گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

پاسخ به یادداشت دکتر سعید خیرخواه

جوابیه
امام جمعه:
مردم معتقدند این تصمیم کارشناسانه نیست

بیش از آن که به محتوای جوابیه امام جمعه فکر کنم از این اتفاق خوشحالم. خوشحالی من به چند جهت است. نخست آن که شاهد مکتوب شدن فرهنگ شفاهی هستیم. دوم آن که پاسخگویی امر مبارکی است. دیگر آن که نهادینه شدن گفت و گو در تمامی سطوح جامعه مبارکی آن را بیشتر می‌کند و ...
بحث بر سر «مناطق حفاظت شده» است. جاهایی که بر بکرماندن طبیعت و حیات وحش آن تأکید می‌شود. اراده مسئولین محیط زیست کاشان بخشی از کوهستان‌های مابین برزک و قمصر و جوشقان کامو را نشانه رفته است. نشانه رفتن همان و به خطر افتادن منافع برخی از مردم همان. محصول این طرح علی‌الحساب تنش‌های پیدا و پنهان اجتماعی است. برای روشن شدن بیشتر و بهتر موضوع، خبر و گزارش و مصاحبه‌ و یادداشت‌های متفاوتی در این ارتباط منتشر شده که در لینک‌های زیر در دسترس است و اینک در این پست جوابیه حجت‌الاسلام حلاجی مفرد به یادداشت دکتر سعید خیرخواه منتشر می‌شود.

گزارشی از یک دغدغه اجتماعی - زیر منگنه‌ایم

گزارش از پارک ملی و پناهگاه حیات وحش قمیشلو - حیات برتر از ادراک ماست

گفت و گو با رئیس محیط زیست کاشان - چراغ خاموش در منطقه حفاظت شده

یادداشت دکتر سعید خیرخواه - حکایت محیط زیست در برزک

گفت و گو با شهردار برزک - طبیعت برزک بی‌نظیر است

گفت و گو با رئیس شورا برزک - با کارهای حرمت شکن قانون مخالفیم

باسمه تعالی
ان الله یامر بالعدل و الاحسان – عدالت واژه‌ای بسیار مقدس و زیباست که قداست و زیبایی آن گوش و جان هر انسانی را نوازش میدهد و با فطرت‌ها عجین است.
در مهرماه ماهنامه بهشت پنهان مقاله‌ای تحت عنوان حکایت محیط زیست در برزک به قلم آقای دکتر سعید خیرخواه چاپ نمود که به نظر می‌رسد نکاتی پیرامون این مقاله قابل طرح است.
در این که صاحب مقاله دارای حسن نیت بوده و از باب دلسوزی و مصالح جمعی اظهار نظر کرده ما بحثی نداریم – در این که یک مقدمه طولانی حاوی مطالبی قابل قبول مطرح شده هیچ انسان عاقلی منکر این کلیات نبوده و نیست – لکن این نوع قضاوت در متن مقاله به شکل جانبدارانه ارائه مطمئناً جای بحث و تأمل دارد.
قضاوت اگر بخواهد جامع و منصفانه باشد باید، تمام ابعاد موضوع مطرح و نتیجه‌گیری شود. چیزی که عمدتاً جای آن در این مقاله نسبتاً طولانی خالی بود. تبیین دغدغه و نگرانی مردم راجع به تصمیم محیط زیست بود. آیا نگرانی جدی مردم ارزش این را نداشت که چند سطری از آن را به خود اختصاص دهد و به مسئولین مربوطه گوشزد شود.
ای کاش در کنار نصیحت به مردم نصیحتی هم متوجه مسئولین می‌شد. در آموزه‌های دینی ما آمده که آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسندید. اگر بنده و شما یک لحظه خودمان را در شرایط آن کشاورز و دامداری می‌دیدیم که با عرق جبین و کد یمین با درآمدی بخور و نمیر زندگی را سپری می‌کند حتماً با احتیاط بیشتر سخن می‌گفتیم.
مسئولین بعضاً به جای این که با احترام در جهت رفع نگرانی مردم قدم بردارند با ادبیاتی خشن با این مردم برخورد کردند. مردم آنقدر درک دارند که بفهمند حفاظت محیط زیست به نفع همه و سلامتی جامعه است اما آیا عدالت اجتماعی اقتضاء می‌کند که آینده شغلی جمعیتی تهدید شود. جمعیتی که حقوق مسلمی از قدیم در این دشت و بیابان داشته‌اند.
مردم به شدت معتقدند این تصمیم کارشناسانه نبوده و نیست چون حقوق مردم نادیده گرفته شده. مردم معتقدند سخت‌گیری‌های الان و خصوصاً آینده محیط زیست به شدت نگران کننده است که الان هم موارد متعددی از آن به اثبات رسیده است و محیط زیست حاضر نیست حرف‌های آینده خود را امروز مطرح کند و سوالات متعدد مردم امروز بی‌پاسخ مانده است.
مردم می‌گویند ما دامدار و کشاورز و مزرعه‌دار هستیم نه شکارچی و متجاوز به حقوق عامه و بیت‌المال، حتی حاضریم در جهت برخورد جدی و مجازات شکارچی‌ها و متخلفین با مسئولین مربوطه کمال همکاری را داشته باشیم.
مردم می‌گویند ما از مقررات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی گله یا نگرانی جدی نداریم اما از مقررات محیط زیست که حتی اجازه عبور موتور سیکلت به دشت را نمی‌دهد و ... نگرانیم. مردم می‌گویند ما امنیت شغلی می‌خواهیم. وقتی برای حفظ آبادانی یک مزرعه اجازه نمی‌دهند حداقل یک استخر آب برای ذخیره احداث شود و دهها مورد دیگر، آیا آینده سخت‌گیری‌ها مشکل‌آفرین نخواهد بود؟
بنده حقیر به عنوان یک خدمتگزار، قضاوت قطعی و نهایی در این جریان را ادعا ندارم اما در طول این چند ماه با بررسی‌های بعمل آمده جواب قانع‌کننده‌ای در جهت سوالات مردم و نگرانی‌ها نیافتم. امیدوارم این معضل به شکلی مرتفع شود که هم مسئولین و هم مردم راضی باشند فکر می‌کنم نیاز به زمان دارد و این تصمیم اگر یک اصلاحیه منطقی و کارشناسانه که دقیق حقوق مردم را مورد احترام قرار دهد انجام شود راه حل خوبی خواهد بود عجله در اجرای این تصمیم به مصلحت نیست.
اگر نگران بودجه اختصاصی سال جاری هستند بودجه مربوط را در امر ورزش جوانان برزک هزینه کنند. متأسفانه مسئولین شهرستان 70 میلیون بودجه ورزشی برزک را در سال 90 در جهت راه‌اندازی مرکز دیجیتال شهرستان هزینه کردند و مردم نجیب برزک این بی‌مهری‌ را هم تحمل کردند ولی در حافظه آنها ماند.
این مردم به انقلاب و نظام و رهبری عزیز وفادارند. خداوند سایه پربرکت مقام معظم رهبری را بر سر ما و جامعه اسلامی مستدام بفرماید.
خدایا چنان کن سرانجام کار
که تو خوشنود باشی و ما رستگار
والسلام علیکم و رحمت الله
محمد حسین حلاجی مفرد
امام جمعه برزک

نظرات 2 + ارسال نظر
امیر حسین شنبه 6 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:03 ق.ظ

به نظر میرسد بحث پیرامون این مطب هنوز جای کار دارد. و جای بسی خوشحالی است که این قبیل مباحث و مشکلات بدون در نظر گرفت حب و بغض های شخصی و گروهی مطرح شود! تا ماحصل آن در نهایت نتیجه ای شود که به نفع مردم باشد.

فاطمه بلندی برزکی یکشنبه 28 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 10:37 ب.ظ

ازاینکه جوابییه امام جمعه ی محترم را در وبلاگ منتشر نمودید کمال تشکررادارم هرچندجوابییه اینجانب را در این خصوص به طور ناقص منتشر ساختید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد