گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

نگاهی به نقش «رها» در فیلم «کیمیا»


نگاهی به نقش «رها» در فیلم «کیمیا»

برخوردهای دوگانه صدا و سیما با حجاب


شب عید که خانم «گلوریا هاردی» را در برنامه نوروزی سیما دیدم؛ نفسم بند آمد. «گلوریا» به همراه شوهر ایرانی اش به برنامه نوروزی دعوت شده بود. همانطور که خودش صادقانه گفت، دو رگه است. پدر فرانسوی و مادر ایرانی. و البته اینها مسائل شخصی است و خیلی به من ربطی ندارد. آنچه باعث آشفتگی من شد «زلف» گلوریا بود که در سریال کیمیا و در نقش اثرگذار «رها» آن طرف مرز «پریشان» بود و این طرف مرز با حجاب کامل چند روزی مهمان خانه های ما شد.

این که یک خانم ایرانی می تواند آزاد و رها و با موهای آراسته در کنار بازیگران مرد ایرانی نقش آفرینی کند و آب از آب تکان نخورد موضوعی نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم. بالاخره باید تکلیفمان را حداقل با خودمان مشخص کنیم. «حجاب» همواره به عنوان یک اصل و اساس برگرفته از آموزه های دینی مورد توجه مردم و مسئولین بوده است و رفتارها و برخوردهای دوگانه با این اصل مشخص و غیرقابل تفسیر مردم را سردرگم نموده و می تواند در بلند مدت آثار مخربی بر اعتقادات مردم داشته باشد.

مردم می پرسند آیا حجاب موضوعی جغرافیایی است؟ یعنی در چاردیواری کشور جمهوری اسلامی ایران موضوعیت پیدا می کند و الزامی است ولی وقتی از مرزهای جغرافیای خارج شدیم می توانیم روسری را برداشته و به آن توجه نکنیم؟ مثلاً تهیه کنندگان فیلم برای قسمت هایی که نیاز به صحنه هایی از زنان بی حجاب دارند به کشورهای خارجی مثل هند ، تاجیکستان و روسیه و فرانسه رفته و آزادانه قسمت های مورد نظر خود را فیلمبرداری نمایند و قسمت های باحجاب را در کشور دنبال نمایند. نکته جالب توجه آن است که همین فیلم ها و سریال ها به عنوان یک اثر ارزشی و فرهنگی از سیما به عنوان رسانه ملی پخش شده و در اختیار مردم قرار می گیرد.

مردم می پرسند آیا حجاب موضوعی سیاسی است؟ اگر چند تار مو خانمی که در خط و ربط مشخصی قرارندارد دیده شود ؛ بی حجابی است و دنیا به آخر رسیده است ولی اگر کاری به این حرف ها نداشته باشد و سیاسی فکر نکند و موضع گیری ننماید می تواند خارج از مرزهای جغرافیایی با گیسوان آراسته در کارهای سینمایی ظاهر شده و هنرنمایی کند.  

الحمدالله اصول برگرفته از دین و آموزه های دینی در باورها و اعتقادات مردم ریشه دوانده و نهادینه شده است و به راحتی قابل تغییر و دست اندازی مغرضان و ناآگاهان نمی باشد ، با این وجود شایسته است دقت کنیم تا اعتقادات مذهبی جامعه با پرهیز از هرگونه رفتار دوگانه، خطی و سیاسی پاک و پاکیزه باقی بماند. انشاءالله

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد