گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

گلابگیری فرصتی برای معرفی کاشان

قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان گفت: عدم توزیع مناسب گردشگر در طول سال در کاشان باعث شد اماکن اقامتی با رکود مواجه شوند.
 
محسن فخری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در کاشان، با اشاره به آغاز مراسم گلابگیری کاشان از 15 اردیبهشت تا اواسط خرداد ماه اظهار کرد: وجود بناهای تاریخی، مناسبت‌ها و مراسم مذهبی، این فرصت را برای منطقه کاشان فراهم آورده تا در صورت مدیریت صحیح بتوان از توریسم مذهبی و گردشگری در طول سال بهره‌مند شد.
 
وی در زمینه هماهنگی‌های استقبال از توریسم گلابگیری کاشان اظهار کرد: در نظر داریم با هماهنگی مناسب بین شهرداران، بخشداران و متولیان امر در ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان ابتکار عمل را به دست گرفته و ضمن ارایه خدمات مناسب به گردشگران از فرصت‌های ایجاد شده برای توسعه و پیشرفت منطقه استفاده کنیم.
 
قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان ادامه داد: البته هر برنامه و اقدامی باید شأن فرهنگی منطقه و شهر را مدنظر قرار داده و از افراط و تفریط پرهیز کنیم.
 
فخری تصریح کرد: کاشان خاستگاه شیعیان است و بنابراین باید حساسیت‌های فرهنگی و مذهبی منطقه را مدنظر قرار داده و ضمن توجه به بعد اقتصادی صنعت توریسم و استانداردهای گردشگری، از فرصت به دست آمده استفاده کرد و به معرفی فرهنگ غنی منطقه پرداخت.
 
رشد 15 درصدی اسکان دائم نسبت به سال قبل
 
قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان با اشاره به اسکان مسافران نوروزی خاطر نشان کرد: سهم مدارس از کل اسکان دائم و موقت شهرستان 56 درصد بود و سهم هتل‌ها و مهمانپذیرها نزدیک به پنج درصد گزارش شد و هم‌چنین بخش قابل توجهی نیز در منازل پدری و اقوام و آشنایان اسکان داشتند که در آمار اعلام شده منظور نشده است.
 
فخری نکته حائز اهمیت در این خصوص را رشد 15 درصدی اسکان دائم نسبت به سال قبل برشمرد و گفت: این ظرفیت در طول سال محفوظ است و زیرساخت مهمی در موضوع صنعت گردشگری شهرستان محسوب می‌شود.
 
وی تصریح کرد: آمار اسکان نوروزی در مجموع نسبت به سال قبل نزدیک به 20 درصد کاهش داشته، اما اسکان دائم از رشد 15 درصدی برخوردار است و این رقم نشان می‌دهد ظرفیت‌های اقامتی نسبت به سال قبل افزایش یافته و می‌توانیم از این قابلیت در طول سال استفاده کنیم، البته این امر نیازمند داشتن نقشه راه مناسب و کلان است و هم‌چنین باید افزایش ظرفیت‌های اسکان دائم برای منطقه در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.
 
استفاده از ظرفیت‌های اسکان موقت شهرستان

قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان ایجاد کمپینگ اقامتی در پارک شهر و پارک لاله تحت نظارت شهرداری کاشان با محوریت بخش خصوصی را اقدام دیگری در این خصوص دانست و افزود: این مکان‌ها با استقبال 10 درصدی میهمانان نوروزی مواجه شد.
 
فخری استفاده از ظرفیت‌های خانه استیجاری به صورت کنترل شده و با ارایه و استفاده از 20 حسینیه را بخش دیگری از ظرفیت‌های اسکان موقت گردشگران کاشانی دانست و تصریح کرد: استفاده از حسینیه‌‌ها در کاشان اقدام متفاوتی در کشور بود که در زمان‌ بارندگی از آن‌ها استقبال خوبی ‌شد.
 
وی افزود: باید ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان را از حالت انفعالی خارج نموده و به طرف سیاست‌گذاری‌های کلان در زمینه مباحث گردشگری سوق دهیم.
 
فخری تصریح کرد: در بعضی از استان‌های کشور کارگروهی تحت عنوان گردشگری تشکیل شده که به ریاست معاونت عمرانی و با عضویت دستگاه‌های مرتبط اقدام به سیاست‌گذاری در این خصوص می‌کند، در کاشان نیز ستاد خدمات هماهنگی سفر با توجه به وظایف و اختیاراتی که دارد می‌تواند این رسالت را به دوش کشیده و از افزایش بوروکراسی اداری پرهیز کند
 
قائم مقام ستاد هماهنگی خدمات سفر کاشان ادامه داد: برداشت عمومی از ستاد خدمات هماهنگی سفر شهرستان، اقدامی موقت و منفعل است و باید این نگاه را تغییر داده و از یک اقدام صرفاً هماهنگ کننده به سیاست‌گذار تغییر رویکرد دهیم. البته این امر با دعوت از اعضای مدعو و کارشناسان و صاحب نظران می‌تواند پررنگ‌تر شود.
 
دعوت از صاحبان اندیشه برای ارتقاء اقتصاد و فرهنگ
 
فخری با اشاره به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: جلب مشارکت بخش خصوصی و استفاده از سرمایه گذاری خیرین در تامین زیرساخت‌های گردشگری نیازمند عزم جدی است تا بتوانیم از ظرفیت‌های این بخش در شهرستان جهت ارتقاء اقتصادی و فرهنگی منطقه کمک بگیریم.
 
فخری از خبرنگاران، اصحاب رسانه، صاحب نظران و اندیشمندان شهرستان و منطقه دعوت کرد تا با اظهار نظر، نقد و پیشنهاد، مسؤلان را در خصوص تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص پویایی اقتصاد و فرهنگ منطقه و شهرستان یاری کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد