گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

آسیب‌های رسانه

شماره 40 ماهنامه بهشت پنهان منتشر شد
داشتن بینش مطبوعاتی و نقشه راه برای مدیر رسانه با اهمیت است


پورتال خبری کاشان : شماره 40 ماهنامه فرهنگی اجتماعی بهشت پنهان با مطالب مختلف در حوزه شهرستان کاشان و آران و بیدگل منتشر شد.
    
به گزارش پورتال خبری کاشان سردبیر ماهنامه بهشت پنهان با اعلام این خبر گفت: این مجموعه رسانه‌ای توانسته است علی رغم مشکلات موجود به حضور مطبوعاتی خود ادامه داده و به انتشار اخبار و تجزیه و تحلیل موضوعات شهری و منطقه بپردازد.
عبدالمجید رفیعی به تشریح مشکلات فراروی رسانه پرداخت و گفت: بخشی از این مشکلات سراسری است و فعالان رسانه در سطح کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند ولی بیشتر آن مخصوص فضای رسانه‌ای شهرستان است که می‌توان به مشکلات درون صنفی و نگرش مسئولین به رسانه اشاره کرد.
 
این فعال رسانه با بیان این که نمی‌توان واقعیات را نادیده گرفت افزود: قدم اول در رفع مشکلات و اصلاح وضعیت رسانه در سطح شهرستان شروع از خود است و افرادی که در این حوزه دغدغه دارند تا خود را اصلاح نکنند اوضاع فعلی تغییر نخواهد کرد.
 
سردبیر ماهنامه بهشت پنهان بی‌توجهی به اخلاق روزنامه‌نگاری و رعایت نکردن اصول حرفه‌ای را دو آفت مهم حوزه رسانه در شهرستان دانست و تصریح کرد: تا زمانی که انحصار رسانه در دست معدودی از افراد باقی بماند و نیروهای تازه‌نفس و با انگیزه وارد عرصه نشوند، نمی‌توان امیدی به اصلاح داشت.
 
وی افزود: برخی از همکاران مطبوعاتی گاهی در راهروهای دادگستری در مقام شاکی و متهم روز را به شب رسانده و رعایت جایگاه خود را نمی‌کنند و روزی دیگر در مدح هم قلمفرسایی کرده و ره به بیراهه می‌برند. برخی نگاه معیشتی به این حوزه داشته و بعضی یک پا در اطلاعات نادرست و قدم در تخریب دیگران بر می‌دارند.
 
رفیعی یادآور شد: افرادی که باید خود در عرصه تعمیق فرهنگ گفت و گو و بالابردن آستانه تحمل جلودار باشند؛نه گوشی برای شنیدن دارند و نه تحملی برای نظر مخالف و تا فرصتی به دست آید ساعت‌ها افاضه فضل کرده و آسمان و ریسمان را بر هم بافته و در تمامی عرصه‌ها صاحب‌نظر می‌شوند.
 
وی بی‌توجهی به حقوق مادی و معنوی صنفی، روی دست هم نگاه کردن، تقلید‌های کور و نابجا و کپی‌برداری‌های گسترده را از دیگر آفت‌های دامن‌گیر این عرصه برشمرد و اذعان داشت: رسانه، دریای کار است و من تعجب می‌کنم چرا برخی نشسته‌اند تا ببینند دیگری چه می‌کند تا دنبال کار او را بگیرند.
 
رفیعی افزود: این روش و نگاه موجود است که بعضی از رسانه‌ها را به تابلو اعلاناتی تبدیل کرده تا هر رهگذری بر آن اعلانیه‌ای بچسباند.
 
وی داشتن بینش مطبوعاتی و نقشه راه را برای مدیران رسانه با اهمیت توصیف کرد و گفت: رسانه یک هدف نیست که به هر قیمتی به آن بپردازیم و هر مطلب و هر حرفی را بازنشر کنیم. رسانه ابزاری است که در خدمت استراتژی تعریف شده مدیر رسانه به کار گرفته می‌شود تا ضمن حفظ اصول اخلاقی و حرفه‌ای باعث بالندگی بیش از پیش جامعه شود.

رفیعی با تأکید بر «نقد» به عنوان موتور محرکه یک رسانه یادآور شد: نباید نقد را با ناسزا دادن و تخریب کردن و از هر دری و هرجایی سخنی گفتن اشتباه گرفت و اگر مسئولی معترض شد آنوقت با یک قیافه حق به جانب بگوییم آی داد و بیدا که فضای رسانه‌ای بسته است و اجازه حرف زدن به کسی داده نمی‌شود.
 
این فعال مطبوعاتی برگزاری جشنواره‌ مطبوعاتی در سطح شهرستان را قدمی ارزنده در شناسایی نقاط ضعف و مثبت فضای رسانه‌ای دانست و گفت: این جشنواره‌ها در صورتی مفید است که فعالان رسانه را به تلاش بیشتر رهنمون شود و چنانچه بر تکبر و جاه‌طلبی‌مان بیفزاید آنوقت است که باید شاهد ناهنجاری‌های بیشتری در فضای رسانه‌ای باشیم.
 
رفیعی یادداشت نویسی را آفت دیگر رسانه عنوان کرد و گفت: برخی صرفاً با داشتن قلمی برای نوشتن یادداشتی نویسی را ابزاری ساخته تا در تمامی حوزه‌ها ورود پیدا کرده و با زیرپا گذاشتن اصول اولیه اخلاقی همه چیز را به سخره گرفته و بادی بر غبغب انداخته و خود را روزنامه‌نگار معرفی کنند.
 
وی افزود: در اصول حرفه‌ای روزنامه‌نگاریجایی برای «یادداشت نویسی» یک خبرنگار نمی‌توان یافت. خبرنگار در موضع قضاوت نیست و گزارشگری است که با رعایت بی‌طرفی به انعکاس رخدادهای جامعه می‌پردازد.
 
رفیعی افزود: در اصول حرفه‌ای  به درستی گفته می‌شود اگر رسانه به «خبر» زنده است با «گزارش» و «مصاحبه» نفس می‌کشد.
 
این فعال رسانه نگرش مسئولین به رسانه را روی دیگر سکه عنوان داشت و افزود: فضای رسانه‌ای موجود نگاهی متناسب با خود به همراه دارد. نگاهی که امروز به خبرنگار به عنوان نماینده رکن چهارم دموکراسی وجود دارد شایسته این جایگاه نیست و ریشه آن را می‌بایست در خود جست.
 
وی با بیان این که برخی از مسئولین قابلیت‌های این جایگاه را درک نکرده‌اند گفت: وقتی نام رسانه، مچ‌گیری را برای یک مسئول تداعی می‌کند نباید انتظار حمایتیاز سوی مسئولین داشت.
 
سردبیر ماهنامه بهشت پنهان ابراز امیدواری کرد زمان به مرور مشکلات این عرصه را رفع کرده و چشم‌انداز روشنی پیش‌روی اصحاب رسانه قرار دهد.

نظرات 3 + ارسال نظر
محمد فاضل چهارشنبه 13 دی‌ماه سال 1391 ساعت 06:36 ب.ظ

برخی صرفاً با داشتن قلمی برای نوشتن یادداشتی نویسی را ابزاری ساخته تا در تمامی حوزه‌ها ورود پیدا کرده و با زیرپا گذاشتن اصول اولیه اخلاقی همه چیز را به سخره گرفته و بادی بر غبغب انداخته و خود را روزنامه‌نگار معرفی کنند.

رفیق یکشنبه 17 دی‌ماه سال 1391 ساعت 07:18 ب.ظ

گل گفتی اما حیف که جماعات مث جماعت کوفه هستند

ورونه جمعه 22 دی‌ماه سال 1391 ساعت 10:20 ب.ظ http://verveneh.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد