گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

وزن فرهنگ و اقتصاد اصفهان یکی نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفت: تحلیل آمارهای کمی و کیفی ارائه شده به آمایش استان در بخش فرهنگی نشان از آن دارد که توسعه فرهنگی اجتماعی استان به خصوص در نوار مرکزی به موازات توسعه اقتصادی اجتماعی نبوده و در بعضی از شاخص‌ها وضعیت نگران کننده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، حجت الاسلام و المسلمین محمد قطبی روز گذشته (سه شنبه) در همایش بررسی طرح آمایش سرزمین در بخش فرهنگی استان، افزود: در دنیا داشتن سند آمایش جزء مهم‌ترین اسناد راهبردی و نقشه راه برای حرکت است و کشورهای توسعه یافته تا در موضوعی؛ آمایش، کار علمی و یک نقشه راه مشخص نداشته باشند هیچ حرکتی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: قاعدتاً اقدامی که متکی به کار علمی نباشد موفق نبوده و چنانچه رشد و توسعهای اتفاق بیفتد به درستی و متوازان نخواهد بود.

قطبی ادامه داد: گاهی دیده می‌شود بعضی از کشورها در حوزه‌های مختلف نقشه راه 5 ساله ، 10 ساله و حتی 400 ساله دارند و امروز با همین نقشه راه و الگوهای مدیریتی به جایی رسیده‌اند که تقریباً به تمام خانه‌ها نفوذ پیدا کرده و تلاش می‌کنند با ابزارهایی مانند گوشی، تبلت و ماهواره به ذهن بچه‌ها رسوخ کرده و به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا نمایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان یادآور شد: استان در سال 84 طرح آمایش سرزمین را در 21 موضوع در دستور کار خود قرار داد. این طرح آمایش موضوعات از حمل و نقل و ارتباطات، سکونت، آب، کشاورزی گرفته تا بهداشت، آموزش عالی و مسائل فرهنگی و اجتماعی را شامل می‌شود.

قطبی گفت: اطلاعات در حوزه‌های مختلف از سال 84 تا 89 از طریق سازمان‌ها و مراجع مرتبط اخذ و جمع‌آوری شد و بدون کوچک‌ترین دخل و تصرف و تأثیر گرفتن از سلیقه و نظرات شخصی مورد ارزیابی کارشناسان و محققان قرار گرفت.

وی تصریح کرد: یکی از بخش‌هایی که به صورت ویژه مورد بررسی کارشناسی و دقیق قرار گرفت حوزه فرهنگی و اجتماعی بود که در قرارگاه فرهنگی استان توسط صاحب نظران و اندیشمندان این حوزه بررسی و ارزیابی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: در طول سه سالی که درگیر بررسی و تحلیل محتوای این همایش بودیم موضوع و مدل‌های مرتبط را در استان‌های دیگر بررسی کردیم و دریافتیم که عملکرد آمایش سرزمین در استان اصفهان بی نظیر و قابل توجه است.

وی تصریح کرد: در موضوعات مختلف شاهد وجود یک مدل جهانی و کشوری بودیم مانند بهداشت، آب، کشاورزی، اما در مورد فرهنگ یا مدل نداریم یا اگر داشته باشیم متناسب با شرایط فرهنگی ما نبوده و باید بر اساس ارزش‌ها، باورهای دینی و ملی خود اقدام به تعریف مدل و ارائه شاخص کنیم.

قطبی خاطر نشان کرد: مبنای این اقدام تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری و سندهای بالادستی بود که به دقت بررسی شد و در قالب مدل جامعی ارائه شد.

وی به نتایج ارزیابی آمایش سرزمین در حوزه فرهنگی اجتماعی پرداخت و گفت: نوار مرکزی استان وضعیت فرهنگی اجتماعی مناسبی ندارد و این موضوع در غالب استان‌ها عمومیت دارد و به این معنی است که شهرستان‌های به نسبت توسعه یافته به لحاظ اقتصادی و فنی و مهندسی از لحاظ فرهنگی وضعیت مناسبی ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان ادامه داد: در استان‌ها و شهرستان‌هایی که به لحاظ آمار اقتصادی و خدمات بهداشتی و دیگر خدمات عمومی وضعیت خوبی داشته است از لحاظ سرمایه‌های اجتماعی، ارزش‌ها و نگرش‌ها شاخص‌های فرهنگی عمومی رتبه نازل‌تری داشته است.

قطبی اضافه کرد: این امر نشان می‌دهد به موازات ارائه امکانات سخت افزاری به روستاها و شهرها از توجه به مسائل فرهنگی غفلت کرده‌ایم و بی‌توجهی به مهندسی فرهنگی و پیوست‌های فرهنگی هر اقدام باعث شده است با تهاجم و ناتوی فرهنگی مواجه شویم.

وی تأکید کرد: اگر همین رویه ادامه پیدا کند قطعاً در پنج سال آینده شهرستان کاشان از سطح اقتصادی بالاتر و بهتری برخوردار خواهد بود، اما به لحاظ وضعیت فرهنگی و اجتماعی از شرایط بدتری به نسبت پنج سال گذشته مواجه خواهد شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با ارائه راهکارهایی در این خصوص گفت: هشت راهکار برای برون رفت از مشکلات فرهنگی در برنامه آمایش سرزمین ارائه شده است که توجه بیش از گذشته به شهرستان‌های استان در خصوص تأمین اعتبار اقدامات فرهنگی و توجه به منابع انسانی بخشی از آن است.

قطبی افزود: قضاوت کارشناسان در آمایش سرزمین در حوزه فرهنگی این است که در آیین‌های شادمانی نیز بسیار ضعیف و بد عمل کرده‌ایم و به نسبت آیین‌های سوگواری عملکرد مناسبی ارائه نکرده‌ایم و این باعث شده است تا فضای نشاط جامعه را ضعیف نموده و وقتی بستر نشاط سالم و معنوی در جامعه کم شود آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی زمینه ظهور و بروز پیدا خواهد کرد.

وی توجه به آیین‌های معنوی و سالم شادمانی را راهکار دیگری در خصوص برون‌رفت از مشکلات فرهنگی اجتماعی جامعه دانست و ابراز امیدواری کرد با توجه به تمام راهکارهای ارائه شده شاهد ارتقاء روز افزون وضعیت فرهنگی استان باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد