گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

طرحی برای شورای اسلامی شهرستان

کار گروهی معجزه می کند. وقتی همه اعضای شورا دست در دست هم برای آبادانی شهر و روستا تلاش می کنند همه چیز دست یافتنی می شود. افق های دوردست روشن می گردد. نور امید در چشمان مردم برق می زند و خداوند از این جماعت راضی می گردد. ولی تجربه کار جمعی و شورا در ایران تجربه موفقی نیست. گویا کارگروهی را از کودکی نیاموخته ایم. گویا سال ها وقت لازم است تا با خطا و آزمون سرمایه های مردم را به هدر دهیم.
شیوه نامه که پیش روست تلاش دارد مکانیزم کار گروهی را با توجه به واقعیت های موجود و توانمندی اعضا تعریف کند. باید گفت شاید این شیوه نامه در جایی دیگر جور دیگر باید تدوین گردد و  قطعاً خالی از اشکال نیست که به مرور و نظر صاحبان اندیشه قابل حل و رفع است.
در این شیوه نامه مطالبات مردمی براساس نظرسنجی و توجه به اصول قانون اساسی رصد شده و بر 20 محور تفکیک گردیده است. این محورها در 10 گروه طبقه بندی شده است. تعداد طبقات طرح متناسب با تعداد اعضای شوراست چه بسا که برای شورا با اعضای کمتر و یا بیشتر می توان طبقات را کم و بیش نمود.
واقعیت موجود نشان از آن دارد که برای فعالیت های شورای شهرستان اعتبار ریالی مشخصی منظور نشده و به نوعی ساز و کار تحقق وظایف این شورا در اختیار این نهاد نوپا قرار نگرفته است.
شورا در صورتی موفق به وظایف قانونی خود خواهد بود که با استفاده از فناوری های نوین و طراحی مکانیزمی پویا از قابلیت های فردی اعضا بهره مند شده و با کمترین هزینه بهترین عملکرد را ارائه نماید.
این طرح بر اساس واقعیات موجود کمیته هایی تخصصی پیشنهاد می کند که هر یک از اعضا شورای شهرستان  مسئولیت آن را به عهده گرفته و با استفاده از  توانمندی های شخصی اقدام به مطالعه ، تحلیل و پیگیری امور مرتبط نموده و نتیجه را به صورت ارائه طرح در صحن علنی شورای مطرح و در صورت تصویب به شورای فرادست و سازمان های مرتبط پیشنهاد می دهند.  

برای دانلود سند راهبردی و شیوه نامه روی سند راهبردی و شیوه نامه تقسیم کار شورای شهرستان کلیک کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد