گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

10 سال آینده باید نفت بدهیم آب بگیریم

 

 

مدیرعامل آبفای کاشان در خصوص مطالعات شبکه فاضلاب شهر آران و بیدگل گفت: یکی از راهکارهای عملی برای اجرای هرچه سریع‌تر پروژه فاضلاب شهر آران و بیدگل کمک گرفتن از مشارکت‌های مردمی است که مکانیزم آن از طریق تبصره 3 در اختیار شورای اسلامی شهر قرار گرفته است.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، محمدرضا اسدی در جلسه مشترک با سرمایه‌گذار پروژه‌های فاضلاب شهری آران و بیدگل تصریح کرد: با استفاده از این قابلیت قانونی می‌توان بخشی از مشکلات مالی پروژه را مرتفع نمود و راهکار دیگر استفاده از روش بیع متقابل است که به واسطه آن حق استفاده از پساب برای مدت محدود و مشخص در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد که امیدواریم با همکاری مدیریت شهری و مسؤلان شهرستان این موضوع به بهترین نحو محقق شود.
 
وی طول شبکه فاضلاب شهری آران و بیدگل را 130 تا 135 کیلومتر اعلام کرد و گفت: در صورتی که متکی به اعتبارات دولتی باشیم اجرای شبکه فاضلاب شهری آران و بیدگل بیش از 20 سال به طول خواهد کشید، ولی در صورتی که با سرمایه‌گذار به توافق برسیم اجرای کامل شبکه فاضلاب و تصفیه خانه طی دو سال به پایان می‌رسد و هرچه پروژه سریع‌تر انجام شود به نفع سرمایه گذار خواهد بود.

مدیرعامل آبفای کاشان برآورد اولیه اجرای شبکه فاضلاب شهری آران و بیدگل را بر اساس فهرست بهای سال 92 به مبلغ 90 میلیارد تومان ذکر کرد و گفت هرچه کار را به تعویق بیندازیم هزینه‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.
 
هم‌چنین یک سرمایه‌گذار پروژه‌های فاضلاب شهری نیز در این جلسه گفت: د10سال دیگر باید نفت بدهیم و آب بگیریم و همان طور که صنایع کوچک فدای صنایع بزرگ شدند، اکنون شهرهای کوچک نیز در حال فدا شدن شهرهای بزرگ می‌شوند.
 
حمید مهدی‌زاده مشهدی تصریح کرد: اجرای پروژه‌های زیرساختی شهرهای کوچک در اولویت‌های بعدی قرار گرفته و باعث می‌شود که توسعه شهر با چالش جدی مواجه شود.
 
وی افزود: مردم در شهرهای کوچک آمادگی دارند هزینه پروژه‌های زیرساختی را تأمین کنند و تنها این امر نیاز به مدیریت شایسته مدیران شهری دارد و این موضوع در قراردادهای فایناس به خوبی دیده شده که هزینه‌های سرمایه‌گذار بر اساس یک مدل مالی مشخص در طولانی مدت به وی پرداخت می‌‌شود و از طرفی مردم نیز تحت فشار قرار نمی‌گیرند.
 
این سرمایه‌گذار پروژه‌های فاضلاب شهری اجرای پروژه در آران و بیدگل را در دو فاز دانست گفت: در سال اول شبکه جمع آوری فاضلاب شهری انجام می‌شود و در سال دوم اجرای خط انتقال و تصفیه خانه را انجام می‌دهیم.
 
مهدی‌زاده مشهدی یادآور شد: تبصره 3 مکانیزم‌های مورد نیاز را در اختیار مدیران شهری شرکت آب و فاضلاب قرار می‌دهد تا مشارکت‌های مردم را بر اساس آن تعریف کرده و باعث توسعه زیرساخت‌های شهری و آبادانی روزافزون منطقه شوند. 

 

لینک خبر در ایسنا

آران و بیدگل مستعد سرمایه‌گذاری فاضلاب شهری است

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه آران و بیدگل کوهسانی نیست و از شیب ملایمی برخوردار است، این امر باعث تسهیل در اجرای شبکه فاضلاب شهری شده و سریع‌تر می‌توانیم از نتایج آن بهره‌مند شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، عباسعلی منصوری در جلسه مشترک با مدیرعامل و معاونین شرکت آبفای کاشان و سرمایه‌گذار پروژه‌های فاضلاب شهری با بیان اینکه اجرای پروژه فاضلاب شهری در آران و بیدگل یک ضرورت است، اظهار کرد: هر گونه سرمایه‌گذاری در منطقه نیاز به آب دارد و از طرفی نه دریایی داریم و نه رودخانه‌ای که آب شیرین کن زده و از آن استفاده کنیم و چاره‌ای نداریم جز آن که آب موجود را بهینه مصرف کنیم و اجرای پروژه‌های فاضلاب شهری را برای استفاده از پساب آن در بخش کشاورزی و صنعت و هم‌چنین دغدغه‌های زیست محیطی در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: وجود دریاچه نمک به وسعت 40 در 60 کیلومتر در آران و بیدگل فرصت بی‌نظیری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده، اما برای استحصال مواد معدنی این دریاچه مانند لیتیم، منیزیم و مواردی از این دست نیازمند به آب مستیم.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی تنها راه دسترسی به دریاچه نمک را شهرستان آران و بیدگل دانست و یادآور شد: بیش از دو سال است در زمینه سرمایه‌گذاری روی منیزیم کار می‌کنیم تا موجب شکوفایی اقتصادی منطقه شود، ولی به نتیجه رسیدن این امر مستلزم داشتن منابع آبی مناسب است.

منصوری توجه به وضعیت جغرافیایی، پلیتیک و اکونومیک منطقه کاشان و آران و بیدگل را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: نیازهای آبی منطقه روز به روز بیشتر می‌شود و سطح آب در منابع زیرزمینی نیز پایین می‌رود و همه این موارد به خاطر این است که صنعتی هستیم و مهاجرپذیر و از این رو است که مشکلات بی آبی منطقه بیشتر می‌شود.

وی یادآور شد: بحث ذخیره سازی گاز، در منطقه نصرآباد و هم‌چنین منطقه ویژه اقتصادی مشکات نیز فرصت‌های بی نظیر سرمایه گذاری در منطقه است. در فاز اول پروژه ذخیره سازی گاز حجمی بالغ بر یک میلیارد و فاز دوم بیش از چهار میلیارد مترمکعب ذخیره گازی در نظر گرفته شده است که ایجاد صنایع پتروشیمی در منطقه را به ما دیکته می‌کند تا از ارزش افزوده منابع گازی بهره برداری کنیم که همه این اقدامات مستلزم داشتن منابع آب مطمئن است.

نماینده مردم آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنگناهای منابع آبی منطقه تصریح کرد: هنوز بعد از گذشت چندین سال از افتتاح خط انتقال زاینده رود نتوانسته‌ایم ظرفیت نهایی این خط را محقق سازیم و از طرفی دیگر با توجه به مشکلات آبی که در اصفهان وجود دارد بیش از این نیز نمی‌توانیم پیگیری کنیم. با این وجود چنانچه ظرفیت نهایی خط انتقال آب زاینده رود عملی شود تازه به یک نقطه سر به سر رسیده‌ایم و اگر نشود بحران بی آبی هم‌چنان دامنه گیر منطقه خواهد بود.

منصوری تأکید کرد: اجرای پروژه فاضلاب شهری در شهرهای منطقه نه تنها می‌تواند در خصوص مسائل زیست محیطی قابل توجه باشد، بلکه پساب حاصل از آن یکی از راه‌های مقابله با بحران آب است و می‌توان از پساب حاصل در بخش‌های صنعت و کشاورزی بهره برداری کرد.

وی استفاده از قابلیت‌های مردمی در خصوص سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی را با اهمیت دانست و گفت: اگر بخواهیم منتظر بودجه‌های دولتی باشیم اعتباری وجود ندارد و در صورتی موفق خواهیم بود که متکی به قابلیت‌های مردمی و منطقه باشیم. 

 

لینک خبر در ایسنا

کاشان پایلوت توسعه الکترونیک کشور شد

در اولین نشست هم اندیشی ملی برای توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی کشور که در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد کاشان به عنوان پایلوت شهر الکترونیکی در حوزه تجارت، اقتصاد و گردشگری کشور انتخاب شد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، معاون فرماندار کاشان با اعلام این خبر گفت: در کشورهای توسعه یافته، تجارت الکترونیکی و به تبع آن استفاده از ابزارهای هوشمند برای زندگی بهتر، رفاه اجتماعی و توسعه اقتصادی مورده بهره‌برداری قرار می‌گیرد و وقت آن رسیده ما نیز هوشمندانه، از تکنولوژی‌های نوین بیش از گذشته بهره‌برداری کنیم.

محسن فخری تصریح کرد: اکنون که تلاش می‌کنیم تا کاشان را به عنوان شهر نمونه گردشگری در سطح ملی و بین المللی معرفی کنیم لازم است تا صنعت گردشگری را در کنار سایر صنایع مستقر در شهرستان بر بستر فناوری اطلاعات تجهیز کرده و در قالب تجارت الکترونیکی از آن برای ارتقاء و توسعه شهر بهره‌برداری کنیم.
 
وی شرط تحقق این سیاست راهبردی را تامین و تربیت نیروی انسانی مجرب، متخصص و کاردان دانست و افزود: تکنولوژی ابزاری بیش نیست و آنچه می‌تواند از این قابلیت، استفاده کند نیروی انسانی ماهر و توانا است و این وظیفه سنگین بر عهده مدیران سازمان‌های دولتی و مجموعه دانشگاهی و علمی منطقه است.
 
فخری تأکید کرد: توسعه فناوری اطلاعات بدون توسعه انسانی نه تنها موفق نیست، بلکه ممکن است نتایج تلخ  و شکننده‌ای به دنبال داشته باشد و از این رو رسالت سازمان‌های مسئول سنگین‌تر از گذشته می‌شود.
 
معاون فرماندار کاشان با بیان این که زیرساخت‌های فناوری اطلاعات قدم بعدی در موفقیت این طرح است، تأکید کرد: هرچند اقدامات خوبی در زمینه زیرساخت‌های لازم و شبکه‌های اینترنتی ملی و بین المللی و ارتباطی از طریق مخابرات انجام شده، اما تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم و باید به موازات ارتقاء زیرساخت‌های اینترنتی فرهنگ صحیح استفاده از آن نیز مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با انتقاد از دیدگاه‌های سنتی در زمینه استفاده از تکنولوژی نوین یادآور شد: قدم ضروری و مهم در تحقق شهر الکترونیک تغییر  نگاه مدیران، مسؤلان و اعضاهای شوراهای اسلامی شهر و روستا از سنتی به نوین است و تا زمانی که نگاه مدیران شهری در این زمینه اصلاح نشود نمی‌توان به استفاده از ره‌آوردهای فن آوری اطلاعات امیدوار شد.
 
به گزارش ایسنا؛ در راستای این نگاه راهبردی، دومین همایش بین المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی و دومین کنفرانس گردشگری الکترونیکی ایران، با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با همکاری انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و همراهی و تعامل سازمان‌ها، نهادها، مراکز علمی و تحقیقاتی و هم‌چنین دانشگاه‌های مادر در حوزه تجارت و اقتصاد الکترونیکی کشور با شعار «هوشمندانه تجارت کنیم» در روزهای 27 لغایت 29 مهرماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
 

لینک خبر در ایسنا 

احداث راه کاشان – خنب – برزک

شهردار کاشان عنوان کرد:  

احداث راه  کاشان – خنب – برزک یک فرصت بی نظیر توریستی منطقه است. 

 

  

 

شهردار کاشان در جمع فعالان فرهنگی موسسه کمال کاشان در بخشی از صحبت های خود گفت: راه کوهستانی کاشان – خنب – برزک یک فرصت بی نظیر توریستی گردشگری برای منطقه کویری کاشان است که می تواند با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب در این خصوص بهشت را از دامن کویر به نظاره نشست.
 

 سید محمد رضوی با بیان این که به همراه شهردار و مدیران و کارشناسان شهری کاشان و برزک از این مسیر بازدید نموده است یادآور شد: شهرداری کاشان آمادگی دارد مسئولیت اجرای این پروژه ملی را بپذیرد و اولین اقدام بازدید از این مسیر به همراه اعضای محترم شورای شهر و به وسیله چرخ بال بود که مترصد فرصت و پیگیر هماهنگی های لازم در این خصوص می باشیم.
 
شهردار کاشان اذعان داشت: البته آگاهی داریم نمی توانیم روی اعتبارات دولتی برای اینگونه پروژه ها حسابی باز کنیم چه بسا پروژه های ملی که مصوب دولت نیز می باشد به واسطه تنگناهای مالی ناشی از تحریم با روند فرسایشی مواجه شده و نمی تواند اعتبارات لازم را جذب نماید.
 
رضوی گفت: توسعه کاشان در صورت محقق می گردد که مدیران شهری چارچوب های ذهنی خود را شکسته از آن افق های بلند و دوردست را نگاه کنند و براساس آن برنامه ریزی و  اقدامات عملیاتی را به صورت جهادی پی ریزی نمایند در غیر اینصورت روز به روز از غافله پیشرفت عقب خواهیم ماند.
 
وی در پاسخ به این انتقاد که اقدامات اینچنینی فراتر از حوزه مسئولیت شهرداری کاشان است گفت: شهرداری هم به خوبی با حوزه مسئولیت آشناست. به قوانین اشراف دارد و از حساب و کتاب اعتبارات نیز باخبر است ولی همیشه برای کارکردن می توان قوانین و تبصره های را پیدا کرد ولی برای کار نکردن می توان هزاران بهانه آورد که رویکرد شهرداری فرض اول است و یقین داریم قانون به حد کافی ظرفیت کار کردن برای مردم منطقه را در اختیار شهرداری قرار خواهد داد.
 
رضوی تأکید کرد: نمی توانیم سرنوشت شهر کاشان را جدای شهرستان کاشان ببینیم و همه باهم در بد و خوب منطقه شریک می باشیم. قطعاً برای پروژه مسیر کاشان – خنب – برزک شهرداری رایگان کاری انجام نمی دهد بلکه در قبال فرصت ها و قابلیت هایی که منطقه در اختیار ما قرار می دهد و امتیازهایی که به صورت تملک زمین از دولت اخذ خواهیم کرد و با فکر و تدبیر یک پروژه هزینه بر را به یک فرصت تبدیل نموده و کاری خواهیم کرد تا از برکات آن نیز مردم نجیب منطقه بهره مند شوند.
 

شهردار کاشان گفت: به گفته کارشناسان با احداث این راه کوهستانی نه تنها جلوه بی نظیر طبیعت خدادادی را در منظر مردمان دارالمومنین کاشان قرار خواهیم دارد بلکه این پروژه باعث خواهد شد راه کاشان به بخش برزک ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر کوتاه تر شود.
 
رضوی یادآور شد: بخشی از این مسیر نیز به کوه شکافی داشته و در بخشی دیگر کوتاه دیگری نیاز به احداث تونل داریم که می توانیم با بررسی بیشتر یکی از دو راه موجود را انتخاب کنیم که یکی در حوالی کارخانه سیمان کویر و دیگری به منطقه سعدآباد برزک متصل می گردد.
 
در ابتدای این نشست که با عنوان هم اندیشی فرهیختگان و اندیشمندان جوان کاشانی با شهردار جوان کاشان برگزار شد سید مرتضی طاهری عضو هیئت مدیره موسسه کمال کاشان نیز به بیان دیدگاههای خود پرداخت و گفت: جوانان آمادگی دارند تا در کنار مدیران شهری برای توسعه و پیشرفت روزافزون منطقه و شهرستان همکاری نمایند.
 

لینک خبر در ایسنا

بهشت 59 منتشر شد

 

ماهنامه فرهنگی اجتماعی بهشت پنهان شماره 59 با رویکرد آسیب شناسی توسعه کاشان و با تیتر اول «چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه کاشان بزرگ» منتشر شد.
مدیران ماهنامه در این شماره تلاش کرده اند تا کرده ها و نکرده ها حوزه عمرانی کاشان را در گفتگو با مدیران این حوزه در معرض قضاوت مخاطب قرار دهند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان کاشان در گفت و گو با بهشت پنهان خبر از تشکیل شورای توسعه کاشان بزرگ داده و یادآور شده: «فرمانداری کاشان با ایجاد سه شورای برنامه ریزی وتوسعه گردشگری، شورای سیاستگذاری  توسعه اقتصادی و  شورای سیاستگذاری توسعه فرهنگی و اجتماعی و بابهره گیری ازتوانمندی افراد فرهیخته و صاحب نظر، گام های اول برای توسعه کاشان را محکم برداشته است.»
ابوالفضل صدرائیه افزوده است: «شوراها ی سه گانه توسعه کاشان بزرگ بستر مناسبی برای حضور نخبگان کاشان در فرآیند توسعه فراهم می کند که اقدامات اولیه و شایسته ای در این خصوص انجام شده و نیازمند پیگیری تا حصول نتیجه است.»
مصاحبه با معاونت فنی و عمرانی با عنوان «راهکارهای توسعه و پیشرفت کاشان بزرگ» به بررسی تفصیلی راههای توسعه و موانع پیشرو پرداخته است. مهندس محسن فخری در بخشی از این گفت و گو یادآور شده است:
«نمی خواهم بگویم در سطح شهر کار نشده است، کار با برنامه نشده است. خیابان ایجاد کرده ایم، مسکن و مجتمع تجاری ساخته ایم، پارک درست کرده ایم، صنایع را گسترش داده ایم ولی بی‌برنامه و بدون داشتن یک محور مشخص و همه جانبه نگر. یادمان باشد تفکر ، برنامه و اقدامات امروز ما ، نتیجه و محصولش فردای کاشان است.»
فخری در بخش دیگر از مطالب خود «گردشگری کاشان» را مورد توجه قرار داده و شکوفایی آن را در برنامه ریزی همه جانبه دانسته و اذعان می دارد: «در صورتی گردشگری موفقی خواهیم داشت که نگاهمان فراتر از مرزهای جغرافیایی شهرستان کاشان باشد و با تعامل با شهرهای همجوار مانند آران و بیدگل ، بادرود و نطنز، دلیجان و نراق منطقه نمونه گردشگری تعریف نموده و با برنامه ریزی دقیق کاری کنیم که گردشگر از ورود به این منطقه حداکثر بهره برداری را به دست آورده و با رضایت کامل خارج گردد.»
متن سخنرانی پروفسور زراعت رئیس دانشگاه کاشان و  مهندس علی سعیدی بنیان گذار و موسس  بنیاد نخبگان سعیدی در اولین همایش «چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری کاشان بزرگ» از دیگر مطالب این شماره از ماهنامه بهشت پنهان است.
نقد عملکرد مدیران شهری در حوزه عمرانی نشان از انجام رسالت رکن چهارم دموکراسی دارد که  در مطالبی با عنوان «فرمانداری: دعوت کردیم. مسئولان: بی خبریم» و «کاشان بزرگ در گرو فکرهای بزرگ است» و «موازی کاری آفت مدیریت شهری کاشان است» مورد توجه قرار گرفته است.
سردبیر در بخشی از سرمقاله خود به این موضوع تأکید کرده است: «همیشه به این فکر می کنم آیا روزی می رسد که یک روزنامه نگار بی رحمانه عملکرد مسئولی را نقد کند و تقدیر شود. می دانیم آهسته آمدن و آهسته رفتن باعث می شود که گربه شاخمان نزند ولی وقتی قرار است ذره بین انتقاد را در دست گیریم و در کارهای و پروژه ها جستجو کنیم آنگاه کمی نیز باید نگران باشیم که مغضوب درگاه نگردیم.»
بهشت پنهان را بیش از پنج سال انتشار خود نشان داده است در عصر اطلاعات بیش از آن که به فکر انتشار اخبار سوخته باشد مصمم است به عمق مطالب رفته و آسیب ها و فرصت های موضوع در را گفت و گو با صاحب نظران به آسیب شناسی پرداخته و نسخه ای در اختیار مخاطب فرهیخته خود قرار دهد که برای سالیان سال به عنوان مرجع مورد استفاده قرار گیرد.
شایان ذکر است بهشت پنهان نسخه الکترونیک ماهنامه را – پی دی اف – با دریافت ایمیل از طریق سامانه پیامکی 10003611000361  در اختیار مخاطبان خود قرار می دهد. 


 

لینک دریافت فایل پی دی اف ماهنامه بهشت پنهان شماره 59  

لینک دریافت فایل پی دی اف ماهنامه بهشت پنهان ویژه برزک  

 

لینک خبر در پورتال خبری کاشان 

 

شناسایی اجزاء مصرف آب شرب و بهداشتی شهروندان کاشانی

 

 

بر اساس تفاهمنامه‌ای که بین شرکت مهندسی آبفای کشور و شرکت inter3 آلمان به امضاء رسیده است کاشان به عنوان شهر پایلوت برآورد شناسایی اجزاء آب شرب و بهداشتی شهروندان انتخاب شده و عملیات مطالعاتی و تحقیقاتی آن در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، مدیرعامل آبفای کاشان در جلسه مشترک مدیران و کارشناسان آبفای کاشان با مدیرعامل و کارشناسان شرکت inter3 آلمان با اعلام این خبر گفت: بر اساس این تفاهمنامه شرکت inter3 به نمایندگی از وزارت علوم و تحقیقات آلمان مسئولیت این پروژه را در قالب طرح مطالعاتی مدیریت یکپارچه آب IWRM به عهده دارد که آنالیز نحوه مصرف آب شرب و بهداشتی شهروندان بخشی از این اقدام مشترک است.
 
محمدرضا اسدی یادآور شد: هدف از این طرح شناسایی اجزاء مصرف آب شرب و بهداشتی شهروندان به منظور مهندسی راهکارهای متناسب جهت بهره‌وری بیشتر از منابع محدود آب و مدیریت بهینه مصرف آب است.
 
وی تصریح کرد: هر اقدام و توصیه در خصوص بهینه کردن مصرف آب در حوزه‌های مختلف مستلزم کار کارشناسی متناسب با آن حوزه است و این طرح تحقیقاتی بر اساس این تفکر است.
 
مدیرعامل شرکت inter3 آلمان نیز در این نشست گفت: استراتژی توسعه بر سه محور استوار است. حرکت در راستای پروژه‌ها و اقدامات موفق کشورهای توسعه یافته و رسیدن به آن، استراتژی توسعه مدرن مستلزم استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا است و استراتژی سوم که تحت عنوان «استراتژی سبقت گرفته» در جهان مطرح می‌شود.
 
مهاجری با بیان اینکه طرح اجرایی در شهرستان کاشان بر اساس «استراتژی توسعه‌ای سبقت گرفته» است، یادآور شد: میزان مصرف آب در اجزای مختلف ساختمان و به صورت پایلوت روی 20 خانوار انجام گرفته و جزئیات آن استخراج می‌شود.
 
مدیرعامل شرکت inter3 آلمان افزود: وقتی مطالعات به دقت انجام گیرد جزئیات الگوی مصرف آب شهروندان در منطقه کاشان و در بازه زمانی مشخص شده و خواهیم توانست راهکارهایی را پیشنهاد کنیم که منابع مالی در نقاطی متمرکز شود که با حداقل هزینه حداکثر بهره‌وری حاصل شود.
 
وی تأکید کرد: برای محاسبه میزان آب مصرف در مصارف مختلف یک خانوار در طول دو ماه نیاز به این نیست که وارد منزل مشترک شده و از نزدیک این مصرف را کنترل کنیم بلکه با بستن یک کنتور مخصوص و نصب نرم افزار این اندازه گیری با دقت بسیار بالا انجام می‌گیرد.
 
مهاجری گفت: نرم افزار استفاده شده با استفاده از پالس‌هایی که از کنتور مذکور دریافت می‌کند مصرف خانوار را تجزیه و تحلیل کرده، مصارف مختلف خانوار را تفکیک کرده و جزئیات آن را به صورت مشخص ارائه می‌نماید.
 
وی افزود: دستگاه برای هر 01 لیتر عبور آب به داخل منزل یک «پالس» ارسال می‌کند و «دیتا لوگر» هر ثانیه از عملکرد کنتور را ثبت کرده و ضمن این که آن را در بازه‌های زمانی بیشتر ذخیره می‌کند، هر چهار ساعت یک بار برای سرور اصلی در آلمان ارسال می‌کند تا تجزیه تحلیل نهایی در سرور اصلی انجام گرفته و نتایج در یک بازه زمانی 2 ماهه جمع بندی و برای ارائه راهکار استخراج شود.
 
مدیرعامل شرکت inter3 آلمان در خصوص استفاده از این تجهیزات و روش برای بررسی الگوی مصرف آب شهروندان گفت: عدم ورود به منزل مشترک و جلوگیری از ایجاد حساسیت روی مصرف کننده باعث می‌شود تا مصرف آب نسبت به شرایط معمول تغییری ایجاد نشود و نتایج این تحقیقات را که از یک جامعه آماری محدود و تصادفی به دست آورده‌ایم به مجموعه شهری تسری داده و از نتایج آن بهره‌مند شویم.

تشکیل شورای توسعه در فرمانداری کاشان

 

فرماندار شهرستان کاشان گفت: فرمانداری کاشان با ایجاد شورای برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، شورای سیاست‌گذاری توسعه اقتصادی و شورای سیاست‌گذاری توسعه فرهنگی و اجتماعی و با بهره‌گیری از توانمندی افراد فرهیخته و صاحب نظر، گام‌های اول برای توسعه شهرستان را محکم برداشته است.
 
 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، ابوالفضل صدرائیه اظهار کرد: نگاه عقلانی به توسعه و پیشرفت و عنایت خاص به سیاست‌گذاری مبتنی بر دانایی و اعتدال اصل غیر قابل انکار برای مدیریت شهرستان است.
 
وی افزود: نبود برنامه‌ریزی منسجم در حوزه فعالیت‌های فرمانداری و تعدد کارگروه‌ها در زمان‌های گذشته باعث شده فرمانداری نتواند در راستای سیاست‌گذاری کلان مدیریتی منطقه و شهرستان حرکت نموده و از رسالت اصلی خود که سیاست‌گذاری، حمایت، نظارت، هدایت و هماهنگی است دور بماند.
 
فرماندار شهرستان کاشان اضافه کرد: اتخاذ تصمیم‌های موازی در کارگروها و بعضا خارج از اهداف کلان مدیریتی نیازمند وجود شوراهای سیاست‌گذاری در فرادست این کارگروه‌ها است.
 
صدرائیه با بیان اینکه تشکیل شوراهای سیاست‌گذاری در راستای محورهای اصلی توسعه کاشان انجام شده است، افزود: مکانیزمی از طریق این شوراها تعریف شده تا بتوانیم از قابلیت‌های افراد فرهیخته و صاحب نظر دولتی و غیردولتی اعتدال‌گرا و فارغ از جناح بندی‌های سیاسی در تصمیم سازی‌های توسعه منطقه و شهرستان استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه تجربه نشان داده بدنه غیردولتی بسیار چابک‌تر از ساختار دولتی عمل کرده است، گفت: برای اینکه بتوانیم از قابلیت‌های فراوان مردمی برای توسعه و پیشرفت کاشان استفاده کنیم باید ساز و کار و مکانیزم‌ها مناسبی برای آن طراحی کرده و با توجه به برنامه‌ریزی و کار کارشناسی قدم‌های مطمئنی برداشته و قطعاً باید در این مسیر از حاشیه‌ها دوری کرده و سعه صدر خود را افزایش دهیم.
 
فرماندار کاشان تصریح کرد: شوراهای سه گانه توسعه کاشان بستر مناسبی برای حضور نخبگان کاشان در فرآیند توسعه فراهم می‌کند که اقدامات اولیه و شایسته‌ای در این خصوص انجام شده و نیازمند پیگیری تا حصول نتیجه است.
 
صدرائیه افزود: ذیل شوراهای مذکور کارگروه‌های مرتبطی تعریف شده که پروسه تدوین سیاست‌گذاری شهرستان را تکمیل می‌کند که در این خصوص کارگروه پژوهش و فناوری با بدنه کارشناسی یکی از با اهمیت‌ترین این کارگروه‌ها است و نشان از توجه ویژه فرمانداری کاشان به تحقیق و پژوهش در زمینه بحث‌های توسعه‌ای دارد.
 
وی با تشریح فرآیند سیاست‌گذاری از طریق شورا و کارگروه‌ها گفت: هدف گذاری‌های کلان توسعه شهرستان بر عهده شورای سه گانه توسعه است که کارگروه‌های مذکور در راستای این اهداف اقدام به طراحی راهکار کرده و دستگاه‌های شهرستان که خود نیز در مسیر هدف‌گذاری و ارائه راهکار حضوری فعال دارند، عملیات اجرایی آن را به عهده خواهند گرفت.
 
فرماندار کاشان تصریح کرد: پایش مستمر این فرآیند نیز جز شرح وظایف کارگروه پژوهش و فناوری است که زیر نظر مستقیم دانشگاه عملکرد را به صورت علمی رصد کرده و با ارائه خدمات کارشناسی باعث هدایت و شتاب گرفتن این فرآیند خواهد شد.
 
وی، به حفظ جایگاه سایر شوراهای قانونی در فرمانداری از جمله شورای هماهنگی مدیریت بحران، شورای تامین، شورای ترافیک، شورای فنی و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تاکید و اظهار امیدواری کرد در مدیریت جدید شهرستان، بهره‌مندی از خرد جمعی، فرایند توسعه شهرستان را تسهیل و تسریع کند.

مشکلات آب کاشان ملموس‌تر از سایر مناطق است

مدیرعامل شرکت آبفای کاشان گفت: صنعت آب و فاضلاب کشور به دلیل محدودیت منابع آب با مشکلات بسیاری مواجه است و این موضوع در کاشان ملموس‌تر است و دانشگاه‌های منطقه با توجه به ظرفیت‌های علمی مناسبی که در اختیار دارند می‌توانند اقدامات خوبی در حوزه مطالعاتی و پژوهشی برای برون‌رفت از مشکل انجام دهند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، محمدرضا اسدی در جلسه کمیته تحقیقات شرکت آبفای کاشان افزود: آنچه اکنون در حوزه آب کاشان در حال اتفاق افتادن است نگران کننده است، ولی هنوز بسیاری این موضوع را باور ندارند.
 
وی یادآور شد: کاشان در سال 58 به عنوان اولین شهر و منطقه بحرانی مشخص شده است، اما در طول این سال‌ها نسبت به این موضوع بی‌توجهی شده و با حفر چاه‌های متعدد به خصوص در حوزه کشاورزی مشکل را بیشتر کرده‌ایم.
 
اسدی تصریح کرد: در آن زمان چاه در عمق 30 متری به آب با دبی متوسط 35 لیتر در ثانیه می‌رسید که EC آن بین 1000 تا 1100 بود، ولی اکنون نه تنها سطح استاتیک به شدت افزایش پیدا کرده بلکه کیفیت آب در بعضی از مناطق به تنهایی قابل استفاده نیست.
 
رییس هیئت مدیره آبفای کاشان تأکید کرد: تا زمانی که قیمت آب واقعی نباشد و مدیریت صحیح مصرف آب صورت نگیرد وضعیت همین خواهد بود.
وی واقعی کردن قیمت آب، استفاده از آب‌های لب شور، تفکیک آب شرب و توزیع مدرن آب شرب به منازل را به عنوان راهکارهایی در خصوص مقابله با بحران بی‌آبی منطقه دانست و از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی کاشان خواست در خصوص تحقیق، پژوهش و مطالعات اجتماعی در این خصوص ورود پیدا کنند.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی کاشان نیز در این جلسه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان پروژه‌های مشترک خوبی با آبفا انجام داده است. اولین کنفرانس علمی صنعت آب و فاضلاب یکی از این اقدامات مشترک است که به خوبی برگزار شد و نتایج ارزنده‌ای به همراه داشت یکی از اقدامات در راستای تفاهم نامه مشترک دانشگاه آزاد و آبفای کاشان است.
 
منصور دیاری افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان از ظرفیت‌های علمی خوبی برخوردار است. اعضای هیئت علمی خوب و برجسته‌ای در اختیار دارد که برای انجام پروژه‌های مشترک آمادگی دارند.
 
وی یادآور شد: البته دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام بدهد. ظرفیت‌های علمی دانشگاه در صورتی می‌تواند برای منطقه مفید باشد که در یک فرآیند همگرایی مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد.
 
معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی آبفای کاشان نیز گفت: هدف‌گذاری در تفاهم‌نامه مشترک دانشگاه و آبفا استفاده از ظرفیت‌هایی است در دانشگاه و صنعت در حوزه آب دارند و مردم انتظار دارند این قابلیت‌های مشترک در راستای حل چالش‌های توسعه‌ای منطقه مورد توجه قرار گیرد.
 
علی اکبر قانع افزود: مبانی توسعه توجه به عقلانیت، انسجام بخشی نخبگان و علم گرایی است که معتقدیم توجه به این سه فاکتور می‌تواند مدیریت شهری را در مقابله با چالش‌ها یاری دهد.
 
وی محورهای تفاهم‌نامه مشترک را پژوهش، آموزش و مشاوره ذکر کرد و گفت: دانشگاه از ظرفیت علمی بسیار خوبی برخوردار است و به همان نسبت آبفا نیز یک ظرفیت تجربی خوبی دارد و اینها در کنار هم می‌توانند در صورتی که سیاستگذاری و هدف‌گذاری مناسبی انجام گیرد اقدامات مشترک خوبی انجام دهند. 

 

لینک خبر در ایسنا

اندر حکایت رئیس و نائب رئیس

انتخابات هیئت رئیسه کمیسیون های شورای اسلامی شهرستان که برگزار می شد بزرگ تر ها تلاش می کردند تا کوچک ترها ریاست کمیسیون را بپذیرند و کوچکترها هم ادب می کردند و از قبول این مسئولیت طفره می رفتند.  

شورا بخواهیم یا نخواهیم کار گروهی است. رئیس و نائب رئیس و اعضا ، همه تنها حق یک رأی دارند و وقتی به قانون شورها نگاه می کنیم  هیچ مزیتی برای مسئولیتی قائل نشده است و حتی می توان گفت به نوعی سختی کار رئیس و نائب ریس بیشتر از دیگر اعضا است.  

هرچه فکر می کنم یکی از بی عیب و نقص ترین قانون های کشوری قانون شوراهاست و علی رغم این که بعضی افراد توپ ضعف و کم کاری خودشان و کارگروهی را در زمین خلأهای قانون می اندازند بنده چنین اعتقادی ندارم و در خصوص مشکلات این حوزه می گویم از ماست که بر ماست.

ممکن است در کار گروهی یکی از اعضا فعال تر باشد و دیگری تحرک کمتری داشته باشد ولی این بدان معنی نیست که اعضای ضعیف را تخطئه کنیم بلکه وظیفه داریم دست هم دیگر را گرفته و تلاش کنیم آنهایی که از غافله خدمت عقب تر مانده اند دستشان را بگیریم و به جلو هدایت کنیم.

من با مشکلات ریشه ای کار ندارم. با این موضوع کار ندارم که به خاطر بعضی از مسائل و تنگناها افرادی نخبه و فرهیخته و فعال و صاحب نظر کمتر رغبت می کنند پا به میدان مسئولیت بگذارند و بعضی ها هم که یک بار آمدند کاری به روزشان می آوریم که دیگر از این هوس ها نکنند.  

من با این موضوع کاری ندارم که بعضی ها تنها وقتشان صرف گرفتن نقاط ضعف از دیگران می شود و حاشیه ها را دامن زده و انرژی های بسیاری در این خصوص به هدر می دهند.

من با شرایط موجود کار دارم. با همین آدم ها که در هر سطح و هر انگیزه ای اکنون در میدان حاضر شده اند. رأی نسبی مردم را به دست آورده اند و مسئولیت بر دوششان افتاده است. همین افراد هم اگر با هم نباشند. همدلی نکنند. متحد نشوند که خیلی بد می شود. 

هیچ کس بی عیب نقص نیست و هیچ کس هم شر کامل نیست. بالاخره همه آدم ها خوبی ها و بدی هایی دارند. با همین شرایط هم می شود خیلی کار کرد.  

موضوع دیگری هم هست. من اعتقاد دارم یک عضو عادی هم خیلی کار می تواند بکند. حتماً نباید رئیس یا نائب رئیس باشد که خدمت کند. 

یک عضو عادی می تواند با معاون اداری مالی یک دانشگاه بزرگ کشوری هماهنگی کند تا با مدیران شهری جلسه بگیرند. می تواند با مسئولان کشوری هماهنگی کند تا برای آب و نان جلسه بگیرند. می تواند تعامل خوبی با مجموعه فرمانداری و مسئولان ادارت شهرستان داشته باشد. می تواند با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تعامل خوبی داشته باشد و جلسات مدیران شهری را با نماینده هماهنگ کند. و خیلی از کارهای بزرگ دیگر.

همه این کارها را یک عضو عادی می تواند انجام بدهد بدون این که  القاب رئیس و نائب رئیس به کت وی چسبیده باشد.  

فرصت ها مثل ابر بهاری می گذرد و همچنان بزرگ ترها رئیس شدن را به کوچک ترها تعارف می کنند و کوچک ترها ادب کرده و از پذیرش آن طفره می روند. اینگونه خواهد بود که افسوس نخواهیم خورد که وقت و انرژی ما بر سر مسائلی گذشت که حاشیه است  و توانسته ایم بر سر مسائل کلان وقت بیشتری صرف نماییم.

مسیر توسعه از دانشگاه‌ها می‌گذرد

هیچ نهاد اجتماعی به اندازه دانشگاه در مقوله توسعه تأثیرگذار نبوده و نیست، آموزش، توانایی و مهارت به منزله سرمایه‌هایی است که بیش از هر سرمایه فیزیکی دارای بازده اقتصادی است و خاستگاه این سرمایه‌های اساسی، دانشگاه است؛ می‌توان گفت مسیر توسعه از دانشگاه می‌گذرد.
 
سرپرست دانشگاه کاشان در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، گفت: مدیریت امور شهری آن هم در شرایطی که با رشد شتابان و ایجاد مستمر مسائل و رویدادهای جدید مواجه است، با وظیفه‌ای دشوار روبرو است و دانشگاه‌ها می‌توانند در این خصوص نقش کلیدی و اساسی ایفا کنند.
 
عباس زراعت با انتقاد از شرایط موجود تصریح کرد: از وضعیت کنونی دانشگاه و ارتباط دانشگاه با صنعت راضی نیستیم. متأسفانه اکنون اثرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه به گونه‌ای است که اگر تعطیل هم شوند هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
 
سرپرست دانشگاه کاشان اضافه کرد: معتقدیم دانشگاه باید در کاشان جایگاهی قابل توجه و اثرگذار داشته باشد، به گونه‌ای که اگر عطسه کند تمام شهر را زکام بگیرد. تأثیر دانشگاه باید در سرنوشت شهر مشهود باشد و به همین جهت است که دانشگاه آمادگی دارد در صورتی که اراده‌ای در سطح مدیران شهری دیده شود به کمک آنها رفته و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه را در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای شهر به کار گیرد.
 
زراعت تصریح کرد: بحث‌های جناحی و سیاسی در چند سال اخیر باعث عقب افتادگی منطقه و شهرستان شده است که امیدواریم با تدبیر مدیران ارشد شهرستان تعدیل شده و توسعه پایدار و همه جانبه منطقه مدنظر و توجه مدیران شهری قرار گیرد.
 
وی خاطر نشان کرد: توجه به نقش دانشگاه در روند توسعه پایدار شهر می‌تواند موجب شود تا مدیریت شهری از بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که در اختیار دارد بهره‌گیری کند.
 
این استاد دانشگاه یادآور شد: یکی از ابعاد مهم توسعه، توسعه منطقه‌ای است، به این معنا که چگونه می‌توان برای رسیدن به برترین‌های نسبی یک منطقه برنامه‌ریزی کرد. توسعه بنا به تعریف، فرآیندی است متضمن بهبود مداوم در همه عرصه‌های مادی و معنوی زندگی انسان که جامعه را به سوی زندگی بهتر و انسانی‌تر رهنمون شود.
 
زراعت گفت: تا اوایل دهه هشتاد میلادی تصور بر این بود که تنها راه رسیدن به توسعه، افزایش رشد اقتصادی است و افزایش رشد اقتصادی نیز منوط به افزایش تولید، مصرف و استفاده بیش از پیش از منابع طبیعی تلقی می‌شد، اما اکنون نگاه‌های جهانی به توسعه تغییر یافته است.
 
وی افزود: سازمان ملل متحد در گزارشی با عنوان «آینده مشترک ما» رویکرد جدیدی از توسعه با عنوان «توسعه پایدار» را مطرح کرده است و آن را این گونه تعریف می‌کند؛ توسعه‌ای که نیازهای نسل کنونی را بدون در خطر قراردادن توانایی نسل‌های آینده در رفع نیازهایشان برآورده می‌سازد.
 
عضو اسبق شورای اسلامی شهر کاشان تصریح کرد: توسعه پایدار فرآیندی است که در آن، رفاه کل جامعه به طور پیوسته و در طول زمان برای مدت طولانی تداوم پیدا می‌کند، بدون آن که در فرآیند گذار اخلالی ایجاد شود، توسعه پایدار، توسعه امکانات اقتصادی را با توجه به ملاحظات طبیعی و عدالت اجتماعی مورد توجه قرار می‌دهد.
 
زراعت گفت: امروزه در حوزه توسعه پایدار شهری مفهوم جدیدی متولد شده به نام پایداری شهری؛ توسعه پایدار شهری به عنوان جزئی از توسعه پایدار بر پایه استفاده معقول از منابع طبیعی استوار شده است و در این باب توسعه ملاحظات سه گانه محیطی، اقتصادی و اجتماعی در کنار هم لحاظ خواهد شد.
 
عضو کمیته حقوقی سند چشم انداز کاشان افزود: شهر پایدار برآمده از فرآیند توسعه‌ای است که ذهنیت و امکان ارتقاء همیشگی، سلامت اجتماعی، اقتصادی مردم و منطقه را فراهم کرده و این ذهنیت را به عینیت و اقدام مبدل می‌سازد.
 
وی اظهار امیدواری کرد در راستای تحقق توسعه پایدار شهری شرایطی فراهم شود تا امکان بسترسازی استفاده از منابع انسانی به منظور بهبود رفاه و برقرار عدالت اجتماعی فراهم شود.
 

لینک خبر در ایسنا

رشد مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک

رشد روند مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک به مرکز شهرستان و شهرهای دیگر، مشکلات حوزه کشاورزی، عدم مدیریت و بهرهبرداری مناسب از نزولات جوی و روانابها، مشکلات اعتباری و منابع درآمدی شهرداریهای شهرهای کوچک و مشکلات حوزه راه روستایی، سرفصل‌هایی بود که رییس شورای اسلامی شهرستان کاشان در دیدار مسؤلان شهرستان با استاندار مطرح کرد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در شهرستان کاشان، ابراهیم زمانیان در این دیدار گفت: با وجود خدمات خوبی که به روستاها و شهرهای کوچک ارائه شده است، روند مهاجرت به مرکز شهرستان‌ها و مرکز استان‌ها ادامه دارد.
 
وی با بیان اینکه این مشکل نتیجه چند آسیب است، افزود: عدم اشتغال برای جوانان روستایی، کمبود و ضعف خدمات آموزشی و بهداشتی، درمانی بیش از دیگر حوزه‌ها در بروز چنین پدیده‌ای موثر است.
 
زمانیان ادامه داد: با برنامه‌ریزی در خصوص این موارد می‌توانیم با حمل و نقل ساماندهی شده مسافر از روستاهای و شهرهای کوچک به مرکز شهرستان، محل زندگی و کار را جدا نموده و مهاجرت‌ها را معکوس کرده و هم‌چنین مشکلات ناشی از تمرکز جمعیت در مرکز شهر را کاهش داد.
 
رییس شورای اسلامی شهرستان کاشان تصریح کرد: این موضوع نیازمند مدیریت متمرکز و قوی از طریق شهر مرکز و تأمین اعتبار و تجهیزات از طریق دولت برای شهرداری مرکز و سازمان حمل و نقل همگانی به این موضوع است.
 
زمانیان تصریح کرد: با وجود بحران آب منطقه و خشکسالی‌های چندین ساله، اقدام خوبی در حوزه کشاورزی روستاها انجام شده است و پروژه‌های آبیاری تحت فشار در بعضی مناطق انجام شده و یا در حال انجام شدن است، اما هم‌چنان کشاورزان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
وی اضافه کرد: در آسیب شناسی این اقدام به دو مشکل برمی‌خوریم. ضعف در خدمات کارشناسی ارائه شده که باعث بروز مشکلات بسیاری در پروژه‌ها شده و دیگر اینکه آبیاری تحت فشار متناسب با شرایط کشاورزی منطقه که شامل باغات کشاورزی با درختان کهن است، نیست.
 
رییس شورای اسلامی شهرستان پیشنهاد کرد با توجه به اهمیت موضوع، تجارب سال‌های گذشته این حوزه استخراج، بدنه کارشناسی سازمان‌های مسئؤل تقویت شود و رویکرد توجه به آبیاری تحت فشار با توجه به شرایط منطقه به آبیاری کم فشار تغییر یابد.
 
مدیریت نزولات جوی در منطقه ضروری است
 
زمانیان گفت: با توجه به بحران آب منطقه و نزولات ناچیزی جوی و با نگاه به اقدامات گذشته سازمان‌های مسئول در این خصوص به این نکته پی می‌بریم که نتوانسته‌ایم در خصوص مدیریت ناچیز نزولات جوی اقدامات مناسبی انجام داده و رواناب‌ها به طرف کویر سرازیر شده و نه در منطقه کوهستانی مدیریت شده و نه باعث شده آبخوان دشت کاشان را تقویت کند.
 
رییس شورای اسلامی شهرستان گفت: چندین سال است که بیش از 30 روستای شهرستان و منطقه از طریق تانکر برای آب شرب مردم آبرسانی انجام می‌شود. این مشکل به دو جهت مشکلات آبرسانی در حوزه آب روستایی و بحران آب است.
 
زمانیان خاطر نشان کرد: روند قانونی پیوستن آبفای روستایی به آبفای شهری که از لحاظ اعتباری و فنی از قوت و قدرتی بیش از آبفای روستایی برخوردار است باید تسریع و تسهیل شود.
 
مشکلات اعتباری شهرداری‌های شهرهای کوچک
 
وی در خصوص مشکلات شهرداری‌های کوچک اظهار کرد: همه شهرداری‌های شهرهای کوچک از نبود درآمد پایدار در رنج بوده و مطالبات مردمی آنان را به انفعال کشانده و قدرت ابتکار عمل و تعریف پروژه‌های زیربنایی و با اهمیت را در نقاط کمتر توسعه یافته از آنان سلب کرده است.
 
رییس شورای اسلامی شهرستان افزود: در نگاه بلندمدت، انفعال مدیریتی باعث می‌شود نه تنها انرژی و سرمایه‌های مردم تلف شدف هم‌چنین باعث بروز ضرر و زیان بسیاری در این حوزه می‌شود. به همین دلیل باید وضعیت تأمین اعتباری شهرداری‌های شهرهای کوچک به نحوی مشخص شود.
 
زمانیان ادامه داد: مشکلات حوزه راه روستایی و شهرهای کوچک به خصوص راه کاشان – برزک – ورکان باعث تصادف زیاد در این خطوط شده و ضررهای غیرقابل جبران جانی و مالی را به همراه دارد.
 
وی یادآور شد: اگر بپذیریم زیرساخت‌های راه جز اصول لاینفک توسعه و پیشرفت یک منطقه است، کم توجهی به این موضوع نیز قابل قبول نیست و از طرف دیگر به جهت سختی عبور و مرور روند مهاجرت را سرعت بخشیده و مشکلات تراکم جمعیت و معضلات فرهنگی اجتماعی را در مرکز شهرستان رقم زده است.
 
وی ابراز امیدواری کرد با حل مشکلات روستاها و شهرهای کوچک نه تنها جلوی مهاجرت روزافزون آن مناطق را به مرکز شهرستان و شهرهای دیگر گرفته بلکه خدمات در خور شأن مردم ارائه کنیم.  

لینک خبر در ایسنا

عروس شهرهای جهان منتظر جرقه‌ای برای توسعه

 پنج هزار سال پیش کاشان را به دلیل طبیعت پاک و سالمی که داشته به عنوان عروس شهرهای جهان می‌شناختند و با وجود تپه‌های سیلک، دروازه تمدن جهان نام گرفته و قطب گردشگری بوده است، اما امروز متأسفانه با داشتن بیش از 1200 اثر تاریخی و جاذبه‌های طبیعی هیچ اثری از آن گردشگری که در گذشته به این منطقه می‌آمده است دیده نمی‌شود.

یک عضو هیئت امنا دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان با بیان اینکه اولین اصل توسعه نگاه بلندمدت است، گفت: اگر نگاه لحظه‌ای داشته باشیم هیچ جایگاهی در توسعه نخواهیم داشت و مطلقاً به راهکاری نخواهیم رسید.

علی سعیدی با انتقاد از نگاه‌های کوتاه و لحظه‌ای سیاستمداران و مدیران شهری در مباحث توسعه اظهار کرد: مدیریت شهری باید به این موضوع توجه داشته باشد که سال‌های بسیار دور را در نظر بگیرد و برنامه‌های مدیریتی منطقه و شهرستان را بر اساس آن تنظیم کند.
لینک خبر در ایسنا

شورای برزک، بهترین هاست

یک سال از حضور من در شورای برزک گذشت و از این بابت خوشحالم و برخود می بالم. خدمت در یکی از بهترین های شورای منطقه و شهرستان فرصت با ارزشی در اختیار من قرارداد تا در محضر دوستان خوشه چینی کنم و بر نیت خدمت به مردم دل خوش دارم .
شورای برزک را یکی از بهترین شوراها می دانم به این دلیل که همه اعضا در یک همدلی کامل دست به دست هم دادند و برای خدمت به مردم یاعلی گفتند. روز اول کارها را تقسیم کردند و حوزه فعالیت را مشخص نمودند . با این وجود در میدان عمل نه تنها به وظیفه خود تمام و کمال اقدام نمودند بلکه دست همدیگر را نیز به گرمی فشردند.
شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
اعضا بر سر پست و مقام و رئیس و مرئوس چانه زنی نکردند. جلسه اول یادم نمی رود. همه با اصرار می خواستند دیگری رئیس شود. برایم باور کردنی نبود. حتی نزدیک بود کار به جاهای باریک و زد و خورد برسد. هر کدام دیگری را برای تصدی مسئولیت شایسته تر معرفی می نمود. و در نهایت قرعه فال به نام سید بزرگوار افتاد.
شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
اعضا نه تنها در کار، همدل و متحد بودند بلکه در  مسائل شخصی هم غم همدیگر را خورده و همیشه پرس و جوی حال هم بودند. هر روز در تماس های متعددمی پرسیدند، توروخدا اگر کاری دارید بگویید؟ پول لازم ندارید؟ اگر شما وقت ندارید من به جای شما به جلسه ای بروم یا کاری را که در حوزه مسئولیت شماست رسیدگی کنم.
شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
اعضا تمام وقت خود و اندیشه خود را صرف کارهای بزرگ نمودند. اعتقاد داشتند کارهای بزرگ به دست آدم های بزرگ انجام می شود. آدم هایی که اندیشه های بزرگ دارند. هیچ وقت شأن خود را به مسائل کوچک مثل پرداخت هزینه برای یک نشریه یا «فلانی چی گفت فلانی چه نگفت» تنزل ندادند. 

شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
اعضا همیشه پشت سر یکدیگر به خوبی یاد کردند. هیچوقت نگفتند بین ما خدای ناکرده گروه بندی هست. هیچ وقت نقطه ضعف دیگری را جار نزدند. هیچ وقت برای هم پیش دوست و رفیق نزدند.
شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
همه معتقد بودند می باید مبلغی به عنوان هزینه های آمد وشد در اختیار اعضا قرار گیرد تا پیگیری امور به نحو احسن انجام شود. فکر نمی کردند اگر ریالی به کسی پرداخت شود یعنی قرار است بیت المال را هپولی کند. می گفتند اگر در خانه بنشینی و کاری را پیگیری نکنی نیاز به پولی هم نداری که درخواست کنی ولی اگر خواسته باشی خودت را به آب و آتش بزنی و از این اداره به آن اداره بروی حداقل کرایه تاکسی که می خواهی. اصلاً هم کسی نمی رفت به مردم بگویید آی داد بیداد بیت المال رفت. حتی به زور و از جیب خودشان به هم مبلغی پرداخت می کردند.
شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
اعضا برای نشستن در صدر جلسه و گرفتن عکس با رئیس روسا از همدیگر سبقت نگرفتند. اصلاً این کارها را شایسته اعضای یک شورای با کلاس نمی دانستند. چه فرقی می کند بالای جلسه یا پایین  جلسه. چه فرقی می کند در عکس باشیم یا نباشیم. اعضا اعتقاد داشتند آنچه مهم است خدمت به مردم است و مهم خداست که آگاه به همه امور است.
شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
اعضا هیچ وقت به این فکر نکردند برای تثبیت خود از جایگاه شورا استفاده کنند. هیچوقت به رئیس خود در سازمان یا اداره ای که مشغول به کار هستند نگفتند چون من عضو شورا هستم پس موقعیت من را حفظ کنید یا موقعیت بهتری به من بدهید. بلکه گفتند عضو شورا هستم که به مردم خدمت کنم نه اینکه از آن برای منافع شخصی و جایگاه خود بهره برداری نمایم.
شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
اعضا همواره برای برگزاری جلسه اعلام آمادگی کردند. معتقد هستند بنا به  گفته رهبری که سال عزم ملی و مدیریت جهادی است نباید لحظه ای در کار مردم تعلل کنند. اصلاً پا به این میدان گذاشته اند که شبانه روز به مردم خدمت کنند. این که برخی گفتند اعضای شورا می گویند پنج شنبه روز سرزدن به اموات است و جمعه ها روز رسیدگی به خانواده حرف بی اساسی است. حتی اگر نصف شب هم خبر می شدند که جلسه ای است پابرهنه می دویدند تا توفیق خدمت را از دست ندهند.
شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
اگر عضوی حضور فیزیکی کمتری در شهر داشت با مهربانی برخورد کردند. همواره گفتند ما که هستیم. اگر دوستی کمتر در شهر است در عوض زحمت خود را در شهر دیگر بکشد. و در نزد مردم برای تحقق انسجام بیشتر شورا را سرنیزه نکردند تا در فضای آرام بتوانند کارها و خدمات خوبی به مردم ارائه نمایند.
شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
اگر در جلسه حرفی مطرح می شد هنوز از جلسه بیرون نیامده با پیامک و از طرق دیگر اطلاع رسانی صورت نمی گرفت. اعضا صبر می کردند تا مطلب با پختگی کامل و همه جانبه از مبادی رسمی به اطلاع مردم برسد. و با این اقدام حرف و حدیث بی خودی درست نمی شد. و جوسازی ناروار بین مردم ایجاد نمی شد.
شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
اعضا معتقد بودند همه مردم باید در کارها و پیشرفت برزک سهم داشته باشند. شهروند درجه یک ودو وجود ندارد. این که بگوییم که فلان گروه ال است و آن دیگری بل است ، خطاست. به جایگاهها احترام گذاشته می شد. حتی پیام های تقدیر و تشکر صادر می شد و کسی هم نمی گفت چرا برای فلانی پیام تقدیر زده اید. فلانی زبانم لال ...
شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
بزرگ ترها خطای کوچک ترها را با دیده ی اغماض  بخشیدند. هیچوقت کسی انگشتش را در چشم دیگری نکوبید که چرا خطا کردی و اینطوری گفتی یا این طوری نگفتی.
و شورای برزک، بهترین هاست به این خاطر که
....
ادامه دارد

اتل متل توتوله

اتل متل توتوله. گاو حسن چجوره. نه شیر داره....
 خیلی ساده است. بچگی هامون کنار هم جمع می شدیم.  می نشستیم. پاهامونو دراز می کردیم. می زدیم روی پا و می خوندیم:
اتل متل توتوله. گاو حسن چجوره... می خوندیم تا اینکه می رسیدیم به اینجا:..... آچین و واچین یه پاتو ورچین....
همه ی پاها که جمع می شد صاحب پای آخری برنده مسابقه می شد و ...
به همین سادگی.
این بازی یکی از راهگشاترین اصول مدیریتی را به راحتی در اختیار ما قرار داده است. تمام کتب علوم انسانی کشورهای توسعه یافته را هم زیر و رو کنیم نمی توانیم مانند آن را پیدا کنیم. این فرمول را  فرهنگ بومی پیش پای ما گذاشته تا در سهل الوصول ترین روش از نتایج آن بهره مند شویم.
در اعماق معانی این روش راهبردی  پی می بریم که اصلاً مهم نیست دیگران چه فکر می کنند. یا معیار و شاخص ها کیلویی چند است یا اینکه بزرگی کوچکی به چه معنی است؟ یا اینکه منافع دوروبری ها و خودمان در چه هست؟ یا تجارب گذشته به چه دردی می خورد؟ آیندگان از ما چه می خواهند. خیر و شر در چیست؟
 راحت و بی تکلف کنارهم می نشینیم ، پاهامونو دراز می کنیم و ....
اتل متل توتوله. گاو حسن چجوره ... و
رئیس گروه انتخاب می شود...

قدم های لنگان مدیریت در ورزش برزک

مدیریت، مدیریت ، مدیریت
گزارش جلسه ورزش برزک
همراه با اندکی طنز ورزشی  

 

حرف کمی نیست. آن هم از زبان جوانانی که برای تأمین هزینه های حداقلی ورزش در روستاشهر برزک با مشکل روبرو هستند. صحبت های مختلف و مهمی مطرح شد ولی لب کلام چند کلمه بیشتر نبود و دنیایی از معنی با خود داشت.
همه جمع شده اند. جلسه ی ورزشی  با حضور رئیس اداره ورزش و جوانان کاشان و مسئول ورزش روستایی ، مسئول ورزش برزک، شهردار ، رئیس شورا و اعضا در محل نمازخانه شهرداری برزک تشکیل شده است. همه آمده اند. آقا و خانم. ورزشکاران ورزش های انفرادی و گروهی ، قهرمانی و رزمی و  علاقمندان به ورزش
این جلسه با پایمردی رئیس شورا تشکیل شد. کار و پیگیری شورایی بین اعضا تقسیم شده ولی سید با وجود دغدغه های بسیار، جانانه در میدان ورزش هم بازی می کند. هم علاقمند به خدمت است و هم ناچار. بازی گروهی یعنی همه بدوند. اگر یکی یلم یلم برود و دیگری بدود؛ بازی خوب از کار در نمی آید. بازی زمانی گل می کند که همه دست به دست هم بدهند تا کار تیمی به نحو احسن انجام شود.
بگذریم؛
قاسمی ابتدای جلسه با ارائه گزارش از عملکرد ورزشی برزک گفت: زمین سوله ورزشی سال 79 واگذار شد و تا کنون 80 درصد کار انجام شده و در خط نهایی متوقف شده است و مثل این که قصد ندارد به خط پایان برسد در حالی که بسیار از سالن های ورزشی در شهر کاشان دیرتر وارد گود شدند و زودتر به نتیجه.
مهدی راستی مدیر مجتمع آموزشی از سالن ورزشی آموزش و پرورش گفت و گفت: 90 میلیون بدهی این سالن باقی مانده است. باید از محل اجاره سانس های آن تأمین شود. نمی شود سانس رایگان در اختیار تیم ها بگذاریم ولی با این وجود 20 درصد تخفیف برای همه در نظر گرفته ایم. از جشنواره ورزشی که در عید امسال برگزار شد مبلغ 700هزارتومان طلبکاریم که از جیب پرداخت شده است.
خانم سعیدی هم صحبت کرد. وی را به عنوان یکی از فعالان این حوزه می شناسند. گفت: 10 سال است ورزش می کنیم. در 3 سال اخیر بیشتر گل کرده ایم. جشنواره های ورزشی با نام محصولات خاص برزک برگزار کرده ایم. خیلی تلاش کردیم که برای پذیرش ورزش خواهران فرهنگ سازی کنیم ولی هنوز از تیم مردم گل می خوریم با این وجود به عنوان مقام آورترین شهر شهرستان و حتی شهر کاشان بر جایگاه خوبی ایستاده ایم. نمایشگاهی با نام مدال آوران برزک برگزار کردیم که همه ی بازیدکنندگان را ضربه فنی کرد.
خانم سنجریان که همه به جای خودش و همچنین به جای آقای سنجریان، عضو محترم شورا پا به میدان گذاشته بود رفع مشکلات مالی و حمایت معنوی مسئولان را در این خصوص اثرگذار دانست.
صادقی هم وقتی صحبت توپ می شه سر از پا نمی شناسد و یکی از پیشروان حوزه برگزاری جشنواره های ورزشی است. به میدان آمد و گفت: اثری از نمایندگی اداره ورزش و جوانان کاشان در برزک دیده نمی شود و مسئول مشخصی در این خصوص که امور ورزشی را به صورت جدی پیگیری کند در تیررس فعالان این حوزه نیست.
وی گفت: ردپایی از برنامه های کلان ورزشی که در سطح کشور برگزار می شود در برزک دیده نمی شود. لیگی در برزک نداریم و از هیئت های ورزشی هم خبری نیست. چه عیبی دارد تیم های ورزشی از طرف شهرداری و شورا و بخشداری حمایت شود. مثلا در جشنواره ورزشی که عید امسال برگزار شد تیم های روستایی حضور جدی و فعالی داشتند ولی دریغ از یک عضو شورا یا بخشداری که آنان را همراهی کند.
نوبت به عباس حدادی رسید. سابقه پیگیری های ورزشی او با سال ها پیش می رسد ولی خودش می گوید یه جایی خودم را بازنشست کردم. آن هم دراوج. روزی که قرار بود تابلوی نمایندگی ورزش برزک بر سردر اتاقی بالا رود با زیرآبی رفتن های معمول برزکی ها بالانرفته پایین آمد. خیلی رک و بی پرده صحبت می کند. ولی باید در بحر  صحبت هایش شیرجه بزنی تا به در کلامش دست پیدا کنی.
حدادی گفت: تاریخ مصرف جوانانی که اینجا نشسته اند تمام شده است. اگر در ورزش قرار است کاری بکنیم و وزنه ی درست و حسابی بلندکنیم سن دارد، زمان دارد، روش دارد ، سیاستگذاری مناسب می خواهد ، برنامه ریزی اصولی لازم دارد که هیچکدام از اینها رو مانداریم. سیاست های تربیت بدنی در روستا سیاست شکست خورده ای است به همین خاطر است که از بخش و شهر برزک نماینده ی ورزشی در سطح کلان کشور نداریم. در یک کلام : استعداد یابی، نظارت و توجه به بخشی خصوصی از زمین بازی اوت شده است.
دان مدیریتی حسن صلاحی برای حضور در چنین جلسات خیلی بالاتر از این حرف هاست ولی نمی دانم چطور شده است که با حضور پررنگش چشم من یکی رو روشن کرد و گفت: چرا ما که ذیحق هستیم باید عاجزانه برای دریافت حقمان خواهش کنیم. مگر نه این است که اعتبارات ورزشی بر اساس سرانه ها تقسیم می شود ولی چه شده که برزک از آن بی نصیب است.
صلاحی ساخت یک استخر شنای سرپوشیده را سر راه چشمه بی نظیر قنات برزک پیشنهادکرد و اعلام آمادگی کرد در خصوص مسائل فنی آن وارد گود شود.
میثم اصلاحچی را خیلی وقت بود ندیده بودم ولی می دانم یکی از آنهایی است که از خودش برای ورزش برزک هزینه می کند. جوان متین و با ادبی است. جواب بدی و کم کاری مدیریت شهری در خصوص ورزش را با خوش رویی، همت و پشتکار داده است.
میثم گفت: برزک فوتبال شده است و والیبال. در صورتی که برزک در زمینه دومیدانی، دوچرخه سواری، بدن سازی ، تکواندو و ... از قابلیت های بسیار خوبی برخوردار است و اعتقاد دارم مناطقی مثل برزک می تواند در زمینه رشته های انفرادی خیز بردارد و در سطح استان و کشور از سکوهای ورزشی بالا برود.
اصلاحچی همچنین گفت: آقای راستی می گوید 90 میلیون بدهی سالن ورزشی مانده است. من می خواهم بگویم با 90 میلیون می توانیم یک مجموعه ورزشی بزرگ برای رشته های ورزشی ایجاد کنیم که راه به راه برای شهر مدال آوری کند.
البته میثم این را هم گفت که: مسئول ورزش برزک به خاطر این که شاغل در اداره ای است فرصت نمی کند برای ورزش برزک وقت درست و حسابی بگذارد. اگر اداره ورزش و جوانان کاشان یک نفر را به صورت مشخص و حقوق بگیری برای این کار در نظر بگیرد ، برزکی ها می توانند از صخره های صاف ورزشی بالا بروند و پرچم افتخار را بر قله بنشانند.
یکی از مهم ترین دغدغه های اصلاحچی تشکیل شورای ورزشی برای برزک است که افرادی در آن عضو باشند که از آیتم ها و معیارها ورزش هایی که در سطح برزک در جریان است برخوردار باشند و البته برای پیگیری امور ورزشی برزک وقت گذاشته و تلاش نمایند.
احمد حدادی هم جوان پرشور ، زحمت کش و خوش فکری است. سنجیده صحبت می کند. اهل علم، کار ، تلاش است. در حوزه های اجتماعی هم حرف هایی برای گفتن دارد.
احمد گفت: حالا که محدودیت های مالی داریم ؛ می توانیم داشته هایمان را به بهترین نحو مدیریت کنیم و با حداقل ها، کارهای خوبی انجام بدهیم. جشنواره ها و تورنمنت هایی که تا کنون در برزک برگزار شده است از لحاظ کیفی بسیار خوب بوده است. ولی به لحاظ کمّی ، مشکل داریم و بهتر است بیش از اینها جشنواره ورزشی برگزار کنیم.
حدادی ادامه داد: هدفمند کار نکرده ایم و تنها به مسابقات دل خوش کرده ایم. بهتر نیست به همه رشته ها برابر نگاه کنیم ، جهانی بیندیشیم و منطقه ای عمل کنیم.
و خانم مساح هم نیز سخن گفت و بر مدیریت تأکید کرد: مدیریت، مدیریت ، مدیریت
مولاجان هم وارد میدان نشده ضربه محکمی به شورا زد و گفت: شعار شورا برای انتخاب شدن توجه به جوانان و ورزش و از این حرف ها بود ولی آنچه به چشم نمی آید توجه به ورزش و جوانان است. هیچ اتفاقی نیفتاده است و می توانستند حتی یک کلاس ورزشی در تابستان برگزار کنند که نکردند.
و صباغ خمری هم گلایه کرد که سالیان سال خاک این میدان را خورده ام و چندین بار دادگاهی شده ام برای این که پیگیری برگزاری مسابقات بوده ام. از دولتی ها کمک نمی خواهیم دادگاهی مان نکنند.
و آقای افراش و شریف و مصطفوی هم جمع بندی کرده و در یک کلام گفتند که کم کاری نکرده ایم، در حد توان به میدان آمده ایم. همچنان در خدمت ورزش برزکیم.
و به اعتقاد حقیر؛
جوانان روستاشهر برزک روشنفکرانی هستند که درک کرده اند که از لحاظ اعتباری یا آبی از دولت گرم نمی شود یا اعتبارات به جاهای دیگری پر می زند. خود می گویند که قابلیت های برزک فراتر از گرفتار شدن به یک ریال دو ریال اعتبارات دولتی است و ورزش برزک؛ فقط هدایت می خواهد، نظارت می خواهد ، برنامه ریزی می خواهد ، سیاستگذاری می خواهد و در یک کلام مدیریت می خواهد. و صد البته نمی دانم این متاع بی بدیل را زکجا می توان یافت.
باز در پست های بعدی در این خصوص بیشتر خواهم گفت.

انتقاد از نگاه لحظه ای

عضو هیئت امنا دانشگاه کاشان: 

اولین اصل توسعه، نگاه بلندمدت است

 
عضو هیئت امنا دانشگاه کاشان گفت: اولین اصل توسعه, نگاه بلندمدت است. اگر نگاه لحظه‌ای داشته باشیم هیچ جایگاهی در توسعه نخواهیم داشت و مطلقاً به راهکاری نخواهیم رسید.
 
علی سعیدی در گفتگو با خبرنگار  ایلنا در کاشان با انتقاد از نگاه‌های کوتاه و لحظه‌ای سیاستمداران و مدیران شهری در مباحث توسعه گفت: مدیریت شهری باید به این موضوع توجه داشته باشد که سال‌های بسیار دور را در نظر بگیرد و برنامه‌های مدیریتی منطقه و شهرستان را بر اساس آن تنظیم کند.
 
وی اذعان داشت: متأسفانه در مملکت ما به خاطر نوسانات و شرایط خاصی که وجود داشته است همه به روزگرایی رسیده‌ایم و به دنبال آن هستیم تا لحظه‌ها  راشناسایی کرده و از آن بهره برداری کنیم تا گُم نشویم و برای همین است که افق دور را نمی‌بینیم و عملکرد‌هایمان بر محور توسعه پایدار شکل نمی‌گیرد و جزیره‌ای عمل می‌کنیم.
 
بنیان گذار و موسس بنیاد نخبگان سعیدی با بیان اینکه کاشانی‌ها همه نخبه هستند، اظهار داشت: من نمی‌خواهم از نخبگانی چون سهراب سپهری، فیض کاشانی و هزاران دانشمند شاخص کاشانی بگویم که همه آن‌ها را می‌شناسند که به واسطه آنان چه تاریخ عظیمی از نظر هنر، فرهنگ در کاشان بزرگ وجود داشته است، ولی فقط به یک مطلب اشاره دارم و آن اینکه اگر کاشانی‌هایی که در ناسا کار می‌کنند، عطسه کنند، ناسا سرما می‌خورد.
 
وی افزود: ۲۵۰ کاشانی در ناسا کار می‌کنند، فکر می‌کنم از این نخبه‌تر در دنیا نداشته باشیم. در هیچ جای دنیا چنین پدیده‌ای که از یک شهر در ناسا کار کنند، حتی خود آمریکایی‌ها سابقه ندارد.
 
سعیدی گمانه زنی‌ها در خصوص توسعه کاشان را در سه محور ذکر کرد و یادآور شد: در خصوص توسعه منطقه کاشان سه محور کشاورزی، توسعه خدمات و توسعه تولید مطرح می‌شود ولی به اعتقاد بسیاری از کار‌شناسان پروسه تولید و کشاورزی آنقدر‌ها ساده نیست که به راحتی کاشان را بتواند به جایگاه مطلوب توسعه‌ای رهنمون شود.
 
عضو هیئت امنا دانشگاه کاشان تصریح کرد: بخش توسعهٔ خدمات دسترسی راحت‌تر و بهتری برای شهر ایجاد می‌نماید که مقوله گردشگری یکی از مولفه‌های با اهمیت آن است که ضمن این همه مردم را در این خصوص درگیر می‌کند باعث سود آوری بسیاری برای شهر می‌شود.
 
علی سعیدی در تشریح قدمت و قابلیت‌های کاشان یادآور شد: کاشان بیش از ۷۰۰۰ سال تاریخ دارد. کمتر شهری در ایران وجود دارد که چنین تاریخ گسترده‌ای داشته باشد. ۵۰۰۰ سال پیش کاشان را به دلیل طبیعت پاک و سالمی که در آن زمان داشته است به عنوان عروس شهرهای جهان نامیده‌اند. به دلیل داشتن تپه‌های سیلک دروازه تمدن جهان نام گرفته و قطب گردشگری بوده است ولی امروز متأسفانه با داشتن بیش از ۱۲۰۰ اثر تاریخی و جاذبه‌های طبیعی هیچ اثری از آن گردشگری که در گذشته به این منطقه می‌آمده است دیده نمی‌شود.
 
وی با طرح مثالی از دیگر کشورهای دنیا در خصوص رونق اقتصادی منطقه با صنعت گردشگری تصریح کرد: در شهر بیل بائو اسپانیا که شهر مفلوکی بود اندیشمندان و صاحب نظران آن شهر جمع شدند و پیشنهاد کردند موزه‌ای بسازند که به عنوان گران‌ترین ساختمان دنیا مطرح گردد و شهر را از رکود اقتصادی نجات داد.
 
سعیدی افزود: ساختمانی با تیتانیوم و به دست یکی از معروف‌ترین معماران جهان احداث شد و باعث شده با جذب گردشگر صد‌ها برابر ارزش این ساختمان ارز وارد شهر شود.
 
وی گفت: خانه‌ای در پارکی در هامبورگ با عنوان «آقایان، خانم‌ها، هیچ چیزی نیست» نیز مشابه موزه بیل بائو عمل می‌کند و گردشگران داخلی و خارجی ساعت‌ها در صف می‌ایستند تا «هیچ چیز» را ببینند و دنیا به همین سادگی فرصت‌هایی خلق کرده و از آن بهره برداری می‌کند.
 
سعیدی افزود: در دنیایی که اینگونه از هیچ، پول در می‌آورند ما کاشان را داریم که یک جایگاه بسیار غنی از نظر تاریخ و تمدن دارد. از نظر توانمندی‌هایش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. تمدن بشری از سیلک کاشان است. شکل گیری اولین تمدن شهرنشینی در کاشان بوده است و کهن‌ترین زیگورات متعلق به این منطقه است.
 
وی یادآور شد: دنیا برای جذب توریسم و گردشگر کارهای مختلفی انجام داده است. همه کار‌ها منوط به داشتن پول نیست. در چین آمده‌اند برای اینکه المپیک را متفاوت با دیگر کشور برگزار کنند، تصمیم گرفتند به توریسمی که وارد آن کشور می‌شود «لبخند» بزنند و همین کار ساده باعث شد تا المپیک پکن ۴۰ درصد بیش از بقیه المپیک‌ها گردشگر جذب کند.
 
سعیدی خاطرنشان کرد: کاشان شهری است توانمند و انگیزه‌ها و جذابیت فراوان در تحرک توسعه دارد و مسلماً مردم آماده به حرکت در خصوص مباحث توسعه‌ای هستند. تنها یک جرقه می‌خواهد که این قابلیت‌های سرشار را به جریان انداخته و باعث شکوفایی بیش از پیش منطقه شود.

دفتر خیرین و مشارکت‌های مردمی کاشان افتتاح می‌شود

در هفته دولت

دفتر خیرین و مشارکت‌های مردمی کاشان افتتاح می‌شود 


معاون فنی و امور عمرانی فرمانداری ویژه کاشان گفت: هم‌زمان با هفته دولت دفتر خیرین و مشارکت‌های مردمی کاشان به منظور جذب، ساماندهی، حمایت و جهت‌دهی سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های عمرانی در شهرستان افتتاح می‌شود.
 
محسن فخری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان افزود: ساختار این دفتر مردمی است، اما فرمانداری کاشان با عنایت به نقش حمایتی خود به منظور راه‌اندازی و تأسیس این مرکز اقدام و پیگیری کرده است.
 
معاون فرماندار کاشان اظهار کرد: مطالعات تأسیس این دفتر با دستور فرماندار شهرستان و با مشارکت معاونت امور عمرانی فرمانداری و ستاد توسعه دانشگاه کاشان انجام شده و ساز و کار اجرایی آن طی جلسات متعددی با سرمایه‌گذاران و خیرین کاشانی مشخص و به جمع بندی نهایی رسیده است.
 
وی در خصوص فلسفه تشکیل این دفتر تصریح کرد: خیرین و بخش خصوصی از قدیم الایام در منطقه کاشان منشأ اثر و خیر و برکت بوده‌اند، اما عدم ساماندهی آنان در بعضی موارد باعث شده است تا بخشی از سرمایه‌ها  به واسطه موازی کاری و یا گاهاً تقابل از بین رفته و نتواند رضایت مردم و سرمایه‌گذاران و خیرین را در پی داشته باشد.
 
فخری اضافه کرد: به واسطه حضور خیرین کاشانی کارهای بزرگی انجام شده، ولی در راستای توسعه همه جانبه شهرستان نبوده است، به عنوان مثال خیرین در دانشگاه خوب کار کرده‌اند به نحوی که در سال 91 اعتبار هزینه شده بالاتر از اعتبارات عمرانی دانشگاه بوده است، اما در همان زمان در حوزه‌های دیگر شهرستان یا کم کاری شده و یا کاری انجام نگرفته است.
 
معاون عمرانی فرماندار کاشان ادامه داد: شکی نیست که هر خیر بر اساس علایق و دلبستگی‌های خود وارد حوزه‌ای شده و سرمایه و انرژی خود را مصروف آن کند، ولی چنانچه این انرژی بر اساس یک مکانیزم مشخص جهت دهی شده و بر نیازهای اساسی منطقه استوار شود نه تنها باعث هم‌افزایی قابلیت‌ها خواهد شد، بلکه از موازی‌کاری و تقابل نیز جلوگیری به عمل خواهد آورد.
 
وی، فرهنگ‌سازی در حوزه عملکرد خیرین را یکی دیگر از رسالت‌های این دفتر نام برد و گفت: هزینه‌ای که در کاشان و در ماه محرم و صفر توسط خیرین می‌شود کلان و میلیاردی است، نمی‌خواهیم بگوییم نباید این هزینه‌ها انجام شود، ولی اسراف هم صورت می‌گیرد. با اعتقاد راسخی که همه ما به امام حسین (ع) داریم می‌گوییم در راستای توسعه کاشان بزرگ باید از همه قابلیت‌ها ، هدفمند و همه جانبه استفاده نماییم.
 
این استاد دانشگاه تأکید کرد: توزیع فراوان غذا در همه روزهای محرم و صفر یک فرهنگ و گاهی یک پدیده تفاخر شده است. بهتر نیست در جلسات ماه محرم بحث محتوا پررنگ‌تر از بحث‌های دیگر شود. وعظ و خطابه گفته شود و مردم با شرح واقعه کربلا و اهداف قیام امام حسین (ع) بیشتر آشنا شوند، ولی بخشی از سرمایه‌های مادی مردم نیز با اعتقاد کامل مذهبی در مسیر تعالی و پیشرفت شهر هزینه شود.
 
فخری شناسایی سازمان‌ها، مؤسسات، ارگان‌ها و هسته‌های علاقه‌مند به امور عام المنفعه به منظور ارتقاء سطح همکاری و بهره‌گیری از توانمندی و استعدادهای بالقوه آنان را یکی دیگر از رسالت‌های این دفتر نام برد و گفت: دفتر خیرین و مشارکت‌های مردمی کاشان تلاش خواهد کرد با تهیه و تدوین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت مؤسسات خیریه منطقه، قدم‌های بلندی در خصوص ایجاد هماهنگی، وحدت رویه و حمایت معنوی و قانونی از فعالیت‌های مؤسسات خیریه فعال در حوزه عمران شهرستان بردارد.
وی توجه به اقدامات فرهنگی را از دیگر رویکردهای با اهمیت این دفتر دانست و یادآور شد: تلاش در جهت احیاء و توسعه فرهنگ و سنت‌های اسلامی در زمینه وقف، حبس، وصیت، هبه، قرض الحسنه، خمس، صدقات و ترویج فرهنگ مشارکت‌های مردمی و خیرین برای اجرای پروژه‌های عمرانی، در این راستا خواهد بود.
 
معاون عمرانی فرماندار کاشان بر حضور فعال تمامی انجمن‌ها، سمن‌ها و تشکل‌های خیریه در آبادانی شهرستان تاکید و تشکیل بنیاد خیرین کاشان، توسط معتمدین را گامی مهم در سازماندهی فعالیت‌های انجمن‌های خیر برشمرد .

وی تعریف و معرفی طرح‌های مختلف عام المنفعه به خیرین را با اهمیت دانست و گفت: کسی که دغدغه پیشرفت شهر را دارد، می‌خواهد سرمایه خود را جایی هزینه کند که بیشترین منفعت را داشته باشد و این مرکز مردمی این رسالت را برعهده دارد تا در درجه نخست اعتماد آنان را با عملکرد منطقی و علمی جلب کرده و پروژه‌های مورد نیاز شهرستان را شناسایی، اولویت‌بندی و به آنان معرفی کند.
 
معاون فرماندار، تشکیل کمیته تسهیل امور خیرین در راستای تسهیل و پشتیبانی فرایند اجرای پروژه‌ها را ضروری و با اهمیت توصیف کرد و گفت: در گلایه‌های خیرین و سرمایه‌گذاران بسیار شنیده می‌شود که می‌گویند از نهادهای دولتی کمک نمی‌خواهیم، بلکه موانع ایجاد نکنند و این بدان معنی است که بورکراسی اداری باعث اتلاف انرژی آنان و باعث سرخوردگی علاقه‌مندان به توسعه و پیشرفت منطقه می‌شود و تشکیل کمیته‌ای در خصوص رفع موانع اداری از این لحاظ با اهمیت است.
 
وی ابراز امیدواری کرد با تشکیل این دفتر بتوان روند سرمایه‌گذاری خیرین را در جهت توسعه و پیشرفت منطقه تسهیل و تسریع کرد.

رفتارهای برگرفته از ذهنیت

فرهنگ گفتگو 

بخش نخست 

ما وقتی بلد نیستیم با هم گفتگو کنیم چگونه می تونیم در فکر و ذهنمان رویاهای دور و دراز بپرورانیم و برای عملی کردن آن قدم از قدم برداریم. گفتار ما برگرفته از ذهنیاتی است که ممکن است بسیاری از آنها پیش داوری، نادرست و یک جانبه باشد.
در جوامع توسعه یافته فرض را بر درستی و راستی دیگران می گذارند مگر خلاف آن ثابت شود و در کشورهای جهان سوم عکس این قضیه صادق است. دروغگو، تبهکار، کلاهبردار، سارق، جنایتکار، دزد و .... هستیم مگر خلاف آن ثابت شود. حتی بسیاری از به ظاهر روشنفکرانی که فیگورهای انسان های متمدن می گیرند وقتی پای عمل می شود؛ ذات جهان سومی خود را رو می کنند.
دوستی می گفت در کلاس های آموزشی کارمندان بانک گفته می شود وقتی شخصی پا به بانک می گذارد یک کلاهبردار بالقوه است. بنابراین می بایست تمام هوش و حواستان را جمع کنید تا سرتان کلاه نگذارد.
حال این نگاه را بگذارید کنار این یکی؛ وقتی کسی به بانک می آید یک سرمایه گذار بالقوه است و هنر شما این است که آن را  به فعل در آورید.
آیا به نظر شما از این دو ذهنیت یک عمل صادر می شود؟ آیا شما با یک کلاهبردار بالقوه همان رفتاری را می کنید که با یک سرمایه گذار بالقوه؟ آیا شما با یک دزد بالقوه به احترام رفتار می کنید؟ آیا شما به یک سرمایه گذار بالقوه با بی احترامی رفتار می کنید و یا تمام قد جلو وی قیام می کنید، به نوشیدنی دعوتش می کنید، تلفن همراه خود راخاموش می کنید و با تمام وجود به حرف ها و خواسته هایش توجه می کنید و تمام سعی خود را به کار می گیرید که چگونه هنرمندانه از او که یک فرصت است به نفع سازمان خود بهره برداری نمایید.
این مثال نه تنها در رابطه با بانک بلکه در مورد تمام سازمان هایی که ارباب رجوع دارند صادق است. وقتی کسی پا به شهرداری می گذارد کارمندان این سازمان می توانند ذهنیت متفاوتی را در خیال خود پرورانده و بر اساس آن رفتار کنند. نخست آنکه بگویند؛ آمده است تا سر شهرداری کلاه بگذارد، قانون را دور زده و در نهایت به ریش ما بخندد...
 یا آن که می توانیم این گونه تصور کنیم؛ شهروند محترمی تمام مشغله های خود را کنار گذاشته است و به شهرداری مراجعه کرده تا به قانون احترام بگذارد. از اصول و ضوابط آگاه شود و بر اساس آن عمل کند. درآمدی ندارد ولی حضورش نشان از آن دارد که نسبت به جامعه خود بی تفاوت نیست. شاید مشروعیت این سازمان را در ناخودآگاه خود نپذیرفته است ولی حضورش نشان از آن می دهد که سوسوی امیدی در تاریکی بلبشوی ناهنجارهای اجتماعی او را بر آن داشته تا بیاید. تلاش خواهم کرد تا اندک امیدش را ناامید نکنم. تلاش خواهم کرد از ظرفیت های قانون برای تسریع و تسهیل مشکل او استفاده کنم. تلاش خواهم کرد ضوابط را به او یادآور شوم و محترمانه برای عملی کردن آن راهنمایی اش کنم. تلاش خواهم کرد زمختی بورکراسی اداری و سنگینی هزینه ها را با تواضع و نرمخویی شخصی جبران کنم.
آیا رفتار کارمندان شهرداری بر اساس نگاههای متفاوت با ارباب رجوع یکسان خواهد بود؟ کسی که ارباب رجوع را یک کلاهبردار بالقوه می داند با آن که؛ یک شهروند طالب اجرای ضوابط و قانون یکسان رفتار خواهد کرد؟
هر چند رفتار برگرفته از ذهنیات متفاوت بخشی از واقعیت است و هزاران دلیل دیگر را نیز می توان در رفتار خود دخیل کنیم.  بسیاری از ما تنها باعث و دلیل شرایط بد اقتصادی ، فاصله طبقاتی و ناهنجاری های اجتماعی را کسی می دانیم که اکنون از بد روزگار پا به اتاق کار ما گذاشته و خواسته ای دارد. او تنها دلیل آنومی اجتماعی است.
بگذریم از این که فکر می کنیم اگر خانه نداریم، رفاه اجتماعی نداریم، اوقات فراغت مناسب نداریم، دیشب عیال کم محلی کرده است، نتوانسته ای خواسته های فرزندمان را برآورده کنیم، راهمان دور است و هزار مشکلی که در زندگی شخصی وجود دارد مقصر کسی نیست جز آن  که اکنون به ما مراجعه کرده است و به اشتباه «ارباب رجوع» نام گرفته است.
بگذریم از این که هزار دلیل و استدلال می آوریم برای این که ثابت کنیم پولی که اکنون به عنوان حقوق می گیریم تنها حق قدم ماست که به محل کار بیاییم و «سوک سوک» کنیم و بازگردیم.
از همه اینها بگذریم. فرض کنیم ثابت کردیم آن کسی که آن طرف میز ایستاده است یک کلاهبردار است، چه چیزی گیرمان می آید. جز آن که نشان داده ایم در جامعه ما سراسر دزدند و به قول معروف یا دزدی یا دزدیده می شوی. یا درنده ای یا دریده می شوی. خوب؛ ثابت کردیم . الان باید از سازمان های بین المللی بیایند به این کشف ما جایزه بدهند. فرض کنید به ما توهین کرد. خوب ، پس ما هم به او توهین کنیم ، تا دلمان خالی شود. خوب ، هنر کرده ایم؛ حرف به خانه نبرده ایم. خوب؛ آن وقت فرق ما با این شخص کلاهبرداری که توهین کرده است چه خواهد بود؟
همه اینها را بگذاریم و بگذریم. حرف بر سر این بود که رفتارهای ما ناشی از ذهنیات ماست. ذهنیاتی که ممکن است نادرست باشد و بر گفتمان ما تأثیر سوء بگذارد. پس چه خوب است ذهنمان را از نسیم همیشه بهاری دامنه های سرسبز برزک پر کنیم. پس چه خوب است ذهنمان را از خوبی ، مهربانی، سعه صدر، گذشت، تحمل، «خوبی جواب بدی» پر کنیم. انشاءالله


ادب و احترام؛ گفتمانی که شایسته مردم برزک است

 سرمایه های برزک - بخش اول

اگر دستان مهربان شاگردان این استاد فرزانه در کنار هم ردیف شود دامن به وسعت دشت های سرسبز برزک می گستراند تا آواز قدردانی و سپاس در کوهها سر به فلک کشیده این خطه خضرایی طنین انداز شود.
عاشقانه عمری در تعالی و ارتقای فرهنگ برزک صرف نموده است و در آستانه بازنشستگی نیز از کار و تلاش فروگذار ننمود و با انگیزه ی ایجاد اشتغال و کاهش مهاجرت و با کمک تعدادی از دوستان و علاقمندان اقدام به تأسیس کارخانه ای نمود که همچنان با سرانگشت تدبیر این استاد فرهیخته پابرجا و در رونق اقتصادی منطقه منشأ اثر و خیر و برکت است.
چند روز پیش در معیت دوستان شورا و شهردار محترم در محضر ایشان زانوی شاگردی چون گذشته بر زمین زدم و سراپاگوش دغدغه هایش را شنیدم و درس زندگی، کار و تلاش آموختم.
چکیده کلام استاد تأکید بر گفتمانی بود که شایسته مردمان بافرهنگ برزک است. گفت: در طول مدت تدریس یاد ندارم که در ادب و احترام فرزندان این مرز و بوم کوتاهی نموده باشم و همواره توجه به کرامت انسانی را مد نظر قرار دادم.
با نگاه به این مرد علم و عمل صحبت های رئیس محترم شورا برایم تداعی شد که داشته ها و سرمایه های برزک انسان های بزرگ و بزرگواری هستند که در سراسر گیتی منشأ خیر و برکتند و رهرو تحقق آرمان های والای جامعه انسانی می باشند.
بی شک انسان ها از نقاط ضعف و اشکال مبرا نمی باشند ولی قطعاً مردم برزک معترفند که جناب ابوالقاسم مبین زاد یکی از سرمایه های بی بدیل برزک است که شایسته است تا قدردان وی بوده و دغدغه های انسان مدارانه ، تلاش های انسان دوستانه و زحمات طاقت فرسای ایشان را به خصوص در حوزه آموزش و پرورش و همچنین صنعت و رونق اقتصادی منطقه مورد توجه قرار داده و به رسم ادب و احترام قدردان خوبی های ایشان باشیم. انشاءالله