گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

عرش گلاب، فرش کاشان نشود

شهردار اسبق شهرهای نوش آباد و مشکات گفت: جشنواره‌های گل و گلاب باید به گونه‌ای برنامه ریزی، جهت دهی و اجرا شود که نفع مستقیم آن به مردم برسد و مردم تأثیر آن را به خوبی احساس کنند.

 
سعید عطایی شاد در گفت‌و گو خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، اظهار کرد: اگر مردم حس کنند که برگزاری جشنواره در بهبود زندگی آنان نقش دارد خودشان به عنوان متولی و برگزار کننده وارد میدان شده و داوطلبانه برای تحقق آن تلاش می‌کنند.
 
وی با مرور سابقه برگزاری جشنواره گل و گلاب در سال‌های گذشته در کاشان افزود: حدود 10 سال پیش ستادی با عنوان ستاد توسعه گردشگری و با محوریت فرمانداری کاشان تشکیل شد که یکی از اقدامات آن برگزاری جشنواره گل و گلاب در شهرهای قمصر، نیاسر و برزک شد. در آن زمان مدیران شهرستان شاهد به زمین خوردن فرش کاشان بودند و به این فکر افتادند که چه کاری انجام بدهند که گل و گلاب کاشان به سرنوشت فرش دچار نشود؟
 
مدیرعامل اسبق سازمان رفاهی تفریحی کاشان تصریح کرد: ستاد توسعه گردشگری بعد از بررسی‌های مختلف به این نتیجه رسید که برند و برجسته کردن گل و گلاب از طریق برگزاری جشنواره می‌تواند گل و گلاب کاشان را نجات داده و مانع از پیشی گرفتن رقبا شود.
 
عطایی شاد افزود: در کنار بحث برند سازی درگیر کردن سازمان‌های مرتبط با موضوع نیز مورد توجه قرار گرفت. جهاد کشاورزی با برگزاری سمینارهای تحقیقاتی در خصوص گل و گلاب به میدان آمد و مقرر شد منابع طبیعی راههای واگذاری زمین و توسعه گل را مورد توجه قرار دهد.
 
مدیرعامل اسبق سازمان رفاهی تفریحی کاشان گفت: یکی دو سال اول، جشنواره‌های خوبی برگزار شد، ولی با تغییر مسئولان این روند با وقفه مواجه و باعث شد اهداف مورد نظر محقق نگردد.
 
جشنواره دکانی شده برای برخی از افراد
 
عطایی شاد ادامه داد: اگر برند سازی گل و گلاب شهرستان به خوبی انجام می‌شد الان باید یک هنرمند هزینه می‌کرد تا اجازه حضور در جشنواره را کسب کند نه اینکه برای دعوت از وی هزینه و خواهش کنیم. متأسفانه کار به جایی رسیده است که جشنواره‌ها تبدیل به دکانی برای برخی از افراد شده و کارایی خود را از منظر اهداف و آرمان‌های اولیه از دست داده است.
 
وی با انتقاد از شبکه‌های صدا و سیما در با اهمیت جلوه دادن زندگی شخصی هنرمندان اظهار کرد: چرا زندگی شخصی هنرمندان برای ما باید اهمیت داشته باشد؟ چه غذایی می‌خورند و به چه چیز علاقه دارند و ندارند برای مخاطب چه اهمیتی دارد؟ و می‌دانیم که بخشی از جامعه نیز از این موضوع استقبال می‌کنند در صورتی که امری نامطلوب است و وظیفه متولیان امر است که آن را اصلاح و فرهنگ سازی کنند.
 
این کارشناس ارتباطات اجتماعی افزود: در حالی که بسیاری از صاحبان آثار، نویسندگان و دانشمندان و اساتید دانشگاه، آدم‌های بزرگی از منطقه هستند که در سراسر کشور اثر گذارند و ما می‌توانیم در جشنواره‌هایی که برگزار می‌کنیم آنان را معرفی کرده و از زحماتشان قدردانی کنیم.
 
وی تصریح کرد: اعضای ستاد توسعه گردشگری در بدو تأسیس با حضور در کارگاه‌های صنعتی و سنتی گلابگیری تلاش کردند از فعالان این حوزه تقدیر و تشکر کرده و این اقدام را بخشی از فرآیند برندسازی گل و گلاب می‌دانستند.

عطایی با بیان اینکه برگزاری جشنواره این چنینی خالی از فایده نیست، ادامه داد: مردم به عنوان جشنی شاد از آن بهره‌مند می‌شوند و برگزاری مراسمی با این محتوا و رویکرد آن چنان ربطی به فصل مشخص و گل و گلاب ندارد و در هر فصل از سال می‌تواند برگزار شده و مردم را شاد کند و گل و گلاب تنها بهانه این امر است.
 
تنها برندسازی گلاب کافی نیست
 
وی با انتقاد از مدیران و برنامه ریزان جشنواره گفت: مجری و افرادی که چنین برنامه‌هایی را مدیریت می‌کنند بایستی اطلاعات دقیق از وضعیت منطقه و آداب و رسوم داشته باشند تا در یک برنامه عمومی که گاهی به صورت زنده از شبکه‌های سیما پخش می‌شود و یا بعد از ضبط پخش می‌گردد دارای اطلاعات دقیق، جامع و درستی باشد و مخاطب را اغنا نماید نه این که با حرف‌های نادرست و اشتباه باعث شرمندگی شود.
 
عطایی شاد با بیان این که برندسازی به تنهایی برای حفظ این صنعت کافی نیست، گفت: هم اکنون در یکی از استان‌های کشور نُقل با طعم گلاب، عرق نعنا و همه طعم‌های عرقیات گیاهی تهیه و به فروش می‌رسد.
 
وی با مقایسه گلاب با  سوغات شهرستان‌های دیگر تصریح کرد: چندسال قبل در شهر قم تنها یک نوع سوهان عرضه می‌شد ولی اکنون انواع و اقسام سوهان‌ها در اختیار خریدار قرار می‌گیرد و با یک بررسی میدانی فروش سوهان در فروشگاه بین راهی مارال سه  تن در روز است که گویای توجه به ذائقه خریدار و اثر مثبت آن بر فروش محصول است.
 
عقب رفت کاشان با ‌استفاده از شیشه‌های رنگی برای گلاب  

عطایی شاد گفت: ولی ما از سالیان پیش گلاب را در شیشه کرده و به مشتری عرضه می‌کنیم و هیچ کار خلاقانه‌ای انجام نداده‌ایم و حتی عقب رفت کرده‌ایم به عنوان نمونه  استفاده از شیشه‌های رنگی برای گلاب یکی از این عقب رفت‌های ما است. در حالی که کاشان نسبت به وضعیت گل و گلاب در یک وضعیت انفعالی به سر می‌برد دیگر استان‌ها فعالانه به موضوع وارد شده و تلاش می‌کنند با اقدامات متفاوت نگاه‌های ملی و بین المللی را به سمت خود معطوف کنند.
 
وی افزود: چند ماه پیش که برای تهیه قلمه گل محمدی به آذران رفتم متوجه شدم که همه قلمه‌های گل محمدی توسط استان فارس خریداری و انتقال داده شده است.
 
این کارشناس محتوای برنامه‌های جشنواره را با اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: اگر جشنواره برای مخاطبی باشد که صدها کیلومتر طی کرده و از دود و ترافیک و شلوغی خود را به طبیعت بکر این منطقه رسانده است پس به دنبال اجرای یک موسیقی نیست که اگر می‌بود به برج میلاد می‌رفت و در شهر خود می‌ماند و رنج سفر را به خود هموار نمی‌کرد.
 
عطایی شاد گفت: تعداد بسیاری از عناصر و اِلمان‌هایی که در منطقه وجود دارد مورد توجه توریسم داخلی و خارجی است و کافی است که متولیان امر آنها را شناسایی کرده و حساب شده در کنار هم برای مخاطب عرضه کنند.
 
وی تأکید کرد: جریان‌های طبیعی به خودی خود وجود دارد و تنها نیاز به برجسته کردن آن داریم. عناصر فراوانی از طبیعت در قمصر، نیاسر و برزک یافت می‌شود ولی ما از همه آنها غافلیم.
 
الگو برداری برزک از ابیانه اشتباه بود
 
عطایی شاد یادآور شد: هر شهر و محلی ریشه‌ها و شاخص‌های اختصاصی برای خود دارد و نباید خود را گمراه کرده و با شبیه سازی از دیگر مناطقی دست به اقداماتی بزنیم که نمی‌تواند مفید و پایدار باشد.
 
وی الگوبرداری از کوچه‌های ابیانه در شهرهایی مانند برزک را اقدامی اشتباه دانست و گفت: کوچه‌های خانه آویلا که با هزار زحمت به صورت کوچه‌های ابیانه مرمت شده است یک حرکت نادرست است.
 
عطایی شاد خواستار هدفمند کردن گردشگری در شهرهای گل خیز شهرستان شد و گفت: گردشگری در این مناطق را باید هدفمند کنیم. گردشگر عمومی که به منطقه می‌آید کاری جز تخریب از دستش بر نمی‌آید. اگر گردشگر خاص بیاید هم هزینه می‌کند و برای منطقه فایده اقتصادی دارد و همچنین تبعاتی برای شهر به همراه ندارد. هنجارهای فرهنگی منطقه را رعایت می‌کند و دنبال ساز و آواز هم نیست بلکه از شاخص‌های طبیعت بکر، فضاهای سنتی و دیگر شاخص‌های گردشگری منطقه بازدید می‌کند و عمیق خواهان چنین فضایی است.
 
وی تصریح کرد: گردشگر خاص دغدغه‌های فرهنگی منطقه را رعایت می‌کند ولی گردشگر عمومی اینگونه نیست و البته ما باید در نظر بگیریم که فراهم کردن زیرساخت‌ها برای گردشگر با اهمیت و ضروری است.
 
شهردار اسبق شهرهای نوش آباد و مشکات گفت: شهرهایی مانند قمصر، نیاسر و برزک که نسبت به پرداخت حقوق کارمندان خود مشکل دارند پس ضرورتی ندارد برای جمع کردن زباله‌های ناشی از ورود سیل گردشگر به منطقه هزینه کنند. می بایست با یک برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده به طرف درآمدزایی از گردشگری هدفمند حرکت کنیم.

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن جانجانی دوشنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1393 ساعت 03:14 ب.ظ

سلام.دو کلمه حرف حساب از ایشان به همت شما خواندیم.کاش این سخنان در وضع امروز جشنواره ها و مبحث گلاب اجرایی میشد.

سلام حاج محسن. قابلی نداشت.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد