گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

در دیدار مسئولان آبفای آران و بیدگل با منصوری مطرح شد

 ساخت مخزن 5 هزار مترمکعبی آران و بیدگل ضروری است

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت مخازن مورد نیاز آب شرب و اجرای شبکه فاضلاب شهری و ایجاد آبشیرین کن در شهرهای مختلف شهرستان از نیازهای ضروری مردم آران و بیدگل است که باید در دستور کار قرار گرفته و اقدامات لازم برای تأمین اعتبار آن انجام گیرد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، عباسعلی منصوری آرانی در دیدار با مسؤلان آبفای آران و بیدگل اظهار کرد: 75 درصد آبی که مردم مصرف می‌کنند تبدیل به پساب می‌شود که می‌توانیم از آن با ایجاد شبکه فاضلاب شهری در صنایع و فضای سبز بهره‌برداری نموده و بحران آب منطقه را مدیریت نماییم.
 
وی اعلام آمادگی کرد تا در خصوص تأمین اعتبار پروژه‌های مورد نیاز آب و فاضلاب شهرستان همراهی و مساعدت نموده تا مردم از نعمت آب سالم و شبکه فاضلاب شهری بهره‌مند شوند.
 
مدیر امور آبفای آران و بیدگل نیز گفت: حجم مخازن آب شهرستان با وجود 23 هزار مشترک یکی از مشکلات این حوزه است که مطالعات و مکان‌یابی ساخت مخزن 5 هزارمتر مکعبی در دستور کار آبفا قرار گرفته و به محض تأمین اعتبار لازم عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود
 
ناصر تقوایی تصریح کرد: شهرستان در افق طرح 1405 شهرستان 35 هزار مترمکعب مخزن آب شرب لازم دارد که در حال حاضر حجم کل مخازن 14 هزارمترمکعب است که با توجه به کل تعداد مشترکین این حجم جوابگو نیست و در آینده امکان بروز مشکلاتی خواهد بود. لذا بر اساس زمان بندی پیش بینی شده ساخت مخزن 5 هزار مترمکعبی با هزینه‌ای بالغ بر یک و نیم میلیارد تومان باید هرچه سریع تر در دستور کار شرکت قرار گیرد.
 
وی بحران آب را از دیگر معضلات این حوزه ذکر کرد و یادآور شد: 27 حلقه چاه آبفای آران و بیدگل در فصل گرم سال به صورت 20 ساعت در شبانه روز کار می‌کند تا آب شهروندان تأمین شود. در برخی شهرهای شهرستان چاه‌های آب 24 ساعته در مدار است و چنانچه به هر دلیلی یکی از چاه‌ها از مدار خارج شود قطعی آب شهروندان را در پی خواهد داشت.
 
تقوایی مقدار سرانه آب شهرستان آران و بیدگل را 250 لیتر در شبانه روز اعلام کرد که نسبت به نرم جهانی مقدار زیادی است با این حال خوشبختانه با تلاش شبانه روزی کارکنان آبفا توانستیم آب شهروندان این شهرستان را تأمین و توزیع نموده و هیچ گونه قطعی ناشی از کمبود آب نداشته‌ایم.

وی بحران آب منطقه را جدی ارزیابی نمود و گفت: اکنون که کارکنان آب و فاضلاب به صورت شبانه روز تلاش می‌کنند و همواره آب شهروندان تأمین می‌شود این بحران قابل حس نیست. زمانی بحران را متوجه خواهیم شد که وقتی شیر آب را باز کنیم و آبی در جریان نباشد و آن موقع دیگر برای چاره اندیشی فرصت از دست رفته است. لذا باید مردم در امر صرفه جویی اقدام جدی به عمل آورده و مسئولان شهر جهت رفع مشکلات اهتمام نمایند.
 
مدیر امور آبفای آران و بیدگل اضافه کرد: برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی در حوزه‌های مختلف باعث افت سالانه 60 سانتی متری آب در منابع زیرزمینی شده که این امر نشست سالانه 3 سانتی متری زمین را در پی داشته که می تواند به مرور برای زیرساخت‌های شهری خطرآفرین باشد.

تقوایی اتلاف و هدررفت آب از شبکه را یکی دیگر از مشکلات این حوزه ذکر کرد و گفت: هدررفت آب در شبکه شهرستان 17 درصد و کمتر از متوسط کشوری است، ولی این بدان معنی نیست که نسبت به آن بی تفاوت باشیم و باید در شهر کویری و گرم و خشک آران و بیدگل نسبت به قطره قطره آب حساسیت به خرج داد و مواظبت نماییم و نگاه داشتن این وضعیت و اصلاح آن نیازمند اعتبار مورد نیاز است.
 
وی درصد هدر رفت آب در شبکه در کشورهای اروپایی را 10 درصد اعلام کرد و افزود: این مقدار در تعدادی از شهرهای اطراف تا 35 درصد هم می‌رسد، ولی در شهرستان آران و بیدگل به جهت اختلاف کم کد ارتفاعی و مسطح بودن منطقه باعث فشار یکنواخت آب در شبکه شده و حوادث خطوط انتقال را کاهش می‌دهد. با این وجود 1650 حادثه در سال 92 و میانگین 5 حادثه در روز نشان می‌دهد که برنامه ریزی مناسب جهت اصلاح شبکه به عمل آید  و این امر نیز مستلزم اعتبار است.
 
تقوایی با اشاره به مجهز بودن چاه‌ها و تأسیسات شبکه آب شهرستان به تجهیزات تله متری گفت: تنها شهرستان آران و بیدگل و شهر قمصر در منطقه به این امکانات مجهز است و این امر باعث تسهیل کنترل و نظارت بر شبکه شده و هدررفت آب را کاهش می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: تجهیز شبکه‌های آب به امکانات تله متری در کشورهای توسعه یافته از 30 سال قبل انجام شده و با این وجود چنانچه از این سیستم را بهبود و ارتقاء ندهیم کارایی خود را از دست داده و مستهلک می‌شود.
 
تقوایی هزینه تمام شده آب را سه برابر متوسط مبلغ دریافتی از مشترکین ذکر کرد و گفت: هزینه هرمترمکعب آب برای شرکت بیش از 900 تا 1100 تومان ا و مبلغ دریافتی به طول متوسط مترمکعبی 300 تومان است که این امر باعث شده هزینه‌های سنگینی بر شرکت‌های آب و فاضلاب تحمیل شود.
 
وی یادآور شد: در سال گذاشته مقدار تولید آب شش میلیون مترمکعب بوده است که با توجه به این اختلاف فاحش قیمت تولید و فروش هزینه‌های زیادی بر دوش آبفا وارد شده است.
 
مدیر امور آبفای آران و بیدگل افزود: در حال حاضر طرح‌های فاضلاب شهری و آبشیرین کن در دست مطالعه است که عملیات آن به محض تأمین اعتبار آغاز می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد