گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

ثابت ماندن تعرفه‌ها موجب تشدید مشکلات مالی شده است

خبر

ثابت ماندن تعرفه‌ها موجب تشدید مشکلات مالی شده است




 سرپرست آب و فاضلاب کاشان گفت: ثابت ماندن تعرفه‌های آب از سال 83 تاکنون موجب تشدید مشکلات مالی این حوزه شده است.




 محمدرضا اسدی پیش از ظهر امروز در جمع کارکنان آبفای کاشان اظهار داشت: مشکلات مالی شرکت‌های آبفای سراسر کشور چالش بزرگ این حوزه است و با وجود اینکه این مسئله منحصر به شرکت آب و فاضلاب نمی‌باشد ولی ثابت ماندن تعرفه‌های آب از سال 83 موجب تشدید این مشکل در حوزه آبفا شده است.

وی افزود: با توجه به ثابت بودن تعرفه‌های آب طی چند سال گذشته و از طرف دیگر رشد هزینه‌ها، منابع داخلی برای اجرای طرح‌ها کافی نیست و باید به دنبال تجهیز منابع مالی از طریق سایر منابع از جمله فروش اوراق مشارکت بود.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب کاشان، با بیان این که باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم، افزود: می‌توان با تدبیر به دنبال منابع جدید مالی رفت و با ذهنی فعال راه برون‌رفت از مشکلات را پیدا کرد و از سوی دیگر باید صرفه‌جویی در هزینه‌ها را در دستور کار خود قرار دهیم.

اسدی تصریح کرد: تا امروز توانسته‌ایم به حداقل‌ها اکتفا کرده و مشکلات را برطرف کنیم ولی چاره‌اندیشی برای آینده‌ای نزدیک، لازم و با اهمیت است.

وی در ادامه با تشریح فرصت‌ها و تهدیدها خواستار تلاش مضاعف همکاران شد و به برنامه‌ریزی در چارچوب رسالت‌های سازمانی و حرکت بر اساس آن به عنوان یک ضرورت تأکید کرد.

سرپرست شرکت آب و فاضلاب کاشان، تأمین آب را به عنوان اولین و مهم‌ترین موضوع عنوان کرد و گفت: دشت کاشان در منطقه مرکزی ایران و در حاشیه کویر واقع شده است و این منطقه به لحاظ منابع آبی نسبت به سایر مناطق کشور فقیرتر است و این مسئله واقعیتی است که ناچار به پذیرش آن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: متوسط بارندگی منطقه 120 میلی‌متر است و این در حالی است که در چند سال اخیر یا از این متوسط بی‌بهره‌ایم و یا اگر بارندگی شده نتوانسته‌ایم، بهره‌مند شویم.

اسدی سپس به تشریح این نقیصه در حوزه منابع آبی پرداخت و گفت: 50 درصد بارندگی سال گذشته در دو روز اتفاق افتاد و این به معنای یک فاجعه است چرا که بارشی که می‌توانست برای منابع زیرزمینی مؤثر و نافذ باشد با جاری شدن در مسیر رودخانه‌ها به یک تهدید تبدیل شود.

این مسئول تغییر اقلیم را یک واقعیت انکارناپذیر دانست و یادآور شد: متوسط درجه حرارت سال گذشته نسبت به سال قبل سه درجه افزایش پیدا کرده و این بدان معنی است که میزان تبخیر افزایش می‌یابد و در این صورت یکی از نتایج آن فقیرتر شدن منابع آبی منطقه است.

اسدی، با قدردانی از تلاش‌های مدیرعامل سابق آبفای کاشان، اقداماتی را که تاکنون جهت تأمین آب انجام شده است را خوب ارزیابی کرد و افزود: قرار گرفتن تکمیل خط انتقال زاینده‌رود در طرح‌های مهر ماندگار و اجرای 50 درصد از طرح تخصیص آب بهشت‌آباد به واسطه زحمات و تلاش‌هایی است که تاکنون انجام شده و البته به سادگی به دست نیامده و باید با جدیت بیشتر پی‌گیری شود.

وی اضافه کرد: یک ذهن خلاق منتظر فرصت نیست تا بهبودی حاصل شود بلکه فرصت‌ها را ساخته و موقعیت‌آفرینی می‌کند.

سرپرست آب و فاضلاب کاشان در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه فاضلاب شهری به عنوان خلق یک فرصت اشاره کرد و یادآور شد: اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان وارد شهر شده است که زمینه‌ساز اجرای نزدیک به 300 کیلومتر شبکه فاضلاب شهری و نصب حدود 35 هزار انشعاب فاضلاب خانگی و برگرداندن بیش از 500 لیتر پساب تصفیه شده به چرخه تولید شده است.

اسدی با بیان این که نباید از تهدیدهای پروژه‌ فاضلاب شهری غافل شویم، افزود: اجرای نزدیک به 200 کیلومتر شبکه فاضلاب شهری در بافت قدیم نیاز به مراقبت و دقت عمل و هوشیاری بیشتری دارد که انتظار می‌رود همکاران با دقت در حال اجرا و کنترل امور ‌باشند.

سرپرست آبفای کاشان از تعامل و همکاری سازنده همه دستگاه‌های خدماتی شهرستان و همچنین صبوری شهروندان کاشانی در اجرای هر چه بهتر پروژه فاضلاب تقدیر کرد.

اسدی در پایان با اشاره به کسب رتبه دوم شرکت آب و فاضلاب کاشان بین شرکت‌های آب و فاضلاب سراسر کشور، این رتبه را نشان‌دهنده تلاش تمامی خدمتگزاران در این شرکت دانست.

برای دیدن مطلب مرتبط اینجا کلیک کنید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد