گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

دومین جلسه تدوین سند چشم انداز برزک

دومین جلسه از برنامه ریزی سند چشم انداز برزک با حضور اعضای شورای اسلامی، شهردار، مشاور شهردار در تدوین برنامه استراتژیک و مدیران شهرداری در سالن جلسات شهرداری برزک برگزار شد.
مهندس غلامرضا رفیعی در این جلسه گفت: شورا معتقد به ضرورت تدوین برنامه استراتژیک و سند چشم انداز برای شهر برزک است و از اینرو به محض شروع به کار رسمی شورا طراحی برنامه جامع توسعه برزک را مدنظر قرار داد و می توان گفت انتخاب شهردار بر اساس این تفکر انجام شد.
وی افزود: شورا در ابتدا در نظر داشت از طریق انجمن فرهیختگان اقدام به تدوین سند چشم انداز برزک نماید ولی در جمع بندی نهایی به این نتیجه رسید که بهترین کار پیمودن این فرآیند از طریق ظرفیت های شهرداری و با محوریت شهردار است.
مشاور شهردار در تدوین سند چشم انداز نیز به تشریح وظایف کمیته ها پرداخت و گفت: اولین اقدام هر کمیته آن است که مشخص کند کجاییم و به کجا می خواهیم برویم، توانمندی ها را شناخته و فرصت ها و تهدیدهای توسعه ای شهر را مد نظر قرار دهیم.
مهندس حسینی افزود: آرزو و امید دو مقوله به هم پیوسته است، آرزو چیزی است که ما می خواهیم و هرچه آرزو،‌ تحقق یافتنی تر باشد؛ امیدمان برای رسیدن به آن بیشتر خواهد شد.
وی یادآوری کرد: برنامه استرتژیک یک فرآیند عُقلایی از جمع نظرات است که می باید دائم بازنگری شده و انحرافات آن شناسایی و برای پویایی آن نیازمند اصلاح است.
تحلیل:
تدوین برنامه شهری یک امر تزئینی نیست و اضافه بر این دستاویزی نیز برای علمی نمودن سلیقه های مدیران نیز محسوب نمی شود. از اینرو اشراف بر کاری که می کنیم یک ضرورت است. حس کردن فرآیند تدوین برنامه و سند راهبردی یک استعداد است که با مطالعه و تمرین به دست می آید. برای دست یافتن به چنین آرمانی می بایست در کنار دانستن تئوری به موارد ذیل نیز توجه نمود:
1- کجاییم. دانستن شرایط موجود بر اساس مستندات متقن امری مهم و ضروری است که تنها از طریق تسلط به آمار و ارقام به دست می آید. شرایط موجود موضوع ساده ای نیست که تنها با اتکا به نظرات درست یا نادرست شهروندان مورد استناد قرار گیرد.
2- اصول حاکم بر هر حوزه ریشه در رفع نیازها، توجه به فرصت ها و تهدیدهای هر منطقه دارد که می بایست مورد توجه کارشناسان هر حوزه قرار گیرد.
3- آشنایی با قوانین در هر بخش، برنامه ریزی را در چارچوب صحیح هدایت می کند.
4- اشراف به کار کارشناسی در کنار نظرات مردمی ، مدیران را در مسیر درست هدایت نموده و از انحراف جلوگیری به عمل می آورد.
5- تعریف شاخص های واقعی برای هر حوزه امری سلیقه ای نیست و می بایست بر اساس معیارها علمی و متناسب با منطقه تعیین گردد.
6- چشم انداز بر اساس واقعیت ها و با توجه به اصول و با در نظر گرفتن فرصت ها و تهدیدها و جمع نظرات مردمی و کارشناسان تعریف و نهایی می گردد.
7- قدم با اهمیت و نهایی تعریف پروژه های کاربردی،‌اولویت بندی آنها برای ارتقا شاخص ها تعریف شده و رسیدن به چشم انداز مطلوب می باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد