گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

پویایی دانشجو یک واقعیت در نظام ما است

 رییس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه جامعه به تحرک دانشجویی به عنوان یک واقعیت نیاز دارد، گفت: پویایی دانشجو یک واقعیت در نظام ما است که باید ضرورت و نقش دانشجو در همه زمینه‌ها مورد پذیرش و قبول قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان در کاشان، محمد رضا عارف در جمع دانشجویان دانشگاه کاشان با بیان اینکه جایگاه کشور علی رغم مشکلاتی که داشته جایگاه مناسبی است و کارنامه درخشانی دارد.اظهار کرد: اختلاف نظر دانشجویان باید در چارچوب قواعد و مقررات دانشگاه و رعایت اخلاق به بحث گذاشته شود. این بحث ایجاد تحرک می‌کند و باعث رشد آنان می‌شود و آمادگی پذیرش مسئولیت در کشور را بریا آنها ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه جنبش دانشجویی را می‌توان در دو مقطع زمانی در تاریخ کشور نگاه کرد، افزود: پیشتازی در مبارزه با رژیم پهلوی پشت سر رهبر انقلاب در دهه40 مقطع اول جنبش دانشجویی است که از روزهای اول شروع فعالیت دانشجویی که به روزهای ابتدایی دهه 20 می‌باشد بر می‌گردد که خوشبختانه می‌توان گفت نماد اصلی جنبش دانشجویی اسلامی بودن آن است که سهم بالایی را به خود اختصاص داده است و اگر نگوییم انحصاری بوده می‌توان گفت از سهم بالایی برخوردار بوده است.

عارف تصریح کرد: در بعد از انقلاب رویکرد جنبش دانشجویی از تخریبی به سازندگی برای تحقق آرمان‌های انقلاب بدل شد و به رفع محرومیت، پاسخگویی به مطالبات مردمی و رشد علمی کشور منجر شد. این دو مقطع جنبش دانشجویی در عمر 70 ساله جنبش به صورت شفاف قابل بیان است.

وی افزود: البته جنبش با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده است. که با یک تحلیل آسیب شناسانه می‌توان نقاط ضعف و قوت را بررسی و از آن برای ادامه مسیر بهره‌مند شد.

رییس بنیاد امید ایرانیان ماهیت جنبش دانشجویی را پویایی و موقتی بودن آن دانست و گفت: نقطه برجستگی جنبش دانشجویی پویایی و گذارا بودن آن است که در یک مقطع زمانی کوتاه منشأ اثر است و بر خلاف تشکل‌های سیاسی یک روند دائمی است.

وی ادامه داد: جامعه به تحرک دانشجویی به عنوان یک واقعیت نیاز دارد. ممکن است در مقاطعی از زمان به خاطر نوع نگاه‌هایی که مدیریت دانشگاهی به این واقعیت داشته نادیده انگاشته شده و به کناری زده شده است، ولی پویایی دانشجو یک واقعیت در نظام ما است که باید ضرورت و نقش دانشجو در همه زمینه‌ها مورد پذیرش و قبول قرار گیرد.

عارف در ادامه به جریان دانشجویی توصیه کرد که این جریان به دنبال آرمان گرایی، عدالت خواهی و حرکت در چارچوب قانون باشد.

وی ادامه داد: اخلاق‌مداری و خردگرایی می‌بایست مدنظر و توجه قرار گیرد و از حرکت‌های احساسی و شتاب زده پرهیز شود و استمرار فعالیت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

رییس بنیاد امید ایرانیان خطاب به دانشجویان گفت: اگر می‌خواهید اثر گذار باشید باید بمانید و برای ماندن باید قدری به احساس خودتان غلبه کنید تا بمانید و اثرگذار شوید.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف در یک مسیر تدریجی باید مورد توجه قرار گیرد و به گونه‌ای نباشد که به برگزاری یک همایش و سخنرانی و پرسش و پاسخ اکتفا کنیم.

عارف خواستار تعامل سازنده و مفید با همه جریان‌های سیاسی دانشجویی از انجمن اسلامی دانشگاه کاشان شد و تصریح کرد: شما پا پیش بگذارید و مطمئن باشید که نتایج آن خوب است.

وی ادامه داد: فساد اقتصادی که اکنون در جامعه وجود دارد و متأسفانه به سطوح بالای مدیریتی کشور رسیده است، نیازمند نظارت بیشتر مجموعه‌های مسئول است، راهکار علمی می‌خواهد با زد و بند حل نمی‌شود، با مچ گیری حل نمی‌شود. به جای درمان می‌بایست بهداشت را دستور کار قرار دهیم.

عارف تصریح کرد: متأسفانه عدم شفافیت بعضی از قوانین باعث می‌شود هر کس هرگونه که می‌خواهد از آن برداشت کند و نتیجه آن می‌شود که اکنون است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد