گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

کاشان با وضعیت اسف‌بار بی آبی مواجه است

فرماندار کاشان گفت: با توجه به اهمیت آب در کشور و به خصوص در منطقه و دشت کاشان و تغییرات اقلیمی که از سال‌های گذشته شروع شده و همچنان ادامه دارد، ضرورت تشکیل شورای حفاظت از منابع آب در شهرستان ضروری و با اهمیت و جزء الزامات است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، ابوالفضل صدرائیه در اولین جلسه شورای حفاظت از منابع آب اظهار کرد: در شهرستان کاشان بحث کم آبی همواره از دیرباز گریبانگیر مردم این منطقه بوده و در این سال‌ها به مراتب تشدید شده است و با وضعیت اسف باری مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: کاهش 40 درصدی بارندگی و افت دو برابری سطح آبخوان و برداشت 2 برابری از منابع زیرزمینی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که وضعیت در بخش آب بسیار نگران کننده است.

فرماندار افزود: مشارکت همگانی با اهمیت است، ولی باید قبول کنیم هر دستگاهی وظایفی ذاتی دارد که چنانچه نسبت به آن کوتاهی کند مشکلات ایجاد شده، متوجه همگان می‌شود و وظیفه ذاتی امور منابع آب شهرستان حفاظت از منابع آب است.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان یادآور شد: اختلاف نظر در مدیریت امور منابع آب و جهاد کشاورزی در خصوص درصدهای مصرف از منابع زیرزمینی وجود دارد، ولی ابتدا باید توجه داشته باشیم که آمارها نسبی است، ولی این بدان معنی نیست که کلیت کار را زیر سوال ببریم. منابع محدودی در اختیار داریم و بخش کشاورزی مدعی است که اقداماتی در خصوص بهره وری مصرف آب انجام داده است. آبیاری قطره‌ای و تحت فشار انجام داده و کانال‌های سیمانی در مزارع احداث کرده است و می‌گویند چرا اگر 10 سال پیش سهم آب در حوزه کشاورزی 93 درصد بیان می‌شده هنوز با وجود همه این اقدامات انجام شده این آمار حتی یک درصد تغییر نکرده و 93 درصد بیان می‌شود.

صدرائیه در پاسخ به این ادعای متولیان بخش کشاورزی شهرستان گفت: من توجه متولیان جهاد کشاورزی را به این موضوع جلب می‌کنم که آمار سرشماری کشاورزی که امسال انجام گرفت، به درستی بیان کننده واقعیت‌های مهمی است. اگر 10سال پیش گفته می‌شد سهم بخش کشاورزی از مصرف آب منابع 93 درصد است بعد از همه این اقدامات اگرچه منابع آب زیرزمینی و آبدهی چاه‌های کشاورزی کاهش پیدا کرده است، ولی همچنان نسبت استفاده بخش‌های مختلف محفوظ مانده است و از طرف دیگر جهاد کشاورزی به توسعه سطح زیرکشت اقدام کرده است و با کاهش هدررفت آب در زمینه انتقال و آبیاری و تعییر الگوی مصرف به افزایش سطح زیرکشت مبادرت نموده است.

وی مدیریت امور منابع آب کاشان را به تاجر ورشکسته‌ای تشبیه کرد که تنها به تشریح تاراج منابع با ارزش زیرزمینی در حوزه‌های مختلف بسنده می‌کند و یادآور شد: همین که جلسه‌ای بگذاریم. پاورپوینتی به نمایش بگذاریم. از کاهش روزافزون منابع زیرزمینی بگوییم و هیچ راهکار و اقدامی را تعریف و عملیاتی نکنیم کار درستی نیست. از طرف دیگر نباید منتظر بنشینیم تا استان تعیین تکلیف کند. باید راهکارها را شناسایی کرده و راهکارهایمان را جلوتر از استان روی میز گذاشته و با هماهنگی همه دستگاه‌ها و استان اقدامی عاجل انجام دهیم.

فرماندار کاشان تصریح کرد: اگر قرار است آب در بخش کشاورزی را با یک استراتژی مناسب به حوزه صنعت جهت دهی کنیم راهکار می‌خواهد و راهکار باید از دل این جلسات و کمیته‌های تخصصی بیرون آید و آن وقت ببینیم آیا باید با بهره وری مصرف آب در منطقه بحران زده کاشان افزایش چند هکتار زمین کشاورزی بدون توجه به اصلاح الگوی مصرف و استراتژی مناسب امر صحیح است یا خیر؟

صدرائیه با بیان اینکه منابع آب محدودی در اختیار داریم، گفت: وقتی نگاه ما سازمانی است نتیجه آن می‌شود که جلسات حفاظت از اراضی کشاورزی تبدیل به حفاظت از چارچوب‌ها و منافع سازمانی می‌شود و به جای اینکه منافع آب و خاک و بهره وری آن را مدنظر قرار دهیم دفاع از بخش کشاورزی در شرایط موجود را پیگیری می‌کنیم.

رئیس شورای حفاظت از منابع آب شهرستان کاشان، اطلاع رسانی وضعیت آب را با اهمیت دانست و گفت: زمانی می‌توانیم از مشارکت مردمی بهره مند شویم که اطلاعات کامل و کافی در اختیار آنان قرار دهیم. وقتی آگاهی مردم بالا رود باور آنان تقویت می‌شود و در آن صورت می‌توان از مشارکت مطلوب آنان بهره مند شد.

فرماندار کاشان، گسترش شبکه فاضلاب شهری را با اهمیت دانست و گفت: استفاده از پساب فاضلاب شهری ضمن آن که جایگزین مناسبی برای آب استفاده شده از منابع زیرزمینی در بخش صنعت و فضای سبز است، جلوی آلوده شدن منابع زیرزمینی را نیز می‌گیرد.

صدرائیه تصریح کرد: یک درصد آب در بخش شرب استفاده می‌شود که از این مقدار بیش از 95 درصد آن تبدیل به فاضلاب شده و وارد حفره‌های زیرزمینی شده و باعث آلودگی 99 درصد از آب منابع می‌شود. فاضلاب باعث آلودگی آبی می‌شود که برای تصفیه و شیرین کردن آن هزینه‌های سرسام آوری خرج می‌شود تا آب سالم و بهداشتی به دست مردم برسد و  به همین جهت اهمیت گسترش شبکه فاضلاب شهری مشخص می‌شود.

فرماندار شهرستان تأکید کرد: شرکت آب و فاضلاب کاشان باید تلاش کند تا با تأمین منابع از راه‌های مختلف شبکه فاضلاب شهری کاشان و شهرهای تابعه را گسترش داده و به نتیجه برساند.

وی در خصوص حریم بستر رودخانه و نقش آن در خصوص تغذیه منابع آب آبخوان دشت کاشان گفت: در بسیاری از روستاها و شهرهای تابعه، حریم و بستر رودخانه وجود ندارد و با مشکل اساسی مواجهیم، زیرا نظارت بر بستر حریم و رودخانه‌ها یا نبوده و یا ضعیف عمل کردیم و در آن بخش تصرف و ساخت و ساز انجام شده است و به همین دلیل امور منابع آب و شهردارها و دهیارها باید حریم و بستر رودخانه‌‌ها را جدی بگیرند..

صدرائیه تصریح کرد: رودخانه‌ها رگ‌های حیاتی تغذیه منابع آب آبخوان هستند و باید محفوظ بمانند، اما می‌بینیم که معادن شن و ماسه نیز با برداشت بی رویه و خارج از چارچوب و استاندارد به جان بستر رودخانه‌ها افتاده‌اند و در حال مسدود کردن رگ‌های حیاتی آبخوان هستند.

فرماندار کاشان تصریح کرد: از محیط زیست، آبخیزداری و متولیان امر می‌خواهیم به موضوع ورود پیدا کرده و جلوی این برداشت نامحدود از رودخانه‌ها را بگیرند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد