گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری کاشان بزرگ


فردا در دانشگاه کاشان صورت می‌گیرد
برگزاری نشست «چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری کاشان بزرگ»

معاون عمرانی فرماندار کاشان از برگزاری نشست تخصصی «چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری کاشان بزرگ» فردا در دانشگاه کاشان خبر داد.
خبرگزاری فارس: برگزاری نشست «چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری کاشان بزرگ»

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محسن فخری پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: نخستین نشست تخصصی «چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری کاشان بزرگ» روز پنجشنبه در دانشگاه کاشان برگزار می گردد.

وی یکی از مقوله‌های قابل طرح در این نشست را سرمایه‌گذاری در حوزه عمران شهری در کنار توسعه صنعت و تولید ذکر و  تصریح کرد: موضوع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه عمران شهرها یکی از مهم‌ترین راهکارهای توسعه شهری و خروج از عقب‌ماندگی است و توجه جدی، هدفمند و با برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند روند توسعه و رشد متوازن شهر را تسریع بخشد.

معاون عمرانی فرماندار کاشان خاطرنشان کرد: این نشست، فرصت باارزشی است تا چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در کاشان بزرگ مورد بررسی قرار گرفته و نتایج کاربردی این نشست در بسیاری از بخش‌ها به ویژه در حوزه عمران شهرها چراغ راه مدیریت شهری گشته تا راه از بیراهه مشخص شده و افق پیشروی توسعه متوازن منطقه نمایان گردد.

وی بیان داشت: شهر کاشان به دلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی در میان دو کلان شهر تهران و اصفهان و استقرار در کریدور شمال به جنوب کشور و وجود صدها مرکز صنعتی، علمی و گردشگری، به قطبی علمی صنعتی و گردشگری تبدیل شده است و محل مناسبی برای تأمل سرمایه‌گذاران می‌باشد.

به گفته وی نکته قابل اهمیت در کاشان بزرگ، ترغیب سرمایه‌داران کاشانی به سرمایه گذاری در حوزه عمرانی است.

تدوین استراتژی توسعه شهر ضروری است

این استاد دانشگاه تأکید کرد: وجود استراتژی معین در حوزه سرمایه‌گذاری باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد و تا وقتی این استراتژی وجود نداشته باشد نمی‌توان راه درست را از خطا تشخیص داد ضمن اینکه در صورت نبود استراتژی نمی‌توانیم حرکت‌هایمان را در این مسیر ارزیابی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تدوین استراتژی توسعه شهر ضرورت غیر قابل انکار است. برای دستیابی درآمد و توسعه پایدار، باید نخست، استراتژی توسعه شهر را به صورت مدون در دست داشته باشیم و در مرحله بعد، فرآیندها، شیوه‌ها و دستورالعمل‌های موجود را تدوین و عملیاتی کنیم.

مثلث پیشرفت؛ عمران شهری، تأسیسات زیربنایی و گردشگری

فخری افزود: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خیرین مطلبی است که موجب تسهیل و تسریع عمران شهری، تأسیسات زیربنایی، گردشگری شهری به عنوان مثلث پیشرفت می‌شود.

وی یادآور شد: فراهم آوردن کیفیت مطلوب زندگی برای شهروندان و ایجاد شهری پایدار، در گرو خدماتی است که نهادهای مهمی چون شهرداری‌ها در مدیریت یک شهر ارائه می‌نمایند و ارائه این خدمات مستلزم صرف هزینه است.

فخری با بیان اینکه شهرداری‌ها در خط مقدم این جبهه قرار دارند، تصریح کرد: این امر مستلزم داشتن درآمد پایدار در حوزه شهرداری‌ها است و اجرای پروژه‌های عمرانی متعدد خدماتی رفاهی و زیربنایی نیز در اولویت‌های اصلی مدیریت مالی و کسب درآمد شهرداری‌هاست.

جذب سرمایه‌گذار قدمی مؤثر در تحقق درآمد پایدار شهرداری‌ها

عضو کارگروه پژوهش و فناوری کاشان بزرگ اظهار داشت: جذب سرمایه‌گذار روشی مطلوب در تحقق این رأس از مثلث پیشرفت یعنی عمران شهری است.

به گفته وی در پی برنامه دولت مبنی بر خودکفایی مالی شهرداری‌ها و عدم پرداخت اعتبارات قابل توجه به شهرداری برای اجرای پروژه‌ها بجز مالیات بر ارزش افزوده، ضرورت توجه به جذب بخش خصوصی و تعریف مکانیسم‌های مشارکت می‌تواند راهگشا باشد.

معاون فرماندار عنوان کرد: نکته قابل توجه، تهیه برنامه عملیاتی شهرداری برای پاسخگویی به موقع و شفاف به سرمایه‌گذاران است. شهرداری در راستای سند چشم‌انداز و منطبق بر استراتژی توسعه شهر و در تعامل با سایر نهادهای مؤثر و صاحب نقش باید پروژه‌های متنوع عمران شهری را احصا و کلیه مجوزها و پیش نیازهای شروع فعالیت‌ها را از مراجع ذیربط اخذ نماید.

فخری تأکید کرد: این مجموعه باید قابلیت اجرایی در اولین فرصت ممکن برای سرمایه‌گذار را داشته باشد و نباید سرمایه‌گذار را مجبور به طی پیچ و خم‌های اداری و فرصت‌سوزی نمود.

این مقام مسئول اذعان داشت: البته فرمانداری کاشان نیز در تدوین این برنامه، سند شورا و شهرداری را حمایت و دستگاه‌های اداری و اجرایی ذی‌ربط را در این فرایند همراه و همگام می‌کند.

بستر لازم برای سرمایه‌گذاری؛ امنیت، منفعت و تکریم

معاون عمرانی فرماندار گفت: بدون تردید لازمه جذب سرمایه‌گذار، ایجاد «امنیت» سرمایه‌گذاری، اطمینان به برگشت سرمایه، منفعت و  تکریم سرمایه‌گذار است.

فخری یادآور شد: «امنیت، منفعت و تکریم» لازمه سرمایه‌گذاری است که به عهده مسئولان و مدیران شهری است تا نهادهای ذی‌ربط حصول موضوع را تسهیل نمایند نه آنکه خوان پشت خوان ایجاد کنند که سرمایه‌گذار یا پشیمان شود یا به دیاری دیگر مهاجرت کند.

وی تصریح کرد: البته ظرفیت‌های قانونی نیز در برنامه پنجم توسعه و قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی شده است و باید پیگیری نمود و مکانیزم جذب را تسهیل و تسریع کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
علی پنج‌شنبه 23 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 11:25 ق.ظ http://ploton.blogsky.com

سلام وبلاگ جالبی داری وقت کردی به کلبه تنهایی من هم سربزن وبرای بهترشدن وبلاگم نظرتو بنویس خوشحالم میکنی زود زود بیا
عـــــــــــــــــــــــــــــــــــــلــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد