گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

آب همچنان عنصر اصلی سخن‌هاست

نظر

سید محمد علوی نوش‌آبادی

«صدای پای آب» مجموعه‌ای که می‌تواند اراده مدیران و مسئولین شهری را برای مقابله با بحران آب جدی‌تر کند




از همان روزهایی که ایرانی آبان را ماه آب‌ها نامید تا اهمیت آن را در ذهن داشته باشد؛ آب همچنان عنصر اصلی سخن‌هاست و چنان پراهمیت است که در دانشکده‌ها رشتة اقتصاد آب را هم تعریف کرده‌اند. از همان روزی که آب‌انبارها ساخته شدند تا امروز که ذخایر آب با بحران روبرو شده؛ ایرانی سرش به آسمان بلند بود تا ببیند کی این برکت نزول پیدا می‌کند.
امروز در شهری که متوسط بازندگیش 130 میلی‌متر در سال است و نیمی از روستاهایش درگیر خشکسالی است و ده رشته قناتش خشکیده همچنان بیش از 8هزار لیتر در ثانیه هدر می‌رود و از منابع بیش از اندازه برداشت می‌شود و سفره‌های زیرزمینیش روبه کاهش نهاده و حتی نشست‌های زمین را به همراه آورده است.
بدیهی است این منطقه بیش از هرچیز تشنه یک مدیریت علمی است تا مصرف درست را مدیریت کند و بحران آب را با اجرای طرح‌های مناسب آبرسانی حل کند و آموزش و آگاهی و فرهنگ‌سازی و استفاده از تکنولوژی‌ صحیح را بر صدر بنشاند و پیش‌نیاز چنین کار بزرگی که تهدید و بحران را به فرصت تبدیل کند محتاج دانایی است.
اراده مدیران سازمان آب بر آن بوده است که راهبردی عمل کنند و به این مهم بی‌توجه نباشند و به دیگران هم بفهمانند که مدیریت مصرف وظیفه همگانی است.
در این میان مجید رفیعی هم همت کرده و مجموعه‌ای از خبر، یادداشت، گزارش و گفت و گو فراهم آورده است. مجموعه‌ای که می‌تواند اراده مدیران و مسئولین شهری را برای مقابله با بحران آب جدی‌تر کند.
تبلیغات و فرهنگ‌سازی و آموزش صحیح اموری هستند که اگر به آن پرداخته نشود مقابله با بحران را دچار مشکل خواهند کرد.
امید است این مجموعه که نتیجه ساعت‌ها مصاحبه و کسب خبر و گفت و گو می‌باشد مورد توجه قرار گیرد و راهبردهایی که در این کتاب از زبان صاحب‌نظران و کارشناسان بدان پرداخته شده است مورد بازبینی و بازخوانی مدیران و دستندرکاران قرار گیرد.


برای دیدن مطلب مرتبط اینجا کلیک کنید.
نظرات 1 + ارسال نظر
مرغ سحر چهارشنبه 15 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 07:06 ب.ظ http://inghafas2.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد