گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

هم اندیشی زیست محیطی

 

 

جلسه ای که جمعه سوم آبان ماه ساعت 3 تا 5 با حضور جمعی از کارشناسان، صاحب نظران حوزه زیست محیطی و رابطین بهداشت در سالن جلسات حسینیه کارگاه تشکیل شد به منظور بحث و بررسی مسائل زیست محیطی بود که در یک فرصت دو ساعته فضایی مناسب برای تضارب آراء و هم اندیشی فراهم نمود.
برگزاری این جلسه به همت و پایمردی مصطفی نعیمی انجام شد که از پیگیری دعوت تا فراهم کردن امکانات مورد نیاز و مشارکت فعالت در بحث ها را در عهده داشت.
مسائل زیست محیطی برزک که با اجرایی شدن طرح منطقه حفاظت شده وارد فاز جدیدی شد چالش های بسیاری را به همراه داشت که تا دفتر مدیرکل محیط زیست و دیوان عدالت اداری کشیده شد ولی در این جلسه کمتر کسی از جوانب آن مطلع بود تا اظهار نظری کند.
تنها یکی دو نفر مقداری راجع به کلیات آن صحبت کردند ولی دیگران ترجیح دادند در مورد مسائل بهداشت محیط به اظهار نظر بپردازند.
خانم شیری، خانم اسلامی، آقای مهدی شائمی ، خانم ترابی، خانم حداد و دیگرانی که در این بحث مشارکت کردند از برگزاری منظم چنین جلساتی استقبال نمودند.
پیشنهاد تأسیس یک سازمان مردم نهاد زیست محیطی و فعالیت تحت قالب آن یکی از راهکارهایی بود که برای فرهنگ سازی و تبیین و تشریح مسائل مرتبط مطرح و قرار شد در جلسه بعدی با مشورت بیشتر برای ساز و کارهای اجرایی با مشارکت علاقمندان بیشتری گفتگو شود
مطلب انتقادی که توسط خانم شاهمیری مطرح شد این بود که بحث های زیست محیطی و بهداشت محیط دو مقوله جدای از هم می باشد ولی تعداد دیگری از دوستان گفتند که بهداشت محیط زیرمجموعه مسائل زیست محیطی است.
آقای محمد رضا مدرس زاده ضمن استقبال از صحبت های مطرح شده پیشنهاد نام جمعیت کوهستان سبز را برای سازمان مردم نهاد پیشنهادی مطرح کرد.
آقای علیرضا شائمی و مصطفی نعیمی استمرار چنین جلساتی را درخواست کردند و بر آموزنده بودن آن تأکید کردند.
مشکلاتی که توسط افراد فعال در بحث مطرح شد عبارت بود از :
فاضلاب برخی از مناز که داخل جوی عمومی رها می شود، زباله هایی که در غیرساعت جمع آوری زباله در کنار منازل گذاشته می شود، مشکل سگ های ولگرد، دامداری های داخل محل، کودهای رها شده از دامداری های داخل برخی از محله ها، پخش زباله ها در معابر، آلوده شدن محیط به مواد تجزیه ناپذیر مانند پلاستیک، استفاده از ظروف یکبار مصرف، رها کردن بن گل در فضل گلابگیری در معابر، تفکیک نکردن زباله های خانگی و آلودگی رودخانه برزک به زباله و بن گل
با این وجود کار فرهنگ در زمینه محیط زیست از اهمیت بالایی برخوردار است هرچند خانم اسلامی آن را فرایندی زمانبر دانسته و بر راههای فوری در رفع مشکلات موجود تأکید کردند.
نیازهای روبه تزاید بشر و فعالیت های اقتصادی او فشارهای فزاینده ای بر منابع زمین وارد می کند و باعث ایجاد رقابت ها و جدال هایی می شود که حداکثر استفاده های غیرمعقول از زمین و منابع آن را در بردارد
اگر بخواهیم نیازهای آتی بشر را به نحوی پایدار برآورده سازیم، می بایست هم اکنون این جدال ها را حل کرده و به سوی بهره برداری مؤثرتر و کارآمدتر از زمین و منابع آن حرکت کنیم.
یکی از بهترین شیوه های نیل به این مهم، برنامه ریزی و مدیریت بهره برداری مناسب از زمین است. با بررسی تمام شیوه های کاربری زمین به صورتی همه جانبه، می توان جدال ها را به حداقل رساند، حداکثر بهره برداری موثر را صورت داد و توسعه اقتصادی و اجتماعی را با بهسازی و حفاظت از محیط زیست همراه ساخت و به این وسیله به اهداف توسعة پایدار کمک کرد.
تأکید کلیه روش های ملی و بین المللی در تعیین کاربری زمین و اجرای طرح های زیست محیطی مشارکت دادن فعال و آگاهانه ذینفعان می باشد و رضایت شهروندان از اهمیت بالایی برخوردار است.
رویکرد تشکیل یک سازمان مردم نهاد زیست محیطی بر این اساس استوار است که البته برایی تبیین و تشریح بیشتر موضوع پیشنهاد شد از آقای اعتماد مدیرعامل جمعیت کویر سبز کاشان دعوت کنیم تا ما را در همایش آتی که آخر این هفته برگزار می شود همراهی کرده و تجارب خود را در اختیار دوستان قرار دهند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد