گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

دورخیز برای شنا در بحر خدمت

دورخیز برای شنا در بحر خدمت

ویژگی های داوطلب ثبت نام در شوراهای اسلامی شهر و روستا

بیش و کم، چند صباحی مانده است که شوراهای اسلامی شهر و روستا تازه شود. لباس نو به تن کند و بهار را در تابستان از سر گیرد. گُل از گُل بشکفد. شکوفه کند و برای باروری و زایش آماده تر شود تا شیرینی میوه شورا در کام مردم مستدام گردد. کسانی که می خواهند به کاروان خدمت در شوراها ملحق شوند از هم اکنون باید آماده شوند. نرمش قبل از مسابقه ، کمک خواهد کرد تا در بازی خدمت رسانی به مردم کم نیاورند. پرانرژی و سرحال از اول بازی تا آخرش را یکسره بدوند و استقامت کنند.

یاد دارم در نخستین جلسه شورا عرض کردم هر کدام از ما توانمندی هایی داریم. ظرفیت ها و قابلیت هایی که در کنار هم می تواند برای مردم مفید باشد ولی «اختلاف فاز» داریم و اگر این واقعیت را بپذیریم؛ آنوقت زمان می خواهد تا به هماهنگی مورد قبول دست پیدا کنیم.

به نظر من «اختلاف فاز» اعضای شورا بدین معنا است ؛ کسی که سابقه و تجربه شورا دارد ، با کسی که بازنشسته آموزش و پرورش است و فردی که در مدیریت کلان وزارتخانه ها کار کرده و اکنون در دوران بازنشستگی به شورا پیوسته است و کسی که یک معلم است و با کلاس درس مأنوس است و فردی که تازه پا به شورا گذاشته است؛ همه نمی توانند یک جور درک کنند، بیاندیشند و بگویند ؛ زمانی که اندیشه ها با هم متفاوت است و ساز و کارها نیز ابداعی و نوظهور است ؛ کار جمعی و گروهی به مشکل بر می خورد. نمی گویم فکرها را یکی کنیم؛ بلکه با احترام به تفاوت سلایق و نظرات ، حرف ها و فکرها را حول محور «کارکردن برای مردم» منسجم و هماهنگ نماییم. تازه همه اینها با در نظر گرفتن این ضرورت است که غل و غشی در کار نباشد و همه انشاءالله برای کار و خدمت پا به میدان خدمتگزاری شورا گذاشته باشند.

وقتی غل و غش در میان باشد؛ کار شورا ، هزاربار سخت تر می شود. وقتی کسی با نیت تثبیت پایه های شغلی در اداره متبوع یا ارضای عقده های فروخورده اجتماعی و یا توجه به منافع اقتصادی از طریق رانت های ارتباطی و اطلاعاتی ، وامدار این جایگاه مقدس شده است؛ خواسته یا ناخواسته به فکر کار جمعی و گروهی نیست. تنها به فکر حضور نمادین است. دست به عصا، در تصمیم گیری ها ملاحظه کاری می کند و نان را به نرخ روز می خورد. جان نکنده را در اعضا و جوارح غنیمت شمرده و بر سر منافع شخصی، هزینه ای گران بر مردم و شهر و جامعه تحمیل خواهد نمود.

قانون شرایط مشخصی برای انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان  معین کرده است. ولی ویژگی هایی فراتر از اینها لازم است که اعضا شورا بدان آراسته گردند تا اهداف شورا بیش از پیش محقق گردد. در این یادداشت به عناوین آن اشاره می کنم و در فرصت های بعدی مفصل به آن خواهم پرداخت.

«سابقه فعالیت در خدمات عمومی و مردمی»  در رأس این ویژگی هاست. منظور من فعالیت هایی که آدم ها بدون هیچ ساز و کار دولتی برای خدمت به مردم دل مشغول آن می شوند. خدمات عام المنفعه ای که بدون داشتن ردیف اعتبار مشخص و تعریف شده در ارتباط مستقیم با مردم اتفاق می افتد. در این گونه فعالیت ها آدم تنها روی خودش حساب باز می کند و بس. باید از آنچه به لحاظ اعتبار مادی و معنوی دارد، خرج کند. و هیچ تکیه گاهی ندارد جز خدا و خودش و دیگر هیچ.

افرادی که سابقه این گونه فعالیت ها را در کارنامه خود ندارند اکنون فرصت خوبی است. چند صباحی تا ثبت نام شوراها مانده است. می توانند با یک سازمان مردم نهاد وارد همکاری شوند. همکاری با انجمن های خیریه که به دنبال هدایت خیرین در ساخت و ساز بیمارستان ، مدرسه و دانشگاه است فرصت مناسبی برای تجربه خدمات مردمی و عمومی است. همکاری با متولیان پروژه ای زیرساختی در شهر و سازمان های زیست محیطی در منطقه این فرصت را در اختیار افراد قرار می دهد. ارتباط با شوراها و شهرداری ها برای مشارکت در امور نیز مفید است تا خودمان را محک بزنیم که آیا این کاره هستیم یا وسط کار کم خواهیم آورد.

اگرچه ویژگی یاد شده برای عضویت در شورا ضروری است ولی کافی نیست . «اشرافیت استفاده از فرآیندهای کارشناسی و قانونی» مکمل ویژگی نخست است. بسیار دیده شده است فردی به لحاظ مدرک تحصیلی متخصص است ولی در تصمیم گیری و توجه به فرآیندهای کارشناسی دقت های لازم را به خرج نمی دهد. قرار نیست همه ی اعضای شورا در رشته های مختلف مورد نیاز مدیریت شهری متخصص باشند ولی لازم و ضروری است اعتقاد به استفاده از ظرفیت های کارشناسی داشته باشند و راههای استفاده و به کارگیری از آن را بدانند.

 داشتن «انگیزه های قوی برای خدمت» ، «سعه صدر» ، «تحمل و انعطاف» در امور، از دیگر ضرورت های مورد نیاز افراد برا تصدی مسئولیت های عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا است. اعضای شورا در ارتباط مستقیم با مردم هستند. مردمی که همه نیازها و مشکلات خود را از شورا می جویند. از طرف دیگر با دولت و سازمان های دولتی در ارتباط هستند که با بوروکراسی پر پیچ و خم اداری گره ای بر گره نبود اعتبارات لازم افزوده اند. همه ی اینها نیازمند صفات «صبر» ، «سعه صدر» ، «حوصله» و «سماجت در پیگیری امور» است که ضروری است اعضای شورای به آن مزین باشند.

«بلند نظری» و دوری از تنگ نظری و سطحی نگری بر مدار «برنامه ریزی» با نگاه به افق های کلان شهر و منطقه از دیگر ملزومات حضور در این عرصه است. «پرهیز از اقدامات سلیقه ای ، رابطه ای» و تأکید بر « ساز و کارهای قانونی» زیبنده ی اعضای شورای اسلامی شهر و روستا است.

«فراغت بال» در پیگیری امور ضرورت با اهمیت دیگری برای اعضای شورا است. اگرچه عضویت در شورا بعنوان شغل محسوب نمی گردد ولیکن گریزی نیست؛ فردی که قصد خدمت در این جایگاه کرده است فرصت لازم برای اقدامات خود را مدنظر قرار داده و تنها به حضور در جلسات شورا بسنده ننماید. 

«اعتقاد قلبی به توانمندی های مردمی» مبنای اساسی برای حضور در جمع شورا است. شورایی که مردم را نمایندگی می کند و به مردم برای مشارکت فعال در امور اعتقاد نداشته باشد؛ شورا نیست. یک ساختار بی معنی است. شکل گیری شورا بر اساس این اعتقاد است که «مردم»، شهر و دیارشان را خودشان بسازند ولی گاهی دیده می شود رأی مردم تنها ابزاری است که افرادی به جایگاهی دست پیدا کرده و آنگاه مردم را نفی نموده و دولتی بیندیشند. اندیشیدن دولتی یعنی حل همه مشکلات را در نفت سیاه بدانیم و قدرت مردم را نادیده انگاریم. شایسته است اعضای شورا با اعتقاد واقعی به مردم ، راهکارهای استفاده از ظرفیت های منطقه و توانمندی های مردم را برای توسعه و پیشرفت شهر و روستا شناسایی نموده و به فعلیت برسانند.

این ها بخشی از ویژگی هایی است که زیبنده اعضای محترم شورای اسلامی شهر و روستا برای خدمت به مردم است. در فرصت های بعدی بیشتر و مفصل تر خواهم گفت.

نظرات 1 + ارسال نظر
shb چهارشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 10:27 ب.ظ

با سلام و احترام ،مهندس نمی دونم قدیمی بودن مطلب بالا و ادامه دار نبودن این مطالب به خاطر استفاده بیشتر از فضاهای مجازیه موبایلیه یا به مسائل بعد از بهم خوردن ترکیب شورا برمی گرده ولی انتظار مردم از وکلاشون موندن تو صحنه تا اخرین روزه والان افکار عمومی فکر میکنه بعد از بهم خوردن ترکیب شورا Tشورای پنج نفره به شورای انفرادی تبدیل شد ویه عده دلخوری شونو با خالی کردن صحنه نشون دادن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد