گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

سخنی با «رسول یاحی»

کاشان نیوز: نوشته حاضر یادداشتی است که امید و ناامیدی را همزمان تداعی می‌کند، «امید»ی که هنوز به آبادانی کاشان وجود دارد در مدیران ارشد استان جستجو می‌شود و «ناامیدی» از مدیرانی که اکنون در کاشان بر مسند کارها نشسته و زمام امور را بدست دارند. باشد که بارقه اندک امیدی که هست کارساز باشد و نگاه‌ها را به سوی تهران متوجه نکند!

کاشان نیوز: بالاخره بعد از ۶ ماه و چند روز، طلسم معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان اصفهان شکسته شد و ماحصل توافق «رحمان فضلی» و «رسول زرگرپور»، «رسول یاحی» شد که در این مسند مهم استقرار یافت.
این تأخیر نشان از آن دارد که دولت تدبیر و امید قرار است از آن طرف بام سیاست افتاده و با تأخیر غیرقابل توجیه در معرفی مسئولیت‌های کلیدی، کار‌ها را در هوا معلق نگه دارد.
در این مدت، مسئولان ریز و درشت شهرستان‌های استان اصفهان دل به کار ندادند و به قول امام جمعه کاشان چون بیماری در احتضار، چشم در راه فرشته تغییر، صبح را به شب و شبانگاه را به صبح رسانیدند.
کاشانِ مدعی استان نیز از این آفت به دور نبود و به شهر شایعه‌ای هر روز و هر لحظه فرشته، بر گوش مردم و مسئولین نغمه تغییر و بشارت صبح امید سر می‌داد و همگان را به افقی روشن دلخوش می‌کرد، ولی نه از تغییر خبری شد و نه از اصلاح اوضاع.

حق کاشان را به صورت شایسته ادا کنید
گفته می‌شود انتخاب فرمانداران شهرستان‌ها بعد از مشخص شدن مسئولیت معاونت سیاسی استانداری معین می‌گردد. اکنون این انتخاب و انتصاب به خیر و خوشی انجام شده و بالتبع با تدبیر جناب «یاحی» فردی به عنوان فرماندار شهرستان ویژه کاشان معرفی خواهد شد ولی بد نیست قبل از هر گونه اقدام و از سر خیرخواهی مطالبی عنوان گردد.
صد البته در این مقال و مجال نمی‌گوییم؛ حرفی را که مرد و زن، پیر و جوان و مسئول و غیر مسئول در کاشان فریاد می‌زند که مرکز استان حق کاشان را به صورت شایسته ادا نمی‌کند، بلکه تنها کلامی به مسئولان ارشد استان متذکر می‌شویم که لحظه‌ای کاشان را نه شهری مدعی استان شدن بلکه قطعه از زمین ایران اسلامی دانسته و اعتلا و پیشرفت آن را آبروی نظام در نظر گرفته و از این منظر برای آن تعیین تکلیف نمایند.
بدین منظور لازم است برای اینکه انتصاب‌ها بر معیار درست مشخص گردد کمی شرایط و اوضاع سیاسی این منطقه جغرافیایی را بازخوانی نموده و با شناسایی نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدید‌ها و با اشراف کامل از اوضاع تصمیم گیری نماییم.

بی‌توجهی به سهم خواهی افراد و گروه‌ها
قطعاً در هر دولتی افرادی هستند که مدعی سهم خواهی بوده و آراء مردم را به خود و جریان وابسته به خود نسبت می‌دهند. آنان از هرگونه اقدامی فروگذار نکرده و خود را بر آب و آتش می‌زنند تا به اهداف، سلایق و نظرات خود جامه عمل بپوشانده و از نتایج آن برخوردار گردند.
شک نداریم مسئولان دولت تدبیر و امید که با کوله باری از تجربه عهده‌دار مسئولیت شده‌اند با دوری جستن از آزمون و خطا، درخواست‌های این چنینی رد نموده و آن گونه عمل خواهند کرد که خدا و خلق خدا را خوش آید و مردم و نظام از برکات آن بهره‌مند گردند.

احترام به ذخایر معنوی شهرستان
موضوع بعدی دغدغه‌هایی است که افراد ذی‌نفوذ و معتمدان مورد وثوق مردم نسبت به سرنوشت شهرستان کاشان دارند.
بر کسی پوشیده نیست موفقیت مسئولان شهرستان در خدمت رسانی بیشتر و بهتر به مردم منطقه در گرو تکریم به بیت شخصیت‌های مذهبی و علما اعلام، خاصه آیت الله یثربی و امام جمعه کاشان آیت الله نمازی،  دو شخصیت موثر در انتخابات شورای اسلامی می‌باشد تا در سایه آن و حرکت بر مدار قانون باعث پیشرفت روزافزون منطقه و شهرستان گردد. بی‌شک هر اقدامی که جمع نظرات این بزرگواران را مورد توجه قرار ندهد خواه ناخواه باعث فرصت سوزی بیش از پیش خواهد شد.

نظرات نماینده مردم در تصمیم گیری لحاظ شود
مردم شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل از نعمت نماینده‌ای برخوردار می‌باشند که به جد، دلسوز و پیگیر رفع مشکلات مردم حوزه انتخابیه می‌باشد. حاضر شدن در تمامی مناطق حوزه انتخابیه و سرزدن به مردم و شنیدن مشکلات آنان از نزدیک به صورت مستمر و مکرر از خصوصیات برجسته این شخصیت کم نظیر است.
پرواضح است که تیمسار منصوری در این جایگاه تنها دل مشغول خدمت به نظام و مردم شریف می‌باشد و کوچک‌ترین شائبه، شک و شبهه‌ای بر اخلاص وی وارد نیست ولی به نظر می‌رسد مسئولان اجرایی استان نسبت به نظرات اصلاحی وی قائل به ترتیب اثر نمی‌باشند.
آگاهیم که طبق اصل تفکیک قوا، نمایندگان مجلس نباید در مسائل اجرایی دخالت کنند ولی واقعیت آن است که مردم برای رفع مشکلات شهر و منطقه خود بیش از آنکه به فرمانداری و سازمان‌های اجرایی مربوطه مراجعه کنند به سراع نماینده خود در مجلس شورای اسلامی رفته و برای حل آن طلبکاری می‌نمایند. که البته از جمله علل شدت یافتن این مسئله، کم توجهی مراجع فوق به خواسته‌های مردمی نیز هست.
اما اکنون که نماینده مردم از سردلسوزی پیگیر حل مشکلات مردم هست، بهتر نیست مسئولان اجرایی استان و شهرستان نیز دغدغه‌های ایشان را مورد توجه قرار داده و با هم افزایی قابلیت‌ها به قطار پیشرفت و توسعه منطقه و کاشان شتاب بیشتر دهند.

بی‌آبی منطقه مورد توجه قرار گیرد
بی‌آبی یکی از مهم‌ترین مشکلات شهرستان کاشان است. میلیارد‌ها تومان برای انتقال اندکی از آب زاینده رود به کاشان هزینه شده است اما اکنون مسئولان ارشد اصفهان مدعی هستند آبی ندارند تا عطش مردم کویر را فرونشانند. مشکلی نیست. آب ندهند! ولی حداقل آن است که فرمانداری منصوب کنند که بحران آب کاشان را بشناسد. بداند قرار است افت منابع زیرزمینی چه فاجعه برای این منطقه رقم بزند. بداند روز به روز کیفیت آب‌های زیرزمینی بد‌تر شده و هجوم آب‌های شور به طرف آب‌های شیرین وضعیت را حاد‌تر می‌نماید.
شخصی را به عنوان فرماندار منصوب کنند که برای برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی چاره‌ای بیندیشد. کشاورزی در شهرستان را محدود کند. برای تأمین آب شرب مردم اقدامی انجام بدهد و در یک کلام همانگونه که با انتخاب رسول زرگرپور متخصص در امور آب نشان داده شد برای مشکلات آب اصفهان اهمیت قائل هستند برای کاشان نیز این امر را مورد توجه قرار دهند.

پروژه‌هایی به منظور تسهیل ترافیک شهری مورد توجه قرار گیرد
مردم کاشان در سفر به استان اصفهان و با دیدن هر پلی که در آنجا اجرا شده است ناخودآگاه به این موضوع می‌اندیشند که آیا اعتبار پل‌های چند طبقه مرکز استان با پرداخت نشدن حق کاشان و دیگر شهرستان‌ها تأمین گردیده است؟ قطعاً مسئولان متدین استان راضی به این موضوع نیستند که از حق و حقوق مردم مناطق دور از مرکز ستانده شود و در مرکز هزینه گردد.
ترافیک بیش از حد در خیابان‌های تنگ و باریک شهرستان کاشان نیازمند بلندنظری مدیرانی است که با اجرای پروژه‌های کلان و علمی فکری برای رفع آن نموده و زندگی را بر مردم آسان نمایند. اقدام این گونه پروژه‌های بزرگ نیازمند تأمین اعتبار ملی است که با گذر از استان محقق می‌گردد.
توجه به امکانات رفاهی و زیرساختی در شهرستان‌های استان به صورت غیرمستقیم به نفع مرکز استان بوده و جلوی مهاجرت مردم از شهرهای کوچک به مرکز استان را می‌گیرد. به این ترتیب هزینه در شهرهای شهرستان به مانند سرمایه گذاری برای مرکز استان تلقی می‌گردد.

گردشگری کاشان نیازمند نگرش نوین می‌باشد
کاشان شهرستان بی‌نظیری است که از بسیاری از جاذبه‌های گردشگری برخوردار می‌باشد. سر و سری در گل‌های محمدی در کوهستان داشته و دامن در کویر می‌گشاید تا گردشگر به راحتی فصول متعدد را در چند کیلومتری به نظاره نشسته و آبادی و شهرت و سربلندی کشورمان در این حوزه نیز رقم اندکی را سهیم گردد.
عطر گل‌های محمدی شهرهای قمصر، برزک و نیاسر در شهرستان کاشان انسان را از خود بی‌خود نموده و در دامنه سیلک مبهوت تمدن هفت هزار ساله می‌کند که آثار بسیاری از آن توسط گریشمن کشف و در موزه باغ فین کاشان ثبت و ضبط و به معرض دید همگان قرار گرفته است.
بادگیر خانه‌های پرشمار تاریخی نظیر طباطبایی‌ها، بروجردی‌ها، تاج، احسان، هنرمندان و بسیار دیگر در کاشان نشان از آن دارد که در اوج گرمای طاقت فرسای این شهر کویری زیرزمین‌های خنکی پیدا می‌شود که راحت روح و آسایش جسم و جان است.
جاذبه‌های این منطقه در این مقال نمی‌گنجد ولی به خدمت گرفتن مدیران ارشد شهرستان که معتقد به بهره گیری از این گنج بی‌نظیر در جهت رونق اقتصادی منطقه شود در عهده و وظیفه مدیران ارشد استان می‌باشد.

تکلیف خود را با کشاورزی کاشان مشخص کنیم
بسیار گفته شده است که کاشان از بی‌آبی در رنج است. همایش‌های ریز و درشت بحران آب برگزار می‌گردد. میلیارد‌ها تومان صرف انتقال آب از دوردست به منطقه می‌شود ولی در جهت مخالف آن مسئولانی در حوزه کشاورزی منصوب می‌شوند که در معیت فرماندار ستاد توسعه کشاورزی تشکیل می‌دهد.
متولیان آب، اساتید دانشگاه و صاحب نظران در طول سال فریاد می‌زنند که برداشت ثانیه‌ای ۱۳هزار لیتر از منابع زیرزمینی در دشت کاشان و هدر دادن پای محصولاتی که توجیه اقتصادی ندارد کاری بس عبث و نادرست است ولی چنانچه فرماندار معتقد به این امر نباشد تمام این اظهارات در حد حرف می‌ماند و بس.

انتخاب فرماندار بومی با اهمیت است
اگر به کرات گفته می‌شود که کاشانی‌ها فرماندار بومی می‌خواهند نه از سر این است که آرزو به دل باشند تا فرمانداری از شهر خودشان بر اینجایگاه تکیه زند بلکه معتقدند کسی که کاشانی باشد قطعاً با موارد فوق الذکر به خوبی آشنا بوده و در تصمیم گیری‌ مصالح شهر را بر اساس آن مورد توجه قرار خواهد داد.
تا کنون گزینه‌های متعددی که از طریق رسانه‌ها و افراد دلسوز و علاقمند مطرح شده اند، ضمن اینکه متخصص و صاحب تجربه هستند کاشانی بوده و بر فرصت‌ها و تهدیدهای فراروی پیشرفت شهر به خوبی آشنا می‌باشند.
در این میان پای اسامی تنی چند از این افراد خواه ناخواه به رسانه‌ها باز شده است که می‌توان به این افراد اشاره کرد: علی اصغر قانع از آبفای تهران، علیرضا پورعسگری عضو شورای اسلامی شهر کاشان، ابوالفضل صدرائیه مدیر کل آبفای استان سیستان و بلوچستان، محسن فخری معاون امور عمرانی و فنی فرمانداری ویژه شهرستان کاشان، محمود تولایی مدیر اداره بازرگانی، ابراهیم تفرشی رئیس اسبق جهاد کشاورزی کاشان.
اکنون مردم کاشان منتظرند کسی را بر مسند عالیترین مقام دولت در شهرستان کاشان ببینند که ضمن اشراف به مسائل شهرستان در طول چهار سال آینده بهترین اقدامات را درجهت پیشرفت منطقه انجام داده و صفحه ماندگار در تاریخ کاشان به یادگار گذارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد