گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

مصطفوی مشاور اقتصادی شهردار کاشان شد

 

در جلسه امروز گروه معاونین شهردار کاشان «سید محسن مصطفوی» بعنوان مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهردار کاشان معرفی شد.

به گزارش پایگاه خبری کاشان نیوز  در جلسه امروز گروه معاونین شهردار کاشان «سید محسن مصطفوی» بعنوان مشاور اقتصادی و سرمایه‌گذاری شهردار کاشان معرفی شد.
 
مصطفوی ۲ سال بعنوان عضو گروه مشاوران اقتصادی جوان  وزیر کشورو ۵ سال نیز در ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین ۶ سال در منطقه ۹ شهرداری تهران در بخش سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی فعالیت داشته است.
 
 وی که از ۲۳ سال فعالیت در نهادهای اقتصادی، سیاسی و به مدت ۱۰ سال در خارج از کشور به فعالیت اقتصادی اشتغال داشته در گفتگوی کوتاه تلفنی با «کاشان‌نیوز» برنامه‌های متنوع اقتصادی که برای کاشان در نظر گرفته شده را مطرح کرده و گفت با سرمایه‌گذارهای خارجی نیز مذاکراتی انجام شده است که درنظر است در آینده در کاشان اجرا گردد.
 

تشکیل کانون وبلاگ نویسان و فعالان رسانه ای برزک

 

کانون وبلاگ نویسان و نویسندگان برزک به منظور شناسایی استعدادها، ساماندهی اطلاع رسانی و حمایت از فعالان رسانه ای برزک تشکیل می شود.
رئیس شورای اسلامی شهر برزک در جلسه «هم اندیشی فعالان رسانه ای، فرصت ها و تهدیدها» با اعلام این خبر گفت: توجه به مسائل فرهنگی جوانان یکی از دغدغه های شورای اسلامی برزک است و در صورت شکوفایی اندیشه رسیدن به امور دیگر آسان خواهد شد.
وی علت برگزاری چنین جلساتی را تعهد و پیگیری مستمر جوانان برزک در عرصه فرهنگ دانست و گفت: شورا آزادی در اندیشه، منطق در گفتار و عمل بر اساس قانون را سرلوحه عملکرد خود قرار داده و تشکیل محفلی برای محقق شدن این امر منشأ برکات بسیاری برای شهر و منطقه خواهد شد.
مصطفوی تأکید کرد: شورا نمی خواهد فعالان رسانه ای را محدود کند بلکه در صدد است تا آزادی اندیشه را رونق دهد و البته حرکت در چارچوب قانون بااهمیت است.
مسئول کارگروه فرهنگی شورای اسلامی شهر برزک تصریح کرد: شورا ضمن این که آزاداندیشی را محترم دانسته به حرمت نهادن حریم شخصی افراد تاکید دارد.
این عضو شورا افزود: همانگونه که شورا نماینده و نماد مردم است فضای مجازی ویترین برزک و نماینده فرهنگی برزک در فضای بیکران مجازی است.
مصطفوی استفاده از زبان طنز و تنوع در مطلب را نشانه مخاطب شناسی بعضی از رسانه های فعال برزک ارزیابی کرد و گفت: وبلاگی که با زبان طنز مشکلات اجتماعی را برجسته می کند نشان از آن دارد که مخاطب خود را شناخته است ولی ما باید طنز را از هجو و هزل بازشناسیم تا خدای ناکرده به حریم شخصی افراد تعرضی ایجاد نگردد.
وی انتقال پیام بر اساس واقعیات را مورد تأکید قرار داد و گفت: مواظب باشیم براساس شنیده ها به تجزیه و تحلیل نپردازیم چرا که فردی که تریبونی در اختیار دارد به همان نسبت بار مسئولیتش سنگین تر از دیگران است و می بایست بر اساس واقعیات به ارائه محتوا بپردازد.
رئیس شورای اسلامی شهر برزک، ماهنامه بهشت پنهان را اتفاق خوبی دانست که بسیاری از نشریات شهرستان را تحت شعاع قرار داده و از مدیر مسئول نشریه خواست ضمن آزادی و استقلال عملی که دارد همچنان به انتشار آن با اولویت دادن به مسائل و مشکلات برزک مبادرت کند.
در این جلسه هم اندیشی که دو ساعت به طول انجامید شرکت کنندگان به بیان نظرات خود پرداخته و مشکلات این حوزه را مطرح کردند.
مجتبی صادقی مدیر مسئول ماهنامه بهشت پنهان گفت: اگر اطلاع رسانی به نحو شایسته صورت نگیرد شایعه جان گرفته و باعث خیزش های اجتماعی می شود و تنش های حاصل از آن چهره شهر را مخدوش می نماید.
وی با بیان این که انتظار می رود شورا از کانال های رسمی به اطلاع رسانی پرداخته و مصوبات را پشت درهای بسته زندانی ننماید.
مرتضی طاهری فعال اجتماعی و مدیر پایگاه فرهیختگان برزک در این نشست گفت: اطلاع رسانی جامع و کامل یکی از نیازهای مهم برزک است و نکته جالب آن که برزک 17 سال پیش از نعمت سایت خبری بهره مند بوده است که این سایت هم اکنون در اختیار پایگاه خبری فرهیختگان است و تلاش شده در پویاتر از گذشته و در قالبی جدیدی به ادامه فعالیت خود همت نماید.
احمد حدادی در این نشست گفت: از این که شورا تلاش می کند تا فضای تعامل باز شود خوب و مغتنم است.
وی افزود: چنانچه وبلاگ ها و سایت ها که در فضای مجازی برزک را راهبری می کنند ساماندهی شده و ضمن استقلال عمل مشکلات را شناسایی و بر خطی واحد حرکت نمایند می توانند باعث تعالی فرهنگی برزک شوند.
حدادی وبلاگ نویسی را پدیده ای دانست که به صورت آزاد به نقد مسئولین می پردازد و نباید استقلال عمل آن سلب شود. در این صورت بازوی خوبی برای شورا ارتقای فعالیت های خواهد بود.
این فعال اجتماعی با بیان این که همه مردم برزک به فضای مجازی دسترسی ندارند یادآور شود: جای نشریه مکتوب که به صورت مستقل به اطلاع رسانی پرداخته و عملکرد مسئولین را منصفانه نقد کند خالی است که باید فکری برای آن اندیشیده شود.
مسئول روابط عمومی شهرداری برزک در این جلسه گفت: در زمان شروع به کار شهرداری وقتی سایت شهرداری برزک فعال شد در یک آماری که از سوی استانداری منتشر شد برزک جزو 10 شهری در استان بود که با تارنمای فعال اینترنتی به ارائه اطلاعات می پردازد.
وی با نقل قول مدیرکل وقت مخابرات استان افزود: برزک جزء معدود شهرهایی است که درخواست های زیادی برای استفاده از اینترنت داشته و در این زمینه قابل مقایسه با شهرهای بزرگ استان است.
علی هنرمند دیگر فعال رسانه ای بود که به نقطه نظرات خود پرداخت و گفت: زمان جلسه خوب برنامه ریزی نشده است. بسیاری از فعالان رسانه هستند که در این جلسه دیده نمی شوند.
وی با بیان این که هنوز زیرساخت های استفاده از اینترنت در برزک کامل نشده است تصریح کرد: مخابرات برزک می تواند در این زمینه کمک کند تا همه دسترسی به اینترنت تسهیل گشته و هم از امکان دفتر مخابرات برای این امر استفاده نمود.
حسین راستی به روز نبودن اخبار برزک را یکی از آسیب های این حوزه برشمرد و گفت: چنانچه سایت ها و وبلاگ ها خبرها را به روز منتشر نمایند مخاطب ترغیب خواهد شد از خبرهای برزک را در فضای مجازی جستجو کند.
عباسعلی کاردان عضو شورای شهر برزک نیز در این نشست گفت: آزادی بیان و اندیشه نقطه مشترک فعالان رسانه ای است که باید تلاش کرد با ساماندهی آنها این امر مورد محدود نگردد
علیرضا جهانی نشریه، فضای مجازی و تریبون نماز جمعه و مساجد را کانال های اطلاع رسانی در برزک دانست و گفت: داشتن رسانه به معنی پذیرفتن مسئولیت است که این امر خطیر با می بایست با دقت همه جانبه و کمک گرفتن از مشاورین به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد.
نائب رئیس شورای اسلامی شهر برزک نیز در این جلسه گفت: اکثر وبلاگ ها محتوای خوبی ارائه می کنند ولی باید توجه داشته باشیم تا حریم اشخاص مورد خدشه قرار نگیرد.
وی با بیان این که اگر انتقادی مطرح می شود ، ارائه پیشنهاد برای حل مشکل را  با اهمیت توصیف کرد و افزود: همه اعضا شورا از انتقادات فعالان رسانه ای استقبال می کنند.
شایان ذکر است در این جلسه مقرر شد آقایان مجتبی صادقی، علیرضا جهانی، علی هنرمند، حسین راستی و احمد حدادی برای تشکیل مقدمات جلسه ای با حضور کلیه فعالان رسانه ای ، نویسندگان و وبلاگ نویسان جهت تشکیل کانونی در این ارتباط با توجه به ساز و کارهای قانونی اقدام نمایند.

تفکر سلیقه ای آفت شهرداری

مشروعیت و مقبولیت شهرداری ها نزد مردم کلیدواژه صحبت های شهردار محترم درمراسم معارفه بود که باید منتظر ماند تا در مرحله عمل چگونه محقق می شود.
شاید دغدغه پُر یا خالی بودن خزانه مورد توجه برخی از دوستان باشد – که در جای خود با اهمیت است – ولی رویکرد مدیران بلندنظر و کلان نگر شهرداری به طور قطع و یقین آن است که اعتبار این مجموعه در نزد مردمان به چه میزان است؛ اگر اعتبار باشد – که یقیناً به نسبت هست – پُر کردن خزانه برای هزینه های عمرانی و جاری کار سختی به نظر نمی رسد.
مشروعیت بخشیدن به هر سازمان در نزد افکار عمومی به معنی حرکت بر اساس اصول کارشناسی و عمل به قانون و پرهیز از نگاه سلیقه ای است. برخی از شنیده ها از عملکرد گذشته شهرداری نشان از آن می دهد که تفکر سلیقه ای بر ضوابط غالب گشته و مقبولیت شهرداری را با چالش مواجه ساخته است.
معلوم و مشخص و شفاف نبودن آیتم های دریافت عوارض، پروانه ساختمانی و مواردی از این دست به این موضوع دامن زده و درخوست مبلغ بیش از ضوابط  از ارباب رجوع در زمینه های مختلف و با توجیه مشکلات مالی کاری غیرقابل قبول بوده و  باعث سلب اعتماد عمومی می شود.
این که ارباب رجوع متمول هست یا نیست، حق می گوید یا نمی گوید، دارد یا ندارد؛ چیزی نیست که بر اساس قضاوت های کارمندان یک مجموعه خدمات رسان با تفکر سلیقه ای تعیین شود بلکه قانون، فصل الخطاب مدیران شهری و شهروندان در این ارتباط دوسویه است.
امید است شهردار محترم با عنایت به اعتقاد به مشروعیت بخشیدن شهرداری نزد عموم شهروندان، قدم های اساسی در این زمینه برداشته و شهرداری را از آفت برخورد و تفکرات سلیقه پاک نماید.

هم اندیشی فعالان رسانه ای برزک ، فرصت ها و تهدیدها

باسلام و عرض تسلیت شهادت سالار شهیدان امام حسین علیه السلام 

کارگروه فرهنگی شورای اسلامی برزک برگزار می کند  

هم اندیشی فعالان رسانه ای برزک  

با موضوع  

شناسایی فرصت ها و تهدیدها  

ساعت 30 : 9  جمعه  24 آبان ماه 

سالن جلسات شهرداری برزک

شوراها جایگاه خدمتگزاری به مردم است

رئیس شورای شهرستان کاشان 

شوراها جایگاه خدمتگزاری به مردم است 


رئیس شورای شهرستان گفت: اعضای شوراها با تقویت جایگاهی که در اختیار دارند و با ارتباط با دستگاههای اجرایی می توانند در جهت رفع مشکلات مردم و خدمات دهی بهتر به مردم اهتمام داشته باشند.
ابراهیم زمانیان در نطق پیش از دستور جلسه شورای شهرستان که در محل دفتر شورا در فرمانداری کاشان برگزارشد با اشاره به این که هنوز جایگاه شوراها توسط بدنه دولت و دستگاههای اجرایی به صورت کامل به رسمیت شناخته نشده است اظهارداشت: قانون قابلیت های بالقوه بسیاری برای محقق شدن ظرفیت های شورا مد نظر قرار داده است که با تلاش و پیگیری می توان عملیاتی نمود.
وی شوراها را نهاد مردمی دانست و افزود : شورا می تواند حقوق مردم را تا نتیجه گیری کامل پیگیری کند و این امر تنها از طریق توجه به همه اصول قانون و اصول کارشناسی امکان پذیر است.
 زمانیان  با اشاره به اینکه شوراها در دوره های گذشته به نحو شایسته کار مثبتی انجام نداده اند یادآورشد: بیشتر وقت شورا  در دوره های گذشته صرف مسائل و حاشیه های سیاسی شد که این امر باعث فرصت سوزی و عدم پیشرفت شهرستان شود.
 رئیس شورای شهرستان، افزایش جمعیت و ایجاد نیازهای جدید مردم را در کنار معضلاتی نظیر ترافیک و اعتیاد را واقعیت امروز جامعه دانست وبیان داشت: رفع مشکلات نیازمند تلاش دلسوزان نظام و انقلاب است تا در کنار یکدیگر  برای رفع مشکلت تلاش کنند.
 وی یادآورشد: ما نسل انقلاب هستیم و برای تحقق اهداف انقلاب از هیچ تلاشی فروگذار نکرده و برای مردم و آرامش روانی آنان به سنگر خدمتگزاری پا گذاشته ایم.
 به گفته وی،  تفاوت سلیقه و نظرات سیاسی نباید مانع روند خدمتگزاری به مردم شود و در دولت اعتدال افراد صاحب نظر و غیرافراطی می بایست در صحنه خدمت قرار گیرند.
 رییس شورای شهرستان با بیان این که کار شورایی نیاز به تمرین دارد افزود: در شورای اول افرادی قوی و مدعی  نیز با مشکلاتی روبرو شدند که هنوز برخی از این مشکلات در شوراها دیده می شود.
 رئیس سابق شورای شهرستان نیز با بیان این که  شوراها هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده اند اظهارداشت : یکی از مهمترین دلایل نرسیدن شوراها به جایگاه واقعی خود این است که بدنه دولت اعضای شوراها را کم تجربه دانسته و به آنان اعتماد ندارند در حالیکه اطلاعاتی که اعضا از حوزه انتخابیه خود دارند بیش از اطلاعاتی روسای اداره هایی اسن که بومی آن منطقه نیستند. 
 محمودی ، احتمال بیان ضعف ها و کاستی های احتمالی طرح ها و پروژه های دولتی برای مردم و شوراهای فرادستی توسط شوراهای شهر و روستا را یکی از مهمترین دلایل عدم تعامل دستگاههای دولتی و شوراها دانست.
 به گفته ، چنانچه دستگاههای دولتی از مشورت شوراها بهره مند شوند ، طرح ها و پروژه ها خروجی مناسب تری خواهند داشت.
 محمودی در ادامه با اشاره موفقیت کشورهای توسعه یافته از جمله کشور توسعه یافته اسلامی مالزی گفت: یکی از موفقیت های ماهاتیرمحمد در کشورمالزی مصوبات 10 درصدی و پیگیری های 90 درصد است که موفق شد طی 20 سال تغییر و تحولات گسترده ای را در کشور مالزی رقم برند. 
 
رئیس سابق شورای شهرستان، دعوت از مدیران برای حضور در جلسات شورای شهرستان و استفاده از ظرفیت های رسانه های کاشان را در امر اطلاع رسانی در موفقیت شورای شهرستان موثر دانست.  
 وی در ادامه تغییروضعیت کاربری های زمین کشاورزی در شهرها را یکی از عمده ترین مشکل منطقه دانست و گفت: با وارد شدن شورای شهرستان به این موضوع و انجام کارهای کارشناسی نسبت به اخذ مجوز استفاده بخشی از زمین های کشاورزی منطقه برای ساخت و ساز اخذ تلاش نماید.
 محمودی گفت: باغ هایی که در حال حاضر به حال خود رها شده و هیچ استفاده ای از آن  نمی شود در صورتی که به مالک اجازه داده شود تا بخشی از آن را با ساخت خانه تغییر کاربری دهد قسمت فضای سبز و کشاورزی آن نیز مورد توجه بیشتر قرار خواهد گرفت.

کارگروه کشاورزی و محیط زیست

جناب آقای  عبدالمجید رفیعی برزکی
عضو محترم شورای اسلامی شهر برزک
با سلام و تحیات  

 احتراماً همانگونه که استحضار دارید‹ شورا› جایگاه ارزشمندی برای پیگیری خواست مردم در رفع مشکلات و توسعه و آبادانی روز افزون بوده و این مهم زمانی محقق می گردد که حرکت بر اساس اصول کارشناسی، رعایت قانون و تقسیم و اولویت بندی امور صورت پذیرد.
 براین اساس وبا عنایت به بند 4 ماده 6 آیین نامه اجرایی تشکلات، وانتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی شهرها مسئولیت پیگیری امور تا حصول نتیجه در مباحث ‹ کشاورزی، محیط زیست فضای سبز و عمومی شهری، خدمات شهری و حوادث غیر مترقبه› به حنابعالی واگذار می گردد.
استفاده از نظرات ذینفعان، صاحب نظران، کارشناسان و مسئولین این حوزه کمک خواهد کردتا تصمیم ها و مصوبات شورا از مقبولیت لازم برخوردار گردد.
انتظار می رود با کمک دیگر اعضا و حمایت مسئولین محترم و با تعریف برنامه زمان بندی، تعیین کردن شاخص ها،گردآوری اطلاعات از شرایط موجود و بررسی پتانسیل ها و ظرفیت های این حوزه با ارائه طرح و پیشنهادهای مناسب اقدامات ارزنده ای در خدمتگزاری بیش از پیش به مردم نجیب و شریف برزک انجام گیرد.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              سید محمد رضا مصطفوی
                                                                                                                                                               رئیس شورای اسلامی شهر بَرزُک

مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان

از خدا می خواهم به برخی از دوستان صبر عنایت فرماید تا بتوانیم از طریق شورای اسلامی به عنوان جایگاهی که مردم عزیز در اختیار ما قرار داده اند قدمی در رفع مشکلات و توسعه شهرمان برداریم.
هرچند توفیق خدمت شیرین است ولی نه به قیمت زیرپا گذاشتن اصول اخلاقی و تلخ کردن کام اکثریتی از مردم و این پیامی بود که در روزهای انتخابات از بلندگوی هر کاندیدا بسیار شنیده شد.
به اعتقادی بسیاری از صاحب نظران رنگ پیشرفت بر بستری از آرامش به چهره شهر می نشیند و این تنها زمانی میسر است که طنین وحدت و همدلی از نقطه نقطه این دیار کوهستانی به گوش رسد.
نامه های حاوی گله و شکایت توسط افرادی از در دیوار اداره های فرادست بالا می رود تا به زعم خود افرادی را از این جایگاه پایین آورد. استمرار این کوشش فرصت ها را تبدیل به تهدید کرده و نتیجه آن می شود که در جا زدن های پی در پی گریبانگیر ارتقای شهر گردد.
انصاف دهیم که داشتن جایگاه تنها فرصتی برای خدمت است. چه باشیم و چه نباشیم ولی تنش ها مانعی برای پیشرفت است و آفتی برای تعالی برزک
من به معدود دوستانی که با ارسال نامه و به صورت مخفی نزد مسئولین استان و شهرستان شکایت می کنند  پیشنهاد می کنم اول آن که حداقل فرصتی شش ماهه به شورا بدهند تا به صورت مستند به ارزیابی پرداخته و آنگاه اقدام نماییم و دوم آنکه به چه عیب دارد به صورت آشکار و رودرو با حضور مدیران ارشد شهری به بررسی مشکل فی مابین پرداخته و خود به رفع و حل آن همت کنیم و گله و شکایت به دیگران نبریم.
آیا مسئولین در استانداری و فرمانداری با دریافت این گله واگویه ها به ما نخواهند خندید که اینان به جای آن که تمام همت خود را صرف پیگیری مسائل و مشکلات و دریافت اعتبار برای طرح های عمرانی کنند دائم در حال جدال و کشمش هستند و خود در حل آن عاجزند.
آیا بهتر نیست اشکالات احتمالی خود را بین خود حل کرده و تنها برای دریافت اعتبارهای عمرانی و اجرایی همگی یکصدا و همدل با مدیران شهرستان و استان به چانه زنی بپردازیم.
پیشرفت و آبادانی برزک از دیرباز قربانی اختلاف های داخلی شده و چهره ای مخدوش و مشوش نزد دیگران به نمایش گذاشته است و از این به بعد نیز اختیار با ماست. یا چون گذشته عمل کنیم و همچنان فرصت ها را بسوزانیم یا این که عمکلرد گذشته را اصلاح نماییم.
پیام عامه مردم در زمان انتخابات – گاهی در گوش و گاهی با صدای بلند – این بود که مردم نمی خواهند شورا برایشان کاری کند همینکه باعث اخلال در روند امور نشوند رضایت است.   

مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان 


با این وجود شورا در فرصتی کوتاه و با یک روند منطقی در حال تلاش و کوشش است. بین اعضا تقسیم کار صورت گرفته است. مهندس رفیعی با وجود ارتباط های خوبی که با مدیران ارشد کشور دارد در حال پیگیری اصلاح راه ارتباطی کاشان – برزک است. جناب سنجریان بحث های زیرساختی را در عهده گرفته و جناب کاردان به مسائل گردشگری ، بهداشت و سلامت توجه دارد.
جناب مصطفوی این سید بزرگوار تمام وقت خود را صرف خدمت در شورا کرده و اینجانب به پیگیری مباحث کشاورزی و محیط زیست با دل و جان دل بسته ام.
شورا در همین فرصت کوتاه عهده دار شدن مسئولیت، جلسات متعددی با کشاورزان، صاحب نظران و عامه مردم گذاشته و این روند ادامه دارد. ولی چه می شود که باز افرادی عزم خود را بر حذف جزم کرده اند.
همه می دانند ترکیبی که اینک در شورا در خدمت مردم آمده است تنها و تنها از سر تکلیف پا به این عرصه گذاشته و سجده شکر بر پیشگاه خداوند متعال به زمین می ساید ولی استمرار این امر مستلزم  تداوم اجماع نظر و حمایت مدیران ارشد و مردم عزیز برزک است. انشاءالله.

مشکلات مردم برزک در کارگروههای تخصصی حل و رفع می شود


مسائل و مشکلات مردم در شهر برزک در کارگروههای تخصصی شورا بررسی شده و با ارائه طرح و پیشنهاد تا حصول نتیجه پیگیری می شود.
رئیس شورای اسلامی شهر برزک با اعلام این خبرگفت: می توان با ظرفیت های فراوانی که قانون در اختیار شورا قرار داده است تغییر و تحولات گسترده ای در توسعه و پیشرفت شهری ایجاد کرد.
 سید محمدرضا مصطفوی افزود: استفاده از این قابلیت ها مشروط به استفاده از سازو کارهای قانونی است که برای این نهاد مدنی تعریف و ابلاغ شده است. 

وی تقسیم کار در فعالیت های گروهی را با اهمیت دانست و گفت: زمانی می توان از کار گروهی و به خصوص شوراها نتایج مطلوب کسب کرد که با هم افزایی توانایی ها در جهت هدف مشترک و بر اساس ارتقا شاخص های قابل قبول به صورت مستمر حرکت کنیم.
 وی همچنین تعریف 5 کارگروه در زمینه مطالبات مردمی را مبنای این تقسیم کار شورا ذکر کرد و گفت: تلاش شده است موضوعات تا اندازه ای مرتبط و بر اساس تخصص افراد تقسیم بندی شود.
 رئیس شورا مسائل مرتبط به کشاورزی، محیط زیست، فضای سبز عمومی و خدمات شهری را با محوریت عبدالمجید رفیعی ذکر کرد و گفت: برزک روستا شهری است که درآمد غالب مردم از طریق کشاورزی و گلابگیری می باشد و امیدواریم اقدامات خوبی در این حوزه انجام گیرد.
وی با بیان این که مسائل مرتبط با آموزش و پرورش، آموزش عالی و فرهنگ و خانواده را از جمله مواردی دانست که با توجه به اهمیت موضوع به صورت شخصی پیگیری خواهد کرد ادامه داد: کارگروه زمین، عمران و شهرسازی و زیرساخت های شهری در عهده نائب رئیس شورا شورا آقای سنجریان قرار گرفت.
 وی همچنین با تأکید بر این که برزک به عنوان یک شهر نمونه گردشگری قابلیت های بالقوه بسیاری در این حوزه دارد تصریح کرد: کارگروه توریسم، صنایع دستی و گردشگری و میراث فرهنگی، در کنار ورزش و سلامت با مسئولیت آقای عباسعلی کاردان پیگیری خواهد شد.
وی یکی از درخواست های مردمی را اصلاح راه کاشان برزک ورکان ذکر کرد و گفت: با وجود مهندس غلامرضا رفیعی در شورای اسلامی شهر و ارتباط های خوبی که  وی با مرکز  دارد امیدواریم این درخواست دیرینه به بهترین نحو به نتیجه برسد.
وی موضوعات راه، حمل و نقل عمومی و صنعت و معدن را در حوزه  تقسیم کار این عضو شورا ذکرکرد.
وی تصریح کرد: هرچند طبق قانون دو کمیسیون برای تخصصی کردن امور در شوراها تعریف شده است ولی در کنار فعالیت این کمیسیون ها اعضا موظف خواهند شد مسائل را بر اساس موضوعات مشخص شده پیگیری و نتایج آن را به اطلاع مردم برسانند.

رئیس شورا از مردم خواست مسائل مرتبط را از طریق افرادی که مشخص شده اند پیگیری نموده و  از مسئولین  خواست  همچون گذشته با شورای اسلامی همکاری و از فعالیت های قانونی و کارشناسی آنان حمایت نمایند.

معارفه شهردار؛ نقطه عطفی در پیشرفت برزک



حضور مدیران ارشد شهرستان کاشان در مراسم تودیع و معارفه شهردار برزک نوید دهنده تعاملی نو بر اساس احترام متقابل بود که حمایت همه جانبه از پیشرفت شهری برزک را به نمایش گذاشت.

این موضوع از این جهت قابل اهمیت است که برخی از عملکردها در گذشته چهره برزک را مظلومانه مخدوش کرده و تصویری غیرواقعی از مردم فهیم برزک ارائه نموده بود.

طومار نویسی، بروز اعتراض های مردمی به روش های غیر معمول، فرصت سوزی به واسطه دوقطبی شدن های بی حاصل و عدم ثبات مدیریت شهری به این امر دامن زده و چهره ای نازیبا از این خطه خضرایی به تصویر کشید.

برگزاری با شکوه مراسم معارفه شهردار برزک را می توان نمادی از اصلاح نگاه گذشته مدیران شهری به برزک دانست یادآور شد می توان با صبر و حوصله و با تأکید بر اخلاق به عنوان زیربنای هر گونه اقدام سیاسی ، اجتماعی ضمن توجه به حق و حقوق مردم به افقی روشن از پیشرفت و توسعه شهری دل بست.

امید که فرصت را غنیمت شمرده و با هم افزایی قابلیت ها و دوری جستن از حاشیه ها ، گام های استوار برای پیشرفت و آبادانی بیش از پیش برزک برداریم.

تنها درخواست ساکنین بلوار دانش

شهروندان در بلوار دانش برزک که در بیت القرآن محله کارگاه گردهم آمدند، امروز میزبان اعضای شورا بودند که در سایه امام جمعه محترم و حاج آقای هیئتی پذیرای درخواست ها آنان بود.
 خواسته ها حول یک محور بود و آن ؛ آسفالت بلوار دانش که به قول آنان روزی عروس خیابان های برزک بود و امروز به مخروبه ای بدل شده که گرد و خاک ناشی از رفت و آمد وسایل نقلیه چهره ی منازلشان را نازیبا نموده است.
 سلمان هوشیار که به نمایندگی از آنان معرفی شد تخریب آسفالت خیابان را اقدامی اشتباه از شهردار وقت دانست که می بایست در کوتاه ترین زمان ممکن با آسفالتی جدید جبران شود.
 حجت الاسلام حلاجی مفرد در این دیدار تأکید کرد: آسفالت بلوار دانش ضمن این که یک نیاز است راه برون رفتی برای ترافیک محله باغستان محسوب می شود که می بایست از این قابلیت به نحو احسن استفاده شود.
 آقای سنجریان و جناب مصطفوی رئیس شورا نیز در زمینه کمبود درآمد و اقدامات انجام شده توضیحاتی ارائه کردند که در نهایت مقرر شد نمایندگان بلوار دانش جناب هوشیار، سید محسن سیدعلیزاده ، جناب مجتبی جوادزاده و آقای هیئتی در کمیته ای به همراه شورا و شهردار محترم موضوع را پیگیری و طبق یک جدول زمان بندی به حل مشکل اقدام نموده و گزارش آن را به اطلاع شهروندان برسانند.
 علاقمندم به بهانه این جلسه، تجزیه و تحلیلی در ارتباط با اقدام شورا در ارتباط با برگزاری جلسات هم اندیشی ارائه نمایم.
 دوستی می گفت چنین جلساتی مانند طرح سفیران خدمت «حاجی» فرماندار سابق کاشان یا در مقیاسی بزرگ تر سفرهای استانی رئیس جمهور سابق است که به قول وی هنوز مصوبات اولین جلسه فرماندار سابق با گذشت هشت سال محقق نگشته است.
 وی با اشاره به صحبت فرماندار در جلسه معارفه جناب شهردار که « شهردار را عضو ششم شورا بدانید ولی شورا در امور شهرداری دخالتی نداشته باشد» تأکید کرد: چنین جلساتی به معنی دخالت در امور اجرایی است و می بایست برگزاری آن را متوقف کنیم.
 من نظری متفاوت با ایشان دارم، شورا قرار نیست در چنین جلساتی به کارهای اجرایی وارد شود بلکه دیدار چهره به چهره با مردم است که از نزدیک با ریز مشکلات منطقه آشنا شود. فرصتی است برای تمرین گفتگو، گفتگویی که همدیگر را متهم نکرده و بحث را شخصی نکنیم. قرار نیست در گرماگرم بحث به کسی توهین کنیم و یا توهینی بشنویم.
 شورا آن نیست که پشت درهای بسته ، عالمانه اظهار نظر کرده و به اخذ تصمیم مبادرت کند بلکه می بایست در بطن مشکلات مردم فعالانه و هدفمند وارد شده و با شنیدن نظرات ذینفعان و با توجه به اصول کارشناسی تصمیم بگیرد و برمدار قانون حرکت کند.
 ارتباط نزدیک و براساس ساز و کارهای مشخص با مردم به نوعی پدافند غیرعامل در انبوه مشکلات است که نیروهای فعال و منابع انسانی را شناسایی کرده و با شفافیت، توانایی ها را به سمت و سوی رفع مشکلات موجود سوق داده و قابلیت ها را شکوفا می سازد.
 بپذیریم قدرت مردم در رفع مشکلات فراتر از تصورات کوچک ماست که در ساز و کارهای اداری بگنجد ولی آنچه مانع و سد این معجزه است وجود بی اعتمادی است که به گفته شهردار محترم موضوع پایان نامه ایشان در مقطع کارشناسی ارشد است.
 جلساتی اینچنینی فرصت باارزشی است برای شفاف سازی عملکرد شورا و شهرداری، ارائه گزارش عملکرد بر اساس تقسیم کار که در شورا انجام شده است و تلاش برای نزدیک شدن با مردم و زدودن بی اعتمادی موجود که البته مختص به برزک نمی باشد و بحثی فراگیر است.
 از همه ی اینها بگذریم شورا با 34 وظیفه که در ماده 71 قانون شوراها بر آن تأکید شده است - تنها چند مورد آن مربوط به شهرداری است - برای تحقق دیگر وظایف وظیفه دارد با حضوری فعال مابین شهروندان کلیه مطالبات را شناسایی کرده و در جهت رفع آن همت کند. انشاءالله

 


شورای فرادست

دوستی می گفت اگر وضعیت شوراهای اسلامی شهر و روستا باران بعد از طوفان است؛ شوراهای فرادست آرامش قبل از طوفان است و به قول دوستی دیگر اعضای شورای شهرستان را رها شده در دریا توصیف کرد که در تلاش و تقلایند تا ابتدا خود را به ساحل امن رسانده آنگاه فکری برای شرح وظایف خود کنند.
جلسه سه ساعته امروز در دفتر شورای شهرستان در فرمانداری کاشان که برای کمیسیون برنامه، بودجه و عمران شهر و روستا برگزار شد و به گفتگو راجع به سیاستگذاری و برنامه ریزی در این خصوص نشست چیزی شبیه اوصاف فوق الذکر بود.
به نظر می رسد بودجه شورای شهرستان از شوراهای فرادست تأمین می شود. شورایی که هنوز تشکیل نشده است. مبلغ حق الجلسه بر اساس نرخ گذاری سالیان گذشته است و خبری از تغییر آن نیست و از همه مهمتر نبود ساز و کار برای اجرای دستور العمل ها و ضعف در شیوه کار و مکانیزم ها بخشی از واقعیات موجود این شورای فرادست است.

برزک شهر پایلوت تشکیل بانک جامع اطلاعاتی کشاورزان

اقتصادی نبودن بخش کشاورزی، بهره وری پایین آب و خاک و مهاجرت جوانان از روستا تکرار مکررات است ولی همچنان اطلاعات پایه این بخش و شناسایی قابلیت  ها و آسیب شناسی ضعف ها بی پاسخ مانده است.
حضور سه ساعته سه شنبه این هفته در جهاد کشاورزی به عنوان مسئول کمیته کشاورزی شورای اسلامی برزک به همراه میثم مجیدی زاده دهیار سده در جهاد کشاورزی کاشان را می توان قدمی دیگر در تعامل با این سازمان در راستای پیگیری جهت رفع  مشکلات مردم برزک در این بخش دانست.
غلامعلی خیرخواه در این دیدار گفت به دنبال جمع آوری اطلاعات درخواستی است و برای این منظور بازدیدی از برزک داشته است.
گفتگو با مدیر جهاد جناب مهندس ذیلایی و مهندس مظلومی معاون محترم ، باز شدن بابی جدید در همکاری بیشتر بود.
مظلومی گفت: طبیعت برزک بی نظیر است. باید برای حفظ و نگهداری آن تلاش کرد و نگذاریم به سرنوشت قمصر تبدیل شود. دوری راه کاشان برزک مانع این امر شده و می توان گفت خوش نشین ها بافت طبیعی مناطق روستایی را بر هم می زنند.
ولی میثم مجیدی زاده برزک را به تابلو نقاشی زیبایی توصیف کرد که هزاران نقاش با دستان پینه بسته و بی مزد و اجرت از صبح زود تا پاسی از شب در طراحی و ترسیم آن در زحمتند.
مدیر جهاد گفت: رفع مشکلات کشاورزی معیشتی یکی از دغدغه های مهم جهاد است. دولت به دنبال اقتصادی کردن، امنیت غذایی، تولید غذای سالم ، توجه به کشاورزی پایدار و توجه به دامداری در  کنار کشاورزی با مشارکت فعال بهره برداران است.
ذیلایی با یادآوری اصل 44 قانون اساسی در توجه به خصوصی سازی گفت: جهاد کشاورزی با کاهش چشمگیر نیروها تبدیل به یک نهاد ستادی شده است که وظیفه نظارت و سیاستگذاری را در عهده گرفته و تحقق اهداف کشاورزی در عهده سازمان های مردمی و بهره برداران است.
وی ادامه داد: مزیت های نسبی بسیار خوبی دراین بخش است ولی عملکردها و رکوردهای خوبی در میانگین دیده نمی شود و این امر نشان می دهد که ظرفیت های بخش کشاورزی نهفته مانده است.
مدیر جهاد کشاورزی بزرگترین آفت بخش کشاورزی را کمی آگاهی و دانش دانست و گفت: مدیریت مناسب در کلیه زمینه ها از  کاشت ، داشت و برداشت، کنترل آفات ، تغذیه صحیح ، آبیاری مناسب در به صرفه کردن محصولات کشاورزی کمک شایان توجهی می کند.
اینجانب مشکلات موجود را به خاطر نداشتن نقشه راه مناسب عنوان کرده و گفتم: ما از شرایط موجود اطلاعات کامل و جامعی در دست نداریم. نمی دانیم کجا هستیم و به کجا می خواهیم برویم. قابلیت ها و ضعف ها متناسب با شرایط هر مزرعه متفاوت است و به درستی شناسایی نشده است. حل مسائل این بخش در یک روند و فرآیند منطقی و مستمر اتفاق می افتد که طبق نقشه استراتژیک حرکت نماییم.
یکی از آسیب ها در حوزه سیاستگذاری است که بدون این که از قابلیت ها و ضعف و کاستی آگاهی دقیق و درستی کسب کنیم چشم انداز را ترسیم نموده و بر اساس آن پروژه و طرح تعریف می کنیم. این مغایر با  توجه به فرآیندهاست.
جهاد کشاورزی یک اعتبار است که در صورت حرکت از طریق راه  صحیح می تواند تغییر و تحول میلیاردی ایجاد کند که به نظر می رسد از همه قابلیت ها این حوزه ستادی استفاده نمی شود.
جلسه با تصویب چهار مصوبه به کار خود پایان داد.
1- همکاری جهاد کشاورزی و شورا در نهایی کردن فرمت جمع آوری اطلاعات و انتخاب برزک به عنوان شهر پایلوت جمع آوری اطلاعات پایه.
2- تشکیل و ساماندهی تیم کارشناسی بومی در برزک با محوریت شورای اسلامی شهر برزک
3- برگزاری جلسات مستمر با حضور شورای اسلامی ، بخشداری ، کشاورزان، بهره برداران و روسای ادارت جهاد کشاورزی
4- مهندس مظلومی به عنوان مسئول پیگیر مصوبات

افق مزرعه دم قاشون روشن تر از گذشته است




کشاورزانی که از مزرعه موسوم به «دم قاشون» برزک دو شب پیش در حسینیه  خاتم النبین باغستان گردهم جمع شدند ترنم بهار بودند در برگ ریزان پاییز. نگاهشان پُر بود از مهربانی و صفا. دستانشان بوی بهشت می داد و کلامشان دلنوازترین آهنگی خدایی بود که تا کنون با دل و جان نوش کرده ام.
شورای اسلامی برای شنیدن مشکلات پا به این بهشت گذاشته بود ولی من از ابتدا تا انتهای جلسه حس آدم های محتاجی را داشتم که در مکانی مقدس و بر حضور بندگانی صالح دخیلِ نیاز بسته است تا حاجت روا شود.
اگر چه نداشتن راهی برای تردد ، نبود گازکشی برای استفاده در منازل و کارگاههای گلابگیری و نیاز به مخزن آب و نبود آب آشامیدنی مهم ترین مشکلات مزرعه دم قاشون ذکر شد ولی من خود را چون پیاله ای دیدم که حسرت حتی ذره ای از وجود خدایی آنانم.
کم و بیش همه بودند. آقای مجد، شاهمیری، جوادزاده، شفیعی، نخلی، سید علیزاده، نعیمی و بسیاری دیگر که منت بر سر شورا گذاشته و در جلسه حاضر شده و با کلامشان سرود  دلنواز زندگی سر دادند. زندگی که ریشه در کار و تلاش دارد. زحمت در سنگلاخ مزرعه ای که با همت آنان نگین سبز کوهستان هویت گرفته است.
افق های دوردست مزرعه دم قاشون با وجود تک تک آنان روشن تر از گذشته است. چرا که با هم تصمیم گرفتند متحد و یکدل در یک سازماندهی مناسب گردنه های پیشرفت و آبادانی بیشتر را با سرعت روزافزون طی کنند.

چند پرسش از جهاد کشاورزی کاشان

جناب آقای غلامعلی خیرخواه مدیر طرح و برنامه جهاد کشاورزی کاشان می فرمایند برخی از مدیران شرکت آب و فاضلاب – به تعبیر ایشان – بی سواد هستند و درباره خشکی قنات ها و کم آبی اظهار نظر غیرکارشناسی می کنند.
ایشان می گویند مدیران آبفا اجاز بدهند نظر کارشناسی در اختیار متولیان این حوزه باشد که امور آب شهرستان است و جهاد کشاورزی کاشان.
استفاده از لفظ بی سواد حتی برای کم سوادان نیز کم لطفی است چه رسد به کارشناسان یک شرکت دولتی. چه بسا علم ناشی از تجارب یک کم سواد بسیار بیش از یک فرد تحصیل کرده باشد. در هر صورت اینجانب به عنوان عضو شورای اسلامی شهر برزک خواهش می کنم جناب خیرخواه با پاسخ به پرسش های ذیل که بیش از یک ماه در اداره جهاد کاشان معطل مانده است با سواد بودنشان را ثابت کنند.
1-
2- درآمد سرانه کشاورزان
3- متوسط مقدار زمین به تعداد مالکین ( جهت مشخص شدن وضعیت خرده مالکی و عمده مالکی)
4- وضعیت راه دسترسی به باغات و مزارع
5- وضعیت بهره وری آب
6- وضعیت بهره وری خاک
7- تعداد و دبی چشمه ها و منابع آبی در طول سال های گذشته به تفکیک
8- میزان اعتبار جذب شده به تفکیک در سال های گذشته و سال جاری با اعلام نام پروژه و بهره برداران
9- وضعیت مصرف کودهای شیمیایی و سموم در سال های گذشته و در حال حاضر
10- وضعیت بیمه کشاورزان (تعداد و نوع بیمه)
11- وضعیت بیمه محصولات کشاورزی
12- وضعیت ضایعات در بخش کشاورزی
13- وضعیت اشتغال در بخش کشاورزی
14- تعداد تشکل های تعاونی تولید فعال و نوع فعالیت
15- متوسط دانش کشاورزان و  بهره برداران
16- وضعیت ملکیت زمین های کشاورزی (قولنامه ای، ثبتی و...)
17- وضعیت سرمازدگی محصول در سال های گذشته و راههای مقابله با آن
18- میزان ساعت دوره های آموزشی کشاورزان در سال های گذشته و جاری
19- وضعیت کیفیت محصولات
20- وضعیت صنایع تبدیلی موجود
21- وضعیت سیاست های حمایتی کشاورزان و کمیت آن در سال گذشته و جاری به تفکیک
22- وضعیت ممیزی، طبقه بندی بهداشتی و فنی واحدهای تولیدی و تعیین هویت دام
23- وضعیت خدمات دامپزشکی
24- وضعیت کشتارگاهی منطقه
25- بررسی بیماری های دام و مشترک بین انسان و حیوان و مبتلایان در طول سال های گذشته و جاری به تفکیک
26- وضعیت دامداری منطقه، تعداد و نام مالکین و جزئیات
27- وضعیت خدمات بیمه ای بهداشت و درمان دام
28- تعداد پروژه های آبخیزداری انجام شده تا کنون و سال اجرا به تفکیک همراه با جزئیات
29- افراد تحصیل کرده شاغل در بخش کشاورزی ؛ تعداد، نام و نوع فعالیت به تفکیک در سال های گذشته و جاری
30- میزان تسهیلات بانکی استفاده شده در بخش کشاورزی؛ مقدار، نام فرد یا افراد استفاده کنند، سال، نوع فعالیت به تفکیک سال های گذشته و جاری
31- میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی (سال و نوع فعالیت همراه با جزئیات)
32- اقدامات انجام شده در زمینه ایجاد بازار تولید و بازاریابی مصرف 

معارفه شهردار برزک

طبیعت زیبا و چشم نواز برزک در تابستان سرشار از عطر گل و گلاب است و این روزها تلون برگ های پاییزی زمزمه گر آیات الهی در دامن کوهسار می باشد.

شهر برزک در انتظار تغییر و تحولات بنیادین است تا ضمن توجه به سنت ها و زیبایی های خدادادی چشم اندازی روشن از پیشرفت متوازن در منظر همگان قرار دهد.

از حضرتعالی دعوت می شود تا در مراسمی که با حضور معاون محترم استاندار و فرماندار کاشان به منظور معارفه جناب آقای مهندس مرتضی والی زاده شهردار برزک و تودیع و تشکر از شهردار سابق جناب آقای مهندس محسن حیدری برگزار می شود، شرکت فرمایید.

مکان : سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور برزک

زمان: ساعت 9 صبح یک شنبه 12 آبان ماه 92

مزرعه دم قاشون

کشاورزی برزک منبع بی نظیری برای تأمین مایحتاج مردمان است و فضای سبز آن طبیعت زیبای خدا را هنرمندانه بردامنه کرکس به تصویر می کشد ولی زحمات آن بردستان پینه بسته عاشقان دلباخته این خطه خضرایی است.
مزرعه دم قاشون بخش مهمی از مناطق سرسبز برزک است.کشاورزان این منطقه با وجود مشکلات بی شمار با جدیت در تلاشند تا منطقه را سرسبز و با طراوت نگهدارند.
شورای اسلامی شهر برزک به پاس زحمات این همشهریان سخت کوش در نظر دارد با برگزاری جلسه ای با حضور تمامی مالکان به بررسی مشکلات این منطقه بپردازد. لذا از جنابعالی دعوت می شود تا با حضور و ارائه نظرات و پیشنهادهای سازنده ی خود ما را در رسیدن به اهداف مورد نظر یاری فرمایید. 
مکان: حسینه محله باغستان
زمان: پنج شنبه مورخ 9/8/92 ساعت 30/18تا 30/20

هم اندیشی زیست محیطی برزک

زیبایی شهر برزک منوط به طبیعت شگرف آن است و این مهم با زحمت مردمان شریف و سخت کوش آن تحقق یافته و همچنان جلوه گری می کند.
رضایت مردم وامنیت خاطرآنان نکته حائز اهمیتی است که درکنار این طبیعت بکر  می بایست همراه با کلیه طرح های پیشنهادی و اجرایی منطقه مورد توجه قرار گیرد.
شورای اسلامی برزک در نظر دارد برای تبیین و تشریح مسائل زیست محیطی جلسه ای با حضور صاحب نظران و اندیشمندان و مسئولین برگزار نماید.
بدین منظور از جناب آقای خسرو اعتماد مدیرعامل جمعیت کویر سبز دعوت بعمل آمده تا از تجارب این فعال زیست محیطی نیز بهره مند گردیم.
حضورحضرتعالی و ارائه نظرات ارزشمندتان به تعمیق و تبیین موضوع کمک های شایانی خواهد نمود.
مکان:حسینه محله کارگاه
زمان:پنج شنبه مورخ 9/8/92 بعدازظهرساعت 15تا 17

تبریک به جناب والی زاده

 

جناب آقای مهندس مرتضی والی زاده 

خدمت به مردم توفیق بزرگی است که تنها قسمت بندگان خوب خدا می شود.  امید دارم با  تجارب باارزش، قابلیت ها  و توانمندی های شما، شاهد تحولات اساسی و زیربنایی در شهر و منطقه برزک باشیم. توفیق خدمت را به حضرتعالی تبریک گفته و برایتان آروزی موفقیت دارم. 

عبدالمجید رفیعی برزکی - عضو شورای اسلامی شهر برزک

پرسش کلیدی از انجمن بی پاسخ مانده است

دبیر محترم انجمن در حال ثبت موسوم به فرهیختگان پاسخ مفصلی به یادداشت من  با عنوان «استراتژی انجمن چیست؟» ارسال کرده اند. اما همچنان پرسش کلیدی آن مطلب بی پاسخ مانده است.

فرض بفرمایید شهروندی با سوء نیت از شما بپرسد، هدف انجمن به طور مشخص چیست؟ برای رسیدن به این هدف چه برنامه ای دارد و الان در کجای برنامه اش قرار دارد و چگونه می خواهد به هدف نزدیک شود؛ آیا انجمن پاسخ نمی دهد؟

صریح تر بگویم انجمن قبل از این که کسی با سوء نیت یا حسن نیت بپرسد یا نپرسد، نقد بکند یا نکند، نباید موارد فوق را که در واقع بیانگر استراتژی و خط مشی یا مانیفست هر جمع و گروهی است مشخص نماید.

آیا دبیر محترم مطالب ارزنده ای که در پاسخ به یادداشت من ارائه کرده است بیان کننده مسائلی است که در ابتدای یادداشتم بر آن تأکید کرده ام؟

باز بیشتر خواهم گفت.

استراتژی فرهیختگان به قلم دبیر

مطلبی با عنوان استراتژی انجمن فرهیختگان چیست به قلم اینجانب و در این وبلاگ منتشر شد. جناب آقای مرتضی طاهری پاسخی به آن محبت کردند که عیناً در همین پست ارائه می گردد. نقدی بر آن وارد است که در فرصت های آتی خواهم گفت. فقط باید تأکید کنم طاهری عزیز جوان محترم، پرانرژی و گرانقدری است که دوستی با وی برای من مایه افتخار و مباهات است. امید دارم این گفتگو باعث تعالی عملکرد طرفین شود. و اما مطلب ایشان: 

 

با سلام خدمت جناب آقای رفیعی و عرض ارادت خدمت شما:
پاسی از شب گذشته است که من مطلب شما را مطالعه کردم و پاسخ به سولات متعدد شما وقت بسیار می طلبد ولی از حیث انجام وظیفه بر خود واجب می دانم طی چند سطر نکاتی را یادآور شوم.
اولا شکل گیری انجمن یک امر خود جوش و دفعی بود که از سوی تحصیل کردگان برزکی و با شور و شوق وصف نا پذیری شکل گرفت به گونه ای که در طی یک سال گذشته توانسته است یک جایگاه مطلوب و تاثیرگذاری را در برزک ایفا نماید. که کنار برگزاری همایش ها نقش بسیار موثری را در انتخابات شورای شهر برزک ایفا کرد که به نوبه خود کاری بس بزرگ بود. هر چند نقد هایی بر انجمن وارد هست و هیچ کاری بی عیب و نقص نیست و یقینا با همیاری و همفکری و تعامل همه آنها برطرف می شود و مسلما نقد سازنده سکوی پرتاب تلقی می گردد و در صورت ساماندهی این نیروی انسانی ارزشمند و استفاده از آنها کمک قابل توجهی را به پیشرفت شهر خواهد شد و انجمن می تواند به عنوان بازوی مشورتی و علمی شورای اسلامی و نهاد های اجرایی ایفای نقش نماید و نباید منتظر انجام کارهیا اجرایی صرف از آن را داشته باشیم هرچند در این زمینه هم توانایی و ظرفیت های کافی را دارد.
در ابتدای سخن شما به برگزاری چند همایش انجمن اشاره کرده اید و از اذعان داشته اید که نه تنها سود و منفعتی نداشته بلکه مخرب نیز بوده است. در رابطه با استراتژی برزک همایشی در روز ملی برزک گرفته شد و اخبار آن به صورت مفصل در سایت انجمن موجود است، همان طور که مستحضرید آقای سعید میرزایی- که خود از اعضای هیات موسس انجمن هستند- در جلسه ای که با حضور اعضای شورای اسلامی و جنابعالی قبل از شروع به کار شورا و همایش روز برزک تشکیل شد، مقرر گردید شورای اسلامی برزک به عنوان پرچم دار ارائه استراتژی وارد میدان عمل شود و از اعضای انجمن هم یاری بگیرد تا از موازی کاری پرهیز شود و آقای مهندس رفیعی نیز به عنوان عضو شورا در همایش روز برزک طی همین مبحث به سخنرانی پرداختند. حال سوال من اینجاست آیا برای برگزاری همایش روز برزک که یاد و خاطره سال سیلی برزک بود و از افراد مختلفی در موارد متعدد قدر دانی شد و برنامه های آن در نوع خود بی نظیر بود آیا کار مخربی است؟ همانطور که خودتان هم در جریان هستید هیچ گونه هزینه ای از طرف شورا یا شهرداری یا شخص خاصی برای برگزرای این همایش در نظر گرفته نشد و فقط مقداری از هزینه سرود برزک را شورای شهر مقرر شدکه پرداخت نماید که آن هم هنوز محقق نشده است. نهایتا اینکه قرار بود که انجمن ابتدا مستقل جهت تهیه پیشنویس استراتژی برزک اقدام نماید ولی با پیشنهاد جناب آقای میرزایی و موافقت همه اعضای شورای اسلامی برزک بر این قرار گرفت که جهت جلوگیری از موازی کاری شورا پرچمدار این حرکت( تهیه استراتژی برای برزک) باشد و انجمن هم از هیچ گونه کمکی دریغ نکند. کما اینکه فهرست حاضرین در جلسه روز برزک که به صورت نظر سنجی در کارگروه های مختلف ثبت نام واعلام آمادگی جهت همکاری نموده اند نیز در اختیار شورا قرار گرفت تا از ظرفیت های آنها در تشکیل کار گروه های خواسته شده کمک گرفته شود.
لازم به یادآوری است یکی از خروجی های همایش روز برزک آن بود که وقتی آقای دکتر میرانصاری که یکی از دوستان خوب من هستند هنگامی که این جمع علمی را در برزک مشاهده نمودند، پیشنهاد ساخت مجموعه فرهنگی در این شهر با هزینه شخصی خودشان را دادند و الان زمینه های سرمایه گذاری نزدیک به یک ملیارد جهت ساخت این مجموعه بی نظیر در برزک کلید خورده است و مراحل نقش کشی و زیرساخت های آن در زمینی حدود هزار متر مورد بررسی است که تا چند سال آینده انشا الله شاهد افتتاح آن خواهیم بود و دکتر میرانصاری حدود جند هزار جلد کتاب را جهت کتابخانه این مرکز تامین نموده اند و ایشان پیگیر شرایط اسکان و فراهم کردن شرایط مناسب جهت استفاده از چهرهای علمی ایران در شهر برزک می باشد. خبر های دقیق تر این مرکز را در آینده منتشر خواهم کرد. حال آنکه بدون اینکه شهرداری کوچکترین هزینه ای در این زمینه داشته باشد این مرکز ساخته خواهد شد و انشا الله موجب خیر و برکت و تبدیل برزک به یکی از قطب های علمی در منطقه خواهد شد.
نکته دومی را که شما در مطلب خود به آن اشاره کرده اید در رابطه با همایش شاتوت است که به نظر شما یک همایش شعر بود.( حال آنکه سال گذشته کنگره سراسری شعر شاتوت برگزار شد) ذکر این نکته جهت اطلاع مفید است که اینجانب به کمک دوستان بزرگوار طرح همایش و جشنواره شاتوت ر ا برای سال جاری تهیه کرده بودیم و به شهردار وقت جناب آقای حیدری و همچنین رئیس شورای اسلامی جناب آقای سنجریان پیشنهاد کردم دو برنامه یکی جشنواره شاتوت و دیگری همایش علمی شاتوت را در دو نوبت صبح و شب برگزار می کنم. هرچند این طرح به تصویب ستاد امر به معروف و نهی از منکر بخش برزک هم رسیده بود ولی متاسفانه مورد موافقت شهردار قرار نگرفت و جشن شاتوت برگزار نشد و فقط پیش همایش علمی شاتوت در دانشگاه برزک برگزار گردید. و طبق نظر سنجی که از حضار در جلسه شد اذعان داشتند که تاکنون همایش تخصصی در برزک با موضوعیت واحد و با حضور متخصصان برگزار نشده بود چرا که حضور 50 نفر متخصص از انجمن گیاهان دارویی شهرستان کاشان و دانشگاه پردیس جهاد کشاورزی در برزک حتما مثمر ثمر خواهد بود و این امری است غیر قابل انکار و پوشش خبری آن در سایت های خبری و اخبار نیز به معرفی برزک کمک می کند. امیدواریم حال که این محصول در سالهای اخیر به بهانه های مختلف برنامه هایی جهت معرفی این محصول شده است و امروزه به عنوان یکی از شاخصه های اصلی کشاورزی برزک محسوب می شود مورد بی مهری مسئولان قرار نگیرد و حال که انجمن علمی گیاهان دارویی و دانشگاه پردیس آماده همکاری مستمر در این زمینه با برزک را دارند آنها را یاری کنیم و برای برگزاری همایش علمی شاتوت در سال آینده همکاری لازم با آنها داشته باشیم. حال اینکه شما می گویید برای برگزاری شاتوت انرژی گرفته شد نمی دانم از کجا منشع می گیرد؟ چرا که برای برگزاری این همایش اینجانب شخصا وارد عمل شده و با همکاری دانشگاه پردیس و دانشگاه برزک این امر محقق شد و همه هماهنگی های آن را خودم برعهده گرفته و با کمک و همیاری دوستان این جلسه شکل گرفت. و هیچ گونه کاری را به عهده مسئولان نگذاشتیم. حال اگر منظورتان جلساتی است که شهردار محترم از اینجانب و بقیه دوستان دعوت می کرد با موضوع" لزوم برگزاری جشنواره ها" بحثی مجزاست و خودم من هم بر این باورم که جلسات تشکیل شده در شهرداری به هیچ نتیجه ای نمی رسید و فقط اتلاف وقت بود، چون آقای حیدری در هیچ جلسه ای مصوبه ای نداشت و مدیریتی نیز در تشکیل این جلسات مشاهده نشد تا به نتیجه ای دلخواه برسد.
 در خصوص حضور آقای دکتر قاسمی(رئیس تشریفات وزارت امور خارجه) و آقای صالحی فر (کارشناس اقتصادی وزارت خارجه) و تشکیل جلسه در این خصوص که با پایمردی خانم ارشدی و پیگیری های این جانب انجام شد. ذکر این نکته مهم است که از زمان برگزاری این جلسه هنوز دو هفته هم نمی گذرد و دیگر اینکه انجمن پژوهشی گلاب و عرقیات تحت عنوان سمن ها مراحل ثبت خود را دارد طی می کند و خانم مجد به صورت مستمر پیگیر این امر هستند و انشا لله با شکل گیری این انجمن وضعیت صادرات منطقه بهبود پیدا کند.
انجمن آماده شنیدن نقد های شما و دیگر عزیزان در جهت بهبود وضعیت خود می باشد و حتما نقد های شما در صورت حسن نیت گره گشا خواهد بود.

هم اندیشی زیست محیطی

 

 

جلسه ای که جمعه سوم آبان ماه ساعت 3 تا 5 با حضور جمعی از کارشناسان، صاحب نظران حوزه زیست محیطی و رابطین بهداشت در سالن جلسات حسینیه کارگاه تشکیل شد به منظور بحث و بررسی مسائل زیست محیطی بود که در یک فرصت دو ساعته فضایی مناسب برای تضارب آراء و هم اندیشی فراهم نمود.
برگزاری این جلسه به همت و پایمردی مصطفی نعیمی انجام شد که از پیگیری دعوت تا فراهم کردن امکانات مورد نیاز و مشارکت فعالت در بحث ها را در عهده داشت.
مسائل زیست محیطی برزک که با اجرایی شدن طرح منطقه حفاظت شده وارد فاز جدیدی شد چالش های بسیاری را به همراه داشت که تا دفتر مدیرکل محیط زیست و دیوان عدالت اداری کشیده شد ولی در این جلسه کمتر کسی از جوانب آن مطلع بود تا اظهار نظری کند.
تنها یکی دو نفر مقداری راجع به کلیات آن صحبت کردند ولی دیگران ترجیح دادند در مورد مسائل بهداشت محیط به اظهار نظر بپردازند.
خانم شیری، خانم اسلامی، آقای مهدی شائمی ، خانم ترابی، خانم حداد و دیگرانی که در این بحث مشارکت کردند از برگزاری منظم چنین جلساتی استقبال نمودند.
پیشنهاد تأسیس یک سازمان مردم نهاد زیست محیطی و فعالیت تحت قالب آن یکی از راهکارهایی بود که برای فرهنگ سازی و تبیین و تشریح مسائل مرتبط مطرح و قرار شد در جلسه بعدی با مشورت بیشتر برای ساز و کارهای اجرایی با مشارکت علاقمندان بیشتری گفتگو شود
مطلب انتقادی که توسط خانم شاهمیری مطرح شد این بود که بحث های زیست محیطی و بهداشت محیط دو مقوله جدای از هم می باشد ولی تعداد دیگری از دوستان گفتند که بهداشت محیط زیرمجموعه مسائل زیست محیطی است.
آقای محمد رضا مدرس زاده ضمن استقبال از صحبت های مطرح شده پیشنهاد نام جمعیت کوهستان سبز را برای سازمان مردم نهاد پیشنهادی مطرح کرد.
آقای علیرضا شائمی و مصطفی نعیمی استمرار چنین جلساتی را درخواست کردند و بر آموزنده بودن آن تأکید کردند.
مشکلاتی که توسط افراد فعال در بحث مطرح شد عبارت بود از :
فاضلاب برخی از مناز که داخل جوی عمومی رها می شود، زباله هایی که در غیرساعت جمع آوری زباله در کنار منازل گذاشته می شود، مشکل سگ های ولگرد، دامداری های داخل محل، کودهای رها شده از دامداری های داخل برخی از محله ها، پخش زباله ها در معابر، آلوده شدن محیط به مواد تجزیه ناپذیر مانند پلاستیک، استفاده از ظروف یکبار مصرف، رها کردن بن گل در فضل گلابگیری در معابر، تفکیک نکردن زباله های خانگی و آلودگی رودخانه برزک به زباله و بن گل
با این وجود کار فرهنگ در زمینه محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است هرچند خانم اسلامی آن را فرایندی زمانبر دانسته و بر راههای فوری در رفع مشکلات موجود تأکید کردند.
نیازهای روبه تزاید بشر و فعالیت های اقتصادی او فشارهای فزاینده ای بر منابع زمین وارد می کند و باعث ایجاد رقابت ها و جدال هایی می شود که حداکثر استفاده های غیرمعقول از زمین و منابع آن را در بردارد
اگر بخواهیم نیازهای آتی بشر را به نحوی پایدار برآورده سازیم، می بایست هم اکنون این جدال ها را حل کرده و به سوی بهره برداری مؤثرتر و کارآمدتر از زمین و منابع آن حرکت کنیم.
یکی از بهترین شیوه های نیل به این مهم، برنامه ریزی و مدیریت بهره برداری مناسب از زمین است. با بررسی تمام شیوه های کاربری زمین به صورتی همه جانبه، می توان جدال ها را به حداقل رساند، حداکثر بهره برداری موثر را صورت داد و توسعه اقتصادی و اجتماعی را با بهسازی و حفاظت از محیط زیست همراه ساخت و به این وسیله به اهداف توسعة پایدار کمک کرد.
تأکید کلیه روش های ملی و بین المللی در تعیین کاربری زمین و اجرای طرح های زیست محیطی مشارکت دادن فعال و آگاهانه ذینفعان می باشد و رضایت شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است.
رویکرد تشکیل یک سازمان مردم نهاد زیست محیطی بر این اساس استوار است که البته برایی تبیین و تشریح بیشتر موضوع پیشنهاد شد از آقای اعتماد مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان دعوت کنیم تا ما را در همایش آتی که آخر این هفته برگزار می شود همراهی کرده و تجارب خود را در اختیار دوستان قرار دهند.

شورای شهرستان؛ جایگاه نمادین یا مغزی متفکر

انتقاد از فرمانداری آن هم در جلسه شورای شهرستان خیلی خوشایند آقای فرماندار نبود ولی با این وجود علیرضا جوادی بر خلاف بسیاری از جلسات تحمل کرد تا انتخابات هیئت رئیسه شورا به سرانجام رسیده و آنگاه به این انتقاد به تعبیر ایشان «نابجا» پاسخ گوید.
جایگاه شوراها به طور عام و شوراهای فرادست به خصوص اینقدر با اهمیت است که طبق قانون می تواند مدیریت شهری را در عهده گرفته و به رتق و فتق امور بپردازد و باید گفت انتخاب شهردار و سیاستگذاری برای شهرداری استفاده از کمترین ظرفیت های این نهاد است ولی متأسفانه پررنگ تر از همه ی قابلیت ها جلوه گری می کند.
شوراها با هزاردلیل موجه و غیرموجه، آسمان و ریسمان کرده تا توپ ناکارآمدی شورا را در زمین حاکمیت انداخته و به بهانه این که تفویض اختیار به نحو موثر انجام نشده است بار مسئولیت را به راحتی از دوش خود در پرتگاه بی مسئولیتی رها نمایند.
نگارنده این سطور معتقد است اعضای شورا که مسئولیت قرار گرفتن در این جایگاه را پذیرفته اند کمترین کوشش خود را به کار نمی گیرند تا قابلیت های موجود و تعریف شده را محقق سازند و صد البته این به معنی آن نیست که دولت و در رأس آن فرمانداری، استانداری و وزارت کشور در توانمند کردن این موجود نحیف بی تقصیرند.
انتقادی که در شورای شهرستان متوجه فرماندار شد آن بود که بهتر نبود فرماندار به عنوان بالاترین مقام دولت در شهرستان بر اساس نظارت عالیه خود عملکرد شورای شهرستان در سه دوره گذشته را رصد کرده و گزارشی از آن ارائه می نمود تا این شورا از یک جایگاه نمادین به مغزی متفکر و کاربردی در سیاستگذاری و برنامه ریزی مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

لزوم مستند سازی مکاتبات و مراجعات مردمی در شورا

مراجعه و مکاتبه بخش عمده ای از ارتباط مردم و شورا را به خود اختصاص داده و در صورتی که ساماندهی شده و به نحو شایسته آنالیز گردد، مشکلات به صورت ریشه ای شناسایی شده و در آن صورت خواهیم توانست راه حلی اساسی برای آن پیدا کنیم.
فراموش نخواهیم کرد ساختارهای سنتی دیگر قادر به جوابگویی درخواست های روزافزون شهروندان نمی باشد و در صورتی شورا در حل مشکلات مردمی پیروز و موفق خواهد بود که خود را به مکانیزم های جدید و تکنولوژی های روز تجهیز نماید.
به نظر می رسد در صورتی این امر محقق می گردد که برای مکاتبات شورا مکانیزمی علمی، تعریف و عملیاتی گردد. این امر مستلزم آن است که هر گونه درخواست و مراجعه مردمی به شورا بر اساس شماره و تاریخ طبقه بندی شده و تصویری از آن در آرشیو جهت تجزیه و تحلیل بعدی نگهداری گردد.

رسالت یک روزنامه نگار

دوتا اشتباه کردم. یکی آنکه اعتراضم را از برگزاری ناشیانه انتخابات انجمن فرهنگی روزنامه نگاران با لحن نامطلوب بروز دادم و دیگر آن که در مقابل هجوم خبرنگار ایرنا مقابله به مثل کرده و با رفتار و ادبیات مشابه پاسخ گفتم.
این که انجمن یا خانه ای شکل بگیرد و وضعیت بلبشوی حاکم بر رسانه ای کاشان را سر و سامان دهد یکی از آرزوهای دیرینه اینجانب است ولی این که توقع داشته باشم یک شبه محصولی مرغوب از این زمین و نهال موجود به بار نشیند؛ نشدنی است.
بهتر بود برخی دوستان هئیت موسس و رسانه ای کاشان به جای این که در دفتر واحد خبر صدا و سیمای کاشان جمع شده و قبل از انتخابات رسمی به صورت غیررسمی برای هیئت مدیره تعیین و تکلیف کنند، چندبار اساسنامه را می خواندند تا آن وضعیت پیش نمی آمد.
هرچه بود گذشت. جامعه رسانه ای کاشان از این وضعیت به در نخواهد آمد مگر آنکه مجدانه تلاش کند تا با جذب نیروهای جوان، با انگیزه، حرفه ای و متعهد تغییری اساسی در این بافت سنتی ایجاد کند.
رسالت یک مطبوعاتی بیش از آن که توجه به جایگاه، پُست ، تیراژ ، امتیاز گرفتن و زورآزمایی و عقدگشایی رسانه ای باشد آن است که متعهدانه و بر اساس اصول حرفه ای، حرف مردم را زده و پاسخ مسئولین را به بهترین روش انعکاس دهد. انشاءالله