گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

برزک شهر پایلوت تشکیل بانک جامع اطلاعاتی کشاورزان

اقتصادی نبودن بخش کشاورزی، بهره وری پایین آب و خاک و مهاجرت جوانان از روستا تکرار مکررات است ولی همچنان اطلاعات پایه این بخش و شناسایی قابلیت  ها و آسیب شناسی ضعف ها بی پاسخ مانده است.
حضور سه ساعته سه شنبه این هفته در جهاد کشاورزی به عنوان مسئول کمیته کشاورزی شورای اسلامی برزک به همراه میثم مجیدی زاده دهیار سده در جهاد کشاورزی کاشان را می توان قدمی دیگر در تعامل با این سازمان در راستای پیگیری جهت رفع  مشکلات مردم برزک در این بخش دانست.
غلامعلی خیرخواه در این دیدار گفت به دنبال جمع آوری اطلاعات درخواستی است و برای این منظور بازدیدی از برزک داشته است.
گفتگو با مدیر جهاد جناب مهندس ذیلایی و مهندس مظلومی معاون محترم ، باز شدن بابی جدید در همکاری بیشتر بود.
مظلومی گفت: طبیعت برزک بی نظیر است. باید برای حفظ و نگهداری آن تلاش کرد و نگذاریم به سرنوشت قمصر تبدیل شود. دوری راه کاشان برزک مانع این امر شده و می توان گفت خوش نشین ها بافت طبیعی مناطق روستایی را بر هم می زنند.
ولی میثم مجیدی زاده برزک را به تابلو نقاشی زیبایی توصیف کرد که هزاران نقاش با دستان پینه بسته و بی مزد و اجرت از صبح زود تا پاسی از شب در طراحی و ترسیم آن در زحمتند.
مدیر جهاد گفت: رفع مشکلات کشاورزی معیشتی یکی از دغدغه های مهم جهاد است. دولت به دنبال اقتصادی کردن، امنیت غذایی، تولید غذای سالم ، توجه به کشاورزی پایدار و توجه به دامداری در  کنار کشاورزی با مشارکت فعال بهره برداران است.
ذیلایی با یادآوری اصل 44 قانون اساسی در توجه به خصوصی سازی گفت: جهاد کشاورزی با کاهش چشمگیر نیروها تبدیل به یک نهاد ستادی شده است که وظیفه نظارت و سیاستگذاری را در عهده گرفته و تحقق اهداف کشاورزی در عهده سازمان های مردمی و بهره برداران است.
وی ادامه داد: مزیت های نسبی بسیار خوبی دراین بخش است ولی عملکردها و رکوردهای خوبی در میانگین دیده نمی شود و این امر نشان می دهد که ظرفیت های بخش کشاورزی نهفته مانده است.
مدیر جهاد کشاورزی بزرگترین آفت بخش کشاورزی را کمی آگاهی و دانش دانست و گفت: مدیریت مناسب در کلیه زمینه ها از  کاشت ، داشت و برداشت، کنترل آفات ، تغذیه صحیح ، آبیاری مناسب در به صرفه کردن محصولات کشاورزی کمک شایان توجهی می کند.
اینجانب مشکلات موجود را به خاطر نداشتن نقشه راه مناسب عنوان کرده و گفتم: ما از شرایط موجود اطلاعات کامل و جامعی در دست نداریم. نمی دانیم کجا هستیم و به کجا می خواهیم برویم. قابلیت ها و ضعف ها متناسب با شرایط هر مزرعه متفاوت است و به درستی شناسایی نشده است. حل مسائل این بخش در یک روند و فرآیند منطقی و مستمر اتفاق می افتد که طبق نقشه استراتژیک حرکت نماییم.
یکی از آسیب ها در حوزه سیاستگذاری است که بدون این که از قابلیت ها و ضعف و کاستی آگاهی دقیق و درستی کسب کنیم چشم انداز را ترسیم نموده و بر اساس آن پروژه و طرح تعریف می کنیم. این مغایر با  توجه به فرآیندهاست.
جهاد کشاورزی یک اعتبار است که در صورت حرکت از طریق راه  صحیح می تواند تغییر و تحول میلیاردی ایجاد کند که به نظر می رسد از همه قابلیت ها این حوزه ستادی استفاده نمی شود.
جلسه با تصویب چهار مصوبه به کار خود پایان داد.
1- همکاری جهاد کشاورزی و شورا در نهایی کردن فرمت جمع آوری اطلاعات و انتخاب برزک به عنوان شهر پایلوت جمع آوری اطلاعات پایه.
2- تشکیل و ساماندهی تیم کارشناسی بومی در برزک با محوریت شورای اسلامی شهر برزک
3- برگزاری جلسات مستمر با حضور شورای اسلامی ، بخشداری ، کشاورزان، بهره برداران و روسای ادارت جهاد کشاورزی
4- مهندس مظلومی به عنوان مسئول پیگیر مصوبات

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد