گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

با اجرای سیستم آبیاری مکانیزه

خبر

با اجرای سیستم آبیاری مکانیزه محقق شد

صرفه‌جویی 15 میلیون مترمکعب آب کشاورزی کاشان
( این خبر به منظور آرشیو شدن در تارنما و استفاده بعدی آمده است)


خبرگزاری فارس: مدیرجهاد کشاورزی کاشان از صرفه‌جویی و جلوگیری از هدر رفت 15 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی این شهرستان با اجرای سیستم آبیاری مکانیزه خبر داد.

عباس ذیلایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: با تخصیص اعتبارات استانی، دولتی و شورای عالی آب به بهره‌برداران بخش کشاورزی شهرستان کاشان طی مدت پنج سال گذشته، 15 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی این شهرستان صرفه‌جویی شده است.

وی افزود: با اعتبارات تخصیص داده شده از سوی ستاد توسعه و کارگروه بخش کشاورزی و با خودیاری 30 درصدی بهره‌برداران بخش کشاورزی بالغ بر 1450 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشان کانال‌کشی و به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده که یک نمونه آن باغ 400 هکتاری شهر برزک است.

به گفته این مسئول، با اجرای کانال‌کشی و آبیاری تحت فشار در سطح 400 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان از هدر رفت بالغ بر 2 میلیون متر مکعب آب جلوگیری شده است.

مدیر جهادکشاورزی کاشان تصریح کرد: با یکپارچه‌سازی 92 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشان بالغ بر 10 هزار مترمکعب آب کشاورزی صرفه‌جویی شده است.

ذیلایی از احداث استخرهای ذخیره آب و استخرهای تنظیم آب کشاورزی به عنوان یکی از مطالبات بر حق بهره‌برداران بخش کشاورزی این شهرستان یاد کرد و گفت: در هر رشته قنات به دو استخر ذخیره آب نیاز است.

وی با اشاره به یک‌هزار و 300 استخر ذخیره آب برای قنوات بخش کشاورزی کاشان بیان داشت: در صورت احداث دو استخر ذخیره آب برای هر یک از قنوات شهرستان کاشان به یک‌هزار استخر ذخیره آب با حجم حدود 100 هزار تا 300 هزار مترمکعب آب نیاز است.

این مسئول، استخرهای در دست ساخت ذخیره آب در بخش کشاورزی کاشان را هفت استخر اعلام کرد و یادآور شد: در سال‌جاری به 20 استخر ذخیره آب کشاورزی در این شهرستان نیاز است.

ذیلایی در ادامه خاطرنشان کرد: به طور میانگین برای احداث هر استخر ذخیره آب به 5 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گفته وی با وجود شرایط سخت اقیلمی خاکی شهرستان کاشان، در استان اصفهان بخش کشاورزی این شهرستان کارنامه موفقی داشته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کاشان، مجموع اعتبارات شهرستانی، استانی و شورای عالی آب این مدیریت را حدود 40 میلیارد ریال اعلام کرد.

نظرات 1 + ارسال نظر
علوی جمعه 14 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 01:17 ب.ظ

آی خیلی وقته ننوشتی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد