گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

تغییر و تحول راوند با مدیریت جهادی

جواد حاجی قدیری عضو شورای اسلامی شهر : 
 
تغییر و تحول راوند با مدیریت جهادی در دوره جدید مشهود است 


   


عضو شورای اسلامی شهر کاشان گفت: الحمدالله خدمات انجام شده به مردم راوند با مدیریت شهردار محترم و همکاری کارکنان شهرداری منطقه و ناحیه در دوره چهارم شورای اسلامی شهر کاشان مشهود و قابل توجه است.
جواد حاجی قدیری افزود: پروژه های متعدد و زیرساختی در راوند در حال انجام است که ترنم خوش خدمت را در جای جای شهر جاری نموده و طعم خدمت رسانی بی منت را به کام مردمان این منطقه نشانده است.
وی یادآور شد: متأسفانه در سالیان گذشته بی مهری هایی به این منطقه روا داشته شده است که خوشبختانه با مدیریت جدید شهری و با تلاش جهادی، کم کاری های گذشته در حال جبران است و سطح خدمات ارتقاء یافته است.
حاجی قدیری با اشاره به پروژه های در حال انجام گفت: با احداث بلوار حضرت زهرا علیه السلام به طول ۳/۳ کیلومتر میدان پلیس راه راوند به میدان سهراب و از آنجا به بلوار صنعت – تفضلی – متصل می شود و این بلوار به خوبی بخشی از بار ترافیکی بلوار قطب راوند را کم نموده و هزینه متوسط سفر شهروندان را با کم شدن و تسهیل مسیر کاهش می دهد.
عضو کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر کاشان تصریح کرد: بلوار قطب راوند به اعتقاد کارشناسان نیروی انتظامی یکی از پرخطر ترین و حادثه ساز ترین بلوارهای استان اصفهان می باشد که انشاءالله با افتتاح بلوار حضرت زهرا شاهد کاهش حوادث این بلوار خواهیم بود.
حاجی قدیری با بیان این که احداث این بلوار با سرعت هرچه تمام در حال انجام است گفت: ۴۴ هزار مترمکعب خاک ریزی ، ۴۵ هزار مترمکعب خاک برداری بخشی از عملیات اجرایی این پروژه بزرگ است.
وی، عرض بلوار را ۴۵ متر ذکر کرد و گفت: دو باند رفت و برگشت به طول ۲۸ متر طراحی شده که ۵ متر رفوژ وسط بلوار و ۱۲ متر فضای سبز اطراف بلوار را تشکیل می دهد.
این عضو شورا افزود: یکی از ماندگار ترین اقدامات شورا و شهرداری در راوند عملیات اجرایی بلوار حرم می باشد که از آرزوهای دیرینه مردم منطقه بود و از سالیان گذشته به عنوان یکی از جدی ترین مطالبات مردم مطرح شده خوشبختانه در این دوره محقق گشت.
وی هزینه این پروژه را ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: طرح تعریض و آزادسازی در دو لاین رفت و برگشت و با طول ۴/۲ کیلومتر عرض ۲۴ متر ، ۵۰۰۰ مترمربع بلوک فرش ، ۵۰۰۰ مترمربع جدول گذاری و ۱۲ هزار مترمکعب عملیات خاک برداری در حال انجام است.
حاجی قدیری با تقدیر و تشکر از رضوی پدر که در احداث بلوار قطب راوند در زمان تصدی مسئولیت شهرداری کاشان نقش شایسته ای به عهده داشته است تأکید کرد: مردم منطقه قدردان خدمات انجام شده توسط مدیران شهری می باشند و گذشت زمان نمی تواند از قدر و منزلت آن را کاهش دهد.
وی افزود: همانگونه که در زمان مهندس سید مهدی ناظم رضوی خدمات شایانی به منطقه راوند شده است با مدیریت جهادی مهندس سید محمد ناظم رضوی نیز این خدمات ادامه یافته و انجام پروژه های مختلف در تمام نقاط شهر و همچنین راوند مشهود است.
حاجی قدیری احداث و تکمیل بلوار اردهال، میدان آزادگان، میدان پلیس راه، احداث آتش نشانی راوند، تکمیل سوله ورزشی ، نصب پل های هوایی در طول مسیر قطب راوند و بازسازی پارک شهرک قطب را از دیگر اقدامات در این منطقه دانست.
این عضو شورا اذعان داشت: اصلاح آسفالت بخشی از مسیر بلوار قطب راوند از میدان قطب تا پلیس راه به خوبی انجام شده است و انشاءالله و به خواست خداوند مترصد فرصت برای اصلاح و تکمیل تمام این مسیر تا میدان ولیعصر هستیم.

دشت کاشان در خطر است

 

تفاهم نامه همکاری بین شرکت آب و فاضلاب کاشان و آموزش و پرورش این شهرستان با هدف تعریف و اجرای راهکارهای عملی در خصوص فرهنگ سازی مصرف بهینه آب امضاء شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، مدیرعامل آبفای کاشان در مراسم امضاء این تفاهم نامه با بیان اینکه مدیریت مصرف آب اقدامی فرهنگی و زیربنایی است، گفت: اگرچه ممکن است نتایج این اقدامات در کوتاه مدت مشهود نباشد، اما در طولانی مدت اثرگذار و با اهمیت است.

محمدرضا اسدی تصریح کرد: قدم اول در فرهنگ سازی و اطلاع رسانی اشراف به شرایط موجود منطقه است که باید گفت؛ متأسفانه وضعیت آب منطقه نگران کننده است.

وی افزود: نگرانی در خصوص وضعیت آب منطقه به حدی است که هر لحظه امکان دارد از چاه‌هایی که 24 ساعت شبانه روز مشغول به کار هستند تا آب شرب شهروندان را تأمین کنند به جای آب هوا بیاید.

مدیرعامل آبفای کاشان گفت: وضعیت بارندگی منطقه و دشت کاشان یک ششم و میزان تبخیر آب سه برابر متوسط جهانی است و در کنار این دو شاخص، محدودیت‌های دیگری مانند نزدیکی به دریاچه نمک و پایین رفتن سطح استاتیک آب در منابع زیرزمینی شرایط را سخت تر کرده است.

اسدی افزود: سطح استاتیک آب در منابع زیرزمینی نسبت به 20 سال گذشته 4 برابر افزایش پیدا کرده است و اگر در گذشته چاه‌ها در عمق کمتر از 45 متری به آب شرب می‌رسید امروز در عمق بیش از 200 متر به آب می‌رسد که غالباً نیز به جهت EC بالا قابلیت شرب ندارد. 

صرفه جویی 13 لیتری آب با کاهش یک دقیقه‌ای زمان استحمام 

وی، توجه به مدیریت مصرف را حائز اهمیت دانست و گفت: دوران مدیریت تأمین آب سپری شده است. طرح انتقال آب زاینده رود به کاشان بعد از گذشت 20 سال از عمر پروژه تنها 30 درصد ظرفیت آن محقق شده است که این امر نشان می‌دهد بحران آب در همه جای کشور عمومیت دارد.
مدیرعامل آبفای کاشان گفت: سرانه مصرف آب در کاشان 220 لیتر در روز است که می‌توان میزان آن را  با فرهنگ سازی و اقدامات بسیار آسان کاهش داد.


اسدی افزود: کاهش تنها یک دقیقه زمان استحمام باعث صرفه جویی 13 لیتری می‌شود و نهادینه کردن این اقدامات را می‌توان از آموزش پرورش شروع کرد. 

دغدغه‌های فرامحلی به کتب درسی وارد شود 

مدیر آموزش و پرورش کاشان نیز در این مراسم گفت: بر اساس آیه قرآن زندگی همه چیز بسته به آب است و این یک نقطه محوری برای زندگی اجتماعی است. اهمیت توجه به مصرف بهینه آب به حدی است که حتی در کشورهای پر باران اقدامات فرهنگی بسیار در این خصوص انجام می‌شود.

محمود خدمتی افزود: گذشتگان قدر آب را به خوبی می‌دانستند و آثار به جای مانده از دوره‌های گذشته به خوبی بیانگر این مطلب است، اما متأسفانه امروزه تکنولوژی‌های روز با وجود افزایش جمعیت و توسعه شهرها ما را غافلگیر کرده و حساسیت‌ها را در خصوص اهمیت به ارزش حیاتی آب کاهش داده است.

مدیر آموزش و پرورش کاشان گفت: اثرگذاری اقدام فرهنگی همیار پلیس به خوبی در زندگی مردم مشهود است، اما باید اقدامات انجام شده در خصوص صرفه جویی در مصرف آب را بررسی کرده و با در نظر گرفتن بازخوردها و با انگیزه بیشتر عمل کنیم.

خدمتی ادامه داد: امروزه مأموریت‌های آموزش و پرورش متنوع شده است و هرچند رسالت اصلی این نهاد تعلیم  و تربیت است، ولی باید گفت فرزندان ما باید به خوبی یاد بگیرند چگونه در دنیای امروز زندگی کنند، چگونه با دیگران زندگی کنند و یاد بگیرند چگونه از منابع محدودی که دارند به بهترین نحو استفاده کنند.

وی تأکید کرد: ما نه تنها باید در خصوص تعلیم و تربیت مهارت زندگی در سطح محلی و منطقه ای اثرگذاری داشته باشیم، بلکه باید ساز و کاری تعریف کنیم که دغدغه‌های که ابعاد فرامحلی دارد به کتب درسی وارد شود.

مدیر روابط عمومی آبفای کاشان نیز در این مراسم گفت: آموزش کودکان و نهادنیه سازی فرهنگ مصرف بهینه، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و تفاهم نامه مزبور با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی و آموزشی شرکت آبفا با مدیران و معلمان این نهاد آموزشی در راستای ترویج فرهنگ اصلاح الگوی مصرف تنظیم شده است .

عباسعلی کحال گفت: در سال‌های گذشته اقدامات فرهنگی در سطح مدارس دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل انجام شده است که اثرگذاری آن در سطح خانواده‌ها و جامعه مشهود است.

وی یادآور شد: تشکیل "حامیان آب" با همکاری آبفا و سازمان دانش آموزش و برگزاری "جشن دوستی با آب" با همکاری گروه‌های هنری و اهدا بسته‌های فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب در سطح مدارس دو شهرستان بخشی از اقدامات فرهنگی انجام شده است.

مظهر یک زندگی اسلامی

 معاون استاندار و فرماندار کاشان 


زندگی آیت الله العظمی مصطفوی
به عنوان مظهر یک زندگی اسلامی به جامعه معرفی شود 

 

 

فرماندار کاشان به مناسبت یکمین سالگرد عالم ربانی و فقید وارسته آیت الله مصطفوی گفت: زندگی آیت الله مصطفوی باید به عنوان مظهر یک زندگی اسلامی به جامعه معرفی شود.
 
ابوالفضل صدرائیه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان افزود: با آشنایی نزدیکی که با ایشان داشتم این بزرگوار هم مظهر سبک زندگی اسلامی در سلوک و رفتارشان بودند و هم مروج سبک زندگی اسلامی شیعی و علوی را می‌توان در آثار مدیریتی و تربیتی شان دید.
 
فرماندار کاشان گفت: این عالم وارسته عمر پربرکت خویش را در راه نشر معارف اهل بیت (ع) و خدمت به حوزه‌های علمیه تدریس، تعلیم و تربیت طلاب سپری کرد و همواره ملجا و پناهی برای مردم دار المومنین کاشان بودند.
 
وی یادآور شد: آیت الله مصطفوی به عنوان نماینده تام الاختیار آیت الله خویی و دیگر مراجع عظام چهره‌ای محبوب و مردمی در منطقه بودند که برکات ایشان در جامعه ولایتی کاشان هم‌چنان جاری و باقی است.
 
صدرائیه افزود: روحانیت، عنصر اصلی مولد فرهنگ در کشور بوده است. ارزش‌ها و هنجارها، عمدتا از طریق روحانیت به جامعه تزریق شده و جزو فرهنگ عامه مردم درآمده و گفتار و کردار این قشر معتمد دینی، همواره در طول تاریخ، حجت شرعی و مقبول افراد جامعه بوده است.
 
وی تصریح کرد: شهر عالم پرور کاشان در طول تاریخ تشیع نشان داده است که ذخایر و گنجینه‌های معنوی بی نظیری در دل خود تربیت کرده و در ترویج فرهنگ و معارف انسانی و اسلامی کوشا بوده است.

صدرائیه یادآور شد: وجود آیات عظام در منطقه از گذشته تا حال فرصت معنوی با ارزشی در اختیار مدیریت شهری قرار می‌دهد تا از این ظرفیت به نحو شایسته برای تعالی فرهنگ شهروندی اسلامی شهروندان بهره‌مند شوند.
 
فرماندار کاشان افزود: شایسته است مدیریت شهری با تأمل در زندگی علما و روحانیت وارسته به عنوان الگوهای مستند مدیریتی از این ظرفیت موجود به نحو مطلوب استفاده و بهره برداری کنند.
 
صدرائیه تأکید کرد: علما با عمل خود، بر دل و جان مردم حکومت کرده‌اند. اخلاص، ارتباط دائم با خدا و ائمه اطهار، توسل به قرآن، دعا و سخت کوشی نکات مهم مدیریت معنوی آنان است.
 
وی افزود: اصلی‌ترین عامل پیوند قلبی، فکری و فرهنگی مردم با روحانیت هم‌دردی و هم سطحی زندگی مادی و معیشتی مردم و روحانیون بوده است.

به گزارش ایسنا؛ مراسم یکمین سالگرد عالم ربانی مرحوم آیت الله مصطفوی شنبه 8 آذرماه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد درب یلان، حسینیه آیت الله مصطفوی واقع در خیابان ملاحبیب الله شریف کاشان برگزار می‌شود.

آیت الله با خوش رویی و سعه صدر به امور مردم رسیدگی می کردند

در  گفتگو با آیت الله زاده حاج سید محمدعلی مصطفوی مطرح شد 


آیت الله با خوش رویی و سعه صدر به امور مردم رسیدگی می کردند 


  

در صورت امکان مختصری از بیوگرافی علمی ، اجتماعی و خانوادگی خودتان را برای همشهریان بفرمایید؟ 


بنده حقیر در هجدهم ذی الحجه سال 1383 ه .ق روز عید سعید غدیر خم مصادف با 11 اردیبهشت سال 1343 هجری شمسی در شهر مقدس نجف اشرف در کنار بارگاه با صفای علوی به دنیا آمدم. چهارساله بودم که در مکتب قرآن مشغول به فراگیری احکام دین و حفظ و قرائت قرآن شدم. در سن پنج سالگی وارد مدرسه علوی نجف شدم و در کلاس اول و دوم ابتدائی در آنجا خواندم و از ابتداء کودکی علاقه زیادی به حضور در دروس مرحوم والد بودم و همراه ایشان می رفتم و در ارتباط والد محترم با بیوتات مراجع عظام و آیات معمولا همراه ایشان بودم و خاطرات کودکی شیرینی دارم (بیوت مرحوم آیت الله العظمی حکیم ، خوئی ، شیرازی ، شاهرودی و ....) ولی این دوران دیری نپایید که رو به پایان رفت و ما ناخواسته همراه پدر و مادر عازم سفر به ایران شدیم سال 1351 ه. ش. بخاطر اصرار زیاد درخواست مردم کاشان از مرحوم والد ، گرچه استاد بزرگوار ایشان مرحوم حضرت آیت الله العظمی خوئی حضور ایشان را در حوزه علمیه نجف لازم می دانستند ولی این امر را واگذار به تصمیم مرحوم والد کردند و ایشان به خاطر دعوت مردم رهسپار ایران شدند و با استقبال پرشور و گرم و صمیمانه مردم روبرو شدیم.
در خانه مرحوم پدربزرگوارمان حضرت آیت الله مجاهد آسید احمد مصطفوی رحل اقامت افکندیم. دوران مقطع ابتدائی و راهنمایی را در مدرسه مرحوم حجه الاسلام مدرس دائی پدر و مادر معظم خود گذراندم و با نمرات بسیار عالی وارد دبیرستان شدم . دوره چهارساله دبیرستان محمودیه به عنوان شاگرد ممتاز شهر قبول شدم و سپس وارد حوزه علمیه مشهد شدم. سال 1362 ه. ش. ادبیات و منطق  و معالم و و مختصر و مطول را نزد ادیب بزرگوار حضرت استاد ابومعین حجت هاشمی خواندم و شرح لمعه و اصول مظفر و رسائل و مکاسب و کفایه را نزد اساتید بزرگوار  حوزه علمیه مشهد حضرات آیات صالحی ، سبزواری، سعید کاشمری، اشرفی شاهرودی، مصباح و مرتضوی خواندم و مدتی را از مرحوم آیه الله میرزا علی آقا فلسفی و آیت الله نوغانی بهره بردم  و سپس در سال 1369 مصادف با 18 ذیحجه روز عید غدیر غم با صبیه مرحوم آیت الله آسید عباس اعتمادی ازدواج نموده و وارد حوزه علمیه قم شدم و در درس اصول فقه آیت الله العظمی وحید خراسانی که تا کنون ادامه دارد شرکت نمودم. و نیز در درس فقه مرحوم حضرت آیت الله العظمی آمیرزاجواد آقای تبریزی و در درس فقه (حج) مرحوم آیت الله حاج سید محمد روحانی و درس فقه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد تقی شهیدی و درس کلام حضرت آیت الله آسیدعلی اصغر میلانی. 

ارتباط شما با حضرت آیت الله – پدر بزرگوار - چگونه بود؟ 


ارتباط بنده حقیر با مرحوم والد در کمال صمیمیت و دوستی زائد الوصف با حفظ شئوون پدری بود. هیچگاه مقابل ایشان پای خود را دراز نکردم، اوامر ایشان نزد بنده حقیر همیشه مطاع بوده و اگر احساس میکردم در انجام کاری یا رفتن جایی ایشان ناراضی هستند اصلا انجام نمی دادم. هروقت به  محضر ایشان می رسیدم دست و پا و پیشانی ایشان را میبوسیدم همیشه ایشان حتی در زمان کودکی با آداب و القاب مارا صدا می زد و به چشم : فرد بزرگ نگاه میکردند. از اینکه ایام و ساعات فراغ کمی داشته باشم خرسند بودند و همیشه به تحقیق و پژوهش در فروعات جدید و مسایل مستحدثه بنده حقیر را تشویق می کردند و حتی نظر شخصی بنده را هرچند سست نیز بود پرو بال میدادندتا محققانه فکرکنم و رای صحیح اتخاذ نمایم

3- اثرگذاری پدر در زندگی علمی، اجتماعی و خانوادگی چگونه ارزیابی می کنید؟
چون اهل علم معمولا درآمدی برای امرار معاش خود ندارند از وجوهات  شرعیه در حد رفع حوائج ضروری ابتدائی خود استفاده می کنند ولی مرحوم والد زمانی که می خواستنم طلبه شوم این شرط را برای من گذاشتند که وجوها ت شرعیه استفاده نکنم و هرزمان که برای ایشان پولی طیب و طاهر می رسید برای بنده می فرستادند.
گاهی ماهها می گذشت و خبری نمی آمد و این امر باعث پرورش مناعت طبع در بنده حقیر شد. اما در زندگی علمی واقعا الگو و اسوه مناسب بودند. با وجود کهولت سن هیچگاه ایشان را بدون مطالعه روزانه نمیدیدم. و همچنین این امر باعث تشویق و تحریص ما در امر مطالعه بود. و اگر زمانی از مطالعه خسته می شدیم روحیه خستگی ناپذیر ایشان مرا شرمنده و منفعل می کرد. اما در زندگی اجتماعی ایشان یاد گرفتیم که خود را تافته جدا بافته از مردم ندانیم و در عزا و شادی مردم شریک باشیم. و مانوس با هرطبقه ای از مردم بنحوی که هرشخصی بتواند با ما راحت ارتباط برقرار نماید. ما را متوقع از مردم تربیت ننمود و نمیخواستند که سربار مردم باشیم .... 

ارتباط آیت الله با دیگر مراجع چگونه بود؟ 


مرحوم  والد ارتباط صمیمانه و محترمانه ای با مراجع  داشتند و دلسوزانه از ارائه هرگونه راهکار علمی و اجتماعی مضایقه نمی فرمودند و تا می توانستند پشتیبان و حامی ایشان بودند و در مقابل جملات عوامانه بعضی ، شجاعانه و مردانه ایستادگی ودفاع می کردند. تا مبادا به پیکر مرجعیت خدشه ای وارد گردد. 

در صورت امکان مختصری از رفتار آیت الله با خانواده بفرمایید؟ 

 

داخل منزل با اهل خانواده و نیز با بقیه مردم اکثرا مستمع و شنونده خوبی بودند و کمتر حرف میزدند و کمتر اتفاق می افتاد که کسی ایشان را بدون لبخند ببیند. تحمل ایشان در مقابل سختی ها و بیماریها و داغ عزیزان ستودنی بود. در پذیرایی از میهمان منتظر خادم و اهل خانه نمی شدند، خودشان مستقیما باخنده و اشتیاق از میهمان پذیرایی مینمودن و درکارهای خانه معمولا حضور پررنگ و پرنشاطی داشتند. کارهای شخصی خود را به دیگران واگذار نمی کردند مثل شستشوی لباس و اتوکشیدن ، واکس زدن جارو کردن حیاط و آب دادن به باغچه .... با کودکان ارتباطی کودکانه و پرشور داشتند  

 ارتباط آیت الله با مردم چگونه بود؟ در صورت امکان با ذکر مثال بفرمایید 


در نحوه ارتباط با مردم مثال زدنی بودند از طلوع آفتاب تا دیر هنگام معمولا درب خانه به روی همه باز بود و در رسیدگی و رتق و فتق امور مردم خستگی ناپذیر بودند و تا آنجائی که در توان داشتند کار مردم را انجام میدادند حتی در دوران کسالت و بیماری می فرمودند از تخت مرا به بیرونی (اطاق خودشان) ببرید تا با مردم ارتباط بیشتری داشته باشم. در ضمن خدمت به مردم، با دعای مردم بهبودی پیدا کنم.
با خوش روئی و سعه صدر به امور مردم رسیدگی می کردند ودرراستای این امر موسسه خیریه حضرت علی ابن موسی الرضا(ع)  همراهی می فرمودند و اعضاء موسسه را در هرچه بهتر خدمت رساندن به مردم تشویق می فرمودن و در جلسات هفتگی موسسه که در منزل برگزار می شد شرکت می کردند و راهکارهای جدید و در نحوه خدمت ارائه می فرمودند و همت وافری در خدمات درمانی ، مالی فرهنگی و ترک اعتیاد داشتند.
درضمن بعلت علاقه وافر ایشان به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام و سابقه دیرینه اقامه عزا در بیت مرحوم والد در طول سال در کلیه وفایات و اعیاد در منزل ایشان مجالس با روحی برقرار می شد و ایشان با وجود کسالتی که داشتند حاضر میشدند و اقشار مردم در این جلسات شرکت مینمودند. از جلساتی  نظیرعید غیدیر خم و نیمه شعبان  و دهه اول ماه محرم نیز در مسجد و حسینه درب یلان برگزار میکردند.. 

جایگاه نقد در حوزه های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی در منظر آیت الله چگونه بود و به نمونه هایی از آن اشاره کنید 


از نقد سازنده در امور سیاسی و اجتماعی و فرهنگی استقبال می کردند و به افراد نقادی که بدون غرض به منظور سازندگی و پیشرفت ایراد می کردند احترام می گذاشتند و آنها را دوست می داشتندحتی اگر به خود ایشان نقدی وارد میکردند. مثلا به عنوان نمونه در اداره مدرسه و امور اجرائی آن مستقیما مداخله نمی کردندو اختیار تام به مدیر و مسئولان مدرسه می دادند و تقریبا آن را مبسوط قرارداده بودند. یا در اختلافات خانوادکی آنقدر دوستانه و بدون غل و غش انجام می شد که طرف خاطی بدون جبهه گیری  حق راانجام می داد ورفع خصومت و کدروت می شد. 

آیت الله در خصوص مسائل اجتماعی شهرستان چه توصیه هایی داشتند 


نسبت به مسائل اجتماعی شهر بسیار با دید مسئولانه و دقیق برخورد می کردند. در مفاسد اجتماعی و اقتصادی مقتدرانه و بدون هیچ گذشتی ایستادگی می کردند و در توسعه خدمات رفاهی و فرهنگی شهر بسیار مشتاق و پی گیر بودند و از هر گونه  معاشرت و راهنمایی دلسوزانه با مسئولان شهر مضایقه نمی کردند. و حتی روزها وساعت های زیادی را صرف گفتگو با مسئولان شهر میکردند و در خواست و تقاضاهای ایشان از مسئولان معمولا آمرانه نبود بلکه دوستانه و دلسوزانه بود. 

 نظر و توصیه آیت الله به حوزه های علمیه و طلاب چه بود؟ 


هم و غم ایشان نسبت به مشکلات حوزه های علمیه زیاد بود و تا می توانستند و در رفع نیازهای علمی و مالی اجتماعی طلاب مسئولانه اقدام می کردند. و خود را برای طلاب پدری دلسوز می دانستند به همه طلاب با دید احترام می نگریستند و طلبه برای ایشان محترم بود. چه طلبه مبتدی و چه طلبه درس خارج. خود را موظف به رسیدگی امور آنها میدانستند و میفرمودند شما خوب نوکری کنید امام زمان هم خوب رسیدگی خواهند فرمود. توصیه ایشان به طلبه ها این بود که وقت خود را ضایع نکنید مناعت طبع داشته باشید. نگاهایتان به دستهای دیگران نباشد. آقا باشید و آقابمانید. خودرا ذلیل خواسته های مالی نکنید. 

جایگاه علمی حضرت آیت الله را بفرمایید؟ 


جایگاه علمی ایشان بر کسی مخفی نیست در دروان درس و تدریس خود درنجف مشاربالبنان بودند و مورد علاقه اساتید خود بودند با شاگردان خود ارتباط صمیمانه ای داشتند در مباحث علمی ، مقتدرانه وارد می شدند و از مبانی علمی استاد معظم خود مرحوم آیت الله العظمی خوئی تا می توانستند دفاع می کردند و از ایشان به بزرگی یاد می کردند و با القاب سیدنا استاد علامه و محقق نام می بردند.
معمولا دوستان ایشان وارد منزل می شدند بعد از خوشامدگویی و پذیرایی، فروعات فقهی اصولی تفسیری را مطرح میکردند در جلسه آنها جلسه مباحثه طلبگی میشد.
درشبهای ماه مبارک رمضان تا نزدیک اذان صبح در منزل جلسه های علمی برقرار ربود و بسیار پر ثمر. از مطالعه و مباحثه ابدا خسته نمیشدند و همیشه تشنه مباحث علمی بودند. 

از وقتی که در اختیار ما گذاشتید سپاسگزاریم.

نخستین سالگرد عالم ربانی آیت الله مصطفوی کاشانی

 

 

مراسم یکمین سالگرد عالم ربانی مرحوم آیت الله مصطفوی شنبه 8 آذرماه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد درب یلان حسینیه آیت الله مصطفوی واقع در خیابان ملاحبیب الله شریف کاشان برگزار می شود.
 
به گزارش پورتال خبری کاشان دبیر ستاد برگزاری این مراسم گفت: سالگرد هجران بزرگمردی از خاصان ابرار، نیکان اخیار و برگزیدگان ابدالت را به سوگ می نشینیم که عمر پر برکت خویش را در راه تحقق اهداف والای اهلبیت ( علیهم السلام ) و تبلور آن در ترویج اندیشه های ناب تشیع علوی در دارالمومنین کاشان صرف نمود.
 
جعفر ترکیان فر افزود: شخصیتی ممتاز آیت الله  مصطفوی موثق جویندگان حق و حقیقت و بسان سرچشمه ای فیاض برای تشنگان معارف حقه شریعت و پناهگاهی برای رفع مشکلات مردم این ولایت بود.
 
این کارشناس فرهنگی یاد آورشد: اگر چه غیبت مادی و فقدان این طبیب دوّار برای جامعه علمی و فقهی این مرز و بوم ضایعه دردناک و برای دوستان مصیبتی بس جبران ناپذیر است امّا به مصداق : «گل ارچه بود پشت دیوار باغ-معطرکند عابرین را دماغ»  آثار ماندگار و برکات معنوی  و خاطر فراموش نشدنی حضرت آیت اله العظمی مصطفوی ،  این چهره کم نظیر فقه و اجتهاد در حوزه های علمی و اجتماعی ، روشنگر مسیر مشتاقان و  ارادتمندان آن سالک الی الله خواهد بود.
 
ترکیان فر گفت:  باشد که در بلندای ( عِندَ مَلِیکٍ مُّقْتَدِرٍ  ) میهمان نگاه پرفیض اجداد طاهرینش گردد.
 
لازم به ذکر است: این فقیه برجسته سال گذشته به دلیل ناراحتی قلبی در بیمارستان میلاد کاشان بستری شده بود و در سن ۸۱ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.


آیت الله سید محمد باقر مصطفوی از علمای منطقه شمال استان اصفهان است که پس از گذراندن دروس ابتدایی در ۱۳ سالگی وارد حوزه علمیه کاشان شد و علوم دینی را تحصیل کرد.


وی دروس مقدمات را در محضر حضرات، شیخ عبدالله مدنی ، سیدعلی حایری و شیخ محمود نجفی آموخت و سپس برای ادامه تحصیل راهی حوزه علمیه قم شد و دروس سطح را نزد بزرگانی چون، شیخ عبدالجواد کرباسی، سلطانی بروجردی، سیدرضا صدر فرا گرفت.
 
مرحوم آیت الله مصطفوی ضمن تحصیل و تدریس از فعالیت های فرهنگی نیز غافل نبود و در ایام تبلیغ به شهرهای مختلف سفر می کرد و به ارشاد و تبلیغ می پرداخت.


این عالم دینی پس از پایان دروس سطح، برای ادامه تحصیل عازم حوزه علمیه نجف شد و از محضر حضرات آیات، خویی، میرزا باقر زنجانی، سیدجمال گلپایگانی، شیخ کاظم شیرازی، حکیم، سید عبدالهادی شیرازی بهره گرفت.     

 

لینک خبر در کاشان حامی

 

لینک خبر در ایلنا

 

لینک خبر در کاشان نیوز 

 

لینک خبر در ایمنا

 

لینک خبر در پورتال خبری کاشان

آیت الله امامی کاشانی سالگرد ارتحال آیت الله مصطفوی را تسلیت گفت

کاشان– ایرنا– امام جمعه موقت تهران با انتشار پیامی سالگرد ارتحال عالم مجاهد آیت الله «سیدمحمدباقر مصطفوی» را تسلیت گفت.

به گزارش روز جمعه ایرنا، آیت الله «محمد امامی کاشانی» در این پیام نوشته است: سالگرد ارتحال عالم وارسته و پارسا حضرت آیت الله حاج سیدمحمد باقر مصطفوی را به همشهریان عزیز خاصه جامعه روحانیت و حوزه های علمیه کاشان و بخصوص بیت معظم آن مرحوم تسلیت می گویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در این پیام، مغفرت و علو درجات را برای آیت الله مصطفوی و سلامت و موفقیت برای بازماندگان این مجاهد را از درگاه خداوند متعال مسالت نموده است.

همچنین «ابوالفضل صدرائیه» فرماندار کاشان در پیامی بمناسبت درگذشت این عالم وارسته تصریح کرده است: پاسداشت مقام علم و فقاهت بر رهروان طریق، فریضه ای است که بار مسوولیت جامعه بویژه خدمتگزاران این بوم و بر را در هر جایگاهی هر روز سنگین وسنگین تر می سازد.

وی در این پیام افزوده است: علمای بلاد چونان قلعه های مستحکم ، وارثت و حراست از رسالت انبیا را پاسبانی می کنند و باستناد آیات قران کریم هم ردیف فرشتگان الهی اند.

وی در بخش دیگری از این پیام با اشاره به سوابق علمی، فقهی و اجتماعی آن عالم خدوم نوشته است: تلاش های بی شائبه و مجاهدتهای عالمانه ایشان در راه نشر مبانی حقه اسلام ناب محمدی ما را بر آن می دارد تا فارغ از فقدان ظاهری، رهنمودهای آن پیر طریقت و معلم کم نظیر را نصب العین قرارداده تا با تمسک به سیره اخلاقی آن عالم عامل در مسیر هدایت حضرات معصومین (ع) قرار بگیریم.

آیت الله «سیدمحمد باقر مصطفوی» هجدهم آذر سال گذشته در سن 81 سالگی به دیار معبود شتافت.

آیین یکمین سالگرد این عالم ربانی شنبه هشتم آذر پس از نماز مغرب و عشا در مسجد درب یلان حسینیه آن مرحوم برگزار می شود.  

لینک خبر در ایلنا

 

لینک خبر در ایرنا