گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

کلید بحران آب در مدیریت مصرف است

مدیرعامل آبفای کاشان:

کلید بحران آب در مدیریت مصرف است

مدیرعامل آبفای کاشان گفت: کلید و راه حل مشکل بحران آب منطقه در مدیریت مصرف آب است.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محمدرضا اسدی بعد از نماز جمعه در جمع مردم آران و بیدگل اظهار کرد: اگر بتوانیم سرانه مصرف آب را به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم علی‌رغم تمام محدودیت‌هایی که در منطقه با آن مواجه هستیم می‌توانیم از بحران آب منطقه عبور نموده و تا 20 سال آینده مشکلی نداشته باشیم.

وی افزود: با وجود تمام محدودیت‌هایی که در خصوص تأمین و توزیع آب داریم سرانه مصرف خانگی در کشور و  منطقه کاشان، آران و بیدگل بیش از استانداردهای جهانی است.

مدیرعامل آبفای کاشان تصریح کرد: در کشورهایی که 10 برابر ایران بارندگی دارند سرانه مصرف یک نفر کمتر از 100 لیتر در روز است ولی در منطقه آران و بیدگل این میزان بیش از 250 لیتر در روز برای هر نفر می‌باشد که این امر نگران‌کننده است.

وی یادآور شد: امروز مصرف آب در بخش خانگی شهرستان آران و بیدگل بیش از 23 میلیون لیتر در روز است که بخش کمی از آن اختصاص به شرب شهروندان دارد و قسمت عمده آن صرف مصارف بهداشتی و فضای سبز می‌گردد.

اسدی گفت: تنها با کاهش 20 لیتری 70 هزار شهروند آران و بیدگل می‌توانیم رقمی معادل یک میلیون و 400 هزار لیتر صرفه‌جویی در شبانه‌روز داشته باشیم که این امر به راحتی دست‌یافتنی است.

به گفته وی بیشترین مصرف شهروندان در استحمام اتفاق می‌افتد که اگر استحمام را یک دقیقه کاهش بدهیم به ازای هر نفر 10 لیتر آب صرفه‌جویی می‌گردد.

وی استفاده از سایه‌بان برای کولرهای خانگی، کاهش مصرف در بخش فضای سبز و استفاده از ظرفیت کامل ماشین‌های ظرفشویی و لباسشویی را از دیگر راه‌های مدیریت مصرف ذکر و تأکید کرد: ما می‌توانیم سال‌ها بدون استفاده از خدمات تلفن، برق و گاز زندگی کنیم ولی نمی‌توانیم یک روز بدون آب زندگی کنیم.

مدیرعامل آبفای کاشان عمده‌ترین میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی را در بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: از 440 میلیون مترمکعب برداشت آب از منابع زیرزمینی، بیش از 90 درصد مربوط به بخش کشاورزی، 6 درصد مصرف شرب و بهداشتی و سه تا چهار درصد به صنعت اختصاص دارد.

اسدی کلید و راه حل مشکل بحران آب منطقه را در مدیریت مصرف آب دانست و خاطرنشان کرد: امروز در دنیا از یک مترمکعب آب، دو کیلو محصول برداشت می‌کنند در حالی که این رقم برای ایران کمتر از 900 گرم می‌باشد. روش‌های آبیاری تغییر کرده و استفاده از روش‌های غرقابی منسوخ گشته است.

وی هجوم آب‌های شور به طرف آب‌های شیرین و لب شور را از دیگر محدودیت‌های این حوزه ذکر و تصریح کرد: این منطقه در حاشیه دریاچه نمک قرار گرفته و به واسطه برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی مشکلات بسیاری را به همراه داشته است.

به گفته وی اگر در یک دهه گذشته با حفر چاه در عمق 10 متر به آب می‌رسیدیم امروز سطح برخورد آب تا عمق 80 متری پایین رفته است و کیفیت آب به مراتب بیش از گذشته کاهش پیدا کرده است.

وی میزان متوسط بارندگی در جهان را 750 میلی‌متر و در کشور ایران 250 میلی‌متر ذکر و عنوان کرد: این رقم برای منطقه گرم، کویری و خشک کاشان، آران و بیدگل کمتر از 120 میلی‌متر می‌باشد که در کنار این محدودیت میزان تبخیر منطقه است که سه برابر متوسط جهانی است.

اسدی گفت: همه اینها فاکتورهای محدودکننده‌ای است که روز به روز شرایط را سخت‌تر می‌کند. ایران به لحاظ جمعیت و وسعت یک درصد جمعیت جهانی را به خود اختصاص داده ولی به لحاظ دارا بودن آب شیرین کمتر از سه دهم درصد استاندارد جهانی را داراست.

وی از شهروندان خواست با در نظر گرفتن تمام محدودیت‌هایی که این منطقه با آن مواجه است با مدیریت مصرف درست و بهینه، سرانه مصرف خود را به استانداردهای جهانی نزدیک نموده تا به این طریق از بحران آب منطقه به سلامت عبور نمایند.  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد