گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

بهره‌برداری از مراتع برزک 9 برابر ظرفیت است

کارشناس مرتع و بیابان اداره منابع طبیعی کاشان گفت: چرا از مراتع ییلاق و قشلاق برزک 9 برابر ظرفیت تولید علوفه است و چنانچه راه حلی برای آن اندیشیده نشود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد از بین رفتن این مراتع خواهیم بود.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، علی خالویی در جلسه دامداران افزود: مراتع یکی از مهم‌ترین و با ارزش‏‌ترین منابع ملی کشور است که بهره‏برداری صحیح توأم با عملیات اصلاح و احیاء آن می‌‏تواند نقش اساسی در جهت حفظ آب و خاک و تأمین نیازمندی‌های کشور در زمینه فرآورده‌های پروتئینی داشته باشد.
 
وی افزود: ظرفیت تولید علوفه مراتع برزک در حال حاضر برای 1200 دام است و بر اساس آخرین ممیزی که در شهریورماه سال 1386 انجام شده مجوز برای چهار هزار رأس دام صادر شده است، اما در حال حاضر بیش از 9 هزار دام از مراتع برزک بهره‌برداری می‌کنند.
 
تغییر کاربری مرتع، کاهش بهره‌برداری

خالویی، تغییر کاربری مراتع به کشاورزی و مسکونی را یکی از دلایل این کاهش ظرفیت دانست و تصریح کرد: اجرای طرح طوبی به خصوص طرح 400 هکتاری نابر باعث کاهش مجوزهای صادر شده در مرتع برزک شد، زیرا در غیر این صورت تمرکز فشار دام بر دیگر مناطق باعث نابودی مرتع خواهد شد.
 
این کارشناس منابع طبیعی اظهار کرد: با اجرای طرح 400 هکتاری نابر باید مجوز بیش از 800 دام از بهره‌برداران مراتع برزک کاسته می‌شد، اما بنا به دلایلی تنها 120 دام کسر شده است.

وی خشکسالی‌های پی در پی طی چندین سال اخیر را نیز یکی دیگر از عوامل کاهش تولید علوفه در مراتع دانست و افزود: تنش‌های آب و هوایی نیز باعث شدت گرفتن تخریب مراتع می‌شود.
 
خالویی دام مازاد در مرتع را به عنوان مهم‌ترین عامل تخریب مراتع دانست و گفت: چنانچه دامداران نسبت به کاهش دام غیرمجاز در مراتع اقدام ننمایند منابع طبیعی ناچار به شکایت و ابطال مجوز و اقدام از طریق مراجع قضایی خواهد شد.
 
خالویی تصریح کرد: مرتع جز انفال و حق بهره‌برداران است، اما به گونه‌ای استفاده کرد که باعث تخریب و نابودی مرتع نشویم و با بهره‌برداری صحیح به درستی به آیندگاه تحویل بدهیم.
 
این کارشناس منابع طبیعی پیشنهاد کرد دامداران کارشناسی را که مورد تأیید آنها است مأمور نمایند تا صحاری را مجدداً ممیزی نموده و ظرفیت دام مرتع را برآورده کنند و بعد از آن به نتیجه احترام گذاشته و دام مازاد خود را از مرتع خارج نمایند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد