گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

کشاورزی برزک

کشاورز از روستا شهر برزک مهاجرت می کند. کشاورزی برایش توجیه اقتصادی ندارد. یکی می گوید باغات برزک را به خانه باغ تبدیل کنیم تا مالک به بهانه حفظ خانه ی خود فضای سبز ناشی از کشاورزی برزک را حفظ کند. دیگری می گوید نباید اجازه تغییر کاربردی به مالکان زمین های کشاورزی بدهیم. یکی طرح پارک باغ مطرح می کند و دیگری از بهره وری پایین آب و خاک برزک گله می کند. همه می گویند  ولی نظر کارشناسان چیست؟
هر اقدامی نیازمند توجه به اصول کارشناس دارد و کشاورزی برزک نیز از این مقوله جدا نیست. هرچند طرح 400 هکتاری نابر برای اصلاح وضعیت بهره وری آب و خاک کشاورزی برزک اجرا شد ولی منتقدان اشکالاتی بر طرح گرفته و برخی معتقدند با وجود این طرح اصلاحی در حوزه کشاورزی برزک انجام نشده است.
برای طی کردن یک فرآیند کارشناسی و قانونی فرآیند پیوست پیشنهاد می گردد.
طرح پیشنهادی - اینجا کلیک کنید

واژگونی فرهنگ عبور و مرور در جاده های ایران

 رئیس اداره کنترل راه های روستایی استان اصفهان:
 زشتی تخلف از دست رفته است

رئیس اداره کنترل راه‌های روستایی استان اصفهان در اولین کارگاه آموزشی ویژه راکبین موتورسیکلت و رانندگان حمل و نقل بار و مسافر که در بخش برزک کاشان برگزار شد گفت: در ایران زشتی تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی از دست رفته است. هرکسی به راحتی از مقررات راهنمایی و رانندگی تخلف می‌کند. تخلفی که به سرنوشت همه جامعه آسیب می‌رساند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان «سرهنگ محمد رضایی خواه» در ادامه سخنانش گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم وسیله نقلیه در زندگی ما وارده شده که بالقوه خطرناک است و عقل سلیم به ما می‌گوید که نحوه درست استفاده کردن از آن را یاد گرفته و به آن عمل کنیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: اگر اصول و مقررات راهنمایی و رانندگی را صحیح به کار نبریم نه تنها وسایل نقلیه آسایش و آرامش ما را فراهم نخواهد کرد بلکه باعث آسیب و از هم پاشیدگی کانون گرم خانواده‌ها خواهد شد.

وی گفت: علی رغم همه اقدامات خوبی و شایسته‌ای که به خصوص در چند سال اخیر در زمینه اصلاح راه‌ها و رفع نقاط حادثه خیز و فرهنگ سازی انجام شده ولی کماکان از لحاظ تصادفات جاده‌ای وضعیت قابل قبولی نداریم.

رضایی خواه با بیان اینکه تصادفات جاده در سال ۱۳۸۵ باعث کشته شدن ۲۷۸۰۰ نفر از هموطنان ما شده است اذعان داشت: تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای از سال ۷۴ تا سال ۸۴ و به مدت ده سال برابر تعداد شهدای جنگ تحمیلی است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر در زمینه فرهنگ سازی و اصلاح اقداماتی انجام نمی‌شد وضعیت به مراتب بد‌تر از این بود یاد آور: با وجود تمامی اقدامات، تصافات جاده‌ای در سال ۹۱ باعث از بین رفتن ۱۹ هزار نفر از عزیزان ما شده است.

رضایی خواه گفت: ایران در زمینه تصادفات جاده‌ای در سال ۱۳۸۵ در بین تمام کشورهای دنیا رتبه سوم به خود اختصاص داده است که این رتبه در حال حاضر کمی بهتر شده است ولی اکنون در رتبه‌های وسط قرار داریم که همچنان قابل قبولی نیست.

رئیس اداره کنترل راه‌های روستایی استان اصفهان یادآور شد: در سال ۸۵ به ازاری هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۲۵ کشته می‌دادیم ولی اکنون این رقم به ۱ / ۸ نفر کشته رسیده است که البته متوسط جهانی آن ۵ /۷ نفر است.

رضایی خواه با بیان این ۱۹ هزار کشته شدگان تصادفات جاده‌ای در سال رقم غیر قابل قبولی است گفت: در کشورهای غربی این تعداد در سال به زیر ۱۰۰۰ نفر می‌رسد که نشان می‌دهد می‌باید که برای اصلاح این تعداد می‌بایست تلاشمان را بیشتر کنیم.

این مقام مسئول تنها راه حل برون رفت از این مشکل را توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی ذکر کرد و تصریح کرد: در ایران زشتی تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی از دست رفته است. هرکسی به راحتی از مقررات راهنمایی و رانندگی تخلف می‌کند. تخلفی که به سرنوشت همه جامعه آسیب می‌رساند.

وی با بیان اینکه تصادفات راههای روستایی ۱۵ درصد از تصادفات را شامل می‌شود گفت: طبق قانون دهیاری‌ها در کنار شرح وظایف خود راهبر محله محسوب شده و از پلیس ناجا حکم دریافت می‌دارند.

رضایی خواه به سه مشکل عمده در روستا‌ها در زمینه حمل و نقل اشاره کرده و افزود: موتور سوار‌ها، وانت بار‌ها و ادوات کشاورزی بیشترین آمار تصادفات روستایی را به خود اختصاص داده‌اند که دهیار روستا می‌تواند با اقدامات قانونی در کاهش دادن آن نقش موثری ایفا نماید.

این مقام مسئول به تحلیل تصادفات با موتور سیکلت پرداخت و گفت: ۷۰ درصد از فوت شدگان تصادفات موتور سیکلیت به جهت نداشتن کلاه ایمنی است. سن ۵۰ درصد کشته شدگان بین ۱۷ تا ۲۰ سال می‌باشد که از ۵۰ درصد باقیمانده ۳۰ درصد تلفات مربوط به سنین ۲۰ تا ۳۰ سال است.

وی تأکید کرد: آیا انصاف است جوانی با زحمات طاقت فرسای یک خانواده به این سن برسد و زمانی که باید افتخار و برکت خانواده شود در جاده‌ها و بر اثر تصادفات پرپر شود.

رضایی خواه گفت: طبق قانون بخشی از مبالغی که تحت عنوان جریمه از رانندگان متخلف گرفته می‌شود می‌بایست صرف فرهنگ سازی شود گفت: کارگاه‌های آموزشی برای راکبین موتور سیکلت و رانندگان و توزیع کلاه کاسکت و وسایل ایمنی از طریق این منبع تأمین می‌شود.

در ابتدای این کارگاه آموزشی که به همت غلامرضا محمدی بخشدار برزک انجام شد بخشدار گفت: هرچند جاده ارتباطی برون شهری و داخل شهری در بعضی از نقاط ناایمن و غیراستاندارد است ولی می‌توان با رعایت دقیق قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی از بروز حوادث دلخراش جلوگیری کرد.

غلامرضا محمدی آموزش را حلقه مفقوده فرهنگ رانندگی دانست و تصریح کرد: ‌ آموزش گروه‌های سنی مختلف در زمینه قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند در نهادینه شدن فرهنگ صحیح رانندگی موثر باشد.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم با نهادینه شدن فرهنگ صحیح عبور و مرور با تعامل و همکاری بیشتر مردم دیگر شاهد سوانح دلخراش رانندگی در معابر و محورهای ارتباطی نباشیم.

کاشانی‌ها عطای آب زاینده‌رود را به لقایش ببخشند


رئیس پژوهشکده آب و توسعه پایدار دانشگاه کاشان:
کاشانی‌ها عطای آب زاینده‌رود را به لقایش ببخشند

رئیس پژوهشکده آب و توسعه پایدار دانشگاه کاشان، گفت: مردم نجیب خطه کویری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل باید از خیر آب انتقالی خط زاینده‌رود به کاشان گذشته و عطایش را به لقایش ببخشند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمدرضا مزدیان‌فر ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هزینه‌های اجتماعی ناشی از جنگ رسانه‌ای که به واسطه 180 تا 300 لیتر آب انتقالی خط زاینده‌رود به کاشان تحمیل شده است بیش از منافع آن بوده است.

وی افزود: مسئولان استان اصفهان، با تکمیل تونل گلاب در حوزه چهارمحال بختیاری تلاش می‌کنند تا حجمی معادل 30 مترمکعب آب در ثانیه را به اصفهان انتقال دهند که این اقدام در افکار عمومی با هدف تأمین آب شرب کاشان به تصویر کشیده می‌شود، در صورتی که ظرفیت نهایی خط انتقال زاینده‌رود به کاشان تنها یک متر مکعب است.

رئیس پژوهشکده آب و توسعه پایدار دانشگاه کاشان، با اشاره به اینکه جنگ امروز دنیا بر سر آب و منابع ابتدایی حیات اجتماعی است، افزود: در حالی که همه به ارزش واقعی آب واقف هستند و مسئولان شهرستان کاشان برای تأمین آب شرب مردم کاشان تلاش می‌کنند اما به نظر می‌رسد مسئولان استان اصفهان به دنبال نجات فضای سبز و صنعت گردشگری شهر خود هستند.

مزدیان‌فر، قرار گرفتن شهرستان کاشان در حاشیه کویر و هجوم آب‌های شور را یکی از مهمترین افزایش  EC آب منابع زیرزمینی کاشان اعلام کرد و افزود: بر اساس اعلام مسئولان، آب شرب برخی از چاه‌های شرب دشت کاشان، برای شرب قابل استفاده نیست.

به گفته وی، بحران کیفیت آب گریبانگیر منطقه شده و موجب می‌شود تا هزینه‌های میلیاردی صرف آوردن چند قطره آب شیرین از حوزه‌های دوردست به منطقه برای توجیه اقتصادی و امنیت اجتماعی شود.

مزدیان‌فر یادآور شد: در حالی که بحث بر سر رفع تشنگی در کاشان شدت گرفته است، اما در اصفهان با ارائه سندهای یک‌هزار ساله دعوا بر سر مالکیت آب است.

وی، عدم تفکر فرامنطقه‌ای مسئولان اصفهان برای تصاحب بسیاری از منابع از جمله منابع طبیعی آب را یکی از مهمترین مؤلفه‌های توسعه بی‌رویه و غیرمنطقی شهر اصفهان دانست و افزود: این تفکر اشتباه مدیریتی در سطح کلان باعث شده تا این عروس شهرهای خاورمیانه و دارای زیباترین جاذبه‌های توریستی ایران به یکی از آلوده‌ترین شهرهای کشور تبدیل شود.

مزدیان‌فر، همچنین، مصرف آب در صنایع اصفهان را غیر استاندارد خواند و تأکید کرد: صنایع آلاینده  سربی و روی فولاد مبارکه و ذوب آهن، نه تنها باعث آلودگی شهر اصفهان و شیوع بیماری‌های خطرناک شده است، بلکه سالانه 120 میلیون مترمکعب، یعنی سه برابر آب شرب مردم دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل آب مصرف می‌کنند.

دبیر نخستین همایش بحران آب در دشت کاشان با بیان اینکه 370 میلیون مترمکعب آب در اصفهان هم اکنون از چرخه خارج می‌شود، بیان داشت: این رقم تقریبا معادل مصرف تمامی حوزه‌های آب کشاورزی، صنعت و شرب در دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل است و این در حالی است که اصفهان می‌تواند حداقل 142 میلیون مترمکعب از آن را برای مصرف به چرخه بازگرداند.

وی، اختلاف نظر داخلی و عدم هماهنگی و اتحاد مسئولان و دلسوزان منطقه کاشان را یکی از مهمترین دلایل عقب‌ماندگی شهرستان کاشان در مدیریت منابع طبیعی و انسانی دانست.

به گفته وی، توجه مسئولان اصفهان به اهمیت آب و اولویت آن برای این شهر باعث انتخاب استاندار و معاونان خبره به مسائل و مشکلات آب در اصفهان شده است اما افزایش اختلافات سلیقه‌ای و محلی مسئولان کاشان باعث شده است تا مدیران مجرب در حوزه آب شهرستان کاشان با سابقه درخشان در سطح ملی و معاونت وزارت، نتوانند تصدی فرمانداری ویژه را به دست بگیرند.

مزدیان‌فر خاطرنشان کرد: افرادی که اختلاف‌نظرها را پررنگ‌تر کرده و منافع مردم و شهر را فدای بازی‌های سیاسی خود می‌کنند به سرنوشت این سرزمین جفا کرده و باید پاسخگوی نسل‌های آینده و تاریخ باشند.

وی، پرهیز از موازی‌کاری و تقابل با یکدیگر، دوری از تفرقه، قربانی نشدن منافع مردم برای رسیدن به منافع جناحی را رمز و راز رسیدن به توسعه پایدار منطقه کاشان دانست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: دولت دکتر روحانی باید در نظر داشته باشد امور حیاتی تأمین آب با وعده‌های سیاسی محقق نمی‌شود و چنانچه اقدامات دولت مغایر با شعارهای اعتدال باشد و امیدها به اقدامات عملی منجر نشود، افکار عمومی جریحه‌دار شده که تبعات آن عدم همکاری مردم در اصلاح الگوی مصرف است.

وی با اشاره به شعار دولت تدبیر و امید و تأکید رئیس جمهور  بر بازی برد، برد و شایسته‌سالاری مورد توجه صاحب‌نظران دانشگاهی اذعان داشت: این شعارها در صورتی تبدیل به باور عمومی‌ خواهد شد که در عمل شاهد ایجاد وحدت، همگرایی و شایسته‌سالاری مدیران ارشد شهرستان برای رفع مشکلات منطقه باشیم.

انتخاب عضو شورای شهر کاشان برای شورای عالی استان‌ها


در انتخابات شورای اسلامی استان اصفهان صورت گرفت
انتخاب عضو شورای شهر کاشان برای شورای عالی استان‌ها
در انتخابات نخستین جلسه شورای اسلامی استان اصفهان حسن الماسی عضو شورای اسلامی شهر کاشان به عنوان یکی از نمایندگان این استان در شورای عالی استان‌های کشور انتخاب شد.

عضو شورای اسلامی شهر کاشان در حاشیه جلسه هفتگی شورای اسلامی این شهر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: در نخستین جلسه شورای اسلامی استان اصفهان که با حضور نمایندگان 24 شهرستان استان برگزار شد، انتخاب هیئت رئیسه و تعیین نمایندگان استان اصفهان در شورای عالی استان انجام شد.

حسن الماسی افزود: شورای استان اصفهان از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستان‌های تابعه این استان که در مرحله اول با رأی اکثریت مطلق و در صورت عدم احراز، در مرحله دوم با اکثریت نسبی از بین اعضای شورای شهرستان انتخاب و معرفی شده تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به وظایف و اختیارات شورای استان یادآور شد: ایجاد ارتباط و هماهنگی بین شوراهای اسلامی شهرستان در محدوده استان جهت حسن انجام وظایف و حل و فصل انتخابات شوراهای سطح استان، بخشی از وظایف شورای اسلامی استان است.

عضو شورای اسلامی شهر کاشان خاطرنشان کرد: همکاری با شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در نظارت بر حسن اجرای طرح‌های عمرانی استانی و ملی در محدوده استان، ارائه گزارش و پیشنهاد در راستای بهبود امور به رئیس شورای برنامه‌ریزی و شورای عالی استان‌ها و همچنین دیگر دستگاه‌های ذیربط از دیگر وظایف شورای اسلامی استان است.

وی در ادامه با اشاره به تبیین و تشریح نشدن جایگاه شوراهای فرادستی در بین مردم و مسئولان بیان داشت: امیدواریم شوراهای فرادستی بتوانند با استفاده از تجارب گذشته و با اهتمام و پیگیری بیشتر، گام‌های ارزنده‌ای برای خدمتگزاری بیشتر به مردم از طریق شوراها بردارند.

علاقه به کارهای خیر باید ذاتی باشد

عضو مجمع خیرین ستاد توسعه دانشگاه کاشان:
علاقه به کارهای خیر باید ذاتی باشد
خبرگزاری ایلنا: علاقه به کارهای خیر باید ذاتی باشد، مثل مدیریت، فردی ده ها مدرک مدیریت دارد ولی نمی‌تواند مدیر خوبی باشد ولی فردی دیگر هیچ مدرکی ندارد ولی مدیر توانایی است.
علی اکبر آرزه گر عضو مجمع خیرین ستاد توسعه دانشگاه کاشان در گفتگو با خبرنگار ایلنا در کاشان با بیان این مطلب گفت: من همواره در خدمت به مردم هستم، دوست دارم کسی در بزند و از من کاری بخواهد، با انجام دادن کار مردم خستگی‌ام بیرون می‌رود، نمی‌خواهم وزیر یا وکیل شوم و این گفته‌ها برای تبلیغ خودم نیست، تا زنده‌ام خدمتگزار مردم خواهم بود.
وی افزود: من هیچگاه خسته نمی‌شوم هم اکنون در بلوار چمران کاشان در حال ساخت اورژانسی هستم که نزدیک به افتتاح است.
این خیر کاشانی تاکید کرد: علاوه بر عضویت در مجمع خیرین دانشگاه، عضو مجمع خیرین سلامت، مجمع خیرین ورزش‌یار و هستم سالن ورزشی که در دانشگاه کاشان ساخته‌ام به یاد دخترم نسرین‌سادات است و افتخار می کنم من اولین خیّری هستم که به دانشگاه کاشان رفتم و بعد از من دیگران نیز آمدند و تا آنجایی که اطلاع دارم این مجمع یکی از موفق ترین ستادهای خیرین در سطح کشور است.
وی در زمینه های مختلف دست و پا به خیر است و منشأ آن را درخواست از خدا متعال می داند و افزود: اولین دفعه که به مکه مشرف شدم و نگاهم به خانه خدا افتاد، شنیده بودم حاجت شرعی مومن با اولین نگاه به خانه خدا برآورده می‌شود، از خدا خواستم مرا از هر نظر خدمتگزار صدیق مردم قرار دهد و شاید حاجت من برآورده شده است.
عضو مجمع خیرین ستاد توسعه دانشگاه کاشان احترام به پدر و مادر و دعای آنان را از رموز موفقیت نام برده و گفت: ۲۵ سال بی‌اجازه در محضر پدر و مادر ننشست، وقتی وارد اتاق می‌شدم می‌گفتم اجازه می‌دهید بنشینم، اگر اجازه می‌دادند می‌نشستم و گرنه مثل نوکر می‌ایستادم، برای رفتن به حج عمره به سراغ مادرم رفتم تا کسب اجازه کنم و مادر گفت «برو پسرم، الهی دست به خاکستر زنی طلا شود.»
بی توجهی به مال دنیا به عنوان یک صفت ویژه در عملکرد آرزه گر مشهود است وی در این باره ادامه داد: شاید بعضی‌ها برای پول ارزش قائل هستند ولی برای من اینگونه نیست. می‌گویم پدرم هیچ نداشت. پدرم وقتی فوت کرد ۸۰ تومان پول داشت،۸۰تا تک تومان، این هم پولی بود که من به پدرم داده بودم تا به خانه فقرا ببرد. آن روزها آستین‌ها را بالا می‌زدند، ۱۰ تومان پشت آستین گذاشته بود، ۱۰ تومان گوشه کلاه گذاشته بود و ... که یک دفعه سکته کرد، دارائی‌اش یک قالب خشت‌مالی و این ۸۰ تومان پول بود.
سید علی اکبر آرزه گر نام آشنای مردم کاشان است. بخشیدگی در اوج نیاز از صفات برجسته وی از کودکی است و در سن ۷۳ سالگی روزی ۱۲ تا ۱۴ ساعت کار می‌کند و به مردم می‌بخشد./

تاسیس نخستین پایانه حمل و نقل روستایی در برزک

 کاشان- ایرنا- بخشدار برزک از صدور مجوز فعالیت نخستین پایانه روستایی شهرستان کاشان به منظور ساماندهی حمل و نقل بار و مسافر در این بخش خبر داد.

به گزارش ایرنا ˈغلامرضا محمدیˈ روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ساماندهی حمل و نقل روستایی با هدف ارتقاء کیفیت زندگی و فعالیت ساکنین روستاهای بخش برزک انجام شده است.

وی افزود: مجوز فعالیت این پایانه از سازمان حمل و نقل کشوری اخذ شده و اولین پایانه در سطح شهرستان کاشان و چهارمین در استان اصفهان است.

وی نوسازی ناوگان مسافری و حمل و نقل، بیمه و آموزش رانندگان، ایمنی تردد در روستاها، بیمه تکمیلی مسافران، کاهش تخلفات و ارائه خدمات مطلوب به مسافران را از مزیت های ایجاد این پایانه عنوان کرد.

محمدی گفت: در زمان حاضر جابجایی مسافران به شکل پراکنده، ساماندهی نشده و با نرخ های متفاوت انجام می شود و متولی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

بخشدار برزک با بیان اینکه بسیاری از وسایل نقلیه که اقدام به جابجایی مسافر می کنند فرسوده هستند، تاکید کرد: با متمرکز شدن ناوگان حمل و نقل تلاش می شود با استفاده از تسهیلات دولتی ناوگان حمل و نقل بخش برزک را نوسازی کنیم.

بخش برزک از توابع کاشان و در جنوب غربی این شهرستان با 11روستا 12 هزار نفر جمعیت است.

وضعیت راه‌های ارتباطی کاشان نامناسب است

رییس شورای شهرستان کاشان راه‌های ارتباطی شهرستان کاشان را نامناسب دانست و خواستار توجه بیشتر مسؤلان در این رابطه شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا   - در کاشان، ابراهیم زمانیان در حاشیه جلسه شورا در محل فرمانداری کاشان و در جمع خبرنگاران گفت: بارش نزولات جوی مخاطرات راه‌های غیراستاندارد شهرستان را بیش از گذشته کرده و چنانچه برای ترمیم و اصلاح آن چاره اندیشی نشود قطعاً باعث افزایش تصادفات جاده‌ای خواهد شد.

وی محور ارتباطی کاشان – برزک – ورکان را به عنوان یکی راه‌های ناایمن شهرستان اعلام کرد و افزود: غیراستاندارد بودن مسیر و مستهلک شدن جاده ارتباطی از یک سو و هم‌چنین تردد بسیار زیاد تریلر‌ها و بونکرهای سیمان به واسطه کارخانه‌ها به خصوص سیمان کویر کاشان و معادن سنگ، این راه ارتباطی را به  محوری بسیار خطرناک و ناایمن تبدیل کرده است.

زمانیان ادامه داد: شورای شهرستان مطلع است که وضعیت اعتباری سازمان‌های مسئول مناسب نیست، ولی به طور حتم می‌توان با هزینه‌ای اندک بسیاری از نقاط حادثه‌خیز راه‌های ارتباطی را اصلاح نمود و از وقوع حوادث دلخراش و صدمات جانی احتمالی پیشگیری کرد .

وی با اشاره به درخواست‌های مکرر مردمی در رابطه با معضلات ترافیکی و تصادف‌ها در محدوده پل در انتهای رواند- ورکان که روی اتوبان احداث شده، تصریح کرد: با توجه به اینکه به نظر می‌رسد این پل باعث گره ترافیکی شده و استانداردهای لازم را ندارد نارضایتی مردم این منطقه را در پی داشته است.

زمانیان با بیان اینکه سه راه نشلج نیز یکی دیگر از نقاط حادثه خیز راه‌های ارتباط شهرستان است، افزود: این سه راه بسیار خطرناک است و هیچ‌گونه علائم راهنمایی رانندگی نداشته که به صورت درخواست‌های مردمی به این شورا منعکس شده است.

رییس شورای شهرستان به بعضی دیگر از نقاط حادثه خیز شهرستان اشاره کرد و گفت: مشکلات ناشی از اصلاح راه نابر به طول  حداکثر 3 کیلومتر، پیچ سعدآباد برزک، سه راه جوشقان استرک به سمت مشهد اردهال قبل از پلیس راه از موارد دیگری است که نارضایتی مردم را در پی داشته است.

وی تأکید کرد: قطعاً توانایی اداره‌های مسؤل و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های منطقه فراتر از اصلاح چند نقطه حادثه خیز است که البته با رفع آن می‌توان باعث رضایت همشهریان شد.

کمی آهسته می آیم

تنظیم رابطه مردم و مسئولین شهری با دو کلمه تعریف می شود. حقوق و وظایف. مردم باید عوارض بپردازند، ساختمان های خود را طبق ضوابط شهرسازی بنا کنند. از شهرداری برای ساخت و ساز  پروانه بگیرند. مغازه دار و مصالح فروش نباید با لوازم و وسایل خود سد معبر کرده و یا به نوعی چهره شهر را زشت و نازیبا کند. شهرداری برای فروش زمین یا واگذاری ساختمانی، مزایده برگزار نماید و موارد بی شمار دیگری از این دست...
به نظر می رسد مردم به خوبی وظایف خود را در قبال مدیریت شهری به انجام می رسانند ولی چه مقدار از حق و حقوقشان توسط مسئولین شهری برآورده می شود؟
نمی دانم!
ولی می دانم که تحکم بر سر انجام وظایف شهروندان به موازات تحقق حق و حقوقشان معنی پیدا می کند و اگر چنان نشود ساز ناهمسازی است که خواه ناخواه برای گوش ها نواخته خواهد شد.
بعنوان مثال من زمانی می توانم ژست های پدرگری برای فرزندانم بگیرم که حداقل نیازهای آنان را برآورده کرده باشم ؛ در غیر اینصورت کمی آهسته می آیم ....

آفت مدیریت شهری کاشان

 عضو شورای اسلامی شهر کاشان:
موازی کاری آفت مدیریت شهری کاشان است

عضو شورای اسلامی شهر کاشان گفت: موازی کاری در مدیریت شهری مانع اصلی پیشرفت کاشان است و چنانچه تدبیری برای آن اندیشیده نشود در آینده‌ای نه چندان دور با چالشی عظیم روبرو خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان «جواد حاج قدیری» در حاشیه جلسه شورای شهر در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب با اشاره به برگزاری همایش‌هایی با موضوع CDS شهری توسط معاونت امور عمرانی فرمانداری ویژه کاشان افزود: اقدامات آکادمیک و استفاده از رویکردهای نوین در مدیریت شهری زمانی نتیجه خواهد داد که عزم همه جانبه در محقق ساختن آن در سطح شهرستان و منطقه بسیج شود.

وی تصریح کرد: اهداف CDS شامل مجموعه‌ای است از چشم انداز‌ها و برنامه‌های اجرایی متمرکز برای ارتقای نظام اداری و مدیریت شهری، افزایش سرمایه گذاری برای بالا بردن میزان اشتغال و خدمات، و نیز کاهش پایدار و نظاممند فقر شهری است و همه این‌ها در صورتی اجرایی می‌گردد که اقدامات مدیریت شهری بر اساس یک استراتژی مشخص به صورت متمرکز و هماهنگ عمل نماید.

عضو کمیسیون عمران شورای شهر کاشان افزود: فاصله تئوری تا عمل و همایش‌ها و کارگاههای آموزشی تا آنچه در واقعیت موجود اتفاق می‌افتد فاصله‌ای زیاد بوده و شاید بتوان گفت زمین تا آسمان است.

وی یادآور شد: در هر یک از مراکز اثر گذار شهری کارگروهی تعریف شده و شکل می‌گیرد و و دلسوزانه اقدام به فعالیت می‌کنند ولی چون گاهی به صورت موازی است نتایج مناسبی به دست حاصل نمی‌شود.

وی افزود: دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، فرمانداری، شهرداری و شورای شهر و شهرستان همه به صورت پراکنده و جزیره‌ای وارد میدان عمل شده‌اند.

حاج قدیری با بیان اینکه اساساً CDS بر همگرایی برنامه ریزی راهبردی در چارچوب‌های توسعه مشارکتی همه گروه‌ها تأکید دارد افزود: کم کردن وظایف حاکمیتی و استفاده از قابلیت‌ها و توان‌های مردمی بخشی از این اقدام است.

این عضو شورای شهر کاشان گفت: تشکیل شورا‌ها به همین منظور اتفاق افتاد ولی متأسفانه تا کنون از قابلیت‌های آن به خوبی بهره برداری نشده و شورای شهر را به شورای شهرداری تنزل یافته است.

وی شورای شهر را به عنوان نمایندگان مردم و فرمانداری را به عنوان عالیترین نماینده دولت در منطقه و نماینده محترم مجلس و نماینده محترم ولی فقیه را به عنوان محورهای اصلی و تأثیر گذار در مدیریت کلان شهری دانست و اذعان داشت: در صورتی موفقیت حاصل خواهد شد که در یک اقدام هماهنگ و بر اساس اصول مدیریت شهری به تدوین سند راهبرد شهری همت کنیم.

حاج قدیری از تدوین برنامه چشم انداز کاشان با محوریت فرمانداری ویژه در زمان فرماندار سابق به عنوان اقدامی متمرکز در راستای برنامه ریزی و مدیریت شهری نام برد و گفت: هرچند اصل کار تدوین چشم انداز مفید بود ولی این برنامه با توجه به نقاط ضعفی که بر آن وارد است باعث سلب اعتماد مسئولین به برنامه ریزی متمرکز مدیریت شهری شد.

نماینده مردم در شورای اسلامی شهر کاشان ابراز امیدواری کرد با آسیب‌شناسی مشکلات، ارزیابی اقدامات گذشته و توجه به اصول علمی و تلاش همه جانبه شاهد پیشرفت شهر و منطقه باشیم.

رویکرد جدید آبفای کاشان


مدیرعامل آبفا کاشان:
استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی رویکرد جدید آبفا است


مدیرعامل آبفای کاشان گفت: رویکرد جدید شرکت‌های آب و فاضلاب استفاده از مشارکت‌های بخش خصوصی در تسریع و تسهیل پروژه‌های صنعت آب و فاضلاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، محمدرضا اسدی امروز (یک شنبه) در نشست خبری که به مناسبت سالروز تأسیس شرکت‌های آب و فاضلاب برگزار شد، با بیان اینکه سه دهه از تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب می‌گذرد، اظهار کرد: اگر دهه اول را توسعه کمی و دهه دوم را توسعه کیفی و کمی شرکت‌های آب و فاضلاب بنامیم، امروز با وجود نیازهای جدید و تکنولوژی‌های نوین رویکرد آبفا تغییر کرده است.

وی تأکید کرد: امروز دیگر به شکل سنتی نمی‌توانیم نیازهای روبه افزایش شهروندان را در توسعه و تکمیل زیرساخت‌های شهری و خدمات رسانی بیشتر پاسخ دهیم.

اسدی توجه به هوشمندسازی شبکه را یکی از دستاوردهای تکنولوژی‌های نوین دانست و افزود: شبکه‌های تله متری و مواردی از این دست ابزار بسیار مفید برای خدمات بهتر و موثرتر به مردم در اختیار مدیران آب و فاضلاب قرار داده است.

مدیرعامل آبفای کاشان با بیان اینکه اعتبارات دولتی بسیار کاهش یافته است، یادآور شد: تخصیص اعتبار استانی امسال شرکت آب و فاضلاب کاشان 3.5 درصد است که بسیار کمتر از سال‌های گذشته می‌باشد و نشان از آن دارد که نمی‌توانیم روی اعتبارات دولتی حساب باز کنیم.

وی با بیان اینکه به همین جهت رویکرد شرکت‌های آب و فاضلاب در دهه سوم تشکیل توجه به مشارکت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است، اضافه کرد: سرمایه گذاری در صنعت آب و فاضلاب می‌تواند جذابیت زیادی برای سرمایه گذاران داشته باشد چراکه سرمایه گذاری در صنعت آب و فاضلاب هم مزد است و هم منت.

وی گفت: دولت سرمایه و سود سرمایه‌گذاری در صنعت آب و فاضلاب را تضمین نموده و از جهتی هر اقدامی در این حوزه با توجه به این که با مهم‌ترین نیازهای مردم در ارتباط است از ارزش معنوی بالایی برخوردار است.

مدیر عامل آبفای کاشان نقش رسانه‌ها را در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی جلب مشارکت‌های مردمی در صنعت آب و فاضلاب با اهمیت دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها با عملکرد خود در گذشته ثابت کرده‌اند می‌توانند قدم‌های موثر و مفید در برجسته کردن مشکلات و رفع آن بردارند.

وی با اشاره به بحران آب در دشت کاشان تصریح کرد: اطلاع رسانی رسانه در زمینه بحران آب در دشت کاشان به خوبی باعث شد که این موضوع مهم برای مردم و مسؤلان تبیین و تشریح گردد.

اسدی پروژه آب شیرین کن ابوزیدآباد را نمونه موفقی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه دانست و گفت: این پروژه هم مشکل مردم را در زمینه آب رفع نموده و هم‌چنین برای سرمایه‌گذار سوددهی داشته است.

برگزاری اولین جلسه شورای اسلامی استان با تأخیر چند ماهه

نماینده شورای اسلامی شهرستان کاشان در شورای استان خبر از برگزاری اولین جلسه شورای اسلامی استان به دعوت استاندار در محل استانداری اصفهان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، حسن الماسی روز گذشته (شنبه) در جلسه شورای اسلامی شهرستان کاشان، اظهار کرد: امروز -یک شنبه 15 دی‌ماه- اولین جلسه شورای اسلامی استان اصفهان در حالی برگزار می شود که چند ماه از زمان قانونی برگزاری آن گذشته است.

وی تصریح کرد: طبق ماده دوم آیین نامه داخلی شوراهای استان نخستین جلسه هر دوره شورا حداکثر 15 روز پس از تشکیل دو سوم شوراهای شهرستان‌های‌ حوزه استان به دعوت استاندار تشکیل می‌شود و با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد ولی عملاً این اقدام به دلایل نامشخص تا کنون به تأخیر افتاده است.

الماسی ادامه داد: بسیاری از اقدامات شوراهای فرادست مانند شورای اسلامی بخش و شورای اسلامی شهرستان منوط به تشکیل شورای اسلامی استان و شورا عالی استان‌ها است و تا زمانی که این شوراها تشکیل نشوند شوراهای فرودست با مشکلاتی بسیاری مواجه هستند.

وی تأمین اعتبار شوراهای فرادست را یکی از عمده‌ترین مشکلات این شوراها دانست و گفت: چگونه شوراهای فرادست مانند شوراهای اسلامی شهرستان می‌توانند به وظایف قانونی خود عمل نمایند در صورتی که وضعیت تأمین هزینه‌های دبیرخانه و هزینه تحقیقی، پ‍ژوهش و آموزشی آنها نامشخص است.

الماسی، شورای اسلامی کاشان با برگزاری شش جلسه رسمی و چهار جلسه کمیسیون‌ در مدت کمتر از دو ماه از تشکیل این شورا را نشانه کارآمدی شورای شهرستان دانست و افزود: شوراها جایگاه خدمتگزاری به مردم است و چنانچه جایگاه آن از سوی بدنه دولت به خوبی به رسمیت شناخته شود و برای مشکلات و موانع پیش رو چاره اندیشی گردد می‌توان از قابلیت‌های آن بسیار بهره برد.

وی اضافه کرد: امیدواریم شوراها با کمک گرفتن از تجارب گذشته و در یک تعامل و هماهنگی با مسؤلان اجرایی شهرستان و استان قدم‌های بهتر و بیشتری در جهت تحقق پیشرفت و آبادانی و رفاه مردم بردارند.

«توسعه» خود را بیمه کرد

بیمه توسعه همزمان با اربعین حسینی و با ارائه خدمات به زائران کربلای معلی خود را بیمه کرد.

مدیر بیمه توسعه کاشان در گفتگو با خبرنگاران در کاشان با اعلام این خبر گفت: بیمه توسعه علاوه بر بیمه زائران گروهی ساماندهی شده زائرانی که خارج از فرآیند ثبت نام حج و زیارت و به صورت انفرادی به عتبات عالیات سفر می کنند نیز تحت پوشش خدمات کامل بیمه توسعه قرار داد.
دکتر علی صباغیان افزود: بر همین اساس با توجه به خروج بیش از 300هزار نفر زائر انفرادی از مرزهای کشور، از 10 روز قبل از مراسم اربعین کارگروه هایی به صورت شبانه روزی با دارا بودن حداقل 5دستگاه بارکد خوان در هر یک از مرزهای خروجی کشور مستقر شدند، تا صرفا با ثبت کد ملی افراد به وسیله دستگاه های بارکد خوان، شرایط مناسبی را در جهت تسریع در امور صدور بیمه و جلوگیری از اتلاف وقت زائران فراهم آورند.
مدیر بیمه توسعه کاشان با اشاره به آن که ساماندهی پوشش بیمه ای زائرانی که خارج از تعهدات شمسا به کربلا مشرف می شوند برای نخستین بار توسط بیمه توسعه انجام می شود، تصریح کرد: شرکت بیمه توسعه از همه توان خود جهت خدمت رسانی به زائرین عتبات عالیات استفاده کرده است.
دکتر علی صباغیان با بیان این که تعداد نمایندگی های بیمه توسعه در سطح کشور از تمام شرکت های بیمه ای دیگر بیشتر است یادآور شد: رئیس هئیت مدیره بیمه توسعه با نیت معنوی قدم به این عرصه گذاشته و تلاش کرده است در کنار ایجاد اشتغال و کارآفرینی خدمات مطلوبی به هموطنان عزیز ارائه نماید.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: به اعتقاد من بیمه از ضروریات زندگی و از نان شب واجب تر است ولی این موضوع هنوز برای مردم فرهنگ سازی نشده است. مردم بیمه را به عنوان یک کالای لوکس می دانند در حالی که بیمه یکی از نیازهای ضروری برای شهروندان است.
دکتر صباغیان با مقایسه سرانه های بیمه ایران و هند یادآور شد: در کشور در حال توسعه مثل هند از هر دو خانوار یک خانواده تحت پوشش بیمه عمر و سرمایه گذاری هستند ولی در ایران این تعداد بسیار کمتر است و این نشان می دهد فرهنگ سازی مناسبی در خصوص بیمه انجام نشده است.
وی قرار گرفتن بیمه در اولویت های آخر خانوار به جهت مشکلات اقتصادی را تفکر نادرستی دانست و گفت: بیش از 70 درصد جمعیت هند کارتن خوابند و وضعیت معیشت در هند به مراتب از ایران پایین تر است ولی بیش از 102 میلیون فقره بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری در جریان است  و این نشان می دهد فرهنگ بیمه بین آنها رواج پیدا کرده ولی متأسفانه در ایران اینگونه نیست.
صباغیان افزود: در ایران نگاههای برخی افراد به بیمه سود فوری و آنی است در صورتی که اولین ویژگی بیمه آن است که برای خانواده پشتوانه و پس انداز است و از نظر احساس امنیت و ایمنی برای فرد در مواقع کارافتادگی و هزینه های پزشکی و بیماری های خاص و صعب العلاج کمک و حمایت مناسبی است که شرکت های بیمه به بنگاههای اقتصادی و همشهریان محترم ارائه می نمایند.
وی رابطه بیمه ای در ایران را به عکس دنیا ذکر کرد و گفت: شاخص های جهانی بیمه 80 درصد برای اشخاص و 20 درصد برای بیمه های اموال است در حالی که این موضوع در ایران کاملاً بعکس است و این نشان می دهد که در ایران اهمیت مردم به خودشان به مراتب کمتر از خانه، خودرو و اموالشان می باشد.
وی با بیان این که اساس بیمه بر صداقت بنا شده است تصریح کرد: اصول فروش بیمه برای فروشنده و خریدار بر اساس اصل حسن نیت است و در صورتی طرفین از این امر منتفع می گردند که رابطه خود را بر صداقت و ارائه اطلاعات دقیق و درست بنا کنند.
دکتر صباغیان بیمه توسعه در شهرستان های کاشان و آران و بیدگل را با داشتن 11 نمایندگی مجموعه ای پویا با داشتن کادری مجرب و متخصص برای ارائه کلیه خدمات بیمه ای در خدمت همشهریان دانست و گفت: تلاش خواهیم کرد با وجود سختی کار و پراسترس بودن آن فرهنگ توجه به خود و آینده فرزندان و خانواده را با فرهنگ سازی خدمات بیمه بین آحاد مردم نهادینه نموده و احساس امنیت، آرامش و زندگی را در جامعه توسعه دهیم.

اختلافات سیاسی آفت پیشرفت منطقه است

 نماینده مردم شهرستان های کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه در آینده ای نه چندان دور با مشکلات و بحران های جدی در حوزه آب مواجه خواهد شد و می بایست از هم اکنون برای مقابله با آن چاره اندیشی کنیم.
به گزارش خبرنگار ایمنا از کاشان،  عباسعلی منصوری در نشست با مدیرعامل، معاونین و مدیران آبفای کاشان افزود: کارشناسان و متولیان آب می بایست همه طرح هایی که می تواند در مقابله با بحران آب منطقه موثر باشد بررسی کرده و با در نظر گرفتن همه جوانب آن عملیاتی کنند.
وی، تأمین آب از دیگر حوزه ها، محقق کردن ظرفیت نهایی خط انتقال زاینده رود و جلوگیری از اتلاف شبکه را به عنوان بخشی از راهکارها دانست و افزود: اجرای شبکه فاضلاب شهری در کاشان نه تنها از آلودگی منابع آب جلوگیری کرده و به عنوان یک منبع آب می توان در صنعت و کشاورزی از آن بهره مند شد.
نماینده مردم شهرستان های کاشان، آران و بیدگل اجرای شبکه فاضلاب شهری آران و بیدگل را نیز یک درخواست عمومی این شهرستان ذکر کرد و تصریح کرد: قطعاً برای اجرای شبکه فاضلاب شهری آران و بیدگل و احداث تصفیه خانه از تجارب این پروژه در شهرستان کاشان استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه آب زیربنای توسعه است، یادآور شد: بحران آب در منطقه به عنوان یک محدودیت جدی مطرح است و مسوولین را در انتقال صنایع به شهرستان های کاشان و آران و بیدگل در تنگنا قرار داده است.
منصوری گفت: هر چند می توان صنایع مختلفی را برای ایجاد اشتغال به منطقه بیاوریم ولی با دو مشکل جدی آلایندگی صنایع و بحران آب منطقه مواجه می باشیم.
وی، جایگاه این دو شهرستان را فراتر از وضعیت موجود دانست و خاطرنشان کرد: مشکلات بسیاری در منطقه وجود دارد ولی برای برون رفت از آن نیازمند اتحاد و همدلی هستیم که متأسفانه به دلایلی تا کنون این امر محقق نشده است.
نماینده مردم شهرستان های کاشان، آران و بیدگل چیره گشتن رابطه به ضابطه و بی توجهی به شایسته سالاری را به عنوان آسیب های همبستگی ذکر کرد و گفت: به طور حتم تفرقه و اختلافات جناحی و سیاسی سد راه پیشرفت منطقه است و آفتی برای خدمتگزاری بیشتر به مردم می باشد.
محمدرضا اسدی، مدیر عامل آبفای کاشان،نیز در این نشست به ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده و پروژه های در دست اجرای شرکت آب و فاضلاب کاشان پرداخت.
وی بحران آب در دشت کاشان را به عنوان بزرگ ترین چالش فراروی منطقه ذکر کرد و یادآور شد: وجود چاه های بی شمار و غیرمجاز در دشت کاشان، محقق نشدن ظرفیت نهایی انتقال آب زاینده رود به کاشان وضعیت آب منطقه را روز به روز وخیم تر کرده است.
مدیر عامل آبفای کاشان، اجرای شبکه فاضلاب کاشان را قدمی در جهت رفع آلودگی از منابع آبی زیر زمینی دانست و تصریح کرد: با جمع آوری و تصفیه فاضلاب و بازچرخانی آب به صنایع و کشاورزی می توانیم بخشی از کمبود آب منطقه را جبران کنیم./

تحقق وظیفه نظارتی شورای شهرستان

نظارت بر عملکرد و فعالیت های شورای بخش و شهر یکی از وظایف شورای شهرستان است که به صراحت در بند 5 ماده 78 قانون وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی به آن تأکید شده است.
یکی از راههای تحقق این امر بررسی مصوبات شوراهای شهر و بخش می باشد که طبق قانون شوراهای اسلامی شهر و بخش موظف هستند که یک نسخه از مصوبات خود را به شوراهای اسلامی شهرستان ارسال نمایند.
شوراهای شهرستان نیز وظیفه دارد براساس مکانیزم و روشی مناسب اقدام به بررسی این مصوبات نموده و نتیجه را به شوراهای فرودست انعکاس دهد.
واقعیت موجود نشان از آن دارد که برای تأمین هزینه های فعالیت  شورای شهرستان اعتبار ریالی مشخصی تعریف نشده و از طرف دیگر ساز و کار تحقق وظایف این شورا در اختیار این نهاد نوپا قرار نگرفته است.
شورا در صورتی موفق خواهد شد به وظایف قانونی خود عمل کند که با استفاده از فناوری های نوین و طراحی مکانیزمی پویا از قابلیت های فردی اعضا بهره مند شده و با کمترین هزینه بهترین عملکرد را ارائه نماید.

خود شکنیم

بهتر است قبل از تشکیل «انجمن فرهنگی خبرنگاران کاشان» کارگاه آموزشی حساب و کتاب و جمع و تفریق برای خودمان برگزار کنیم.
این حرف را در اولین جلسه مجمع عمومی این تشکل گفتم. جلسه ای که با حضور اصحاب رسانه و مدیران مسئول و سرپرستی روزنامه های سراسری شهرستان و رئیس و کارشناس ارشاد کاشان در محل تالار فرهنگ برگزار شد. گفتن همانا و دلخوری شدن برخی از دوستان همان
علت گفتن این حرف به خاطر این بود که وقت زیادی از جلسه صرف این شد که برای انتخاب 5 نفر هیئت مدیره باید چند نفر در برگه تعرفه بنویسیم. 3 نفر یا 5 نفر یا 7 نفر!
اکنون نیز بر موضع خودم هستم. وقتی که ما نمی توانیم بر سر نحوه رأی گیری که امری مشخص است اجماع کنیم و هر کسی فرمولی می گوید و بر آن پا می فشارد نشان از آن دارد که بر سر مسائل اولیه مشکل داریم و ابتدا باید برای رفع آن تلاش کنیم.
مشکل دیگری نیز دامن جلسه را گرفت. انتظاراتی خارج از اصول اساسنامه که به وضوح مشخص شده بود نشان می داد که متأسفانه علاوه بر کلاس فوق الذکر کارگاه آموزشی تندخوانی یا روخوانی متون نیز خالی از لطف نیست.
البته چند ماه از تشکیل این انجمن می گذرد و خبری از فعالیتی از آن نیست که خود نشان دهنده آسیب هایی فراتر از موارد ساده و مهم اشاره شده است.
بهانه ای که باعث شد این خاطره را یادآوری کنم آن است که آسیب ها و مشکلاتی که اکنون جامعه با آن دست در گریبان است به خاطر تعارف کردن های متداول و پپسی باز کردن برای همدیگر است. برای رها شدن از این وضعیت چاره ای نداریم جز آن که به نقد هم چنگ زنیم، آن هم نقدی بی رحمانه و در مواجه با نقد موضع نگیریم و خود شکنیم که آیینه شکستن خطاست. هرچه بشود بدتر از این شرایطی که اکنون با آن مواجه هستیم نخواهد شد.
دوستان تأکید مجدد مرا بپذیرید که برای انجام هر کاری توجه به اصول کارشناسی ، قانون و استفاده از تجارب و مشورت اهل فن با اهمیت و ضروری است در غیر اینصورت عقل حکم می کند مسئولیت و نتایج اقدام خود را خود به عهده گیریم.

پیش نویس طرح های مطالعاتی کشاورزی برزک

پایین ترین بازده بین مشاغل صنعت، خدمات ، معدن و ... مربوط به کشاورزی است. نیاز به صغری کبری چیدن ندارد. وضعیت درآمدی کشاورزان جلوی چشمان همگان است. نان بخور و نمیر که در سفره کشاورز است حاکی از واقعیتی تلخ این حوزه دارد. کشاورز دل به برکت خدا حاصل از کشاورزی خوش کرده که ریشه در زحمات طاقت فرسایش دارد و سر به آسمان کشیده است.
تازه این بازده پایین مربوط به زمانی است که کشاورزی از بهره وری مناسب برخوردار باشد نه کوششی طاقت فرسا که به نام کشاورزی معیشتی خوانده می شود و با مخلوطی از درختان حداقل ها را نیز به زحمت در کف دستان پینه بسته کشاورز می نشاند.
از اینها که بگذریم هر تلاشی برای اصلاح این روش می بایست بر اساس طرح های مطالعاتی محقق شود که نیازهای بومی ذینفعان را دیده و بر اساس واقعیت تنظیم گردد.
طرح های مطالعاتی زیر بستری مناسبی از یک اقدام درست و اصولی پی ریزی خواهد نمود که مثمر ثمر برای همگان در منطقه و شهرستان خواهد بود و بدیهی است هر اقدام اجرایی می بایست بر اساس آن تعریف و عملیاتی گردد.


شاخصی برای رسانه و روابط عمومی

«شاخص» خیلی چیز سختی نیست. اگر خواسته باشیم بدونیم قدمان چقدر است ؛ متر وسیله مناسبی است. وزن را با ترازو اندازه می گیریم و شاید مدرک معیار تقریباً مناسبی برای سطح دانش افراد باشد. مهارت ها با توانایی ما در انجام کارها مشخص می گردد و مقدار پولی که آخرماه به خانه می آوریم بیانگر سطح درآمد ماهانه ماست و اگر تعداد چک های پاس نشده و طلبکارهایمان بیشتر از پولی باشد که آخرماه به عنوان حقوق دریافت کرده ایم نشان می دهد مدیریت هزینه و درآمد نداشته ایم.
همه اینها را گفتم که بگویم برای این که عملکردمان را اندازه گیری کنیم نیاز به معیار و شاخص داریم و دویدن و عمل کردن صرف به معنی این نیست که عملکرد خوبی داشته ایم و سکون نیز به معنی عملکرد بد نیست چه بسا که گفته می شود همورکاری به مراتب بدتر از بیکاری است که ضرب المثل ضرر بیکاری یک نان است و همورکاری خانه مان مصداق این موضوع است.
البته اینها مثال بود و در مثال مناقشه نیست. برای این که در هر حوزه بدانیم کجای کار هستیم و به کجا می خواهیم برویم نیاز به شاخص و معیار داریم که البته واقعی و قابل قبول همگان باشد و پیدا کردن معیار و شاخص در حوزه های کیفی به مراتب سخت تر از دیگر حوزه هاست.
طرح پیوست به عنوان شناسایی شاخص و تعریف مکانیزمی برای ارتقاء آن در حوزه رسانه و روابط عمومی نوشته شده است. نقد و نظر شما به پخته شدن طرح کمک خواهد کرد.

ضرورت توجه به اصول علمی در مدیریت شهری

معاون فرماندار عنوان کرد؛
ضرورت توجه به اصول علمی در مدیریت شهری


معاون فنی و عمرانی فرمانداری ویژه کاشان گفت: مدیریت شهری بیش از هر چیز نیازمند توجه به اصول علمی مدیریت است که CDS شهری ابزاری قدرتمند در دست مدیران برای تحقق این امر است.
محسن فخری، در گفتگو با خبرنگار ایمنا در کاشان افزود: رفع و حل نیازهای جدید و نامحدود شهروندان تنها با کمک روش ها و تکنولوژی های نوین امکان پذیر است و رویکرد سنتی موجود قادر به جوابگویی به آن نمی باشد.
وی تصریح کرد: متأسفانه بدنه ادارای و بروکراسی دولتی به خصوص در شهرهای کوچک با روش های سنتی مأنوس است که برای تغییر به روش های نو نیاز به یک عزم ملی و اجماع همگانی است.
این استاد دانشگاه، یادآور شد: شهری قابل زندگی است که در آن همه ساکنین از فرصت های یکسان برای مشارکت و بهره مندی از زندگی اقتصادی و سیاسی شهر برخوردار باشند.
وی با بیان اینکه لازمه توسعه کارآمد شهری فراهم آوردن شرایط مناسب برای افزایش بهره وری افراد و مؤسسات است تأکید کرد: در شهرهای رقابتی، تولید، سرمایه گذاری، اشتغال و تجارت به شکل پویا و در اراتباط با فرصت های بازار شکل می گیرند.
فخری، شهرستان کاشان را منبع عظیمی از فرصت های طلایی و منابع انسانی دانست و گفت: حلقه مفقوده استفاده از قابلیت های بی نظیر شهرستان در جهت نیازها مردم و منطقه مدیریت صحیح، علمی و همه جانبه است که تنها با اتکاء به روش های علمی محقق می شود.
وی یادآور شد: CDS لزوماً یک فرایند خطی نیست که با ارزیابی وضع موجود شروع شده و به اجراء ختم شود در اغلب موارد فرایند های CDS تکراری و یا فرایندهای موازی هستند و مراحل مشخص CDS بیشتر به شرایط و ویژگی های هر شهر بستگی دارد.
این استاد دانشگاه گفت: اقدامات خوبی در خصوص برنامه ریزی شهری صورت گرفته که نشان از پویایی شهر کاشان دارد ولی نقاط ضعفی نیز به آن وارد است که می بایست در یک فضای علمی و کارشناسی به حل و کاربردی کردن آن اهتمام کنیم.
وی، با انتقاد از برخی مسوولین که اصل کار چشم انداز را زیر سوال می برند، گفت: پاک کردن صورت مسئله کمکی به ما نخواهد کرد بلکه هنر ما این است که متناسب با واقعیت های جامعه به اصلاح آن همت کنیم.
فخری، غلبه مسائل سیاسی به فنی، علمی و اجرایی را نقطه ضعف بزرگ شهرهای کوچک دانست و گفت: بزرگ ترین ضربه ای که همواره پیشرفت کاشان را به چالش کشیده است حاکم شدن تفکرات سلیقه ای به اصول علمی و اجرایی است و وظیفه و رسالت مسئولین جلوگیری از فراگیر شدن این آفت در کلیه سطوح مدیریتی شهرستان است.
وی یادآور شد: در تمامی این موارد، تضمین مشارکت همه بهره وران، از مراحل اولیه CDS، بسیار مهم و حیاتی است.
به گفته وی، رهبران معنوی، بخش خصوصی و عمومی و تمامی دست اندکاران و بهره وران باید از ابتدای فرایند CDS احساس مالکیت کنند، چون تعهدات و منابع آنها برای اجراء لازم بوده و برای موفقیت CDSضروری است.
فخری تأکید کرد: سهیم کردن همه مردم، گروه ها و طیف های سیاسی، صاحب نظران دانشگاهی در فرایند برنامه ریزی شهری ضروری و با اهمیت بوده و به علمی و عملی شدن آن کمک شایان توجه خواهد کرد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با استاندارد فاصله بسیاری زیادی داریم بخصوص در میان مسولین شهری و نخبگان کار زیادی باید صورت گیرد تا بتوان فرهنگ تعامل و تحمل پذیری تفکرحرفه ای و شایسته سالاری را نهادینه کرد.
معاون فنی و عمرانی فرمانداری ویژه کاشان حل این مشکلات و نابسامانی ها را نیازمند به یک فرهنگ خوب چه در میان حاکمان و چه در میان مردم عادی و نخبگان ذکر کرد و گفت: تا مسوولین خود را مبری از پاسخ گویی ندانسته و مردم نیز پیگیر مطالبات و حقوق قانونی خود باشند در سایه این تعامل خواهیم توانست زندگی در شهرها را به استانداردهای مطلوب نزدیک کنیم.

تفسیر نقاشی کودک

سبحان که نقاشی می کشه به هیچی فکر نمی کنه جز نقاشی. ولی خوب که دقت کنیم می تونیم زندگی را از لابلای خطوطی که بر کاغذ ترسیم شده پیدا کنیم. حتی دیروز، امروز و فردا را.

آدمک بدون گوش نقاشی سبحان حکایت طاق شدن تحملش از چکار بکن چکار نکن پدر و مادر دارد و رنگ آمیزی صریح و زیبا نقاشی نشان از احساس ایمنی و کمال احساسات او می دهد.

تحقیق پیوست تفسیری است بر چند نقاشی سبحان. تفسیر نقاشی کودک

تردید استاندار؛ بلاتکلیفی کاشان

 پورتال خبری کاشان : این روزها معرفی گزینه ‹صافی› برای تصدی معاونت سیاسی استانداری اصفهان و نپذیرفتن وزیر کشور برای زرگرپور قوز بالاقوز شده و گره ای بر گره انتخاب فرمانداران شهرستان های استان و از جمله کاشان افزوده است.
رحمان فضلی خط قرمزهایی دارد که عدول از آن کار را مشکل می کند. تزریق مدیرانی خارج از بدنه وزارت کشور و به کار گرفتن مجدد بازنشستگان به این وزارتخانه ی مهم و کلیدی برخی از این خط قرمزهای وزیر است.
 
گفته می شود انتخاب فرمانداران بعد از مشخص شدن معاون سیاسی استاندار رقم می خورد. صافی دومین بازنشسته ای است که بعد از سیستانی مورد تقاضای زرگرپور برای ورود به عرصی مدیریتی استانداری اصفهان است. اصرار بر صافی از طرف زرگرپور و نپذیرفتن و کوتاه نیامدن وزیر، وضعیت انتخاب و انتصاب مدیران ارشد استان را بیش از گذشته سخت نموده است.
 
چانه زنی ها گریبان پیشرفت کاشان را گرفته است

این چانه زنی در مقیاسی کوچک تر گریبان پیشرفت کاشان را گرفته و آنچنان فشار می آورد که هر لحظه بیم تنگی نفس و خفگی این مرز و بوم تمدن خیز را محتمل می نماید.
برخی افراد که دولت تدبیر و امید را وام دار خود دانسته و خود را برای خود و دیگران پرچم دار این خیزش اجتماعی معرفی می کنند به دنبال سهم خواهی بوده و با محمل استفاده از مدیران بومی در عرصه مدیریت شهری کاشان بر گزینه ای پا می فشارند که نه تنها بهره مند از تجارب مناسب اجرایی نمی باشد بلکه به جناحی خاص در کاشان منتصب است. طیفی که به کرات خود را نوادگان مدیران توانمند دوره خاصی از پیشرفت شهری تحت نام دوران طلایی کاشان دانسته و مدیریت بر منطقه را حق بدون انقضای خود می داند.
 
در طرف مقابل این گروه سیاسی دغدغه مندانی قرار گرفته اند که حاضرند اعتبار و آبروی خود را برای پیشرفت و تعالی منطقه فدا نمایند. دردمندانی هستند که با تواضع در گوشه عزلت گرفتار آمده و تنها یک خواسته از مدیران ارشد استان و کشوری دارند و آن این که سرنوشت چهار سال آینده کاشان را به دستی کسی بسپاریم که مجرب، شایسته، متعهد، کارشناس و فراجناحی باشد تا منافع مردم و منطقه را پای منافع شخصی، گروهی و افکار تنگ و سلیقه ای خود و گروه منتصب به خود قربانی ننماید.
 
فرماندار کاشان با اقتدار به ایفای نقش حاکمیتی خود در پیگیری امور و اجرای قانون اهتمام دارد
روی دیگر سکه که مغفول مانده است وضعیت فعلی شهرستان کاشان است. علیرضا جوادی با وجود قشون کشی های رفتارهای سلیقه ای و سیاسی که فرمانداری را سیبل فشار خود قرار داده است همچنان با اقتدار چون سابق به ایفای نقش حاکمیتی خود در پیگیری امور و اجرای قانون اهتمام داشته و عملکرد وی در این فرصت تصدی مسئولیت نشان داده است علیرغم نزدیک شدن به فصل بازنشستگی می تواند همچنان منشأ خیر و برکات بسیار برای منطقه و شهرستان کاشان باشد.
 
قوت گرفتن گمانه زنی ها در محافل سیاسی برای حضور قانع
در تازه ترین خبرها، گمانه زنی ها حضور مهندس علی اصغر قانع در محافل سیاسی قوت گرفته است. وی که به تازگی حکم و ابلاغ معاونت آبفای کشور را دریافت کرده است مورد توجه دلسوزان ارشد شهرستان قرار گرفته و به شخص زرگرپور توصیه شده است. مدیری که ید طولا در امور اجرایی و کلان کشور داشته و شخصیت فراجناحی وی در صحنه های مختلف اجرایی، عمرانی و سیاستگذاری مورد توجه مسئولین و مدیران ارشد کشور، استان و منطقه است.
 
زرگرپور که خود درگیر اختلاف با وزارت کشور است از یک طرف در تنگنای دایه های دلسوزتر از مادر گرفتار آمده است و از طرف دیگر تحت فشار درخواست عمومی و مصلحت اجتماعی بزرگترین شهرستان استان بعد از اصفهان در استان است.
 
اکنون استاندار مختار است تا تحت فشارهای محافل سیاسی تسیلم شده و میدان را به آنان واگذار کند یا با یک اقدام مبنی بر توجه به شایسته سالاری در عرصه مدیریتی کلان شهرستان کاشان شعارهای دولت تدبیر و امید را محقق سازد. انشاءالله