گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

مسیر توسعه از دانشگاه‌ها می‌گذرد

هیچ نهاد اجتماعی به اندازه دانشگاه در مقوله توسعه تأثیرگذار نبوده و نیست، آموزش، توانایی و مهارت به منزله سرمایه‌هایی است که بیش از هر سرمایه فیزیکی دارای بازده اقتصادی است و خاستگاه این سرمایه‌های اساسی، دانشگاه است؛ می‌توان گفت مسیر توسعه از دانشگاه می‌گذرد.
 
سرپرست دانشگاه کاشان در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، گفت: مدیریت امور شهری آن هم در شرایطی که با رشد شتابان و ایجاد مستمر مسائل و رویدادهای جدید مواجه است، با وظیفه‌ای دشوار روبرو است و دانشگاه‌ها می‌توانند در این خصوص نقش کلیدی و اساسی ایفا کنند.
 
عباس زراعت با انتقاد از شرایط موجود تصریح کرد: از وضعیت کنونی دانشگاه و ارتباط دانشگاه با صنعت راضی نیستیم. متأسفانه اکنون اثرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه به گونه‌ای است که اگر تعطیل هم شوند هیچ اتفاقی نمی‌افتد.
 
سرپرست دانشگاه کاشان اضافه کرد: معتقدیم دانشگاه باید در کاشان جایگاهی قابل توجه و اثرگذار داشته باشد، به گونه‌ای که اگر عطسه کند تمام شهر را زکام بگیرد. تأثیر دانشگاه باید در سرنوشت شهر مشهود باشد و به همین جهت است که دانشگاه آمادگی دارد در صورتی که اراده‌ای در سطح مدیران شهری دیده شود به کمک آنها رفته و قابلیت‌ها و ظرفیت‌های دانشگاه را در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای شهر به کار گیرد.
 
زراعت تصریح کرد: بحث‌های جناحی و سیاسی در چند سال اخیر باعث عقب افتادگی منطقه و شهرستان شده است که امیدواریم با تدبیر مدیران ارشد شهرستان تعدیل شده و توسعه پایدار و همه جانبه منطقه مدنظر و توجه مدیران شهری قرار گیرد.
 
وی خاطر نشان کرد: توجه به نقش دانشگاه در روند توسعه پایدار شهر می‌تواند موجب شود تا مدیریت شهری از بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که در اختیار دارد بهره‌گیری کند.
 
این استاد دانشگاه یادآور شد: یکی از ابعاد مهم توسعه، توسعه منطقه‌ای است، به این معنا که چگونه می‌توان برای رسیدن به برترین‌های نسبی یک منطقه برنامه‌ریزی کرد. توسعه بنا به تعریف، فرآیندی است متضمن بهبود مداوم در همه عرصه‌های مادی و معنوی زندگی انسان که جامعه را به سوی زندگی بهتر و انسانی‌تر رهنمون شود.
 
زراعت گفت: تا اوایل دهه هشتاد میلادی تصور بر این بود که تنها راه رسیدن به توسعه، افزایش رشد اقتصادی است و افزایش رشد اقتصادی نیز منوط به افزایش تولید، مصرف و استفاده بیش از پیش از منابع طبیعی تلقی می‌شد، اما اکنون نگاه‌های جهانی به توسعه تغییر یافته است.
 
وی افزود: سازمان ملل متحد در گزارشی با عنوان «آینده مشترک ما» رویکرد جدیدی از توسعه با عنوان «توسعه پایدار» را مطرح کرده است و آن را این گونه تعریف می‌کند؛ توسعه‌ای که نیازهای نسل کنونی را بدون در خطر قراردادن توانایی نسل‌های آینده در رفع نیازهایشان برآورده می‌سازد.
 
عضو اسبق شورای اسلامی شهر کاشان تصریح کرد: توسعه پایدار فرآیندی است که در آن، رفاه کل جامعه به طور پیوسته و در طول زمان برای مدت طولانی تداوم پیدا می‌کند، بدون آن که در فرآیند گذار اخلالی ایجاد شود، توسعه پایدار، توسعه امکانات اقتصادی را با توجه به ملاحظات طبیعی و عدالت اجتماعی مورد توجه قرار می‌دهد.
 
زراعت گفت: امروزه در حوزه توسعه پایدار شهری مفهوم جدیدی متولد شده به نام پایداری شهری؛ توسعه پایدار شهری به عنوان جزئی از توسعه پایدار بر پایه استفاده معقول از منابع طبیعی استوار شده است و در این باب توسعه ملاحظات سه گانه محیطی، اقتصادی و اجتماعی در کنار هم لحاظ خواهد شد.
 
عضو کمیته حقوقی سند چشم انداز کاشان افزود: شهر پایدار برآمده از فرآیند توسعه‌ای است که ذهنیت و امکان ارتقاء همیشگی، سلامت اجتماعی، اقتصادی مردم و منطقه را فراهم کرده و این ذهنیت را به عینیت و اقدام مبدل می‌سازد.
 
وی اظهار امیدواری کرد در راستای تحقق توسعه پایدار شهری شرایطی فراهم شود تا امکان بسترسازی استفاده از منابع انسانی به منظور بهبود رفاه و برقرار عدالت اجتماعی فراهم شود.
 

لینک خبر در ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد