گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

اعتباری برای ساماندهی رودخانه‌ها نداریم

مدیر امور منابع آب کاشان:
اعتباری برای ساماندهی رودخانه‌ها نداریم

مدیر امور منابع آب کاشان، آران و بیدگل گفت: برای ساماندهی رودخانه‌های منطقه، ریالی اعتبار وجود ندارد و دغدغه اصلی ما این است که اعتباراتی که در این خصوص تا کنون هزینه شده حفاظت شود و مورد تعرض قرار نگیرد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، مصطفی گنجی در جلسه مشترک با حضور دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کاشان، شورای اسلامی، بخشدار و شهردار برزک، اظهار کرد: از سال 89 تا کنون ریالی اعتبار در خصوص ساماندهی رودخانه‌ها تخصیص داده نشده و در شرایط اعتباری خوبی نیستیم و پیش بینی ما این است که در چند سال آینده نیز نمی‌توان به جذب اعتبار خوش بین بود.
 
وی افزود: متأسفانه در بستر و حریم رودخانه‌ها تغییراتی به وجود آمده است و حریم رودخانه‌های منطقه از سوی برخی افراد مورد تعرض قرار گرفته و مشکلاتی را به وجود آورده است.
 
مدیر امور منابع آب کاشان، آران و بیدگل تصریح کرد: رودخانه‌ها به جای این که برای کسانی که در اطراف آن زندگی می‌کنند، مایه خیر و برکت باشد، به دلیل سوءاستفاده به عاملی برای تهدید زندگی‌ها آنها تبدیل شده است.
 
گنجی، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در خصوص تصرف رودخانه‌های فصلی منطقه را برای کشاورزان و مردم با اهمیت دانست و گفت: رعایت حریم رودخانه‌ها و مجاری آبی علاوه بر رعایت قانون، احترام به حقوق سایر شهروندان است. با رعایت حریم کمی و کیفی رودخانه‌ها از وارد شدن بعضی از آسیب‌ها به شهروندان به ویژه حاشیه‌نشینان جلوگیری خواهد شد. 
وی ادامه داد: حفظ حریم رودخانه‌ها و تجاوز نکردن به بستر و حریم آن‌ها موجب می‌شود هنگام وقوع سیلاب با آسیب کمتری مواجه شویم. برای حفظ حریم رودخانه‌ها نیازمند فرهنگ سازی هستیم تا ساکنان اطراف و حاشیه نیز نسبت به حفاظت از آن‌ها توجه لازم را نشان دهند.  

مدیر امور منابع آب کاشان، آران و بیدگل تصریح کرد: شرکت آب منطقه‌ای به عنوان متولی ساماندهی حریم رودخانه‌ها و جلوگیری از تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها به تنهایی نمی‌تواند برای حل این مشکل اقدام کند و تمام دستگاه‌های مرتبط باید در واگذاری و نظارت بر زمین به منظور اجرای طرح‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری همکاری لازم را انجام دهند و مفاد قانون حفظ و حراست از حریم و بستر رودخانه‌ها را رعایت کنند و قبل از هر اقدامی برای گرفتن استعلام به شرکت آب منطقه‌ای مراجعه کنند.
 
گنجی اضافه کرد: برای حریم و بستر رودخانه‌های مناطق بالادست برزک مطالعات کاملی از سوی شرکت آب منطقه‌ای انجام شده است، اما همکاری مدیریت شهری و کشاورزان برای تحقق ساماندهی و آزادسازی‌ها نیاز‌ است.
 
وی خاطر نشان کرد: پس از پایان مطالعات حریم و بستر رودخانه‌ها باید برای ساماندهی رودخانه‌ها اقدام کرد و این کار زمانی محقق خواهد شد که از محل منابع استانی اعتبارات کافی اختصاص داده شود.
 
فرهنگ سازی و پیشگیری از حوادث را جدی بگیریم
 
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کاشان نیز در این جلسه با طرح چند پرسش گفت: فرهنگ سازی را باید از کجا شروع کنیم. از مردم، از مسئولان از مدیریت شهری و آیا تا کنون هزینه‌هایی که در خصوص مشکلات ناشی از حادثه و بحران شده با هزینه پیشگیری مقایسه‌ شده است؟
جواد مزروعی یادآور شد: بر اساس قانون مالک اصلی رودخانه‌ها وزارت نیرو است، اما مدیریت بر رودخانه‌های زمانی محقق می‌شود که مدیریت واحدی از سوی تمامی سازمان‌های مسئول انجام گیرد.
 
وی عدم ثبات مدیریت شهری در برزک را یکی از عواملی دانست که باعث شد تا مسائل ناشی از حوادث غیرمترقبه بیش از مناطق دیگر شهرستان، باعث زیان به مردم و کشاورزان منطقه شود.
 
دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کاشان تصریح کرد: ثبات مدیریت شهری باعث می‌شود تا طرح‌های زیربنایی در تمامی حوزه‌ها به خصوص مدیریت بحران طراحی و بر اساس یک زمان بندی مشخص عملیاتی شود و این‌گونه طرح‌ها است که در زمان بحران مردم را در برابر حوادث حفاظت می‌کند.
  

لینک خبر در ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد