گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

اجرای خط انتقال ویشنگ برزک

با حضور نماینده ویژه وزارت نیرو انجام شد

برنامه ریزی اجرای خط انتقال ویشنگ برزک در دفتر امام جمعه  

 

 جلسه برنامه ریزی در خصوص آغاز عملیات اصلاح خط انتقال ویشنگ برزک با حضور دکتر حمیدرضا تشیعی معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور در دفتر امام جمعه این شهر برگزار شد.

در این نشست که مسئولان آبفای شهرستان و شهر برزک، معتمدین و اعضای شورای اسلامی حضور داشتند دکتر تشیعی گفت: موضوع تأمین آب شهر برزک به صورت ویژه در وزارتخانه در حال پیگیری است و به بنده مأموریت داده ند که به نمایندگی از شخص وزیر و جناب آقای جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور پیگیری نمایم.

وی افزود: بسیاری از مناطق کشور با مشکل تأمین آب مواجه هستند که یا اصلاً منبع آب کافی نداریم و یا منابع آبی آلوده شده و در معرض آلودگی است. 11 کلان شهر و 517 شهر کشور اینگونه می باشند.

دکتر تشیعی گفت: الحمدالله در شهر برزک منبع آب وجود دارد و آن هم آبی است که به لحاظ کیفیت ارزش صادراتی داشته و از اینرو مسئولیت ما در خصوص این نعمت خدادادی سنگین تر می شود.

وی تأکید کرد: با از این آب استفاده بهینه صورت بگیرد و مصرف را مدیریت کنیم و از هدر رفت آن در شبکه جلوگیری نمود و پرت شبکه را به حداقل برسانیم

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور تأکید کرد: مسئله اصلی انتقال آب ویشنگ به شهر برزک است که این موضوع با اختلاف ارتفاع بیش از 800 متری و راه صعب العبور کار ساده ای نیست ولی حسن آن این است که آب به صورت ثقلی می آید ولی نیاز به فشارشکن داشته و می بایست از لحاظ فنی و کارشناسی نهایت دقت انجام گرفته و به صورت خاص پروژه را مدنظر قرار بدهیم.

وی افزود: پروژه دو قسمت است. خرید لوله و لوازم که برای 8 تا 9 کیلومتر خط انتقال لازم است و بخش دوم اجراست که مسیر سنگی است و اجرای آن خاص است.

وی تأکید کرد: الحمدالله خرید لوله های این پروژه در حال انجام است و بحث اجرا در دستور کار است و انشاءالله تا اول مرداد کار اجرایی پروژه شروع می گردد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: شرکت آبفای کاشان یکی از شرکت های مجرب با بدنه کارشناسی قوی می باشد که با این وجود به سرانجام رسیدن پروژه به نحو احسن و در کوت دور از انتظار نمی باشد.

وی گفت: در کشور ما روز به روز تأمین آب به مشکل اصلی تبدیل می شود و با وجودی که آب محور توسعه است می بایست برای قطره قطره آن ارزش قائل شده و چون جان حفظ کنیم.

تشیعی گفت: این چشمه ظرفیت مشخصی دارد و چنانچه بی رویه استفاده کنیم مجدد در آینده به مشکل برخواهیم خورد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آبفای کشور گفت: در سال 1330 سرانه آب 1700 مترمکعب بوده که اکنون به 700 مترمکعب رسیده است که رقم قابل تأملی می باشد و باید از آن حفاظت کنیم و تا آن جایی که امکان دارد از مصارف غیر شرب پرهیز نماییم.

تشیعی دو شبکه ای کردن آب را راه حلی برای این امر دانست و افزود: برزک می تواند به عنوان شهر پایلوت برای دو شبکه ای کردن آب مدنظر قرار گرفته از این آب با کیفیت فقط در مصارف شرب استفاده گردد.

وی تأکید کرد: اجرای شبکه فاضلاب در مناطق کوهستانی از اولویت ویژه‌ای برخوردار است و مسئولان آبفای کاشان باید این امر را در دستور کار خود قرار دهند.

 در ابتدای این جلسه مدیرعامل آبفای کاشان در خصوص وضعیت آب این شهر گفت: منبع تأمین آب شهر برزک یک چاه نیمه عمیق است که به واسطه واقع شدن در مرکز شهر مستعد آلودگی است و آبدهی آن حدود 7 لیتر بر ثانیه است.

مهندس محمدرضا اسدی افزود: چشمه وینشگ به عنوان منبع دیگری برای تأمین آب برزک می باشد که به علت مشکلات خط انتقال نمی توان از ظرفیت کامل آن بهره مند شد.

وی یادآور شد: تعداد مشترکین آب شهر برزک 1950 مشترک است که جمعیت این شهر در فصل بهار و تابستان تا 15 هزار نفر افزایش می یابد.

اسدی گفت: خط انتقال ویشنگ به طول 13 کیلومتر در منطقه صعب العبور و کوهستانی قرار گرفته است که از 3 کیلومتر از این فاصله انجام گرفته است.

وی اختلاف ارتفاع 800 متری را یکی از مشکلات و سختی کار این خط انتقال ذکر کرد و گفت: برای این که آب از چشمه ویشنگ به منبع انتقال داده شود نیاز به 4 فشار شکن می باشد.

مدیرعامل آبفای کاشان تصریح کرد: چشم انداز توسعه ای شهر برزک و نیازهای آب در مناطق جمعیتی حومه و مسکن مهر در دو نقطه ایجاب می کند منابع تأمین آب استراتژیک را مدنظر قرار داده و خط انتقال ویشنگ را به منظور بهره مندی از ظرفیت کامل این چشمه اصلاح نماییم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد