و یک ملت بزرگ را از تنهایی نجات داد. بدون شک عشق به شهادت و اخلاص در راه خدا و صداقت با خلق خدا، سرچشمه بروز این نیروی معجزه آسای آنان بوده است»
وی در ادامه تأکید می کند: «ذکر خاطرات و بیان وصایای آنان و گزارش زندگی این معجزه گران عصر خمینی (ره) می تواند کلاس و دانشگاه بزرگی برای ملت ایران باشد.»
نگارنده در پیشگفتار کتاب می گوید: محتوی کتاب در مرحله اول بر اساس آثار بازمانده شهدا از قبیل وصایا، نامه ها، دستنوشته ها، تصاویر و در مرحله دوم با استفاده از خاطرات بستگان، دوستان و همرزمان شهدا تدوین و تنظیم شده است.
میثم رضوانی یزدلی در عزم 4 ساله خود تلاش کرده است به دور از سطحی نگری و عوام گرایی به عمق واقعه سفر نموده و در یک جهاد بی امان رسالت نویسندگی خود را ادا کرده و نسل جبهه ندیده و امروزی را مهمان بزم شهدا کند.
کتاب زندگان جاوید دانشگاه مدونی است که درست زندگی کردن را تنها در گوش کسانی نجوا می کند که قصد شنیدن دارند و به دور از غوغاسالاری، هوچی گری، فرافکنی؛ تعالی مردم و جامعه را مورد توجه قرار داده و در میدان توسعه و سازندگی ایران اسلامی بی امان و بی توجه به حواشی گام بر می دارند.
با نگاه به بخشی دیگری از این کتاب از بیان شهدا و همرزمان می آموزیم ؛ «من از این دنیای مادی و فانی خوشم نمی آید، زیرا مادیات و دلبستگی های دنیوی است که انسان را به اشتباه می اندازد.» «زمانی که پاسدار شد و به عضویت سپاه درآمد هیچ گاه با لباس نظامی وارد محله نشد، می گفت: می ترسم ریا شود.» «آری همان خدایی که ما و شما را در رحم مادران پرورش داد و سپس در دنیا به ما نعمت عقل و زندگی داد، ولی ما به جای اطاعت و شکر او چه کردیم؟»

یه هشدار کوچولو

چند روزی است پیامک های مردمی امانم را بریده است. می پرسند آیا صحت دارد که شورا اجاره یکی از ساختمان های اداری برزک را می پردازد. آن هم اداره ای که کارش گرفتن پول از مردم است. یا این که برای پذیرایی از مدیران شهرستانی آن اداره هزینه پرداخته است. اگر این گونه است باید برای سازمان هایی که خدمات شبانه روزی به مردم ارائه می کنند مثل آب و برق و گاز و جهاد کشاورزی، شتر قربانی کند.
دوستی می گفت حضور در جاهای کوچک، فکر آدم ها را کوچک می کند. این یکی از نمونه های آن است. بیان این مسائل از زبان افرادی که سایه نشین و  آفتاب گیر کوچه و خیابان هستند مشکلی ندارد. افرادی که جلساتشان کنار کوچه و خیابان است. اینها کارشان همین است. رسالت شان همین است. می خواهند مسائل کم اهمیت را پررنگ جلوه بدهند و انرژی دیگران را ضایع کنند. می خواهند به حاشیه ها دامن بزنند. ولی بیان این مسائل از زبان افرادی که سال تجربه در کوله بار خود داشته، بد و خوب روزگار را چشیده و دنیا را دیده اند و حداقل  پایشان برای یک دفعه  به آن طرف آب و کشورهای توسعه یافته رسیده است؛ کمی دور از ذهن و خطرناک است.
برزک نیازمند پروژه های میلیاردی است. هتل می خواهد، توسعه زیرساخت را طلب می کند، پارک های بزرگ گردشگری لازم دارد. کشاورزی برزک نیازمند افزایش بهره وری آب و خاک است. ساختمان چند میلیاردی برای دانشگاه پیام نور می خواهد. طرح های میلیاردی خانه سازی می خواهد و بسیار دیگر.
اگر قرار باشد برای هفت هشت میلیون تومان هزینه جاری ، اجاره فلان ساختمان اداری و مواردی از این دست وقت باارزش خود را صرف بررسی و پیدا کردن سابقه فلان پرداخت کنیم و به این زنگ بزنم و به دیگری پیامک بدهیم که آی داد و بی داد که بیت المال را بردند راه را به خطا رفته ایم.

اعتباری برای ساماندهی رودخانه‌ها نداریم

مدیر امور منابع آب کاشان:
اعتباری برای ساماندهی رودخانه‌ها نداریم

مدیر امور منابع آب کاشان، آران و بیدگل گفت: برای ساماندهی رودخانه‌های منطقه، ریالی اعتبار وجود ندارد و دغدغه اصلی ما این است که اعتباراتی که در این خصوص تا کنون هزینه شده حفاظت شود و مورد تعرض قرار نگیرد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، مصطفی گنجی در جلسه مشترک با حضور دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کاشان، شورای اسلامی، بخشدار و شهردار برزک، اظهار کرد: از سال 89 تا کنون ریالی اعتبار در خصوص ساماندهی رودخانه‌ها تخصیص داده نشده و در شرایط اعتباری خوبی نیستیم و پیش بینی ما این است که در چند سال آینده نیز نمی‌توان به جذب اعتبار خوش بین بود.
 
وی افزود: متأسفانه در بستر و حریم رودخانه‌ها تغییراتی به وجود آمده است و حریم رودخانه‌های منطقه از سوی برخی افراد مورد تعرض قرار گرفته و مشکلاتی را به وجود آورده است.
 
مدیر امور منابع آب کاشان، آران و بیدگل تصریح کرد: رودخانه‌ها به جای این که برای کسانی که در اطراف آن زندگی می‌کنند، مایه خیر و برکت باشد، به دلیل سوءاستفاده به عاملی برای تهدید زندگی‌ها آنها تبدیل شده است.
 
گنجی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در خصوص تصرف رودخانه‌های فصلی منطقه را برای کشاورزان و مردم با اهمیت دانست و گفت: رعایت حریم رودخانه‌ها و مجاری آبی علاوه بر رعایت قانون، احترام به حقوق سایر شهروندان است. با رعایت حریم کمی و کیفی رودخانه‌ها از وارد شدن بعضی از آسیب‌ها به شهروندان به ویژه حاشیه‌نشینان جلوگیری خواهد شد. 
وی ادامه داد: حفظ حریم رودخانه‌ها و تجاوز نکردن به بستر و حریم آن‌ها موجب می‌شود هنگام وقوع سیلاب با آسیب کمتری مواجه شویم. برای حفظ حریم رودخانه‌ها نیازمند فرهنگ سازی هستیم تا ساکنان اطراف و حاشیه نیز نسبت به حفاظت از آن‌ها توجه لازم را نشان دهند.  

مدیر امور منابع آب کاشان، آران و بیدگل تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای به عنوان متولی ساماندهی حریم رودخانه‌ها و جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها به تنهایی نمی‌تواند برای حل این مشکل اقدام کند و تمام دستگاه‌های مرتبط باید در واگذاری و نظارت بر زمین به منظور اجرای طرح‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری همکاری لازم را انجام دهند و مفاد قانون حفظ و حراست از حریم و بستر رودخانه‌ها را رعایت کنند و قبل از هر اقدامی برای گرفتن استعلام به شرکت آب منطقه‌ای مراجعه کنند.
 
گنجی اضافه کرد: برای حریم و بستر رودخانه‌های مناطق بالادست برزک مطالعات کاملی از سوی شرکت آب منطقه‌ای انجام شده است، اما همکاری مدیریت شهری و کشاورزان برای تحقق ساماندهی و آزادسازی‌ها نیاز‌ است.
 
وی خاطر نشان کرد: پس از پایان مطالعات حریم و بستر رودخانه‌ها باید برای ساماندهی رودخانه‌ها اقدام کرد و این کار زمانی محقق خواهد شد که از محل منابع استانی اعتبارات کافی اختصاص داده شود.
 
فرهنگ سازی و پیشگیری از حوادث را جدی بگیریم
 
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کاشان نیز در این جلسه با طرح چند پرسش گفت: فرهنگ سازی را باید از کجا شروع کنیم. از مردم، از مسئولان از مدیریت شهری و آیا تا کنون هزینه‌هایی که در خصوص مشکلات ناشی از حادثه و بحران شده با هزینه پیشگیری مقایسه‌ شده است؟
جواد مزروعی یادآور شد: بر اساس قانون مالک اصلی رودخانه‌ها وزارت نیرو است، اما مدیریت بر رودخانه‌های زمانی محقق می‌شود که مدیریت واحدی از سوی تمامی سازمان‌های مسئول انجام گیرد.
 
وی عدم ثبات مدیریت شهری در برزک را یکی از عواملی دانست که باعث شد تا مسائل ناشی از حوادث غیرمترقبه بیش از مناطق دیگر شهرستان، باعث زیان به مردم و کشاورزان منطقه شود.
 
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کاشان تصریح کرد: ثبات مدیریت شهری باعث می‌شود تا طرح‌های زیربنایی در تمامی حوزه‌ها به خصوص مدیریت بحران طراحی و بر اساس یک زمان بندی مشخص عملیاتی شود و این‌گونه طرح‌ها است که در زمان بحران مردم را در برابر حوادث حفاظت می‌کند.
  

لینک خبر در ایسنا

شرمنده ایم

ایستاده از راست:آقایان مهدی کدخدازاده،شهید احمد میرزایی و حاج شیخ حسن راستی

نشسته از راست: شهید محمدرضا نجاری، شهید توکلی 

 

عکس: از وبلاگ حاج محسن جانجانی

کشاورزی نوین، آمار دقیق می‌خواهد

بخشدار برزک گفت: زیربنای توسعه، آمار و اطلاعات است و ارائه درست و صحیح آن در حوزه کشاورزی در سرشماری، ارتقا سطح کشاورزی، تولید و اشتغال را به دنبال خواهد داشت.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، غلامرضا محمدی امروز (چهارشنبه) در جمع اعضای شوراهای اسلامی، دهیاران بخش برزک اظهار کرد: اطلاعات و آمار صحیح در سرشماری عمومی کشاورزی در راستای توسعه روستایی و امنیت غذایی با اهمیت است.
 
وی تصریح کرد: از کشاورزان تقاضا می‌شود در ارائه صحیح آمار و اطلاعات خود با مأمورین سرشماری همکاری لازم را داشته باشند، چراکه جمع‌بندی درست و دقیق اطلاعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
بخشدار برزک با تاکید بر اهمیت سرشماری عمومی کشاورزی گفت: نتایج و آمارهای حاصله از این سرشماری مبنای برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها طی سال‌های آینده خواهد بود.
 
محمدی اضافه کرد: بخش برزک با داشتن 11 روستا به مرکزیت شهر برزک با داشتن بالاترین درصد تولید در بخش کشاورزی گل محمدی, شاتوت و ... از محصولات کشاورزی و از نظر تجمع بهره بردار در سطح شهرستان حائز اهمیت است و همکاری و مشارکت همه بهره برداران، کشاورزان، دامداران، معتمدین محلی، شوراهای اسلامی و دهیاران جهت سرشماری دقیق تر و صحیح تر عمومی کشاورزی امری ضروری است.
 
وی افزود: این سرشماری از 5 مهر تا 18 آبان برگزار می‌شود که برای نخستین بار در کشور با استفاده از تبلت و بدون استفاده از کاغذ انجام می‌شود.
 
بخشدار برزک در خصوص چگونگی این سرشماری گفت: این سرشماری بر اساس سه فرم فهرست بهره برداری، فرم مشروح پرسش نامه بهره بردار و فرم شناسنامه آبادی انجام می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، نخستین آمارگیری ملی سرشماری کشاورزی از سال 1339 انجام شد که به صورت نمونه‌گیری و همگام با نخستین سرشماری جهانی کشاورزی در سال 1950 میلادی اجرا شد.
 
در سال 1339 تا 1352 آمارگیری کشاورزی روستایی در دستور کار مرکز آمار ایران قرار گرفت و در سال 1352 برای نخستین بار روستاهای کشور از نظر فعالیت‌های کشاورزی مورد سرشماری قرار گرفت و به دلیل اینکه آبادی به عنوان واحد سرشماری محسوب شده بود در نمونه‌گیری‌های بعدی کارایی لازم نداشت، لذا دولت سرشماری عمومی کشاورزی از واحدهای تولیدی کشاورزی را برای اجرا در سال 1367 در دستور کار قرار داد از خصوصیات اساسی این سرشماری انطباق جامع با روش‌های سرشماری جهانی کشاورزی سازمان فائو بوده است.
 

لینک خبر در ایسنا

دوست می دارم ریاست را...

برزک منتظر کارهای بسیاری است. صنایع بلوار ورودی و منطقه گلدشت و پریان و سالن ورزشی بی بهره از آب آشامیدنی است. جلسه ای بامسئولان و ذینفعان گرفته و همچنان پیگیریم ولی برای تحقق آن می باید هر روز به منظور جذب اعتبار به کاشان ، اصفهان و تهران رفت و پیگیری نمود.
مناطق بالادست مثل دم قاشون و قاسوره نیز آب آشامیدنی ندارند . از نعمت گاز بی بهره هستند. کشاورزان آن منطقه در سختی هستند. جلسه های بسیاری در این خصوص گرفته ایم ولی همچنان پیگیری باید کرد.
ساماندهی رودخانه های بالادست یک ضرورت است. اگر خدای ناکرده یک سیل بیاید به خاطر اینکه رودخانه بعد از سیل چند سال پیش مجدد مسدود شده است سیل در باغ های مردم می افتد. امور منابع آب حریم و بستری که برای رودخانه مشخص کرده واقع بینانه نیست و باید تلاش کرد که با ساماندهی رودخانه این عدد را واقعی و قابل اجرا نمود. دو هفته پیش جلسه ای در امور منابع آب گرفتیم. جلسه بعدی قرار شد با هیئت امنا کشاورزان و دیگر مسئولان در فرمانداری برگزار شود ولی پیگیری لازم است.
پروژه های آبخیزداری هم مغفول مانده است. تنها دو بند اجرا شده و آن هم رها شده. نگهداری می خواهد. این طور نیست که بسازی و رها کنی و این نیز نیاز به پیگیری شورا دارد.
برزک را شهر گردشگری و توریستی می شناسند ولی نه پارک مناسبی برای آن ساخته شده است و نه محلی مناسبی برای اسکان گردشگر. طرح جامعی در این خصوص طراحی شده است که نیاز به پیگیری دارد....
حمل و نقل بار و مسافر شهر برزک نیز یکی از بی سامان ترین حمل و نقل است. به حال خود رها شده است. به تازگی قرار است شهرداری به کمک نماینده تاکسی داران مدیریت کند ولی همچنان نیاز به پیگیری دارد. در طول یک سال گذشته جلسات و پیگیری های بسیاری در این خصوص انجام شده است ولی همچنان کار دارد.
برزک از بستر مناسب مخابراتی برخوردار است ولی همچنان برای اتصال  به شبکه جهانی اینترنت با مشکل مواجه می شویم. نیاز به پیگیری دارد. چند روز پیش به اداره مخابرات کاشان رفتم. دیروز با دیگر مسئولان صحبت کردم. کارهای مقدماتی انجام شده است. نیاز به پیگیری دارد.
کشاورزی برزک شغل اصلی مردمان این خطه است. کارهایی برای بالابردن بهره وری این بخش انجام شده. باغی احداث شده که دود بی مدیریتی و کم آبی از آن به هوا می رود. نیاز به پیگیری دارد. طرح جامعی در این خصوص آماده کرده ام. نیاز به پیگیری دارد....
ساختمان دانشگاه پیام نور نیاز به پیگیری دارد. جلسه ای با حضور رئیس دانشگاه و دیگر دوستان هماهنگ کردم و به تهران رفتیم و کارهای دیگری که کمک کردیم ولی همچنان نیاز به پیگیری دارد... 

.
ولی
متأسفانه زیر حجمی از کار و پیگیری که وظیفه خود می دانم با کم لطفی  برخی دوستان مواجه می شوم. در اتاق فلان مسئول نشسته  و برای برزک درخواست تسهیلات می کنم می گوید از طرف دوستان شما پیامک می آید که اول تکلیف سکونت ایشان را مشخص کنید.
خوشبختانه تکنولوژی پیامک این امکان را در اختیار برخی از دوستان قرار داده است که زمستان در آفتاب رو و تابستان در سایه بنشینند و با پیامک ذهن ما و دیگران را به هم ریخته و آبروی خود برده و زحمت ما را زیاد نمایند.
وقتی دوست نزدیک و همکار ما در حضور نماینده عالی دولت بگوید: « من را رئیس کنید تا تشویش اذهان عمومی نکنم » و «ریاست را دوست دارم» چه می توان گفت؟

همچنان به توسعه و پیشرفت برزک امیدوارم

برزک از قافله پیشرفت عقب مانده است. با نگاهی اجمالی به 10 سال گذشته برزک متوجه می شویم که رشد و توسعه برزک می توانست بیش از این باشد که اکنون می بینیم. من کاری به مشکلات ریشه ای و عمومی ندارم. مشکلات که در سطح کشور عمومیت دارد. صحبت من از شرایط موجود است.    


نخبگان پا به دایره تصمیم سازی ، سیاستگذاری و مدیریت شهری برزک بگذارند. 


همواره برزک به منابع انسانی توانمند خود افتخار کرده است. به گواهی اسناد موجود تعداد متوسط تحصیل کردگان، فرهیختگان و روحانیون و شخصیت های مذهبی برزک بیش از متوسط دیگر مناطق است. افرادی که در سطح کشور و حتی جهان منشأ خدمات ارزنده بوده اند و هر برزکی به وجود آنان افتخار می کند. ولی وقتی با اکثر آنها که به گفتگو می نشینیم دل از برزک بریده اند. علت چیست؟ نه آن است اگر کسی پا به گود خدمت گذاشت با هجمه ای از توهین ها مواجه گشت؟ آنهم نه از طرف افرادی که فکرشان بر منطق استوار است بلکه از سوی افرادی که از حداقل دانش بی بهره و از طرفی مدعی مدیریت شهری اند.
برزک از برزکی است. در هرکجای دنیا. اینگونه نیست که برزک از آدم خاصی باشد. یا یک نفر صاحب برزک باشد یا خدای نکرده کسی ادعای کدخدایی برزک را داشته باشد. برزک از برزکی است در هرکجای دنیا و باید نسبت به آن احساس مسئولیت وظیفه و حق بکند. 


منیت ها را کنار بگذاریم تا مردم دوستمان بدارند 


هیچ شکی نیست اگر برزک به اینجا رسیده است ، صاحب ساختمانی به نام بخشداری، شهرداری، بانک ، اداره های مختلف شده است به واسطه پیگیری و زحمت افرادی است که در میدان خدمت زندگی بر خود سخت نموده و برزک را این کرده اند که اکنون است ولی مردم از منیت ها روی گردانند. نمی دانم علت چیست. من اینگونه نیستم. اگر کسی به من خدمتی هم نکند ولی عار ندارم که منتش را بکشم ولی تجربه انتخابات گوناگون نشان داده است مردم ترجیح می دهند نماینده ای داشته باشند که خدمت نکند بی منت تا اینکه خدمت بکند با منت و این نیز می تواند درس بزرگی باشد برای کسانی که علاقمند به درس آموزی اند. 


 با دور کردن ریاست طلبی می توان به مردم خدمت کرد 


نمی دانم چرا بعضی ها عشق رئیس شدن دارند. سر در نمی آورم چرا بعضی ها دوست دارند بالای جلسه بنشینند. چرا دوست دارند در عکس باشند. اصلاً نمی فهمم. اصلاً به صراحت می گویند دوست دارم رئیس باشم. البته فکر نمی کنم  چنین افرادی در برزک باشند ولی قطعاً با چنین تفکری نمی توان به مردم خدمت کرد.
چند وقت پیش به مراسمی در شهر کامو دعوت بودم. شاید باور نکنید. غالب سرمایه دارها و متنفذین کامو در جلسه به مردم خدمات ارائه می دادند. در مواردی به چشم دیدم که برخی از میهمانان این افراد را نمی شناختند و دستور و سفارش میوه و غذا می دادند که من از این امر خجالت می کشیدم. ولی می دانم اگر کسی دلش برای شهرش بسوزد مثل خدمتکار برای مجموعه شهر و مردم و میهمانان خدمت می کند. نمی رود بالا بالا بنشیند و دیسیپلین اداری را رعایت کند. 


ثبات فکری مهم ترین لازمه مدیریت است 


بی ثباتی در فکر و اندیشه و اظهار نظر بدتر از همه چیز است. امروز یه حرفی بزنی. فردا یه حرف دیگر. خوب یکی از خصوصیات مرد را بر استواری حرفش دانسته و شناخته اند. اگر قرار باشد امروز به یک خادم مردم به یک مسئول کشوری  ناسزا بگوییم و وی را زالو خطاب کنی و فردا بگویی من نگفتم و حرف بر شما مشتبه شده است. امروز بگویی فلانی به فلانی ناسزا گفته است و فردا بگویی نه این حرف ها به اشتباه به گوش شما رسیده است. به این می گونید بی ثباتی. به نظر من این یک مریضی است. من فکر نمی کنم چنین فردی در مدیریت شهری برزک باشد ولی اگر خدای ناکرده مواظب نکنیم و این چنین شود چه امیدی می توان به پیشرفت و توسعه شهر داشت؟  

دیروز باهم به این نتیجه رسیده ایم که اگر اینگونه باشیم بهتر است. امروز یکی دیگر در گوشمان پچ پچ کرده است. حرف دیروز یادمان رفته و امروز پیرهن عثمان را سرنیزه کرده و فریاد حق خواهی سرمی دهیم.


 با آدم های بزرگ می توان کارهای بزرگ کرد 


وقتی فکر کوچک باشد نمی توان بحث های بزرگ را مطرح کرد. الحمدالله فکر مدیریت شهری در برزک بزرگ و توسعه یافته است. مدیریت شهری به بالابردن بهره وری در کشاورزی برزک فکر می کند. به توسعه شهر فکر می کند. به پروژه های بزرگ فکر می کند. به احداث هتل و مهمانسرا و رونق گردشگری برزک فکر می کند. به آبرسانی به مناطق حومه فکر می کند. به گاز رسانی به حومه فکر می کند. به ساماندهی رودخانه های برزک و پروژه های آبخیزداری فکر می کند.
اصلاً اینگونه نیست که خود را گرفتار یک جوی آب کرده باشد که از کنار خانه مش حسن می گذرد. البته آن هم در جای خود مهم است. اصلاً اینگونه نیست که درگیر  این باشد که چندتا صندلی زیرآفتاب سوخته از بین می رود. البته آن هم در جای خود مهم است. اصلاً درگیری این نیست که در فلان منصب از موقعیت اجتماعی بهتر برخوردار است اگر رئیس یا معاون نباشد مردم خواهند گفت موقعیت اجتماعی ندارد. به این فکر نمی کند خود را درگیر کوچه و گل بازی و از این حرف ها بکند. خوشبختانه در برزک فکرهای بزرگ جولان می دهد. 


اگر گذشت کنیم به نتیجه می رسیم 


به اعتقاد من هرکس بگوید مرغ یک پا دارد اشتباه کرده است. وقتی فکر کنیم فقط خودمان عین حق هستیم این شروع یک خودخواهی است. شاید خودمان هم نفهمیم. ایران کشور افراط و تفریط هاست. در یک دوره طولانی از زندگی منفعل می شویم و یک باره می خواهیم همه چیز را تغییر بدهیم. این که نمی شود. دولت هم دولت اعتدال و تدبیر است. دولت انعطاف است. چوب خشک هرچه هم مقاوم باشد بعد از اندکی فشار می شکند. انعطاف پذیری و تعامل است که باب پیروزی را می گشاید مگر این که فکر کنیم هم بد هستند و ما خوبیم.
من جایی به نان قرض دادن اشاره کردم. شاید از زاویه دیگر و منصفانه تر بخواهم مطرح کنم به واژه تعامل می رسیم. بالاخره هرکدام از ما نقاط ضعف و قوتی داریم. زمانی می توانیم باهم کار کنیم که بدی های همدیگر را ببخشیم و خوبی ها و نقاط قوتمان را پررنگ کنیم. وقتی شیشه را بشکنی اول دست خودت را می برد.  


مدیریت یعنی هماهنگی بین فکرها و نظرات مختلف 


مدیریت به معنی استفاده از قوه قهریه نیست. مدیریت این نیست که با ضرب و زور قانون حرفی را به کرسی بنشینیم. در مدارس ابتدایی هم مبصر نمی تواند نظم برقرار کند. ما با انسان سرو کار داریم. انسانی که مهربانی را می فهمد. انسانی که به دنبال تعامل است. انسانی که احترام می خواهد. انسانی که موجود زنده است. به قول قدیمی ها 5 انگشت دست هم باهم متفاوتند. هنر ما این است که این پنج انگشت را در کنار هم قرار داده و کاری بکنیم.
ما وقتی نتوانیم نظر دوستان نزدیک خود را نیز حاصل کنیم این به معنی چیست؟ شاید فکر می کنیم همه بدند و فقط ما خوبیم. بالاخره وقتی میانگین نظرات مطرح می شود گاهی هم ممکن است به ذائقه ما خوش نیاید و گاهی به نظر دیگران ناخوش باشد.  


وقتی خودمان احترام هم را بگیریم دیگران هم چنین می کنند 


ما وقتی خودمان احترام همدیگر را داشته باشیم یکی هم که از بیرون مهمان ما شده باشد اینگونه می کند. ولی وقتی ما برای هم بی احترامی کنیم می آید پیش ما یک جرف می زند و می روید پیش دیگری یک چیزی دیگری می گوید. با خودش هم می گوید خوب اینها که به جان هم افتاده اند. من  هم فقط به گونه ای از جوی این بی سامانی بپریم که لباسم خیس نشود.
البته چنین افرادی در برزک نیامده و نیستند ولی اگر چنین شود امر طبیعی است. خوب هرکسی با وجودی که به فکر خدمت و پیشرفت به نوع انسانی است. به فکر تعهد و مسئولیت است، دغدغه هایی نیز برای خود دارد. ما نباید انتظار داشته باشیم دیگران خود را قربانی ما کنند که خودمان نیز برای هم اهمیت قائل نیستیم. 


من یک منتقدم تا سیاستمدار 


حرفه اصلی من روزنامه نگاری است. آدم با احساسی هستم. از هیچ کس کینه ای به دل ندارم. در تمام زندگی ناچیزی که کرده ام مشکلات و ناهمراهی های بسیاری دیده ام. ولی همه آدم هایی که در زندگی من آمده و رفته اند دوست می دارم. چند روزی است پا به عرصه شورای اسلامی شهر گذاشته ام. خیلی با روحیه و احساس من سازگار نیست. خیلی چیزها هست که اگر به حرفه روزنامه نگاری خود رجوع کنم باید بنویسم و ملاحظات مسئولیت مرا منع می کند. نمی خواهم به این نتیجه برسم که اخلاق از جامعه مدیریت شهری رخت بربسته است. نمی خواهم به این نتیجه برسم که اثری از گذشت دیده نمی شود. نمی خواهم بپذیریم که برخی از مدیران شهری درگیر فکرهای کودکانه و ناچیز هستند. نمی خواهم بپذیریم برخی افراد منافع عامه مردم را قربانی حب ریاست کرده اند. نمی خواهم بپذیریم کارهای بزرگ را رها کرده و درگیر فکرهای کوچک شده ایم.
همچنان به توسعه و پیشرفت برزک امیدوارم.

تسریع در اجرای پروژه‌ فاضلاب شهری قمصر با همکاری مردم

مدیرعامل آبفای کاشان گفت: توصیه آبفا برای تسریع در اجرای پروژه فاضلاب شهری استفاده از روش بیع متقابل و مشارکت بخش خصوصی و همکاری شهروندان است که مکانیزم اجرایی آن از طریق تبصره 3 با همکاری شوراهای اسلامی شهر امکان پذیر است.
 
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، محمدرضا اسدی، طول شبکه فاضلاب شهری قمصر را 60 کیلومتر ذکر کرد و گفت: عملیات ساخت 35 کیلومتر از این مقدار تا کنون انجام شده است و در سال گذشته از 3 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده 70 درصد آن محقق شد.
 
وی تصریح کرد: به علت هشتمین سال خشکسالی با مشکل تأمین آب در منطقه و بخش قمصر مواجه هستیم و منابع آبی مناسبی برای تأمین آب شرب در اختیار نداریم.
 
مدیرعامل آبفای کاشان افزود: اختلاف ارتفاع بیش از 650 متر در شهر قمصر باعث مشکلاتی برای شبکه آبرسانی این شهر شده است که هدررفت آب در شبکه یکی از تبعات این امر است.
 
رییس شورای اسلامی شهر جوشقان قالی نیز در این جلسه گفت: جوشقان 30 سال است که با کمبود آب مواجه است. خصوصاً در این چند سال اخیر به واسطه خشکسالی‌های پی در پی این مشکل حادتر شده است.

رمضان صادقپور ادامه داد: چاه‌های عمیق و نیمه عمیق زده‌ایم، ولی هم‌چنان مشکل پابرجا است. در سال جاری با تانکرهای آبرسانی مشکل آب شرب شهروندان را حل کردیم، اما باید برای رفع مشکل چاره اندیشی کرد.
 
وی شبکه آبرسانی را با قدمت  25 ساله و فرسوده ذکر کرد و گفت: در صورتی که شبکه آب شهر جوشقان اصلاح شود جلوی هدررفت بخشی از آب گرفته می‌شود.
 
رییس شورای اسلامی شهر جوشقان قالی شبکه فاضلاب شهری جوشقان قالی را مهم‌ترین درخواست شهروندان بعد از تأمین آب ذکر کرد و گفت: با توجه به این که شهر کوهستانی است مردم مشکلات زیادی در خصوص چاه‌های جذبی منازل داشته و ایجاد شبکه فاضلاب شهری برای شهر یک درخواست عمومی است.

بهشت علی آباد منتشر شد

نخستین شماره «بهشت روستای  علی آباد» به همت جوانان این روستا و با سرپرستی محمدعلی خرمی پیشکسوت مطبوعات و فعال در حوزه نشریات سراسری و محلی منتشر شد.
به گفته دبیر این ویژه نامه ؛ علی آباد اولین روستای منطقه است که  توانسته ویژه نامه اختصاصی منتشر نماید تا اطلاع رسانی به روش رسانه مکتوب را نهادینه نموده و قدمی در جهت آگاهی بخشی عمومی بردارد.
محمد علی خرمی در بخشی از سرمقاله این ویژه نامه اظهار می دارد: ما آمده ایم که با الگو قرار دادن روش نام آوران عرصه روزنامه نگاری ایران بمانیم، با اینکه می دانیم راه سخت است و دشوار اما دل در گرو مهربانی مردم خون گرم و نجیب کویر داریم، مردمی که در طول هشت سال حمله وحشیانه رژیم بعث، بهترین فرزندانشان را دادند اما وطن ندادند.
ما آمده ایم که بمانیم و دستان پینه بسته کشاورزان، کارگران، پیشه وران، صنعتگران، فرهنگیان و همه زنان و مردان زحمت کش منطقه کویرات به نشانه پیمان می فشاریم.
شایان ذکر است از انتشار ماهنامه بهشت پنهان بیش از 6 سال می گذرد و در این فرصت کوتاه توجه علاقمندان عرصه رسانه و مردم  به  ماهنامه در روستا و شهرهای شهرستان نشان از آن دارد که جایگاه رسانه های مکتوب در بین انبوه وبلاگ ها و سایت ها مجازی با اهمیت و قابل توجه است. 

تا کنون ویژه نامه های بهشت پنهان در شهرهای کاشان، آران و بیدگل ، نوش آباد ، قمصر، نیاسر ، مشکات ، برزک منتشر شده است. 

نخستین شماره ویژه نامه علی آباد ضمیمه رایگان شماره 60 ماهنامه بهشت پنهان است که پی دی اف آن از طریق لینک های زیر قابل دریافت می باشد. 

 

لینک ویژه نامه علی آباد - با کیفیت

لینک ویژه نامه علی آباد - کم حجم

لینک بهشت ۵۹ و ویژه نامه برزک 

ساماندهی حمل و نقل با تدبیر شهردار

شهرداری مدیریت حمل و نقل بین شهری برزک – کاشان را در حالی پذیرفت که الزام قانونی در این خصوص نداشت. راه دور است و پرپیچ و خم. رانندگان خط می گویند کرایه ها کفاف هزینه های آنها را نمی دهد و به نسبت دیگر خطوط بی بهره ترند. و این موضوع، کار را مشکل تر می کند. 

شهرهای مشابه نظیر  نوش آباد، قمصر، نیاسر ، جوشقان و کامو، مشکات نیز همین گونه عمل کرده اند. با وجود محدودیت های قانونی اختیار خط را در دست گرفته و مدیریت می کنند.
خدا خیر بدهد به شهرداری نیاسر. می گویند هفت هشت میلیارد تومان بدهی دارند. هفت هشت ماهی حقوق کارکنانشان عقب افتاده است ولی با این وجود 5 دستگاه اتوبوس در خط کاشان نیاسر راه انداخته اند تا مردم را جابجا کنند. می گویند مطابق کرایه ای که از مسافر این خط می گیرند هزینه می کنند تا خط پابرجا بماند. اتوبوس ها در کنار تاکسی های خط نیاسر باعث شده آب خوش از گلوی مردم و توریسم این شهر پایین رود و آبشارشان را دلپذیرتر کند.
خوب! جاده و حمل و نقل مهم است. می گویند زیربنای توسعه و پیشرفت است. از همه ی اینها گذشته ناوگان حمل و نقل ویترین منطقه و آبروی شهر است. اگر قرار باشد راه برزک ناهموار باشد و ناوگان حمل و نقل درست حسابی هم نداشته باشد پس چه امیدی می توانیم به توسعه و پیشرفت شهر داشته باشیم.
امروز مردم برزک تردد بسیاری به کاشان دارند. کارمند بسیاری از ادارات برزک از کاشان می آیند. دانشجوی دانشگاه پیام نور به برزک رفت و آمد می کنند. طلبه های حوزه علمیه به شهر رفت و آمد می کنند. جایگاه فرهنگیان و معلمان اقتضا می کند از سرویس مناسب رفت و آمد برخوردار باشند. برزک کم و بیش توریسم دارد. بسیار از شهروندان می خواهند در برزک بمانند و فقط برای کار به کاشان بروند و برگردند. اگر قرار باشد ناوگان جابجایی مسافر درست و حسابی نداشته باشد که هرچه ذره ذره آبرو جمع کرده ایم با یک بی سامانی حمل و نقل به باد می رود.
تعداد تاکسی های برزک نیز کم هستند. بعضی از رانندگان تاکسی ها هم فکر می کنند خط مال خودشان است. اگر مسافربر شخصی داخل خط شود می خواهند قلم پایش را خرد کنند. در صورتی که بار اصلی مسافر خط برزک بر دوش مسافرکش های شخصی است و اگر حساب و کتاب و ساماندهی در کار باشد و آنها را  به بازی بگیرند فرصت بسیار خوبی را به دست آورده اند. نباید کاری کنیم که هم شخصی ها را از خط دور کنیم و هم تاکسی های محدود ،  حاضر به پوشش خط نباشند.
بخشدار هم نماینده عالی دولت در منطقه است. رئیس کمیته انضباطی نیز هست. قرار شده کمیته انضباطی را فعال کند. کمیته عضوی از شهرداری و عضوی از نماینده تاکسیداران دارد. عضو افتخاری هم از شورای شهر به کمک می آید. دو هفته ای یک بار هم جلسه بگیرند. هر تخلفی که در خط اتفاق افتاد نخست شهرداری از ابزارهایی که در اختیار دارد نظارت و کنترل کند در در نهایت شهرداری یا نماینده تاکسیداران تخلف را به صورت مکتوب به کمیته انضباطی ارجاع دهند تا رسیدگی شود.
ختم کلام امروز جلسه ای در بخشداری برگزار شد. قرار شد مدیریت و مسئولیت خط برون شهری برزک کاشان در اختیار شهرداری باشد. تاکسیداران نماینده ای مشخص کنند که با هماهنگی شهرداری به برنامه ریزی و ساماندهی خط همت کند. و تخلفات نیز در کمیته ی انضباطی مطرح و پیگیری شود.
البته برزک شهر هزار و یک سلیقه است. ممکن است فردا یکی از راه برسد و سلیقه جدیدی مطرح کند. تجربه نشان داده است اگر مدیریت شهری مقتدر و به دور از پراکندگی آرا وارد گود خدمت شود قطعاً قدرت و توان جمع و جور کردن کار را به شایستگی خواهد داشت.  

مهندس والی زاده شهرداری توانمند است. تحصیل کرده است. مدیریت در شهرداری های بزرگ را در کارنامه خود دارد. بد و خوب روزگار را چشیده است. دوستان خوبی در سازمان ها و ادارات شهرستان و استان و کشور دارد. قدرت تحلیل خوبی دارد بیراه نگفته ام اگر ساماندهی حمل و نقل شهرستان در ید او باشد نیز از پس آن بر می آید و من امید بسیار دارم با تدبیر ایشان خط برزک نیز سر و سامانی بگیرد. انشاءالله

شبکه فاضلاب شهری برای حفظ «اویی نوش آباد» یک ضرورت است

 

رییس شورای اسلامی شهر نوش آباد گفت: اجرای پروژه فاضلاب شهری برای نوش آباد با توجه به وجود شهر زیرزمینی اویی یک ضرورت است و شورا و شهرداری آمادگی همه گونه همکاری خود را جهت تحقق هرچه سریع‌تر این پروژه اعلام می‌کنند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، سید حسین یداللهی در جلسه‌ای که به منظور برنامه ریزی در خصوص اجرای شبکه فاضلاب شهری نوش آباد برگزار شد، اظهار کرد: مدیریت شهری و مردم شهر تاریخی نوش آباد به مشکلات اجرای این پروژه آگاه هستند و می‌دانیم این پروژه مشکلاتی نیز خواهد داشت ولی همه کمک می‌کنیم تا با کاهش و حل مشکلات پروژه به بهترین نحو عملیاتی شده و هرچه سریع تر به بهره برداری برسد.
 
وی افزود: پیشنهاد شورای اسلامی شهر نوش آباد آن است که اجرای تصفیه خانه فاضلاب به گونه‌ای برنامه ریزی شود تا کشاورزان منطقه بتوانند از پساب تصفیه شده فاضلاب شهری استفاده کنند.
 
یداللهی گفت: متأسفانه میزان آب بسیاری از چاه‌های دشت‌های نوش آباد کاهش یافته و مشکلات بی آبی روز به روز بیشتر می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود از طریق پساب فاضلاب شهری حل بخشی از مشکلات کشاورزان مورد توجه قرار گیرد.
 
رییس شورای اسلامی شهر نوش آباد افزود: نوش آباد در زمینه تأمین آب فضای سبز شهری نیز با مشکل مواجه است و پیشنهاد می‌شود بخشی از پساب تصفیه شده فاضلاب شهری  نیز در این خصوص در نظر گرفته شود.
 
مشکلات پروژه را پذیرفته‌ایم
 


 

شهردار نوش آباد هم در این جلسه گفت: مشکلات پروژه را آگاهانه پذیرفته‌ایم و آن را حل می‌کنیم.
 
علی اصغر شقایقی تصریح کرد: نظر شهرداری آن است که این پروژه با سرعت انجام شود و شهرداری از هر گونه همکاری در این خصوص دریغ نخواهد کرد.
 
وی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت آن است که پروژه با سرعت انجام شود. قطعاً تعطیلی و کندی کار پروژه مردم را بیشتر خسته می‌کند و انتظار داریم در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد بهره برداری از پروژه فاضلاب شهری نوش آباد باشیم.
 
شقایقی پیشنهاد داد: جانمایی تصفیه خانه به گونه مدنظر قرار گیرد که کشاورزان منطقه بتوانند از پساب تصفیه شده استفاده کنند.
 
فاضلاب شهری نوش آباد با مشارکت شهروندان انجام می‌شود
 


 

هم‌چنین مدیرعامل آبفای کاشان گفت: شواهد امر نشان می‌دهد مردم و مدیریت شهری نوش آباد خواهان اجرای پروژه فاضلاب شهری هستند و بخش عمده‌ای از این اقدام با مشارکت شهروندان از طریق فروش انشعاب محقق می‌شود.
 
محمد رضا اسدی با تأکید بر نقش مردم و مدیریت شهری در خصوص اجرای این پروژه یادآور شد: تجربه‌ای که در خصوص فاضلاب شهری کاشان داریم این است که موفقیت پروژه فاضلاب شهری کاشان مرهون همراهی مدیریت شهری و مردم است و در خصوص نوش آباد باید مطمئن شویم که آیا این همراهی از ابتدا تا انتهای پروژه خواهد بود یا خیر؟
 
وی تأکید کرد: موضوع مهم در خصوص اجرای این پروژه آن است که تغییر و تحولات مدیریت شهری مشکلاتی برای پروژه ایجاد نکند تا مردم در رنج و مشقت قرار نگیرند.
 
اسدی گفت: باید پروژه در کوتاه ترین زمان ممکن انجام و به بهره برداری برسد و پیش بینی ما فاصله زمانی 2 سال است که بیش از این به هیچ وجه توجیهی برای شرکت آب و فاضلاب و سرمایه گذار پروژه ندارد.
 
مدیرعامل آبفای کاشان در خصوص ضرورت اجرای شبکه فاضلاب شهری به خصوص در منطقه گفت: بحران بی آبی منطقه و میکربی شدن منابع زیرزمینی به واسطه چاه‌های جذبی منازل این ضرورت را ایجاب می‌کند تا با احداث شبکه فاضلاب شهری و تصفیه فاضلاب از آلودگی منابع جلوگیری و همچنین از پساب حاصل به عنوان جایگزین در بخش صنعت، کشاورزی و فضای سبز استفاده کنیم.
 
اسدی وجود شهر زیرزمینی اویی نوش آباد را به عنوان یک اثر تاریخی باارزش و ملی برشمرد و افزود: بعد از کشف این اثر تاریخی درخواست‌های زیادی از سوی شهروندان و مدیریت شهری مبنی بر اجرای شبکه فاضلاب شهری نوش آباد مطرح شد تا با اجرای شبکه فاضلاب شهری از تخریب این شهر زیرزمینی به واسطه چاه‌های جذبی خانگی جلوگیری به عمل آید.
 
وی شهر زیرزمینی و شبکه فاضلاب شهری را در کنار هم به عنوان یک فرصت و تهدید دانست و گفت: همانگونه که اجرای شبکه فاضلاب شهری نوش آباد از شهر زیرزمینی اویی حفاظت خواهد کرد می‌تواند به عنوان یک مانع نیز مشکلاتی برای اجرای شبکه فاضلاب شهری ایجاد کند.
 
اسدی گفت: تجربه‌ای که در کاشان داریم نشان می‌دهد نتوانستیم به هیچ وجه شبکه فاضلاب شهری و خطوط انتقال را از 2 کیلومتری سیلک و یا 600 متری باغ فین به جهت حساسیت‌های موجود عبور دهیم و در زمینه شهر نوش آباد نیز باید از ابتدای پروژه وضعیت حریم شهر زیرزمینی برای ما مشخص گردد و از هم اکنون بدانیم تا چه شعاعی یا چه محدوده‌ای می توانیم ورود پیدا کنیم و این به عنوان یکی از چالش‌های فرا روی این پروژه است.
 
مدیرعامل آبفای کاشان برآورد هزینه این پروژه را در بخش شبکه جمع آوری بر اساس فهرست بهای 1392 به مبلغ 12 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: امیدواریم با مشارکت مردم، حمایت مدیریت شهری و مشخص شدن بحث‌های فنی به خصوص در حوزه میراث فرهنگی هرچه زودتر پروژه را شروع و در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره برداری برسانیم.