گفت و گو

روزنامه نگار

گفت و گو

روزنامه نگار

گفتگو با تیمسار

 مصاحبه

در گفتگو با نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل  اعلام شد
منصوری دنبال مدیر دفتر دلسوز می‌گردد 

عبدالمجید رفیعی برزکی 


اشاره
تیمسار منصوری دنبال کسی می‌گردد که دفترش در کاشان را به خوبی مدیریت کند، دلسوز باشد، جامعه را بشناسد و خود را جدای از مردم نداند.
اولین گفتگوی من با عباسعلی منصوری چند شب به انتخابات در دفتر ستادش بود. ساعت 3 نیمه شب. پس از یک روز سخت کاری. ولی همچنان با طمانینه، آرام و با حوصله و مهربان
امروز چند ماه از آن زمان می‌گذرد و فشردگی کاری نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی چند ‌برابر شده و دیدارها در کنار قانون‌گذاری در مجلس جای خودش را حفظ کرده است. با این وجود او چون گذشته با صبر و حوصله پاسخگوست.

 فلسفه و انگیزه شما دربارة دیدار از مناطق مختلف چیست؟
- هدف این است که با مشکلات و گرفتاری، ظرفیت‌ها و امکانات بالقوه‌ای که در مناطق مختلف وجود دارد آشنا شویم.
مجلس هم وظیفه قانون‌گذاری دارد و هم نظارت بر اجرا. وقتی بین مردم حاضر می‌شویم ضمن گفتگو با آنها از نزدیک مشکلات آنها را لمس می‌کنیم و این موضوع، خیلی به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به علل مشکلات پی‌ببریم.
برخی از مشکلات بر اثر ضعف قانون ضعیف است و برخی به سبب کم‌کاری یا اهمال در اجرای قانون است که  این بازدیدها در شناسایی مسائل مؤثر است و فکر می‌کنم مشکلات مدیریتی تأثیر عمده در گرفتاری‌هایی دارد که ما هم‌اکنون شاهد آن هستیم. لذا بازدیدها در این راستا می‌باشد.
در یک کلام، هدف از بازدید نخست ارتباط نزدیک با موکلین و دیگر آنکه مشکلات را ببینم و در عین حال با  ظرفیت‌های هر منطقه بیشتر آشنا شویم. 


• هروقت شما را دیده‌ایم خستگی در چهره شما به علت فشردگی کار مشهود است. فکر نمی‌کنید این امر به وظیفه اصلی شما که قانون‌گذاری است لطمه زند؟- در طول هفته و درمجلس به بحث قانون‌گذاری می‌پردازم. هرچند با توجه به حضور در کمیسیون خارجی و سیاست امنیت ملی که کمیسیون سختی است و ‌باید رصد کنندة مسائل داخلی و خارجی باشیم و مطالعه و تحقیق زیادی نیاز دارد با این وجود وقتی آخر هفته به دیدار مردم می‌آیم، ممکن است خستگی‌‌ها را داشته باشیم ولی از نظر روحی نشاط می‌گیریم. به خاطر این که مردم روحیه بخش هستند. 


• با توجه به این که محلات و مناطق شهرستان محدود نیستند، آیا این امکان دارد که شما در طول نمایندگی به همه جا سر بزنید و بازدید کنید و این کار به عنوان یک مکانیزم قابل قبول برای ارتباط گرفتن با مردم مناسب است؟
- هر نماینده شیوه خاصی دارد و کارهایش را بر اساس آن شیوه تعریف می‌کند. شیوه من از 30 – 25 سال پیش همین بوده است و وقتی پنج‌شنبه یا جمعه‌ها به منطقه آمده‌ام، خودم را با مشکلات مردم روبرو و با آنها گفتگو می‌کردیم و تا آنجایی که امکانش بوده به رفع مشکلات می‌پرداختیم.
هم‌اکنون به علت مسئولیتی که روی دوشم هست وسعت عمل بسیار زیاد شده و مخاطبان من بسیار زیادتر از گذشته و شاید دهها برابر شده است. 


• تجربه نشان داده سفرهای مردم بین مسئولان و شنیدن مشکلات و اقدام به حل آن از آن سبب که فرآیند کارشناسی مربوط به خودش را طی نکرده است کاری موقت و کوتاه مدت باشد و نمی‌توان به آن به عنوان یک اقدام اساسی نگاه کرد.
- اگر بحث نظریه و اجرا باهم باشد من حرف شما را قبول دارم. به عنوان مثال وقتی در صحنه رفتیم و بگویند کمبود آب وجود دارد و ما بگوییم این مشکل با یک تانکر آب حل شود، حرف شما می‌شود. اجرای کار با من نیست. فقط دیدن و انعکاس مشکلات با من است و این که آیا این مشکلات خارج از مسئولیت مدیران منطقه است و یا خیر؛ این امر بر عهده من است.
دیدن مشکلات در حل آن بسیار مؤثر است. شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل دارای مدیران خوبی هستند ولی برخی مدیران ضعیف هستند. گروهی هم با وجود توانایی نمی‌توانند کاری انجام دهند به جهت این که از طریق استان مشکلاتی برایشان ایجاد شده است و نمی‌توانند امکان لازم را از استان اخذ کنند. اینجاست که نماینده می‌تواند از ظرفیت‌های خودش استفاده کند و گاهی مشکل مربوط به استان نیست و در حد وزارتخانه است و نماینده می‌تواند ... 


• ولی در بعضی از بازدیدهای شما دیده شده که در همان محل، مصوبه‌ای انجام شده است به عنوان مثال تغییر نام خیابان کارگر در محل
- هیچ جا اینگونه نبوده است. در مورد خیابان کارگر قبلاً آنجا را دیده و در جریان مشکلات قرار گرفته بودم. از شهردار خواهش کردم بیایند و مشکلات خیابان کارگر را حل کنند و درهمانجا هم صحبت شد که مشکلات باید از مسیر قانونی حل شود و صرفاً تغییر نام به عنوان یک پیشنهاد مطرح و تأکید شد این تغییر نام در شورای نامگذاری مطرح می‌شود؛ ممکن است پذیرفته شود و یا نشود که پذیرفته نشد و کسی هم نگفت چرا این پیشنهاد پذیرفته نشد. 


• این گونه که من متوجه شدم بازدید شما برای شناسایی وضعیت منطقه است؟
- خیر، شناسایی وضعیت یک بُعد آن است. شناخت مشکلات و پتانسیل‌ها قدم اول است و گام بعدی رفع مشکل‌ها و به کارگیری ظرفیت‌هاست. 


• این کار بر اساس یک نقشه جامع راه صورت می‌گیرد؟ 

- انشاءالله در آینده نه چندان دور با تشکیل کارگروه‌های تخصصی نقشه راهی ترسیم خواهد شد و اطلاعات برداشت شده کمک بزرگی به این کارگروه خواهد بود. 


• در این ارتباط دو ذهنیت وجود دارد. نخست آن که مسئولان شهرستان علاقمند به همراهی شما در این بازدیدها نیستند و دیگری آن که هماهنگی‌های دفتر شما ضعیف است؟
- خیر. فرماندار به من گفته است که اگر پیش از رفتن به مناطق مورد بازدید با ما هماهنگ کنید تا همراه شویم، بهتر است. آنها بر این عقیده‌اند با توجه به اطلاعاتی که از منطقه دارند اگر همراه شوند بهتر است ولی با دلایلی که گفتم شکل مدیریت رفتاری بنده این چنین است و ترجیح می‌دهم شخصاً به بازدیدها بروم تا بعداً اگر این شکل جوابگو نبود به گونه‌ای دیگر تغییر کند. 


• هماهنگی‌های دفتر در این موضوع دخالتی نداشته است؟
- همانطور که گفتم شیوه مدیریتی این گونه است. در ارتش هم رئیس بازرسی ارتش بودم. قطعاً این نوع بازدیدها در مقابل بازدیدهای کلانی که داشتم، کوچک است و به طور کامل به اوضاع مسلط هستم. 


• صحبت از دفتر شما در شهرستان شد، آیا مدیر دفتر مشخص شد؟
- هنوز مدیر دفتر مشخص نشده است، با گروههای زیادی در تماس هستم. به دنبال شخصی هستم که مورد عنایت همه گروهها باشد. فردی که دلسوزانه مسائل را پی‌گیری کند و دارای تجربه کافی و از حوصله وسیع برخوردا باشد و مردم را ولی‌نعمتان خود بداند. نسبت به مسئولان ضمن حرمت، فهم اجرایی بالایی داشته باشد. 


• چه زمانی مشخص می‌شود؟
- پی‌گیر هستم.
 

این مصاحبه در شماره ۴۷۳  هفته نامه آرمان به تاریخ ۱۱ شهریورماه ۱۳۹۱ چاپ شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد