گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

برگزاری جلسه کمیته محتوا جشنواره گل و گلاب

جلسه ای با حضور رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان، مدیر مرکز رسیدگی به امور مساجد،  بخشدار برزک، شهردار برزک ، عضو شورای اسلامی برزک و فعالان برگزاری جشنواره گل و گلاب در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
برگزاری این جلسه به منظور بررسی و هماهنگی برنامه های جشنواره در شهر و بخش برزک با مدیران فرهنگی شهرستان حائز اهمیت است.
برنامه های و دغدغه های افراد شرکت کننده در جلسه مطرح و پیشنهادهای افراد مطرح شد.
به نظر می رسد این اقدام در راستای تعامل مسئولان و مدیران بخش و شهرستان در خصوص برگزاری هر رخداد فرهنگی مفید است و می توان با در نظر گرفتن جزئیات و جوانب هر اقدامی نتایج مطلوبی اخذ نمود.

جلسه شوراهای اسلامی بخش برزک با منصوری

چند روز پیش جلسه ای با حضور برخی از اعضای شوراهای اسلامی بخش برزک با مصطفی منصوری پسر تیمسار منصوری برگزار شد.
مصطفی منصوری که خود با حضور در بخش های مختلف شهرستان به صورت میدانی مشکلات مردم را رصد کرده بود در گفتگو با اعضای شوراهای اسلامی بخش به بررسی این مشکلات پرداخت و از اعضای شوراها درخواست کرد که سه مشکل اولویت دار حوزه خود را بیان نمایند.
هرچند این اقدام دفتر تیمسار منصوری نشان از دلسوزی و پیگیری ایشان در خصوص رفع مشکلات مردم بخش های مختلف شهرستان دارد ولی به نظر می رسد ورود به حوزه اجرایی شهرستان است.
همگان معترفند شأن نماینده مجلس، قانون گذاری و تمرکز بر تصویب قوانین است و هرچند درخواست های مردمی چیزی جدای از این می باشد و شخص تیمسار منصوری با پاسخگویی به خواست های معمول و غیر معمول نشان داده که علاقمند به رفع مشکلات مردم به هر نحو می باشد و قائل به این نیست که وظیفه ای در این خصوص دارد یا ندارد ولی چنانچه این امر به صورت رویه درآید باعث بالابردن توقع مراجع کنندگان خواهد شد که در طولانی مدت نمی تواند به نفع مردم و منطقه باشد.
با این وجود معتقدم چنانچه انگیزه پاسخگویی به مشکلات مردم در هر حوزه همچنان از طریق دفتر منصوری وجود داشته باشد و پیگیری شود می بایست مشکلات مردم از طریق شوراها آنالیز،‌ کارشناسی و اولویت بندی شده  و  به صورت مکتوب و در نامه های جداگانه به دفتر ایشان ارسال گردد.
همچنین چنانچه درخواستی از طریق سربرگ و امضای شخص منصوری به وزارتخانه ها و نهادها ارسال گردد به سرعت پاسخ داده خواهد شد.
وظیفه دارم به عنوان عضوی از شورای اسلامی شهر برزک و شهرستان کاشان از دلسوزی، همت و همراهی تیمسار منصوری نماینده خوب مردم شهرستان های کاشان، آران و بیدگل تشکر و قدردانی کنم.

عرش گلاب، فرش کاشان نشود

شهردار اسبق شهرهای نوش آباد و مشکات گفت: جشنواره‌های گل و گلاب باید به گونه‌ای برنامه ریزی، جهت دهی و اجرا شود که نفع مستقیم آن به مردم برسد و مردم تأثیر آن را به خوبی احساس کنند.

 
سعید عطایی شاد در گفت‌و گو خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، اظهار کرد: اگر مردم حس کنند که برگزاری جشنواره در بهبود زندگی آنان نقش دارد خودشان به عنوان متولی و برگزار کننده وارد میدان شده و داوطلبانه برای تحقق آن تلاش می‌کنند.
 
وی با مرور سابقه برگزاری جشنواره گل و گلاب در سال‌های گذشته در کاشان افزود: حدود 10 سال پیش ستادی با عنوان ستاد توسعه گردشگری و با محوریت فرمانداری کاشان تشکیل شد که یکی از اقدامات آن برگزاری جشنواره گل و گلاب در شهرهای قمصر، نیاسر و برزک شد. در آن زمان مدیران شهرستان شاهد به زمین خوردن فرش کاشان بودند و به این فکر افتادند که چه کاری انجام بدهند که گل و گلاب کاشان به سرنوشت فرش دچار نشود؟
 
مدیرعامل اسبق سازمان رفاهی تفریحی کاشان تصریح کرد: ستاد توسعه گردشگری بعد از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسید که برند و برجسته کردن گل و گلاب از طریق برگزاری جشنواره می‌تواند گل و گلاب کاشان را نجات داده و مانع از پیشی گرفتن رقبا شود.
 
عطایی شاد افزود: در کنار بحث برند سازی درگیر کردن سازمان‌های مرتبط با موضوع نیز مورد توجه قرار گرفت. جهاد کشاورزی با برگزاری سمینارهای تحقیقاتی در خصوص گل و گلاب به میدان آمد و مقرر شد منابع طبیعی راههای واگذاری زمین و توسعه گل را مورد توجه قرار دهد.
 
مدیرعامل اسبق سازمان رفاهی تفریحی کاشان گفت: یکی دو سال اول، جشنواره‌های خوبی برگزار شد، ولی با تغییر مسئولان این روند با وقفه مواجه و باعث شد اهداف مورد نظر محقق نگردد.
 
جشنواره دکانی شده برای برخی از افراد
 
عطایی شاد ادامه داد: اگر برند سازی گل و گلاب شهرستان به خوبی انجام می‌شد الان باید یک هنرمند هزینه می‌کرد تا اجازه حضور در جشنواره را کسب کند نه اینکه برای دعوت از وی هزینه و خواهش کنیم. متأسفانه کار به جایی رسیده است که جشنواره‌ها تبدیل به دکانی برای برخی از افراد شده و کارایی خود را از منظر اهداف و آرمان‌های اولیه از دست داده است.
 
وی با انتقاد از شبکه‌های صدا و سیما در با اهمیت جلوه دادن زندگی شخصی هنرمندان اظهار کرد: چرا زندگی شخصی هنرمندان برای ما باید اهمیت داشته باشد؟ چه غذایی می‌خورند و به چه چیز علاقه دارند و ندارند برای مخاطب چه اهمیتی دارد؟ و می‌دانیم که بخشی از جامعه نیز از این موضوع استقبال می‌کنند در صورتی که امری نامطلوب است و وظیفه متولیان امر است که آن را اصلاح و فرهنگ سازی کنند.
 
این کارشناس ارتباطات اجتماعی افزود: در حالی که بسیاری از صاحبان آثار، نویسندگان و دانشمندان و اساتید دانشگاه، آدم‌های بزرگی از منطقه هستند که در سراسر کشور اثر گذارند و ما می‌توانیم در جشنواره‌هایی که برگزار می‌کنیم آنان را معرفی کرده و از زحماتشان قدردانی کنیم.
 
وی تصریح کرد: اعضای ستاد توسعه گردشگری در بدو تأسیس با حضور در کارگاه‌های صنعتی و سنتی گلابگیری تلاش کردند از فعالان این حوزه تقدیر و تشکر کرده و این اقدام را بخشی از فرآیند برندسازی گل و گلاب می‌دانستند.

عطایی با بیان اینکه برگزاری جشنواره این چنینی خالی از فایده نیست، ادامه داد: مردم به عنوان جشنی شاد از آن بهره‌مند می‌شوند و برگزاری مراسمی با این محتوا و رویکرد آن چنان ربطی به فصل مشخص و گل و گلاب ندارد و در هر فصل از سال می‌تواند برگزار شده و مردم را شاد کند و گل و گلاب تنها بهانه این امر است.
 
تنها برندسازی گلاب کافی نیست
 
وی با انتقاد از مدیران و برنامه ریزان جشنواره گفت: مجری و افرادی که چنین برنامه‌هایی را مدیریت می‌کنند بایستی اطلاعات دقیق از وضعیت منطقه و آداب و رسوم داشته باشند تا در یک برنامه عمومی که گاهی به صورت زنده از شبکه‌های سیما پخش می‌شود و یا بعد از ضبط پخش می‌گردد دارای اطلاعات دقیق، جامع و درستی باشد و مخاطب را اغنا نماید نه این که با حرف‌های نادرست و اشتباه باعث شرمندگی شود.
 
عطایی شاد با بیان این که برندسازی به تنهایی برای حفظ این صنعت کافی نیست، گفت: هم اکنون در یکی از استان‌های کشور نُقل با طعم گلاب، عرق نعنا و همه طعم‌های عرقیات گیاهی تهیه و به فروش می‌رسد.
 
وی با مقایسه گلاب با  سوغات شهرستان‌های دیگر تصریح کرد: چندسال قبل در شهر قم تنها یک نوع سوهان عرضه می‌شد ولی اکنون انواع و اقسام سوهان‌ها در اختیار خریدار قرار می‌گیرد و با یک بررسی میدانی فروش سوهان در فروشگاه بین راهی مارال سه  تن در روز است که گویای توجه به ذائقه خریدار و اثر مثبت آن بر فروش محصول است.
 
عقب رفت کاشان با ‌استفاده از شیشه‌های رنگی برای گلاب  

عطایی شاد گفت: ولی ما از سالیان پیش گلاب را در شیشه کرده و به مشتری عرضه می‌کنیم و هیچ کار خلاقانه‌ای انجام نداده‌ایم و حتی عقب رفت کرده‌ایم به عنوان نمونه  استفاده از شیشه‌های رنگی برای گلاب یکی از این عقب رفت‌های ما است. در حالی که کاشان نسبت به وضعیت گل و گلاب در یک وضعیت انفعالی به سر می‌برد دیگر استان‌ها فعالانه به موضوع وارد شده و تلاش می‌کنند با اقدامات متفاوت نگاه‌های ملی و بین المللی را به سمت خود معطوف کنند.
 
وی افزود: چند ماه پیش که برای تهیه قلمه گل محمدی به آذران رفتم متوجه شدم که همه قلمه‌های گل محمدی توسط استان فارس خریداری و انتقال داده شده است.
 
این کارشناس محتوای برنامه‌های جشنواره را با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: اگر جشنواره برای مخاطبی باشد که صدها کیلومتر طی کرده و از دود و ترافیک و شلوغی خود را به طبیعت بکر این منطقه رسانده است پس به دنبال اجرای یک موسیقی نیست که اگر می‌بود به برج میلاد می‌رفت و در شهر خود می‌ماند و رنج سفر را به خود هموار نمی‌کرد.
 
عطایی شاد گفت: تعداد بسیاری از عناصر و اِلمان‌هایی که در منطقه وجود دارد مورد توجه توریسم داخلی و خارجی است و کافی است که متولیان امر آنها را شناسایی کرده و حساب شده در کنار هم برای مخاطب عرضه کنند.
 
وی تأکید کرد: جریان‌های طبیعی به خودی خود وجود دارد و تنها نیاز به برجسته کردن آن داریم. عناصر فراوانی از طبیعت در قمصر، نیاسر و برزک یافت می‌شود ولی ما از همه آنها غافلیم.
 
الگو برداری برزک از ابیانه اشتباه بود
 
عطایی شاد یادآور شد: هر شهر و محلی ریشه‌ها و شاخص‌های اختصاصی برای خود دارد و نباید خود را گمراه کرده و با شبیه سازی از دیگر مناطقی دست به اقداماتی بزنیم که نمی‌تواند مفید و پایدار باشد.
 
وی الگوبرداری از کوچه‌های ابیانه در شهرهایی مانند برزک را اقدامی اشتباه دانست و گفت: کوچه‌های خانه آویلا که با هزار زحمت به صورت کوچه‌های ابیانه مرمت شده است یک حرکت نادرست است.
 
عطایی شاد خواستار هدفمند کردن گردشگری در شهرهای گل خیز شهرستان شد و گفت: گردشگری در این مناطق را باید هدفمند کنیم. گردشگر عمومی که به منطقه می‌آید کاری جز تخریب از دستش بر نمی‌آید. اگر گردشگر خاص بیاید هم هزینه می‌کند و برای منطقه فایده اقتصادی دارد و همچنین تبعاتی برای شهر به همراه ندارد. هنجارهای فرهنگی منطقه را رعایت می‌کند و دنبال ساز و آواز هم نیست بلکه از شاخص‌های طبیعت بکر، فضاهای سنتی و دیگر شاخص‌های گردشگری منطقه بازدید می‌کند و عمیق خواهان چنین فضایی است.
 
وی تصریح کرد: گردشگر خاص دغدغه‌های فرهنگی منطقه را رعایت می‌کند ولی گردشگر عمومی اینگونه نیست و البته ما باید در نظر بگیریم که فراهم کردن زیرساخت‌ها برای گردشگر با اهمیت و ضروری است.
 
شهردار اسبق شهرهای نوش آباد و مشکات گفت: شهرهایی مانند قمصر، نیاسر و برزک که نسبت به پرداخت حقوق کارمندان خود مشکل دارند پس ضرورتی ندارد برای جمع کردن زباله‌های ناشی از ورود سیل گردشگر به منطقه هزینه کنند. می بایست با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده به طرف درآمدزایی از گردشگری هدفمند حرکت کنیم.

وزن فرهنگ و اقتصاد اصفهان یکی نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: تحلیل آمارهای کمی و کیفی ارائه شده به آمایش استان در بخش فرهنگی نشان از آن دارد که توسعه فرهنگی اجتماعی استان به خصوص در نوار مرکزی به موازات توسعه اقتصادی اجتماعی نبوده و در بعضی از شاخص‌ها وضعیت نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی روز گذشته (سه شنبه) در همایش بررسی طرح آمایش سرزمین در بخش فرهنگی استان، افزود: در دنیا داشتن سند آمایش جزء مهم‌ترین اسناد راهبردی و نقشه راه برای حرکت است و کشورهای توسعه یافته تا در موضوعی؛ آمایش، کار علمی و یک نقشه راه مشخص نداشته باشند هیچ حرکتی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: قاعدتاً اقدامی که متکی به کار علمی نباشد موفق نبوده و چنانچه رشد و توسعهای اتفاق بیفتد به درستی و متوازان نخواهد بود.

قطبی ادامه داد: گاهی دیده می‌شود بعضی از کشورها در حوزه‌های مختلف نقشه راه 5 ساله ، 10 ساله و حتی 400 ساله دارند و امروز با همین نقشه راه و الگوهای مدیریتی به جایی رسیده‌اند که تقریباً به تمام خانه‌ها نفوذ پیدا کرده و تلاش می‌کنند با ابزارهایی مانند گوشی، تبلت و ماهواره به ذهن بچه‌ها رسوخ کرده و به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا نمایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان یادآور شد: استان در سال 84 طرح آمایش سرزمین را در 21 موضوع در دستور کار خود قرار داد. این طرح آمایش موضوعات از حمل و نقل و ارتباطات، سکونت، آب، کشاورزی گرفته تا بهداشت، آموزش عالی و مسائل فرهنگی و اجتماعی را شامل می‌شود.

قطبی گفت: اطلاعات در حوزه‌های مختلف از سال 84 تا 89 از طریق سازمان‌ها و مراجع مرتبط اخذ و جمع‌آوری شد و بدون کوچک‌ترین دخل و تصرف و تأثیر گرفتن از سلیقه و نظرات شخصی مورد ارزیابی کارشناسان و محققان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که به صورت ویژه مورد بررسی کارشناسی و دقیق قرار گرفت حوزه فرهنگی و اجتماعی بود که در قرارگاه فرهنگی استان توسط صاحب نظران و اندیشمندان این حوزه بررسی و ارزیابی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: در طول سه سالی که درگیر بررسی و تحلیل محتوای این همایش بودیم موضوع و مدل‌های مرتبط را در استان‌های دیگر بررسی کردیم و دریافتیم که عملکرد آمایش سرزمین در استان اصفهان بی نظیر و قابل توجه است.

وی تصریح کرد: در موضوعات مختلف شاهد وجود یک مدل جهانی و کشوری بودیم مانند بهداشت، آب، کشاورزی، اما در مورد فرهنگ یا مدل نداریم یا اگر داشته باشیم متناسب با شرایط فرهنگی ما نبوده و باید بر اساس ارزش‌ها، باورهای دینی و ملی خود اقدام به تعریف مدل و ارائه شاخص کنیم.

قطبی خاطر نشان کرد: مبنای این اقدام تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری و سندهای بالادستی بود که به دقت بررسی شد و در قالب مدل جامعی ارائه شد.

وی به نتایج ارزیابی آمایش سرزمین در حوزه فرهنگی اجتماعی پرداخت و گفت: نوار مرکزی استان وضعیت فرهنگی اجتماعی مناسبی ندارد و این موضوع در غالب استان‌ها عمومیت دارد و به این معنی است که شهرستان‌های به نسبت توسعه یافته به لحاظ اقتصادی و فنی و مهندسی از لحاظ فرهنگی وضعیت مناسبی ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در استان‌ها و شهرستان‌هایی که به لحاظ آمار اقتصادی و خدمات بهداشتی و دیگر خدمات عمومی وضعیت خوبی داشته است از لحاظ سرمایه‌های اجتماعی، ارزش‌ها و نگرش‌ها شاخص‌های فرهنگی عمومی رتبه نازل‌تری داشته است.

قطبی اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد به موازات ارائه امکانات سخت افزاری به روستاها و شهرها از توجه به مسائل فرهنگی غفلت کرده‌ایم و بی‌توجهی به مهندسی فرهنگی و پیوست‌های فرهنگی هر اقدام باعث شده است با تهاجم و ناتوی فرهنگی مواجه شویم.

وی تأکید کرد: اگر همین رویه ادامه پیدا کند قطعاً در پنج سال آینده شهرستان کاشان از سطح اقتصادی بالاتر و بهتری برخوردار خواهد بود، اما به لحاظ وضعیت فرهنگی و اجتماعی از شرایط بدتری به نسبت پنج سال گذشته مواجه خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با ارائه راهکارهایی در این خصوص گفت: هشت راهکار برای برون رفت از مشکلات فرهنگی در برنامه آمایش سرزمین ارائه شده است که توجه بیش از گذشته به شهرستان‌های استان در خصوص تأمین اعتبار اقدامات فرهنگی و توجه به منابع انسانی بخشی از آن است.

قطبی افزود: قضاوت کارشناسان در آمایش سرزمین در حوزه فرهنگی این است که در آیین‌های شادمانی نیز بسیار ضعیف و بد عمل کرده‌ایم و به نسبت آیین‌های سوگواری عملکرد مناسبی ارائه نکرده‌ایم و این باعث شده است تا فضای نشاط جامعه را ضعیف نموده و وقتی بستر نشاط سالم و معنوی در جامعه کم شود آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی زمینه ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

وی توجه به آیین‌های معنوی و سالم شادمانی را راهکار دیگری در خصوص برون‌رفت از مشکلات فرهنگی اجتماعی جامعه دانست و ابراز امیدواری کرد با توجه به تمام راهکارهای ارائه شده شاهد ارتقاء روز افزون وضعیت فرهنگی استان باشیم.

شورا به طرح های کلان شهری بیندیشد

برزک نیازمند توجه به مسائل کلان و زیرساخت ها شهری است و چنانچه برخی اعضای شورای اسلامی شهر خود را گرفتار مسائل جزئی و پیش پا افتاده کنند روز به روز از غافله پیشرفت عقب خواهیم  ماند.
عضو شورای اسلامی برزک با بیان این مطلب گفت: متأسفانه شوراها جایگاه خود را به حدی تنزل داده اند که خود را در تنگنای شورای شهرداری محدود نموده اند و این یک آسیب و آفت برای شوراست.
عبدالمجید رفیعی برزکی تصریح کرد: توجه به مسائل خدمات شهری و آسفالت معابر تنها بخش کوچکی از وظیفه شوراست که بر اساس فرآیند قانونی پیگیری نموده و به نتیجه برساند ولی همه وظیفه شورا نیست.
این عضو شورا تأکید کرد: ورود به مسائل داخلی شهرداری زنگ خطر جدی برای مدیریت شهری است که چنانچه از سوی هر یک از اعضا اتفاق بیفتد باعث تبعاتی برای شهر خواهد شد که می بایست مخاطرات آن را شخصاً به عهده بگیرند.
رفیعی گفت: اظهار نظر مستقیم راجع به نیروهای شهرداری و پروژها و اقدامات ریز و درشت شهرداری توسط برخی از اعضا دخالت مستقیم در شهرداری است و موجب بی ثباتی مدیریت شهری خواهد شد.
این عضو شورا افزود: شورا باید گیوه خود را ورکشد و برای به ثمر رساندن طرح ها بزرگ در مرکز شهرستان، استان و تهران پیگیری نموده و از ماندن و درجا زدن در شهر پرهیز کند.
رفیعی گفت: تا زمانی که از شهر بیرون نیاییم و خود را محدود به کوچه پس کوچه های شهر کنیم وضعیت ما همین خواهد بود که هست.
وی یادآور شد: پیگیری اصلاح خط انتقال آب ویشنگ ، مطالعات آبرسانی به مناطق مسکونی که در حومه شهر مستقر شده است، دغدغه های زیست محیطی و گازرسانی به مناطق حومه در طول زمان های گذشته مغفول مانده است که شورای چهارم می بایست انرژی خود را معطوف به آن کند.
این عضو شورا گفت: اصلاح جاده کاشان – برزک به خصوص از سه راهی مرق تا پیچ نابر دغدغه اصلی مردم است که نیازمند پیگیری بیش از گذشته در مرکز استان و تهران دارد.
وی تکمیل درمانگاه برزک، شروع به کار ساختمان دانشگاه پیام نور برزک، رفع مشکلات آموزشی و توجه به مسائل ورزشی، توسعه شبکه های آب ، برق و گاز و توجه جدی به ساماندهی حمل و نقل برزک را بخش دیگری از وظایف شورا دانست.
رفیعی یادآور شد: خوشبختانه شورای اسلامی برزک با تقسیم کار بین اعضا وظیفه خود را در قبال مردم مشخص نموده است و نوبت به مردم است تا حل مشکلات خود را از همه اعضا درخواست نمایند.
رفیعی تأکید کرد: در فرصت کوتاه شورای چهارم در این خصوص اقدامات خوبی انجام شده است ولی نیازمند جدیت بیشتر همه اعضا دارد.

بهره‌برداری از مراتع برزک 9 برابر ظرفیت است

کارشناس مرتع و بیابان اداره منابع طبیعی کاشان گفت: چرا از مراتع ییلاق و قشلاق برزک 9 برابر ظرفیت تولید علوفه است و چنانچه راه حلی برای آن اندیشیده نشود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن این مراتع خواهیم بود.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، علی خالویی در جلسه دامداران افزود: مراتع یکی از مهم‌ترین و با ارزش‏‌ترین منابع ملی کشور است که بهره‏برداری صحیح توأم با عملیات اصلاح و احیاء آن می‌‏تواند نقش اساسی در جهت حفظ آب و خاک و تأمین نیازمندی‌های کشور در زمینه فرآورده‌های پروتئینی داشته باشد.
 
وی افزود: ظرفیت تولید علوفه مراتع برزک در حال حاضر برای 1200 دام است و بر اساس آخرین ممیزی که در شهریورماه سال 1386 انجام شده مجوز برای چهار هزار رأس دام صادر شده است، اما در حال حاضر بیش از 9 هزار دام از مراتع برزک بهره‌برداری می‌کنند.
 
تغییر کاربری مرتع، کاهش بهره‌برداری

خالویی، تغییر کاربری مراتع به کشاورزی و مسکونی را یکی از دلایل این کاهش ظرفیت دانست و تصریح کرد: اجرای طرح طوبی به خصوص طرح 400 هکتاری نابر باعث کاهش مجوزهای صادر شده در مرتع برزک شد، زیرا در غیر این صورت تمرکز فشار دام بر دیگر مناطق باعث نابودی مرتع خواهد شد.
 
این کارشناس منابع طبیعی اظهار کرد: با اجرای طرح 400 هکتاری نابر باید مجوز بیش از 800 دام از بهره‌برداران مراتع برزک کاسته می‌شد، اما بنا به دلایلی تنها 120 دام کسر شده است.

وی خشکسالی‌های پی در پی طی چندین سال اخیر را نیز یکی دیگر از عوامل کاهش تولید علوفه در مراتع دانست و افزود: تنش‌های آب و هوایی نیز باعث شدت گرفتن تخریب مراتع می‌شود.
 
خالویی دام مازاد در مرتع را به عنوان مهم‌ترین عامل تخریب مراتع دانست و گفت: چنانچه دامداران نسبت به کاهش دام غیرمجاز در مراتع اقدام ننمایند منابع طبیعی ناچار به شکایت و ابطال مجوز و اقدام از طریق مراجع قضایی خواهد شد.
 
خالویی تصریح کرد: مرتع جز انفال و حق بهره‌برداران است، اما به گونه‌ای استفاده کرد که باعث تخریب و نابودی مرتع نشویم و با بهره‌برداری صحیح به درستی به آیندگاه تحویل بدهیم.
 
این کارشناس منابع طبیعی پیشنهاد کرد دامداران کارشناسی را که مورد تأیید آنها است مأمور نمایند تا صحاری را مجدداً ممیزی نموده و ظرفیت دام مرتع را برآورده کنند و بعد از آن به نتیجه احترام گذاشته و دام مازاد خود را از مرتع خارج نمایند.

دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند

بخشدار برزک گفت: دامداران منطقه برزک ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند و از ورود دام به مراتع بیش از مجوز داده شده و یا به صورت غیرمجاز پرهیز نمایند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، غلامرضا محمدی در جلسه دامداران برزک افزود: دامداران منطقه که مجوز ندارند و یا دام بیش از مجوز در مراتع دارند به بخشداری مراجعه کرده تا جهت دریافت تسهیلات دامداری صنعتی راهنمایی و به سازمان‌های مرتبط معرفی شوند.
 
وی، استفاده از علوفه هیدروپونیک را بهترین راهکار جایگزین در خصوص برداشت بی‌رویه از مراتع ذکر کرد و گفت: سرمایه‌گذار در حال طی کردن مراحل اجرایی این استفاده از تکنولوژی است تا علوفه را به این روش تولید کرده و در اختیار دامدار قرار دهد.
 
محمدی تصریح کرد:‌ با این روش می‌توان مدیریت بسیار دقیقی در زمینه سرمایه، انرژی و آب ایجاد نموده و در عین حال تولید متغیر و قابل کنترلی از علوفه ارزان را بدون محدودیت در مکان یا زمان، فراهم کنیم که این اقدام به نوبه خود انقلابی در علم، صنعت و هنر دامپروری بشمار می‌رود.
 
بخشدار برزک تصریح کرد: هزینه تمام شده برای هر دامی که در مرتع چرانده می‌شود روزی شش هزار تومان است، اما با استفاده از علوفه هیدروپونیک و نژادهای اصلاح شده این هزینه به 1800 تا 2000 تومان کاهش می‌یابد.
 
وی توجه به نژادهای اصلاح شده دامی را نیز راهکار دیگری در این زمینه دانست و اظهار کرد: با استفاده از گوسفند رومانف که در سال شش قلو تولید می‌کند می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد.
 
هم‌چنین امام جمعه شهر برزک در این جلسه گفت: منابع طبیعی سازمان متولی است تا نسبت به حقوق بهره‌برداران و استفاده صحیح از مراتع اقدام نموده و تلاش کند تا همه طبق ضوابط و قوانین حرکت کنند.
 
حجت الاسلام محمد حسین حلاجی مفرد افزود: اگر دامداران به ممیزی مراتع اشکالی وارد می‌دانند باید از طریق کارشناسی مجدد اقدام کرد، در غیر این صورت باید به ممیزی انجام شده توسط منابع طبیعی توجه نمایند.
 
در ادامه رییس شورای اسلامی شهر برزک نیز گفت: نمایندگانی از دامداران به منابع طبیعی معرفی شود تا حقوق قانونی کشاورزان از طریق آنها پیگیری شود.
 
سیدمحمدرضا مصطفوی افزود: چنانچه در ممیزی مراتع شک و شبهه‌ای وجود دارد می‌توان از طریق کارشناسی مجدد اقدام کرد، اما در هر صورت باید نسبت به دام‌های بیش از مجوز و غیرمجاز راهکار منطقی پیدا نمود.
 
وی تصریح کرد: منابع طبیعی، شورا و بخشداری می‌توانند راهکاری کوتاه مدت و بلندمدتی در خصوص کاهش دام موجود را بررسی نموده و در جلسه بعدی ارائه نمایند. باید فرآیند اجرایی شدن این موضوع را همراه با زمانبندی مشخص تدوین و برای دامداران ارائه نمود
 
مصطفوی، به کار گرفتن قرق‌بان مردمی برای نظارت در جلوگیری از ورود دام غیرمجاز به مراتع را با اهمیت دانست و گفت: باید مدیریت شهری در زمینه عملیاتی نمودن مباحث فوق اقدام نماید.
 
دامداری صرفه اقتصادی ندارد
 
در این جلسه دامداران منطقه نیز نظرات خود را بیان داشته و اعلام کردند که دام‌های همه دامداران بیش از رقم مجوزها است و هزینه‌های بالای نگهداری دام آنان را ناگزیر می‌کند که بیش از مجوز به نگهداری دام پرداخته تا صرفه اقتصادی آن قابل قبول شود.
 
یکی از دامداران گفت: هزینه داروهای دامی و واکسن‌ها به خصوص در زمان تحریم به مراتب بیش از گذشته شده و شرایط را برای آنان سخت کرده است.
 
دامدار دیگری که به نظر می‌رسید بدون مجوز اقدام به چرای بیش از 300 دام در مرتع نموده است، گفت: با سختی بسیار برای فرزند جوانم که بیکار است 300 دام خریداری کرده‌ام و ناچار است برای امرار معاش از این طریق اقدام کند.

وی افزود: چنانچه کار مناسبی برای فرزندم فراهم نمایید از این کار دست می‌کشم در غیر این صورت شرایط به خودی خود برای ما سخت است و از اداره منابع طبیعی می‌خواهیم با سخت گیری‌های پی در پی شرایط را بر ما سخت‌تر ننمود و ما و مراتع طبیعی را به حال خود واگذارند.

جلوگیری از مهاجرت با ساماندهی حمل و نقل عمومی

مسؤل پایانه‌های حمل و نقل شهرستان کاشان و آران و بیدگل گفت: ساماندهی حمل و نقل شهری و روستایی از مهاجرت مردم روستاها و شهرهای کوچک به مرکز شهرستان جلوگیری نموده و باعث تسهیل و تسریع توسعه و رونق آن مناطق می‌شود.

حامد فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان افزود: تعدادی از شهرهای شهرستان تنها در نام شهر هستند، اما در واقع روستای شهری‌اند و از خدمات شهری مانند سازمان تاکسیرانی و اتوبوسرانی محروم و نیازمند ناوگان مناسب حمل و نقل هستند.

وی با بیان اینکه خدمات حمل و نقل تا شعاع 25 کیلومتری مرکز شهرستان به عهده شهرداری است، تصریح کرد: قوانین تأسیس پایانه‌های شهری در شهرهای کوچک متناسب با واقعیت‌های موجود نیست و مسافر در این شهرها به اندازه‌ای نیست تا بخش خصوصی پایانه‌ای با هشت ماشین ملکی و هشت ماشین شهری و داشتن دو هزار متر زمین احداث نماید.

مسؤل پایانه‌های حمل و نقل شهرستان کاشان و آران و بیدگل، تأسیس پایانه روستایی را راه حلی مناسبی برای ارائه خدمات جابجایی مسافر به اینگونه شهرهای کوچک دانست و افزود: برای تأسیس دفتر شهری مقررات سختی وجود دارد، اما برای تأسیس دفتر روستایی این چنین نیست و می‌توانیم با تأسیس سامانه روستایی وضعیت حمل و نقل مسافر در بخش‌های شهرستان را از این بی نظمی فعلی خارج نماییم.

فلاحی یادآور شد: تا کنون پایانه‌های بخش برزک و روستای نصرآباد مجوزهای لازم را اخذ نموده و بخش نیاسر و روستای کاغذی در حال طی کردن این فرآیند هستند.

وی فعال شدن پلیس راه روستایی را به موازات تأسیس این پایانه‌ها اقدام دیگری دانست که می‌تواند به ساماندهی و نظم بخشی حمل و نقل خطوط کمک نماید.

مسؤل پایانه‌های حمل و نقل شهرستان کاشان و آران و بیدگل اضافه کرد: تاکسی‌هایی که هم اکنون در این خطوط با پلاک «ت» اقدام به جابجایی مسافر می‌کنند ناچارند که ماشین خود به فروش رسانده و در صورت ادامه فعالیت خودرو با پلاک «ع» خریداری نمایند.

فلاحی، فعال کردن پایانه روستایی را در بخش‌های دو شهرستان کاشان، آران و بیدگل را در دستور کار پایانه‌های حمل و نقل دانست و گفت: این سامانه روستایی تلاش خواهد کرد تا حمل و نقل روستایی را ساماندهی و قانونمند نموده و خدمات مناسبی به مسافران ارائه دهد.

وی، پراکندگی روستاها و به تبع آن مسافر در روستاهای بخش را مهم‌ترین دلیل در جهت تحقق این سامانه ذکر کرد و افزود: پراکندگی در بخش‌ها بسیار است به خصوص در بخش نیاسر که از یک طرف روستای ون و وادقان و کله و ارمک قرار دارد و در طرف دیگر روستای علوی است که قطعاً با داشتن یک دفتر نمی‌توانیم خدمات سامانه روستایی را برای همه ساکنان بخش پوشش دهیم.

مسؤل پایانه‌های حمل و نقل شهرستان کاشان و آران و بیدگل، استقرار روستا در بخش را به دو صورت خطی و شعاعی دانست و گفت: با روستاهایی که به صورت خطی در بخش مستقر شد‌ه‌اند مشکلی نداریم و وسیله نقلیه مسافربری می‌تواند از روستای آخر تا اولین روستا خدمات جابجایی مسافر را ارائه نموده، اما برای ارائه خدمات جابجایی مسافر برای روستاهایی که به صورت شعاعی هستند با مشکل مواجه شده و ناچار به تأسیس دو یا چند دفتر نمایندگی سامانه روستایی در اینگونه روستاها هستیم.

فلاحی ابراز امیدواری کرد با ساماندهی حمل و نقل و تسهیل در جابجایی مسافر ضمن توسعه و رونق بخشیدن به مناطق کمتر توسعه یافته جلوی مهاجرت روبه فزون به مرکز شهرستان را گرفته و به این طریق بتوانیم هزینه‌های هنگفت ناشی تراکم جمعیت در مناطق شهری را کاهش دهیم.

روزنامه کاشان منتشر می شود

مدیر مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری کاشان: 

روزنامه‌ای برای کاشان منتشر می‌شود

    

مدیر ارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل شهرداری کاشان گفت: شهرداری کاشان تلاش می‌کند تا با طی کردن فرآیند قانونی اولین روزنامه کاشان را منتشر نماید.
 
به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان «محمد علی فرجی» در گفتگو با خبرنگاران افزود: توانمند‌ها و ظرفیت‌های کاشان بزرگ فرا‌تر از انتشار یک روزنامه است ولی مهم اولین قدم است که مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین الملل شهرداری کاشان مطالعات اولیه آن را انجام داده و هم اکنون فرآیند اجرایی پیگیری می‌شود.
 
وی این اقدام را در راستای منویات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۹۳ به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ عزم ملی دانست و یادآور شد: تحقق انتشار روزنامه برای برجسته کردن فعالیت‌های اقتصادی و پروژه‌های بزرگ عمرانی از یک سو و از سوی دیگر اقدامی فرهنگی است.
 
فرجی گفت: افراد برجسته کاشانی در زمان‌های دور پرچمدار انتشار روزنامه در کشور را به دوش کشیده و شایسته است اکنون نیز دردمندان و دغدغه داران این عرصه پا به میدان گذشته و از این حرکت بزرگ فرهنگی پشتیبانی نمایند.
 
وی تصریح کرد: رویکرد این مرکز توجه به چند صدایی در عرصه رسانه است و انتشار روزنامه از طرف شهرداری کاشان به معنای انحصار خبر نیست و شهرداری کاشان همچنان از مجموعه‌های فعال در این عرصه حمایت نموده و چشم به راه اطلاع رسانی مناسب و نقدهای سازنده عزیزان عرصه اطلاع رسانی می‌باشد.
 
فرجی تأکید کرد: البته رویکرد شهرداری در ارتباط با رسانه تغییرات اساسی نموده و حمایت‌ها در جهت توانمند کردن فعالان این عرصه متمرکز خواهد شد.
 
وی یادآور شد: تکنولوژی‌های جدید، تغییر سلایق مخاطب و نیازهای جدید شهروندان پاسخگویی شایسته طلب می‌کند و اصرار بر شیوه‌های سنتی در اطلاع رسانی چیزی جز اتلاف هزینه و بدبین کردم همشهریان در پی نخواهد داشت.
 
فرجی گفت: اطلاع رسانی و نقش رسانه در جامعه را دو مقوله متفاوت و متمایز از هم است و معتقدیم با اختلاط این دو حوزه رسالت خود را در مسائل فرهنگی مخدوش نموده‌ایم.
 
وی «آگهی» دادن به نشریات را به عنوان حمایت از آنان را امری نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: اگر قرار بودن با دادن «آگهی» به نشریات باعث توانمندی آن‌ها می‌شدیم با وضعیت فعلی مواجه نمی‌شدیم که رسانه‌های حداقلی در این عرصه با کمترین رمق در حال انتشار می‌باشند.
 
فرجی طراحی سیستم توجه به تولید محتوا از سوی فعالان این عرصه را به عنوان رویکرد جدید مدیر مرکز ارتباطات راهبردی و امور بین‌الملل ذکر کرد و گفت: این سیستم که بر اساس آخرین دستاوردهای رسانه‌ای تدوین شده و متناسب با شرایط منطقه بومی شده است جایگزین مناسب نگاه سنتی است و به زودی رونمایی خواهد شد.
 
وی تأکید کرد: با فعال شدن این سیستم نه تنها شاهد توانمند شدن رسانه‌های محلی خواهیم بود بلکه خوراک مناسب چند روزنامه به صورت همزمان در کاشان فراهم خواهد شد.
 
فرجی یادآور شد: عرصه رسانه نیاز به یک نگاه جدید و خلاق دارد تا ضمن آسیب‌شناسی مشکلات تلاش کنیم میدان برای فعالان جوان این عرصه باز شده و محتوای غنی و عالی برای رسانه‌های مکتوب و مجازی آماده نماییم.
 
وی هزینه‌های این روش را بسیار کمتر از روش‌های سنتی دانست و گفت: استفاده از اصول علمی و فرصت‌های موجود باعث خواهد شد ضمن ارتقا کار هزینه‌ها را کاهش دهیم.

گلابگیری فرصتی برای معرفی کاشان

قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان گفت: عدم توزیع مناسب گردشگر در طول سال در کاشان باعث شد اماکن اقامتی با رکود مواجه شوند.
 
محسن فخری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، با اشاره به آغاز مراسم گلابگیری کاشان از 15 اردیبهشت تا اواسط خرداد ماه اظهار کرد: وجود بناهای تاریخی، مناسبت‌ها و مراسم مذهبی، این فرصت را برای منطقه کاشان فراهم آورده تا در صورت مدیریت صحیح بتوان از توریسم مذهبی و گردشگری در طول سال بهره‌مند شد.
 
وی در زمینه هماهنگی‌های استقبال از توریسم گلابگیری کاشان اظهار کرد: در نظر داریم با هماهنگی مناسب بین شهرداران، بخشداران و متولیان امر در ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان ابتکار عمل را به دست گرفته و ضمن ارایه خدمات مناسب به گردشگران از فرصت‌های ایجاد شده برای توسعه و پیشرفت منطقه استفاده کنیم.
 
قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان ادامه داد: البته هر برنامه و اقدامی باید شأن فرهنگی منطقه و شهر را مدنظر قرار داده و از افراط و تفریط پرهیز کنیم.
 
فخری تصریح کرد: کاشان خاستگاه شیعیان است و بنابراین باید حساسیت‌های فرهنگی و مذهبی منطقه را مدنظر قرار داده و ضمن توجه به بعد اقتصادی صنعت توریسم و استانداردهای گردشگری، از فرصت به دست آمده استفاده کرد و به معرفی فرهنگ غنی منطقه پرداخت.
 
رشد 15 درصدی اسکان دائم نسبت به سال قبل
 
قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان با اشاره به اسکان مسافران نوروزی خاطر نشان کرد: سهم مدارس از کل اسکان دائم و موقت شهرستان 56 درصد بود و سهم هتل‌ها و مهمانپذیرها نزدیک به پنج درصد گزارش شد و هم‌چنین بخش قابل توجهی نیز در منازل پدری و اقوام و آشنایان اسکان داشتند که در آمار اعلام شده منظور نشده است.
 
فخری نکته حائز اهمیت در این خصوص را رشد 15 درصدی اسکان دائم نسبت به سال قبل برشمرد و گفت: این ظرفیت در طول سال محفوظ است و زیرساخت مهمی در موضوع صنعت گردشگری شهرستان محسوب می‌شود.
 
وی تصریح کرد: آمار اسکان نوروزی در مجموع نسبت به سال قبل نزدیک به 20 درصد کاهش داشته، اما اسکان دائم از رشد 15 درصدی برخوردار است و این رقم نشان می‌دهد ظرفیت‌های اقامتی نسبت به سال قبل افزایش یافته و می‌توانیم از این قابلیت در طول سال استفاده کنیم، البته این امر نیازمند داشتن نقشه راه مناسب و کلان است و هم‌چنین باید افزایش ظرفیت‌های اسکان دائم برای منطقه در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
 
استفاده از ظرفیت‌های اسکان موقت شهرستان

قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان ایجاد کمپینگ اقامتی در پارک شهر و پارک لاله تحت نظارت شهرداری کاشان با محوریت بخش خصوصی را اقدام دیگری در این خصوص دانست و افزود: این مکان‌ها با استقبال 10 درصدی میهمانان نوروزی مواجه شد.
 
فخری استفاده از ظرفیت‌های خانه استیجاری به صورت کنترل شده و با ارایه و استفاده از 20 حسینیه را بخش دیگری از ظرفیت‌های اسکان موقت گردشگران کاشانی دانست و تصریح کرد: استفاده از حسینیه‌‌ها در کاشان اقدام متفاوتی در کشور بود که در زمان‌ بارندگی از آن‌ها استقبال خوبی ‌شد.
 
وی افزود: باید ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان را از حالت انفعالی خارج نموده و به طرف سیاست‌گذاری‌های کلان در زمینه مباحث گردشگری سوق دهیم.
 
فخری تصریح کرد: در بعضی از استان‌های کشور کارگروهی تحت عنوان گردشگری تشکیل شده که به ریاست معاونت عمرانی و با عضویت دستگاه‌های مرتبط اقدام به سیاست‌گذاری در این خصوص می‌کند، در کاشان نیز ستاد خدمات هماهنگی سفر با توجه به وظایف و اختیاراتی که دارد می‌تواند این رسالت را به دوش کشیده و از افزایش بوروکراسی اداری پرهیز کند
 
قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان ادامه داد: برداشت عمومی از ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان، اقدامی موقت و منفعل است و باید این نگاه را تغییر داده و از یک اقدام صرفاً هماهنگ کننده به سیاست‌گذار تغییر رویکرد دهیم. البته این امر با دعوت از اعضای مدعو و کارشناسان و صاحب نظران می‌تواند پررنگ‌تر شود.
 
دعوت از صاحبان اندیشه برای ارتقاء اقتصاد و فرهنگ
 
فخری با اشاره به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: جلب مشارکت بخش خصوصی و استفاده از سرمایه گذاری خیرین در تامین زیرساخت‌های گردشگری نیازمند عزم جدی است تا بتوانیم از ظرفیت‌های این بخش در شهرستان جهت ارتقاء اقتصادی و فرهنگی منطقه کمک بگیریم.
 
فخری از خبرنگاران، اصحاب رسانه، صاحب نظران و اندیشمندان شهرستان و منطقه دعوت کرد تا با اظهار نظر، نقد و پیشنهاد، مسؤلان را در خصوص تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص پویایی اقتصاد و فرهنگ منطقه و شهرستان یاری کنند.

طرحی برای شورای اسلامی شهرستان

کار گروهی معجزه می کند. وقتی همه اعضای شورا دست در دست هم برای آبادانی شهر و روستا تلاش می کنند همه چیز دست یافتنی می شود. افق های دوردست روشن می گردد. نور امید در چشمان مردم برق می زند و خداوند از این جماعت راضی می گردد. ولی تجربه کار جمعی و شورا در ایران تجربه موفقی نیست. گویا کارگروهی را از کودکی نیاموخته ایم. گویا سال ها وقت لازم است تا با خطا و آزمون سرمایه های مردم را به هدر دهیم.
شیوه نامه که پیش روست تلاش دارد مکانیزم کار گروهی را با توجه به واقعیت های موجود و توانمندی اعضا تعریف کند. باید گفت شاید این شیوه نامه در جایی دیگر جور دیگر باید تدوین گردد و  قطعاً خالی از اشکال نیست که به مرور و نظر صاحبان اندیشه قابل حل و رفع است.
در این شیوه نامه مطالبات مردمی براساس نظرسنجی و توجه به اصول قانون اساسی رصد شده و بر 20 محور تفکیک گردیده است. این محورها در 10 گروه طبقه بندی شده است. تعداد طبقات طرح متناسب با تعداد اعضای شوراست چه بسا که برای شورا با اعضای کمتر و یا بیشتر می توان طبقات را کم و بیش نمود.
واقعیت موجود نشان از آن دارد که برای فعالیت های شورای شهرستان اعتبار ریالی مشخصی منظور نشده و به نوعی ساز و کار تحقق وظایف این شورا در اختیار این نهاد نوپا قرار نگرفته است.
شورا در صورتی موفق به وظایف قانونی خود خواهد بود که با استفاده از فناوری های نوین و طراحی مکانیزمی پویا از قابلیت های فردی اعضا بهره مند شده و با کمترین هزینه بهترین عملکرد را ارائه نماید.
این طرح بر اساس واقعیات موجود کمیته هایی تخصصی پیشنهاد می کند که هر یک از اعضا شورای شهرستان  مسئولیت آن را به عهده گرفته و با استفاده از  توانمندی های شخصی اقدام به مطالعه ، تحلیل و پیگیری امور مرتبط نموده و نتیجه را به صورت ارائه طرح در صحن علنی شورای مطرح و در صورت تصویب به شورای فرادست و سازمان های مرتبط پیشنهاد می دهند.  

برای دانلود سند راهبردی و شیوه نامه روی سند راهبردی و شیوه نامه تقسیم کار شورای شهرستان کلیک کنید.

کاشان نیازمند پایانه مسافربری مناسب است

مسئول نمایندگی پایانه‌های حمل و نقل شهرستان کاشان، آران و بیدگل گفت: مکان ترمنیال مسافربری بین شهری شهرستان کاشان مناسب نیست و مسئولان باید به فکر تغییر مکان این پایانه مسافربری باشند.
 
حامد فلاحی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان اظهار کرد: جانمایی پایانه مسافربری شهر باید به گونه‌ای باشد که دسترسی مردم و مسافران به آن آسان بوده و برای وسایل نقلیه مسافربری،  ورودی و خروجی مناسبی داشته باشد.
 
وی مراجعه مسافران تهران به این ترمینال را یک سوم ظرفیت اتوبوس‌های این ترمنیال ذکر کرد و یادآور شد: سختی دسترسی مسافر به ترمینال باعث شده که  مسافران در مسیر عبور اتوبوس در معابر، میادین شهر و خیابان‌ها بایستند و این موضوع باعث ترافیک شهری و بی سامانی حمل و نقل شده است.
 
فلاحی افزود: نظم دادن به حمل و نقل مسافر با کمک نیروی انتظامی مقطعی و موقت است و می‌بایست مشکلات را به صورت اساسی و ریشه‌ای آسیب شناسی نموده و برای حل آن اقدام کنیم.
 
وی حمایت از صنف حمل و نقل را وظیفه ذاتی نمایندگی پایانه‌های حمل و نقل شهرستان دانست و تصریح کرد: اگر شرایط را برای بخش خصوصی مهیا نکرده و مشکلات آنان را  رفع نکنیم نمی‌توانیم از خدمات بخش خصوصی در راستای جابجابی مناسب مسافر بهره‌مند شویم.
 
فلاحی گفت: وقتی اتوبوسی به مقصد تهران از ترمینال خارج می‌شود تنها 10 مسافر دارد، ولی در محل پلیس راه ظرفیت نهایی این اتوبوس تکمیل می‌شود که این امر باعث مشکلاتی برای مالک اتوبوس و شرکت‌های حمل و نقل است و تبعات بسیاری به همراه دارد.
 
این مقام مسئول یادآور شد: طراحی ترمینال فعلی کاشان از ابتدا به منظور سامانه حمل و نقل روستایی در نظر گرفته شده و اجرا شده است ولی بعد از ساخت و به علت تنگناهایی که وجود داشته به عنوان ترمینال بین شهری مورد بهره برداری قرار گرفته است.
 
فلاحی تصریح کرد: کاشان نیازمند پایانه ترمینالی مناسب می‌باشد تا علاوه بر اینکه گویای عظمت شهر دارالمومنین و با تمدن 7500 ساله است از نظر دسترسی و رفت و آمد مناسب بوده و به نظر می‌رسد جانمایی چنین پایانه‌ای در بلوار امام رضا این خواسته را تأمین کند.

وی نزدیکی بلوار امام رضا به اتوبان کاشان- قم و کاشان- اصفهان را از مزیت قابل توجه این بلوار ذکر کرد و گفت: چنانچه پایانه در این مکان طراحی و اجرا شود از ورود اتوبوس به داخل شهر جلوگیری به عمل آمده و از ترافیک ایجاد شده توسط اتوبوس‌های بین شهری جلوگیری خواهد شد.
 
فلاحی در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که دسترسی مردم به بلوار امام رضا سخت‌تر از مکان فعلی است، پاسخ داد: چنانچه ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری به خوبی سرویس بدهد مشکل رفت و آمد مسافران به راحتی قابل حل خواهد بود.

قوانین حمل و نقل با نیازهای مردم نمی‌خواند

سرپرست سازمان حمل و نقل همگانی آران و بیدگل: 

قوانین حمل و نقل با نیازهای مردم نمی‌خواند

 

سرپرست سازمان حمل و نقل همگانی شهرستان آران و بیدگل گفت: مجموعه قوانین و مقررات حمل و نقل تأمین کننده نیازهای واقعی مردم و مسافر در این حوزه نیست.
 
محمد نجفی دوست در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، اظهار کرد: شهرستان آران و بیدگل با داشتن بیش از 3 هزار وسیله نقلیه دارای ناوگان مجهز حمل و نقل بار و مسافر است، ولی خلأهای قانونی در خصوص تردد، باعث محدودیت‌های بسیاری شده است که مردم و رانندگان را با مشکل مواجه کرده است.
 
وی تصریح کرد: سازمان حمل و نقل همگانی وظیفه مدیریت تردد داخل شهری وسایل نقلیه را به عهده دارد ولی به جهت نزدیکی دو شهرستان آران و بیدگل با کاشان ناچار است این مسئولیت را با وجود کاستی‌های قانونی به نحوی پوشش دهد و ناچار است برای پر کردن این خلاء قانونی متوسل به مصوبات داخلی شهرستان شده ولی رفع این مشکل به صورت اساسی نیازمند اصلاح قوانین حمل و نقل است.
 
نجفی دوست، داشتن ترمینال شهری برای ترددهای برون شهری را تجربه‌ای شکست خورده برای شهرستان ذکر کرد و افزود: در سال‌های گذشته در این خصوص اقدام شد ولی به جهت این که از طرف مردم استقبال نشد نتوانست به توسعه مورد نظر دست پیدا کرده و هم اکنون نیمه فعال است.
 
سرپرست سازمان حمل و نقل همگانی شهرستان آران و بیدگل تصریح کرد: وقتی ترمینال‌های مسافربری کاشان با فاصله 5 کیلومتری به شهرستان آران و بیدگل به صورت دائم اقدام به جابجایی مسافر به سایر استان و شهرستان‌های کشور می‌کند فرصتی برای دیگر شهرها باقی نمی‌ماند تا اقدام به تأسیس پایانه‌های مسافربری کرده و به مردم خدمات لازم را ارایه کند.
 
وی یادآور شد: 11 اتوبوس در بین دو شهرستان آران و بیدگل با کاشان مسافر جابجا می‌کنند که درآمدهای حاصل کفاف هزینه‌ها را نداده و سازمان ناچار است این کسری را که بیش از  20 میلیون تومان در ماه است از طریق کمک‌های شهرداری و دیگر منابع جبران کند.
 
نجفی دوست افزود: نرخ کرایه خطوط اتوبوس‌های بین شهری واقعی نیست و علت این امر نرخ گذاری اتوبوس‌ها توسط شورای ترافیک شهرستان است که مغایر با اساسنامه سازمان‌های حمل و نقل همگانی است.
 
وی یادآور شد: طبق ماده 34 از فصل 4 اساسنامه سازمان حمل و نقل همگانی که به تأیید وزارت کشور رسیده است تعیین نرخ بلیت بر عهده سازمان و تصویب شورای اسلامی شهر  است.
 
سرپرست سازمان حمل و نقل همگانی شهرستان آران و بیدگل گفت: در اساسنامه به صراحت آمده است تعیین میزان نرخ کرایه خطوط در داخل شهر و حومه به پیشنهاد مدیرعامل به همراه نظر هیئت مدیریه و با تأیید شورای سازمان و تصویب شورای اسلامی شهر و یا جانشین قانونی وی است.
 
وی یادآور شد: طبق قانون، سازمان‌های حمل و نقل همگانی برای شهرهای زیر یکصد هزار نفر تشکیل شده و مدیریت تمام وسایل نقلیه اعم از تاکسی، آژانس و اتوبوسی را به عهده می‌گیرد ولی در شهرهای بالای یکصد هزار نفر دو سازمان مجزای اتوبوسرانی و تاکسیرانی به ایفای این وظیفه می‌پردازد.
 
نجفی دوست در زمینه خدمات ارایه شده به خودروهایی که تحت پوشش این سازمان قرار می‌گیرند، افزود: صدور کارت تردد، کارت صلاحیت و معرفی رانندگان به سازمان تأمین اجتماعی جهت استفاده از تخفیف‌های بیمه‌ای بخشی از خدمات سازمان حمل و نقل به رانندگان تحت پوشش است.
 
وی افزایش ناوگان، معرفی متقاضیان جهت دریافت سهیمه خودرو حمل و نقل و معرفی متقاضیان نوسازی و تبدیل خودروهای فرسوده را از دیگر خدمات این سازمان دانست.
 
نجفی دوست تفاوت امتیاز خودروهای تحت پوشش این سازمان با خودروهای شخصی را بیش 8 میلیون تومان ذکر کرد و گفت: این تفاوت باعث می‌شود رانندگان تحت پوشش این سازمان علاوه بر استفاده از چتر حمایتی و قانونی، از این تفاوت قیمت به عنوان یک مزیت نسبی بهره مند شوند.
 
وی گفت: آژانس‌های داخل شهری نیز  تحت پوشش این سازمان هستند ولی تلاش می‌کنند تا فعالیت خود را تحت پوشش صنف مربوطه متمرکز  کنند.
 

عملکرد شورای اسلامی شهر برزک قابل دفاع است

امام جمعه برزک: 


عملکرد شورای اسلامی شهر برزک قابل دفاع است

 

اگر شورای اسلامی برزک لایه دیگری بین مردم و خودشان تعریف کنند. هرچند شورا با مردم فاصله‌ای ندارد ولی این اقدام نیز منافاتی نداشته و باعث صمیمیت بیش از گذشته اعضا و مردم شود.


امام جمعه برزک گفت: اگر شورای اسلامی برزک لایه دیگری بین مردم و خودشان تعریف کنند. هرچند شورا با مردم فاصله‌ای ندارد ولی این اقدام نیز منافاتی نداشته و باعث صمیمیت بیش از گذشته اعضا و مردم شود.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایلنا از کاشان «حجت الاسلام محمد حسین حلاجی مفرد» امام جمعه شهر برزک در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر و معتمدین گفت: الحمدالله عملکرد شورای اسلامی قابل دفاع است. هرچند ایراداتی در کار‌ها دیده می‌شود و لازم است اعضا به صورت دائم به آسیب‌شناسی خود پرداخته و نقاط ضعف را برطرف نموده و با توان بیش از گذشته نسبت به خدمت رسانی به مردم اقدام کنند.
 
حجت الاسلام محمد حسین حلاجی مفرد افزود: هرچند به دست آوردن نظر همه مردم محال است و اختلاف نظر و سلیقه وجود دارد ولی نظر توده مردم را می‌توان به راحتی تشخیص داد.
 
وی تصریح کرد: اگر مسئولی فکر کند چون رای آورده است کار تمام است اشتباه فکر کرده و خیلی‌ها رأی آوردند ولی ارتباط معقول و منطقی با عامه مردم برقرار نکردند و زمینه سازی مشکلاتی برای خود و جامعه شدند.
 
حلاجی مفرد اقدام شورا در خصوص حضور معتمدین در جلسات شورا را ستود و گفت: اگر شورای اسلامی برزک لایه دیگری بین مردم و خودشان تعریف کنند. هرچند شورا با مردم فاصله‌ای ندارد ولی این اقدام نیز منافاتی نداشته و باعث صمیمیت بیش از گذشته اعضا و مردم شود.
 
وی تأکید کرد: البته مسئولیت معتمدین هم سنگین است. یعنی وقتی فردی بعنوان رابط و معتمد معرفی شد اگر کسی شبهه‌ای دارد اولین لایه‌ای که از شورا دفاع می‌کند معتمدین هستند و اگر قابل دفاع نباشد باید صادقانه به مردم بگوید و رضای خداوند را مدنظر قرار دهد.
 
حلاجی مفرد تصریح کرد: حضور فعال معتمدین در جلسات شورا که حرکتی خوب و ارزشمند است باعث می‌شود اگر انتقاداتی نسبت به شورا باشد یا کمتر شود و یا سازماندهی شد و از مجاری صحیح انتقال داده شود و همین وساطت بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.
 
وی یادآور شد: ممکن است معتمدین و ریش سفیدان متخصص نباشند ولی صاحب تجربه هستند و اعتمادی که مردم به ایشان دارند حائز اهمیت است.
 
امام جمعه برزک تدوین برنامه چشم انداز شهرداری برزک را مهم توصیف کرد و افزود: این سند باید به دست مردم برسد و البته هیچ تصمیمی وحی منزل نیست و ممکن است که اصلاحاتی نیاز داشته باشد که باید مسئولان امر پیش بینی لازم را برای آن در نظر بگیرند.
 
وی ابراز امیدواری کرد همه بتوانیم در راستای آرمان‌های فاطمی قدم برداشته و با عملکرد شایسته باقیات و صالحات برجای بگذاریم.
 
شایان ذکر است در‌ای جلسه رئیس شورا، شهردار و نماینده معتمدین به ارائه گزارش از اولین جلسه رسمی شورا پرداخته و اقدامات انجام شده را ارائه کردند.

برگزاری اولین جلسه رسمی شورای اسلامی برزک با حضور معتمدین

 

اولین جلسه رسمی شورای اسلامی برزک با حضور اعضای شورا، شهردار و معتمدین برزک به منظور ارائه گزارش کارگروههای شورا، نهادینه کردن تعامل ، شنیدن نظرات مردمی و طرح مسائل توسعه در سالن کنفرانس شهرداری برزک برگزار شد.
 
رئیس شورای اسلامی شهر برزک گفت: شورای اسلامی برزک در نظر دارد به منظور تعامل بیشتر با مردم و ارائه گزارش شفاف به موکلین جلسات شورا اسلامی را با حضور معتمدین به صورت علنی برگزار نموده و از نتایج خوب آن برای ارتقا و توسعه شهر بهره مند گردد.
 
شهردار برزک نیز ضمن توضیحاتی پیرامون سند چشم انداز چهارساله برزک گفت: این برنامه با 8000 ساعت نفر کار کارشناسی تدوین شد و اکنون به عنوان نقشه راه توسعه شهری مبنای تصمیم گیری ها قرار خواهد گرفت.
 
مهندس مرتضی والی زاده داشتن برنامه را یک ضرورت اجتناب ناپذیر عنوان کرد و یادآور شد: حرکت های انفعالی برای یک شهر روبه توسعه مناسب نیست و تمام اقدامات و پروژه های شهری را با نگاه به افق توسعه شهر هماهنگ و همراستا نموده و به حرکت خود شتاب بدهیم.
 
وی روکش کامل آسفالت خیابان اصلی شهر برزک و اجرای روشنایی بخشی از بلوار ورودی را به عنوان دو پروژه مهم شهرداری در سال 93 ذکر کرد و گفت: با وجود این که شهرداری از لحاظ منابع مالی در تنگنا و فشار قرار دارد ولی تلاش خواهیم کرد این دو پروژه را در سال 93 به سرانجام برسانیم و اقدامات اولیه آن شروع شده و در طول هفته ها پیش رو عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.
 
والی زاده گفت: فاصله برزک تا ناحیه مرزی 6 استان کشور کمتر از یک ساعت است و با وجود قابلیت های برزک و این مزیت با ارزش می توانیم قابلیت های بالقوه شهر را به فعلیت رسانده و از آن برای ارتقاء شهری بهره برداری کنیم.
 
عبدالمجید رفیعی به عنوان مسئول کارگروه کشاورزی و محیط زیست از پیگیری های انجام شده در این خصوص گزارشی ارائه نمود و گفت: مرز محدوده و حریم شهر برزک این قابلیت را دارد تا با عقب راندن مرز منطقه حفاظت شده تنگناها و محدودیت های این طرح را برای فعالیت های مورد نیاز شهرداری رفع نماید.
 
وی با ارائه توضیح کامل در خصوص مشکلات حمل و نقل برزک گفت: یکی از آسیب هایی که در این حوزه متوجه مردم و شهروندان برزک می باشد خلاهای قانونی است که بعضی از شهرها با ابتکار عمل این خلاء را رفع نموده و شهر برزک به جهت این که دوری و بدی راه و با نبود بودجه نقدینگی در این خصوص مشکلات را مضاعف نموده است.
 
رفیعی تصریح کرد: ارائه طرح اصلاح قوانین حمل و نقل شهرستان تدوین و جهت بررسی و حل مشکل به صورت قانونی به شورای شهرستان ارائه شده است.
 
عباسعلی کاردان نیز در خصوص پیگیری های انجام شده در خصوص سلامت و بهداشت، ورزش و توریسم و گردشگری برزک به شورا ارائه نمود.
 
محمد سنجریان مسئول کارگروه آب، برق ، گاز و عمران و شهرسازی نیز گزارش از پیگیری های انجام شده به شورا ارائه نمود و گفت: مسئولان در خصوص آب رسانی به مناطق حومه ای شهر برزک قول های مساعدی داده اند و امیدواریم در سال جدید شاهد رفع مشکلات مردم در این خصوص باشیم.
 
حاج رضا قطبی نژاد گفت: موضوع حمل و نقل برزک با اهمیت است و نیازمند توجه بیشتر متولیان امر می باشد و چنانچه مصوبه ای در  این خصوص انجام گرفت ، همه باید آن را رعایت کنند تا حرمت جایگاهها حفظ گردد.
 
وی افزود: همه باید تلاش کنیم با ایجاد فضای آرام و مناسب فرصت توسعه و پیشرفت شهر برزک را فراهم کنیم و هرگونه جوسازی برای برزک مخرب است.
 
رمضانعلی شیری نیز در این جلسه با ارائه پیشنهادها و انتقادهایی گفت: نظافت برزک بایستی مورد توجه بیشتر قرار گیرد و ریختن نخاله در سطح شهر ضعف خدمات شهری است. سطل زباله ها از هم در رفته و زباله در کوچه ها دیده می شود.
 
وی افزود: سنگ فروش کوچه اقامتگاه تا محل موزه با ضروری است که امیدوارم در دستور کار شورا و شهرداری قرار گرفته و با کمک بخش خصوصی انجام شود.
 
آقای محمد تقی ترابی نیز گفت: شورا و شهرداری باید تلاش کنند تا منبع پایداری برای درآمد شناسایی کرده و با استفاده از آن برای خدمات شهری و توسعه و آبادانی بیش از گذشته برنامه ریزی نمایند.
 
وی رفع پیچ های خطرناک در خیابان شهر را قبل از انجام آسفالت کردن معابر را با اهمیت دانست و از شهرداری خواست برای آن برنامه ریزی نماید.
 
حاج منصور صباغیان نیز به ارائه مباحث خود پرداخت و گفت: شهرداری در زمینه جذب منابع مالی متأسفانه نسبت به استفاده از مستثنیات بی توجه است که می توان حائز اهمیت باشد.
 
آقای حاج سید عباس طاهری با نقل خاطره ای از امام جمعه فقید حضرت آیت الله موسوی گفت: در آن هنگام نامه ای آمد که اعضای شورا نیز می توانند اعزام به جبهه بشوند. دوستان شورا تصمیم گرفتند از این فرصت استفاده کرده و وظیفه خود ادا کنند. برای تعیین تکلیف خدمت امام جمعه رسیدیم. ایشان فرمودند کار در سنگر شورا کم تر از دفاع مقدس نیست.
 
مهندس غلامرضا رفیعی در جمع بندی مطالب ارائه شده اعضای شورا و معتمدین و شهردار گفت: جذب منابع پایدار برای شهر با اهمیت است و دو نمونه موردی که در این زمینه ارائه شد می بایست در دستور کار شهرداری و شورا قرار گیرد.
 
وی بهره برداری از معادن منطقه در چارچوب قانون و استفاده از بن گل به منظور استفاده سوخت دو نمونه ارائه شده در جلسه شورا ذکر کرد.
 
رفیعی با تأکید بر فرهنگ سازی برای توسعه برزک تأکید کرد: متولیان شهری و معتمدین می بایست تدبیری به کار گیرند تا فضاهای مسموم شهری به حداقل رسیده و فضا برای همکاری و مشارکت همه شهروندان در توسعه فراهم گردد.
 
وی یادآور شد: فضاهای مسوم باعث می شود وجه شهر برزک در منظر افرادی که از خارج به منطقه نگاه می کنند مخدوش گردد و امکان هرگونه تحرک و ابتکار عمل از دست مدیران شهری گرفته شود.
 
غلامرضا رفیعی با استقبال از دغدغه های آقای شیری تصریح کرد: همه شهروندان را می باید برای سازندگی شهر بسیج نمود و ساختن برزک وظیفه همه برزکی هاست در هرکجای کشور است.
 
وی با انتقاد از افرادی که دعوت پی در پی شورا را بی پاسخ گذاشته و از روش های غیر متعارف استفاده می کنند تأکید کرد: شورا میدانی برای خدمت است و در آن به روی همه شهروندان و فعالان و صاحب نظران و صاحبان فکر و اندیشه باز است و افرادی که به جای حضور در چنین جلساتی از راه های غیرمتعارف بحث های خود را پیگیری می کنند باعث افزایش مشکلات شهری شده و فضا را برای فعالیت و زندگی سالم در برزک با مشکل مواجه می سازند.
 
شایان ذکر است اعضای شورا و شهردار و متعمدین بعد از جلسه علنی شورا در دفتر امام جمعه برزک حاضر شده و ضمن ارائه گزارش از رهنمودهای ایشان استفاده کردند.
 
مصوبات
 
1- نامه شماره 69 / 93 مورخ 9/1/93 شهرداری و پیوست مربوطه مورد تأیید و تصویب است با لحاظ این نکته که شهردار محترم برزک اختیار کامل دارد که هر اقدامی در جهت بسط و انجام سرمایه گذاری در سطح شهر مورد نیاز باشد به انجام برساند.
 
2- کلیات سند چشم انداز مورد تصویب شورا قرار گرفت و شورا ضمن بررسی کامل این برنامه در صورتی که در جزئیات آن اشکالاتی باشد جهت اصلاح به شهردار اعلام خواهد شد.
 
3- شهرداری جذب و شناسایی منابع مالی پایدار برای شهرداری را در دستور کار قرار دهد. در خصوص دو مورد مطرح شده در جلسه شورا  – بهره برداری از معادن منطق طبق ضوابط و روش های استفاده بهینه از بن گل – به عنوان نقطه شروع مطالعات آن در دستور کار شهرداری قرار گرفته و نتیجه به شوار اعلام گردد.
 
4- روش های جذب کمک های مردمی چه از داخل برزک و همچنین از خارج از برزک توسط شهرداری بررسی و نتیجه به شورا اعلام گردد.
 
5- طرح های فرهنگی به منظور کاهش فضاهای مسموم و جذب و جلب همکاری همه شهروندان در ساخت بزرک بزرگ و آباد در دستور کار شهرداری قرار گرفته و نتیجه به شورا اعلام گردد.
 
6- دغدغه های که در خصوص بافت شهری در صحبت های آقای رمضانعلی شیری مطرح شد با اهمیت است و شهرداری ضمن بررسی نتیجه کاربردی را به شورا و ایشان اعلام نماید.
 
7- انتقال صنایع مزاحم کارگاهی به خارج از برزک پیشنهاد شده توسط آقای شیری ضمن کمک گرفتن از شخص ایشان در دستور کار قرار گرفته و نتیجه به شورا ارسال گردد.
 
8- ساخت و سازهای غیرقانونی مطرح شد در جلسه به عنوان معضل در زمینه عمران و شهرسازی برزک مطرح است و شهرداری راهها برون رفت از این مشکل طراحی و به شورا ارسال نماید.
 
9- طرح ها و اقداماتی که در سطح شهر مورد نیاز شهروندان می باشد و نیاز آنچنانی به منابع مالی ندارد شناسایی و شهرداری برای رفع آن برنامه ریزی عملیاتی انجام داده و نتیجه به شورا ارسال گردد.
 

آزمون سخت استاندار در کاشان

انتخاب فرماندار
آزمون سخت استاندار در کاشان

پایگاه کاشان حامی - استاندار اصفهان در بخشی از گفتگوی خبری خود که یک شنبه هفته گذشته با خبرنگاران داشت گفت: «یک تنه از بین 24 فرماندار شهرستان های استان اصفهان تکلیف 16 فرماندار را مشخص کرده‌ام و تکلیف 8 نفر باقیمانده از نظر ما مشخص شده است که پس از طی شدن تشریفات اداری حکم آن‌ها صادر خواهد شد.»

جای بسی مباهات است که استاندار باتدبیر استان توانسته یک تنه این امر مهم را به سرانجام برساند. ولی چگونه است در شهرستان تمدن خیز کاشان با گمانه زنی های پی در پی؛ روزی یک فرماندار بر این مسند با اهمیت نشسته و برای همگان خط و نشان می کشد و اولویت های منطقه را ردیف می کند.

سکوت و انفعال با ماهیت رسانه در تناقض و تضاد است ولی تعلل در ابقا، تغییر و انتصاب مدیر ارشد و مدیران شهرستان فضا را برای گمانه زنی ها فراهم نموده و همه اینها باعث می شود تا حاشیه بر متن غالب شده و عملاً مدیران میانی سازمان ها را در جهت خدمت رسانی بیشتر در تنگنا روز افزون قرار دهد.

کار به جایی رسیده است که رئیس شورای شهرستان را نیز نگران نموده ؛ وی در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها کاشان اذعان می دارد: تعلل در انتخاب فرماندار باعث تضعیف این جایگاه است زیرا طولانی شدن این پروسه باعث ایجاد مشکلاتی برای شهرستان شده و کار را به جایی رسانده که گزینه‌هایی مطرح می‌شوند که شانیت این جایگاه را ندارند.

رئیس شورای شهرستان کاشان با بیان این که مشخص نشدن وضعیت فرمانداری بزرگ ترین چالش در حوزه مدیریتی شهرستان است ، تأکید می کند: فرقی نمی‌کند فرماندار چه کسی باشد اما این تعلل باعث تضعیف جایگاه است.

بزرگی می گفت کاشانی ها اگر بخواهند آسیب های فراروی شهرستان را درک نمایند می بایست قبل از هرچیز مدیران اصفهانی را آنگونه که هستند بشناسند نه آنگونه که می گویند.

شناخت دکتر زرگرپور در ادبیاتی که ابتدای این مطلب به آن اشاره شد، هویداست. انتخاب فرماندار تنها در دست توانای ایشان است و گزینه هایی که یکی پس از دیگری روی میز ایشان جا خوش کرده است تنها دلمشغولی کاشانی هاست تا زرگرپور بی اعتنا به نظرات صاحبان فکر و اندیشه، دست به این انتصاب زده و کاشانی ها را در مقابل تبختر مدیران استان انگشت  بر دهان نماید.

صحبت های مطرح شده در خصوص انتصاب یک مدیر غیر بومی در تعطیلات، این ادعا را تقویت کرد که استاندار می تواند بی توجه به دغدغه های دلسوزان کاشانی و حتی در تعطیلات ، این پروسه را به سرانجام رسانیده و کاشان را در برابر یک اقدام انجام شده منفعل نماید.

انتخاب مدیران غیربومی در شهرستان کاشان مسبوق با سابقه ای دیرین است. کاشان از زمانی که خود را شناخت چون توپ فوتبال بین مراکز دیگر استان ها به بازی گرفته شده است. گاهی زیر نظر قم، گاهی مرکزی و اکنون سایه سنگین اصفهان ستون فقرات نخستین شهر جهان را تا نموده است. شهری که مدعی تمدن است.

اصفهان در بلعیدن اعتبار و تصاحب امتیاز ید طولایی دارد. این ادعا نیاز به تحقیق دانشگاهی ندارد. نیاز به سند و مدرک ندارد. تنها با یک نگاه به تجهیزات و امکاناتی که در جای جای شهر اصفهان خودنمایی می کند قابل اثبات است. پل ها چندین طبقه که عبور و مرور را تسهیل نموده و کمربندی های عریض و طویل ، آسفالت های شیشه ای و بی نظیر خیابان ها و همچنین فضای سبز دل انگیز با وجود بحران آب ، گوشه ای از این جلوه گری است.

اصفهان در قبال کاشان تلاش کرده است مدیریت صفر یا صدی را در راستای استراتژی ضعیف نگه داشتن این منطقه بزرگ و با اهمیت پیاده سازی نموده و دنبال کند. مدیران غیر بومی را در نقاط کلیدی به کار گمارد تا هر گونه تحرکی را به صورت پلیسی و امنیتی تحت نظر گرفته و مدیریت نماید و یا مدیران بومی که استقلال عمل چندانی ندارند سر کار گذاشته و با اتخاذ این رویکرد نتیجه ای که از مدیران غیر بومی می گیرد از مدیران ضعیف بومی صد چندان کند.

قطعاً در بین این صفر و صد، گزینه هایی نیز مطرح شده که ضمن بومی بودن از شایستگی های قابل توجه برخوردار هستند و می توانند ضمن تعامل با مرکز استان در یک فرایند حساب شده کاشان را از زیر بیرق تمامیت خواه مرکز استان نجات بخشیده و در مسیر استان شدن کاشان بزرگ اقدام نمایند.

علیرضا پورعسگری اولین گزینه ای بود که از طرف ستاد تبلیغاتی روحانی در کاشان معرفی و تلاش شد در کوتاه ترین فرصت ممکن بر این مسند قرار گیرد. حمایت بی دریغ بیت آیت الله یثربی از پورعسگری به علت قرابت و ارتباط دیرینه با گذشت زمان و پذیرش واقعیت های موجود افول نمود و جای خود را به حمایت از سرهنگ حسین حسین زاده داد. هرچند بیت آیت الله یثربی هرگونه ورود به کار سیاسی را تکذیب نموده است ولی علائم و نشانه ها واقعیت غیرقابل انکاری را پیش روی همگان قرار می دهد.

گزینه بعدی علی اصغر قانع است وی از طرف اصلاح طلبان و دفتر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. نکته جالب توجه این که وی از حمایت استاندار نیز برخوردار است. طرفداران قانع اعتقاد دارند که قابلیت های ایشان فراتر از جایگاه فرمانداری کاشان است و شاید به همین جهت حاضر به پذیرش این مسئولیت نشد. با این وجود همچنان به عنوان گزینه اول منصوری و اصلاح طلبان مطرح است.

گزینه مطرح شده بعدی مهندس ابوالفضل صدرائیه است. وی نیز همچون علی اصغر قانع متخصص در حوزه مدیریت آب می باشد و اکنون مدیرکل آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان است. صدرائیه را نمی توان منتسب به جریان و گروه خاصی نمود و عملکرد وی در تصدی مدیرعاملی آبفای کاشان نشان داده وی کار محور بوده و ارتباط ها را در جهت تسهیل و توسعه منطقه و استان به کار برده است که از جمله آن پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی میباشد. با این وجود نزدیکی وی به بیت آیت الله نمازی غیرقابل انکار است. هرچند وجود پذیرش مسئولیت رئیس هیئت امناء مشهد اردهال نشان از قرار گرفتن وی در طیف اصول گرای سنتی و وابستگی به آیت امامی کاشانی و مبشر کاشانی دارد.

سرهنگ حسین حسین زاده که اکنون از حمایت و پشتیبانی بیت یثربی برخوردار است متولد پشت مشهد و داماد آران و بیدگل است. وابستگی به آران و بیدگل نقطه مثبتی است که می توان از آن برای نزدیکی دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل بهره مند شد. اکنون که نماینده کاشان ، آران و بیدگلی است می توان با این انتخاب تقابل های احتمالی را بدل به تعامل نمود و ضمن حفظ غرور منطقه ای مشکلاتی نظیر کنارگذر شهر کاشان را سر و سامان داد. کنار گذری که اکنون هیچ ردیفی در بودجه سال ۹۳ کشوری به خود اختصاص نداده است.

از همه اینها مهم تر شخص علیرضا جوادی است. وی فرمانداری است که توانسته چالش برانگیز ترین شهرستان استان را بیش از دو سال مدیریت نماید. گفته می شود ارتباط دیرین وی با آیت الله نمازی باعث شده است که از محبوبیت قابل توجه نزد ایشان برخوردار گشته و مورد تأیید ایشان قرار گیرد.

موضع گیری های ایشان نشان از آن دارد با وجود غیربومی بودن جوادی، دلسوزی های وی برای منطقه نه تنها کم از مدیران بومی ندارد بلکه در موارد جدی و قابل توجه است.

گزینه دیگری که این روزها به رسانه ها راه پیدا کرده است مهندس عباس دارایی نژاد اولین رئیس شورای شهر کاشان است. وی متمایل به اصلاح طلبان که همکاری با استاندار اصفهان در جهاد سازندگی را در سابقه خود دارد. ایشان در حال حاضر مدیر عامل یکی از هولدینگهای بین اللمللی وزارت جهاد کشاورزی میباشد.

اکنون نوبت به استاندار است. وی می تواند با انتخاب مدیران پروازی مسئولیت را به دست افرادی بسپارد که با عدم اشرافیت و شناخت از حوزه استحفاظی فرصت ها را سوزانده و شعله های عقب ماندگی را همچنان در کویر تفتید کاشان مشتعل نگه دارد و یا با انتخاب مدیران بومی و توانمند همراه با پذیرش اصل ریسک پذیری فرصت های کاشان را در خدمت پیشرفت روزافزون قرار داد.

بیمه با نرخ «کرایه بیابانی» کامل‌ترین بیمه برای خودروهای مسافربر

کارشناس ارشد بیمه در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

بیمه با نرخ «کرایه بیابانی» کامل‌ترین بیمه برای خودروهای مسافربر 

کارشناس ارشد بیمه، بیمه با نرخ «کرایه بیابانی» را کامل‌ترین بیمه برای خودروهای مسافربر عنوان کرد.

خلیل کوچکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان در خصوص مبنای پرداخت خسارت به رانندگان سانحه‌دیده اظهار داشت: ملاک پرداخت خسارت بیمه به رانندگان مسافربر در تمام راه‌های کشور داشتن بیمه معتبر بوده و بر خلاف دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌هایی که در گذشته اعمال می‌شد مجوز تردد، مبنای این پرداخت قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: قوانین بیمه در گذشته به گونه‌ای بود که داشتن مجوز تردد در خارج از محدوده شهر را به همراه داشتن بیمه معتبر برای پرداخت خسارت ضروری می‌دانست ولی قوانین بیمه به مرور و طی سال‌های متوالی اصلاح شد.

کارشناس ارشد بیمه ادامه داد: در سال‌های قبل حتی اگر اعضای خانواده بیمه‌گذار آسیب می‌دید بیمه‌گر نمی‌توانست از بیمه شخص ثالث استفاده کند ولی طبق قوانین فعلی ملاک پرداخت بیمه شخص ثالث ظرفیت خودرو است و بر اساس آن خسارت پرداخت می‌شود.

کوچکی بیمه با نرخ «کرایه بیابانی» را کامل‌ترین بیمه برای خودروهای مسافربر ذکر کرد و گفت: هر چند نرخ این بیمه کمی بیش از نرخ بیمه «آژانسی» و نرخ بیمه خودروی «شخصی» است ولی برای راننده مسافربر امنیت خاطر مناسبی فراهم کرده و از مشکلات بعدی جلوگیری می‌کند.

وی افزایش نرخ بیمه کرایه بیابانی را نسبت به آژانسی و شخصی به خاطر ریسک بیشتر دانست و یادآور شد: تفاوت قیمت آنچنانی نیست ولی موجب آسودگی نسبی خاطر بیمه‌گذار می‌شود.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: در صورتی که فردی با خودروی شخصی اقدام به جابجایی مسافر کرده و بیمه وی نیز از نوع بیمه شخصی باشد در صورت بروز هر گونه حادثه بیمه‌گر نمی‌تواند از امتیاز بیمه شخص ثالث استفاده کند و هیچ‌گونه خسارتی به وی تعلق نمی‌گیرد.

کوچکی افزود: گاهی افراد بر اساس فرهنگ نوع‌دوستی و با خودروی شخصی اقدام به جابجایی مسافر می‌کنند و کرایه‌ای نیز درخواست نمی‌کنند، در چنین مواردی چنانچه حادثه اتفاق بیفتد، دادگاه از طریق ادعای مسافر پی به ماهیت این امر برده و در صورت اثبات ادعا، بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت وارد شده بوده و در غیر این خسارتی به حادثه دیده تعلق نخواهد گرفت و راننده موظف به تأمین آن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نراق افزود: برخی از رانندگان خودروهای مسافربر به خاطر این که نرخ بیمه کمتری بپردازد از اعلام این که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند خودداری کرده و با بروز هرگونه حادثه مشکلات بسیاری برای خود و توسط خویش رقم می‌زند.

کوچکی در پاسخ به این پرسش که رانندگان برای استفاده از بیمه «کرایه بیابانی» یا «آژانسی» چه مدارکی باید به شرکت بیمه ارائه کنند گفت: تنها ملاک بیمه‌گر برای تعیین نوع بیمه، اعلام شفاهی شخص بیمه‌گذار است و بیمه هیچ گونه معرفی‌نامه و مجوزی در این خصوص درخواست نمی‌کند.

وی تأکید کرد: در زمان حادثه نیز تنها ملاک پرداخت خسارت داشتن بیمه نامه معتبر است و مشکل تنها زمانی پیش می‌آید که بیمه‌گر، خودروی خود را با نرخ پایین بیمه کرده باشد ولی خدمات با نرخ بالاتر را درخواست کند که بیمه‌گر تعهدی در این خصوص ندارد.

این مدرس دانشگاه متذکر شد: در برخی موارد راننده خودروی مسافربر به خاطر این که مبلغ کمتری بپردازد حادثه را فراموش می‌کند ولی باید از طرف متولیان امر و مسئولان برای تغییر این نگاه فعالیت‌های فرهنگی مناسبی انجام شود.

وی عنوان کرد: آشنایی کامل رانندگان با شرایط بیمه خودرو موجب می‌شود بیمه‌گذار در صورت بروز هر گونه حادثه از خدمات کامل بیمه بهره‌مند شود و بی‌اطلاعی و کم‌توجهی باعث مشکلات غیر قابل جبران می‌شود.

کوچکی خاطرنشان کرد: البته ملاک پرداخت خسارت به بیمه‌شونده «بیمه‌نامه معتبر و کامل» و «گواهی‌نامه متناسب با خودرو» است و در صورتی که این دو مورد از اعتبار لازم برخوردار باشد بیمه‌گر موظف به پرداخت خسارت است.

ایلنا    کاشان نیوز    باشگاه خبرنگاران جوان