گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

آران و بیدگل مستعد سرمایه‌گذاری فاضلاب شهری است

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه آران و بیدگل کوهسانی نیست و از شیب ملایمی برخوردار است، این امر باعث تسهیل در اجرای شبکه فاضلاب شهری شده و سریع‌تر می‌توانیم از نتایج آن بهره‌مند شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، عباسعلی منصوری در جلسه مشترک با مدیرعامل و معاونین شرکت آبفای کاشان و سرمایه‌گذار پروژه‌های فاضلاب شهری با بیان اینکه اجرای پروژه فاضلاب شهری در آران و بیدگل یک ضرورت است، اظهار کرد: هر گونه سرمایه‌گذاری در منطقه نیاز به آب دارد و از طرفی نه دریایی داریم و نه رودخانه‌ای که آب شیرین کن زده و از آن استفاده کنیم و چاره‌ای نداریم جز آن که آب موجود را بهینه مصرف کنیم و اجرای پروژه‌های فاضلاب شهری را برای استفاده از پساب آن در بخش کشاورزی و صنعت و هم‌چنین دغدغه‌های زیست محیطی در اولویت قرار دهیم.

وی افزود: وجود دریاچه نمک به وسعت 40 در 60 کیلومتر در آران و بیدگل فرصت بی‌نظیری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده، اما برای استحصال مواد معدنی این دریاچه مانند لیتیم، منیزیم و مواردی از این دست نیازمند به آب مستیم.

نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی تنها راه دسترسی به دریاچه نمک را شهرستان آران و بیدگل دانست و یادآور شد: بیش از دو سال است در زمینه سرمایه‌گذاری روی منیزیم کار می‌کنیم تا موجب شکوفایی اقتصادی منطقه شود، ولی به نتیجه رسیدن این امر مستلزم داشتن منابع آبی مناسب است.

منصوری توجه به وضعیت جغرافیایی، پلیتیک و اکونومیک منطقه کاشان و آران و بیدگل را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: نیازهای آبی منطقه روز به روز بیشتر می‌شود و سطح آب در منابع زیرزمینی نیز پایین می‌رود و همه این موارد به خاطر این است که صنعتی هستیم و مهاجرپذیر و از این رو است که مشکلات بی آبی منطقه بیشتر می‌شود.

وی یادآور شد: بحث ذخیره سازی گاز، در منطقه نصرآباد و هم‌چنین منطقه ویژه اقتصادی مشکات نیز فرصت‌های بی نظیر سرمایه گذاری در منطقه است. در فاز اول پروژه ذخیره سازی گاز حجمی بالغ بر یک میلیارد و فاز دوم بیش از چهار میلیارد مترمکعب ذخیره گازی در نظر گرفته شده است که ایجاد صنایع پتروشیمی در منطقه را به ما دیکته می‌کند تا از ارزش افزوده منابع گازی بهره برداری کنیم که همه این اقدامات مستلزم داشتن منابع آب مطمئن است.

نماینده مردم آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تنگناهای منابع آبی منطقه تصریح کرد: هنوز بعد از گذشت چندین سال از افتتاح خط انتقال زاینده رود نتوانسته‌ایم ظرفیت نهایی این خط را محقق سازیم و از طرفی دیگر با توجه به مشکلات آبی که در اصفهان وجود دارد بیش از این نیز نمی‌توانیم پیگیری کنیم. با این وجود چنانچه ظرفیت نهایی خط انتقال آب زاینده رود عملی شود تازه به یک نقطه سر به سر رسیده‌ایم و اگر نشود بحران بی آبی هم‌چنان دامنه گیر منطقه خواهد بود.

منصوری تأکید کرد: اجرای پروژه فاضلاب شهری در شهرهای منطقه نه تنها می‌تواند در خصوص مسائل زیست محیطی قابل توجه باشد، بلکه پساب حاصل از آن یکی از راه‌های مقابله با بحران آب است و می‌توان از پساب حاصل در بخش‌های صنعت و کشاورزی بهره برداری کرد.

وی استفاده از قابلیت‌های مردمی در خصوص سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی را با اهمیت دانست و گفت: اگر بخواهیم منتظر بودجه‌های دولتی باشیم اعتباری وجود ندارد و در صورتی موفق خواهیم بود که متکی به قابلیت‌های مردمی و منطقه باشیم. 

 

لینک خبر در ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد