گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

تفکر سلیقه ای آفت شهرداری

مشروعیت و مقبولیت شهرداری ها نزد مردم کلیدواژه صحبت های شهردار محترم درمراسم معارفه بود که باید منتظر ماند تا در مرحله عمل چگونه محقق می شود.
شاید دغدغه پُر یا خالی بودن خزانه مورد توجه برخی از دوستان باشد – که در جای خود با اهمیت است – ولی رویکرد مدیران بلندنظر و کلان نگر شهرداری به طور قطع و یقین آن است که اعتبار این مجموعه در نزد مردمان به چه میزان است؛ اگر اعتبار باشد – که یقیناً به نسبت هست – پُر کردن خزانه برای هزینه های عمرانی و جاری کار سختی به نظر نمی رسد.
مشروعیت بخشیدن به هر سازمان در نزد افکار عمومی به معنی حرکت بر اساس اصول کارشناسی و عمل به قانون و پرهیز از نگاه سلیقه ای است. برخی از شنیده ها از عملکرد گذشته شهرداری نشان از آن می دهد که تفکر سلیقه ای بر ضوابط غالب گشته و مقبولیت شهرداری را با چالش مواجه ساخته است.
معلوم و مشخص و شفاف نبودن آیتم های دریافت عوارض، پروانه ساختمانی و مواردی از این دست به این موضوع دامن زده و درخوست مبلغ بیش از ضوابط  از ارباب رجوع در زمینه های مختلف و با توجیه مشکلات مالی کاری غیرقابل قبول بوده و  باعث سلب اعتماد عمومی می شود.
این که ارباب رجوع متمول هست یا نیست، حق می گوید یا نمی گوید، دارد یا ندارد؛ چیزی نیست که بر اساس قضاوت های کارمندان یک مجموعه خدمات رسان با تفکر سلیقه ای تعیین شود بلکه قانون، فصل الخطاب مدیران شهری و شهروندان در این ارتباط دوسویه است.
امید است شهردار محترم با عنایت به اعتقاد به مشروعیت بخشیدن شهرداری نزد عموم شهروندان، قدم های اساسی در این زمینه برداشته و شهرداری را از آفت برخورد و تفکرات سلیقه پاک نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد