گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

تشکیل دبیرخانه دائمی پژوهش و فناوری کاشان بزرگ

معاون فرماندار کاشان خبر داد

تشکیل دبیرخانه دائمی پژوهش و فناوری در کاشان بزرگ 

معاون فرماندار کاشان از تشکیل دبیرخانه دائمی کارگروه پژوهش و فناوری به منظور سرعت بخشیدن توسعه و پیشرفت همه جانبه کاشان بزرگ برای تحقق تدبیر و عقلانیت در تصمیم‌گیری‌های کلان منطقه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، محسن فخری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ساختار دبیرخانه این کارگروه، کمیسیون‌های تخصصی مرکب از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، صاحب‌نظران علمی و تجربی و مدیران اجرایی شهرستان پیش‌بینی شده است.

وی تصریح کرد: رسالت این کمیسیون‌های تخصصی که با دستور مستقیم فرماندار به عنوان بالاترین نهاد مدیریتی شهرستان تشکیل شده است، بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه همه جانبه منطقه به صورت تخصصی است.

  معاون فرماندار کاشان با تشریح ساختار دبیرخانه و کمیسیون‌های تخصصی یادآور شد: کمیسیون‌های تخصصی گردشگری، آب، آموزش و توسعه مدیریت، برنامه‌ریزی دانش محور، امور اجتماعی، فرهنگی و امور اقتصادی از مهم‌ترین زیربخش‌های این دبیرخانه است.

فخری افزود: موضوعاتی همچون بازنگری سند چشم‌انداز در افق 1404، تدوین شاخص‌های توسعه در برنامه ششم، تهیه برش شهرستانی آمایش سرزمین در حوزه گردشگری و تدوین چشم‌انداز توسعه و عمران مشهد اردهال از دیگر مواردی است که قابل طرح و بررسی در کمیسیون‌های تخصصی این دبیرخانه است.

وی سهم اساتید و صاحب‌نظران دانشگاهی را در تصمیم‌سازی و سیاستگذاری شهرستان با اهیمت دانست و تأکید کرد: لازمه توسعه، داشتن برنامه است و تدوینگر برنامه، بایستی از دانش، تفکر و آینده‌نگری بهره‌مند شود که قابلیت‌های علمی دانشگاه‌های منطقه می‌تواند به این مهم کمک شایان توجه کند.

فخری افزود: نگاه عقلانی به توسعه و پیشرفت نیازمند مرکز، نهاد یا سازمانی است که کانون تفکر باشد و پشتوانه مناسبی از پژوهش و تحقیق را برای دستیابی به توسعه همه جانبه، فراهم کند.

وی با انتقاد از انفعال مجامع دانشگاهی نسبت به مدیریت اجرایی شهرستان و منطقه در سنوات قبل اذعان داشت: دانشگاه‌ها علاوه بر آنکه می‌توانند در تعامل با صاحبان تجارب و مدیران اجرایی نقشه راه توسعه را تدوین کنند، می‌توانند پایش مستمر توسعه را بدون هرگونه سیاست‌زدگی و یک جانبه‌نگری و بر اساس شاخص‌های علمی انجام داده و نتایج را در راستای بهبود مسیر و اصلاح فرآیند توسعه در اختیار مدیران ارشد شهرستان برای نظارت و هدایت قرار دهند.

معاون فرماندار مشکلات عقب‌ماندگی در توسعه را سیاست‌زدگی و نگاه‌های موقت دانست و یادآور شد: پرهیز از سیاست‌زدگی و دوری از نگاه‌های موقت به زیربنای توسعه، راه را برای اتخاذ تدبیر مبتنی بر عقلانیت هموار می‌کند.

فخری گفت: نشست‌های تخصصی به منظور هم‌افزایی و تبادل تجربه و بهره‌برداری از نتایج کمیسیون‌ها در دانشگاه کاشان برگزار می‌شود تا نتایج مباحث گروه‌های تخصصی در این نشست ارائه شده و فرصت بیشتری برای تضارب آراء و گفتمان عقلانیت و تدبیر فراهم کند.

وی برگزاری سلسله نشست‌هایی در این خصوص را یکی از وظایف دبیرخانه دائمی فناوری و پژوهش کاشان بزرگ ذکر کرد و افزود: این مجموعه نشست‌ها به منظور بررسی تخصصی و هم‌اندیشی در خصوص چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه پایدار و همه جانبه کاشان بزرگ برگزار می‌شود.

معاون فرماندار کاشان اعلام کرد: نخستین نشست تخصصی با محوریت جذب سرمایه‌گذاری و چالش‌ها و فرصت‌های پیش رو در 23 مرداد ماه جاری در دانشگاه کاشان برگزار می‌شود و امیدوارم در این نشست به نتایج ارزنده‌ای دست پیدا کنیم.

فخری افزود: پرسش‌ها و ابهام‌های زیادی در خصوص سرمایه‌گذاری در کاشان مطرح است که می‌توان به عنوان نمونه از صاحبان اندیشه و تجربه جویا شد که؛ چرا سرمایه‌گذاری در کاشان به نسبت کم است و گره کار در کدام نقطه است.

وی با اشاره به مقوله گردشگری به عنوان یکی از مهمترین مصادیق عملی اقتصاد و فرهنگ، محوریت گردشگری را به عنوان اولویت توسعه‌ای شهرستان نام برد و تأکید کرد: توجه به ابعاد اقتصادی گردشگری در منطقه بزرگ کاشان به معنی آن نیست که از صنایع غافل شویم بلکه می‌توان از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نهان حوزه صنایع برای شکوفایی فرصت‌های گردشگری بهره‌برداری کرده و سرمایه‌گذاری را در این خصوص هدایت کنیم.   

خبرگزاری ایلنا    پورتال خبری کاشان    خبرگزاری فارس    خبرگزاری ایمنا    خبرگزاری ایسنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد