گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

از پژوهشگران آب حمایت می‌کنیم


معاون آبفای کاشان:
از پژوهشگران آب حمایت می‌کنیم
 واحد تحقیقات شرکت آب و فاضلاب کاشان آمادگی دارد از پژوهشگرانی که در زمینه آب و بحران آب،پروژه های تحقیقاتی و کاربردی ارائه نمایند، حمایت و پشتیبانی کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا معاون برنامه ریزی و منابع انسانی آبفای کاشان  ضمن تبریک هفته پژوهش با اعلام این خبر گفت: تحقیقات و استفاده از فنآوری های نوین زیربنای توسعه اقتصاد پایدار در کشورها محسوب می شود و سرمایه گذاری در این حوزه نتایج مفیدی به همراه خواهد داشت.

 "محمد مسافری" با بیان این که بحران آب در دشت کاشان، افت آب در منابع زیرزمینی و کاهش کیفیت آب زنگ خطر را برای زندگی در این منطقه به صدا درآورده است، تأکید کرد: وقت آن رسیده است تا همه اندیشمندان و صاحب نظران، محققان و دانشمندانی که قلبشان برای این مهد تمدن می تپد به موضوع ورود پیدا کرده و طرح های تحقیقاتی خود را جهت برون رفت از مشکلات موجود تعریف و ارائه نمایند.

این مقام مسئول هفته پژوهش را تلنگری به مجامع دانشگاهی دانست تا نتایج کاربردی بودجه های تحقیقاتی خود را در زمینه حل مشکلات جامعه رصد کرده و ضمن آسیب شناسی مسیر و نقدپذیری عملکرد تحقیقاتی خود را اصلاح و با قدرت بیشتر ادامه مسیر دهند.

وی با بیان این که آبفا تا کنون از کلیه طرح های تحقیقاتی در این زمینه حمایت کرده است، یادآور شد: بسیاری از اطلاعاتی مهم و استراتژیک که امروز در اختیار مدیران و کارشناسان منطقه قرار دارد، ریشه در پروژه هایی دارد که توسط آبفا حمایت شده و به نتیجه رسیده است.

"مسافری" بیلان منفی منابع زیرزمینی را حاصل تحقیقات دانست و گفت: کاهش سالانه 40 میلیون مترمکعب از ذخایر زیرزمینی موضوع ساده ای نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم بلکه فاجعه ای بس عظیم است که زیرگوش مدیران منطقه شمارش معکوس یک بحران زیست محیطی را آغاز نموده است.

وی کاهش سالانه آب در منابع زیرزمینی را بیش از مصرف شرب همه شهروندان دو شهرستان کاشان و آران و بیدگل دانست و گفت: مصرف بی رویه آب از طریق چاههای کشاورزی و بهره وری بسیار پایین در این حوزه موضوع مهمی است که چنانچه مورد توجه مجامع دانشگاهی قرار نگیرد آینده ای تیره و تار برای این سرزمین رقم خواهد زد.

معاون برنامه ریزی و منابع انسانی شرکت آّبفا با بیان این که انعقاد تفاهم نامه تحقیقاتی با دانشگاهها و مجامع علمی در این راستا انجام شده است، گفت: تأسیس پژوهشکده آب با همکاری دانشگاه کاشان و مرکز تحقیقات آب و فاضلاب با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان بر این مدار محقق شده است.

مسافری تصریح کرد: زمان آن رسیده است تا تحقیقات را از داخل قفسه ها و ویترین های دانشگاهی بیرون بیاوریم و برای رفع مشکلات حاد منطقه استفاده کاربردی نماییم.

وی ابراز امیدواری کرد هرچه زودتر نتایج تحقیقات کاربردی پژوهشگران و محققان منجر به برون رفت از بحران آب دشت کاشان و رسیدن به یک زندگی سالم و با نشاط در منطقه گردد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد