گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

مشکلات آب کاشان ملموس‌تر از سایر مناطق است

مدیرعامل شرکت آبفای کاشان گفت: صنعت آب و فاضلاب کشور به دلیل محدودیت منابع آب با مشکلات بسیاری مواجه است و این موضوع در کاشان ملموس‌تر است و دانشگاه‌های منطقه با توجه به ظرفیت‌های علمی مناسبی که در اختیار دارند می‌توانند اقدامات خوبی در حوزه مطالعاتی و پژوهشی برای برون‌رفت از مشکل انجام دهند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، محمدرضا اسدی در جلسه کمیته تحقیقات شرکت آبفای کاشان افزود: آنچه اکنون در حوزه آب کاشان در حال اتفاق افتادن است نگران کننده است، ولی هنوز بسیاری این موضوع را باور ندارند.
 
وی یادآور شد: کاشان در سال 58 به عنوان اولین شهر و منطقه بحرانی مشخص شده است، اما در طول این سال‌ها نسبت به این موضوع بی‌توجهی شده و با حفر چاه‌های متعدد به خصوص در حوزه کشاورزی مشکل را بیشتر کرده‌ایم.
 
اسدی تصریح کرد: در آن زمان چاه در عمق 30 متری به آب با دبی متوسط 35 لیتر در ثانیه می‌رسید که EC آن بین 1000 تا 1100 بود، ولی اکنون نه تنها سطح استاتیک به شدت افزایش پیدا کرده بلکه کیفیت آب در بعضی از مناطق به تنهایی قابل استفاده نیست.
 
رییس هیئت مدیره آبفای کاشان تأکید کرد: تا زمانی که قیمت آب واقعی نباشد و مدیریت صحیح مصرف آب صورت نگیرد وضعیت همین خواهد بود.
وی واقعی کردن قیمت آب، استفاده از آب‌های لب شور، تفکیک آب شرب و توزیع مدرن آب شرب به منازل را به عنوان راهکارهایی در خصوص مقابله با بحران بی‌آبی منطقه دانست و از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی کاشان خواست در خصوص تحقیق، پژوهش و مطالعات اجتماعی در این خصوص ورود پیدا کنند.
 
رییس دانشگاه آزاد اسلامی کاشان نیز در این جلسه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان پروژه‌های مشترک خوبی با آبفا انجام داده است. اولین کنفرانس علمی صنعت آب و فاضلاب یکی از این اقدامات مشترک است که به خوبی برگزار شد و نتایج ارزنده‌ای به همراه داشت یکی از اقدامات در راستای تفاهم نامه مشترک دانشگاه آزاد و آبفای کاشان است.
 
منصور دیاری افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان از ظرفیت‌های علمی خوبی برخوردار است. اعضای هیئت علمی خوب و برجسته‌ای در اختیار دارد که برای انجام پروژه‌های مشترک آمادگی دارند.
 
وی یادآور شد: البته دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام بدهد. ظرفیت‌های علمی دانشگاه در صورتی می‌تواند برای منطقه مفید باشد که در یک فرآیند همگرایی مدیریت شهری مورد توجه قرار گیرد.
 
معاون برنامه‌ریزی و منابع انسانی آبفای کاشان نیز گفت: هدف‌گذاری در تفاهم‌نامه مشترک دانشگاه و آبفا استفاده از ظرفیت‌هایی است در دانشگاه و صنعت در حوزه آب دارند و مردم انتظار دارند این قابلیت‌های مشترک در راستای حل چالش‌های توسعه‌ای منطقه مورد توجه قرار گیرد.
 
علی اکبر قانع افزود: مبانی توسعه توجه به عقلانیت، انسجام بخشی نخبگان و علم گرایی است که معتقدیم توجه به این سه فاکتور می‌تواند مدیریت شهری را در مقابله با چالش‌ها یاری دهد.
 
وی محورهای تفاهم‌نامه مشترک را پژوهش، آموزش و مشاوره ذکر کرد و گفت: دانشگاه از ظرفیت علمی بسیار خوبی برخوردار است و به همان نسبت آبفا نیز یک ظرفیت تجربی خوبی دارد و اینها در کنار هم می‌توانند در صورتی که سیاستگذاری و هدف‌گذاری مناسبی انجام گیرد اقدامات مشترک خوبی انجام دهند. 

 

لینک خبر در ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد