گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

صدرائیه رفت، اسدی آمد

خبر

صدرائیه رفت، اسدی آمد


سکان مدیریتی شرکت آب و فاضلاب کاشان در دستان محمدرضا اسدی قرار گرفت. شروعی برای سرپرست جدید و پایانی بر بگومگوهای مسئولین شهری کاشان. بگومگوهایی که با رفتن صدرائیه مدیرعامل سابق کاشان به زاهدان شروع شد و با اعلام حکم سرپرستی مدیر جدید پایان گرفت.
بگو مگوها بیشتر بر سر چرایی رفتن بود تا چگونگی آمدن. هرچه بود خیلی راحت اتفاق افتاد. مهندس سید مهدی ثمره هاشمی مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور در حالی که کمتر از 50 روز از پاییز می‌گذشت در یک چشم برهم زدن دست ابوالفضل صدرائیه را گرفت و 1265 کیلومتر آن سوتر‌ از کاشان بر صندلی ریاست هئیت مدیره و مدیرعامل شرکت آبفای استان سیستان و بلوجستان نشاند.
این رفتن این قدر سریع بود که همه را غافلگیر کرد. دور و نزدیک بر توانمندی این مدیر جوان معترف بودند و حاصل این توانمندی را اجرای موفق طرح‌های متعدد شرکت آب و فاضلاب می‌دانستند.
فرماندار به خبرگزاری ایرنا گفته بود «اجرای طرح فاضلاب شهری کاشان» در کشور منحصر بفرد است و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی هم بر توانایی او صحه گذاشت و در جمع مدیران شرکت آب و فاضلاب کاشان گفت؛ موفقیت شرکت آب و فاضلاب به جهت کار جمعی و موفق مدیران و پرسنل شرکت آبفا می‌باشد. تیمی که در رأس آن صدرائیه قرار گرفته است. این گفتة عباسعلی منصوری در روزنامه همشهری منتشر شد.
این جابجایی در شرکت آب و فاضلاب یک پرسش در ذهن همه کاشت. اقدام شرکت مهندسی آبفای کشور ترفیعی برای مهندس ابوالفضل صدرائیه بود یا ...  برخی از صاحب‌نظران بر این اعتقادند که  پایتخت از یک سو و اصفهان از سوی دیگر چشم دیدن کاشان را ندارند و با این کار، مدیری توانمند را از دسترس کاشانی‌ها خارج کردند. اتفاقی که قرار بود به گفته نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی به گونه‌ای دیگر رغم خورده و مردم شاهد افزایش تعداد مدیران شایسته و قوی در عرصه مدیریتی شهری باشند که داعیه‌دار مرکز استان شدن است.
مدیر 39 ساله کاشانی به پهناورترین و شرقی‌ترین استان کشور رفت. سیستان و بلوچستان، یک هزار و 100 کیلومتر مرز مشترک با پاکستان و افغانستان و 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان دارد. وسعت سیستان و بلوچستان  20  برابر  کاشان و جمعیتی بیش از یک میلیون و 500 هزارنفر در 14 شهرستان در خود جای داده است.
متوسط بارندگی در سیستان کمتر از نصف و میزان تبخیر بیش از دو برابر کاشان است. از  اتفاقات گاه و بی‌گاه حرکت های تروریستی بگذریم، آن طرف تر افغان‌ها هم هر به چند وقت یک بار فیلشان یاد هندوستان می‌کند و آب رودخانه هیرمند را به روی این دیار کم آب می‌بندد.
بیشتر شهرهای سیستان را به پهلوانان اسطوره‌ای ایران؛ زال و سام و رستم نسبت داده‌اند. با این وجود، گفته می‌شود مهندس ابوالفضل صدرائیه را برای سر و سامان دادن و رفع مشکلات آب و فاضلاب این سرزمین اساطیری انتخاب کرده‌اند.
مدیری که با وجود خشکسالی‌های پی‌درپی در کاشان نگذاشت آب توی دل نزدیک به 120 هزار مشترک تحت پوشش تکان بخورد و اکنون چشمان بیش از 260 هزار مشترک سیستان و بلوچستان بعد از خدا به مدیریت او دوخته شده است.
مردم کاشان در طول مدیریت دو ساله‌اش بر شرکت آب و فاضلاب کاشان چیزی از قطعی و یا جیره‌بندی آب در یاد ندارند، از اینرو بی‌شک مردم آن دیار نیز چنین خواسته‌ای را در کف درخواست‌های خود خواهند داشت.
دو سال مدیرعاملی صدرائیه بر شرکت آب و فاضلاب در یک چشم بر هم زدن به پایان رسید ولی حقایق را نباید ناگفته گذاشت و شاید در وصف عملکرد این مجموعه خدمت‌رسان، مثنوی هفتاد من کاغذ ‌شود.
اصلاح شبکه توزیع آب شهر کاشان با هزینه ای بالغ بر 13 میلیارد تومان، افتتاح و بهره‌برداری فاز اول مدول تصفیه‌خانه پروژه فاضلاب کاشان با حضور حضرت آیت‌الله کاشانی و مجید نامجو وزیر نیرو، رایزنی جهت افزایش ظرفیت خط انتقال آب زاینده رود به کاشان تا دهه فجر سال 91 از 180 لیتر بر ثانیه به 1/1 دهم متر مکعب بر ثانیه، کلنگ عملیات مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب کاشان از محل تسهیلات بانک توسعه اسلامی توسط وزیر نیرو، بخشی از عملکرد مجموعه تحت مدیریت اوست.
البته این همه قصه نیست؛ برگزاری همایش بحران آب در دشت کاشان با همکاری دانشگاه کاشان و با حضور کارشناسان و مسئولین استان و کشور، برگزاری اولین کنفرانس ملی صنعت آب و فاضلاب با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی، پی‌گیری و مطالعه خط انتقال آب خزر و حوزه‌های دیگر به دشت کاشان را می‌توان بخشی دیگری از فعالیت‌های این مجموعه در حوزه علمی پژوهشی دانست.
از هر چه بگذریم از چاله‌ چوله‌های کوچه‌پسکوچه‌ها و دست‌انداز خیابان‌های شهر نمی‌توان گذشت. دست‌اندازها و چاله‌هایی که در اثر اجرای شبکه فاضلاب شهری،رفت و آمد را بر مردم سخت کرده است،با این وجود مردم کاشان با بردباری مثال زدنی در انتظار به ثمر نشستن این پروژه بزرگ ملی و زیست محیطی روزشماری می‌کنند.
در سایه‌ شکیبایی مردم کاشان، مجموعه تحت امر صدرائیه توانست 80 کیلومتر از شبکه فاضلاب را در عمق بیش از 10 متری زمین جای دهد. این شبکه عظیم شهری به همراه مجتمع تصفیه‌‌خانه‌ای بعد از تکمیل خواهد توانست فاضلاب را از این خاک پاک دور ساخته و با دور کردن آلودگی از آن، نهال سبز موفقیت را آبیاری کند.
صدرائیه رفت. مدیرعاملی بر مجموعه شرکت آب و فاضلاب تنها یکی از دغدغه‌ها مدیریتی او در کاشان بود. مسئولیت‌هایی چون رئیس هیات تکواندو شهرستان کاشان و رئیس هیات امنای امامزاده علی ابن محمد باقر(ع) واقع در مشهد اردهال هرچند برایش انتقاداتی به همراه داشت ولی غالب صاحب‌نظران تلاش شبانه‌روزی او در عرصه‌ها مختلف را موفق ارزیابی می‌کنند.
کاشانی‌ها نشان داده‌اند در پرورش و صدور مدیران موفق به تهران و دیگر استان‌ها ید طولایی دارند. مهندس علی‌اصغر قانع که روزی معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب بود توانست مدیرعاملی شرکت آبفای استان‌های لرستان و مرکزی و آنگاه کاشان را به عهده گرفته و بعد از آن راهی تهران شود تا در پست معاونت بهره‌برداری شرکت مهندسی آبفای کشور به انجام وظیفه بپردازد.
مهندس عباس پیراینده که 8 سال  مدیرعاملی شرکت آبفای کاشان را در عهده‌ داشت اینک شرکت مشاوره طرح و تحقیقات استان اصفهان را راهبری می‌کند و از مسعود خشایی نیز می‌توان به عنوان مدیر کاشانی نام برد که از شرکت آبفای کاشان به تهران رفت و مسئولیت معاون اداری و مالی شرکت آب و فاضلاب کشور را به عهده گرفت.
اینک مهندس محمد رضا اسدی عهده‌دار مسئولیت شرکت آبفای کاشان شده است. او متولد 1346 است. پیش از این مسئولیت‌های معاون مهندسی و توسعه آبفای کاشان (78 – 1376) ، مدیر امور آبفای کاشان ( 1389 – 1378) و معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کاشان( از 89 تا کنون) را در کارنامه خود دارد. 
اکنون «اسدی» در ابتدای راهی است که درخشش افتخارات بر تارک شرکت آب و فاضلاب به جهت تلاش‌هایی ماندگاردر پهنه ایران سرفراز خودنمایی می‌کند. حکم مدیرعاملی او بخورد یا نخورد مردم کاشان متوقعند مجموعه مدیریتی شرکت آب و فاضلاب ضمن حفظ دستاوردهای گذشته برگ‌هایی زرین دیگر بر کارنامه پُر و پیمان خود اضافه کند.

برای دیدن مطلب مرتبط اینجا کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد