گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

آمار و شاخص‌های آب کاشان نگران کننده است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت: هجوم آب‌های شور به طرف آب‌های شیرین و اندک منطقه کاشان، تهدیدی است که خاص دشت کویری کاشان است و این امر به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب است.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، محمدرضا اسدی در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب برگزار شد، تصریح کرد: نقش اثرگذار آب در اقتصاد جهانی، امنیت ملی کشورها و توسعه پایدار مواردی است که تأکید دارد تا از این دارایی که به صورت خدادادی در اختیار ما قرار گرفته به نحو احسن استفاده نمود و مصرف را در تمام بخش‌ها مدیریت کنیم.
 
وی یادآور شد: آمار و شاخص‌های مرتبط با آب در شهرستان بسیار نگران کننده است. بارندگی یک ششم متوسط جهانی و تبخیر سه برابر نرم جهانی است. البته دشت کاشان با تهدید جدی دیگری نیز مواجه است که خاص این منطقه می‌باشد.
 
اسدی گفت: هجوم آب‌های شور به طرف آب‌های شیرین و اندک این منطقه، تهدیدی است که خاص دشت کویری کاشان است و این امر به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب است.
 
توجه به مدیریت مصرف با الگو گرفتن از کشورهای کم باران
 
مدیرعامل آبفای کاشان گفت: در کشورهایی مانند لیبی و مصر میزان بارندگی یک سوم میزان بارندگی دشت کاشان است، ولی توانسته‌اند با مدیریت صحیح مصرف آب در بخش کشاورزی بحران را مدیریت کنند.
 
اسدی ادامه داد: هم اکنون بالاترین مصرف آب در بخش کشاورزی با راندمان آبیاری حدود 30 درصد است در صورتی که راندمان آبیاری در کشورهایی نظیر مصر و لیبی بیش از 60 درصد است.
 
وی تأکید کرد: آبفا تقابلی با صنعت و کشاورزی ندارد، ولی چنانچه استفاده بهینه مورد توجه قرار نگیرد مشکلات بحران آب روز به روز بیشتر خواهد شد.
 
کاهش مصرف سرانه یکی از راه‌های مدیریت مصرف
 
اسدی تصریح کرد: مصرف سرانه شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل در حال حاضر 230 لیتر در روز است که می‌تواند تا 150 لیتر در روز کاهش پیدا کند.
 
رییس هیئت مدیره آبفای کاشان نقش رسانه‌ها را در آگاهی بخشی با اهمیت دانست و گفت: رسانه‌های می‌توانند با اطلاع رسانی و آموزش مدیریت مصرف را بین مردم نهادینه نمایند.
 
اسدی اضافه کرد: چنانچه بتوانیم مصرف سرانه را حتی 20 لیتر در روز کاهش دهیم تا یکی دو سال آینده مشکلی در خصوص تأمین آب نخواهیم داشت. البته باید برای یک افق دورتر برنامه‌ریزی مناسب‌تر و جامعی داشته باشیم و اولین قدم آن است که مصرف سرانه شهروندان را تا حد متوسط جهانی کاهش بدهیم.
 
کاهش 40 درصدی مصرف آب با نصب یک سایبان برای کولر

اسدی ادامه داد: با نصب یک سایبان روی کولر در پشت بام منازل شهرهای کویری کاشان، آران و بیدگل می‌توانیم تا 40 درصد آب مصرفی یک کولر را که بیشتر از متوسط مصرف روزانه یک فرد است کاهش داد. این موارد یکسری مسائل ساده و ابتدایی است که با رعایت آنها می‌توانیم به میزان قابل توجهی مصرف آب را کاهش دهیم.
 
مدیرعامل آبفای کاشان افزود: ما می‌توانیم فرهنگ استفاده صحیح از آب را از فرزندانمان شروع کنیم، ولی باید برای نهادینه شدن مصرف آب نزد بزرگسالان نیز برنامه‌های مناسبی طراحی کنیم.
 
افزایش ناچیز قیمت آب کاهش مصرف را در پی نداشت
 
اسدی گفت: با اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه‌ها شش درصد کاهش مصرف آب توسط مشترکین را داشتیم لیکن به دلیل افزایش ناچیز تعرفه‌ها در مرحله دوم مصرف آب تغییر چندانی نیافت. قیمت تمام شده آب بیش از یک هزار تومان است در حالی که قمیت دریافتی از مشترکین به طور متوسط کمتر از 300 تومان است.
 
وی تأکید کرد: در صورتی که مردم به جایگاه و ارزش واقعی آب پی ببرند نسبت به مصرف بهینه آب اهتمام بیشتری خواهند داشت و به نظر می‌رسد دریافت قیمت تمام شده آب می‌تواند عامل بازدارنده مناسبی در مدیریت مصرف آب باشد.
 
وی افزود: در حال حاضر مبلغ قبض آب بیش از 80 درصد مشترکین شرکت آب و فاضلاب کاشان به طور متوسط 4 هزار و 100 تومان است که رقم بسیار ناچیزی است و به همین جهت نمی‌تواند به عنوان بازدارنده در مصرف آب عمل کند.
 
افتتاح آب شیرین کن ابوزیدآباد

مدیرعامل آبفای کاشان افتتاح آب شیرین کن ابوزیدآباد را به عنوان کار بزرگ در راستای خدمات رسانی به مردم منطقه دانست و گفت: با این طرح آب با کیفیت شش هزار شهروند ابوزیدآبادی به اضافه مردم روستاهای آن منطقه تأمین می‌شود.
 
وی این اقدام را به جهت بالارفتن EC آب منابع زیرزمینی ضروری و با اهمیت دانست و گفت: با برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی و هجوم آب‌های شور به طرف آب‌های شیرین کیفیت آب به شدت افت نموده و باید در خصوص شیرین کردن آن اقدام نماییم.
 
اسدی افزود: دو شبکه‌ای کردن آب منطقه و جدا نمودن آب شرب و بهداشتی راهکار دیگری است که با اجرای آن در شهرهای این منطقه می‌توانیم آب با کیفیت را در زمینه شرب تأمین نموده و آب با کیفیت پایین‌تر را در بخش بهداشتی مصرف نماییم.
 
وی تأکید کرد: نحوه اجرای این پروژه به این صورت است که آب شرب را در ایستگاه‌هایی در سطح شهر در اختیار مردم قرار می‌دهیم و البته این اقدام نیاز به مطالعه و برنامه‌ریزی مناسب است که شرکت آبفای کاشان در حال دریافت مجوزهای لازم است تا در بعضی از شهرهای منطقه به صورت پایلوت عملیاتی نماید.
 
 انتقال فاضلاب خانگی کاشان به تصفیه خانه شهر
 
اسدی از افزایش 20 درصدی وام بانک توسعه اسلامی به منظور افزایش شبکه فاضلاب شهر کاشان به طول 120 کیلومتر در فاز یک و 2 ناجی آباد خبر داد و گفت: مبلغ ریالی این افزایش 42میلیارتومان است که ظرف 3 ماه آینده عملیاتی می‌شود.
 
وی افزود: تکمیل شبکه فاضلاب شهری و انتقال فاضلاب خانگی به تصفیه خانه شهر یکی از اقدامات مهم شرکت آبفای کاشان در خصوص کم کردن تهدیدات زیست محیطی فاضلاب و استفاده از پساب ایجاد شده در خصوص کاهش بحران آب است.
 
مدیرعامل آبفای کاشان تأکید کرد: به ثمر نشستن و نهایی شدن این پروژه ملی نیازمند همراهی و حمایت مدیریت شهری به خصوص شهرداری است که امیدواریم بتوانیم با کمک آنها این اعتبار را جذب نموده و در پروژه هزینه نماییم.
 
اسدی پروسه جذب اعتبار را سخت و نفس گیر دانست و گفت: کل اعتبارات عمرانی تمام دستگاه‌های اجرایی کاشان در سال 92 حدود 22 میلیارد تومان بود که نزدیک به 10 درصد آن تخصیص داده شد. مجموع دریافتی دستگاههای اجرایی از استان در سال 92 رقمی معادل 2/2 میلیارد تومان بود که سهم شرکت آب و فاضلاب کاشان کمتر از 300 میلیون تومان بوده است.
 
وی تصریح کرد: مبلغ 40 میلیاد تومانی که توسط شرکت آبفای کاشان برای یک پروژه زیرساختی جذب شده است کار یک ساعته و یک شبه نیست و پیگیری‌های بسیار برای دریافت آن انجام گرفته است. اکنون که این اعتبار برای توسعه و پیشرفت کاشان جذب شده که هزینه کردن آن نیاز به اقدام و همکاری مدیریت شهری دارد.
اسدی تعداد آحاد انشعابات واگذار شده شبکه فاضلاب کاشان را 25 هزار و 600  انشعاب اعلام کرد و افزود:ظرفیت فعلی تصفیه خانه کاشان 30 هزار نفر معادل شش هزار و 600 متر مکعب در روز است که تا 20 هزارمتر مکعب قابل افزایش است.
 
وی گفت: نامگذاری روزهای هفته صرفه جویی در مصرف آب هرکدام بیانگر واقعیاتی است که به ما کمک میکند تا در یک نگاه اجمالی به جایگاه و ارزش واقعی آب پی ببریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد