گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

رشد مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک

رشد روند مهاجرت مردم از روستاها و شهرهای کوچک به مرکز شهرستان و شهرهای دیگر، مشکلات حوزه کشاورزی، عدم مدیریت و بهرهبرداری مناسب از نزولات جوی و روانابها، مشکلات اعتباری و منابع درآمدی شهرداریهای شهرهای کوچک و مشکلات حوزه راه روستایی، سرفصل‌هایی بود که رییس شورای اسلامی شهرستان کاشان در دیدار مسؤلان شهرستان با استاندار مطرح کرد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در شهرستان کاشان، ابراهیم زمانیان در این دیدار گفت: با وجود خدمات خوبی که به روستاها و شهرهای کوچک ارائه شده است، روند مهاجرت به مرکز شهرستان‌ها و مرکز استان‌ها ادامه دارد.
 
وی با بیان اینکه این مشکل نتیجه چند آسیب است، افزود: عدم اشتغال برای جوانان روستایی، کمبود و ضعف خدمات آموزشی و بهداشتی، درمانی بیش از دیگر حوزه‌ها در بروز چنین پدیده‌ای موثر است.
 
زمانیان ادامه داد: با برنامه‌ریزی در خصوص این موارد می‌توانیم با حمل و نقل ساماندهی شده مسافر از روستاهای و شهرهای کوچک به مرکز شهرستان، محل زندگی و کار را جدا نموده و مهاجرت‌ها را معکوس کرده و هم‌چنین مشکلات ناشی از تمرکز جمعیت در مرکز شهر را کاهش داد.
 
رییس شورای اسلامی شهرستان کاشان تصریح کرد: این موضوع نیازمند مدیریت متمرکز و قوی از طریق شهر مرکز و تأمین اعتبار و تجهیزات از طریق دولت برای شهرداری مرکز و سازمان حمل و نقل همگانی به این موضوع است.
 
زمانیان تصریح کرد: با وجود بحران آب منطقه و خشکسالی‌های چندین ساله، اقدام خوبی در حوزه کشاورزی روستاها انجام شده است و پروژه‌های آبیاری تحت فشار در بعضی مناطق انجام شده و یا در حال انجام شدن است، اما هم‌چنان کشاورزان با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.
 
وی اضافه کرد: در آسیب شناسی این اقدام به دو مشکل برمی‌خوریم. ضعف در خدمات کارشناسی ارائه شده که باعث بروز مشکلات بسیاری در پروژه‌ها شده و دیگر اینکه آبیاری تحت فشار متناسب با شرایط کشاورزی منطقه که شامل باغات کشاورزی با درختان کهن است، نیست.
 
رییس شورای اسلامی شهرستان پیشنهاد کرد با توجه به اهمیت موضوع، تجارب سال‌های گذشته این حوزه استخراج، بدنه کارشناسی سازمان‌های مسئؤل تقویت شود و رویکرد توجه به آبیاری تحت فشار با توجه به شرایط منطقه به آبیاری کم فشار تغییر یابد.
 
مدیریت نزولات جوی در منطقه ضروری است
 
زمانیان گفت: با توجه به بحران آب منطقه و نزولات ناچیزی جوی و با نگاه به اقدامات گذشته سازمان‌های مسئول در این خصوص به این نکته پی می‌بریم که نتوانسته‌ایم در خصوص مدیریت ناچیز نزولات جوی اقدامات مناسبی انجام داده و رواناب‌ها به طرف کویر سرازیر شده و نه در منطقه کوهستانی مدیریت شده و نه باعث شده آبخوان دشت کاشان را تقویت کند.
 
رییس شورای اسلامی شهرستان گفت: چندین سال است که بیش از 30 روستای شهرستان و منطقه از طریق تانکر برای آب شرب مردم آبرسانی انجام می‌شود. این مشکل به دو جهت مشکلات آبرسانی در حوزه آب روستایی و بحران آب است.
 
زمانیان خاطر نشان کرد: روند قانونی پیوستن آبفای روستایی به آبفای شهری که از لحاظ اعتباری و فنی از قوت و قدرتی بیش از آبفای روستایی برخوردار است باید تسریع و تسهیل شود.
 
مشکلات اعتباری شهرداری‌های شهرهای کوچک
 
وی در خصوص مشکلات شهرداری‌های کوچک اظهار کرد: همه شهرداری‌های شهرهای کوچک از نبود درآمد پایدار در رنج بوده و مطالبات مردمی آنان را به انفعال کشانده و قدرت ابتکار عمل و تعریف پروژه‌های زیربنایی و با اهمیت را در نقاط کمتر توسعه یافته از آنان سلب کرده است.
 
رییس شورای اسلامی شهرستان افزود: در نگاه بلندمدت، انفعال مدیریتی باعث می‌شود نه تنها انرژی و سرمایه‌های مردم تلف شدف هم‌چنین باعث بروز ضرر و زیان بسیاری در این حوزه می‌شود. به همین دلیل باید وضعیت تأمین اعتباری شهرداری‌های شهرهای کوچک به نحوی مشخص شود.
 
زمانیان ادامه داد: مشکلات حوزه راه روستایی و شهرهای کوچک به خصوص راه کاشان – برزک – ورکان باعث تصادف زیاد در این خطوط شده و ضررهای غیرقابل جبران جانی و مالی را به همراه دارد.
 
وی یادآور شد: اگر بپذیریم زیرساخت‌های راه جز اصول لاینفک توسعه و پیشرفت یک منطقه است، کم توجهی به این موضوع نیز قابل قبول نیست و از طرف دیگر به جهت سختی عبور و مرور روند مهاجرت را سرعت بخشیده و مشکلات تراکم جمعیت و معضلات فرهنگی اجتماعی را در مرکز شهرستان رقم زده است.
 
وی ابراز امیدواری کرد با حل مشکلات روستاها و شهرهای کوچک نه تنها جلوی مهاجرت روزافزون آن مناطق را به مرکز شهرستان و شهرهای دیگر گرفته بلکه خدمات در خور شأن مردم ارائه کنیم.  

لینک خبر در ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد