گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

چاه‌های جذبی فاضلاب تهدیدی برای آب شرب کاشان



عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان گفت: چاه‌های تأمین آب شرب و بهداشتی شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل و شهرهای تابعه در محل‌هایی حفر شده است که چاه‌های جذبی فاضلاب در آن قرار دارد.


حسین خراسانی‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: نزدیکی چاه‌های جذب فاضلاب و چاه‌های تأمین آب شرب منطقه کاشان و نفوذ آلودگی‌های چاه‌های جذبی به سفره‌های آب زیر زمینی باعث بروز خسارت جبران‌ناپذیری شده است.


وی افزود: از نشانه‌های این خسارت افزایش میزان نیتریت و نیترات‌ها در آب مصرفی مردم این منطقه است که تقریباً به حداکثر مجاز خود رسیده است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: با توجه به این موضوع تکمیل و بهره‌برداری از ظرفیت نهایی پروژه شبکه فاضلاب شهری کاشان ضروری و با اهمیت است که باید هر چه سریع‌تر عملیاتی شود.

خراسانی‌زاده اذعان داشت: برای تحقق این امر علاوه بر کمک‌های دولت، همیاری همه نهادهای متولی امور شهری لازم و اجتناب‌ناپذیر است.

وی در تشریح علل و ضرورت تصفیه فاضلاب شهری گفت: فاضلاب باید قبل از این که در مرحله نهایی به آب‌های پذیرنده و یا محیط دفع شود تصفیه شده تا بیماری‌های واگیر ناشی از آلودگی‌های فاضلاب مهار و بهداشت عمومی تأمین شود.

خراسانی‌زاده حفظ منابع آب، از طریق عدم آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی و در صورت امکان استفاده مجدد از بخش عظیمی از آب مصرف شده برای مصارف خاص نظیر فعالیت‌های کشاورزی و پرورش آبزیان را نیز از دیگر ضرورت‌های تصفیه فاضلاب ذکر کرد.

این استاد دانشگاه با انتقاد از متولیان امر در تأخیر اجرای این پروژه زیست‌محیطی بیان داشت: برخلاف همه ضرورت‌ها مطالعه طرح و عملیات احداث شبکه جمع‌آوری و تأسیسات تصفیه فاضلاب برای شهر کاشان با تأخیری غیر قابل توجیه روبرو بوده است اما طی سال‌های اخیر با پیگیری مسئولان امر این فرآیند از شتاب بیشتری برخوردار شده است.

خراسانی‌زاده تصفیه‌خانه فاضلاب شهری واقع در صاحبقراینه تهران را به عنوان نخستین تصفیه‌خانه احداث شده و تصفیه‌خانه اصفهان را به عنوان بزرگ‌ترین تصفیه خانه کشور نام برد و افزود: تصفیه‌خانه‌های اصفهان به لحاظ بزرگی مهمترین تصفیه‌خانه‌های احداث شده در ایران است که قدیمی‌ترین آنها درسال 1345 شروع به کار کرده است.

وی افزود: در سال 1376 جمعیت زیر پوشش تصفیه‌خانه‌های فعال در اصفهان حدود 70 درصد بوده است که با گسترش شبکه جمع‌آوری جمعیت بیشتری از ساکنان اصفهان را تحت پوشش قرار داده است.

خراسانی‌زاده در زمینه سابقه اجرای شبکه فاضلاب شهری و احداث تصفیه‌خانه در جهان ابراز داشت: شیوع بیماری وبا ناشی از آلودگی فاضلاب شهری باعث شد در سال در سال 1832 طرح انجام اصلاحاتی برای مشکل فاضلاب لندن توسط کمیسیون فاضلاب لندن مورد توجه قرار گرفته و با فراگیر شدن بیماری وبا و افزایش مرگ و میر در 1849 سرانجام پارلمان انگلیس طرح شبکه فاضلاب لندن را تصویب کرد.

وی یادآور شد: البته بیماری وبا در فاصله زمانی پیشنهاد طرح توسط کمیسیون فاضلاب لندن تا تصویب پارلمان انگلیس باعث از بین رفتن 25 هزار نفر از ساکنان این شهر شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان فعالیت‌های جان اسنو و همکارانش را در این زمینه با اهمیت دانست و گفت: آنها با تحقیقات گسترده خود به این نکته پی بردند که علت وبا وجود ذرات بخار و آلودگی در هوا نیست بلکه عامل اصلی بیماری، آلودگی آب آشامیدنی شهر لندن ناشی از فاضلاب شهری است.

وی متذکر شد: انتظار می‌رود با اجرای شبکه فاضلاب شهری کاشان و بهره‌برداری از این پروژه بزرگ زیست محیطی بتوان بهداشت عمومی را ارتقا بخشیده، سفره‌ها و منابع آبی زیرزمینی را از آلودگی نجات دهیم.


ایلنا: ضرورت همکاری همه مدیران شهری در اجرای شبکه فاضلاب کاشان

باشگاه خبرنگاران جوان:  نفوذ آلودگی چاههای جذبی در منابع زیرزمینی کاشان به بالاترین حد خود رسیده است

خبرگزاری فارس: چاه‌های جذبی فاضلاب تهدیدی برای آب شرب کاشان

ایمنا: نیترات و نیتریت در آب مصرفی مردم کاشان به حداکثر رسیده است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد